Suomalainen liikennekäyttäytyminen

  • 1 966 768
  • 12 126

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Vituttaa jo valmiiksi ne ruuhkat jotka tuosta seuraavat kun jengiltä loppuu lomat. Pitää varmaankin siirtyä ajamaan rallia pikkuteille...

edit. Tässä ELY-keskuksen tiedote aiheesta: Tuusulanväylällä uusi nopeusrajoitus välille Torpparinmäki - Kehä III (Uusimaa) - Tiedotteet 2018 - ELY-keskus Kaikki muu tuossa on silkkaa paskaa, paitsi tuo viimeinen osa, joka kertoo mistä tässä on taas kerran kyse: vitun busseista!

Melutasojen vaihtelu 100:n ja 80:n alueiden välillä on melko pientä, ja tuolla pätkällä asuntoja on tien välittömässä läheisyydessä vain hyvin vähän. Tie lukeutuu Etelä-Suomen turvallisimpiin, joten sekään ei selitä tätä. Sen sijaan noille liikennereliikeille, eli dösille pitää tehdä koko ajan helpotuksia, koska ne ovat niin surkeita kulkuvälineitä, että muuten niiden toiminta ei ole mahdollista. Oi Suomi on...


Ruuhkat johtuvat katuverkon välityskyvystä ja väylältä toiseen liittymisestä, eikä tämä nopeusrajoituksen muutos vaikuta asiaan ainakaan ruuhkia lisäävästi. Korkeintaan voi pitää jonkun turhemmat autoilun poissa, kun teoreettisen sallitun maksiminopeuden muutos hidastaa matka-aikaa tällä ajettaessa (mikä ei ruuhka-aikaan ole ollut ainakaan sen 11 vuoden, kun olen tuon vaikutuspiirissä asunut aikana mahdollista) noin 33 sekuntia suunta. Melutason muutos sen sijaan tuossa nopeuden alenemassa on jo hyvin merkittävä, ja asutushan lisääntyy koko ajan mm. Siltamäen-Suutarilan lähialueella.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Ruuhkat johtuvat katuverkon välityskyvystä ja väylältä toiseen liittymisestä, eikä tämä nopeusrajoituksen muutos vaikuta asiaan ainakaan ruuhkia lisäävästi.
Sisääntuloväylien nopeus vaikuttaa välityskykyyn. Esim. Tuusulanväylällä 100-alueen alussa pohjoiseen kuljettaessa jonoutuminen väheni säännöllisesti. Tämä siis ennen nykyistä työmaata. Kehäteillä yms. tilanne on vähän erilainen, sillä nopeuden lisääminen ei pura jonoutumia samalla tavalla.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sisääntuloväylien nopeus vaikuttaa välityskykyyn.

Näin tekee. Hitaammissa nopeuksissa välit voivat olla lyhyempiä, jolloin liikennevälineitä mahtuu tieosuudelle enemmän, eli hitaampi nopeus parantaa välityskykyä. Yksittäisen autoilijan kohdalla liikenne voi hidastua yllämainitun 30+ sekuntia, kun ajetaan teoreettisia suurimpia sallittuja nopeuksia. Katuverkko ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa vedä enempää autoja, jollei muita toimia tehdä, joten ruuhkien määrä samalla automäärällä pysyy suurinpiirtein vakiona. Onnettomuuksien määrä ja melutaso sen sijaan alenevat.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Bulevardisoinnin osalta tämä teoreettinen viitekehys on moniulotteisempi, sillä siinä pitää laskea mukaan asutuksen lisääntymisen ja tiivistymisen vaikutus liikennemäärään ja siinä liikenneratkaisuja tehdään muitakin kuin nopeusrajoituksen muuttaminen. Toki tässäkin tehdään nuo kaistajörjestelyt, mutteivät ne yksityisautoilijaan hänen ajaessaan laillisesti laillisia väyliä vaikuta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна | is
Näin tekee. Hitaammissa nopeuksissa välit voivat olla lyhyempiä, jolloin liikennevälineitä mahtuu tieosuudelle enemmän, eli hitaampi nopeus parantaa välityskykyä. Yksittäisen autoilijan kohdalla liikenne voi hidastua yllämainitun 30+ sekuntia, kun ajetaan teoreettisia suurimpia sallittuja nopeuksia. Katuverkko ei kuitenkaan tässäkään tapauksessa vedä enempää autoja, jollei muita toimia tehdä, joten ruuhkien määrä samalla automäärällä pysyy suurinpiirtein vakiona. Onnettomuuksien määrä ja melutaso sen sijaan alenevat.
Nyt puhut kehätien kaltaisesta suljetummasta tieverkosta. Sisääntuloväylän kaltainen suonimainen tie nimenomaan purkaa jonomuodostelmaa tehokkaammin suuremmalla nopeudella, sillä sellaisen tien perusidea on jakaa liikennettä useisiin suuntiin. Tuusulanväylä on case in point; se jakaa liikennettä Tammistoon, Kehä III:lle kahteen suuntaan, lentoasemalle, Tikkurilaan ja pohjoisemmaksi. Kun tielle tuli muutama vuosi sitten 80-rajoitus, tuli kovia jonoja pohjoiseenkin päin, 100-alueen palattua niitä ei ole ollut. Meikäläisen työmatkan kesto on 12-15min kun saa ajaa jonottomasti 100kmh, n. 20 min 80-alueen jonouttamalla tiellä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miten tämäkin asia on näin vaikea, vaikka se lukee siinä sakkolapussakin.

Eli et ole ajanut tolppaan 88 km/h vaan 91 km/h, josta on vähennetty 3 km/h varmuusvähennyksenä eli nopeudeksesi on katsottu 88 km/h tuon vähennyksen jälkeen. Rikesakko tulee 80 km/h -alueella 7 km/h ylinopeudesta, joten sait sakon.

Jos olisit ajanut tolppaan 88 km/h, olisit saanut huomautuksen.
Ei lukenut noin.

Mut kiitos kun nostit kuukauden vanhan viestin esiin ja kerroit saman kuin muutkin tässä ketjussa jo minulle vastanneet.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Varmaan miljoona kertaa täällä sanottu mut mikä vittu siinä on että motarilla pitää ohituskaistalla hidastella. Taas joku urpo peräkärryn kanssa ajo ohituskaistalla ja kaikki painaa oikeelta ohi. Sit ku se ajaa samaa vauhtia kun joku vierellä ajava nii kukaan pääse ohi kun kaks mulkkua tukkii koko tien. Kyllä taas pitäs kortteja ottaa pois.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Varmaan miljoona kertaa täällä sanottu mut mikä vittu siinä on että motarilla pitää ohituskaistalla hidastella. Taas joku urpo peräkärryn kanssa ajo ohituskaistalla ja kaikki painaa oikeelta ohi. Sit ku se ajaa samaa vauhtia kun joku vierellä ajava nii kukaan pääse ohi kun kaks mulkkua tukkii koko tien. Kyllä taas pitäs kortteja ottaa pois.
Kaks mulkkua? Mitä se oikealla kaistalla ajava on tilanteessa tehnyt väärin ansaitakseen olevansa mulkku?

Olet oikeassa, kortti pitäisi ottaa pois jokaiselta, joka hiiltyy edes ajatuksen tasolla liikenteessä tavallasi.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaks mulkkua? Mitä se oikealla kaistalla ajava on tilanteessa tehnyt väärin ansaitakseen olevansa mulkku?
Ei mitään, mulkku oli liian voimakas sana, myönnän, pahoittelut. Fiksu ja muita ajatteleva autoilija tiputtas/nostas nopeutta tossa tilanteessa.

Olet oikeassa, kortti pitäisi ottaa pois jokaiselta, joka hiiltyy edes ajatuksen tasolla liikenteessä tavallasi.
Mä veikkaan että oon aikalailla enemmistöä kellä menee hermot tommoseen pelleilyyn että tukitaan tie niiltä ketkä ei halua ajaa just mittarin mukaan 100km/h sillä 100km/h:n alueella, saatikka sitten 90 tai 80km/h jonkun ohituskaistalla himmailevan persereijän takia.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mä veikkaan että oon aikalailla enemmistöä kellä menee hermot tommoseen pelleilyyn että tukitaan tie niiltä ketkä ei halua ajaa just mittarin mukaan 100km/h sillä 100km/h:n alueella, saatikka sitten 90 tai 80km/h jonkun ohituskaistalla himmailevan persereijän takia.

Hermojen menettäminen liikenteessä on aina huonompi homma. Siinä voi tulla pahaa jälkeä. Kannattaa vaan malttaa mielensä, niin liikenne on kaikille turvallisempaa. (Itse kuulun samaan ärsyyntyvien joukkoon, mutta näin keskustelupalstalla on hyvä leikkiä parempaa kuin onkaan.)
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mä veikkaan että oon aikalailla enemmistöä kellä menee hermot tommoseen pelleilyyn että tukitaan tie niiltä ketkä ei halua ajaa just mittarin mukaan 100km/h sillä 100km/h:n alueella, saatikka sitten 90 tai 80km/h jonkun ohituskaistalla himmailevan persereijän takia.

Kaikenlainen "kouluttaminen" on tyhmää tietenkin, muttei minulla ole kyllä mitään tarvetta päästää ketään ylinopeutta ajavaa valojenvilkuttelijaa ohi, jos olen esimerkiksi suorittamassa useamman auton ohitusta motarilla niin, että niillä on hieman väliä. Se olisi itse asiassa lainvastaistakin tehdä niin.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikenlainen "kouluttaminen" on tyhmää tietenkin, muttei minulla ole kyllä mitään tarvetta päästää ketään ylinopeutta ajavaa valojenvilkuttelijaa ohi, jos olen esimerkiksi suorittamassa useamman auton ohitusta motarilla niin, että niillä on hieman väliä. Se olisi itse asiassa lainvastaistakin tehdä niin.
Ei siinä oo mitään ongelmaa niin pitkään kun ei ajella alinopeutta siinä ohituskaistalla. Kait niillekkin on joku lakipykälä olemassa et ohituskaistat ei oo huviajelua varten.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei siinä oo mitään ongelmaa niin pitkään kun ei ajella alinopeutta siinä ohituskaistalla. Kait niillekkin on joku lakipykälä olemassa et ohituskaistat ei oo huviajelua varten.
Mikä on alinopeuden raja esimerkiksi moottoritiellä? 119 km/h?
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikä on alinopeuden raja esimerkiksi moottoritiellä? 119 km/h?
Se nyt on jokaisen omassa mielessä mikä se alinopeus on. Mun mielestä alinopeus on sitä että ajetaan alle rajoitusten vaikka mikään ei estäs ajamaan kovempaa, oli se sitten 3 tai 10km/h alle rajoitusten. Jos pitää alinopeutta ajaa niin pitäs myös pysyä sillä oikeella kaistalla, tietenkin ottaen huomioon et jos edessä ei oo autoletkaa jotka ajaa vielä enemmän alinopeutta. Siltikkin ois kohtuullista et ajetaan vähintäänsallittua nopeutta jos siirrytään ohituskaistalle.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Millä ihmeen tavalla on kohtuullista, että ajetaan "vähintään sallittua nopeutta, jos siirrytään ohituskaistalle". Yhä edelleen - nopeusrajoituksen ylittäminen on kiellettyä, lainvastaista. Ohituskaistaa on tarkoituksenmukaista käyttää ohittamiseen, muttei siinä ole kyllä mitään väistämispakkoa ohittaessa - vaikka sitten pidemmänkin matkan ohituksessa - jos takana joku ajaa ylinopeutta, pl. tietysti hälytysajoneuvot. Nopeusrajoitus on eri asia kuin suositusnopeus tai alin sallittu nopeus. Se on _ylin_ sallittu nopeus.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mikä on alinopeuden raja esimerkiksi moottoritiellä? 119 km/h?

Joidenkin mielestä alinopeutta on myös ylinopeutta ajaminen, jos se ylinopeus on pienempää kuin oma nopeus. (No ei tuossa tosiasiassa käytetä termiä alinopeus, myönnän olevani nyt hieman provosoiva.)

Eilen tuli taas muutamasatakilsaa ajeltua ja paljon nähtyä. Mitähän niiden kuskien mielessä pyörii ku on pakko päästä ohi mut sit jäädään eteen hidastelemaan? Eilenkin ajoin ihan normaali maantiellä 100km/h alueella 110km/h ja jonkun oli pakko päästä ohi, sit ku se pääs ohi nii mä en voinu ajaa enää ku 103km/h ku se jäi siihen eteen ajelemaan rajoitusten mukaan. Uskomatonta perseilyä

Ei sillä, että minäkään ymmärtäisin tuota, että ensin on pakko päästä ohi, mutta sen jälkeen laitetaankin nopeus sellaiseksi, että se etäisyys juuri ohitettuun autoon kasvamisen sijaan jopa pienenee.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Taidan olla tulossa vanhaksi, kun meikäläisestä alkaa löytyä yhtä enemmän inhimillisiä piirteitä liikenteessä. Lappeenrannassa kävin edellisviikolla ja siinä sai paljon ajella moottoritietä kun täältä Lounais-Suomesta lähtee ja ajelee pääkaupungin kautta. Monta kertaa oli tilanne, että ajoin vasenta kaistaa todellista nopeutta 126-128 km/h ja ohittelin harvaa jonoa. Sitten tuli taakse joku kiireisempi tyyppi, niin annoin tilaa ja kävin välillä oikealla kaistalla, päästin hänet ohitseni ja jatkoin sitten itse alinopeutta ajavan jonon ohittelua.
 

StevieY

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen jäin Kehälle mottiin noin tunniksi ja yritin siinä keksiä itselleni tekemistä. No aloin tarkkailemaan vastaan tulevia autoja, noin joka kymmenes kuvasi sitä autojonoa kännykällään samalla siis ajaen. Sitten sellainen parikymmentä autoa lähti pois siitä kehältä ajaen Porintieltä nousevaa ramppia vastakarvaan. Kunnon meininkiä, kele
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Viime sunnuntaina pääsin kokemaan, miltä tuntuu, kun moottoritien ohituskaistalla joku roikkuu todella lähellä takapuskurissa ja näyttää kaksin käsin keskisormia. Tämä tapahtui Tampereen kehätiellä. Tilanne oli sellainen, että oikeanpuoleisella kaistalla jono eteni kahdeksaakymppiä noin suunnilleen, ja vasemmanpuoleisella kaistalla reilua satasta. Ilmeisesti takanani ajanutta herrasmiestä jollain tavoin harmitti se, että olin siinä hänen edessään.

Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: joko hidastaa kahdeksaankymppiin ja siirtyä oikeanpuoleisen kaistan jonoon, tai jatkaa vasemmanpuoleisen kaistan jonossa sitä samaa vauhtia kuin muutkin siinä jonossa ajavat. Ilmeisesti herrasmiehen mielestä valitsin väärin, koska pysyin vasemmalla. Ilmeisesti olin hänen mielestään myös mulkku ja varmaan aika paljon muutakin. Ei se varmaan ole helppoa elämää, kun kaikki muut tekee aina väärin.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minulla oli kaksi vaihtoehtoa: joko hidastaa kahdeksaankymppiin ja siirtyä oikeanpuoleisen kaistan jonoon, tai jatkaa vasemmanpuoleisen kaistan jonossa sitä samaa vauhtia kuin muutkin siinä jonossa ajavat.
Tätä samaa olen ihmetellyt, jaksavatko nämä kuvailemasi kaltaiset teiden ritarit todellakin edetä keskisormitekniikallaan sen 30 m kerrallaan siinä ohituskaistan katkeamattomassa letkassa? Joskus nuorempana ja aggressiivisempana saatoin antaa tällaisille tilaa ja toistaa heidän perässään saman, minkä itse olivat juuri tehneet minulle: ja katso, änkesivät sinne oikealle hetkeksi ja aloittivat sitten saman shown uudelleen...
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Tätä samaa olen ihmetellyt, jaksavatko nämä kuvailemasi kaltaiset teiden ritarit todellakin edetä keskisormitekniikallaan sen 30 m kerrallaan siinä ohituskaistan katkeamattomassa letkassa?
Sepä se. Jos joku väistääkin, niin he pääsevät sitten roikkumaan sen seuraavan auton puskuriin. Ei se ihan kauhean isolta edistymiseltä kuulosta. Yleisesti ottaen kuitenkin tuntuu siltä, että moottoritiellä ajaminen on muuttunut hiljalleen sujuvammaksi. Esimerkiksi juuri tuolla kehätiellä aika hyvin homma toimii, ja noita puskuripellejä näkyy aika vähän.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Sepä se. Jos joku väistääkin, niin he pääsevät sitten roikkumaan sen seuraavan auton puskuriin. Ei se ihan kauhean isolta edistymiseltä kuulosta. Yleisesti ottaen kuitenkin tuntuu siltä, että moottoritiellä ajaminen on muuttunut hiljalleen sujuvammaksi. Esimerkiksi juuri tuolla kehätiellä aika hyvin homma toimii, ja noita puskuripellejä näkyy aika vähän.

Tullut monesti kyllä mietittyä onko se joku psykologinen pakko ohittaa kun tilaisuus tulee ihan sama vaikka kuinka turhaa se olisi. Tässä nyt muutaman pidemmän reissun tehnyt ja aina tulee näitä kuskeja takapuskuriin kiinni jotka vetävät sitten jopa hengenvaarallisia ohituksia vaikka liikenne soljuisi eteenpäin pitkässä jonossa. Monesti myösbsitten näkee näitä ohituksia jonka jälkeen käännytään heti, mitään ideaa ei ole mutta potentiaalisesti sitten aiheutetaan vaaratilanteita.

Mahtaa kyllä olla ahdistavaa tuommoinen ajatapa ja varmaan verepaine aika korkealla. Pyöräillessä varsinkin erottaa oikein helposti nämä teiden ritarit kun pyörästä on ilmeisesti aina päästävä ohi hinnalla millä hyvänsä huolimatta siitä, että liikuttaisiinkin kaupungissa 30km/h rajoituksella.
 
Tullut monesti kyllä mietittyä onko se joku psykologinen pakko ohittaa kun tilaisuus tulee ihan sama vaikka kuinka turhaa se olisi. Tässä nyt muutaman pidemmän reissun tehnyt ja aina tulee näitä kuskeja takapuskuriin kiinni jotka vetävät sitten jopa hengenvaarallisia ohituksia vaikka liikenne soljuisi eteenpäin pitkässä jonossa. Monesti myösbsitten näkee näitä ohituksia jonka jälkeen käännytään heti, mitään ideaa ei ole mutta potentiaalisesti sitten aiheutetaan vaaratilanteita.

Mahtaa kyllä olla ahdistavaa tuommoinen ajatapa ja varmaan verepaine aika korkealla. Pyöräillessä varsinkin erottaa oikein helposti nämä teiden ritarit kun pyörästä on ilmeisesti aina päästävä ohi hinnalla millä hyvänsä huolimatta siitä, että liikuttaisiinkin kaupungissa 30km/h rajoituksella.

Mulla on sellainen pieni kesäauto, jolla huomaa ihmisten outoa käytöstä aika usein. Viime kesänä tulin sillä ohitetuksi useamman kerran 50 alueella, kun ajoin hieman yli tuon 50. Tänä kesänä tuo on tapahtunut vasta kerran, mutta eipä ole ehtinyt ajaakaan kuin muutaman kerran. En muista ikinä tulleeni ohitetuksi "normaalilla" henkilöautolla samassa kohtaa, vaikka ajaa samaa nopeutta tai jopa hiljempaa. Ja kertoja on kuitenkin satoja. Ihmisten päässä on toisinaan outoja vipuja, jotka tekevät tietyistä asioita pakkomielteisiä.
 

Undrafted

Jäsen
Välillä tuntuu, että jotkut kuskit ei katso edellemenevää autoa pidemmälle. Roikutaan puskurissa ja jos tulee tilaa, niin kaasutellaan iloisesti se 30-100 metriäettä päästää seuraavan perään.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Välillä tuntuu, että jotkut kuskit ei katso edellemenevää autoa pidemmälle. Roikutaan puskurissa ja jos tulee tilaa, niin kaasutellaan iloisesti se 30-100 metriäettä päästää seuraavan perään.
Tai vaihtoehtoisesti jäädään perään roikkumaan, vaikka edessä siintää vapaa tie.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös