Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 713 771
  • 4 705

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Joo, Growlerin myötä taitaa Gripenillä ja Super Hornetilla olla pienimmät kertoimet. Jenkit olisi tietenkin tutun turvallinen valinta. Saapas nähdä.

Suomen armeijalla taitaa olla mainekin sellainen, että ei osteta uusinta tekniikkaa, josta ei ole vielä kokemusta käytännön tilanteista. Hankitaan mieluiten uusinta minkä käytännön suorituskyvystä on jo olemassa tanakkaa faktaa. Uskoisin Super Hornetin olevan Suomen valinta, mutta aikahan sen näyttää.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet

Joukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Armeijaan tulee pakollinen kasvisruokapäivä joka viikko – syynä terveellisyys ja ilmastonmuutos (https://yle.fi/uutiset/3-10361342)

O-ou. Isämmaanpuollustajista yritetään väkisin tehdä kasvissyöjähomoja. Miten ÄIÄT muka sotii talvisodan hengessä jollain kaurapuurolla ja kasvispihveillä?
Itse ajattelin, että tämä on aika epätoivoinen yritys saada hipit armeijan. Torstain ruoka muuntuu hyvinkin helposti kasvismalliksi, ja todennäköisesti makueroa ei edes huomaa.
 

Tuamas

Jäsen
Jutussa mainittiin, että käyttöön tulee soijasuikaleita ja quornia, tämähän on selvä upgrade noppasopan ”makkaraan” ja muihin lihankaltaisiin valmisteisiin armeijan harmaissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Jutussa mainittiin, että käyttöön tulee soijasuikaleita ja quornia, tämähän on selvä upgrade noppasopan ”makkaraan” ja muihin lihankaltaisiin valmisteisiin armeijan harmaissa.
Meinasin itse tulla kanssa kommentoimaan, että onkohan joku joskus nähnyt armeijassa jotain lihaan viittaavaakaan?

Jotenkin vain on huvittavaa että kun päätetään vaihtaa kasviksiin, niin vaihdetaan sitten sellaisiin mitä ei kotimaasta saa. Ihan hieman epäilen sitä ilmastokannattavuutta ja touhun kestävyyttä kun kriisitilanteissa huoltovarmuus olisi ulkomaiden käsissä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jotenkin hassua, että vielä nykyäänkin tämmöinen on edes uutinen. No vähän tuolla Facebookin puolella asiasta lueskelin ja myllyhän siellä oli jo käynnissä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Jotenkin hassua, että vielä nykyäänkin tämmöinen on edes uutinen. No vähän tuolla Facebookin puolella asiasta lueskelin ja myllyhän siellä oli jo käynnissä.

Juuri näin. Kyllä pari kasvisateriaa viikossa tekee itse kullekin ihan hyvää. En ne suorituskykyä mitenkään heikennä. Ja jos (toivottavasti ei) tosipaikka tulee, niin eiköhän tarjota mitä on saatavilla ja ei härkäpäisesti kasvissafkasta pidetä kiinni.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Juuri näin. Kyllä pari kasvisateriaa viikossa tekee itse kullekin ihan hyvää. En ne suorituskykyä mitenkään heikennä. Ja jos (toivottavasti ei) tosipaikka tulee, niin eiköhän tarjota mitä on saatavilla ja ei härkäpäisesti kasvissafkasta pidetä kiinni.

Juurikin näin. Mielestäni uudistus on ainakin paperilla ihan hyvä, sillä kasvisruoka on terveellistä, ja armeija on hyvä paikka opetella sellaisen syöntiä, mikäli se ei vielä ole tuttua. Pieni epäilys on kuitenkin. Tuumin, että tuossa on todella iso riski sille, että mennään siitä, missä aita on matalin. Se tarkoittaa nopeasti kyhättyjä kasvisruokia, jotka todennäköisesti maistuisivat varsin kehnolle. Sellaisia tuli joskus kouluaikoina joissain teema-aterioissa vastaan, ja niiden ansiosta itselleni tuli melkein 20 vuodeksi jonkinlainen ennakkoluulo kasvisruokaa kohtaan. Nyt olen siitä päässyt, ja kasvisruokaa tulee syötyä varsin säännöllisesti, käytännössä viikottain.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Tästä kasvis-gatesta tuli mieleeni kieleni muistot jo vuosikymmenien takaa. Tai siis nimenomaan kieleni muistamattomuus eli oliko kalaa tarjolla kahetskytluvun alkupuolen varusmiehille? Perhana, minä en saanut yrittää ampua toista kertaa eli hakea kultaista ampumamerkkiä ( = kuntsareita), koska pateja tarvittiin toheloiden lippaisiin räiskittäväksi, toiveena että he sen alimman tason edes selvittäisivät. Niinpä oletan muistikuvakseni, että ei todellakaan kalaa ollut tarjota, sei olisi ollut liian kallista, silakka olisi vaatinut liian suuren työpanoksen eli ollut myös liian kallista. Keuruulla keittiö oli remontissa, joten olen perunateattarissa ollut, myöhemmin myös sinne miehiä valinnut, mutta silakkateatteri olisi ollut hyödyllinen, tervetullut minulle.
Onko nykyään kala-aterioita tarjolla?

Syökää silakkaa, se on hyvää kalaa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tästä kasvis-gatesta tuli mieleeni kieleni muistot jo vuosikymmenien takaa. Tai siis nimenomaan kieleni muistamattomuus eli oliko kalaa tarjolla kahetskytluvun alkupuolen varusmiehille? Perhana, minä en saanut yrittää ampua toista kertaa eli hakea kultaista ampumamerkkiä ( = kuntsareita), koska pateja tarvittiin toheloiden lippaisiin räiskittäväksi, toiveena että he sen alimman tason edes selvittäisivät. Niinpä oletan muistikuvakseni, että ei todellakaan kalaa ollut tarjota, sei olisi ollut liian kallista, silakka olisi vaatinut liian suuren työpanoksen eli ollut myös liian kallista. Keuruulla keittiö oli remontissa, joten olen perunateattarissa ollut, myöhemmin myös sinne miehiä valinnut, mutta silakkateatteri olisi ollut hyödyllinen, tervetullut minulle.
Onko nykyään kala-aterioita tarjolla?

Syökää silakkaa, se on hyvää kalaa.
Minä reiluna kaverina ammuin parikin kuntsaria naapurien tauluun. Ehkä olisi pitänyt humble brag ketjuun laittaa, mutta menkööt.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minä reiluna kaverina ammuin parikin kuntsaria naapurien tauluun. Ehkä olisi pitänyt humble brag ketjuun laittaa, mutta menkööt.

Taidan olla pykälän vanhempaa ikäluokkaa, 'niukkasen' aikaa jouduin kokemaan. Toisaalta oma vika, turha mussuttaa, olisi pitänyt osua ekalla myös polvelta paremmin. Hopeinen ampumamerkki, jee.

Mutta oli se merkillistä, taisi olla vuoden 1983 kesäkuu, kun alokkaana aloitin. Jumaliste, rynkyn kovia patruunoita nuukailtiin, tuntuu oudolta tämän päivän persepektiivistä.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks

Itse olen ollut aikaani edellä ja pyrkinyt syömään joka viikko hernekeittoa jos vaan työpaikan ruokalassa on sitä ollut tarjolla. Armeijassa tuohonkin tuli tykästyttyä ja sen jälkeen torstaisin on kuulunut syödä hernekeittoa ja pannaria. Mielellään pannariin hillo ja kermavaahto. No, ainakin kermavaahto.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Itse olen ollut aikaani edellä ja pyrkinyt syömään joka viikko hernekeittoa jos vaan työpaikan ruokalassa on sitä ollut tarjolla. Armeijassa tuohonkin tuli tykästyttyä ja sen jälkeen torstaisin on kuulunut syödä hernekeittoa ja pannaria. Mielellään pannariin hillo ja kermavaahto. No, ainakin kermavaahto.

Kermavaahto kuulostaa epäilyttävästi ei-kasvisruoalta, eläimen hyväksikäytöltä. Joudut vielä helvettiin tuon takia. Tai ainakin jotkut sinut johonkin vastaavankaltaiseen paikkaan haluaisivat, riistäjä-ihmisen.

Tulkoon huomioiduksi Suomen ja Ranskan puolustusyhteistyö-sopimus, ja myös Ranskan toive Suomen liittymisestä jonkinsortin sotilaspalokuntaan, joka ei ole sidottu EUn alueeseen, Macronin ideasta:
Ranska vikittelee Suomea puolustusasioissa – Macronin interventiojoukot houkuttelevat
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ei taida Ranskan muukalaislegioonassakaan olla enää niin paljon suomalaisia että sillä voisi kuitata Suomen ja Ranskan aseveljeyden?
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Ei taida Ranskan muukalaislegioonassakaan olla enää niin paljon suomalaisia että sillä voisi kuitata Suomen ja Ranskan aseveljeyden?

Minulle tuli myös heti tuosta EUn ulkopuolisesta toiminnasta mieleen muukalaislegioona... Ei ole Kyösti Pietiläisiä räyhäämässä riittävästi, suomalaisilla on kivaa ja mukavaa kotioloissa, hyvä niin. Jotkut seikkailijat lähtevät rauhanturva-operaatioihin, luultavasti heistäkin enemmistö vakinaista väkeä.
Ranskan puolustusministeri mairitteli suomalaista osaamista: toivotaan kovasti porukkaan mukaan, koska on tahtoa ja kyvykkyyttä osoitettu..

Ja tästä kivasti voimme siirtyä muistelemaan Daladierin lupauksia talvisodan aikaan, talvisodan loppuvaiheita.
Moranet muuten saatiin saksalaisilta sitten joskus...
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei taida Ranskan muukalaislegioonassakaan olla enää niin paljon suomalaisia että sillä voisi kuitata Suomen ja Ranskan aseveljeyden?

Jos asiaa olisi aikanaan Pietiläisen Kyöstiltä tiedusteltu, hän olisi varmasti vastannut, että tämä olisi kuitattu ikuisesti jo pelkästään hänen henkilökohtaisen panoksensa kautta. :)
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Jos asiaa olisi aikanaan Pietiläisen Kyöstiltä tiedusteltu, hän olisi varmasti vastannut, että tämä olisi kuitattu ikuisesti jo pelkästään hänen henkilökohtaisen panoksensa kautta. :)

Köpihän ilmeisesti sotilaallisella panoksellaan, toki Legioona antoi myös taustatukea, rauhoitti Algerian ja oliko Kongokin, Vietnam jne. Kaikki olisi mennyt helvetin hyvin, mutta poliitikot sähläsivät Kyöstin ja Legioonan rauhanrakennukset. Siitä ovat miljoonat viattomat joutuneet kärsimään sittemmin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kermavaahto kuulostaa epäilyttävästi ei-kasvisruoalta, eläimen hyväksikäytöltä. Joudut vielä helvettiin tuon takia. Tai ainakin jotkut sinut johonkin vastaavankaltaiseen paikkaan haluaisivat, riistäjä-ihmisen.

Tulkoon huomioiduksi Suomen ja Ranskan puolustusyhteistyö-sopimus, ja myös Ranskan toive Suomen liittymisestä jonkinsortin sotilaspalokuntaan, joka ei ole sidottu EUn alueeseen, Macronin ideasta:
Ranska vikittelee Suomea puolustusasioissa – Macronin interventiojoukot houkuttelevat
Ranskan joukot ovat varsin tunnettuja mm. siitä että terroristiepäillyt ammutaan, ennen kuin kysellään. Muutoinkin Ranska on varsin kovaa linjaa noudattanut noissa toimissaan ympäri maailmaa, kuolleet ei hirveästi ulise. Jännä nähdä miten tälläinen etenee ja millainen paskamyrsky nousee noiden kaikista hörhimpien joukossa.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Itse olen ollut aikaani edellä ja pyrkinyt syömään joka viikko hernekeittoa jos vaan työpaikan ruokalassa on sitä ollut tarjolla. Armeijassa tuohonkin tuli tykästyttyä ja sen jälkeen torstaisin on kuulunut syödä hernekeittoa ja pannaria. Mielellään pannariin hillo ja kermavaahto. No, ainakin kermavaahto.
Menin Inttiin vuonna 1979 ja silloin oli ns. hernekeitto/pannari kielto voimassa, liian raskasta kuulemma. Tosin sitten Keski-Suomen sotilaslaanin komentaja totesi etta hanen varuskunnissaan (ml. Tampereen ItPtrsto) syodaan hernekeittoa ja pannaria torstaisin. Oli mukava olla Lohtajan leireilla, soimme hernekeittoa pannaria, muut hernekeittoa ja appelsiinia tjs. No, muutenkin Vatialan joukko-osasto heratti huomiota, meilla oli lautaset, muut soivat pakeista.

JOL
 
Suosikkijoukkue
Suomen suurin ja kaunein

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Puolustusministeri kimpaantui armeijan kasvislinjasta: "Ideologista pakkotuputusta ei tarvita" – Pyytää kasvisruoasta selvityksen

Hyvät hyssykät. Ei ole kyllä Niinistöllä kaikki natsit bunkkerissa. Harva on ideologiastaan samalla tavalla riisuttu kuin perisuomalainen lihaa ja perunaa -ukko puhuessaan kasvisruoasta.
Olisko käynyt niin, että ideologinen valinta tuleekin Niinistön puolelta. Harva ravitsemusalan asiantuntija vastustaa terveellisempää ruokavaliota.
Niinistö myös kyseenalaistaa sen jos "kaikki pakotetaan samaan". Heh. Onko Herra Ministeri käynyt armeijaa ollenkaan?
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Armeijan pöperöt ovat muutenkin niin hirveää kuraa (oli ainakin 12-13 ja kerratessa 2015) ettei tämä nyt vaikuta suuntaan eikä toiseen.
Tosin aivankuin muissakin "kasvisruokapäivä"-jutuissa, kysyn vain: Miksei tarjota molempia ja anneta jokaisen itse päättää? Käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla on ammatti(korkea)koulujen ruokaloissa molemmat sekä kasvis että lihavaihtoehto tarjolla joka päivä ja jokainen on tyytyväinen.
Vai onko tässä taas ongelmana se että ylläoleva mahdollistaa "väärin"valitsemisen?
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Puolustusministeri kimpaantui armeijan kasvislinjasta: "Ideologista pakkotuputusta ei tarvita" – Pyytää kasvisruoasta selvityksen

Hyvät hyssykät. Ei ole kyllä Niinistöllä kaikki natsit bunkkerissa. Harva on ideologiastaan samalla tavalla riisuttu kuin perisuomalainen lihaa ja perunaa -ukko puhuessaan kasvisruoasta.

Melkoinen myötähäpeä muodostui tästä Jussin avautumisesta. Kun on näin paljon tälläisiä täysiä urpoja päättävillä paikoilla, jotka eivät mistään mitään ymmärrä, niin luottamukseni esimerkiksi ilmastonmuutoksen torjuntaan kokee aina uuden kolauksen. Kun edustaa lajia nykyihminen, niin luulisi että jo kun menee peilin eteen ja avaa suunsa sekä vilkaisee purukalustoaan, tajuavan että ehkä me pärjäämme joskus ilman lihaa. Minäkin perus oikeistokonservatiivina leikkasin n. 50-80% punaisen lihan kulutuksestani ja oloni sekä voimatasoni vain kohenivat. Ideologista.
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Puolustusministeri kimpaantui armeijan kasvislinjasta: "Ideologista pakkotuputusta ei tarvita" – Pyytää kasvisruoasta selvityksen

Hyvät hyssykät. Ei ole kyllä Niinistöllä kaikki natsit bunkkerissa. Harva on ideologiastaan samalla tavalla riisuttu kuin perisuomalainen lihaa ja perunaa -ukko puhuessaan kasvisruoasta.

Luoja näitä tämän maan päivän "puheenaiheita"... Maailma olisi niin paljon parempi paikka ilman sontamediaa, klikkihuoraamista ja huomiotaloutta.
 

Undrafted

Jäsen
Aikanaan intissä ollessani oli välillä perjantaisin lounaalla silakkapihvejä. Ei maistu sitten yhtään, mutta ideologisesti niitä minulle pakkotuputettiin :) jätin syömättä ja sinnittelin kotiin, että sai sitten seuraavan aterian. Niinistö tekee nyt olemattomasta asiasta jutun. Kaikki ei pidä kaikista ruokalajeista tai aineksista ja monelle sekasyöjälle ei ole normaalissa elämässä mikään ongelma syödä joillakin ateriaoilla kasvisruokaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös