Tietokonetta ostamassa

  • 336 034
  • 1 631

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
No, täytynee luovuttaa tuon Win7:n kanssa ja hankkia uusi win10-vehje.
Miksi? Minä käytän edelleen windows seiskaa ja en näe mitään syytä miksi pitäisi päivittää huonompaan. Lisäksi se päivittäminen on edelleen ilmaista, kun Mikkisofta jälleen jatkoi sitä takarajaa. Eikä se win 7 vain lakkaa toimimasta sitten 2020. Sille vain lakkaa tulemasta päivityksiä. Todennäköisesti sitäkin joutuvat vielä jatkamaan, koska isoissa firmoissa muutos on hidasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Itse vaihtaisin tai vaihdattaisin kovalevyn tilalle SSD-levyn. Nopeuttaa koneen käynnistymistä aikalailla ja nopeuttaa osaa ohjelmistakin.
Been there, done that. Parhaita päätöksiä ikinä pistää tuo pöytäkone uuteen kuosiin SSD:llä ja muistipäivityksellä. Pieni vaiva oli win-levyn kloonaamisessa, mutta SSD-kitin mukana tulleiden piuhojen ja ohjeiden kanssa se onnistui ekalla yrityksellä.

Mulle jäi tosin epäselväksi, mikä @finnjewel nykyinen kone on. Jos siinä on edes lähelle tuon mainitun HP:n speksit (8 GB muistit ja tarpeeksi iso kovo), niin pitäisin vanhan läppärin ja vaihtaisin kovalevyn jo pelkästään siksi, että se hajoaa joka tapauksessa jossain vaiheessa. Tärkeät tiedostot ovat toivottavasti jo nyt backupattu USB-levylle tms. Jos se nykyinen kone on ihan mopo, niin sitten suoraan SSD-aikaan vaan sen uuden koneen kanssa. Win10-päivityksen ehtii tehdä myöhemminkin.
 

Tuamas

Jäsen
Been there, done that. Parhaita päätöksiä ikinä pistää tuo pöytäkone uuteen kuosiin SSD:llä ja muistipäivityksellä. Pieni vaiva oli win-levyn kloonaamisessa, mutta SSD-kitin mukana tulleiden piuhojen ja ohjeiden kanssa se onnistui ekalla yrityksellä.

Sama pätee toki (yritys)läppäreihinkin joissa muistien lisäys/vaihto ja kovon vaihto käy helposti.

2006 ostettu Asuksen läppäri on vielä ihan validi vehje, kun löi SSD-levyn sisään, kun taas useamman vuoden uudempi muuten tehokkaampi vehje ilman SSD:tä on aivan uskomattoman paska käytettävyydeltään ja käynnistyminen kestää törkeän pitkään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Miksi? Minä käytän edelleen windows seiskaa ja en näe mitään syytä miksi pitäisi päivittää huonompaan. Lisäksi se päivittäminen on edelleen ilmaista, kun Mikkisofta jälleen jatkoi sitä takarajaa. Eikä se win 7 vain lakkaa toimimasta sitten 2020. Sille vain lakkaa tulemasta päivityksiä. Todennäköisesti sitäkin joutuvat vielä jatkamaan, koska isoissa firmoissa muutos on hidasta.

Mulle jäi tosin epäselväksi, mikä @finnjewel nykyinen kone on. Jos siinä on edes lähelle tuon mainitun HP:n speksit (8 GB muistit ja tarpeeksi iso kovo), niin pitäisin vanhan läppärin ja vaihtaisin kovalevyn jo pelkästään siksi, että se hajoaa joka tapauksessa jossain vaiheessa. Tärkeät tiedostot ovat toivottavasti jo nyt backupattu USB-levylle tms. Jos se nykyinen kone on ihan mopo, niin sitten suoraan SSD-aikaan vaan sen uuden koneen kanssa. Win10-päivityksen ehtii tehdä myöhemminkin.

Kun tarkemmin katsoin, niin tuohon käytettyyn WIN-seiskaan on vaihdettu tällainen kovalevy: 128 Gt SSD ja näytönohjain: AMD FirePro M4000 Mobility Pro 1GB GDDR5. Muistia 24 Gt DDR3 SO-DIMM. Joten ehkä harkitsen tätä vielä...
Nykyinen laite on vuodelta 2007 ja sipannee väistämättä piakkoin. Backupit on tehty.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kun tarkemmin katsoin, niin tuohon käytettyyn WIN-seiskaan on vaihdettu tällainen kovalevy: 128 Gt SSD ja näytönohjain: AMD FirePro M4000 Mobility Pro 1GB GDDR5. Muistia 24 Gt DDR3 SO-DIMM. Joten ehkä harkitsen tätä vielä...
Nykyinen laite on vuodelta 2007 ja sipannee väistämättä piakkoin. Backupit on tehty.
Jos halvalla saat niin ihmeessä valitse se.

Sitä paitsi minullakin on SSD. En ihan ymmärrä hypeä. Sori vaan @Tinke-80 joo minä jaksan odottaa että windows käynnistyy sen 10 sekuntia pidempään. Mutta en ole kyllä aivan päässyt kärryille koko tästä super hyper SSD touhusta. Kun minulla on aina ohjelmat avautuneet inhimillisessä ajassa. Ei ole SSD muuttanut elämääni käytännössä mitenkään, jos lasketaan pelit pois. Se wordi kun aukeaa alle minuutin molemmilla, niin vaikea on edes työtehokkuudella perustella.

Vanha kone on vanha kone. Ei se edes tue mitään sata 3.x väylää, saati hyödy siitä. Tuntuu olevan melkoinen trendi tämä vanhojen kovojen dissaaminen, vaikka niissä mitään vikaa ole. Toki minäkin siis valitsisin SSD:n aina edelle, mutta se ero tulee esiin vasta jos työhön liittyy varsin spesifiset asiat ja niihin ei peruskäyttö kyllä kuulu.

Sitten kun lyötäisiin faktat tiskiin, niin menisi monella näillä "mutku se on nopeampi" tyypillä se sormi suuhun. SSD autaa vain ja ainoastaan määrätyissä asioissa. Se mikään jumalasta seuraava juttu ole.
 
Viimeksi muokattu:

JypFabu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Sitä paitsi minullakin on SSD. En ihan ymmärrä hypeä.

Puhutaanko tässä vanhasta ssd:stä, vai evosta? En juurikaan ole huomannut, että tuo vanha ssd sen kummempaa olisi, mutta evo kyllä tuntuu pelittävän nopeammin. Maailmoja kaatavaa ei loppukäyttäjälle noissa juuri ei ole, ellei gaming ole se juttu ja sitten pitääkin olla kaikki muutkin komponentit riittäviä. Tuolla joku mainitsi hankkivansa(?) 32gigaa Ramia, mihin tarkoitukseen? 16 g nelosta riittää vaikka olisi pelaajakin, työmuistin määrä ei juurikaan vaikuta pelaamiseen. Myyjätahot vaan luo turhaa hypeä asian ympärille ja kilpavarustelijat hommaa laatikkoonsa vaikka tulikärpäsiä, jos jossain redditissä joku siitä vaahtoo.

Tuota evoa jos tahtoo, niin oleellista on lauta, joka sitä tukee ja käyhän tuo myös joihinkin läppäreihinkin. 250 - 500 evoa ja perään muutama tera ihan perinteistä kovoa, sillä kyllä pärjää mainiosti massamuistin osalta. Surffailuun pärjää perinteiselläkin kovolla, eli kaikki riippuu käytöstä. Tarpeetonta on turha hankkia.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Työpöydälle sopivaa konetta etsimässä, ja mietin tällaista edullista vaihoehtoa:
HP PAVILION 24-R011NO AIO PÖYTÄKONE

Prosessori ei taida olla kummoinen, kun ytimiäkin vain kaksi, mutta oma käyttö on pääasiassa työpaikan vpn:n kautta kirjanpito-ohjelman käyttöä, ja satunnaista netin selailua.

Edellinen keski-hintaluokan kone simahti kymmenen vuoden käytön jälkeen, ja kysynkin olisiko tuosta seuraajaksi?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Työpöydälle sopivaa konetta etsimässä, ja mietin tällaista edullista vaihoehtoa:
HP PAVILION 24-R011NO AIO PÖYTÄKONE

Prosessori ei taida olla kummoinen, kun ytimiäkin vain kaksi, mutta oma käyttö on pääasiassa työpaikan vpn:n kautta kirjanpito-ohjelman käyttöä, ja satunnaista netin selailua.

Edellinen keski-hintaluokan kone simahti kymmenen vuoden käytön jälkeen, ja kysynkin olisiko tuosta seuraajaksi?
Dual Core herran vuonna 2018. Ei helvetti. Oliko riittävän selvästi kerrottu?
Pöytäkoneet :: Vstore.fi
Katsohan tuolta mieleinen. Eniten suosittelisin pelikoneiden alta missä erillinen näytönohjain. Sille sitten Gigantista tms. joku näyttö kaveriksi. Noilla pärjää pitkälle.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Dual Core herran vuonna 2018. Ei helvetti. Oliko riittävän selvästi kerrottu?
Pöytäkoneet :: Vstore.fi
Katsohan tuolta mieleinen. Eniten suosittelisin pelikoneiden alta missä erillinen näytönohjain. Sille sitten Gigantista tms. joku näyttö kaveriksi. Noilla pärjää pitkälle.

Näyttö mulla jo on, mutta täytyisi saada niitä kaksi. Pöydälle ei mahdu ihmeitä, joten koneen täytyy olla tuollainen All in one. Toki rahalla saa parempia, mutta ei huvita niitä liikoja käyttää.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Näyttö mulla jo on, mutta täytyisi saada niitä kaksi. Pöydälle ei mahdu ihmeitä, joten koneen täytyy olla tuollainen All in one. Toki rahalla saa parempia, mutta ei huvita niitä liikoja käyttää.

Kannattaa miettiä jotain muuta ratkaisua kuin AIO konetta jos budjetti on tuota luokkaa. Esim joku SFF kone näytön jalan alle?
 

BaronFIN

Jäsen
Kannettava peliläppäri hakusessa ja 200€ (n. 10%) säästää kun tilaa ulkomailta. Ainoa minkä menettää näppäinasettelun, mutta tuo ei haittaa kun on usb näppäimistö käytössä.

Mutt saako valmistajalta tilattua yksittäisiä näppäimiä joilla voi asettelun muuttaa skandinaaviseksi?
 

jokerit67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tuli joku aika sitten innostus kasata edullinen ja pienikokoinen pelikone, joten ostin Torista tuollaisen SFF-koneen (Fujitsu, i5-3470, 250 gt HDD, 4 gt ram) ja siihen vähän käytetyn low profile 1050 TI -näyttiksen sekä kaupasta vielä uusi SSD-levy. Vanhasta koneesta irtosi vähän lisää muistia ja isompi kovalevy tuon 250gt tilalle. Yhteensä taisi mennä 280e ja olen aika yllättynyt mitä tuolla summalla sai aikaan. Hienosti skulaa arkikäytössä ja uudemmatkin pelit pyörii mallikkaasti. Alun perin meinasin ostaa Vstoresta vastaavan setin (460e), mutta aika paljon halvemmalla sen teki itse.

Eli tällaista voin suositella, jos on tiukka budjetti mutta haluaa päästä normikäytön lisäksi myös pelaamaan. Noita käytettyjä SFF-koneita on paljon myynnissä, erityisesti HP:ta, ja niistä voi löytyä yllättävänkin tehokkaita prossuja. Pöntön koko on ehdoton plussa, kun ei vie paljon tilaa pöydältä.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tuli joku aika sitten innostus kasata edullinen ja pienikokoinen pelikone, joten ostin Torista tuollaisen SFF-koneen (Fujitsu, i5-3470, 250 gt HDD, 4 gt ram) ja siihen vähän käytetyn low profile 1050 TI -näyttiksen sekä kaupasta vielä uusi SSD-levy. Vanhasta koneesta irtosi vähän lisää muistia ja isompi kovalevy tuon 250gt tilalle. Yhteensä taisi mennä 280e ja olen aika yllättynyt mitä tuolla summalla sai aikaan. Hienosti skulaa arkikäytössä ja uudemmatkin pelit pyörii mallikkaasti. Alun perin meinasin ostaa Vstoresta vastaavan setin (460e), mutta aika paljon halvemmalla sen teki itse.

Eli tällaista voin suositella, jos on tiukka budjetti mutta haluaa päästä normikäytön lisäksi myös pelaamaan. Noita käytettyjä SFF-koneita on paljon myynnissä, erityisesti HP:ta, ja niistä voi löytyä yllättävänkin tehokkaita prossuja. Pöntön koko on ehdoton plussa, kun ei vie paljon tilaa pöydältä.
Kyllä, mutta nämä sitten vaatiikin sen että osaa puljata koneiden kanssa. Tänä pänä saa käytettynä prossua, emoa ja muistia noin 200€ hintaan sen verran tehoa että siinä jaa markettimikrot toiseksi. Siihen 100€ päälle näyttikseen niin on 300€ luokassa jo todella hyvä kone.

Sitten kun vaatimukset on tuollaisia että pitää olla kaikki tungettu näyttöön, niin kannattaisi nyt vaikka ennemmin miettiä sen kannettavan hommaamista ja siihen vaikka näyttö erikseen tai telakkaa. Pöytäkoneet on pöytäkoneita ja syystä. Ei oikein voi saada kaikkea samasta maailmasta ja hintaluokassa 500€. Mitä tiukempi budjetti, sitä enemmän pitää olla itsellä valmiutta joustaa ja ruuvata omin kätösin.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Voiko/kannattaako tilailla amazonista? Hinnat ainakin reilusti halvempia, mutta on jenkkiversiot sellaisia, että Suomessa niillä ei tee mitään?
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Voiko/kannattaako tilailla amazonista? Hinnat ainakin reilusti halvempia, mutta on jenkkiversiot sellaisia, että Suomessa niillä ei tee mitään?
No muista laskea alvit päälle, jos meinaat jenkeistä tilata. Ei niissä ole muuta eroa kuin näppäinasettelu.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Voiko/kannattaako tilailla amazonista? Hinnat ainakin reilusti halvempia, mutta on jenkkiversiot sellaisia, että Suomessa niillä ei tee mitään?

Mikset katso Amazon.co.uk / Amazon.de. En tiedä mitä konetta olet katsonut mutta kyllä UK:n & Saksan hinnat ovat edullisempia kuin Suomessa. Ilmainen toimituskin näytti olevan. Näppiksen asettelu toki eri ja pistokkeen pää mikäli UK:sta tilaa.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Mikset katso Amazon.co.uk / Amazon.de. En tiedä mitä konetta olet katsonut mutta kyllä UK:n & Saksan hinnat ovat edullisempia kuin Suomessa. Ilmainen toimituskin näytti olevan. Näppiksen asettelu toki eri ja pistokkeen pää mikäli UK:sta tilaa.

Kiitos vinkistä, mulle käy varmasti useampikin kone, kunhan on vaan riittävän hyvä.
 
En ole mikään tietokonenero, mutta sen verran olen oppinut ymmärtämään, että nuo markettien 200-300€ koneet ja laatu harvoin täsmäävät. Nyt olisi kuitenkin aika päivitellä läppäriä. En pelaa (tai siis pelaan, mutta Football Manager nyt yhtäkään konetta tuskin tuhoon vie), vaan pääasia olisi pystyä pyörittämään paria-kolmea perusohjelmaa yhtäaikaisesti (harvoin raskaampia ohjelmia), pyörittää videioita ja elokuvia huoletta. Yksi ehto olisi tietysti saada myös TeliaTV toimimaan niin hyvin kuin se nyt vain on Telian puolelta mahdollista. Parin Lenovon jälkeen olen tykästynyt nykyiseen Asukseeni, joka kokI turhan kovia lasten käsittelyssä ja joutuu väistymään siitä syystä. Alla pari ehdokasta, joita olen pyöritellyt mielessä. Yli tonnia en aio koneesta maksaa, mutta vähemmänkin saa mennä kuin nämä kolme konetta:

https://www.verkkokauppa.com/fi/pro...nbook-UX430UA-14-kannettava-Win-10-Pro-64-bit (tästä olemassa myös UAR-versio
https://elisa.fi/kauppa/#!/tuote/Asus-X570ZD
https://www.gigantti.fi/product/tie...000QMX/lenovo-yoga-530-14-2-in-1-onyksinmusta

Kuten todettua, niin syvälle sielunelämään en pääse, että pystyisin mitään järkisyytä tekemään edellä mainittujen välillä. Ulkonäöstä en ole valmis maksamaan, kun minulle on aivan sama, jos vieruskaveri lentokoneessa, junassa tai jossain muualla närpää siistimmän näköistä masiinaa.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Millaisia kokemuksia täällä on itsekasatun konepaketin päivittämisestä?

Minulla on vuonna 2012 kyhätty kokoonpano, joka koostuu seuraavista palasista:
Koppa: Fractal Design Define R3 USB3.0
Prosessori: Intel Core i5-3570K, 4 x 3.40GHz, 77W, boxed
Emolevy: ASRock Z77 Pro3
Näyttis: Sapphire Radeon HD 7950 OC, 3072MB
Poweri: XFX Core Edition PRO 550W
SSD: Samsung SSD 830 128GB, 2.5", SATA 6Gb/s (lisäksi Western Digital Caviar Green 1000GB, 64MB, SATA III)
Muisti: 2 x Kingston ValueRAM DIMM 4GB PC3-10667U CL9 (DDR3-1333)

Tarkoitus olisi vaihtaa näyttis ja päivittää muisti 8gb -> 16gb.

Kuinkahan mahtaa onnistua näistä lähtökohdista? Kopan tilavuus pitäisi käsittääkseni riittää. Emolevyn yhteensopivuus lisätyn muistin ja uuden näyttökortin osalta pitää toki tarkistaa, mutta onko muuta huomioitavaa? Esimerkiksi virtalähteen riittävyys, yhteensopivuudet muiden komponenttien kanssa jne.?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös