Jatkoajan virallinen valokuvaustopic

  • 150 213
  • 844

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toi Sony on tasaiseen tahtiin tarjouksessa, kannattaa kytätä. Kännykät ovat vissiin tappaneet peruspokkareiden kysynnän, samalla toki tarjonnan. Siksi tarjolla on lähinnä noita kehittyneitä malleja, hinnat sen mukaiset. Jotain kuraa voi olla tarjolla, mutta ero kännykkään on käytettävyydessä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sony on näköjään sentin paksumpi kuin vanha Canon, mutta se voisi olla silti potentiaalinen vaihtoehto, kun ei tuossa hintaluokassa tunnu olevan kauheasti tarjontaa ja etsintä en tarvitse. Harmi kun Gigantin 299€ tarjous meni näköjään ohi.
Nyt on muuten tuohon hintaan Rajalan digiviikko-tarjouksessa.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
En nyt tähän hätään löytänyt sopivampaakaan ketjua, mutta voisiko joku suositella helppokäyttöistä kuvanpienennysohjelmaa android-puhelimelle?
En aio ottaa lomareissulle mukaan varsinaista kameraa ollenkaan, vaan pakolliset turistikuvat otetaan kännykällä. Samaan aikaan pitäisi kuitenkin kirjoittaa matkaraporttia eräälle keskustelupalstalle, jossa kuvien maksimikoko on jotain 2 megan luokkaa.
Onko siis olemassa appia, joka olisi helppo käyttää kännykänkin ruudulla?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Nyt on taas pakko ihmetellä maailman menoa. Ei jaksa tässä kohtaa katsoa mitään netflixeja, niin taustalla pyörii nuo, en edes tiedä mistä tulevat, Googlen kuvat, kun Chromecastia käyttää.

Aivan valloittavan upeita luontokuvia. Mutta se mikä hiertää, niin noissa ei kerrota paikkakuntaa missä ne on otettu. Valokuvaajan nimi kyllä isolla kerrotaan ja sen unohtaa sekunnissa, koska sillä ei ole mitään merkitystä.

Onko tämä joku taiteellinen vedätys missä asiakas jätetään arpomaan missähän päin maailmaa tämä voisi olla. Jos näin on, niin siinä on kyllä hyvin onnistuttu, mutta miksi. Mitä hyötyä siitä on kenellekään.

Jos sinä et halua kertoa missä otit kuvasi, niin minua ei kiinnosta nimesi enkä tule näyttelyysi.

Helppo ratkaisu olisi tämä on minun nimi ja kuva otettiin tuolla.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Siirretäämpä tuolta sekalaisista kysymyksistä aihetta paremmin vastaamaan ketjuun, eli tänne.

Olen siis lähdössä pidemmälle ulkomaanreissulle ja tekisi mieli ostaa kamera matkaan. Valokuvauskokemus on siis täysi nolla, joten en tiedä yhtään mihin ominaisuuksiin pitäisi kiinnittää huomiota. Eli sellainen aloittelijan kamera. Tässä olisi reilu kuukausi aikaa opetella asetuksia ja miten niitä kuvia otetaan.

Onko siis mitään järkeä lähteä edes ostamaan kameraa näillä lähtökohdilla, vai tyytyäkö vain älypuhelimen tarjoamaan laatuun?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Siirretäämpä tuolta sekalaisista kysymyksistä aihetta paremmin vastaamaan ketjuun, eli tänne.

Olen siis lähdössä pidemmälle ulkomaanreissulle ja tekisi mieli ostaa kamera matkaan. Valokuvauskokemus on siis täysi nolla, joten en tiedä yhtään mihin ominaisuuksiin pitäisi kiinnittää huomiota. Eli sellainen aloittelijan kamera. Tässä olisi reilu kuukausi aikaa opetella asetuksia ja miten niitä kuvia otetaan.

Onko siis mitään järkeä lähteä edes ostamaan kameraa näillä lähtökohdilla, vai tyytyäkö vain älypuhelimen tarjoamaan laatuun?
No niin, takaisin asiaan. Et kertonut vieläkään, minkäkokoista ja -hintaista kameraa ajattelit. Eli lyhyt peruskurssi lienee paikallaan.

Järkkärillä saat parhaat kuvat, mutta parhaisiin kuviin tarvitaan perehtymistä kameran toimintoihin ja ennen kaikkea rahallista satsaamista linsseihin. Kuukaudessa et ehdi opetella käyttämään niitä edistyneitä toimintoja.

Voit toki hommata järkkärin, sellaisen "ison" tai sitten pienemmän peilittömän (kaikki perusmallitkin tekevät nykypäivänä hyvää jälkeä) ja laittaa sen täysautomatiikalle. Sun ei tarvitse kuin varmistaa, että valitsin on automatiikalla ja sun tehtävä on painaa laukaisinta. Keskimäärin saat kyllä hienompia kuvia, jos opettelet ne toiminnot (aukon esivalinta on matkailijan normiasetus). Luontokuvaajat käyttävät suljinajan esivalintaa, mutta se ei kuulu peruskurssiin. Kuukaudessa opit kyllä valitsemaan tarkennuspisteen, mikä on aika oleellinen taito. Hyvä tilannekuva menee pilalle, jos kamera tarkentaa sinne, minne se arvaa sinun tarkentavan ja arvaus on väärä. Mutta se ei tarkenna siihen, mihin ajattelit sen terävän osan kuvasta osuvan. Se tarkennuspisteiden käyttö vaatii hiukan opettelua, mutta ei ole mikään ylivoimainen tehtävä. Sen verran pitää olla tarkkana sen automatiikan kanssa, että täydessä dummy-moodissa, ns. vihreä laatikko, tarkennuspisteitä ei voi ehkä valita, vaan kamera arpoo senkin. P-moodissa kamera tekee kaikki muut valinnat, mutta sinä sentään voit valita tarkennuspisteen.

Jos linssinvaihto ei kiinnosta, valintasi on edistynyt pokkari. Minusta siinä kategoriassa ei ole muita vaihtoehtoja kuin Sony RX100. Pirun pätevä peli. Ainoa miinus on se, että siinä ei ole etsintä, vaan tähtääminen tehdään takatelkkarin kautta. Kirkkaalla kelillä välillä ihan arpapeliä. Kuvat kyllä kestävät jälkikäsittelyä ja aika rajuakin rajaamista jälkikäteen. Joskus tarpeen noilla pokkareilla.

Jos ostat järkkärin, ota mieleisesi malli sillä yleisputkella, 18-50mm, 18-135mm, riippuu hiukan valmistajasta. Sillä onnistuu maisemakuvaus ja on hiukan zoomivaraakin, jos pitää yrittää saada kohde hiukan lähemmäs. Ei tuo zoomi mihinkään ihmeisiin pysty, sitä varten on ne kalliit ja kookkaat teleputket.

Jos järkkäri on liian kova pala, jonkinlainen kompromissi on ne peilittömät. Niissä on yhtä lailla vaihdettava optiikka, mutta ne ovat fyysisesti paljon perinteistä järkkäriä pienempiä. Kuvanlaadussa et häviä mitään. Sony a6000 16-50mm kittiputkella (eli myydään pakettina) on erittäin hyvä kompromissi. Siinä on etsin, joten tähtääminen on pirun paljon varmempaa kuin niillä malleilla, missä on pelkkä takatelkkari. Myös Olympuksella on hyviä peilittömiä, OM-D tai Pen -sarjat. Tästä kategoriasta melkein lähtisin suosittelemaan sinulle kameraa, koska ruokahalu kasvaa joskus syödessä ja ne ovat koostaan huolimatta aika liki täysverisiä kameroita. Putkivalikoimaa voi kartuttaa tarpeiden ja osaamisen kasvaessa. Alkuvaiheissa täysautomatiikka on kaveri. Noiden esivalintojen käyttäminen ei ole rakettitiedettä, mutta sen pitää olla tositilanteessa selkäytimessä, tai kuva voi mennä pilalle.

Palataan sitten noihin aukkoihin, suljinaikoihin, ISO-herkkyyksiin, RAW-kuviin ja valkotasapainoihin sitten, kun on sen aika.

Tärkein asia kertauksena: opettele tarkentamaan sillä uudella kamerallasi ennen kuin lähdet reissuun! Lopputuloksen näet vasta tietokoneelta, kameran ruutu ei kerro asiaa riittävän tarkasti. Kuvan pitää olla terävä sieltä, mihin tarkennat. Muualta voi olla sumeaa, jos sellaista tehokeinoa hakee kuvaan. Jos kuva ei ole terävä sieltä mistä pitäisi, se voi olla joko tärähtänyt tai väärin tarkennettu. Opettele ne tilanteet, missä tuota voi tapahtua. Hämärässä tärähtää helpommin.
 

Anonyymi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, FC Barcelona
Oolrait, kiitoksia paljon @Leon! Hinnasta ja koosta en maininnut mitään, kun en halunnut rajata vaihtoehtoja tällaisten asioiden takia. Jos esimerkiksi sanon suosivani alle 500€ pientä kameraa, saattaa tulla kuva että 650€ huomattavasti parempi ja isompi on täysin poissa kuvioista. Täysin tyhjästä kun lähden tempaisemaan, niin pidän kaikki koot ja hinnat avoimena.

Noita peilittömiä tutkailinkin ja tosiaan se saattaisi olla näin alkuun ihan pätevä ratkaisu. Se antaisi vähän mahdollisuutta opetella sitten pidemmällekin, eli toimisi nimenomaisena harjoittelukamerana. Pitää nyt vielä tutkailla eri vaihtoehtoja.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Noita peilittömiä tutkailinkin ja tosiaan se saattaisi olla näin alkuun ihan pätevä ratkaisu. Se antaisi vähän mahdollisuutta opetella sitten pidemmällekin, eli toimisi nimenomaisena harjoittelukamerana. Pitää nyt vielä tutkailla eri vaihtoehtoja.
Et voi mennä metsään noilla Sony/Olympuksilla. Sonyn kohdalla nimenomaan tuo a6000 on no-braineri. Kittiputkella hinta tällä hetkellä karvan alle 600 € rungon väristä riippuen. a5x00-sarjassa ei ole etsintä, unohda ne suosiolla. a6x00-sarjassa et saa juuri lisää kameraa satsaamalla noihin uudempiin. Niissä on kehitetty lähinnä videointiominaisuuksia 6000:n jälkeen. Olympuksista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ne ovat kovasti suosittuja kyllä ja hinta/laatu pitäisi niissäkin olla kohdillaan. Pen-sarjalaisissa ei taida olla etsintä, OM-D:stä se kai löytyy. Minä en enää ottaisi ilman etsintä, ihan riittävän monta kuvaa meni pilalle vanhalla Nex5:llä.

Jos en ihan metsään mene, sulla voisi olla vaakakupeissa a6000+16-50mm kitti vs. OM-D E-M10 MarkII+14-42mm kitti.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Jos linssinvaihto ei kiinnosta, valintasi on edistynyt pokkari. Minusta siinä kategoriassa ei ole muita vaihtoehtoja kuin Sony RX100.

Tämä ei mielestäni pidä paikkaansa. Esim. Fuji X100s/X100T/X100F, X70, Ricoh GR, Panasonic LX100 jne ovat kameroita, jotka valitsisin koska tahansa ennen RX100:aa. Ja tietenkin Leicat :)
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tämä ei mielestäni pidä paikkaansa. Esim. Fuji X100s/X100T/X100F, X70, Ricoh GR, Panasonic LX100 jne ovat kameroita, jotka valitsisin koska tahansa ennen RX100:aa. Ja tietenkin Leicat :)
Joo, olin hiukan huolimaton. Piti sanoa, että hintaluokassaan tuo Sony on kukkulan kuningas. Porhot eivät tietenkään välitä hinnasta, vaan ostavat absoluuttisesti parhaat. Ja nimenomaan tuo vanha ykkösversio. Hinta hiukan pompsahtaa mkII-mkVI. Tosin mkII taitaa olla nyt poistomyynnissä. Eikä Rajala tarjoa tällä hetkellä mkI:stä ollenkaan. Verkkokaupasta saa vielä.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Joo, olin hiukan huolimaton. Piti sanoa, että hintaluokassaan tuo Sony on kukkulan kuningas. Porhot eivät tietenkään välitä hinnasta, vaan ostavat absoluuttisesti parhaat. Ja nimenomaan tuo vanha ykkösversio. Hinta hiukan pompsahtaa mkII-mkVI. Tosin mkII taitaa olla nyt poistomyynnissä. Eikä Rajala tarjoa tällä hetkellä mkI:stä ollenkaan. Verkkokaupasta saa vielä.

Juu, tuossa hintaluokassa kyllä pätevä kampe. Tosin itse lähtisin 500-600 euron budjetilla hakemaan käytettynä kameraa akselilla Fuji X100s / X100t - Ricoh GR - Panasonic LX100. Näistä viimeksi mainitun taitaa tosin saada uutenakin alle kuudensadan eikä tuo Ricoh myöskään hirveästi ylitä budjettia. Siinä on kuitenkin jo APS-C kenno.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tosin itse lähtisin 500-600 euron budjetilla hakemaan käytettynä kameraa akselilla Fuji X100s / X100t - Ricoh GR - Panasonic LX100.
Järkkäreissähän on varsinkin peilipuolella pitkälti ostajan markkinat. En ole tosin ihan viime vuosina viitsinyt nuuskia myyntipalstoja, kun varustepuoli on stabiloitunut. Miten on kompaktien puolella, onko tarjontaa? Peilittömissä saa vanhaa sukupolvea edullisesti, mutta esim. a6000 ei juuri liikahtele.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Järkkäreissähän on varsinkin peilipuolella pitkälti ostajan markkinat. En ole tosin ihan viime vuosina viitsinyt nuuskia myyntipalstoja, kun varustepuoli on stabiloitunut. Miten on kompaktien puolella, onko tarjontaa? Peilittömissä saa vanhaa sukupolvea edullisesti, mutta esim. a6000 ei juuri liikahtele.

Sellainen kutina on, että peilittömienkin puolella tarjonta kasvaa jatkuvasti. Itsekään en tosin ole kovin aktiivisesti viime vuosina palstoja seurannut.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
...
Järkkärillä saat parhaat kuvat, mutta parhaisiin kuviin tarvitaan perehtymistä kameran toimintoihin ja ennen kaikkea rahallista satsaamista linsseihin. Kuukaudessa et ehdi opetella käyttämään niitä edistyneitä toimintoja...

Tärkein asia kertauksena: opettele tarkentamaan sillä uudella kamerallasi ennen kuin lähdet reissuun! Lopputuloksen näet vasta tietokoneelta, kameran ruutu ei kerro asiaa riittävän tarkasti. Kuvan pitää olla terävä sieltä, mihin tarkennat.

Minun oli pakko pätkien lainata, oikeastaan korostaa koko viestiä ja varsinkin @Leon in vilpitöntä avuliaisuutta. Asiaa! Minä en ole kummoinen kuvaaja, viesti oli mainio päivitys kääkälle alan nopeaan kehitykseen. Jotenkin olen niukkuuteen ajautunut, joten mitään kaluston uusimista en edes kuvittele, mutta kyllä nuo peilittömät vehjekset ovat varmaan päteviä kaluja nykyään. Ja tulevaisuutta.
Mutta siis Leonille aplodit, arvostan asiallista tiedon ja näkemysten kokemusten jakamista lähimmäisille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Peilittömistä on kokemusta 4 kameran verran ja vuodesta 2011. Nykyiset käytössä olevat Olympus OM-D EM-1 mkI ja Oly OM-D EM-5 mkII sekä linsseinä Oly 12-40 f2.8 (aivan loistava ja terävä linssi), Panasonic lumix 14 f2.5 verraton pannukakkulinssi jonka kanssa kamera mahtuu takin taskuun. Oly 75-300 lintuja varten.
Oikeastaan ainoa missä peilittömät eli Mu4/3 kamerat eivät juuri pärjää (paria poikkeusta lukuunottamatta mm OM-D EM-1 mkII) on lentävien lintujen kuvaaminen ja nopeat urheilutilanteet heikossa valossa. Tämä johtuu siitä että halvemmissa malleissa on vain CDAF tarkennus kun kalliimmissa on sekä CDAF ja PDAF (Contrast detection auto focus (CDAF), Phase detection auto focus (PDAF). Mutta korostan, ero on harvoille käyttäjille tärkeä.
Hyviä puolia sitten peilittömistä. Koko, linsien koko. Kaluston saa kulkemaan kevyemmin mukana ja painokin on maltillinen.
Kuvanvakaaja. Esim uusissa Olympuksen kameroissa on loistava kuvanvakaaja jolla voi jopa ottaa useamman sekunnin valotuksia (hyvin tuettuna). Helpottaa huomattavasti heikossa valossa kuvaamista sekä ennen kaikkea videokuvaamista.
You Can Shoot the Milky Way Hand-Held with the Olympus E-M1 Mark II



Kuvanlaadusta ja kohinasta voi olla monta mieltä mutta jos kuvia ei teetä valtavan kokoisiksi julisteiksi, on pointti aika turha. Kuvan laatu on erittäin hyvä.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Oikeastaan ainoa missä peilittömät eli Mu4/3 kamerat eivät juuri pärjää (paria poikkeusta lukuunottamatta mm OM-D EM-1 mkII) on lentävien lintujen kuvaaminen ja nopeat urheilutilanteet heikossa valossa. Tämä johtuu siitä että halvemmissa malleissa on vain CDAF tarkennus kun kalliimmissa on sekä CDAF ja PDAF (Contrast detection auto focus (CDAF), Phase detection auto focus (PDAF). Mutta korostan, ero on harvoille käyttäjille tärkeä.
Hyviä puolia sitten peilittömistä. Koko, linsien koko. Kaluston saa kulkemaan kevyemmin mukana ja painokin on maltillinen.
Kuvanvakaaja. Esim uusissa Olympuksen kameroissa on loistava kuvanvakaaja jolla voi jopa ottaa useamman sekunnin valotuksia (hyvin tuettuna). Helpottaa huomattavasti heikossa valossa kuvaamista sekä ennen kaikkea videokuvaamista.
You Can Shoot the Milky Way Hand-Held with the Olympus E-M1 Mark II
En ymmärrä teknisistä hienouksista oikeastaan mitään, mutta mulla on sekä Canonin kroppikennoinen digijärkkäri (40D) että Sonyn pieni peilitön (en muista mallia). Lainaamassani kommentissa on juuri se merkittävin ero; liikkeessä peilitön ei pärjää. Kun Canonin laukaisinta painaa, tapahtuu heti. Sonyn laukaisimen pieni viive pilaa kuvanottotilanteen, jos kohde ei ole paikallaan. Safarille en lähtisi ikinä ilman järkkäriä, kun taas patikalla vuoristossa Sony riittää ihan mainiosti ja on moninkertaisesti pienempi pakata ja kevyempi kantaa (opin kantapään kautta).

Edit: korjattu järkkärin malli
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Itse kun vaihdoin aikoinaan Nikonista Fujin leiriin, niin en ole oikeastaan missään vaiheessa edes harkinnut palaavani takaisin siihen kömpelöön vanhaan järjestelmään. Etuna vanhaan mm. keveys/mukana liikuteltavuus, aivan huikean skarppi optiikkavalikoima ja itse ainakin tykkään mekaanisesta käyttöliittymästä manuaalisäätöjen osalta. Myös Fujin X-Trans kennon tuottama jälki hämärissäkin olosuhteissa miellyttää, kohinan ollessa lähempänä sellaista miellyttävää "filmimäistä raetta" kuin sitä perinteistä digitaalista pikselimössöä. Ohessa tällä hetkellä käytössä olevaa laitteistoa, joka mahtuu kokonaisuudessaan kahteen kompaktin kokoiseen olkalaukkuun.

Kamerat:
-Fuji X-T1
-Fuji X-T2
-Fuji X100T

Optiikka:
-Samyang 12mm f/2.0
-Fujinon 16mm f/1.4
-Fujinon 35mm f/1.4
-Fujinon 56mm f/1.2
-Fujinon 55-200mm f/3.5-4.8

Seuraavana polttelisi hankkia 1:1 suurennussuhteen 80mm f/2.8 macro sekä 100-400mm f/4.5-5.6.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En ota sen kummemmin kantaa eri leirien eroihin, mutta eikös tuo kohina-allergia ole jo hiukan muinaishistoriaa? Nykyään kaikki kennot suoriutuvat melko kohtuullisesti jonnekin ISO3200 asti, mikä riittää jo liki kynttilänvalossa kuvaamiseen.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Kamerat:
-Fuji X-T1
-Fuji X-T2
-Fuji X100T

Optiikka:
-Samyang 12mm f/2.0
-Fujinon 16mm f/1.4
-Fujinon 35mm f/1.4
-Fujinon 56mm f/1.2
-Fujinon 55-200mm f/3.5-4.8

Seuraavana polttelisi hankkia 1:1 suurennussuhteen 80mm f/2.8 macro sekä 100-400mm f/4.5-5.6.

Itse liityin n 2 vuotta sitten Fuji leiriin ja XT2 sekä XT20 toimivat runkoina, eipä kuvanlaadun kannalta ole juuri muuta kuin hyvää sanottavaa. 15 hääkuvausta meni heittämällä tänä kesänä, ja ensi vuonna lisää :)

Tuo Fujinon 16mm on aivan maaginen tapaus, hommasin sen ikään kuin "testi"mielessä ja äkkiä huomasin sen korvanneen käytännössä kokonaan 23mm 1.4 käytössäni. Dokumentaarisesta illasta käytännössä 90% menee nykyään 16mm kanssa. Muita käytössä olevia objektiiveja ovat aiemmin mainittu 23mm 1.4, 32mm Zeiss touit f1.8 sekä toinen maaginen tapaus eli 56mm f1.2

Uusin Fuji X-T3 lievästi sanottuna polttelee ja olen jo hyvän tovin sovitellut ostohousuja jalkaan :)
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Moni kun innoissaan menee kohti peilittömiä niin uin vastavirtaan ja tykkään kuvata perinteisellä peilijärkkärillä. Isompi kamera istuu hyvin käteen, on helppo ja luonteva käyttää. Lisäksi tekniikka on pikälti testattua ja lähes idioottivarmaa luotettavuudessa (en sano, että moderneissa kameroissa olisi isompia ongelmia). Lisäksi kun moni nyt vaihtaa leiriä niin peilillisiin saa objektiiveja ja tarvikkeita halvalla kun järjestelmävaihtajat luopuvat kalustostaan. Samoin runkojen hinnat valuneet alaspäin. Näin ollen tämä on ollut minulle hyvä valinta kun haluaa joka tilanteeseen hyvän ja toimivan yleiskameran ja ekosysteemin kaikkine tarvikkeineen järkevään hintaan*.

Mulla on Canonin vehkeitä oikeastaan ollut ja nyt on:
5D mkIV
24-70 f4
70-200 f4
300 f4
Lisäksi 750D+kittilinssi (kakkosrunkona ja puolison käytössä).

Pääasiassa kuvailen ulkona ja urheilua/luontoa, jossa valo riittää lähes aina ja ylikin, mutta tekisi mieli pari valovoimaista primea vielä lisätä kalustoon, en tiedä tarvitsenko mutta kuitenkin. Ainakin sisäkuvaukseen joku isolla aukolla oleva laajakulmainen linssi olisi tarpeellinen. Samoin ehkä joku 85mm/f1.8 (tms) potrettihommiin. Niin ja kelpaishan se vielä joku pidempi tele lintu- ja urheilukuvaukseen. Oh well... loputon suo.

Mutta harrastuksena tämä on minulle ollut ainakin sellainen kiva rauhoittumisen paikka. Odottelee rauhassa hyvää tilannetta. Näkee maisemia ja tapahtumia, ja nimenomaan katsoo ja kokee niitä, ja ehkä vähän eri ajatuksella. Miettii mistä näkisin ja saisin paremman kuvan. Ehkä katselen päiviä milloin ois sopiva valo johonkin hienoon luontokuvaan, odottelen tiettyä säätä tai vuodenaikaa. Raw-kuvia editoitatessa menee helposti monta tuntia.

*käytettynä ostaessa arvo ei pahemmin laske pl. rungot. Vuosikausia samat pohjahinnat esim. objektiiveissa. Kun ostat halvalla, voit joskus myydä samaan hintaan pois. Samoin aina mietin, kun jengi kiimassa ennakkotilaa uusia runkoja ja parin vuoden päästä niitä saa vielä uutena puoleen hintaan, että ainakin harrastajan näkökulmasta markkinoilla pystyy säästämään pitkän pennin kun vähän jaksaa odotella.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Moni kun innoissaan menee kohti peilittömiä niin uin vastavirtaan ja tykkään kuvata perinteisellä peilijärkkärillä. Isompi kamera istuu hyvin käteen, on helppo ja luonteva käyttää.
Molemmilla on puolensa ja siksi en ole luopunut peilijärkkäristä enkä varmaan luovukaan. Matkoilla tosiaan pieni koko on niin suuri plussa, että uhraan hitusen käytettävyydestä ja saan vastapainoksi kevyemmät käsimatkatavarat. Urheilua reissuilla ei tule kuvattua, joten peilittömän huonot puolet eivät juuri pääse kiusaamaan. Joskus toteutan yhden asian bucket listiltä ja lähden reissuun valokuvauksen ehdoilla. Sitten lähtee kyllä vanha työjuhta matkaan mukaan, ja hiukan isompi varustereppu. Kohde ei ole vielä valikoitunut, mutta hoidetaan nuo suunnitellut matkat nyt ensin alta pois.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Molemmilla on puolensa ja siksi en ole luopunut peilijärkkäristä enkä varmaan luovukaan. Matkoilla tosiaan pieni koko on niin suuri plussa, että uhraan hitusen käytettävyydestä ja saan vastapainoksi kevyemmät käsimatkatavarat. Urheilua reissuilla ei tule kuvattua, joten peilittömän huonot puolet eivät juuri pääse kiusaamaan. Joskus toteutan yhden asian bucket listiltä ja lähden reissuun valokuvauksen ehdoilla. Sitten lähtee kyllä vanha työjuhta matkaan mukaan, ja hiukan isompi varustereppu. Kohde ei ole vielä valikoitunut, mutta hoidetaan nuo suunnitellut matkat nyt ensin alta pois.
Itselle taas tuo perusjärkkärin kameralaukku on reissulla ihan näppärä, sinne kun mahtuu jotain pientä mukaan kaupungilla pyöriessä, vesipullolle paikka jne. Mutta sitä ei sitten kanna aina mukanaan normioloissa, siinä missä peilitön pienellä kakkulinssillä mahtuu kulkemaan periaatteessa aina mukana, jos harrastaa "manbageja". Itsellä kuvaus on lähinnä juuri reissuilla kuvaamista ja sitten kotona lähinnä lapsen ja arjen kuvausta. Molemmilla siis puolensa.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
En ota sen kummemmin kantaa eri leirien eroihin, mutta eikös tuo kohina-allergia ole jo hiukan muinaishistoriaa? Nykyään kaikki kennot suoriutuvat melko kohtuullisesti jonnekin ISO3200 asti, mikä riittää jo liki kynttilänvalossa kuvaamiseen.

Suoriutuu ja sitten "suoriutuu". Onhan eri kennojen kohinansiedossa paikoin huomattaviakin eroja. Varsinkin jos kuva sattuu sen verran alivalottumaan tuolla ISO 3200:lla, että pitää raakadatasta kaivaa sävyjä auki. Itse tosin harrastan aika paljon tähti- ja revontulikuvaamista, jossa nämä asiat korostuvat kun pitää välillä ns. nupit kaakossa ampua.

Itse liityin n 2 vuotta sitten Fuji leiriin ja XT2 sekä XT20 toimivat runkoina, eipä kuvanlaadun kannalta ole juuri muuta kuin hyvää sanottavaa. 15 hääkuvausta meni heittämällä tänä kesänä, ja ensi vuonna lisää :)

Tuo Fujinon 16mm on aivan maaginen tapaus, hommasin sen ikään kuin "testi"mielessä ja äkkiä huomasin sen korvanneen käytännössä kokonaan 23mm 1.4 käytössäni. Dokumentaarisesta illasta käytännössä 90% menee nykyään 16mm kanssa. Muita käytössä olevia objektiiveja ovat aiemmin mainittu 23mm 1.4, 32mm Zeiss touit f1.8 sekä toinen maaginen tapaus eli 56mm f1.2

Uusin Fuji X-T3 lievästi sanottuna polttelee ja olen jo hyvän tovin sovitellut ostohousuja jalkaan :)

Hieno valinta! Yhdyn myös tuon 16mm linssin ylistyskuoroon. Varmaan 90% ajasta itselläni kamerassa kiinni. Lisäksi poistanut lomareissuilta jalustan tarpeen lähes kokonaan kun voi huoletta kuvata käsivaralta vaikkapa öistä kaupunkia eikä tarvitse edes herkkyyksiä säätää tappiin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En ymmärrä teknisistä hienouksista oikeastaan mitään, mutta mulla on sekä Canonin kroppikennoinen digijärkkäri (40D) että Sonyn pieni peilitön (en muista mallia). Lainaamassani kommentissa on juuri se merkittävin ero; liikkeessä peilitön ei pärjää. Kun Canonin laukaisinta painaa, tapahtuu heti. Sonyn laukaisimen pieni viive pilaa kuvanottotilanteen, jos kohde ei ole paikallaan. Safarille en lähtisi ikinä ilman järkkäriä, kun taas patikalla vuoristossa Sony riittää ihan mainiosti ja on moninkertaisesti pienempi pakata ja kevyempi kantaa (opin kantapään kautta).

Edit: korjattu järkkärin malli
Paremmissa peilittömissä missä on molempiin tarkennusmuotohin perustuva tarkennus, ei ero ole iso. Lisäksi esim Olympus OMD E-M 1 mkII mallissa on ns pro capture toiminto. Painamalla laukasinta puoleen väliin, kamera ottaa bufferiin kuvaa koko ajan (60 kuvaa/sekuntti) ja kun näet mitä haluat kuvata, painat pohjaan (myöhässä tietysti) mutta kameran muistissa on 14 kappeletta kuvia ennen napin painamista pohjaan ja yksi siitä hetkestä jolloin painot. Eli isolla todennäköisyydellä haluamasi nopea tapahtuma on saatu talteen.
Esimerkki:
Olympus OM-D E-M1 II - Pro Capture mode compilation
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös