Vaatteet on mun aatteet...

  • 98 260
  • 536

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
@sampio , komppaan kirjoittajaa @benicio . Hyvin istuva yhdistelmä takkia ja housua on tyylikkäämpi kuin lörpöttävä tumma puku. Viimeksi olin häissä loppukesästä, ja bestmanin ominaisuudessa toivotin vieraita tervetulleeksi. Siinä tuli nähtyä aika hyvin miesten hääpukeutumisen kirjo: laidasta laitaan. Joten rohkeasti vaan yhdistelmää päälle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jep, kiitokset kommenteista. Totta puhuen mietin juuri chinoksien ja irtotakin yhdistämistä, siihen ehkä solmio tai sitten skraka. Jos kaapissa olisi räätälöity, laadukas tumma puku, kyllä mä sen laittaisin ykköseksi, mutta muutoin olen samaa mieltä siitä, että mieluummin jotain istuvaa ja hyvällä maulla mietittyä kuin perinteinen, turvallinen mutta mahdollisesti huonosti istuva puku.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Onkohan tässä nyt jokin murre-ero tai muu sellainen, mutta pakko kysyä mitä eroa noilla mielestäsi on. Minulle kun tarkoittavat tismalleen samaa.
Juuei, ihan puhdas ajatusvirhe. Rusetti tai kravatti piti oleman.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
@sampio ... yleensä siinä hääkutsussa mainitaan pukeutumiskoodista. Jos pukupakkoa ei ole, niin sitten voi mennä kasuaalimminkin. Näin minä asian näkisin.

Ehkä minä olen tältä osin rajoittunut ja mielikuvitukseton, mutta henkilökohtaisesti en lähtisi yhdistämään rusettia muuhun kuin pukuun (toki myös smokkiin ja frakkiin, jonne se perinteisesti kuuluukin).
 

scholl

Jäsen
Blackwolf ja hänen hengenheimolaiset ovat aiheuttaneet nyt jo julkista paheksuntaa. Aika paljon on vettä Vantaanjoessa täytynyt virrata, että kissa nostetaan vihdoin pöydälle: Perheenisä avautuu HS:ssa: Miksi suomalaiset miehet pukeutuvat niin huonosti? - MyStyle - Ilta-Sanomat
Eli siis helsinkiläismiehet ovat muita laadukkaampia ja peräperperissä saatetaan tulla suoraan pellolta juhliin.
Helsinkiläisillä saattaakin olla monesti geneettisesti todella vähän yhteistä maalaisten tai muiden suomalaisten kanssa. Ja vaikka olisi geneettistä yhteyttä, niin lapsuudessa opitaan pukeutuminen, kun täällä ei aika mene peltotöissä tai lehmien lypsämiseen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Tää pukeutuminen on kanssa vähän semmoinen homma että jos oikeasti rupeaisi panostamaan, niin tuon palkanhan saisi poltettua yksistään vaatteisiin. Itselläni on melko paljon vaatteita ja silti tuntuu että tämä on vain semmoinen pohjaton kaivo, jossa mikään ei riitä sitten lopulta. Ja tämä vaikka en edes seuraa mitenkään ihan hirveän tiiviisti kaikenmaailman muotioikkuja.
 
Helsinkiläisillä saattaakin olla monesti geneettisesti todella vähän yhteistä maalaisten tai muiden suomalaisten kanssa. Ja vaikka olisi geneettistä yhteyttä, niin lapsuudessa opitaan pukeutuminen, kun täällä ei aika mene peltotöissä tai lehmien lypsämiseen.

Älä muuta viserrä. Täältä voi selailla niin tyylikkäitä asukokonaisuuksia, että moisia ei täällä böndellä näe ihan joka päivä, vaikka esim. Tammelassa ja Pispalassa vähän onkin yritystä tällaiseen kosmopoliitin urbaaniin tyyliin:

Vertti - Hel Looks - Street Style from Helsinki
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Vaatteet tuppaa olemaan vähän sellainen juttu, että ei ole väliä mitä on päällä kunhan ei tule kylmä. Kesällä sitten kelpaa melkeinpä mikä tahansa t-paita, kunhan nyt ei ihan revittelemään aleta ja pukeuduta pinkkiin. Sinänsä ehkä aiheen otsikko sopii hyvin, etten tunnusta mitään aatetta tai ideologiaa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tää pukeutuminen on kanssa vähän semmoinen homma että jos oikeasti rupeaisi panostamaan, niin tuon palkanhan saisi poltettua yksistään vaatteisiin. Itselläni on melko paljon vaatteita ja silti tuntuu että tämä on vain semmoinen pohjaton kaivo, jossa mikään ei riitä sitten lopulta. Ja tämä vaikka en edes seuraa mitenkään ihan hirveän tiiviisti kaikenmaailman muotioikkuja.
No jaa. Hyvin pärjää pienelläkin vaatemäärällä jos vaatteet ovat keskenään yhteensopivia sekä kulutusta kestäviä eli laadukkaita. Toki jos vaatteet ajattelee harrastuksena, niin kaivohan on loputon kuten melkein kaikissa muissakin harrastuksissa. Itsellä myös koko ajan jotain ostoslistalla.

Niin ja kaksi asiaa mitkä taitamalla pääsee erinomaiseksi pukeutujaksi: Ostaa oikean kokoisia itselle hyvin istuvia vaatteita ja yhdistää vaatteita, jotka sopivat toistensa kanssa. Tämä onnistuu halvoillakin vaatteilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
MIssäs on Helsingin paras Adidaksen Superstar -valikoima? Siis ihan ytimen tai kävelymatkan päässä siitä.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Varmaan ketjussa käsitelty, mutta vinkkejä kaipaisin. Oon oikeesti todella muotitietoinen ja tykkään pukeutua hyvin, mulla menee rahaa ja muutenkin humble brag-ketjun kamaa vaatetuksen puolesta.

Mutta. Pukujen käyttö on mulle jotenkin punainen vaate ja tossa ois häät tiedossa tulevana lauantaina. Vieraaksi siis menen ja no, olen tässä puolisen vuotta tehnyt tutkimusta mikä itselläni näyttää hyvältä ja tummansininen puku lähtee alle valkoisella kauluspaidalla ja ruskeat kengät tietysti, ruskealla vyöllä. Valkoisen taskuliinankin otin.

Pukua on modattu todellakin rennohkon formaaliksi, mutta mitä te ammattilaiset olette mieltä: riittääkö pelkkä taskuliina vai hommaanko skragan tai rusetin ja jos hankin, minkä värisen? Netistä tsekkailen kuvia ja puin kokonaisuuden itsekin päälle, tykkäsin siitä ilman neulankiristäjiä, mutta sanokaa mielipiteenne.

Pukukoodina tumma puku, mutta tulevalta parilta udeltu sana ”rennohko”, koska loppukesän juhla.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Varmaan ketjussa käsitelty, mutta vinkkejä kaipaisin. Oon oikeesti todella muotitietoinen ja tykkään pukeutua hyvin, mulla menee rahaa ja muutenkin humble brag-ketjun kamaa vaatetuksen puolesta.

Mutta. Pukujen käyttö on mulle jotenkin punainen vaate ja tossa ois häät tiedossa tulevana lauantaina. Vieraaksi siis menen ja no, olen tässä puolisen vuotta tehnyt tutkimusta mikä itselläni näyttää hyvältä ja tummansininen puku lähtee alle valkoisella kauluspaidalla ja ruskeat kengät tietysti, ruskealla vyöllä. Valkoisen taskuliinankin otin.

Pukua on modattu todellakin rennohkon formaaliksi, mutta mitä te ammattilaiset olette mieltä: riittääkö pelkkä taskuliina vai hommaanko skragan tai rusetin ja jos hankin, minkä värisen? Netistä tsekkailen kuvia ja puin kokonaisuuden itsekin päälle, tykkäsin siitä ilman neulankiristäjiä, mutta sanokaa mielipiteenne.

Pukukoodina tumma puku, mutta tulevalta parilta udeltu sana ”rennohko”, koska loppukesän juhla.

Unohda se valkoinen taskuliina, näytät sen kanssa lätkäjuntilta. Käyt poistamassa jonkun sinisen sävyyn taipuvan tyylikkään taskuliinan, esim. Fatclothilta löytyy ihan makeita. Itse laittaisin mirrin kaulaan, sävyt taskuliinan mukaan pukuun sopivaksi.

Esim. Tämä voisi olla aika kova:
https://www.thefatcloth.com/collections/the-seasonals/products/sammy-br-pocket-square
Ja kaulaan puinen mirri:
https://www.bewooden.com/wooden-bow-tie/virilem-P/
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Unohda se valkoinen taskuliina, näytät sen kanssa lätkäjuntilta. Käyt poistamassa jonkun sinisen sävyyn taipuvan tyylikkään taskuliinan, esim. Fatclothilta löytyy ihan makeita. Itse laittaisin mirrin kaulaan, sävyt taskuliinan mukaan pukuun sopivaksi.

Esim. Tämä voisi olla aika kova:
https://www.thefatcloth.com/collections/the-seasonals/products/sammy-br-pocket-square
Ja kaulaan puinen mirri:
https://www.bewooden.com/wooden-bow-tie/virilem-P/
What? Valkoinen taskuliina on ainoa taskuliina mitä tarvitsee. Lätkän tai junttiuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä mitään puisia rusetteja ellei sitten tarkoitus ole hakea huomiota näyttämällä huomionhakuiselta pelleltä eli just siltä lätkäjuntilta.

@Lico tummansinisen puvun ja valkoisen paidan kanssa sulla on paljon vapauksia taskuliinan ja kravatin kanssa. Jos käytät valkoista taskuliinaa voit ottaa esimerkiksi vihreän tai tumman punaisen kravatin. Neulesolmio on myös yksi rento vaihtoehto mikä voisi sopia jos häiden pukukoodi on rennohko. Näitä harvemmin Suomessa käytetään jostain syystä. Kravatti on sitten helppo ja nopea ottaa pois jos se tuntuu ylimääräiseltä. Toisin päin ei toimi yhtä helposti.
 

teppana

Jäsen
Ei ole vielä tullut tilaisuuttaa käyttää, mutta kesällä tuli hankittua pitkäaikaisena haaveena ollut Navy Blue suit. Löysin kaverin kautta ammattilaisen jolla teetin puvun.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
What? Valkoinen taskuliina on ainoa taskuliina mitä tarvitsee. Lätkän tai junttiuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä mitään puisia rusetteja ellei sitten tarkoitus ole hakea huomiota näyttämällä huomionhakuiselta pelleltä eli just siltä lätkäjuntilta.

@Lico tummansinisen puvun ja valkoisen paidan kanssa sulla on paljon vapauksia taskuliinan ja kravatin kanssa. Jos käytät valkoista taskuliinaa voit ottaa esimerkiksi vihreän tai tumman punaisen kravatin. Neulesolmio on myös yksi rento vaihtoehto mikä voisi sopia jos häiden pukukoodi on rennohko. Näitä harvemmin Suomessa käytetään jostain syystä. Kravatti on sitten helppo ja nopea ottaa pois jos se tuntuu ylimääräiseltä. Toisin päin ei toimi yhtä helposti.

Samaa mieltä Tadun kanssa. Tuollainen puinen mirri on aivan järkyttävä ja liiankin hyvä malliesimerkki huomiohuoraamisesta. Ei todellakaan jatkoon.

Mikäli "rennohkolla" viitataan tässä tapauksessa termiin "casual", niin tuossa tapauksessa kravattiakaan ei tarvitse - eli rohkeasti vaan ilman kravattia häihin! Mikäli tunnet itsesi alipukeutuneeksi paikalla saavuttuasi - olethan aina voinut ottaa kravatin mukaan ja käydä sen kietaisemassa kaulaan pikaisesti mikäli siltä tuntuu.

Joskin toki helpompaa painua paikalle kravatti kaulassa ja ottaa se pois mikäli tunnut olevasi ylipukeutunut. Eli toimit vaan kuten Tadu ohjeisti niin et mene metsään!

Toki asiaan vaikuttaa hieman myös millaisessa paikassa häät pidetään. Noin yleisesti ottaen "ylipukeutuneesta" on helpompi tehdä rennompi asukokonaisuus.
 
Viimeksi muokattu:

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Unohda se valkoinen taskuliina, näytät sen kanssa lätkäjuntilta. Käyt poistamassa jonkun sinisen sävyyn taipuvan tyylikkään taskuliinan, esim. Fatclothilta löytyy ihan makeita. Itse laittaisin mirrin kaulaan, sävyt taskuliinan mukaan pukuun sopivaksi.

Esim. Tämä voisi olla aika kova:
https://www.thefatcloth.com/collections/the-seasonals/products/sammy-br-pocket-square
Ja kaulaan puinen mirri:
https://www.bewooden.com/wooden-bow-tie/virilem-P/

What? Valkoinen taskuliina on ainoa taskuliina mitä tarvitsee. Lätkän tai junttiuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä mitään puisia rusetteja ellei sitten tarkoitus ole hakea huomiota näyttämällä huomionhakuiselta pelleltä eli just siltä lätkäjuntilta.

@Lico tummansinisen puvun ja valkoisen paidan kanssa sulla on paljon vapauksia taskuliinan ja kravatin kanssa. Jos käytät valkoista taskuliinaa voit ottaa esimerkiksi vihreän tai tumman punaisen kravatin. Neulesolmio on myös yksi rento vaihtoehto mikä voisi sopia jos häiden pukukoodi on rennohko. Näitä harvemmin Suomessa käytetään jostain syystä. Kravatti on sitten helppo ja nopea ottaa pois jos se tuntuu ylimääräiseltä. Toisin päin ei toimi yhtä helposti.

Samaa mieltä Tadun kanssa. Tuollainen puinen mirri on aivan järkyttävä ja liiankin hyvä malliesimerkki huomiohuoraamisesta. Ei todellakaan jatkoon.

Mikäli "rennohkolla" viitataan tässä tapauksessa termiin "casual", niin tuossa tapauksessa kravattiakaan ei tarvitse - eli rohkeasti vaan ilman kravattia häihin! Mikäli tunnet itsesi alipukeutuneeksi paikalla saavuttuasi - olethan aina voinut ottaa kravatin mukaan ja käydä sen kietaisemassa kaulaan pikaisesti mikäli siltä tuntuu.

Joskin toki helpompaa painua paikalle kravatti kaulassa ja ottaa se pois mikäli tunnut olevasi ylipukeutunut. Eli toimit vaan kuten Tadu ohjeisti niin et mene metsään!

Toki asiaan vaikuttaa hieman myös millaisessa paikassa häät pidetään. Noin yleisesti ottaen "ylipukeutuneesta" on helpompi tehdä rennompi asukokonaisuus.

Kiitos kaikille vastauksista, mielipiteitä on monia!

Tossa illalla vielä mietin, että varmaan teen kuten @Jesus Shaves ehdotti eli vedän sen skragan myöhemmin irti. Valkoinen taskuliina ainakin peilissä näytti oikein hyvältä.

Rennon casual on se pukukoodi ja itse modasin housut ompelimolla siten, että kavensin reilusti lahkeita niin, että vähän näkyy nilkkaa kenkien päältä. Mulle ehdotettiin tennareita siihen kylkeen, mutta kyllä puvun kengät on ainoa oikea.

Vastaanotto on sen verran rennon rempseä paikka, että varmasti se skraga irti lähtisi jossain vaiheessa, joten mennään näillä. Käyn ennen kirkkoa hakemassa skragan puku päällä, niin istuu vielä oikein nätisti.
 

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
What? Valkoinen taskuliina on ainoa taskuliina mitä tarvitsee. Lätkän tai junttiuden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. Eikä mitään puisia rusetteja ellei sitten tarkoitus ole hakea huomiota näyttämällä huomionhakuiselta pelleltä eli just siltä lätkäjuntilta.

@Lico tummansinisen puvun ja valkoisen paidan kanssa sulla on paljon vapauksia taskuliinan ja kravatin kanssa. Jos käytät valkoista taskuliinaa voit ottaa esimerkiksi vihreän tai tumman punaisen kravatin. Neulesolmio on myös yksi rento vaihtoehto mikä voisi sopia jos häiden pukukoodi on rennohko. Näitä harvemmin Suomessa käytetään jostain syystä. Kravatti on sitten helppo ja nopea ottaa pois jos se tuntuu ylimääräiseltä. Toisin päin ei toimi yhtä helposti.

Lätkäjunttius oli ehkä väärä termi. Enivei, valkoinen taskuliina on formaalein minkä voi valita. Jos puku on muuten muokattu rennohkoksi, on valkoinen taskuliina siihen huono valinta. Rennoissa häissä tällä voisi vähän jopa revitellä, mutta tyylikkäintä on vetää joku puvun sävyyn taittava/sopiva liina.

Puumirreistä voi olla montaa mieltä ja ymmärrän että joidenkin mielestä nämä menevät överiksi. Kudotut skragat on komeita, mutta ennemmänkin syksyn/talven asusteita. Kaulaan enivei laittaisin jotain, turha pilata hyvää kokonaisuutta jättämällä ylin nappi auki. Kunhan ei tee sitä virhettä, että ostaa "kombopäkin", jossa on samaa kangasta skrga/mirri ja taskuliina.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lätkäjunttius oli ehkä väärä termi. Enivei, valkoinen taskuliina on formaalein minkä voi valita. Jos puku on muuten muokattu rennohkoksi, on valkoinen taskuliina siihen huono valinta. Rennoissa häissä tällä voisi vähän jopa revitellä, mutta tyylikkäintä on vetää joku puvun sävyyn taittava/sopiva liina.

Puumirreistä voi olla montaa mieltä ja ymmärrän että joidenkin mielestä nämä menevät överiksi. Kudotut skragat on komeita, mutta ennemmänkin syksyn/talven asusteita. Kaulaan enivei laittaisin jotain, turha pilata hyvää kokonaisuutta jättämällä ylin nappi auki. Kunhan ei tee sitä virhettä, että ostaa "kombopäkin", jossa on samaa kangasta skrga/mirri ja taskuliina.
Oolrait. Ollaan aika samoilla linjoilla siis. Taskuliinalla voi tosiaan hyvin "revitellä" kun on kyse rennoista häistä. Olen samaa mieltä. Ei ole pakko olla valkoista liinaa. Itselläni on valkoinen pellavainen taskuliina, mikä on samaan aikaan aika rento, mutta toimii formaalimmassakin setissä.

Joo noi kombopäkit on kyllä kamalia. Tosin George Clooneyllakin oli sellainen kuninkaallisissa kesähäissä tänä vuonna...
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mä olen mennyt epämuodollisissa tilaisuuksissa takin sävyisellä kirjavalla liinalla, paita on vaihdellut vähän fiiliksen mukaan ja ylin nappi auki pl. kerran oli kravatti. Oon ollu hyvännäköinen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis ihan tosissaanko ihmiset ajattelee että pelkästään valkoinen liina riittää? Ei todellakaan.
Toimii ihan missä setissä vaan, eli joo. Toki ne ovat pieniä investointeja ja hyvä keino tuoda väriä kokonaisuuksiin, joten voihan niitä tietenkin olla enemmänkin. Varsinkin jos pukua tai pikkutakkia käyttää säännöllisesti. Mä käytän 10-20 kertaa vuodessa enkä ole viimeiseen vuoteen tainnut käyttää muuta kuin valkoista pellavaliinaa, vaikka pari muutakin löytyy. Näytän myös aina pirun hyvältä.
 

teppana

Jäsen
Toimii ihan missä setissä vaan, eli joo. Toki ne ovat pieniä investointeja ja hyvä keino tuoda väriä kokonaisuuksiin, joten voihan niitä tietenkin olla enemmänkin. Varsinkin jos pukua tai pikkutakkia käyttää säännöllisesti.

No jaa, ainakin itse on ihan pukukoodin mukaisesti pitänyt laittaa toisen väristä liinaa taskuun.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
No jaa, ainakin itse on ihan pukukoodin mukaisesti pitänyt laittaa toisen väristä liinaa taskuun.
Eipä ole koskaan pukukoodi määritellyt mun taskuliinan väriä, mutta voi olla et käydään eri bileissä ja ollaan eri työpaikoissa.

Tietenkin jos vaikka häissä olisi joku teemaväri, niin saattaisin sen värin mukaisen taskuliinan hankkia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös