Hammaslääkäri – betoniviidakon julmin peto

  • 213 333
  • 732

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mikäs sulla on nyt kondis? Onko miten hapokas olo?

Urheilu on oivaa lääkettä ajatusten poistamiseen kivusta. Mullakin operaatiopäivänä sattui sopivasti Suomen ja Kanadan Pyeonchagin olympiadipeli eetteriin.
Vastaus nyt pari päivää myöhemmin, mutta aika helpollahan tuosta selvisi. Ei mitään pahempia särkyjä ole päässyt ilmenemään kun on syönyt buranaa säännöllisesti. Toisaalta varsinkin pe-la huomasi se särky alkoi vähän voimistumaan aina siinä 6-8h siitä kun oli särkylääkkeen napannut. Ei kuitenkaan mitään sietämätöntä ole ollut missään välissä.- Oikeastaan enemmän haitannut tuo kun lääkäri joutui osan tikeistä ompelemaan tiukemmalle että haava pysyy varmasti kiinni, niin ei oikein tahdo suu aueta. No, onhan nuo keitot uponneet ja jotain leipääkin saanut nassuun. Tänään vois jo yrittää jotain kiinteämpääkin, jos ei nyt töisosä ole jotain keittovaihtoehtoa tarjolla.

Sitä en tajunnut kysyä että pitääkö nämä tikit käydä poistattamassa vai mahtavatko sulaa pois. Ei hän kyllä mitään poistosta maininnut, joten voisi päätelä että sulavat. Tosin lupas soitella alkuviikosta kyselläkseen onko kaikki mennyt ok, siinähän tuon saa varmistettua.

Tosiaan, futiksen ja Netflixin voimilla tuo viikonloppu pitkälti mentiin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kuinka nopeasti hammaslääkiksestä on mahdollista valmistua. Sen verran julma peto oli vastassa, että ei tiennyt miten päin sitä olisi ollut. Ikää ehkä 26, mutta ainakin reilusti alle 30 vuotta.
 

BaronFIN

Jäsen
Uusimmat käyttäjätunnukset mitä olen tietojärjestelmiin hakannut, ovat syntyneet 1993, joten jos sisään pääsee suoraan lukiosta, niin orientoivan vaiheen lääkäriksi voi päästä 25 vuotiaana.

Todennäköisesti tämän ikäinen tietää asioista jopa enemmän kuin käytännön rutinoima viiskymppinen tapaus.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Vuoden 2019 rehellisin hammaslääkäri -pysti meni sitten tänään jakoon..

Taustatarina on sellainen, että takimmainen poskihammas on mennyt poistettavaan kuntoon. Eikä siinä mitään, minulta on poistettu myös kyseisen hampaan vastakappale ylärivistä, joten elämä ei tuosta hampaasta kiinni ole, eihän se ilman kaveria kuitenkaan osallistu enää edes pureskelutyöhön (eli juurihoito jolla hammas olisi pelastettavissa on ihan rahanhukkaa). Minulla on ensi viikolle aika hammaslääkärille, joka on erikoistunut poistoihin ja osaa pomminvarmasti hommansa, koska juuri hän poisti myös tuon toisen hampaan.

Mutta koska aika hänelle on vasta ensi viikolle, niin varasin tälle päivälle samaan lafkaan ajan toiselle hammaslääkärille, josko poiston kuitenkin saisi nopeammin eikä tarvitsisi odottaa vielä viittä päivää, koska kiistatta se pipihammas tuossa juilii vaikka särkylääkkeillä varsin hyvin aisoissa pysyykin. Mutta heti kun menin tänään tälle toiselle hammaslääkärille, niin hän aloitti sellaisen mantran: "niin, minähän en ole mikään varsinainen poistaja, että sikäli varasit ajan hiukan väärälle henkilölle, mutta katsotaan..". Joka tietysti sillä siunaaman sekunnilla aiheutti omassa mielessäni sellaisen "jaaha.. hyvä.. kiitos tästä, sitten odotellaan" -reaktion :D hän oli ihan avoimesti huolissaan jo siitä, että alaleuan poskihampaat ovat erittäin tiukassa (kyseessä viisissäkymmenissä oleva nainen, tämä poistoexpertti taas on suunnilleen samanikäinen mies), eli siis ihan fyysisten voimiensa riittävyydestä. Heti siis näki, että hän ei aio omasta aloitteestaan operaatioon edes ryhtyä, ellen sitä nyt asiakkaana olisi vaatimalla vaatinut. Ja täytyy sanoa, että jos kaikista maailman ammatti-ihmisistä hammaslääkäri alkaa heti toteamaan, että homma on liian vaikea eikä hän pysty siihen, niin en ala vänkäämään vastaan. Että ala jurruttaa vaan, kyllä minä tässä kannustan :D

Jäin oikein miettimään, että miten valtaisa kynnys sen täytyykään olla ammattilaiselle sanoa suoraan asiakkaalle, että minä en pysty tähän. Kyseessä on vielä yksityisen puolen hammaslääkäri (sillä vaikka en ole hammaslääkäripelkoinen, niin sen verran kuitenkin kammoinen olen, että hammaslääkäristä minä en tingi, vaan sitten vain luottokortti vinkuu), eli myös lafkan maine on aina pelissä, että mitä minä kuluttajana alan ajatella heidän puulaakistaan kun joku lääkäri alkaa tuollaisia höpisemään. Itsekin kun miettii itseään, niin miten vaikea kynnys se on sanoa joihinkin työhön liittyviin asioihin että "en tiedä", jos ei oikeasti tiedä. Vaikea se on edes siinä muodossa, että "en tiedä, mutta yritän selvittää asiaa". Joten juuri siksi nostan hattua erittäin korkealle tälle naiselle, ja kiitin häntä myös lähtiessäni ammatillisuudestaan..
 

TrueThat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Rangers, Real Madrid
Ovat nuo viisaudenhampaat vaan yksi saatana. Täysin turhat kapistukset. Kolme vuotta sitten poistettiin vasemmalta puolelta ja nyt torstai-aamuna vuorossa oikean puolen alahammas. Ei ole kokonaan puhjennut ja täytyy siis leikata. Itse operaatio ei pelota, sillä edellisestä kerrasta jäi luottavainen olo lääkäriin. Silloinkin alahammas täytyi leikata ja ylähammas vain vedettiin irti, kun se oli kokonaan puhjennut. Operaatio ei sattunut ja lekuri kertoi koko ajan mitä tehdään.

Ne seuraavat 2-3 tuntia ovatkin mielenkiintoiset, kun verta tulee niin jumalattomasti. Mukava mennä apteekkiin hakemaan särkylääkkeet, kun ei oikein puhua viitsi, ettei verinoro valu suupielestä. Ja kun kotiin pääsee niin saakin parin minuutin välein sylkeä suun täydeltä verta lavuaariin. Onneksi puudutteet ovat niin vahvat, ettei verta suussa maista. Lisäksi saa olla varovainen ja jännittää, ettei se hyytymä lähde liikkeelle. Olen kuullut, että on sitten saatanan kipeä ja vaatii lääkehoitoa.

Noh, eiköhän tästä kuitenkin selvitä.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
viisaudenhampaat
Puolet viisureistani poistettiin armeijassa, kun lääkintäeversti kiskoi hohtimilla hampaat ja kilautteli metalliastiaan. Puudutus: oli.

Toiset kaksi poistettiin puolestaan YTHS:n hammashuollossa: ihan mukava kokemus oli sekin, ja sympaattinen hammaslääkäri. Hammaslääkäripelkokin taisi hävitä siinä samalla. Ammattilaisiin voi kyllä luottaa.
 
Viimeksi muokattu:

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Lisäksi saa olla varovainen ja jännittää, ettei se hyytymä lähde liikkeelle. Olen kuullut, että on sitten saatanan kipeä ja vaatii lääkehoitoa.
Minulla irtosi hyytymä ja poistosta jäänyt aukko tulehtui. Ei se kipeä kovasti ollut, painaessa arka ja paperiin tuli märkää. Sen takia talsin sitten päivystykseen. Siellä putsasivat reiän, tunkivat täyteen jotain lääketahnaa. No se kyllä sattui mutta ehkä siihen olisi saanut puudutuksen jos olisi vaatinut. Parani hyvin, ei mitään hätää. Tämä on varmaan myös hyvin yksilöllistä miten menee.
 

Aces High

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Red Wings, HIFK Gimmat, THFC
Minulla irtosi hyytymä ja poistosta jäänyt aukko tulehtui. Ei se kipeä kovasti ollut, painaessa arka ja paperiin tuli märkää. Sen takia talsin sitten päivystykseen. Siellä putsasivat reiän, tunkivat täyteen jotain lääketahnaa. No se kyllä sattui mutta ehkä siihen olisi saanut puudutuksen jos olisi vaatinut. Parani hyvin, ei mitään hätää. Tämä on varmaan myös hyvin yksilöllistä miten menee.
Ei välttämättä olisi saanut puudutusta, aika nihkeästi puuduttavat tulehtuneita kohtia.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Ei välttämättä olisi saanut puudutusta, aika nihkeästi puuduttavat tulehtuneita kohtia.
Voi hyvinkin olla... No onneksi tuosta jokseenkin ikävästä ja varsin kivuliaasta toimenpiteestä ei jäänyt mitään pelkotiloja hammaslääkäreitä kohtaan.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Olisiko tietoa edullisesta hammaslääkäristä PK-seudulla? Olisi juurihoidon toinen vaihe edessä ja ei viitsisi enää hirveästi maksaa. Eka osio meni lauantai päivystyksessä yksityisellä ja voin sanoa, että maksoi ihan riittävästi.
 
Olisiko tietoa edullisesta hammaslääkäristä PK-seudulla? Olisi juurihoidon toinen vaihe edessä ja ei viitsisi enää hirveästi maksaa. Eka osio meni lauantai päivystyksessä yksityisellä ja voin sanoa, että maksoi ihan riittävästi.
Miten olisi ihan julkinen puoli? Kyllä sinnekin aikoja saa, varsinkin akuuttiin asiaan.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Miten olisi ihan julkinen puoli? Kyllä sinnekin aikoja saa, varsinkin akuuttiin asiaan.
Saa vai? Luulin, että homma pitää hoitaa loppuunkin yksityisellä. Pitääpä kokeilla.
 

Chespa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Jää-Ahmat & HPK
Kyllä sinne pitäisi päästä. Olisit päässyt jo heti lauantainakin.
Eivät ottaneet lauantaina. Sanoivat, että niin paljon tapaturmia hoidettavana etteivät ala poramaan ketään ja koita kestää maanantaihin asti.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen käynyt haartmanin leegopäivystyksessä kun yksi oli pahasti tulehtunut ja juurihoidon jälkeen oli kipee kun perkele vielä seuraavana iltana. No siinä olikin juuri poikki ja ei mitään tehtävissä, niin repivät tuon pois ihan pikana 10min odottelulla. Ne on lisäksi käytännössä yksityisen puolen lääkäreitä, jotka vaan heittää keikkaa stadin päivystyksessä, että hoitokin on ihan jotain muuta kuin koulun tai intin hammaslääkärissä.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Mulla parin viikon päästä ensimmäinen juurihoito edessä. Vajaa kaks vuotta sitten jouduin kolmanneksi viimeisen ylätakahampaan takia särkypäivystykseen. Jäi vihlomaan edelleen ja eikun uudestaan toiseen särkypäivystykseen. Se otti yhden vedon enemmän pois ja laittoi hoitopaikan ja sanoi että reilun vuoden päästä lopullisen paikan laittoon.

Puolitoista vuotta meni ilman ongelmia ja menin vaihdattamaan lopullisen paikan. Hoidon jälkeen kylmä ja kuuma vihloi. Pari kuukautta piti ootella uudelle ajalle. Kaivoivat syvälle (hoito kesti 1h 45min) ja laittoivat lasipaikan ja jättivät isot hammasvälit. Nyt vihloo vain kylmä.
Viimeisen kerran sain ilmaiseksi (puudutus maksoi) kun ei ollut tullu kuntoon ja palvelu ollut kyllä hyvää kunnallisella puolella.

Mut mikä siinä meni pieleen ku se väliaikainen paikka oli oireeton ja sen kaivamisen jälkeen taas alkoi nuo vihlonnat? Onneks nää loppuajan vihlonnat on vaan kun kylmä osuu hampaaseen.
 
Kävin näyttämässä lohjennutta hammasta.

On kuulemma niin paha, ettei juurihoitokaan välttämättä auta.

Ihana naispuolinen virolaislääkäri suositteli poistoa, mutta kieltäytyi itse operaatiosta.

Antoi sellaisen keltaisen post-it-lapun ja käski varata uuden ajan.

Juuri kun olin astumassa ovesta ulos, sanoi "anteeksi, laitoin väärän hampaan"

Korjasi sitten numeroa lapussa.

Puudutus kesti 4,5 tuntia, joten nälkä ehti tulla. Olin ihan kasvo-ja kielihalvaantunut vielä 3 tuntia operaation jälkeen.

Sitten kun uskalsin syödä, iski väsymys. Ja vatsatauti. Ja nyt olen horkassa, kuume nousee.

Toivottavasti ei ole mitään jännää tapahtunut hampulääkärissä. En nyt mitään infektiota kaipaisi, varsinkaan kun:

Lukioaikana ystäväni sai hammaslääkärissä verenmyrkytyksen, jota hoidettiin kitarisojen poistolla.

Ikävä vaan että meni koomaan ja lakkasi hengittämästä, eikä herännyt operaatiosta, kun kehitti sairaalassa vielä keuhkokuumeen kaupan päälle.

Onneksi tokeni, mutta 4 päivää oli hengityskoneessa viisaudenhampaan poiston seurauksena.

Kattellaan nyt yö buranan voimilla.
 

BaronFIN

Jäsen
Juurihoidoista: suosittelen suoraan poistoa ja niidenkin rahojen säästämistä implanttihampaaseen. Kymmenen vuoden kuluessa juurihoito joutuneen uusia kahdesti ja 15v vuoden jälkeen sitä ei enää uusita kolmatta kertaa ja jos silloin vastassa on se hoitoketjun fiksuin lääkäri jonka bemarin osamaksut on jo maksettu ja päätös voidaan tehdä muine perustein kuin rahastusmielessä = Hammas poistetaan.

Fakta on, että 80% juurihoidetuista hampaista poistetaan 15v kuluessa.

Jos omalle kohdalle osuisi juurihoidon tarve, niin pyytäisin suoraa poistoa. Säästyy aikaa, rahaa, vaivaa ja nuorena operaatioista toipuu myös nopeammin kuin yli 50v kalkkiksena.

T: alalla työskentelevä
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itsellä on 2 hammasta 2006 juurihoidettu. Toinen tulehtui 2009 niin rajusti, että piti poistaa. Toinen taas on ollut täysin oireeton sen jälkeen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Itsellä juurihoidettu hammas kesti 15 vuotta ennen kuin halkesi. Juurihoidossa hammas tapetaan ja jäljelle jää vain kuollut kivi joka kestää aikansa mutta ennemmin tai myöhemmin se täytyy sitten poistaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Allekirjoittanut kävi tänään hammaslääkärissä ensimmäistä kertaa yhdeksään vuoteen. Olisi pitänyt jättää kyllä väliin (tai sitten ei). Viisauden hampaiden poisto edessä täälläkin. Harvoin noista on mitään haittaa ollut, mutta muutaman päivän kipustreakki sai kohtaamaan tämän betoniviidakon julman pedon. Toisaalta tällaista kipua se vaatiikin että itse tekee asialle mitään. Jos olotila olisi täysin kivuton niin tuskin mihinkään lähtisin tai suostuisin. Ilmeisesti pientä leikkausta pitää tehdä ikeniin, mutta saa nyt nähdä. Kiireellisempää oli lähinnä toisella puolella kun taas toisella ei ole mitään kiirettä. Eihän tuo hauskaa siltikään ole, enkä nyt edes perus hampaiden tarkastuksesta erityisemmin nauti.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Onkohan ihan tavatonta, että vähän yli kymmenen-vuotiaana juurihoidetut hampaat kestävät pitempään? Mulla on noita yli 30 vuotta sitten juurihoidettuja vielä tallessa.
 

BaronFIN

Jäsen
10-17v ikäisenä hampaiden juurien kärjet ovat vielä kehitysvaiheessa, joten juurenpää on tavallaan ”auki” -> sieltä on juurihoidon yhteydessä helpompi saada sinne kuulumattomat bakteerit pois. Vanhemmiten juurenpäät kasvavat kiinni sekä osin haarautuvat useampaan osaan, niin 100% onnistunut juurihoito on käytännössä mahdoton tehdä.

Lisäksi hampaan luutuminen kiinni leukaluuhun on tapahtunut paremmin, joten ien- ja luutaskujen kautta tapahtuvaa tulehdusta tuskin tulee vastaan. Mutta jos traumaattisen lohkeaman johdosta tulisi tehdä poistoa, niin sitten voi olla ikävän tiukassa hammas kuussa kiinni.
 

Ränse

Jäsen
Juurihoidoista: suosittelen suoraan poistoa ja niidenkin rahojen säästämistä implanttihampaaseen. Kymmenen vuoden kuluessa juurihoito joutuneen uusia kahdesti ja 15v vuoden jälkeen sitä ei enää uusita kolmatta kertaa ja jos silloin vastassa on se hoitoketjun fiksuin lääkäri jonka bemarin osamaksut on jo maksettu ja päätös voidaan tehdä muine perustein kuin rahastusmielessä = Hammas poistetaan.

Fakta on, että 80% juurihoidetuista hampaista poistetaan 15v kuluessa.

Jos omalle kohdalle osuisi juurihoidon tarve, niin pyytäisin suoraa poistoa. Säästyy aikaa, rahaa, vaivaa ja nuorena operaatioista toipuu myös nopeammin kuin yli 50v kalkkiksena.

T: alalla työskentelevä

Kokemuksella voin sanoa että täysin samaa mieltä. Mulla on juurihoidettu 3 hammasta ja 2 näistä on jo menetetty. Yhteen yritettiin tehdä mutta se menikin poistoon kun mikään ei enää auttanut (ei edes juurenpään poisto). Siihen sitten tulikin laitettua implantti myöhemmin. Jos seuraavan kerran tulee juurihoitocase niin pyydän suoraa poistoa, oletettaen ettei hammas ole aivan näkyvällä paikalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös