E-kirjat ja -lukulaitteet (Kindle yms.)

  • 22 870
  • 92

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sivutaan hieman aihetta, mutta onko jatkislaisilla kokemuksia Amazonin Audible -äänikirjastosta?

Monissa Youtube-videoissa kyseiseen palveluun olen törmännyt ja hinta näyttäisi olevan ilmaisen kokeilujakson jälkeen alle 15USD/kk.
 

sinikettu

Jäsen
Mitä kirjoja luet? Itse ostan Amazonista noin 50-60 kirjaa/vuosi, ihan uutuuksiakin suosituilta kirjailijoilta, eikä muistaakseni ole kuin 1-2 jotka ovat maksaneet yli 10 taalaa.
Siinä muutamia kirjoja, joita olen lähiaikoina lukenut tai ovat kesken:

1 --> 17,35 $
2 ---> 11,78 $
3 ---> 23,21 $
4 -----> 27,79 $
5 ----> 15,45 $
6 ----> 18,13 $

Suurin osa noista on tosin varsin uusia ja pitkiä teoksia.Kuitenkin, varmaan ehkä melkein puolet lukemistani kirjoista nousee yli 15 euron hintaan.

Sitten on joitain akateemisia opuksia tai yliopistotason oppikirjoja, kuten tämä, tämä tai tämä, joiden hinta nousee jo todella korkealle.
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Itsekin hommasin tuollaisen Kobo Aura -lukimen, ja olen aika paljon tykännyt. PDF:ienkin lukeminen sujuu ihan kohtuullisesti, mutta täytyypä tutkia, josko PDF:t saisi järkevästi muutettua epubeiksi, jotka toistuvat paljon miellyttävämmin. Mikähän tähän olisi paras sovellus/sivusto?

Pelkästään akateemisten artikkeleiden ja kirjojen lukemiseen tuon hankin, kyllästyttyäni lukemaan norminäytöiltä tekstejä. Paljon miellyttävämpää touhua.

Täytyy tunnustaa, että osan teksteistä olen hankkinut kenties hieman arveluttavilla tavoilla, suurin osa kuitenkin yliopiston kirjaston kautta.

Jotenkin hassusti tuolla vehkeellä lukee hieman nopeammin kuin paperisesta kirjasta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Kiitos linkistä! Täytyypä laittaa testaten tuota Calibrea.
Calibre on hyvä ohjelma. Sillä minä muunnan Elisa Kirjasta ostamani kirjat Kindlellä luettavaan muotoon. Toimii hyvin.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Vaimolle pitäisi synttärilahjaksi hankkia jonkinlainen lukulaite, nimenomaan tällainen mattapintainen. Ipadia ja peliä löytyy omasta takaa jo ennestään eli niillä lukeminen ei innosta. Vaimo tykkää lukea suomenkielisiä kirjoja, mitä lie harlekiineja ja muuta naisten kirjallisuutta. Mikä olisi fiksuin hankinta? Toimiiko esim. suomalaisista palveluista kuten Adlibriksesta ja Storytelistä ja vastaavista hankitut kirjat tuossa Kindlessä jota tunnutaan kehuttavan?

Esim. Storytelilla on joku kaupan oma lukulaite myynnissä 99€ hintaan, mutta vaikuttaa vahvasti joltain Kiinan ihmeeltä ja lisäksi vielä sen verran sisäsiittoiselta ettei sillä voi lukea muiden palveluiden kirjoja. Tuskin myöskään muilla laitteilla pystyy ottamaan tuota kk-maksullista palvelua?

Entä tuo Adlibriksen myymä Letto? Onko toimiva peli ja toimiiko myös muilla palveluilla?

Lähinnä nimenomaan kiinnostaa tuo että millä laitteella pääsee parhaiten käsiksi mahdollisimman laajaan suomenkieliseen materiaaliin. Tottakai arvostan myös laatua, eli laite saisi olla jämäkkä ja käyttöä kestävä. Tätä käsittääkseni nuo Kindlet ainakin ovat. Kuinka nopeasti tulee tuolta Saksasta? Tässä olisi itsellä nyt n. kuukausi aikaa.

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Lähinnä nimenomaan kiinnostaa tuo että millä laitteella pääsee parhaiten käsiksi mahdollisimman laajaan suomenkieliseen materiaaliin. Tottakai arvostan myös laatua, eli laite saisi olla jämäkkä ja käyttöä kestävä. Tätä käsittääkseni nuo Kindlet ainakin ovat. Kuinka nopeasti tulee tuolta Saksasta? Tässä olisi itsellä nyt n. kuukausi aikaa.

Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
Mielestäni kannattaa hankkia "geneerinen" laite, mikä tukee yleisiä formaatteja, joita käsitteääkseni ovat epub, epub adobe DRM:llä ja pdf. En tiedä miten kindle on muuttunut, mutta se on nimenomaan ulkomaisen kirjallisuuden kohdalla hyvä, mutta ei suomalaisen. Kindlessähän on käsittääkseni 3G nettiyhteys mikä toimii missä vaan, että voi ostella kirjoja, vaan ei suomalaisia. Mikä tahansa laite siis, mikä ei ole sidottu yhteen toimittajaan. Kirjojen siirtäminen sitten tonne laitteeseen ei ole mikään kummoinen temppu, että en huomioisi sitä lainkaan. Lisäksi löytyy helposti softaa millä noista DRMistä pääsee eroon ja voi tehdä konversiot eri formaattien välillä.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Mielestäni kannattaa hankkia "geneerinen" laite, mikä tukee yleisiä formaatteja, joita käsitteääkseni ovat epub, epub adobe DRM:llä ja pdf.
Kindlen tuetut formaatit: Supported eBook Formats | Amazon Kindle Direct Publishing

Eli ePub ja PDF löytyy kyllä - käsittääkseni tuon Adoben DRM:n saa purettua jollain työkalulla, mutta en mene vannomaan.


Edit: puhuinpa läpiä päähäni, nuo on tuetut formaatit jos haluaa julkaista materiaalia Kindle Storessa, ei mitä itse laite tukee. Pahoittelut. Itse laitteen tukemat formaatit ovat siis MobiPocket (MOBI, PRC), perus-TXT, Topaz (TPZ), Amazonin oma AZW, PDF, HTML sekä joitain kuva- ja ääniformaatteja.

Tosiaan jos suomalaista kirjallisuutta Kindleen kaipaa, niin pitää varmistaa että kauppa tukee jotain ylläolevista formaateista/kirjan saa konvertoitua johonkin noista ja myös siirtää kirja itse laitteeseen. Pieni riesa, mutta riesa kumminkin.

Kuinka nopeasti tulee tuolta Saksasta?
Tästä on monta vuotta kun oman ensimmäisen sukupolven Kindle Touchin 3G:llä tilasin, mutta ainakaan silloin amazon.co.uk ja amazon.de eivät syystä tai toisesta myyneet tuota Suomeen, piti tilata jenkki-Amazonista. Ei sikäli vaikuttanut mitään, ei tullut ylimääräisiä veroja päälle ja jokseenkin nopeasti tuli myös, pari viikkoa siihen meni maksimissaan.
 
Viimeksi muokattu:

Backis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carolina Hurricanes
Kindle olisi varmasti laadullisesti hyvä vaihtoehto ja tosiaan tiedostomuodon muuttaminen ei ole homma eikä mikään Calibri -ohjelmalla. Mutta ehkä tässä tapauksessa hyvä vaihtoehto voisi olla joku mikä tukee perinteisiä muotoja.

Kobon mallit ovat ilmeisesti aika laadukkaita ainakin. Itsellä on Bookeenin Cybook Muse HD, joka on ihan hyvä laite. Olisikohan tuo Adlibriksen myymä malli jopa Bookeenin laite, koska se on jonkin toisen tekemä brändätty vaan uudelleen.

Kannattaa ehdottomasti valita malli jossa on ”taustavalo”. Suomen pimeissä syys- ja talvi-illoissa sille tulee käyttöä, koska tuollainen näyttö tarvitsee aika paljon luonnonvaloa/valaistusta huoneessa että näkee lukea. Vähänkään hämärämpi huoneen nurkka niin ei tahdo onnistua ilman näytön omaa valoa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Lähinnä nimenomaan kiinnostaa tuo että millä laitteella pääsee parhaiten käsiksi mahdollisimman laajaan suomenkieliseen materiaaliin. Tottakai arvostan myös laatua, eli laite saisi olla jämäkkä ja käyttöä kestävä. Tätä käsittääkseni nuo Kindlet ainakin ovat. Kuinka nopeasti tulee tuolta Saksasta? Tässä olisi itsellä nyt n. kuukausi aikaa.
Kobo Aura on käytössä ja olen erittäin tyytyväinen. Vanhempi malli, ei taida saada enää uutena. Uutta sukupolvea myydään Verkkokaupassa, näköjään 157,90 €. Ominaisuudet lienevät yhä samat. Äärimmäisen kätevä tuo taustavalo, jota voi säätää portaattomasti. Kirjatarjonta on sama kaikille laitteille, jotka syövät ePub-formaattia. Eli juuri sitä, mitä kotimaiset palveluntarjoajat myyvät. Minä käytän Elisa Kirjaa, laskut saa suoraan sähköpostiin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kindlen suurin etu sen mattapintanäytön jälkeen on sanakirja (+wikipedia). Etenkin jos vieraskielistä tekstiä lukee, niin se on hyödyllinen.

3G:lle ei ole ollut mitään tarvetta.

Näissä lukulaitteissa ne suosituimmat aparaatitkin ovat sen verran edullisia, että itse en näe halpislaitteen ostossa oikein mitään järkeä
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kindlen suurin etu sen mattapintanäytön jälkeen on sanakirja (+wikipedia). Etenkin jos vieraskielistä tekstiä lukee, niin se on hyödyllinen.
Mun Kobossa on myös mattanäyttö. Sanakirjaa en ole ikinä tarvinnut englanninkielistä kirjallisuutta lukiessa, toki myönnän sen hyödyt niille, jotka sitä käyttävät. Mulla on kyllä muistikuva, että perheen toisessa laitteessa sanakirja olisi.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Sanakirjaa en ole ikinä tarvinnut englanninkielistä kirjallisuutta lukiessa, toki myönnän sen hyödyt niille, jotka sitä käyttävät.
Vaikka sikäli haluaisin ajatella osaavani "toista kotimaista" edes jokseenkin hyvin (töissä käytän päivittäin - olen myös ollut myyjänä vastaamassa puhelimeen englanniksi päivittäin, onneksi ei enää), ei tuosta haittaa ole. Vaikkapa GRRM:n tähänastisen Song of Ice and Fire -kirjat kahlatessa läpi tuli vastaan sanoja, joista ei ollut niin varma mitä tarkoittaa. Ei sikäli välttämättä merkityksellistä suuremman kuvan ymmärryksessä, mutta mielenkiintoista tietää tarkalleen mikä tuokin sana nyt on.

(tosin em. tapauksessa 95%:sti se oli joko "synonyymi hevoselle" tai "ruokaa")
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Vaikkapa GRRM:n tähänastisen Song of Ice and Fire -kirjat kahlatessa läpi tuli vastaan sanoja, joista ei ollut niin varma mitä tarkoittaa. Ei sikäli välttämättä merkityksellistä suuremman kuvan ymmärryksessä, mutta mielenkiintoista tietää tarkalleen mikä tuokin sana nyt on.
Mulla on sellainen tapa, että outo sana ohitetaan, ymmärsi lauseen merkityksen tai ei. Jos sama sana tulee vastaan toistuvasti, pakko ottaa selvää merkityksestä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse ostin Kindlen reilu vuosi sitten. Vai onko siitä jo kaksi... No ei sen väliä. Kindlen Paperwhite taitaa olla. Jees laite eikä valittamista itse laitteesta.

Käytännössä kaikki suomenkieliset e-kirjat mitä ostan, ostan Elisa Kirjasta. Tuolta ostetun kirjan formaatti ei yleensä ole suoraan yhteensopiva Kindlen kanssa, mutta kuten aiemminkin todettu tässä ketjussa, käy muunnos ja siirto Kindlelle todella näppärästi Calibre-nimisellä ohjelmalla. Siirtoon ja muuntoon käsitykseni mukaan tarvitaan tietokone, joten jos sitä ei taloudesta löydy, niin sitten kannattaa harkita muita vaihtoehtoja kuin Kindleä.

Ja siis, tuolla Calibrella saa käsitykseni mukaan muunnettua useimmat formaatit Kindlelle sopivaksi, joten ei ole mitenkään vain tuohon Elisa Kirjaan sidottu, jos muualtakin kirjoja ostaa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ja siis, tuolla Calibrella saa käsitykseni mukaan muunnettua useimmat formaatit Kindlelle sopivaksi, joten ei ole mitenkään vain tuohon Elisa Kirjaan sidottu, jos muualtakin kirjoja ostaa.
Mä oon miettinyt myös Kindlen ostamista, koska olen lukenut kohta Elisa Kirjan läpi. Pahin puute noilla on sci-fi, jota on todella niukasti. Mites sitten, jos vaihtaa Kindleen ja konvertoi Calibrella ePubiin, voiko fontin säätää sujuvasti, vai onko kökön näköistä?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Ainakin minun Kindlessä itsessään on muutama eri fontti valittavissa ja omaan tarpeeseen on löytynyt sopiva. Fontin kokoa voi säätää helposti. En ole aiheeseen isosti perehtynyt eli en tiedä, onko Kindlessä enempikin fontteja tai voisiko sitä fonttia sillä Calibrella säätää.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Itsellani on ikivanha Kindle kaytossa, vissiin kait joku 1. sukupolven laite, nappaimisto ja sivujen vaihtoja varten pari nuolinappainta laitteen kummallakin puolella. Hyvin on toiminut, toista sataa kirjaa laitteessa, osa suomalaisia jotka saatu sinne Calibren avulla.
Ketjussa todettiin etta paperikirja on pitanyt pintansa, silla on hyvatkin puolensa, esim. jos on rannalla/uima-altaalla voi kirjan jattaa huoletta paikalleen, lukulaitteen kanssa ehka alkaa hivenen eparoida.
Joku aika sitten tormasin uuteen kirjaformaattiin nimelta Miki (Otavan ja Jongbloedin patentoima kirjaformaatti). Kirja on pienikokoinen, ehka noin 5x10cm ja paperi erittain ohuttu, pienuudesta johtuen kirja kulkee vaikka taskussa. Haittana on se etta koska sivut ovat pienia, niita joutuu kaantelemaan usein.

JOL
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Storytelleristä kysyisin, että onko tilaus aina täysin henkilökohtainen? Eli esim perheestä kukaan muu ei voi kuunnella, jos itse kuuntelen/luen yhdellä laitteella? Onko laitteiden määrää noin muuten rajoitettu? 16.99 kk on aika kallis, jos nyt joutuisi useamman tilauksen tekemään. Yritin kyllä usein kysyttyä juttuja katsella, mutta diipadaapa kysymyksiä vain löytyi.

Onko jonkun mielestä olemassa storytelleriä parempi vaihtoehto? Ja osaan kyllä itse englantia, mutta perheen pienimmät eivät, joten suomea(kin) pitää olla.

Spotifyssä ja Netflixissä nämä asiat ovat hyvin kerrottu ja helposti asiakkaan päätettävissä, miten tekee.
 
Viimeksi muokattu:

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Storytelleristä kysyisin, että onko tilaus aina täysin henkilökohtainen? Eli esim perheestä kukaan muu ei voi kuunnella, jos itse kuuntelen/luen yhdellä laitteella? Onko laitteiden määrää noin muuten rajoitettu? 16.99 kk on aika kallis, jos nyt joutuisi useamman tilauksen tekemään. Yritin kyllä usein kysyttyä juttuja katsella, mutta diipadaapa kysymyksiä vain löytyi..

Kyllä meillä on samoilla tunnareilla luettu omia kirjoja. En tosiaan rajoituksia tiedä, jos niitä on, kun ei ole ongelmia vielä tullut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sanoisinko, että vihdoinkin. Pari vuotta sitten luin Kingin Musta torni -sarjan osat 1-4. Osia 5-7 ei vain näkynyt eikä kuulunut mm. Elisa kirjan valikoimissa. Jopa noita muutkin kyselivät kuin minä oman aikansa. Tänään odotus vihdoin palkittiin, puuttuvat osat on saatu valikoimaan. Häpesivät vissiin hidasta toimintaansa ja pistivät suoraan alennuskampanjaan ne. Olin jo ihan hilkulla tilata ne englanniksi Amazonilta, Kindlekin oli talouteen hankittuna (mitä tuossa muutama viesti sitten itse asiassa pähkäilin). Päätin vain odottaa. että saan pari kirjaa ensin alta pois. Viimeistään alkuvuoden lomareissulle olisin ne tilannut muodossa tai toisessa.

Mitä Kindleen tulee, niin aika vaivatonta on käännellä formaatista toiseen sillä Calibrella. Toisen laitteen päivitys taustavaloversioon oli muutenkin ohjelmassa, ja tuota on ainakin tämän syksyn saanut aika edullisesti Powerilta. Oisko puolet vastaavaa Koboa halvempi. Suosittelen. Oikeastaan vain yhdessä kohtaa häviää Kobo Auralle, eli taustavaloa säädetään valikon kautta, kun Kobossa se tapahtuu kätevästi kahden sormen liu'utuksella täysin portaattomasti.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kolmas Kindle tuli taloon. Aikaisemmat ovat hajonneet, Kindle 4 hajosi näyttö aikanaan ja tilalle tullut Kindle 5 latausliitin hajosi 5 vuoden käytön jälkeen. Molemmissa oli laitteen sivussa painikkeet. Olin varsin tyytyväinen molempiin ja pitkään mietin korjaanko liittimen koska tarjolla oli vain kosketusnäyttömalleja. Pitkään arvoin myös Paperwhite 7th gen mallin ja uuden 10th gen mallin kanssa. Uusin oli vesitiivis, mutta näyttö, kiiltävää lasia. Ei kiitos, sormenjäljet näkee, heijastelee valoa ja aurinkoa. Tilasin sitten tuon edellisen version ja pari viikkoa ja 3 kirjaa myöhemmin olen oikein tyytyväinen valintaan.
Taustavalo ja tarkempi näyttö on isoin muutos aikaisempiin. Valo varsinkin oli oikein tervetullut.
Edit: Kaksi aikaisempaa oli ostettu Jenkki Amazonista. Eipä saanut enää uusia international versioita ostettua sieltä vaikka sivuilla luki että toimittavat Suomeen. Yhteys helpdeskiin ja kyllä, pitää nykyään ostaa, Co.uk .it .de .fr eli Euroopasta. Mikäs siinä. Kun kirjat saa edelleen ostaa Jenkkien sivuilta.
 

rottamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ottawa Senators
Näistä ääni- ja e-kirjapalveluista kyselisin kokemuksia ja mielipiteitä, täälläkin on ilmeisesti osalla porukasta ainakin Bookbeat ja Storytel olleet käytössä?
Kokeilujaksoa kumpikin tuntuu tarjoavan, mutta nyt olisi tarkoitus kysellä hieman pidemmän aikavälin kokemuksia, mikä on kussakin ollut hyvää ja mikä huonoa?
Tarkoitus olisi tällaista lähteä kokeilemaan, kokemusta tähän mennessä on vain Amazonin Audiblesta, joka palveluna erinomainen olikin mutta nyt kiinnostaisi enemmän suomenkielisten ääni- ja e-kirjojen kanssa päästä tositoimiin. Kumpikin laji (e- ja äänikirjat) kiinnostaa , äänikirjoja perheessä kuuntelisivat varmaankin itseni lisäksi ainakin puoliso ja pojallekin voisi satuja soitella kun ei enää illalla jaksa aina sitä neljättä tai viidettä satukirjaa kannatella kun uni tulee itselle välillä aika paljon nopeammin kuin sille jatko-osalle. Jonkinlaisia perhepaketteja näistä palveluista löytyy ilmeisesti?

Summataanpa siis vaikka näin, että kumpi on parempi: Bookbeat vai Storytel?
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Summataanpa siis vaikka näin, että kumpi on parempi: Bookbeat vai Storytel?

Mun mielestä aika samoilla viivoilla menee käytettävyyden kanssa. Mulla tuon määrää kumman sillä hetkellä ostan, on se missä on se kirja mitä tahdon sillä hetkellä lukea.

Ehkä inasen parempi on bookbeatin ohjelma lukemiseen, sai muistaakseni paremmin säädettyä silmille sopivaksi.

Kumpikaan appi ei osaa hirveän hyvin ehdottaa uutta lukemista, vaikka kuinka merkitsee luettuja ja tykättyjä kirjoja. Ei myöskään voi seurata kirjailijaa, että se kertoisi milloin siltä on tullut jokin uusi kirja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös