Jesse Puljujärvi – hymyilevä suomalainen

  • 2 755 879
  • 8 640
Suosikkijoukkue
Jokipojat, HIFK, Montreal Canadiens, Liverpool.
Harvassa on kovan luokan pelurit, joilla on Puljun ikäisenä yhtä suuria heikkouksia. Nyt on korkea aika aikuistua ja alkaa ammattilaiseksi. Hassuttelu ja kaukalossa yrityksen teeskentely saisi loppua. Ei ole enää teini-ikäinen virallisestikaan, koska täytti muutama viikko sitten 20 vuotta. Tuon ikäisenä on moni myös taantunut vertaisiinsa nähden.

Arvostan "lämmin" erittäin tarkkanäköistä analyysikommenttia, josta viimeinen kappale tiivistää sen mitä itsekin olen aiemmin osin todennut useampaan otteeseen Puljärvestä. Puljujärvi on hukannut kaksi viimeistä kesää eri tavoilla himmailuun, sillä se ei ole sattumaa, että Aho, Laine ja Rantanen ovat jo kirineet hänen ikäisinään NHL:n kirkkaimpiin parrasvaloihin. Heillä on takanaan kahden kesän ankaran määrätietoinen kesätreeni, jossa heikkouksia on poistettu ja vahvuuksia vahvistettu. Tehty työ on näkynyt myös kasvaneena peliaikana ja pistetilastoissa. Henkisesti he ovat myös samalla aikuistuneet ja oppineet hyvin NHL:n vaatiman julkisuuden, jonka yksi tärkeä osa on hyvä kielitaito, mutta myös kaikin puolin muuten asiallinen käyttäytyminen julkisuudessa sekä yksityiselämässä.

Jos Puljujärveä ajattelee vastaavasti, niin hän lähtee kaikessa em. pelaajiin verrattuna takamatkalta kaksi hukattua kesää takanaan. Tämä on näkynyt karusti AHL -komennuksina, NHL -askin peliajoissa ja väsyneissä otteissa, julkisuuskuvassa jne. Puljujärvi on vain ollut henkisesti & fyysisesti kypsymätön kovan tasaiseen ja pitkään NHL- kauteen kahtena viime vuonna. Ja kaikki tämä ihan omaa syytään sekä uskoisin, että myös aika pitkälle huonon taustatiimin takia. Nyt on sitten kaksi vuotta kirittävänä, jonka eron kyllä pystyy kuromaan kiinni seuraavassa kolmessa kesässä/pelikaudessa, mutta en usko, että tilanne paranee jossain harrastajien kesäliigassa, vaikka siellä on kiva takoa loputtomiin maaleja ja jallittaa amatöörejä.

Eli Puljujärven on syytä käynnistää (ensimmäistä kertaa) viisas ja tarpeeksi kova kesärääkki, että hänestä kuoriutuisi vähintään vakaa ja luotettava, mieluummin tähtiliuokan laituri NHL:ään. Jos treeniasenne ei ruuvaudu tiukemmaksi ja rinnalle löydy osaajia, jotka tekevät hänelle fiksun treeniohjelman ja ohjaavat myös hänet siinä oikeille urille sekä hän ei samalla henkisesti kasva "pikkupoikamaisuudesta" kohti NHL - aikuisuutta, niin goodbye NHL ja moro taas Euroopan peliaskit. Hassuttelu ja yrityksen teeskentely saa "lämmin" sanoin riittää.

Olen jo kaksi vuotta toivonut, että lahjakkaasta Puljujärvestä kuoriutuisi vähitellen lupauksen mukainen pelaaja, mutta toistaiseksi lahjakkuus tuntuu hukkaan heitetyltä. Vielä on hieman aikaa, mutta kuten kaikki asiaa seuranneet tietävät, NHL:ssä ei ole liiemmin aikaa odotella ja myös monien sikäläisten kommenttien perusteella myös Edmontonissa ensi kausi on joko/ta -kausi. Jos peli ei ala kulkea kakkosvarauksen mukaisesti, siitä alkaa treidauskierre ja päätyminen lopulta ties minne NHL:n ulkopuolella.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Arvostan "lämmin" erittäin tarkkanäköistä analyysikommenttia, josta viimeinen kappale tiivistää sen mitä itsekin olen aiemmin osin todennut useampaan otteeseen Puljärvestä. Puljujärvi on hukannut kaksi viimeistä kesää eri tavoilla himmailuun, sillä se ei ole sattumaa, että Aho, Laine ja Rantanen ovat jo kirineet hänen ikäisinään NHL:n kirkkaimpiin parrasvaloihin. Heillä on takanaan kahden kesän ankaran määrätietoinen kesätreeni, jossa heikkouksia on poistettu ja vahvuuksia vahvistettu. Tehty työ on näkynyt myös kasvaneena peliaikana ja pistetilastoissa. Henkisesti he ovat myös samalla aikuistuneet ja oppineet hyvin NHL:n vaatiman julkisuuden, jonka yksi tärkeä osa on hyvä kielitaito, mutta myös kaikin puolin muuten asiallinen käyttäytyminen julkisuudessa sekä yksityiselämässä.

Jos Puljujärveä ajattelee vastaavasti, niin hän lähtee kaikessa em. pelaajiin verrattuna takamatkalta kaksi hukattua kesää takanaan. Tämä on näkynyt karusti AHL -komennuksina, NHL -askin peliajoissa ja väsyneissä otteissa, julkisuuskuvassa jne. Puljujärvi on vain ollut henkisesti & fyysisesti kypsymätön kovan tasaiseen ja pitkään NHL- kauteen kahtena viime vuonna. Ja kaikki tämä ihan omaa syytään sekä uskoisin, että myös aika pitkälle huonon taustatiimin takia. Nyt on sitten kaksi vuotta kirittävänä, jonka eron kyllä pystyy kuromaan kiinni seuraavassa kolmessa kesässä/pelikaudessa, mutta en usko, että tilanne paranee jossain harrastajien kesäliigassa, vaikka siellä on kiva takoa loputtomiin maaleja ja jallittaa amatöörejä.

Eli Puljujärven on syytä käynnistää (ensimmäistä kertaa) viisas ja tarpeeksi kova kesärääkki, että hänestä kuoriutuisi vähintään vakaa ja luotettava, mieluummin tähtiliuokan laituri NHL:ään. Jos treeniasenne ei ruuvaudu tiukemmaksi ja rinnalle löydy osaajia, jotka tekevät hänelle fiksun treeniohjelman ja ohjaavat myös hänet siinä oikeille urille sekä hän ei samalla henkisesti kasva "pikkupoikamaisuudesta" kohti NHL - aikuisuutta, niin goodbye NHL ja moro taas Euroopan peliaskit. Hassuttelu ja yrityksen teeskentely saa "lämmin" sanoin riittää.

Olen jo kaksi vuotta toivonut, että lahjakkaasta Puljujärvestä kuoriutuisi vähitellen lupauksen mukainen pelaaja, mutta toistaiseksi lahjakkuus tuntuu hukkaan heitetyltä. Vielä on hieman aikaa, mutta kuten kaikki asiaa seuranneet tietävät, NHL:ssä ei ole liiemmin aikaa odotella ja myös monien sikäläisten kommenttien perusteella myös Edmontonissa ensi kausi on joko/ta -kausi. Jos peli ei ala kulkea kakkosvarauksen mukaisesti, siitä alkaa treidauskierre ja päätyminen lopulta ties minne NHL:n ulkopuolella.
Voi olla, että harjoittelussa on Jessen kohdalla tehty vääriä valintojakin, mutta itse olen kyllä sitä mieltä, että hän ei nyt vain ole läheskään yhtä lahjakas kiekkoilija kuin Laine tai Aho. Itse olen käytännössä varma, ettei Jesse tule koskaan saavuttamaan tuon huippukaksikon tasoa, tuskin pääsee edes kovin lähelle. Jessen peliäly ei todellakaan ole lähelläkään Laineen tai Ahon tasoa, ja sepäs onkin sellainen ominaisuus, mitä ei enää kovin paljoa pysty kehittämään päälle parikymppisenä.

Jo ennen noita kahta Jessen ”hukkaamaa” kesää oli useimmille tuon kolmikon pelaamista tarkasti seuranneille selvää, että Laine ja Aho ovat omassa kastissaan huippulupauksina, ja Pulju tulee suhteellisen lupaavana mutta erittäin raakilemaisena lupauksena selvästi perässä.

Muistuttaisin myös, niitä jotka Jessen kesäharjoittelua mollaavat, että hän on noina kahtena viimeisenä kesänään kärsinyt myös ainakin alkukesästä vielä pienistä vaivoista, jotka ovat varmasti omalta osaltaan vaikuttaneet siihen kuinka hyvin harjoittelussa on voitu saavuttaa haluttuja tuloksia.
 

Goner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, NHL
Muistuttaisin myös, niitä jotka Jessen kesäharjoittelua mollaavat, että hän on noina kahtena viimeisenä kesänään kärsinyt myös ainakin alkukesästä vielä pienistä vaivoista, jotka ovat varmasti omalta osaltaan vaikuttaneet siihen kuinka hyvin harjoittelussa on voitu saavuttaa haluttuja tuloksia.

Ja nämä pienet vaivat ovat olleet käytännössä isoja vaivoja, eli Jesse on leikattu kahtena edellisenä kesänä. Toivottavasti nyt saa terveen kesän ja harjoituskauden.

Olen seurannut Jesseä pitkään. Olen eri mieltä hänen lahjakkuudestaan, kaksi edellistä kautta ei poista sitä, että hän on todellinen superlahjakkuus. Jos Jessen peliälyä kritisoi niin ei ole miehen peliä katsonut yhtään, vaan tyytynyt palstatotuuksiin. Ongelmat on ollut pelin suoraviivaistamisessa pienessä kaukalossa, kokonaisvaltaisessa pelaamisessa. Samoja ongelmia on ollut myös Laineella 5vs5 pelissä ja on edelleen. Pojat on yhä poikia, tai hädin tuskin miehiä.

Ensi kausi on silti tärkeä. Toivottavasti tosiaan terve kesä, ja aito mahdollisuus näyttää osaamistaan, myös ylivoimalla.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Jos peli ei ala kulkea kakkosvarauksen mukaisesti, siitä alkaa treidauskierre ja päätyminen lopulta ties minne NHL:n ulkopuolella.

Jotenkin kuvaavan jatkoaikalaista on siinä, että vaikeuksissa olleelle pelaajalle ei edes riitä oman varausvuoron tasoinen pelaaminen vaan täältä sitä kiritetään vielä hieman kovempaan suoritukseen. Muuten ei riitä.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Ja nämä pienet vaivat ovat olleet käytännössä isoja vaivoja, eli Jesse on leikattu kahtena edellisenä kesänä. Toivottavasti nyt saa terveen kesän ja harjoituskauden.

Olen seurannut Jesseä pitkään. Olen eri mieltä hänen lahjakkuudestaan, kaksi edellistä kautta ei poista sitä, että hän on todellinen superlahjakkuus. Jos Jessen peliälyä kritisoi niin ei ole miehen peliä katsonut yhtään, vaan tyytynyt palstatotuuksiin. Ongelmat on ollut pelin suoraviivaistamisessa pienessä kaukalossa, kokonaisvaltaisessa pelaamisessa. Samoja ongelmia on ollut myös Laineella 5vs5 pelissä ja on edelleen. Pojat on yhä poikia, tai hädin tuskin miehiä.

Ensi kausi on silti tärkeä. Toivottavasti tosiaan terve kesä, ja aito mahdollisuus näyttää osaamistaan, myös ylivoimalla.
Toki Jesse joutui kumpanakin kesänä alkukesästä leikkauksiin, mutta mistään isommista operaatioista ei kuitenkaan ollut kyse. Veivät kuitenkin aika paljonkin aikaa tehokkaalta kesäharjoittelulta, joten kyllä tuo joidenkin täällä kovaan ääneen heittämä väite Jessen laiskuudesta kesäharjoittelussaan kieltämättä ihmetyttää.

Aika ikävän sävyinen kommentti kyllä sinulta alkaa vähättelemään toisenlaisen näkemyksen omaavaa henkilöä sillä, etten olisi lainkaan katsonut Jessen pelaavan. Olen viimeisen kolmen kauden aikana katsonut hänen pelaamistaan lähes 150 ottelun verran, enkä perusta arviotani hänestä lainkaan minkään palstaveljien tai minkään muidenkaan asiantuntijoiden näkemyksiin.

Ei Jessellä ole suoranaisesti heikko peliäly, mutta se ei vain ole huipputasoa, kuten Aholla ja Laineella. Puolustuspäähän Jessellä on ihan hyvälläkin tasolla pelikäsitys, kunhan muistaa olla aktiivinen, eikä lopeta luistelua, kuten ajoittain hänellä käy. Jessellä on myös suorastaan hyvä kyky nähdä syöttöpaikat ja hän pystyy yleensä antamaan nopeita ja oivaltavia syöttöjä. Mutta se missä sitten tulee se iso ero mm. Ahoon ja Laineeseen on pelaaminen hyökkäyspäässä ilman kiekkoa. Tässä pelaamisessa Jesse on valitettavasti suorastaan heikohko. Parhaan peliälyn omaavilla pelaajilla on aina ollut suorastaan maagisen oloinen kyky nähdä pelin etenemistä jo etukäteen. Kuten jo aikoinaan Wayne Gretzky sanoi: ”Älä mene sinne missä kiekko jo on, vaan mene sinne minne kiekko tulee menemään.”

Gretzky ja Lemieux ovat toki aivan omassa sarjassaan, mutta sanoisin Laineen ja Ahon olevan nykypelaajista aivan kärkipäätä tässä asiassa. Jesse ei valitettavasti taas ole lähelläkään huipputasoa tässä, ja minun mielestäni tämä tulee olemaan se ratkaiseva ero hänen ja Laineen sekä Ahon välillä. Jesse kohkaa aivan liikaa kiekon perässä, ja häneltä ei vain luontaisesti löydy kykyä nähdä sitä ennakolta mihin peli ja kiekko ovat etenemässä.

Tätä kykyä ei valitettavasti opita enää parikymppisenä, vaan se kyky joko on tai sitten sitä ei ole siinä vaiheessa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei Jessellä ole suoranaisesti heikko peliäly, mutta se ei vain ole huipputasoa,
Tämä on aikamoista mutuilua jollei sulla oo heittää faktoja kehiin. Haluaisin tietää myös millä mittaat peliälyä ta mistä oot saanut tulokset? Jostain kumman syystä tälläkin palstalla unohdetaan että tämä on joukkuepeli jossa pelaajien keskinäisellä kemialla on suuri merkitys. Se että sanotaan jonkun olevan väärässä paikassa suhteessa siihen mihin kiekko on menossa ei kerro yksittäisen pelaajan peliälystä vaan pikemminkin siitä että ketjukemiat ei toimi. Kun kemiat sattuu kohdilleen niin pelikin näyttää siltä että kaverit lukevat toistensa ajatuksia sekä hyökkäys että puolustuspäässä. Yksittäisiä virheitä tulee kaikille ja toisaalta on myös vastustajan hyvyyttä saada pelaajat hetkellisesti sijoittumaan väärin tällaisessa dynaamisessa lajissa. Myös se että kiekko sattuu pomppimaan jollekin luistimista ei myöskään kerro peliälystä vaan sattumasta. Hypoteettisesti aiheeseen liittyen; Onko väärään paikkaan annettu syöttö merkki syöttäjän älykkyydestä hyvästä paikasta ja ketjukaverien huonosta peliälystä vai siitä että ei seuraa missä ketjukaverit ovat ja heittää maalille toivotaan toivotaan kiekkoja jolloin kyse on sitten heikosta peliälystä?
Uskonkin että Jesse, niinkuin kaikki menestyvät kiekkoilijat tarbitsevat rinnalleen pelaajat joiden kanssa kemiat sopivat yhteen. Eri pelitavat tukevat myös eri tavalla pelaajien vahvuuksia jotka nälyvät sitten suorituskyvyssäkin.
 

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Tämä on aikamoista mutuilua jollei sulla oo heittää faktoja kehiin. Haluaisin tietää myös millä mittaat peliälyä ta mistä oot saanut tulokset? Jostain kumman syystä tälläkin palstalla unohdetaan että tämä on joukkuepeli jossa pelaajien keskinäisellä kemialla on suuri merkitys. Se että sanotaan jonkun olevan väärässä paikassa suhteessa siihen mihin kiekko on menossa ei kerro yksittäisen pelaajan peliälystä vaan pikemminkin siitä että ketjukemiat ei toimi. Kun kemiat sattuu kohdilleen niin pelikin näyttää siltä että kaverit lukevat toistensa ajatuksia sekä hyökkäys että puolustuspäässä. Yksittäisiä virheitä tulee kaikille ja toisaalta on myös vastustajan hyvyyttä saada pelaajat hetkellisesti sijoittumaan väärin tällaisessa dynaamisessa lajissa. Myös se että kiekko sattuu pomppimaan jollekin luistimista ei myöskään kerro peliälystä vaan sattumasta. Hypoteettisesti aiheeseen liittyen; Onko väärään paikkaan annettu syöttö merkki syöttäjän älykkyydestä hyvästä paikasta ja ketjukaverien huonosta peliälystä vai siitä että ei seuraa missä ketjukaverit ovat ja heittää maalille toivotaan toivotaan kiekkoja jolloin kyse on sitten heikosta peliälystä?
Uskonkin että Jesse, niinkuin kaikki menestyvät kiekkoilijat tarbitsevat rinnalleen pelaajat joiden kanssa kemiat sopivat yhteen. Eri pelitavat tukevat myös eri tavalla pelaajien vahvuuksia jotka nälyvät sitten suorituskyvyssäkin.
Siltä pohjalta juuri hänen peliälyään olen arvioinut, että on käytännössä ollut aivan sama kenen tahansa pelikavereiden kanssa Jesse on noissa n, 150:ssä pelissä pelannut mitä olen häneltä kolmen viime vuoden aikana nähnyt, niin nuo samat asiat ja ongelmat ovat toistuneet aivan liikaa. Sama homma jopa McDavidin kanssa pelatessa useimmiten. Joitain ihan kivoja pieniä, välähdyksiä toki tullut McDavidin kanssa pelatessa, mutta kyllä silloinkin on Jesse valitettavasti aivan liikaa hiihdellyt kiekottomana sinne päin järjestään missä kiekko jo on, ja itsensä pelaaminen vapaasti pelattavaksi on kyllä suoraan sanoen heikolla tasolla ollut sen koko kolmen vuoden ajan, kun olen häntä aktiivisesti seurannut.

Ja tosiaan, kun sama toistuu kaikenlaisten pelikavereiden kanssa noin kauan, niin minä nyt vaan uskallan sanoa sen varmuudella, että hänellä on peliälyssään ongelma tuon asian suhteen. Jos näin ei olisi, olisi asia alkanut jo ensinnäkin jotenkin korjaantumaan ja kehittymään tuon kolmen vuoden aikana. Vaan kun niin ei valitettavasti ole käynyt. Eikä siis pelikavereista riippumatta ole homma tuossa skulannut.

Toki asiasta saa olla eri mieltä. Se ei silti muuta mielipidettäni tässä asiassa. Jesse voi sen vielä tehdä, jos pelissä osoittaa asian korjaantuneen. Vielä ei ole siihen valitettavasti pystynyt, eikä ole tullut sellaista tunnetta häntä katsoessa, että tuo asia välttämättä koskaan paljoakaan tuosta kehittyy. Mutta katsotaan rauhassa kuinka käy.

Niin, ja kaikkea ei pysty mittaamaan jollain yksiköillä, järjestelmillä tai tuloksilla. Joskus pitää vaan luottaa siihen mitä näkee jäällä tapahtuvan. Ja kuten jo totesin en pysty paremmin asiaa määrittelemään kuin sillä, että Jesse menee liikaa kiekon perässä kiekottomana, kun omalla joukkueella on kiekko, mutta ei kuitenkaan osaa katsoa ja hakea pelikäsityksellään nopeasti ja oikea-aikaisesti vapaata tilaa johon olisi myös hyvä syöttölinja hänet pelata vapaaksi.
 
Viimeksi muokattu:

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Vähän on alkanut tulemaan närästystä sanasta kemia kentällisen peliä kuvattaessa. Kyse ei ole mistään maagisesta aivosähkön säkenöinnistä samalla taajuudella (pl. ruotsalaiset kaksoset), vaan yksinkertaisesti osan kanssa pelityylit sopivat yhteen - osan kanssa ei. Sitten on näitä joukkueelleen erittäin arvokkaita pelaajia, joilla homma toimii kaikkien kanssa. Nämä pelaajat osaavat sopeutua erilaisiin rooleihin pelikavereiden mukaan, eli ovat monipuolisia pelaajia.

Toinen sana, josta tulee näppylöitä on peliäly. Mikä vitun peliäly? Itse pidän paljon enemmän termeistä pelikäsitys ja kentän näkeminen.

Pelikäsitys kuvaa mielestäni sitä, että miten hyvin pelaaja hahmottaa pelin kulkua eteenpäin sekä sitä, mitä ei voi itse nähdä. Tämän osalta on alettu entistä enemmän puhumaan siitä, että mukana on paljon opittua tuhansien toistojen kautta, vaikka suuri osa on varmasti luontaista. Kumpaan suuntaan ja kuinka kovaa rännitän, kun olen selkä kentälle päin? Pelikäsitystä voi jakaa aika pieniinkin osakokonaisuuksiin, tyyliin kyky hidastaa/pelata nopeasti tarvittaessa, rytmitys, jne..

Kentän näkeminen nyt oli vähän heikko termi, myönnän. Mutta jos lähdetään puhumaan siitä, että miten pelaaja havainnoi ympäristöään kiekollisena, niin tähän liittyy paljon peliasentoon ja mailatekniikkaan liittyviä asioita. Osalla on katse paljon enemmän ylhäällä kuin toisilla. Pelikäsitys astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun päätetään tehdä ratkaisu. Mikä ratkaisu valitaan ja miten se ajoitetaan? Tämän jälkeen kuvaan astuu taas tekniikka, esim. missä asennoissa pelaaja pystyy syöttämään/laukomaan ja kuinka tarkasti?

Jos mietitään Puljua pelaajana, niin kentän nuori mies näkee aika mukavasti kiekollisena, ja osaa antaa hyviä syöttöjä näissä tilanteissa. Pelikäsitys taitaa olla liian usein luokkaa 'koohotetaan paljon'.
 
Viimeksi muokattu:

Ippenator

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Ilves, Carolina, Colorado ja Florida
Vähän on alkanut tulemaan närästystä sanasta kemia kentällisen peliä kuvattaessa. Kyse ei ole mistään maagisesta aivosähkön säkenöinnistä samalla taajuudella (pl. ruotsalaisen kaksoset), vaan yksinkertaisesti osan kanssa pelityylit sopivat yhteen - osan kanssa ei. Sitten on näitä joukkueelleen erittäin arvokkaita pelaajia, joilla homma toimii kaikkien kanssa. Nämä pelaajat osaavat sopeutua erilaisiin rooleihin pelikavereiden mukaan, eli ovat monipuolisia pelaajia.

Toinen sana, josta tulee näppylöitä on peliäly. Mikä vitun peliäly? Itse pidän paljon enemmän termeistä pelikäsitys ja kentän näkeminen.

Pelikäsitys kuvaa mielestäni sitä, että miten hyvin pelaaja hahmottaa pelin kulkua eteenpäin sekä sitä, mitä ei voi itse nähdä. Tämän osalta on alettu entistä enemmän puhumaan siitä, että mukana on paljon opittua tuhansien toistojen kautta, vaikka suuri osa on varmasti luontaista. Kumpaan suuntaan ja kuinka kovaa rännitän, kun olen selkä kentälle päin? Pelikäsitystä voi jakaa aika pieniinkin osakokonaisuuksiin, tyyliin kyky hidastaa/pelata nopeasti tarvittaessa, rytmitys, jne..

Kentän näkeminen nyt oli vähän heikko termi, myönnän. Mutta jos lähdetään puhumaan siitä, että miten pelaaja havainnoi ympäristöään kiekollisena, niin tähän liittyy paljon peliasentoon ja mailatekniikkaan liittyviä asioita. Osalla on katse paljon enemmän ylhäällä kuin toisilla. Pelikäsitys astuu kuvaan siinä vaiheessa, kun päätetään tehdä ratkaisu. Mikä ratkaisu valitaan ja miten se ajoitetaan? Tämän jälkeen kuvaan astuu taas tekniikka, esim. missä asennoissa pelaaja pystyy syöttämään/laukomaan ja kuinka tarkasti?

Jos mietitään Puljua pelaajana, niin kentän nuori mies näkee aika mukavasti kiekollisena, ja osaa antaa hyviä syöttöjä näissä tilanteissa. Pelikäsitys taitaa olla liian usein luokkaa 'koohotetaan paljon'.
Olen aika lailla samaa mieltä kyllä nyt kanssasi tässä peliäly-asiassa (vaikkakaan näkemystäsi kemian suhteen en allekirjoita, ainakaan kokonaisuudessaan), vaikka itsekin erehdyn liikaa käyttämään tuota peliäly-termiä. Hyvät nuo määritelmäsi kentän näkemisestä ja pelikäsityksestä erillisinä asioina. Olen myös samaa mieltä, että Jesse näkee itse kentän aika hyvin kiekollisena. Oivaltaa hyvin vapaat pelaajat ja antaa yleensä hyviä ja oikea-aikaisia passeja. Mutta kiekottomana onkin sitten liikaa ongelmia hyökkäyspäässä. Koohottamiseksi menee eikä tunnu hahmottavan millään mihin ja millä ajoituksella mihinkin kannattaisi mennä. Valitettavasti omat huomioni ovat tämän kaltaisista pelaajista tähän mennessä seuraamani pohjalta, etteivät pelaajat tässä asiassa tuossa iässä yleensä kovin paljoa kehity. Jonkin verran se on toki jossain tapauksissa mahdollista, mutta mitään todella merkittävää muutosta en ainakaan itse uskalla odottaa.

Toki toivon, että olen Jessen suhteen tässä totaalisen väärässä. Sisäinen pieni realistini kuitenkin varoittaa minua olemasta juurikaan optimisti tässä asiassa vuosikymmenten jääkiekon seuraamisen aikana näkemieni vastaavan tyyppisten tilanteiden takia. Vastaavasta syystä taas olen Ahon ja Laineen kohdalla varmaankin suorastaan yltiöoptimisti, mutta heidän kohdallaan tuo pelikäsitys juuri kiekottomana hyökkäyspäässä on mielestäni suomalaisittain ainutlaatuisella tasolla. On siis vaikeaa nähdä heidän kohdallaan asioiden menevän pieleen ilman pahempia loukkaantumisia ja etteikö valtavaakin kehitystä vielä tapahtuisi, kun fyysinen kehitys menee vielä paljon eteenpäin, ja noin tärkeä tehokkaan hyökkäyspään pelaamisen kannalta tärkeä asia on niin hiton hyvässä kuosissa.
 
Viimeksi muokattu:

Viljami84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Buffalo,Leijonat, altavastaajat
Kovin itseriittoisella ja kaikkitietävällä sävyllä kirjoitat loppujen lopuksi usein mutuiluun perustuvaa ”asiaa”. Ei oikein meinaa enää jaksaa tuon takia kirjoituksiasi lukea, vaikka toki ihan hyvää asiaakin mahtuu joukkoon. Vähän kierroksia ja kaikkitietävää mutuilua voisit vähentää hyvä veli.

Aika hyvä tekstihän tuo oli, vaikka varmaan täällä mielipiteiden kirjossa jo pieni ärsyyntyneisyys oli havaittavissa. Kierroksien vähentäminen siis varmasti totta, mutta nuo ”mutut” nyt vaan tekee palstasta palstan.

Eli aika tylsää olisi, jos kaikki vaan faktaa vääntäisivät ja/tai kaikesta samaa mieltä olisivat. Joten jatka vaan @lämmi samaan tapaan (ehkä niitä kierroksia hieman vähentäen), koska itse olin kyllä aika monesta asiasta samaa mieltä ja tuossa oli pois se turha paapominen, minkä varmasti moni (hyvän nhl pelaajan statusta tavoittelevan) hilkulla oleva pelaaja saisi saada päin naamaa ja siihen hyvät treeniohjeet, sekä hyvä valmennus tekisi hyvää. Itselle tulee mieleen Jokinen ja Keenan, kun alkoi oikeasti vaatimaan Jokiselta asioita ja sanoi niistä, niin johan alkoi Jokisen eväillä tapahtumaan.

Vähän näin asiaa hipoen.
 

Viljami84

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit,Buffalo,Leijonat, altavastaajat
En oikein ymmärrä mitä tarkoitetaan kierrosten vähentämisellä. Vähemmän viestejä vai vähemmän sanoja viestissä? Olen kirjoittanut aika vähän viestejä ja käyn foorumillakin aika harvoin.

Olen kuvannut 5-6 tilannetta, enkä saa kuvattua niitä ihan lyhyesti. Viimeiseen saarnaani latasin kaiken mitä on tullut Jessestä mieleen. Kaikki mahtuivat nyt yhteen viestiin. En halua myöskään jättää mitään pois silloin kun tulen tänne kirjoittamaan jotain. En myöskään ole pystynyt sanomaan sanottavaani lyhemmin, kirjoitan niin, että uskoisin itse pystyväni ymmärtämään asian jos lukisin sen jonkun toisen kirjoittamana.

Parempaan en pysty, jos ei kelpaa, niin jätän kirjoittamisen ja häivyn muutenkin häiritsemästä rauhaanne. Mun juttuni ei ole niille joiden keskittyminen riittää kolmeen riviin.

Itseriittoisuudelle ja kaikkitietävyydelle en oikein voi mitään, enkä aio edes yrittää. Mulla vaan on aika vahvat näkemykset kiakosta ja ne on osoittautunut aika hyvin paikkansa pitäviksi. Jäälläkin on tullut vietettyä aikaa liian kanssa.

Jos mun juttuni määritellään mutuiluksi, ne olisi syytä määritellä, en viitsi arvailla enkä edes kysellä mistä on kyse.

Tämä viesti nyt oli enemmän tuonne edelle, ei niinkään sinulle, kunhan otin vauhtia viestistäsi.

Jep eikä mitään itse tykkään, että on intohimoa jääkiekkoa kohtaan ja ehkä se on se mistä ne kierrokset tulee.

Oikeassa tai väärässä meistä varmasti kaikki on elämän aikana useita kertoja ja kun näkemyksiä on monia, niin mielipide eroja varmasti syntyy ja se ei tarkoita, että kenenkään pitäisi kirjoittelua lopettaa ja lisäksi jos jotain ei kiinnosta lukea sinun juttuja, niin aika helppo skipata (kuitenkin tekstissä oli annettu myös tunnustusta, että siinä asiaakin oli).

Muuten Jessestä sen verran vielä, että Jessen kohdalla nyt joudutaan varmasti odottelemaan mitä tuleman pitää ja toivottavasti ottaa harppauksia, koska mielestäni myös on selvää, että tuo taso ei riitä siihen mitä Jesseltä odotetaan.

Lähinnä nuo kommenttini oli ”ulkopuolisen silmin” nähtyä ja en nyt mikään Jesse asiantuntija ole, mutta ei häikäissyt MM kisoissa eikö ole häikäissyt vielä änärissäkään (eikä ole tainnut häikäistä oikein vielä AHLssäkään)

No joo jatkakaa
 

Imagined

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jesse Puljujärvi, Jari Viuhkola, Kärpät
Mitenkähän Pulju olisi sopinut pelaajaprofiililtaan Vegasin joukkueeseen? Montaa peliä en ole Vegasilta nähnyt ja korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni pudotuspelienkin voittokulku perustui aika pitkälti paineistamiseen hyökkäyspäässä ja kovaan karvaukseen jossa oli siis aina varaa "menettää" kärkikarvaaja. Eli kärki lähti ajattamaan pakkia vaikka maalin taakse vaikka tietäisi jäävänsä kohta pelin taakse. Puljun ominaisuudet olisivat mielestäni istuneet tuohon pelityyliin aika mukavasti.

Tiedä sitten ottaako tuosta pelityylistä muutkin mallia, mutta paikoin todella hienon näköistä ja yleisöystävällistä se on. Tuo korkealta puolustaminen yksinkertaisesti sai vastustajan näyttämään hitaalta. Ehkä siinä on jääkiekon uusi suunta kuka tietää.. Palvelee ainakin enemmän yleisöä ja varmaan myös pelaajienkin toiveita. Kotoisessa liigassahan tämä tulee olemaan uusi suunta.

Se mihin aikanaan Puljujärven pelityylissä tykästyin oli se into ja luistelu mikä yhdistyi rohkeisiin kiekollisiin ratkaisuihin. Tuota parhaimmillaan näin hänessä puolitoistavuotta sitten Islandersia vastaan. Toki viime kaudellakin hyviä hetkiä oli. Flow-tilan mukana hän nousee tai kaatuu. Pelisysteemi voi siinä määrin auttaa kovastikin.

Jokatapauksessa Puljujärven tulee tehdä vielä myös kovasti töitä kasvaakseen pelaajaksi mitä hänestä odotetaan.
 

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Tiedä sitten ottaako tuosta pelityylistä muutkin mallia, mutta paikoin todella hienon näköistä ja yleisöystävällistä se on. Tuo korkealta puolustaminen yksinkertaisesti sai vastustajan näyttämään hitaalta. Ehkä siinä on jääkiekon uusi suunta kuka tietää..
Pens voitti samalla kaavalla jo 2016. Aiemminkin yritetty, mutta vailla menestystä.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Sitten tuli junnujen Pula-aho ja silloin alkoi kiinnostaa vähän enemmän. Katselen vaan koosteita kun aika ei muuhun riitä, eikä kiinnostuskaan.
Ihan oikeasti olet koosteista päätellyt kaiken tänne kirjoittamasi? Ja jengi vielä kehuu miten hyvää tekstiä. Jutut kuulostaa siltä, että tunnet Jessen paremmin kuin hänen omat vanhempansa, mutta mitä vielä. Koosteiden perusteella kasattuja satuja.

Sanot myös että Jessellä on kaikki mennyt pieleen... no ei ole. Vakiinnutti viimevuonna pelipaikan ylhäältä ja oli sellaisessa 15 maalin tahdissa, joka ei ole junnulta mikään hirveän huono tulos. Tässä nyt ehkä eniten jengiä hämää se, että Puljujärvi varattiin NHL:ään neljäntenä. Ei ehkä olisi pitänyt ja odotukset valmistumisen suhteen kannattaa asettaa muualle kuin sille top 5 pick standardille. Se millä numerolla Jesse valittiin ei ollut hänen päätettävissään ja kaikki odotukset mitä kasaat hänen niskaansa on sun omia.

Antaa pojan reenata ja valmistua. Tämä kortti katsotaan kuitenkin aika loppuun asti. Kahden vuoden päästä voi paskoa housuun jos ei pelaa top kutosessa.

Ihan sama homma Olli Juolevin kanssa. Alkaa olla aika selvää, että häntä ei olisi pitänyt viidennellä varausvuorolla ottaa, mutta näitä sattuu ja nyt unohdetaan se ja katsotaan saavuttaako potentiaalin ja koska.
 
Viimeksi muokattu:

larzzon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina
Tässä nyt ehkä eniten jengiä hämää se, että Puljujärvi varattiin NHL:ään neljäntenä. Ei ehkä olisi pitänyt ja odotukset valmistumisen suhteen kannattaa asettaa muualle kuin sille top 5 pick standardille. Se millä numerolla Jesse valittiin ei ollut hänen päätettävissään ja kaikki odotukset mitä kasaat hänen niskaansa on sun omia.
Kyllä. Jengiä hämää myös että Datsyuk meni vasta kutoskiepillä kun olisi pitänyt mennä ykkösenä.

Puljujärven varausnumero nyt ei ollut mikään yksittäisen organisaation huti, vaan kyllä konsensus oli, että vitosessa menee ja kolmonen taisi olla yleisin arvaus. Odotukset siten eivät ole kirjoittajien omia, vaan kyllä ne ovat koko kiekkomaailman jakamia. Todennäköisesti myös Puljujärvi itse on olettanut uransa etenevän sujuvammin kuin nyt on käynyt. Siinä valossa on aika huvittavaa, että internetissä joku alkaa toppuuttelemaan odotuksia ja selittämään, että Pulju varattiin korkeammalla kuin piti.

Tämä ei tarkoita, etteikö olisi voinut arvata Puljujärven tien NHLään olevan karikkoisempi kuin muilla kärkivarauksilla. Kuitenkin pelaajana Pulju oli potentiaalistaan huolimatta raakilein. Siinävalossa huolestuttavinta ei välttämättä ole edes Puljun nykytilanne, vaan kehityksen hitaus. Perustekemisessä olisi paljon korjattavaa, mutta paljoakaan ei ole parissa vuodessa tapahtunut. Pulju tekee kyllä NHL.uran myös korjaamatta virheitä luisteluasennossaan jne. mutta silloin jäädään paljon kropan potentiaalista.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Suurin ongelma joidenkin väärissä käsityksissä on edelleen se, että Lainetta ja Puljujärveä pidettiin tasaveroisena draftia edeltävänä kautena. Ihmiset eivät ole vieläkään päässeet tästä käsityksestä yli. Ja näinhän asiat olikin ehkä puoli vuotta ennen draftia, mutta sen jälkeen Pate lähti omille teilleen kehityksessä. Ihmisten käsitykset silti jäivät, Kekäläinen sai haukut jne. Koska Laine menestyy niin Puljunkin oletetaan menestyvän, koska nehän oli silloin joskus "yhtähyviä".
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä. Jengiä hämää myös että Datsyuk meni vasta kutoskiepillä kun olisi pitänyt mennä ykkösenä.

Puljujärven varausnumero nyt ei ollut mikään yksittäisen organisaation huti, vaan kyllä konsensus oli, että vitosessa menee ja kolmonen taisi olla yleisin arvaus. Odotukset siten eivät ole kirjoittajien omia, vaan kyllä ne ovat koko kiekkomaailman jakamia..
Tottakai. Ymmärsit kommenttini vähän väärin. En tarkoittanut, että minä olisin tiennyt, tai että kenenkään olisi pitänyt tietää draftin aikaan että Jesseä ei kannata ottaa neljäntenä. Kyllähän yleinen mielipide oli että top 5 kuuluu mennä. Noh. Nyt ollaan viisaampia ja tiedetään, että vituiksi meni, joten on varmaan ihan hyvä unohtaa ne tavalliseen top 4 pickiin kuuluvat odotukset?

Kiekkomaailmahan saa odottaa ihan mitä haluaa. Jessestä tulee tasan niin hyvä kuin mihin rahkeet riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Noutolokku

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Kanen Pate ja Dominaattori
Suurin ongelma joidenkin väärissä käsityksissä on edelleen se, että Lainetta ja Puljujärveä pidettiin tasaveroisena draftia edeltävänä kautena. Ihmiset eivät ole vieläkään päässeet tästä käsityksestä yli. Ja näinhän asiat olikin ehkä puoli vuotta ennen draftia, mutta sen jälkeen Pate lähti omille teilleen kehityksessä. Ihmisten käsitykset silti jäivät, Kekäläinen sai haukut jne. Koska Laine menestyy niin Puljunkin oletetaan menestyvän, koska nehän oli silloin joskus "yhtähyviä".
Saatan puhua shittiä, mutta muistelisin että u20 kisojen jälkeen Puljujärvi veti Liigassa ja sen poffeissa paremmalla ppgllä kuin Laine. Siihen päälle ne onnistuneet u18 kisat.

Ehkä tässä on ollut suurin ero se, että Laine on ollut mentaalisesti paljon vahvempi. Pulju on vieläkin niin luonnolapsi, että on kuvitellut lahjakkuuden ja hauskuuden riittävän. Kun taas Laine koki sen haistattelujensa jne aikana jo tuon mentaalikasvun. Toki, Laine on mennyt myös edelle ja hurjasti ihan pelillisestikki.

Silti sen ajan näytöillä olisi ollut aikamoinen ennustaja jos olisi arvannut Jessen "flopanneen" näin isosti. Ei vain ole ollut vielä fyysisesti eikä pelillisesti niin valmis kuin pitäisi olla. Näin se vain joskus joidenkin kohdalla menee. En pidä Jesseä kuitenkaan menetettynä lupauksena. Potentiaalia on vielä isosti takataskussa tarjolla. Nyt vain pitää päästä siihen tekemisen ytimeen kunnolla kiinni. Ja uskon, että Jesse on tämän myös itse nyt hoksannut. Ja tulevalla sesongilla nähdään jo ihan erilainen Puljukin. Laineen kaltaisiin pisteisiin tuskin pääsee (ei välttämättä koskaan) mutta kyllä hänellä potentiaalia on +50 kausiin helpostikkin.

Onhan tuossa McDavidin draftissakin varattu Dylan Strome #3 eikä ole ihan ruusuillatanssimista ollut hänelläkään. Ja kuitenkin Arizona vielä joukkueena. Tai Jessen vuodelta #8 Alexander Nylander sekä #11 Logan Brown. Toki #4 on aina #4 mutta joillekkin se kasvu vain tapahtuu hieman jälkijunassa.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Saatan puhua shittiä, mutta muistelisin että u20 kisojen jälkeen Puljujärvi veti Liigassa ja sen poffeissa paremmalla ppgllä kuin Laine. Siihen päälle ne onnistuneet u18 kisat.

Mutta kun ne pisteet ei kerro totuuksia, kun pitäisi ymmärtää pelistä enemmänkin. Tämä pisteisiin tuijottaminen on yksi näistä vääristä käsityksistä,

Itse tilastoin niitä maalipaikkoja WJC:ssä ja Puljujärvi oli niissä vähiten mukana tuossa ykkösnyrkissä. Hän nyt vain sattui lyhyen otannan kisoissa kerämään tehopisteitä eniten niistä tilanteista joista syntyi maali, mutta Aho ja Laine olivat maalipakkojen luonnissa Puljua selvästikin edellä. Silloin omat silmät aukeni eniten tuosta Ahon hyvyydestä, herra osoitti paremmuutta jo Puljujärven suhteenkin. NHL-urat ovat sittemmin kulkeneet identtisessä marssijärjestyksessä Laine vahvimpana, ja Aho toiseksi vahvimapana tuosta kolmikosta.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Mutta kun ne pisteet ei kerro totuuksia, kun pitäisi ymmärtää pelistä enemmänkin. Tämä pisteisiin tuijottaminen on yksi näistä vääristä käsityksistä,

Itse tilastoin niitä maalipaikkoja WJC:ssä ja Puljujärvi oli niissä vähiten mukana tuossa ykkösnyrkissä. Hän nyt vain sattui lyhyen otannan kisoissa kerämään tehopisteitä eniten niistä tilanteista joista syntyi maali, mutta Aho ja Laine olivat maalipakkojen luonnissa Puljua selvästikin edellä. Silloin omat silmät aukeni eniten tuosta Ahon hyvyydestä, herra osoitti paremmuutta jo Puljujärven suhteenkin. NHL-urat ovat sittemmin kulkeneet identtisessä marssijärjestyksessä Laine vahvimpana, ja Aho toiseksi vahvimapana tuosta kolmikosta.

Hassua miten voi näköjään muistaa väärin koska itsekkin yritän katsoa peliä juurikin maalipaikkojen luonnin ym kautta. Tuolloin u20 ja u18 aikoihin Puljusta jäi kuva, että hän on oikeassa paikassa juuri oikeaan aikaan. En olisi ikinä osannut silloin ennustaa, että kuka Pulju, Laine, Aho kolmikosta tekee kovimman sisääntulon änärissä. Varsinkin kun tosiaan Puljun pelillisen tason lisäksi hän teki pisteitä kovaan tahtiin. Itseasiassa uskoin vielä vuonna 2016 Puljun tekevän kovempia tehoja NHL:ssä kuin Ahon. Tämä odotus täysin siis perustuu pelillisiin seikkoihin eikä vain Puljun hyvään PPG:n keväällä.

Viime kaudella näin vain kaksi Edmontonin peliä ja tällä kaudella kolme eli nykyään arvio on jokseenkin hataralla pohjalla, mutta ainakin noiden viiden pelin perusteella Puljun peli ei ole ollenkaan samaa mitä se oli joskus. Se taito ja pieni röyhkeys loistaa poissaolollaan. Puljujärvi olisi NHL:ssä lähes pitelemätön jos vain saa sinne siirrettyä omat taitonsa ja vireensä parin vuoden takaa. Toivottavasti ensi kaudella tämä tapahtuu.
 

Largo

Jäsen
Olikohan Marko Ojanen joka sanoi että Laine vetää laukaisuhetkellä vasemmalla kädellä taaksepäin. Niinhän tuo tekee. Yläkäsi on tosi ylhäällä ja edessä niin ranne- kuin lyöntilaukaukseen lähdettäessä. Se auttaa myös vetämään hiukan liikaa eteen tulevista syötöistä.
Niin, siis noinhan sen kuuluu mennäkin. Eihän tuossa mitään erikoists ole, lähes kaikkien ainakin pitäisi vetää juurikin noin. Tai siis, kätisyydestä riippuen. Itse leftin miehenä lähtee oikea käsi taaksepäin, saadakseen enemmän voimaa tai vastaavasti ranteeseen napakkuutta.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Mua ei kiinnosta se, että jengiä hämää Jessen varausnumero, mulle sillä ei ole mitään merkitystä. Olenko kirjoittanut sanaakaan hänen varausnumerostaan? Kuitenkin satuilet mun kasanneen hänen niskaansa odotuksia sen perusteella. Älä yritä panna sanoja mun suuhuni.
No sittenhän sun tekstiseinät on nimenomaan koosteisiin perustuvaa satuilua ja odotukset itse asetettuja. Aika helvetisti jostain 8 minuutin koosteista näkee näköjään pelaajan persoonallisuutta, jutut kun on sitä luokkaa että voisit jo kirjoittaa elämänkerran Jessestä. Voi voi jos kaveri ei sinun halujesi tahtiin kehity. En ihan ymmärrä mikä kiire juuri 20 vuotta täyttäneellä on, kun NHL:ään ei yleensäkään marssita 18-19 vuotiaana? Luulisi että sinäkin sen tajuat, jos kerta Rantasen takia aloit taas seuraamaan.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Odotukset perustuu Puljun nähtyyn lahjakkuuteen ja aika moneen näkemääni urakehitykseen, millaisena sen olisi pitänyt todennäköisesti jatkua. Kiire mulla ei ole, mutta jos ei ala tehdä asioita oikein, on ura vaarassa jäädä kovin heikoksi verrattuna siihen, millainen se olisi jos tekisi asioita oikein. Rahallisetkin tappiot ovat miljoonia, ellei kymmeniä miljoonia. Yleensä tuossa iässä tehdään monet asiat paremmin kuin mitä Jesse nyt tekee. Tuollaiset taantumat tai kehityksen pysähtymiset eivät ole normaaleja, niihin löytyy yleensä selvät syyt, ja Jessen tapauksessa ne ovat hyvin ilmeiset. Niistä kirjoittaminen on vastuullista, niiden hyssyttely vastuutonta.

Kirjoitukseni perustuvat pitkään kokemukseen ja nähtyyn Jessen peliin, eikä ne muutu saduiksi siksi, että perustuvat koosteisiin eivätkä koko peliin. Pelilliset johtopäätökset olen jättänyt rauhaan koska koosteista näkemys jää vajavaiseksi, vaikka kyllä niistäkin jotain selviää jos ymmärtää muutakin kuin tilastoja ja varausvuorojen numeroita. Näytät itse kovasti kirjoittavan odotuksista, mutta älä tarjoa niitä mulle, mulla ei ole minkäänlaisia tilastollisia odotuksia Jessen eikä kenenkään muunkaan suhteen. Katselen vaan ja nautin hyvästä pelistä ja hyvistä suorituksista. Lisäksi tykkään analysoida mm. tekniikkaa.

Melkoista olkiukkoilua Jessen persoonallisuudesta. Kyllä tuon on moni muukin nähnyt videoista millaista käytös on tuon ikäiselle kaverille. Sitä on kuvattu paljon voimakkaamminkin kuin mitä minä olen tehnyt. Sulla on nyt jokin henkilökohtainen syy reagoida kritiikkiini noin voimakkaasti.

Voit rauhoittua, olen jo ilmoittanut ylläpitoon haluni lähteä pois näin riidanhaluiselta foorumilta ja kysynyt kuinka se voisi tapahtua sivistyneesti ilman että kirjoittamani viestit häviävät. Jos mulle ei enää esitetä kysymyksiä tai hyökkäyksiä mua kohtaan, niin tämä viesti saisi jäädä viimeisekseni.

Olen muuten sinun kanssa todella paljon samoilla linjoilla. Olen nähnyt tällä kaudella vain kolme Edmontonin peliä ja pystyn sanomaan täysin saman mitä 82 ottelua seuranneet ihmiset sanoisivat. Puljujärven tapauksessa oikeasti riittää vain koosteiden katsominen koska hänen peli ei siitä yhtään parempaa ole vaikka olisi nähnyt 1000 peliä. Olet myös täysin oikeassa siitä, että miten Puljujärven potentiaali ei kohtaa tämän hetkiseen kehitykseen. Jotenkin tuntuu omituiselta, että joku odotti puljulta tälläistä tasoa. Hän saa kyllä anteeksi koska on oikeasti nuori, mutta 100% fakta on, että hänen pitäisi olla tässä vaiheessa uraa jo täysin toisenlaisessa tilanteessa. Nyt tilanne on se, että NHL on liian kova tasoinen hänelle. Tulee mieleen Olli Jokisen tahmea alku NHL:ssä ja viiden vuoden päästä tämä tahmeus on historiaa ja Puljujärvi vetelee McDavidin kansa 2+2 otteluita.
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Täällä se vaan sama absurdi meno jatkuu. Jesse on kehittynyt vähitellen vammoista huolimatta ja on jo näin nuorena ollut parempi kuin esimerkiksi Granlund ensimmäisillä kausillaan. Nyt ehjä kesä alle ja seuraava steppi.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Täällä se vaan sama absurdi meno jatkuu. Jesse on kehittynyt vähitellen vammoista huolimatta ja on jo näin nuorena ollut parempi kuin esimerkiksi Granlund ensimmäisillä kausillaan. Nyt ehjä kesä alle ja seuraava steppi.

Mikke veti toisella kaudellaan ujot 41pistettä 63 otteluun ja Puljujärvi 20pistettä 65 otteluun + sai pelata mm. McDavidin kanssa. Täysin absurdia verrata Mikken uraa Puljun kehittymiseen. Tällä Hetkellä Puljujärvi voi vaan uneksia +40pisteen kausista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös