Ärsyttävimmät ja mukavimmat ammattikunnat

  • 3 382
  • 24

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Lyhyestä virsi kaunis, mitkä ammattikunnat aiheuttavat sinussa ärtymystä ja mitkä sitten myönteisiä tuntemuksia. Varmaan sivutaan aika paljon "yliarvostetuimmat ammattikunnat" - ketjun jankkausta, mutta kyse ei ole aivan siitä. Parasta on tietenkin erimielisyydet kun joidenkin mielestä siivoojat ovat mukavaa sakkia ja jotkut eivät siedä. Perusteluja mielellään. Aloitetaan

+ Poliisit. Omien kokemuksien mukaan mukavaa ja leppoisaa ammattikuntaa, mutta eipä tässä heidän kanssaan ole tarvinnut asioida kuin normaaleissa rutiiniasioissa liittyen passeihin ja asiakirjoihin jne. Ylinopeussakkoa saaneet voivat olla toista mieltä.

+ Papit. Yllättävä vastaus, vaikkei ehkäpä sitten kuitenkaan. Keskustelevia, eivät hätiköi, kuuntelevat ja eivät mun kokemuksien mukaan ole tehneet liian isoa numeroa itsestään.

+ Kahvila/leipomon myyjät. Mulla vain myönteisiä kokemuksia. Aina hymyillään, katsotaan silmiin, palvellaan ja ollaan iloisia. Siitähän ne onnistuneet asiakaspalvelukokemukset syntyvät.

- Operaattorimyyjät. "Hei onko sulla hetki aikaa, mikä liittymä sulla on, ai ei ole aikaa, kysyn silti". Vittu miten ärsyttävää ostoskeskus-päänvaivaa eivätkä ymmärrä lopettaa jankkaustaan ajoissa, jos ilmoittaa ettei kiinnosta.

-Opettajat. Voi perkele. Olepas kahden opettajan kanssa samassa tilassa yhtä aikaa. Sitä oman ammattikunnan hienouden hehkutusta ja hiljaa eivät ole sekuntiakaan. Järkyttävää.

-/+Ammattiurheilijat. Kyllä. Eivät kaikki, mutta ihmeellisiä selittelijöitä ja muualta syitä hakevia itkijöitä riittää joka lajiin. Mukaan mahtuu hienoja persoonia, mutta näitä täydentää lyhytkatseiset omaan napaan tuijottelijat ja ihan silkasti tyhmät ihmiset.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Plussat suurin piirtein samat kuin ketjun aloittajalla. Opettajista sen verran, että luokanopettajat on ihan vitun rasittavia, mutta siitä eteenpäin menettelee. Tommoset operaattorimyyjät toki pitäis taluttaa saunan taakse. Ammattiurheilijoista tuli mieleen nämä helsinkiläisen KHL-seuran pelaajat vai olivatko muuta henkilökuntaa, jotka tulivat joukkueensa junnujen matsiin, sanoivat "kyllä se Amerikkakin" ja alkoivat kannustaa toista joukkuetta. Se vaatii jo paljon kusta korvien väliin. Tapauskuvaus löytyy sieltä kyseisen joukkueen osiosta, oli niitä pakotevääntöjä.

Erityisesti annan plussan näille ammattikunnille: @Moderaattorit ja @Ylläpito vastuullista ja muutenkin vaativaa työtä, jota riittää. Kiitos!
 

Glove

Jäsen
No joo. Poliisit on yleensä aina jossain muualla kuin niiden pitäisi. Uskon, että tässä maassa on pahempiakin rikollisia kuin liikenteessä lievää ylinopeutta ajavat. Vaikkapa paperittomat luvatta maassa olevat ulkomaalaiset. Ei en arvosta yhtään. Jotenkin tuntuu, että joku virkamerkki tai univormu nostaa päähän keltaista nestettä. Tai joku puku päälle keikaileva pikkupomo. Hyi yök.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Insinöörit. Selittää aina vitun pilkuntarkasti jonkun oman erikoisalansa nippelitietoa, joka ei kiinnosta juuri ketään missään.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
-Opettajat. Voi perkele. Olepas kahden opettajan kanssa samassa tilassa yhtä aikaa. Sitä oman ammattikunnan hienouden hehkutusta ja hiljaa eivät ole sekuntiakaan. Järkyttävää.

Opettajista vielä sellainen huomio, että opettajaporukka ryhmämatkalla on jotain uskomatonta. Kaikki tiedetään lähtökohtaisesti paremmin kuin opas, ja kysymykset alkavat aina: "Eikö tämä olekin se..."
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
En nyt varmaan löydä sopivinta mahdollista adjektiivia, mutta kiitän joka tapauksessa @Pavlikovsky’a kivasta aiheesta ketjulle. Tässä tulee oma panokseni.

- Kiinteistövälittäjät.
Kuka tahansa saa myydä talonsa ilman välittäjää, mutta kiinteistövälittäjät eivät ajatuksesta pidä, koska pitävät itseään korvaamattomina. Ei pelkkä puku tee ihmisen työstä korvaamatonta.

– Puhelinmyyjät.
Ärsytys alkaa siitä hetkestä, kun kuulen soittajan asian, mutta ei se tähän pääty. Vaikka miellänkin itseni liberaaliksi, en voi sietää sitä, miten tuntematon (yleensä nuori mies) puhuttelee minua puhelimessa kuin olisi hänenkaltaisensa nuori.

– Kodinkoneliikkeiden myyjät.
Ammattikunta, joka ei osaa kuunnella. Eivät arvosta asiakkaan mielipidettä, vaan pyrkivät kaikin tavoin myymään kalliimman tuotteen, vaikka asiakas ilmoittaa, ettei tarvitse tätä.

- Juontajat.
Yleensä esiintymistaitoisia, mutta täysin sivistymättömiä ihmisiä, jotka edustavat osaltaan sitä paskaa, jota televisio suoltaa ulos.


+ Postinjakajat.
Tervehtivät iloisesti satoi tai pastoi. Varsinkin kun lähes kaikki laskut tulevat nykyään sähköisesti, on postinkantajilla yleensä vain hyvää jaettavaa (kunhan ymmärtää kieltää mainosten jakamisen).

+ Konduktöörit.
Sanovat ettei junassa saa juoda omia alkoholijuomia, mutta konnareita tuntuu kiinnostavan enemmän matkustajien viihtyvyys ja se, että käyttäytyvät hyvin.

+ Kaupan tai vastaavan kassa.
Monissa paikoissa nuoria vuorotyöläisiä, joilla on reipas asenne omaan työhön. Silloin tällöin on tullut flirttailuakin kassan kanssa, mikä ei oikein muun ammattikunnan työntekijöiden kanssa onnistu. Joillekin kaupan kassa on arkielämän henkireikä, joten tekevät omalla tavallaan tärkeää työtä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
+Poliisit. Ammattitaito puhdasta ruostumatonta terästä. Koskaan ei ole ollut moittimista.
Tänä aamuna kaksi tuon ammattikunnan ehdottomaan eliittiin kuuluvaa oli Raisiossa pysäköinyt kamera-autonsa tien sivuun rauhallisella tienpätkällä. Tiellä on jostain syystä vain 50 kilometrin rajoitus ja poliisit kuvasivat autoja heti alamäen jälkeen, jolloin autoilijoiden nopeus helposti oli vähän noussut. Loistavaa työtä suomalaisen liikenneturvallisuuden edistämiseksi.
 

SgtMarkov

Jäsen
Ärsyttävimpiä ovat oopperalaulajat, silloin kun satut niiden kanssa samoille synttäreille tai muihin kemuihin. Jossain vaiheessa alkaa aina se saatanan kilpalaulanta ja yleensä sillä hetkellä kun sitä ulvomista kaikkein vähiten jaksaisi kuunnella.
 

Sämppäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mua ei oikeen ärsytä mikään ammattikunta. Joku jos on pakko valita niin eniten huonoja kokemuksia on poliiseista, oon joutunut kaksi kertaa ihan oikeasti oikeasti syyttömänä putkaan. Ja kun sanon että täysin ihan ilman mitään syytä niin tarkotan myös sitä. On myös sitten hyviäkin kokemuksia poliiseista.

Agressiivisista myyjistä ja puhelinmyyjistä pääsee niin helposti eroon nii ne ei vituta edes.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mua ärsyttää erotuomarit ja meteorologit. Ei ole peliä, jossa erotuomarit ei viheltäisi väärin ja mitä meteorologeihin tulee, niin kovin vaikeaa tuntuu sen sään ennustaminen olevan. Jos tavallinen duunari tekisi työssään yhtä paljon virheitä kuin erotuomarit tai meteorologit, niin potkut tulis. Jostain syystä noi tuntuu olevan suojatyöpaikkoja.

Posia annan joulupukille, joka jaksaa edelleen ilahduttaa lahjoillaan lukuisia lapsia ja lapsenmielisiä ympäri maapallon, vaikka on jo ylittänyt eläkeiän. Ton täytyy olla kutsumusammatti, kun jäbä jaksaa painaa vuodesta toiseen koukkuselkänsä kanssa, respect!
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ärsyttävimpiä ovat oopperalaulajat, silloin kun satut niiden kanssa samoille synttäreille tai muihin kemuihin. Jossain vaiheessa alkaa aina se saatanan kilpalaulanta ja yleensä sillä hetkellä kun sitä ulvomista kaikkein vähiten jaksaisi kuunnella.

Erikoisilla synttäreillä olet ollut, minun kokemuksieni mukaan ammattilaulajat säästävät huolella ääntään rankkojen esityksiensä välissä eivätkä kylmiltään lähde mihinkään kilpalaulantaan. Sukujuhlat, joissa joko suvun jäsenistä osaa "laulaa vähän" ovat sen sijaan yleisimpiä. Näissä seuraa vääjäämättä musiikkiesitys jonkun (joka osaa soittaa pianoa vähän) säestäessä.

Oikeaa oopperalauluahan kuuntelee mielellään, ja jos ammattilaisen laulua livenä pääsisi nauttimaan intiimissä tilassa niin sehän olisi loistavaa. Jonkun kontratenori Teppo Lampelan esitystä kuuntelisi hurmioituneena. Normaalisti tuollaisestahan maksaa useita kymppejä.
 
+ parturit, ei ole sattunut kohdalleni ärsyttävää parturia
+ kukkakauppiaat on myös mukavia asiakaspalvelijoita
- autokauppiaat. näistäkin osa on erittäin fiksuja ja hyviä asiakaspalvelijoita, mutta seassa on sitten sketsihahmoksi sopivia sliipattuja, kaikkitietäviä yleisneroja.
 

scholl

Jäsen
+ Kaupan tai vastaavan kassa.
Monissa paikoissa nuoria vuorotyöläisiä, joilla on reipas asenne omaan työhön. Silloin tällöin on tullut flirttailuakin kassan kanssa, mikä ei oikein muun ammattikunnan työntekijöiden kanssa onnistu. Joillekin kaupan kassa on arkielämän henkireikä, joten tekevät omalla tavallaan tärkeää työtä.

Tuo riippuu persoonasta hyvin paljon ja on kauppakohtaisia eroja. Niitä vanhoja Elannon myyjiä, joilla on ikää hemmetisti ja asenne kuin Neuvostoliitossa, on edelleen esim. S-Marketeissa, joissa joskus joudun vierailemaan esim. lenkilläni. Sitten on toisaalta tosiaan niitä reippaita myyjiä. Eli +/-

Itseäni ärsyttää taksikuskit. Ajavat todella härskisti tuolla liikenteessä, joten prätkällä ja fillarilla olen joutunut monesti vaaratilanteeseen. Asiakkaana puolestaan ei ole myöskään aina ihan hyviä kokemuksia ollut. Moni alkaa tilittää esim. poliittisia näkemyksiään, joita ei todellakaan halua kuulla.

Opettajista en pidä minäkään. He ovat keskimäärin tyhmiä kuin saappaat ja yrittävät jollain tavalla pitää jotain järjestystä yllä. Jos on jotkut kutsut tai vastaavat, niin opettajien mielestä pitää keksiä jotain ohjelmaa kuten seurapelejä. Ylivoimaisesti ärsyttävimpiä ovat kuitenkin uskonnonopettajat.

Sairaanhoitajat vituttavat todella paljon. Baareissa ja vastaavissa he tulevat pokailemaan, vaikka eivät ole akateemisia. Lisäksi he lorvivat työpaikoilla. Jokaisessa lääkäriasemalla tai sairaalassa niitä lontustelee siellä käytävillä kahvimuki kädessä tai pelkästään ilman kahviakin. Kaikki on levällään, eikä se systeemi toimii yleensä millään tavalla. Odottelua ja muuta vastaavaa monesti ja silti lorvitaan. Kaiken huipuksi väittävät, että heidän työnsä on raskasta. Leikkauksissa sen sijaan on ollut hyviä kokemuksia hoitajista, mutta he taitavat olla jotain muuta kuin tavallisia hoitajia. Tosin viimeksi leikkauksessa se homma meni hyvin varsinaisessa leikkauksessa, mutta toinen hoitaja unohti sitten antaa minulle ohjeet, miten toimitaan jatkossa. Niin ja kätilöt ne vasta ärsyttävätkin, kun vittuilivat Sipilälle.

Kaikki työläisäijät vituttavat kanssa ammattikunnasta riippumatta. He eivät ole Suomessa kohteliaita niin kuin ulkomailla. Täällä se on jotenkin meriitti vittuilla koulutetuille tai kenelle tahansa asiakkaalle. Kaiken lisäksi tuntuu, ettei tämän päivän duunarit osaa enää tehdä mitään asiaa kerralla oikein.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mua ärsyttää erotuomarit ja meteorologit. Ei ole peliä, jossa erotuomarit ei viheltäisi väärin ja mitä meteorologeihin tulee, niin kovin vaikeaa tuntuu sen sään ennustaminen olevan. Jos tavallinen duunari tekisi työssään yhtä paljon virheitä kuin erotuomarit tai meteorologit, niin potkut tulis. Jostain syystä noi tuntuu olevan suojatyöpaikkoja.

Entäs asianajajat, meteorologit ja erotuomarit saa kuitenkin ehkä 80-90 % päätöksistään oikein, mutta jokaisessa oikeusjutussa toinen asianajaja häviää. Eli vain 50 % onnistumisprosentti millä ei pärjäisi edes säänennustajana.

Lisäksi asianajajat on lipevämpiä kuin meteorologit tai varsinkaan erotuomarit.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ärsyttävimmiksi on todettava kaikenlaiset vahtimestarit, virkailijat, portsarit ja järjestyksenvalvojat. Näissä ryhmissä on toki hyviäkin ja ammattitaitoisia ihmisiä, mutta kohtuullisen usein joutuu myös todistamaan heikkoa asiakaspalvelua.

Muutamia kertoja olen esim. virastoissa kohdannut info-tiskin takana tylsyyttään nojailevia virkailijoita, joiden asenne reittiä kysyessä on luokkaa "ota itse selvää". Monilta puuttuu oikeanlainen palveluasenne.

Portsareiden keskuudessa taas olen havainnut asiaan kuulumatonta ammattietiikkaa. Jotkut kuvittelevat, että heidän tehtävä on jaella moraalisia näpäytyksiä. Loppujen lopuksi suuri osa siitä hommasta pitäisi olla konfliktien ratkaisemista mahdollisimman pienin vaurioin.

Kaupan kassat, parturit ym. ovat pääsääntöisesti näyttäytyneet hyvässä valossa.
 

scholl

Jäsen
Portsareiden keskuudessa taas olen havainnut asiaan kuulumatonta ammattietiikkaa. Jotkut kuvittelevat, että heidän tehtävä on jaella moraalisia näpäytyksiä. Loppujen lopuksi suuri osa siitä hommasta pitäisi olla konfliktien ratkaisemista mahdollisimman pienin vaurioin.

portsari on ovimies. Hänen tehtävänään on pokkuroida asiakasta eli sanoa: "hyvää iltaa herra" jne. Narikkaportsareiden tehtävä puolestaan on ottaa takki vastaan ja auttaa se jälleen ylle silloin, kun asiakas haluaa poistua. Noin yleisesti ottaen siinä ei pitäisi syntyä konfliktia, jos portsari ei ala vittuilla.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Olen ollut juhlimassa yössä about neljännesvuosisadan ja järkännyt erilaisia tapahtumia yli kymmenen vuotta. Kertaakaan ei ole ollut ongelmia ovihenkilökunnan kanssa. Tai ehkä ihan junnuna on tullut lennettyä baarista pihalle ja kyllä, aivan omaa syytä, mutta siinä kaikki. Kai mun kohdalle on sattuneet sitten aina vaan ne mukavat poket. Toki jos Ale Pubin statuksella menee paukuttelemaan henkseleitä ja vaatii Monacon privaattiklubin tasoista palvelua ja sitten suuttuu, kun samaan raflaan on muukin rahvas yrittämässä, niin silloin toki voi vituttaa. Hyvä suhde baariin, sen henksaan ja ovihenksaan syntyy ennen kaikkea omasta asiallisesta käytöksestä. Diggaan ravintolabisnestä, kunnioitan ravintolabisnestä. Vaatii palleja pyörittää noin säänneltyä alaa laman keskellä ja kaiken maailman "Etsä tiedä kuka mä oon"-idioottien sekoillessa.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Entäs asianajajat, meteorologit ja erotuomarit saa kuitenkin ehkä 80-90 % päätöksistään oikein, mutta jokaisessa oikeusjutussa toinen asianajaja häviää. Eli vain 50 % onnistumisprosentti millä ei pärjäisi edes säänennustajana.

Lisäksi asianajajat on lipevämpiä kuin meteorologit tai varsinkaan erotuomarit.


Mutta eihän se, että asianajaja häviää juttunsa tarkoita sitä, että hän olisi väärässä. Mitä taas tulee asianajien lipevyyteen, ni vähän tuntuu siltä, että perustat mielipiteesi tv-sarjoista saatuun mielikuvaan. Ainakin omat kokemukset asianajajista ovat sellaiset, että homma on perustunut faktoihin ja lain tulkitsemiseen, eikä turhia pilvilinnoja tai satuja ole rakennettu itse asian ympärille. Olen siis eri mieltä kanssasi. Hyvää päivänjatkoa.
 
Viimeksi muokattu:

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mutta eihän se, että asianajaja häviää juttunsa tarkoita sitä, että hän olisi väärässä.

Kaikilla on aina joku selitys. Asianajajat tietty piiloutuu sen taakse, että tyyppiä oli vaikea puolustaa kun se oli niin ilmiselvästi syyllinen. Erotuomarit selittää, ettei niillä ole silmiä selässä, ja meteorologit jotain säätilanteen huonosta ennustettavuudesta. Selitykset pois ja onnistumisprosentti kohti 100 prosenttia, jos meinaavat saada arvostukseni.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
NY
Portsareiden keskuudessa taas olen havainnut asiaan kuulumatonta ammattietiikkaa. Jotkut kuvittelevat, että heidän tehtävä on jaella moraalisia näpäytyksiä. Loppujen lopuksi suuri osa siitä hommasta pitäisi olla konfliktien ratkaisemista mahdollisimman pienin vaurioin.

Moraaliin ovat mieltyneet myös suutarit. Heidän pitäisi olla vain tyytyväisiä, että tuon risat kengät heille paikattavaksi, mutta he alkavat valittaa, että kenkiä on kohdeltu huonosti. Se ei kuulu heille. Heidän kuuluu korjata vauriot, saavat siitä sitten maksun, mutta jos kuulen moraalimainintaa, niin he saavat myös somemaininnan linkkeineen, eivätkä he sitä halua, minkä voi todentaa eräskin suutari, jolla asioin kesäkuussa. Luonnollisesti kaveri on ay-aktiivi. Kusipään nimen saa yksityisviesteitse.
 

Hera80

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kaikilla on aina joku selitys. Asianajajat tietty piiloutuu sen taakse, että tyyppiä oli vaikea puolustaa kun se oli niin ilmiselvästi syyllinen. Erotuomarit selittää, ettei niillä ole silmiä selässä, ja meteorologit jotain säätilanteen huonosta ennustettavuudesta. Selitykset pois ja onnistumisprosentti kohti 100 prosenttia, jos meinaavat saada arvostukseni.

No jos selittely on joku kriteeri, niin eiköhän urheilijat vie silloin voiton. Poislukien Petra Olli, joka ei selittele.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikai asianajaja ole aina epäonnistunut jos sen asiakas joutuu linnaan? Sehän voi olla 100% oikea tuomio... Ja silloinhan se asianajaja on onnistunut tehtävässään. Korjatkaa tarkemmin asiaa tuntevat mutta mun mielestä asianajajan duuni on valvoa että asiat menee lain mukaan. Eli että se torspo saa tuomion vaikkapa näpistyksestä jos se on sellaiseen syyllistynyt eikä vaikkapa törkeästä ryöstöstä mistä se syyttäjä koittaa sen torspon linnaan laittaa...
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikai asianajaja ole aina epäonnistunut jos sen asiakas joutuu linnaan? Sehän voi olla 100% oikea tuomio... Ja silloinhan se asianajaja on onnistunut tehtävässään. Korjatkaa tarkemmin asiaa tuntevat mutta mun mielestä asianajajan duuni on valvoa että asiat menee lain mukaan. Eli että se torspo saa tuomion vaikkapa näpistyksestä jos se on sellaiseen syyllistynyt eikä vaikkapa törkeästä ryöstöstä mistä se syyttäjä koittaa sen torspon linnaan laittaa...
Voihan se toinen vaikka kiistää teon. Ei puolustusasianajaja silloin syyttäjäksi muutu. Tietty koitetaan löytää syitä ja perusteluja jne.

On se joskus aika likaista peliä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
+ Opettajat. Fiksua ja asiallista porukkaa, joka tienaa ainakin ainepuolella enemmän kuin keskiverto toimistorotta ja viettää kolmanneksen vuodestaan lomalla.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Miten muka ei vielä ole mainittu entisaikojen katsastusmiehiä? Itse en ole varmaankaan sitä pahinta aikaa edes kokenut, mutta muistan kun kävin ekan kerran katsastusasemalla ja äijä haki parikin kertaa isompaa meisseliä pakistaan, että sai reiän hakattua munakadettini pohjaan. Seuraavana vuonna olikin jo yksityisiä katsastusasemia ja olin aika lailla ällikällä lyöty, kun vittuilun ja särkemisen sijasta heti ekaksi tarjottiin kaffeeta ja pullaa ja autokin katseltiin läpi ihan hyvässä hengessä.

Kohtalaisen mulkkuja ovat yleensä myös sellaiset välimallin pikkupomot, joilla ei oikeasti ole valtaa, joten koittavat pönkittää omaa egoaan kitisemällä pikkuasioista.

Junteimmat ja putkinäköisimmät tapaamani ihmiset ovat olleet ahtareita. Asuinpaikallakin voi toki olla merkitystä, joten ei yleistetä koko ammattikuntaa.

Kirjaston sedät ja tädit ovat yleensä fiksuja, rauhallisia ja ystävällisiä. Sama pätee useimmiten myös museon työntekijöihin ja muihin kulttuurin parissa toimiviin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös