Monikulttuurisuus – rikkaus vai vitsaus?

  • 3 101 327
  • 24 186

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
@Walrus21
Viestistäsi näkyy selkeästi kuinka se pointti jonka tein jo ensimäisessä viestissäni on viuhunut täysin pääsi yli. Deflektoit ja sivuutat täysin validit pointit kyseisten kulttuurien negatiivisista puolista ja niiden lieveilmiöistä hokemalla mantraa "ei näistä kannata puhua, aiheuttavat vaan sitä ja tätä".
Pointtini oli juurikin se, ettei näistä negatiivisista puolista käydä oikeaa keskustelua koska pelätään niiden aiheuttamia reaktiota. Tämä kyvyttömyys keskustella asioista taas ruokkii vastapuolen öyhötystä. rinse and repeat.
Olenko sanonut, ettei keskustelua saisi käydä? En vain pidä minään keskusteluna sitä, että poimitaan yksittäisiä negatiivissävytteisiä uutisia, ja tehdään niistä yleistyksiä ajaakseen omaa agendaa. Mitään relevantteja ratkaisuehdotuksia ei esitetä.

Niin kauan kun Suvakit deflektoivat ja sivuuttavat ikävät puolet muissa kulttuureissa ja niin kauan kun Rajakit niputtavat kaikki ulkomaalaiset samaan kasaan, ei tämä asia tule etenemään mihinkään. Jonkun täytyy olla se joka ojentaa oliivinoksan. Ja luulisin että Suvakkien puolella on järkevämpää porukkaa.
Yritätkö etäännyttää itsesi keskustelun peruslähtökohdista luomalla keinotekoisen dikotomian? Eivät "suvakit" - sikäli kun viittaat ilmeisesti kaikkiin ei-rajakkeihin - ole tietämättömiä eri kulttuurien ongelmakohdista.

Varmasti on olemassa henkilöitä, jotka ovat yksipuolisen dogmaattisia eivätkä suostu näkemään ainuttakaan oman maailmankatsomuksen vastaista ilmiötä. Tällainen toimintatapa ei kuitenkaan päde kuin murto-osaan.

Ja jottet pääse tarttumaan tähän, Minulla ei ole mitään konkreettista ratkaisua kyseiseen hymenplastia ongelmaan. En tosin koskaan väittänyt sellaista omaavani.
Ja olit oikeassa: mielessäni ei ollut pelkästään musliminaisten hyvinvointi. Karsastan nimittäin joka ainutta kulttuurillista piirrettä joka aiheuttaa yksilössä ulkopuolisen suoran tai epäsuoran painostuksen myötä tai sen pelossa pakonomaista tarvetta plastiikkakirurgiaan. Tämä pätee myös länsimaiseen pinnalliseen ulkinäkökeskeisyyteen.
Minuakin harmittaa, että tuollaisia typeriä käytäntöjä on vielä 2010-luvun maailmassa laajalti. Minullakaan ei ole mitään suoraviivaista ratkaisua ongelmaan. Pidän kuitenkin typeränä sellaista lähestysmistapaa, jossa jätetään huomioimatta erilaisten kulttuurien vaikuttimet ja yksilön toiminnan niiden ristipaineessa.

Toki monimutkaisia ilmiöitä on houkuttelevaa yksinkertaistaa sen ilmeisimmän piirteen syyksi. Tällöin ei tarvitse velloa yhteiskunnan kompleksisuudessa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sen sijaan kulttuurillista muutosta on tapahtunut suhteessa aiemmin enemmän arvostettuihin klaanien päämiehiin. Nämä "heimon vanhimmat" kykenivät aiemmin puuttumaan tilanteisiin yli perherajojen, mutta käsitykseni mukaan alkavat nykyään olemaan enemmän historiaa. Kehitykseen on vaikuttanut voimakkaasti nuorten romanien pariin levittäytyneet huumeet, minkä missiossa esiintyneet romanitkin vahvistivat.
Päällisin puolin olen koko tekstistä samaa mieltä.

Romanien suhteen erityisen ongelmallista on se, että vuosisatoja vanha vastakkainasettelu heidän ja valtaväestön välillä vaikuttaa siihen, miten oma identitetti rakentuu. Tälläkin hetkellä nuoret romanit joutuvat monessa kohtaa valitsemaan, kallistuvatko he oman perheen ja suvun vai muun yhteiskunnan puolelle.

Jokainen ymmärtänee, että valintatilanne oman lähipiirin ja muun väestön suhteen on problemaattinen. Onneksi romanien koulutustaso on parantunut huimasti viime vuosina. Sitä kautta pysyminen osana yhteiskuntaa helpottuu.

Tuollaiset päivänselvät syrjinnän muodot huoltoasemilla repivät vain kuilua romanien ja valtaväestön välillä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Minun mielestäni hymenplastia (immenkalvon palautusleikkaus), joka ei ole laissa kielletty, ja jonka voi teettää kuka vain, jolla on varaa maksaa, ei ole mikään ongelma. Ei ainakaan, ellei leikkausta vaadita KELA:n korvattavaksi uskonnollisista syistä.
Monikulttuurisuuteen liittyvä ongelma on sensijaan alaikäisten tyttöjen ympärileikkaaminen ja umpeenleikkaaminen, joka on laissa kielletty, ja jota varten pahaa-aavistamattomat lapset viedään ulkomaille ilman puudutusta silvottaviksi, usein alkeellisiin ja epähygieenisiin oloihin. Käsittääkseni kouluterveydenhoitajilla ja lääkäreillä olisi mahdollisuus (jopa velvollisuus?) raportoida havaitsemistaan laittomista silpomisista viranomaisille, mutta eivät jostain syystä sitä tee.
Tiedän kyllä, että poikiakin ympärileikataan muista kuin terveydellisistä syistä; jääköön sekin ratkaisu täysi-ikään ehtineiden itse päätettäväksi.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
En vain pidä minään keskusteluna sitä, että poimitaan yksittäisiä negatiivissävytteisiä uutisia, ja tehdään niistä yleistyksiä ajaakseen omaa agendaa.

Niin, yksi "negatiivissävytteinen uutinen" on yksittäistapaus. Miljoona vastaavaa on.... hmm... sarja yksittäistapauksia jotka eivät kerro eivätkä merkitse yhtään mitään. Helppoa tämä silmien ummistaminen ja oman agendan puolustaminen.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Niin, yksi "negatiivissävytteinen uutinen" on yksittäistapaus. Miljoona vastaavaa on.... hmm... sarja yksittäistapauksia jotka eivät kerro eivätkä merkitse yhtään mitään. Helppoa tämä silmien ummistaminen ja oman agendan puolustaminen.
Niin eikai kukaan sitä kiistä, etteikö terrorismi olisi globaali ongelma ja sidoksissa myös islamin äärimuotoihin. Eri asia sitten, alkaako tuota korrelaatiota soveltamaan jokaista maahanmuuttajaa tai muslimia kohtaan.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Eri asia sitten, alkaako tuota korrelaatiota soveltamaan jokaista maahanmuuttajaa tai muslimia kohtaan.

Ei tietenkään tule soveltaa jokaista muslimia kohtaan. Valtaosa muslimeista on hyviä tyyppejä hyvillä tarkoituksilla, tätä en usko kenenkään tällä palstalla kiistävän. Totuus on kuitenkin se, että siellä missä islamia, niin siellä on myös ääri-islamia, ja siellä missä on enemmän islamia, niin siellä on myös enemmän ääri-islamia ja aina silloin tällöin terrorismia. Ranska tästä surullisin esimerkki, ja eilenhän taisi taas Pariisissa puukko heilua allahin nimeen. Joka tapauksessa ääri-islam on pieni, mutta merkittävä ja erottamaton takiainen islamilaisessa kulttuurissa, joka pitäisi minusta jo itsessään nähdä monikulttuurillisena ongelmana, ja olla myös perusteena vakavalle pohdinnalle siirtolaisuuden rajoittamiseksi islamilaisista maista. Toimikoon Ranska varoittavana esimerkkinä. Tai itse en ainakaan näe noita Ranskan jatkuvia kauheuksia vain ”hintana joka pitää maksaa että saadaan auttaa”. Tuollaista hintaa meidän ei vain tule maksaa. Ja kyllä, meillä on sekopäitä ja tappajia myös omasta takaa, mutta sekään ei ole mikään peruste tuolle hinnalle.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Jukurit, TML
Romanien suhteen erityisen ongelmallista on se, että vuosisatoja vanha vastakkainasettelu heidän ja valtaväestön välillä vaikuttaa siihen, miten oma identitetti rakentuu. Tälläkin hetkellä nuoret romanit joutuvat monessa kohtaa valitsemaan, kallistuvatko he oman perheen ja suvun vai muun yhteiskunnan puolelle.

Romaneilla on vahva stigma syntymästään lähtien, se on selvää. Tässä, kuten siirtolaiskeskustelussakin, pätee kuitenkin sama argumentti mitä tarjoan sinulle, kuten kaikille muillekin "vastapoolin" edustajille.

Missä suhteessa meidän tulisi vaatia maan tapoihin integroitumista? Esimerkiksi Romanien kohdalla ollaan poljettu paikallamme viimeiset about 30 vuotta. Aika ajoin lehdet kirjoittavat syrjintäkokemuksen, mikä tarjoaa sitten helpon tekosyyn olla tekemättä käytännössä mitään, koska syrjintä.

Mielestäni on aika arveluttavaa syytellä yhteiskuntaa, kun kulttuurissa pidetään tiukasti kiinni omista integroitumista selvästi estävistä kulttuurillisista piirteistä, kuten juuri siitä, että sukuihin ja perheisiin ei viedä tietoa, tai paremminkin vaadita arvojen muutosta koulutuksen suhteen.
Tällä hetkellä Missiolla ei ole tällaista hyvin tärkeää ohjelmaa, vaan asiat jätetään perheiden vastuulle, jotka pitkälti suhtautuvat edelleen koulunkäyntiin perinteisesti.

Olisiko asiat paremmin, mikäli ongelmista olisi puhuttu avoimesti jo 30 vuotta sitten, esimerkiksi rajusta rikollisuudesta (josta ei saa tilastoja) sen sijaan että tyypilliseen tapaan asian esille tuojaa katsotaan epäilyttävästi?
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Romaneilla on vahva stigma syntymästään lähtien, se on selvää. Tässä, kuten siirtolaiskeskustelussakin, pätee kuitenkin sama argumentti mitä tarjoan sinulle, kuten kaikille muillekin "vastapoolin" edustajille.

Missä suhteessa meidän tulisi vaatia maan tapoihin integroitumista? Esimerkiksi Romanien kohdalla ollaan poljettu paikallamme viimeiset about 30 vuotta. Aika ajoin lehdet kirjoittavat syrjintäkokemuksen, mikä tarjoaa sitten helpon tekosyyn olla tekemättä käytännössä mitään, koska syrjintä.

Mielestäni on aika arveluttavaa syytellä yhteiskuntaa, kun kulttuurissa pidetään tiukasti kiinni omista integroitumista selvästi estävistä kulttuurillisista piirteistä, kuten juuri siitä, että sukuihin ja perheisiin ei viedä tietoa, tai paremminkin vaadita arvojen muutosta koulutuksen suhteen.
Tällä hetkellä Missiolla ei ole tällaista hyvin tärkeää ohjelmaa, vaan asiat jätetään perheiden vastuulle, jotka pitkälti suhtautuvat edelleen koulunkäyntiin perinteisesti.

Olisiko asiat paremmin, mikäli ongelmista olisi puhuttu avoimesti jo 30 vuotta sitten, esimerkiksi rajusta rikollisuudesta (josta ei saa tilastoja) sen sijaan että tyypilliseen tapaan asian esille tuojaa katsotaan epäilyttävästi?

Romanikulttuuri on sisäänpäin kääntynyt ja sisältää paljon sellaisia tapoja, joita ei kuulu hyväksyä. Esimerkiksi verikosto tai naisen alisteinen asema eivät ole sellaisia kulttuurisia tapoja, joita yhteiskunnan tulisi sietää. Romanien katkeruus valkolaisia kohtaan periytyy sukupolvien takaa, heidän kohtelu on ollut aikanaan varsin julmaa, karrikoidusti sanottuna mustalaisen tappamisesta on saanut saman kuin kulkukoiran lopettamisesta.

Romanikulttuuri on siirtänyt tätä katkeruutta sukupolvelta toiselle ja rakentanut muurin heidän ja valkolaisten välille. Onneksi tämä muuri on pikku hiljaa murtumassa, nykyinen sukupolvi on mm. paljon koulutusmyönteisempi. On selvä, että vanhemmat romanit ja osa nuoremmistakin, varsinkin miehet, vastustavat tätä kehitystä. Uskon kuitenkin, että integroituminen paranee tytöjen ja naisten kautta, harva nainen enää haluaa jäädä alistettavaksi, kun tarjolla on mahdollisuus kouluttautumiseen ja työelämään.
 

paki77

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Isä kaappasi lapset Suomesta, äiti löysi heidät pakolaisleiriltä Irakista - Oikeus määräsi lähestymiskiellon äärimuslimi- sukulaisille

Vankilassa olevan jihadistin äärimuslimisukulaiset yrittävät kaapata lapsen äidiltään jotta saavat opetettua oikeille tavoille.

Muutama kysymys:

1) Miksi nämä eivät joudu vankilaan jo ensimmäisestä kaappauksesta/yrityksestä?
2) Jos eivät ole kansalaisia, miksi oleskelulupaa ei voida perua kun selvästi kaipaavat Irakiin ja irakilaiseen yhteiskuntaan?
3) Jos ovat kansalaisia, miksi helvetissä näille sellainen annetaan?
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kivasti tuosta jutusta paistaa myös termi 'äärimuslimisukulaiset'. Siis sen ukkelin, joka lähti Irakiin sotimaan kaapattuaan ensin muksut mukaansa.

Mitä veikkaatte, taisteliko äijä Irakin tasavallan joukoissa? Vai oliko Kalifaatin ukkosia? Niinpä.

Ei tarvi selitellä että tunnetaan kaikki tulijat, Päivi Nerg. Eikö tarvi myöskään uskotella, että Turun Puukotukset oli hullun tekemiä yksittäistapauksia.

Jos SUPO nyt kuitenkin olisi oikeassa näiden suhteen. Kiva olisi tietää miten paljon näitä on, ehkä Tiedustelulaki antaa tarvittavat työkalut sitten joskus. Itse uskon että Suomineidon valtakunnassa vielä rytisee joku päivä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä suhteessa meidän tulisi vaatia maan tapoihin integroitumista? Esimerkiksi Romanien kohdalla ollaan poljettu paikallamme viimeiset about 30 vuotta. Aika ajoin lehdet kirjoittavat syrjintäkokemuksen, mikä tarjoaa sitten helpon tekosyyn olla tekemättä käytännössä mitään, koska syrjintä.
Romanien kohdalla ei olla "poljettu paikallaan" viimeiset 30 vuotta, vaan kehitystä on tapahtunut esim. koulutuksen saralla paljonkin.

Ei ole olemassa mitään moraaliministeriötä, joka määrittelisi ihmisten suoriutumista integraation suhteen. Suomessa pätevät samat lait niin romaneille kuin muullekin väestölle.

Syrjintäkokemuksista on hyvä puhua, sillä ne ovat keskeinen osa sitä kokemusta, joka hankaloittaa romanien ja valtaväestön välisiä suhteita.

Ei ole mielekästä ajatella, että romanit hylkäisivät vuosisataisen kulttuurinsa, mikäli heitä vain kurmootetaan tarpeeksi. Tällainen toimintamalli on haitallinen ja ainoastaan eristää romaneja pois muusta väestöstä.

Kulttuuri muuttuu sisältä päin, joten on järkevää pyrkiä ottamaan romanit osaksi yhteiskuntaa. Prosessi ei ole helppo, mutta se onnistuu vain siten, että kannustetaan toimimaan yhteiskunnallisten perusarvojen ja lainsäädännön raameissa.

Olisiko asiat paremmin, mikäli ongelmista olisi puhuttu avoimesti jo 30 vuotta sitten, esimerkiksi rajusta rikollisuudesta (josta ei saa tilastoja) sen sijaan että tyypilliseen tapaan asian esille tuojaa katsotaan epäilyttävästi?
Keskustelu romanikulttuurin ympärillä on aika yksipuolisesti stereotypioiden ja negatiivisten aspektien toistelua. Tämä toki on lähinnä valtaväestön yksityistilassa käytävää keskustelua, johon ei valtiovallan missään nimessä pidä lähteä mukaan.
 

teppana

Jäsen
Walrusilla on kyllä aivan todellinen pointti siinä, että yleinen keskustelu Suomen romaneista on monella mittarilla ala-arvoista. Osa tästä asenteesta on varmasti periytynyt sukupolvien takaa ja tällainen keskustelu lisää kitkaa ryhmien välillä. Kyllä mustalaiset tietävät mitä valtaväestö heistä puhuu. Stereotypiat tulisi pyrkiä poistamaan ja keskustelu pitäisi pyrkiä suuntaamaan ratkaisukeskeiseksi.

Itse myönnän mustalaisten kohdalla sortuvani stereotypioihin paljon enemmän kuin minkään muun ryhmän kohdalla. Johtuu varmaan siitä, että minulla on henkilökohtaista kokemusta ryhmästä enemmän kuin muista vähemmistöistä yhteensä. Ikävä kyllä, nämä kokemukset ovat ainakin muistini perustella kokonaisuudessaan negatiivisia. Skaala on kaikkea vakavan väkivallan teoista huoltoaseman munkkien käpelöintiin paljaalla kädellä ja niiden maksamatta jättäminen. Kaikkea leimaa ylimielinen asenne ja täysi piittaamattomuus yhteiskunnan normeista. Mitkään anekdootit eivät tietenkään voi kokonaista ihmisryhmää leimata, mutta kyllä ne yhden ihmisen asenteita aina ohjaavat. Erilaiset sukukiistat kotikyläni nurkilla, muiden ihmisten (käytännössä valkolaisten) huijaaminen ja varastaminen sekä väkivallan uhka/konkreettiset teot, nämä kaikki olivat enemmän tai vähemmän jokaisen tuntemani/tietämäni mustalaisen toimintatavoissa. Nämä kokemukset ovat ohjanneet asenteitani ja vaikka pyrin tietoisesti ottamaan huomioon omat puolueellisuuteni asiassa en silti saa ennakkoasenteitani merkittävästi muuttumaan. Tämä on asia joka omassa ajatusmaailmassani on ainutlaatuista.

Näin karrikoidusti sanoen, vaikka pyrin asenteitani muuttamaan, suomen romaneihin kohdistuvat ennakko-odotukseni ovat samantyylisiä kuin nähdessäni selvästi huumeongelmaisen ihmisen aiheuttavan häiriöitä. Olen varautunut ja varuillani. En tahdo henkilön ottavan minkäänlaista kontaktia läheiseeni enkä missään tapauksessa antaisi esim. puhelintani lainaan soittoa varten. Tiedän, tämä on väärin ja rasistista/syrjivää mutta en pääse irti tällaisesta ajatusmaailmasta. En koe lähimainkaan näin voimakkaasti mitään muuta ryhmää kohtaan.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jaakko Hämeen-Anttila toteaa, että Hadith-tekstit ja Koraani ovat yhdessä koko islamin lain perusta. Näin ollen islaminuskoiset pitävät haditheja yleisesti totena. Sieltä tulee myös alle 10-vuotiaiden lapsimorsianten pakottaminen avioliittoon.
Niin siis miten tämä kumoaa minun väitteeni? Koraani, kuten kaikki muutkin pyhät kirjat, tarjoavat tulkinnasta riippuen vastauksen suunnilleen mihin tahansa ja mistä tahansa näkökulmasta. Näin toimii raamattu siinä missä koraanikin. Joitain paikallisia heimoja lukuun ottamatta ei taida olla juuri sellaisia uskontoja, joiden sisällä ei vaikuttaisi merkittävästi hierarkiset toimintatavat, joiden perusteella seurakunnan tulkintalinja määrittyy. Ihminen on se, joka korruptoi uskonnot, sillä ihminen on myös uskonnon luoja ja tulkitsija.

Käytäntöä sovelletaan vaihtelevissa määrin muslimien myös Afrikan ulkopuolella useimmissa muslimimaissa (mm. Oman 90%, Jemen 23% ja Irakin Kurdistan 8%; tapaa tiedetään harjoitettavan myös Saudi Arabiassa, Bahrainissa, Qatarissa, Syyriassa, Afganistassa, Pakistanissa, Kuwaitissa, Palestiinassa, jne.).
Tässähän se vastaus on pähkinänkuoressa. Siellä missä uskontoa määrittävät fundamentaaliset tulkitsijat, meno on enemmän tai vähemmän ikävää. Vallankäyttäjät ovat käytännössä aina miehiä, jotka feministisestä tarkastelukannasta katsoen edustavat patriarkaattia. Tavallinen kansa on sitä karjaa, jota nämä paimenet käyttävät hyväkseen legitimoidakseen haitallisia käytäntöjä. Uskonnon vaikutus hälvenee sitä mukaa kun kansan koulutustaso ja tiedonvälityksen neutraalius kasvavat.

Eivät kaikki muslimit seuraa orjallisesti koraania tai haditheja. Valtaosa heistä elää olosuhteista riippuen hyvinkin maallista elämää pitäen uskonoppeja lähinnä suuntaviivoina tai ihanteina. Hesarissa oli tästä varsin kuvaava juttu hiljattain. Ote jutusta:

Hän on asunut Belgiassa 36 vuotta ja nähnyt, kuinka moderni elämä jäytää myös islamin perinteitä. Pyhää kirjaa Koraania ei lueta eikä osata. Rukoilemassa ei jakseta käydä.

Tämä ei tietystikään tarkoita, etteivätkö huonot tavat jatkaisi paikka paikoin elämäänsä. Sen verran se kuitenkin antaa osviittaa siitä, etteivät etenkään nuoret muslimit seuraa orjallisesti koraanin opetuksia.

Naisten ympärileikkaus on siis osa islamilaista juridista perinnettä eikä pelkkä heimotapa.
Niin siis se on osassa muslimienemmistöisiä valtioita tapa, jolle on löydetty perusteet haditheista - joissa tätä toimintatapaa ei edes suoranaisesti velvoiteta. Varmaan vertautuu siihen, että monet kristinuskoiset vainoavat homoja. Ihan loogista toimintaa, mikäli lukee koko raamatun ja ottaa jokaisen yksittäisen käskyn tai kehoituksen "jumalan lakina". Tällaista tulkintatapaa on vielä kohtuullisen lyhyen aikaa sitten harjoitettu meilläkin.

Se olisikin mielenkiintoista, jos feministit (joista kirjoitin) kannattaisivat silpomista. Mutta kun kyse ei ollut kannattamisesta, vaan aktiivisesta toiminnasta silpomista vastaan. Siitä, että feministit tukisivat aktiivisesti ja julkisesti naisia ja heidän järjestöjään taistelussa islamin lain naisiin kohdistamaa sortoa vastaan. Sorto ilmenee mm. silpomisena, kunniamurhina ja lapsimorsiamina.
Mihin perustuu väitteesi, etteivät feministit tukisi em. ihmisoikeusrikkomusten kitkemistä?

Feminismi länsimaissa pyrkii yleisesti muuttamaan käytäntöjä, joita valtaväestö toteuttaa ja joilla on siten legitimiteetti julkisessa keskustelussa ja ihmisten mielissä. Mainitsemasi käytännöt eivät kuulu tähän kategoriaan; niille ei löydy kannatusta ja niitä pitääkin esillä lähinnä rasistisesti motivoituneet tahot.

Feministit ovat yhtä ulkona ja sokeita islamin ongelmille kuin vassarit. Tästä tietenkin seuraa se, että Israelin ja palestiinalaisten tilannetta katsotaan sokeasti ideologian avulla vieläpä siten, että ideologia joustaa aina, kun jokin islamin lakiin perustuva hirmutyö sitä vaatii.
Tarkennatko tätä väitettä?

Suomessa ja Pohjoismaissa feministeille on vassarien tapaan tyypillistä vaieta, kun islamin lakia sovelletaan naisia vastaan.
Feministit näkevät uskonnon yhtenä sortokoneistona muiden joukossa. Usko sinällään on varsin neutraali ja mahdollisesti positiivinenkin ilmiö, kun taas uskonnoissa on aina väistämättä ihmiselementti mukana, jolloin sorto astuu tyypillisesti kuvaan.

Ratkaisu ei kuitenkaan ole Enbusken peräänkuuluttama lällättely ja uhmaaminen, vaan se, että pyritään vaikuttamaan uskontojen sisältä käsin niin, että otetaan huomioon erilaiset lähtökohdat ja käytännöt. Eivät muslimit jätä uskontoaan siksi, että sitä demonisoidaan mediassa. Todennäköisempää on, että he ajautuvat radikaalien käytäntöjen piiriin ja että vastakkainasettelu ihmisryhmien välillä lisääntyy.

Tuomas Enbusken mukaan Ranskan ”Trump”, populistinen presidenttiehdokas Marine Le Pen, kieltäytyi käyttämästä huivia tapaamisessa muftin eli muslimien korkea-arvoisen uskonnollisen johtajan kanssa. ”Vierailu päättyi nolosti”, uutisoi Iltalehti. Rasisminvastaisen Rasmus-verkoston Facebook-sivulla ”liberaalit” naiset paheksuivat Le Peniä siitä, että tämä ei noudattanut tuota miesten keinoa nöyryyttää naisia.
Voisit ilmaista, milloin siteeraat lähdettä. Kyseessä olikin siis Enbusken eikä sinun tekstisi. Tosin sekään ei auttanut pääsemään alkuperäisten lähteiden jäljille, jotka olisivat tässä tapauksessa aika oleellisia.

Mielelläni kuulisin, mitä ovat nämä rasmus-verkoston "liberaalit" naiset, mikä on heidän yhteys feministiseen liikkeeseen ja millä lailla tämä on relevantti yleistys feministeistä.

Otaksun, että Enbuske viittaa tähän Hesarin kolumniin. No nyt on ensinnäkin todettava, että Enbuske on referoinut aika lavealla kädellä tuota kirjoitusta. Keskustelun kannalta on oleellista tietää myös konteksti. Siitä lisää tässä Hesarin artikkelissa.

Eli ei siis ole mitenkään yksioikoista, tulisiko huivikäytäntöön myöntyä vai ei. Mielestäni tuollainen yksittäinen isäntien pukukoodiin mukautuminen on ihan ok, vaikka siinä joutuukin omista periaatteistaan tinkimään. Käytäntöä muuten noudatti myös kokoomuslainen Lenita Toivakka, kuten tuosta artikkelista käy ilmi.

Le Penille tuo oli silkkaa mediashow'ta. Aivan kuten muillakin äärioikeistopuolueilla, FN:llä naisten oikeudet ovat vain väline vastakkainasettelun luomiseksi. Ei näitä porukoita, kuten ei muuten persujakaan, kiinnosta juurikaan naisten tai vähemmistöjen oikeudet, ellei niillä voi politikoida islamia vastaan.

Mitä tulee Enbuskeen, niin hän on tuollainen oikeistoliberaalin provokaattorin perikuva. Toisinaan hänellä on hyviä ajatuksia, mutta useimmiten kirjoitusten hallitseva linja on rationalisoida asioita ilman, että ottaa huomioon kontekstia. Monimutkaisia ilmiöitä typistämällä on helppo saada aikaan sellaisia muka-älykkäitä johtopäätöksiä, joiden kohdalla länsimaalaisesta katsantokannasta maailmaa tarkasteleva ihminen voi nyökytellä omahyväisenä.

Ai että tuosta Hesarin kolumnista riemuittiin Suomen terävimmässä älymystössä. Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro jakoi kolumnin Twitterissä. Kyllä. Luit oikein. Feministisen puolueen puheenjohtaja jakoi sovinismia törkeästi vähättelevän kolumnin into piukkana.
Eli Katju Aro on jakanut twitterissä kolumnin, ja tämä on nyt vedenpitävä todiste siitä, että feministit kannattavat sovinismia, mikäli se tulee muslimin suusta. Ok.

Lisäksi tuossa Similän kolumnissa ei edes vähätellä "törkeää sovinismia", vaan otetaan kantaa Marine Le Penin väitettyyn poliittiseen teatteriin. Jutussa myös kartoitetaan Libanonin tilannetta liittyen huivinkäyttöön - ei naisten oikeuksiin yleensä, kuten Enbuske virheellisesti väittää. Pari otetta artikkelista:

Le Pen kyllä tapasi Libanonin johtavan sunnimuslimipoliitikon – hän on pääministeri Saad Hariri. Hariri ei puhunut huivista, vaan toivoi Ranskan muistavan tasavaltalaiset arvonsa.
- -
Esimerkiksi viime viikolla kysyttiin aiheellisesti, miksi feministisenä esiintyvän Ruotsin naisministerit suostuivat pukeutumaan huiveihin vierailullaan Iranissa.

Ruotsissa YLE:n mukaan uskonnolliset partiot vahtivat ja kontrolloivat maahanmuuttajanaisten pukeutumista ja elämää. Ilmoittivatko ruotsalaiset feministit kipakkaan tyyliin, että tällaista ei maallistuneessa länsimaisessa demokratiassa voi hyväksyä ja että tämä on saatava loppumaan? Eivät. Ruotsissa julkaistiin hätkähdyttävä uutinen, jonka mukaan maassa asuu 70 000 nuorta – pääasiassa naisia – jotka elävät kunniaväkivallan ja esimerkiksi järjestetyn avioliiton uhan alla. Ryhtyivätkö ruotsalaiset feministit leppymättömään taisteluun kunniaväkivaltaa ja sen lieveilmiöitä vastaan? Eivät
Lähde:

Näkökulma: Nykyfeminismistä on solidaarisuus kaukana | Yle Uutiset | yle.fi
Miksi muuten kaivat juttuja neljän vuoden takaa?

En jaksa edes tarttua tuohon, kun en tiedä väitteiden taustoja ja koska syytökset ovat niin epämääräisiä.

edit: kaikki linkit Helsingin Sanomiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin siis miten tämä kumoaa minun väitteeni?

Täydellisesti. Väitteesihän oli:

Ei "islam" mitään kohdista. Kyse on vanhoista heimoperinteistä, joihin on joissain yhteisöissä kaivettu perusteita koraanista, joka tosin ei suoraan velvoita silpomistoimenpiteisiin.

Vaikka siirsit keskustelun toiseen ketjuun, sieltä aiemmasta löytyy jokaisen luettavaksi faktat, jonka mukaan kysymys ei ole enää vanhoista heimoperinteistä, vaan islamin laista (sharia), jota mm. Jaakko Hämeen-Anttila avaa ja johon Wikipedia tuo yksityiskohtaiset tiedot maittain.

Feministejä tarkastelen seuraavan kerran, kun feministit tukevat islamin sharian ikeessä riutuvien naisten taistelua. Tämä on se iso kysymys. Ei ihan riitä mitä kirjoitit, eli feministit eivät sentään kannata naisten silpomista. Vaikenemisen sijasta tarvitaan aktiivisia toimia islamilaisessa maailmassa ja sieltä mm. Suomeen tulevien naisten auttamiseksi. Selittelyä on nähty jo riittävästi.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täydellisesti. Väitteesihän oli:

Vaikka siirsit keskustelun toiseen ketjuun, sieltä aiemmasta löytyy jokaisen luettavaksi faktat, jonka mukaan kysymys ei ole enää vanhoista heimoperinteistä, vaan islamin laista (sharia), jota mm. Jaakko Hämeen-Anttila avaa ja johon Wikipedia tuo yksityiskohtaiset tiedot maittain.
Tein siirron, koska keskustelu ei koskenut millään lailla Israelin tilannetta. En siksi, että olisin halunnut vältellä aiempia kommentteja. Päinvastoin.

Sinä yrität kiivaasti tunkea ikävät asiat yksinomaan islamin kontolle (jota käsittelet lisäksi monoliittina), vaikka kyse on alueellisista tavoista, joille on historian kuluessa etsitty perusteet uskonnollisista teksteistä. Eikä edes koraanista, vaan haditheista, jotka nekään eivät eksplisiittisesti kehota ympärileikkauskäytäntöön. Kyse on ennen muuta siitä, miten muslimit eri lähtökohdista noudattavat mitäkin tapoja.

Hämeen-Anttilan kuvailu vastaa kysymykseen siitä, mistä islamilainen laki koostuu. On kokonaan toinen kysymys, kuka määrittelee tulkinnan missäkin olosuhteissa. Ovatko ne muslimiryhmät, jotka eivät ympärileikkaustapaa noudata, jotenkin vähemmän muslimeja?

Feministejä tarkastelen seuraavan kerran, kun feministit tukevat islamin sharian ikeessä riutuvien naisten taistelua. Tämä on se iso kysymys. Ei ihan riitä mitä kirjoitit, eli feministit eivät sentään kannata naisten silpomista. Vaikenemisen sijasta tarvitaan aktiivisia toimia islamilaisessa maailmassa ja sieltä mm. Suomeen tulevien naisten auttamiseksi. Selittelyä on nähty jo riittävästi.
Jäit kiinni onnettomasta lähteiden käytöstä, joten nyt onkin oiva tilaisuus ohittaa koko keskustelu.

Avasin kattavasti aihetta, joten voisit inttämisen sijaan koettaa ymmärtää aihetta vähän seikkaperäisemmin kuin tuollaisten mustavalkoisten vastakkainasettelujen kautta.

Lisäksi kun esität väitteitä, olisi suotavaa, että esität niille kattavia perusteluja. Nyt sinun koko argumentaatiosi pohjautui kahteen mielipidekirjoitukseen, jonka taustoja et vaivautunut avaamaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
kyse on alueellisista tavoista, joille on historian kuluessa etsitty perusteet uskonnollisista teksteistä. Eikä edes koraanista, vaan haditheista, jotka nekään eivät eksplisiittisesti kehota ympärileikkauskäytäntöön. Kyse on ennen muuta siitä, miten muslimit eri lähtökohdista noudattavat mitäkin tapoja.

Tämä kaikki löytyy ensimmäisestä vastauksestani minun tekstinä sinulle.

Sinä yrität kiivaasti tunkea ikävät asiat yksinomaan islamin kontolle (jota käsittelet lisäksi monoliittina)

Väistely jatkuu. En työnnä ikäviä asioita yksinomaan islamin kontolle. Ymmärrät varmaan, kuin typerä tuo väite on? En käsittele islamia monoliittina. Tähänkin riittää, että luet tekstini ja linkittämäni lyhyet lähteet.

Hämeen-Anttilan kuvailu vastaa kysymykseen siitä, mistä islamilainen laki koostuu. On kokonaan toinen kysymys, kuka määrittelee tulkinnan missäkin olosuhteissa. Ovatko ne muslimiryhmät, jotka eivät ympärileikkaustapaa noudata, jotenkin vähemmän muslimeja?

Väistely jatkuu. Alkujaan sinä määrittelit, mistä naisen silpominen johtuu. Asia korjattiin, että kyse ei ole enää heimotavasta, vaan shariaan kuuluvasta toimenpiteestä.

Jäit kiinni onnettomasta lähteiden käytöstä, joten nyt onkin oiva tilaisuus ohittaa koko keskustelu.

Höpsis. Totesin keskustelevani, kun feministit toimivat selittelyjen sijasta. Sinun ehdotus, että feministit eivät ainakaan ole silpomisen puolella, ei anna puoleltani mahdollisuutta älylliseen keskusteluun. Lisäksi Enbuske, Hämeen-Anttila, Wiki ja YLE eivät ole onnettomia lähteitä.

Avasin kattavasti aihetta, joten voisit inttämisen sijaan koettaa ymmärtää aihetta vähän seikkaperäisemmin kuin tuollaisten mustavalkoisten vastakkainasettelujen kautta.

Oman kokemukseni perusteella sinusta ei ole avaamaan mitään keskustelua kattavasti. Yleensä luikit paikalta, kun jäät puhtaasta valehtelusta kiinni, ja palaat sen jälkeen erilaisen selittelyjen kanssa keskusteluun. Näin kävi mm. demarien ketjussa toissa viikolla ja israel-palestiina ketjussa viime viikolla.

Osaltani en tätä jatka.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Väistely jatkuu. En työnnä ikäviä asioita yksinomaan islamin kontolle. Ymmärrät varmaan, kuin typerä tuo väite on? En käsittele islamia monoliittina. Tähänkin riittää, että luet tekstini ja linkittämäni lyhyet lähteet.
Työnnäthän. Käsittelet reilun kahden miljardin ihmisen uskontoa siten, että annat konservatiivisten laintulkintojen määrittää koko porukan uskoa. Kyse on viime kädessä siitä, miten ja mistä lähtökohdista pyhiä tekstejä tulkitaan.

Lainaamasi wikipedia-artikkeli sanoo muuten aiheesta myös seuraavaa:

Naisten sukupuolielimien silpominen liittyy tiettyihin voimakkaan patriarkaalisiin kulttuureihin. Silvontaa harjoittavat nykyisin pääosin muslimit Afrikassa, jossa se on heimoperintönä jäänyt elämään. Sitä harjoitetaan jonkin verran myös mm. myös Lähi-idässä, Indonesiassa ja Malesiassa.

Eli sitä harjoittavat kyllä pääosin muslimit, mutta perinne on alkujaan lähtöisin heimotraditioista. Islamin uskonoppeihin se liittyy ainoastaan siten, että haditheista löytyy kohta, jossa Muhamedin katsotaan joidenkin uskonoppineiden mielestä ottavan kantaa silpomisen puolesta.

Voisit oman tulkintasipohjalta vastata aiemmin esittämääni kysymykseen:
Ovatko ne muslimiryhmät, jotka eivät ympärileikkaustapaa noudata, jotenkin vähemmän muslimeja?


Höpsis. Totesin keskustelevani, kun feministit toimivat selittelyjen sijasta. Sinun ehdotus, että feministit eivät ainakaan ole silpomisen puolella, eivät anna mahdollisuutta älylliseen keskusteluun.
Heh. Lähteiden käyttösi olivat tasoa Huhtasaari ja väitteesi perustuivat lähinnä omien mielikuvien pohjalle haettuihin mielipidekirjoituksiin. Kun puolivillaisia heittojasi hieman kyseenalaisti, vetäisit lukkojarrutuksen päälle etkä enää suostu käymään keskustelua itse aiheesta.

Oman kokemukseni perusteella sinusta ei ole avaamaan mitään keskustelua kattavasti. Yleensä luikit paikalta, kun jäät puhtaasta valehtelusta kiinni, ja palaat sen jälkeen erilaisen selittelyjen kanssa keskusteluun.
Niin. Jos oma maailmankuva on niin vastakkainen, voi olla vaikeaa hyväksyä, että myös toisenlaisille tulkinnoille löytyy kattavat perustelut.

Itse kyllä arvostan monilta osin kykyäsi käydä keskustelua, mutta toisinaan olet haluton hahmottamaan vastakkaisia näkemyksiä.

Feministit muuten kampanjoivat myös kehitysmaiden sorrettujen puolesta. Aika monet lahjoittavat rahaa, ovat yhdistystoiminassa tai vapaaehtoisina mukana erilaisissa projekteisa. Tai tämä on ainakin minun kokemukseni feministeistä.

Yksi merkittävä silpomista kuvannut henkilö on Meeri Koutaniemi, joka on tehnyt pysähdyttäviä kuvareportaaseja mm. Afrikan ympärileikkauskäytännöistä. Eikö häntä lasketa feministiksi?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nyt oli jo sen verran asiaa, että jatketaan pois. Tässä kommentit:

Työnnäthän. Käsittelet reilun kahden miljardin ihmisen uskontoa siten, että annat konservatiivisten laintulkintojen määrittää koko porukan uskoa. Kyse on viime kädessä siitä, miten ja mistä lähtökohdista pyhiä tekstejä tulkitaan.

Missä olen näin todennut? Laita linkki siihen kohtaan. Tässä on faktat ihan viime ajoilta (huhtikuu 2018), miten asiaa käsittelen:

oleellista olisi kyseenalaistaa niin islamilaisten äärivaltioiden toiminta, kuin oppia erottamaan poliittinen islam ihan tavallisesta kadulla kävelevästä muslimista. Pidän vaarallisena sekä juutalaisiin että muslimeihin kohdistuvaa vihaa kenen tahansa toimesta, mutta pidän myös vaarallisena poliittisen islamin toimintaa Suomen vapaassa ja suljetussa (vankilat) yhteiskunnassa. Lisäksi ei todellakaan tule vähätellä islamilaisista maista tulevien erilaisia viholliskuvia ja arabinationalismia.

Tätä voisi toistaa montakin kertaa: on opittava toimimaan resurssiemme mukaan niin, että syrjäytyneitä tai sen uhan alla eläviä ei aseteta vastakkain pakolaisten kanssa. Samoin on opittava erottamaan tavallinen muslimi Isisin ja Hizbollahin sotilaista.

Väitteesi siis osoittautui jälleen kerran puhtaaksi feikiksi.

Lainaamasi wikipedia-artikkeli sanoo muuten aiheesta myös seuraavaa:

Naisten sukupuolielimien silpominen liittyy tiettyihin voimakkaan patriarkaalisiin kulttuureihin. Silvontaa harjoittavat nykyisin pääosin muslimit Afrikassa, jossa se on heimoperintönä jäänyt elämään. Sitä harjoitetaan jonkin verran myös mm. myös Lähi-idässä, Indonesiassa ja Malesiassa.

Eli sitä harjoittavat kyllä pääosin muslimit, mutta perinne on alkujaan lähtöisin heimotraditioista. Islamin uskonoppeihin se liittyy ainoastaan siten, että haditheista löytyy kohta, jossa Muhamedin katsotaan joidenkin uskonoppineiden mielestä ottavan kantaa silpomisen puolesta.

Minusta on hyvä, että luet vihdoin tekstini ja kuten totesin, linkit ovat lyhyet, joihin pyysin tutustamaan. Olen yllä olevasta samaa mieltä, ja siksi sen myös linkitin. Mikä tässä muuten oli sinulle niin vaikeaa, että vasta nyt sen luit?

Voisit oman tulkintasipohjalta vastata aiemmin esittämääni kysymykseen

Kysymys oli

Ovatko ne muslimiryhmät, jotka eivät ympärileikkaustapaa noudata, jotenkin vähemmän muslimeja?

Miksi minä lähtisin määrittelemään, mikä osuus muslimeista on parempi tai huonompi kuin toinen? Minusta asia on muslimien oma samalla tavalla kuin miesten ympärileikkaus juutalaisten. En lähde sanomaan, että ympärileikkaamaton tai ympärileikattu mies on parempi juutalainen kuin se toinen. Tämä siis, jos puhutaan ympärileikkauksesta, ei silpomisesta.

Heh. Lähteiden käyttösi olivat tasoa Huhtasaari ja väitteesi perustuivat lähinnä omien mielikuvien pohjalle haettuihin mielipidekirjoituksiin.

Sinun lainattu väitteesi siellä toisessa ketjussa on ammuttu upoksiin Hämeen-Anttilan ja Wikin toimesta silpomisen heimoperinteestä nyt, mutta jatkat vaan selittelyä. Sen epätoivoa kuvaa se, että toistit minun sinulle osoittaman ja lähteestä lainaamani tekstin naisten silpomisesta asiasisällöltään vastauksena minulle. Olen alusta asti tuonut esille heimoperinteen ja senkin vielä tarkemmin, mutta käsittelemme koko ajan nykyistä aikaa ja tässä ja nyt tapahtuvaa silpomista.

***

Feministien ja vassareiden ongelmiin islamin kanssa. Näitä isoja asioita olivat:

1. Naisten ympärileikkaus on siis osa islamilaista juridista perinnettä tässä ja nyt eikä pelkkä heimotapa, kuten väitit. Kun totesin, että edellä olevaa tulisi aktiivisesti vastustaa, kirjoitit:

En usko, että löydät ainuttakaan feministiä, joka kannattaisi ympärileikkauksia

Tuon älyttömän kommentit jälkeen toin esille esimerkkejä Pohjoismaista, joissa feministit tekivät seuraavasti:

2. Sorto ilmenee myös Pohjoismassa mm. silpomisena, kunniamurhina ja lapsimorsiamina. Missä on kampanjat näitä tuhansia tai kymmeniä tuhansia lapsia, tyttöjä ja naisia kohtaan tapahtuvaa barbariaa vastaan?

3. Marine Le Pen, kieltäytyi käyttämästä huivia tapaamisessa muftin eli muslimien korkea-arvoisen uskonnollisen johtajan kanssa.

Lainasin Enbusken kolumnia, jossa hän kirjoitti:

4. Rasisminvastaisen Rasmus-verkoston Facebook-sivulla ”liberaalit” naiset paheksuivat Le Peniä siitä, että tämä ei noudattanut tuota miesten keinoa nöyryyttää naisia. Helsingin Sanomien Ville Similä kirjoitti kolumnin, jossa hän vähätteli Libanonin naisten huonoa asemaa. Hänen mukaansa Le Penin teko oli pelkkä mainoskampanja, Libanonissa ei ole naisten huivipakkoa ja naisten asema on suunnille sama kuin Euroopassa. Mikä tietysti on yhtä totta kuin Trumpin väitteet virkaanastujaistensa yleisömäärästä tai käsiensä koosta.

5. Enbusken mukaan Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro jakoi kolumnin Twitterissä. Kyllä. Luit oikein. Feministisen puolueen puheenjohtaja jakoi sovinismia törkeästi vähättelevän kolumnin into piukkana.

6. Ruotsissa YLE:n mukaan uskonnolliset partiot vahtivat ja kontrolloivat maahanmuuttajanaisten pukeutumista ja elämää. Ilmoittivatko ruotsalaiset feministit kipakkaan tyyliin, että tällaista ei maallistuneessa länsimaisessa demokratiassa voi hyväksyä ja että tämä on saatava loppumaan? Eivät.

7. Ylen mukaan Ruotsissa julkaistiin hätkähdyttävä uutinen, jonka mukaan maassa asuu 70 000 nuorta – pääasiassa naisia – jotka elävät kunniaväkivallan ja esimerkiksi järjestetyn avioliiton uhan alla. Ryhtyivätkö ruotsalaiset feministit leppymättömään taisteluun kunniaväkivaltaa ja sen lieveilmiöitä vastaan? Eivät.

8. Edelleen, YLE:n mukaan _My Stealthy Freedom _-sivusto on täynnä valokuvia, jossa iranilaiset naiset ovat maansa lainsäädäntöä uhmaten heittäneet huivin nurkkaan ja antavat hiustensa hulmuta vapaina. Somalialaissyntyinen feministi Ayaan Hirsi Ali taas on arvostellut voimakkaasti naisten ympärileikkauksia ja naisen asemaa islamissa. Puhumattakaan Nobel-palkitusta, Taliban-liikkeen keskiaikaisia ajattelumalleja vastustavasta Malala Yousafzaista. Tällaiset naiset taistelevat tasa-arvon puolesta oman henkensä kaupalla. Tällaiset naiset tuntuvat olevan länsimaiselle feministille kauhistus.

Tuossa on kohdat 1-8, joihin voit käydä käsiksi ja osoittaa ne vääriksi. Älä lähde selittelemään, älä käännä tapasi mukaan asiaan ympäri ("tuskin kukaan feministi on _My Stealthy Freedom_ -sivuston tavoitteita vastaan" jne).

Lopuksi oma näkemys, jonka tosin olen todennut useamman kerran. Minusta poliittinen islam on vaarallisempi kuin vaikkapa äärioikeisto ja -vasemmisto yhteensä. Tämä koskee niin Eurooppaa kuin Suomea. Feministien ja vasemmiston ongelmiin tuomita konservatiivisen islamin uskonto- ja sharia-tulkintoja, olisi syytä puuttua laajemminkin. Islamin ääritulkinnat ovat terroristien polttoainetta. Sama koskee yhtä lailla Saudi-Arabian johtamia kuin Iranin johtamia ryhmittymiä, äärisunneja tai äärishiioja.

Olet aivan oikeassa siinä, että erilaisille tulkinnoille löytyy kattavat perusteet. Mutta jos käsitellään tätä keskustelua, minun on mahdoton kunnioittaa surkeaa vastaustasi silpomisen vastustamisesta:

En usko, että löydät ainuttakaan feministiä, joka kannattaisi ympärileikkauksia.

Tätä varten laitoin vielä 1-8 kohdat esille. Toki vaikkapa Enbuske voi olla joiltakin osin väärässä, mutta se ei muuta mitenkään jääkylmää ydintä: feministit, vassarit, pelit poikki, rasmukset tai alpakat eivät tee mitään Pohjoismaissakin rehottavan mielivallan suhteen. Ei ole mitään kampanjoita, marsseja, mielensoituksia tai vastavaa.

Niin. Jos oma maailmankuva on niin vastakkainen, voi olla vaikeaa hyväksyä, että myös toisenlaisille tulkinnoille löytyy kattavat perustelut. Itse kyllä arvostan monilta osin kykyäsi käydä keskustelua, mutta toisinaan olet haluton hahmottamaan vastakkaisia näkemyksiä.

Mitä tulee minun maailmankuvaani, se ei ole vastakkainen, jos kyse on faktoista.

Ja ehkä on syytä todeta vielä sekin, että näissä keskusteluissa olen ilmaissut varsin suorasti sen, että en ole Israelin nykypolitiikan kannalla ja boikotoin kaikkia israelilaisia tuotteita. Oma maailmankuvani on mielestäni sellainen kuin sen pitääkin olla: näen Israelin politiikan ja sen seuraukset + näen mm. Hamasin ja Hizbollahin politiikan seuraukset, ja toimin eri tavoin myös niitä vastaan. Hamas ja Hizbollah ovat isossa määrin syyllisiä nykytilanteeseen. Niiden taustaa tunnen suomalaiseksi hyvin.

Feministit muuten kampanjoivat myös kehitysmaiden sorrettujen puolesta. Aika monet lahjoittavat rahaa, ovat yhdistystoiminassa tai vapaaehtoisina mukana erilaisissa projekteissa. Tai tämä on ainakin minun kokemukseni feministeistä.

Vassarien osalta aktiivisuus on samanlaista. Lahjoitetaan rahaa kehitysmaihin jne. Mutta kun tuli puheeksi vaikkapa naisten silpomista vastustavien naisaktiivien tukeminen tapahtumalla tai jollain, kiinnostusta ei ollut. Aikanaan syy oli se, että vassareissa islamilaisuus koettiin eräänlaisena kansojen vapautusliikkeenä, jonka vastustaminen ei joistakin yksittäisistä ongelmista johtuen ole mahdollista. Ja koska nämä islamilaisesta kulttuurista tulevat, silpomista vastustavat naiset ovat osa tätä pientä ongelmaa, asialle ei tule antaa painoarvoa.

Tuskinpa feministien ja vassareiden vaikenemisen syyt ovat tuosta kovin muuttuneet.

e: lisäsin faktat, miten olen käsitellyt muslimeita.
 
Viimeksi muokattu:

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Mielestäni on kohtuullista heittää tännekin erään psykoanalyytikon eli Nancy Hartevelt Kobrinin ( naisoletettu) ties millä motivoituneesti kyllästetty näkemys, Verkkouutisista bongattuna:
Täynnä vihaa: Terroristi tulee häpeäkulttuurista – verkkouutiset.fi

Näitä tulkitsijoita maailmaan mahtuu, yhä enemmän ilmestyy väistämättä, mutta sinänsä mielenkiintoinen uusi aspekti minulle. Ei ehkä muodikkaan feministinen, joten sikäli irrelevantti, kevyeksi jorinaksi oitis luokiteltava, Ö-mapin kamaa.
Naiset ovat naisia, sinuja naiseutensa kanssa ja sitten kuitenkin luontaisesti myös äitejä, elämän jatkajia. Katkeruuttaan he eivät ikinä pystyisi jälkeläisilleen ilmaisemaan. Naisia ihmistävän yleistyksen on psykologian harrastelija keksinyt.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Missä olen näin todennut? Laita linkki siihen kohtaan. Tässä on faktat ihan viime ajoilta (huhtikuu 2018), miten asiaa käsittelen:
Tuo kohta on jo ihan koherenttia tekstiä, johon voin pääpiirteittäin yhtyä. Islamissa on ongelmallisia piirteitä siten kun sitä nykyisin tietyissä maailmankolkissa harjoitetaan. Tämä johtuu siitä, että islam ei ole subjekti vaan väline, jota ihmiset (jotka ovat tässä subjekteja) hyödyntävät erinäisistä syistä. Osa niistä perustuu tietämättömyyteen, osa vallanhimoon ja osa vilpittömään uskoon islamismin fundamenteista.

Mitä taas kritisoin (ja mistä tämä keskustelu lähti liikkeelle):
Lisäksi feministivassarit tukevat islamilaista kulttuuria ja Venezuelan vasemmistolaisia marxisteja pidettiin esimerkillisinä. Kaikki pohjautuu USA-vihaan, enemmän tai vähemmän.

Lisäksi feministivassarit tukevat islamilaista kulttuuria ja Venezuelan vasemmistolaisia marxisteja pidettiin esimerkillisinä. Kaikki pohjautuu USA-vihaan, enemmän tai vähemmän.
Ensimmäinen väite on ensinnäkin äärimmäisen lavea. Mitä tarkoitat islamilaisella kulttuurilla? Sisältääkö se kaikki maailman muslimit käytäntöineen? Onko kyse maallistuneista turkkilaisista vai wahhabistisunneista? Huomaatko, miten typerältä tuo alkuperäinen väitteesi alkaa kuulostaa?

Periaatteessa voisin uskoa, että esitit yleistyksen säästääksesi vaivaa tällaiselta määrittelyltä, mutta jälkimmäinen Venezuela-heitto paljastaa sen todellisen luoteen. Pyrkimyksesi oli siis hyökätä epämääräistä feministivassarien joukkoa vastaan itse määrittelemilläsi termeillä. Vastasin kommenttiisi seuraavasti:
Tämä on aika yksipuolinen näkemys, joka näissä keskusteluissa usein toistuu.

Feministit tukevat "islamilaista kulttuuria" siinä missä muitakin kulttuureja. Ihmisen oikeudet asetetaan keskiöön riippumatta siitä, mitä samaa viiteryhmää edustavat radikaalit tyypit tekevät. Tarkastelukulma on rakenteellinen ja pyrkii ymmärtämään, mitä syitä eri ilmiöiden taustalla on.
Tämän jälkeen olisit voinut todeta, että teit karkean yleistyksen etkä tarkoittanut kaikki feministejä, kaikki vassareita tai islamilaista kulttuuria kokonaisuutena. Sen sijaan jatkoit näin:

Ei tuosta ole kyse. Kaikki me tuemme kulttuuria siinä kuin muitakin kulttuureja ja ihmisen oikeuksin asettamista keskiöön. Tämä on tyypillistä poliitikon tyhjää puhetta. Kyse on islamin naisiin kohdistamasta silpomisesta tai ylipäätään naisten paikasta islamilaisessa maailmassa. Monet yksittäiset muslimit (myös naiset) ovat nousseet tätä vastaan, mutta feministivassarit eivät edes mainitse näitä naisia ja heidän järjestöjään.
Jälleen otit islamin subjektiksi ja totesit, että "islam" (mitä ikinä sillä tarkoitatkaan) kohdistaa silpomista ja tekee sitä ja tätä. Totuus on kuitenkin, kuten tuossa kävimme läpi, että osa muslimeista harjoittaa silpomista ja osa ei. Osa perustelee sitä tapakulttuurilla, osa islamilla.

Tapa on lähtöisin heimokulttuureista, ja se on monistakin syistä pitänyt pintansa joissakin muslimienemmistöisissä valtioissa. Vastaavasti miesten ympärileikkaus on säilynyt traditiona monissa kristillisissä yhteisöissä, mutta emme kai yritä väittää, että kristinusko kohdistaa silpomista? Kyse on niistä toimijoista, jotka tulkitsevat pyhiä kirjoituksia omien preferenssiensä mukaan ja käyttävät valtaa uskonnon sisällä. Ei uskontojen sisällä ole olemassa mitään yksimielisyyttä asiasta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Väitteesi siis osoittautui jälleen kerran puhtaaksi feikiksi.
Ei. Minä kyseenalaistin sinun määrittelyn, joka oli typerä kaikessa yksinkertaisuudessaan. Silpominen on tässä se ongelma riippumatta siitä, tehdäänkö se heimoperinteiden, kristinuskon vai islamin nimissä.

Minusta on hyvä, että luet vihdoin tekstini ja kuten totesin, linkit ovat lyhyet, joihin pyysin tutustamaan. Olen yllä olevasta samaa mieltä, ja siksi sen myös linkitin. Mikä tässä muuten oli sinulle niin vaikeaa, että vasta nyt sen luit?
Luin sen jo ennen kuin ryhdyin haastamaan näkemystäsi. Tässä ei ole mitään muuta vaikeaa kuin se, että saa sinut ymmärtämään sanomistesi sisältö. Esität väitteitä, jotka istuvat omaan mustavalkoiseen narratiiviisi mutta jotka eivät anna rehellistä kuvaa todellisuudesta. Käytät niin laveaa termistöä, että puheillasi ei ole toisinaan kuin ideologista arvoa.

Btw, lähteiden käytöstä kritisoin sinua kohdissa, joissa referoit/siteerasit virheellisesti mm. Enbuskea ja Similää.


Feministien ja vassareiden ongelmiin islamin kanssa. Näitä isoja asioita olivat:

1. Naisten ympärileikkaus on siis osa islamilaista juridista perinnettä tässä ja nyt eikä pelkkä heimotapa, kuten väitit. Kun totesin, että edellä olevaa tulisi aktiivisesti vastustaa, kirjoitit:
Niin siis olen samaa mieltä, että sitä tapaa pitää vastustaa ja että tradition piirissä eläviä ihmisiä pitää kannusteiden ja sanktioiden avulla pyrkiä houkuttelemaan pois kyseisten käytäntöjen parista. Minun mielestä esim. persujen tapa lietsoa konfliktia tällaisella tragedialla on mautonta eikä johda mihinkään. Miksi feministien pitäisi valita tuollainen toimintatapa? Silpomiset ovat Ruotsissa lainvastaisia ja johtavat mm. vankeuteen, mutta silti niitä esiintyy. Pitäisikö maan muslimiväestö asettaa lentokieltoon, jotta silpomisia ei tapahtuisi?

Kuten huomaat, ilmiöön ei ole mitään helppoa ratkaisua. Yhdenkään feministin en ole kuullut puhuvan positiiviseen sävyyn tyttöjen ympärileikkauksista. Sinä kuitenkin tunnut tällaisia tapauksia tietävän, joten mielellään näkisin jotain todisteita.

Lisäksi, kuten aiemmin kirjoitin, ei ole feminismin kannalta kovin hedelmällistä kampanjoida asiasta niiden ihmisten keskuudessa, jotka jo valmiiksi ovat samaa mieltä. En usko, että juuri kukaan länsimaissa kannattaa silpomista. Kyse on uskontoon linkittyneiden traditioiden ja länsimaisen sivistysvaltion välisestä arvokonfliktista, joka ei ratkea kuin yhteisön sisältä käsin.

Tässä hieman feminististä näkökulmaa aiheeseen:

Sukuelinten silpomisen ennaltaehkäisy lähtee ymmärtämisestä | Feministikätilöt



Tuon älyttömän kommentit jälkeen toin esille esimerkkejä Pohjoismaista, joissa feministit tekivät seuraavasti:

2. Sorto ilmenee myös Pohjoismassa mm. silpomisena, kunniamurhina ja lapsimorsiamina. Missä on kampanjat näitä tuhansia tai kymmeniä tuhansia lapsia, tyttöjä ja naisia kohtaan tapahtuvaa barbariaa vastaan?
Näitä vastaan kampanjoidaan kyllä, mm. Amnesty, World Vision ja UNICEF. Väitän, että feministit osallistuvat kampanjointiin varsin mittavasti näiden toimijoiden kautta. Lisäksi mainitsemani Meeri Koutaniemi on osallisena tällaisessa projektissa (linkki: silpomaton.com kampanjasivu).
3. Marine Le Pen, kieltäytyi käyttämästä huivia tapaamisessa muftin eli muslimien korkea-arvoisen uskonnollisen johtajan kanssa.
Niin, ja tämä oli suurella todennäköisyydellä tarkoituksellinen provokaatio presidentinvaalien alla. Similän kolumni käsitteli tätä aihetta.

Lainasin Enbusken kolumnia, jossa hän kirjoitti:

4. Rasisminvastaisen Rasmus-verkoston Facebook-sivulla ”liberaalit” naiset paheksuivat Le Peniä siitä, että tämä ei noudattanut tuota miesten keinoa nöyryyttää naisia. Helsingin Sanomien Ville Similä kirjoitti kolumnin, jossa hän vähätteli Libanonin naisten huonoa asemaa. Hänen mukaansa Le Penin teko oli pelkkä mainoskampanja, Libanonissa ei ole naisten huivipakkoa ja naisten asema on suunnille sama kuin Euroopassa. Mikä tietysti on yhtä totta kuin Trumpin väitteet virkaanastujaistensa yleisömäärästä tai käsiensä koosta.
Sen sijaan, että perustat argumenttisi mielipidekirjoitukseen, voisit ilmaista omia mielipiteitäsi ja hakea niille jonkinlaista tukea. Kävin läpi Enbusken kirjoituksen väitteet. Ne olivat hyvin asenteellisia, ja lähteiden referoinnissa oli puutteita. Tuo rasmus-ryhmän liberaali nainen jäi vähän epämääräiseksi: mikä oli hänen relevanssi keskustelun kannalta?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
5. Enbusken mukaan Feministisen puolueen puheenjohtaja Katju Aro jakoi kolumnin Twitterissä. Kyllä. Luit oikein. Feministisen puolueen puheenjohtaja jakoi sovinismia törkeästi vähättelevän kolumnin into piukkana.
Olen edelleenkin sitä mieltä, että tuo kuvailu ei vastaa kolumnin sisältöä. Oletko itse edes lukenut sitä vai luotatko tässä Enbusken arvion pitävyyteen?
6. Ruotsissa YLE:n mukaan uskonnolliset partiot vahtivat ja kontrolloivat maahanmuuttajanaisten pukeutumista ja elämää. Ilmoittivatko ruotsalaiset feministit kipakkaan tyyliin, että tällaista ei maallistuneessa länsimaisessa demokratiassa voi hyväksyä ja että tämä on saatava loppumaan? Eivät.
Tässä referoit jälleen mielipidekirjoitusta, jonka kontekstia minä en ainakaan tiedä tarkalleen, enkä ole hirveän kiinnostunut tonkimaan vuoden 2014 Ruotsin maahanmuuttopoliittisia keskusteluja.
7. Ylen mukaan Ruotsissa julkaistiin hätkähdyttävä uutinen, jonka mukaan maassa asuu 70 000 nuorta – pääasiassa naisia – jotka elävät kunniaväkivallan ja esimerkiksi järjestetyn avioliiton uhan alla. Ryhtyivätkö ruotsalaiset feministit leppymättömään taisteluun kunniaväkivaltaa ja sen lieveilmiöitä vastaan? Eivät.
Tämäkään ei liene sinun omaa pohdintaasi? Minun ymmärtääkseni feministit kampanjoivat kaikkia näitä teemoja vastaan. Eivät ehkä siten, että kohderyhmä on rajattu muslimeihin tai maahanmuuttajiin, mutta muutoin nämä tipahtavat ihan keskeisten feminististen teemojen alle.
8. Edelleen, YLE:n mukaan _My Stealthy Freedom _-sivusto on täynnä valokuvia, jossa iranilaiset naiset ovat maansa lainsäädäntöä uhmaten heittäneet huivin nurkkaan ja antavat hiustensa hulmuta vapaina. Somalialaissyntyinen feministi Ayaan Hirsi Ali taas on arvostellut voimakkaasti naisten ympärileikkauksia ja naisen asemaa islamissa. Puhumattakaan Nobel-palkitusta, Taliban-liikkeen keskiaikaisia ajattelumalleja vastustavasta Malala Yousafzaista. Tällaiset naiset taistelevat tasa-arvon puolesta oman henkensä kaupalla. Tällaiset naiset tuntuvat olevan länsimaiselle feministille kauhistus.
Kenen mielestä ovat? Saisiko jotain lähdettä tälle väitteelle?

Minusta tuollainen työ on tärkeää, ja uskoisin feministien pääsääntöisesti olevan samaa mieltä. En näe kotimaan feminismiä ja globaalien ongelmien ratkomista toisiaan poissulkevina toimenpiteinä. Osaa kiinnostaa paikalliset asiat, toisia kansainväliset kriisit.

Tuossa on kohdat 1-8, joihin voit käydä käsiksi ja osoittaa ne vääriksi. Älä lähde selittelemään, älä käännä tapasi mukaan asiaan ympäri ("tuskin kukaan feministi on _My Stealthy Freedom_ -sivuston tavoitteita vastaan" jne).
Aika heikkoa oli. Samat epämääräiset lähteet ja puolivillaiset heitot, joihin et tarjoa oikeastaan mitään konkreettisia perusteluja.

Lopuksi oma näkemys, jonka tosin olen todennut useamman kerran. Minusta poliittinen islam on vaarallisempi kuin vaikkapa äärioikeisto ja -vasemmisto yhteensä. Tämä koskee niin Eurooppaa kuin Suomea. Feministien ja vasemmiston ongelmiin tuomita konservatiivisen islamin uskonto- ja sharia-tulkintoja, olisi syytä puuttua laajemminkin. Islamin ääritulkinnat ovat terroristien polttoainetta. Sama koskee yhtä lailla Saudi-Arabian johtamia kuin Iranin johtamia ryhmittymiä, äärisunneja tai äärishiioja.
En osaa kattavasti arvioida, mikä on suurin uhka. Ihmismääriä jos katsoo, niin muslimit ovat varsin pieni vähemmistö Euroopassa (5%). Tämän ennustetaan nousevan vuoteen 2050 mennessä noin 14 prosenttiin. Valtaosa porukasta on mitä todennäköisimmin maallistuneita.

Henkilökohtaisesti pidän suurimpana uhkana ilmastonmuutosta ja resurssipulaa, joka siitä mahdollisesti seuraa. Lienee ihan kohtuullisen todennäköistä, että vuosikymmenten päästä tänne pyyhkäisee kymmenkertaisia määriä ihmisiä, jolloin ihan mittaviakin konflikteja voi syntyä. Siihen nähdän nykyiset ongelmat ovat varsin pientä.

Tätä varten laitoin vielä 1-8 kohdat esille. Toki vaikkapa Enbuske voi olla joiltakin osin väärässä, mutta se ei muuta mitenkään jääkylmää ydintä: feministit, vassarit, pelit poikki, rasmukset tai alpakat eivät tee mitään Pohjoismaissakin rehottavan mielivallan suhteen. Ei ole mitään kampanjoita, marsseja, mielensoituksia tai vastavaa.
Oletko ajatellut, mistä syystä erilaiset marssit ja mielenosoitukset syntyvät? Niiden taustalla on aina ajatus siitä, että on olemassa ihmisjoukko, jonka mielipiteisiin voidaan vaikuttaa. Rasismi on yksi tällainen iso aihealue, joka jakaa niin vahvasti ihmisten mieliä, että se saa kansalaiset toisinaan kaduille osoittamaan mieltä. Silpomiset ovat ainakin minun ymmärrykseni mukaan tuomittuja lähes jokaisen kansalaisen mielissä.

Ja kuten mainitsin, asiaan pyritään silti vaikuttamaan. Vaikutuskanavat ovat vain erilaiset. Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun minuakin on yritetty pysäyttää jollain silpomisenehkäisemiskampanjalla. Olisi varmaan pitänyt kysyä, ovatko kyselijät olleet feministejä.


Aikanaan syy oli se, että vassareissa islamilaisuus koettiin eräänlaisena kansojen vapautusliikkeenä
Tästä olisi myös mielenkiintoista kuulla lisätietoja.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös