JYPin joukkueenrakennus ja spekulaatiot 2018–2019

  • 391 196
  • 1 765

Torspo91

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Erittäin mielenkiintoinen hankinta tämä Tomasek. Nyt kun vielä saataisiin valmentaja, joka osaa repiä joukkueesta sen maksimitason esiin!
https://www.youtube.com/watch?v=pGIh6u3yjf8


Vaikuttaapa myös pelaajalta joka on valmis tarvittaessa hanskat pudottamaan mikäli kaltoinkohtelua on tulossa

Bitka David Tomášek (Pardubice) vs. Brett Fleming (Piráti Chomutov) - YouTube

Mielenkiintoista katsoa, että mihin kaverin rahkeet riittävät työteliäs ja taitava kuulostaa kieltämättä houkuttelevalta yhtälöltä.
 

makeyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Periaatteessa erittäin hyvät hankinnat ainakin Tomasek ja Voutilainen, Rutanenkin varmasti alaketjuissa menee. Asia mikä huolettaa minua ja varmasti ainakin myös @Vili Huli'a on, että miten taataan Ratiselle ja varsinkin Henri Nikkaselle oikeanlainen kehitysympäristö. Nikkanen on kuten moneen kertaan puhuttu ikäluokkansa kovimpia lupauksia ihan maailman mittakaavassakin ja hänelle pitäisi löytää sopiva ruutu jossa kehitys olisi maksimaallista (esim suojatut minuutit + yv aika alustavasti liigassa ja jos pystyy Barkovin tavoin vakuuttamaan, niin ihan normaaliin vaihtorytmiin mukaan)

.

Niin, vaikka Holtari onkin saanut hyvän maineen (syystäkin) urheilutoimenjohtajana, niin mukaan mahtuu paljon myös virheitä. Se on juurikin Holtari, joka on hankkiutunut vuosien varrella eroon näistä kavereista jotka on sitten muualle puhjennut kukkaan. Nimilistahan on pitkä. Toki JYPillä on 10 vuotta ollu niin hyvä joukkuekin, että sinne kärkiketjuihin täällä on ollut hankala päästä, mutta eipä ihan hirveästi ole siihen annettu mahdollisuuksiakaan. Itse haluaisin että nämä ns. omat pojat saisi enemmän vastuuta yhdistelmällä mestis+pelejä 3-4 ketjussa liigassa. Jyväskylästä on lähtenyt monta pelaajaa änäriin, mutta JYPin liigajoukkueen kautta sinne on tainnut lähteä ainoastaan Vatanen. Ois mukava nauttia näistä lahjakkuuksista täällä Jyväskylässä pari kautta ennen siirtoa änäriin
 

veskula

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Die Nationalmannschaft
Hienoa että alkoi tapahtua pelaajarintamalla. Ilmeisesti odotettiin ennen julkaisua että finaalipari ratkesi, ettei huku täysin muuhun pöhinään. Tarjosin naapurimaan miestä, mutta kelpaa tsekkikin varsin hyvin.
 

Hexa

Jäsen
Vaikuttaa erinomaiselta haulta Holtarilta tämä Tomasek. Kyseessä on nuori pelaaja joka haluaa varmasti eteenpäin urallaan ja JYPissä tarjoutuu erinomainen näytönpaikka. Videoiden perusteella menee ominaisuuksien puolesta jonnekin Immosen, Puustisen ja Nättisen välimaastoon. Tuohon kun lisää Louhivaaran ja Turkulaisen, niin JYPillä on kuusi (6!) taitavaa rightin puolen hyökkääjää. Ei taida yhdelläkään toisella joukkueella Liigassa olla yhtä paljon rightin hyökkääjiä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo Tomasekin tulo tarkoittaa mielestäni sitä että Verlic ei jatkane joukkueessa ensikaudella... Jotain huhuahan oli että sopimusta oltaisiin jatkamassa. Harmi sinänsä jos näin käy. Vaikutti potentiaaliselta kaverilta mutta oman arvauksen mukaan taistelisivat samasta tontista joukkueessa...
Tomasekin tulo tuskin Verlicin sopimukseen vaikuttaa, kun Tomasek on sentteri ja Verlic ei. Lisäksi ovat käsittääkseni muutenkin eri tyyppisiä pelaajia.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Immosen, Puustisen ja Nättisen välimaastoon. Tuohon kun lisää Louhivaaran ja Turkulaisen, niin JYPillä on kuusi (6!) taitavaa rightin puolen hyökkääjää.
Mitä Louhivaaralla on enää yhteistä "taitavan rightin puolen hyökkääjän" kanssa? Seuraikoni ja sitä rataa, mutta ei otteet tällä kaudella mitenkään oikeuta jatkoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä Louhivaaralla on enää yhteistä "taitavan rightin puolen hyökkääjän" kanssa? Seuraikoni ja sitä rataa, mutta ei otteet tällä kaudella mitenkään oikeuta jatkoa.
Tälläkin kaudella oli puolet runkosarjasta loukkaantuneena ja käsittääkseni myös kesä meni pitkälti pilalle loukkaantumisten takia. En lähtisi tuomitsemaan vielä, jos Opa vain saisi kohtalaisen ehjän kauden alle, niin kaikki on edelleen mahdollista.
 

Aito Taisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä Louhivaaralla on enää yhteistä "taitavan rightin puolen hyökkääjän" kanssa? Seuraikoni ja sitä rataa, mutta ei otteet tällä kaudella mitenkään oikeuta jatkoa.
Pelasi toipilaana. Loukkaantui keväällä 17 pudotuspeleissä ja polvi leikattiin (yleensä toipumisaika 12 kk, mutta Opa palasi jo 8 kk:n jälkeen). Uskon, että kesän jälkeen Opan lihaksisto on taas kunnossa ja jäällä nähdään entisenlainen pelimies.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Pelasi toipilaana. Loukkaantui keväällä 17 pudotuspeleissä ja polvi leikattiin (yleensä toipumisaika 12 kk, mutta Opa palasi jo 8 kk:n jälkeen). Uskon, että kesän jälkeen Opan lihaksisto on taas kunnossa ja jäällä nähdään entisenlainen pelimies.
Toki olen tietoinen loukkaantumisesta, mutta ei se välttämäti tarkoita, että takaisin tultaisiin entisenlaisena vaikka ehtisikin toipua pitkään. Muuan Pihlman tulee vaikka mieleen esimerkkinä. Toki mielelläni olen väärässä ja ensi kaudella Louhivaara on enemmän sitä mihin on totuttu (eli että missaa enemmän paikkoja kuin kukaan muu JYPin hyökkääjä, ehheh).
 

Pottakameli

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki olen tietoinen loukkaantumisesta, mutta ei se välttämäti tarkoita, että takaisin tultaisiin entisenlaisena vaikka ehtisikin toipua pitkään. Muuan Pihlman tulee vaikka mieleen esimerkkinä. Toki mielelläni olen väärässä ja ensi kaudella Louhivaara on enemmän sitä mihin on totuttu (eli että missaa enemmän paikkoja kuin kukaan muu JYPin hyökkääjä, ehheh).
Sitten voidaankin miettiä, että onko parempi tuhlata kaikki maalipaikat vai se ettei pääse niille... Kuten tällä kaudella.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki olen tietoinen loukkaantumisesta, mutta ei se välttämäti tarkoita, että takaisin tultaisiin entisenlaisena vaikka ehtisikin toipua pitkään. Muuan Pihlman tulee vaikka mieleen esimerkkinä. Toki mielelläni olen väärässä ja ensi kaudella Louhivaara on enemmän sitä mihin on totuttu (eli että missaa enemmän paikkoja kuin kukaan muu JYPin hyökkääjä, ehheh).
Pilen tilanteeseen tätä on ehkä kohtalaisen turha verrata.

Eihän kukaan tiedä, että mihin Opa pystyy terveenä, mutta siinä se pointti juuri onkin. Ei kannata tehdä johtopäätöksiä vielä.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
En tosiaan tajua tätä, kun sopimuksenalaisista puolustajista Alex Lindrooskin on osoittanut pystyvänsä pelaamaan liigatasolla.
Lindroos varmaan pystyy pelaamaan Liigatasolla, mutta kiekollinen osaaminen ei ole hänellä vahvinta aluetta. Viestini pointti oli se, että peliä rakentavia pakkeja olisi ensi kaudella oltava riittävästi, ja jos Newton ei JYPissä jatka, niin jostain se korvaava pakki olisi hyvä löytää.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Lindroos varmaan pystyy pelaamaan Liigatasolla, mutta kiekollinen osaaminen ei ole hänellä vahvinta aluetta.
Ei ole joo, nostin Alex Lindroosin esiin alleviivatakseni että siellä on jo kelpo reserviä loukkaantumisiakin varten. Päättyneellä kaudella niin ikään Liigassa debytoinut, mutta Lindroosia kiekollisempi Roni Allén on totta kai syytä mainita myös, ja muista ysikaseista seuralla on toivottavasti tarjota selkeä suunnitelma sekä Joonas Viinikaiselle että Kristian Falckille.

Viestini pointti oli se, että peliä rakentavia pakkeja olisi ensi kaudella oltava riittävästi, ja jos Newton ei JYPissä jatka, niin jostain se korvaava pakki olisi hyvä löytää.
Näemme asian eri tavoin. Newtonin anti oli kovin vähäinen, etenkin koko kauden mittakaavassa, ja aika moni aloitusseitsikkoon sopivista sopimuspakeista, jotka osaavat tehdä kiekon kanssa jotain, ovat kykeneviä ottamaan urallaan vielä askeleen ellei toisenkin eteenpäin.

Honka huudetaan tietysti puhtaimpana hyökkäyssuunnan pelaajana, Vainio kohensi vuoden aikana silminnähtävästi kiekollista vastuunottoaan, Ikonen kuka tietää ottaa loikan jollainen nähtiin silloin samanikäiseltä Jari Korhoselta toiselle liigakaudelleen ja Jokisella on edelleen piilossa olevaa potentiaalia pisteidenkin tekoon.

Edellä mainittujen rinnalle kun meillä on kokeneista äijistä Mäenpää ja Kalteva, puolustuksen uusi profiilisopimus pelinrakennuksen vuoksi ei ole siitä seuraavien ongelmien arvoinen.

Näitä Newtonia haikailevia nimimerkkejä löytyy yllättävän paljon, mutta ehkäpä ne eivät sitten ole samoja jotka kritisoivat seurajohtoa muualle kustuista nuorista. Verličin jatkollekin "ei kiitos", sillä mies ei vain yksinkertaisesti mahdu mukaan jos Ratiselle ja kumppaneille halutaan pitää valo edes jokseenkin vihreänä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en haikaile yhtään Newtonin perään. Toki jos sopimus julkistetaan, niin en minä sitä vastaankaan ole. En vain ole sitä mieltä, että tuo puolustus kipeästi kaipaisi lisää kiekollista osaamista.

Joku kokenut peruspakki tai puolustava pakki tulisi enemmän tarpeeseen, mutta ei sekään pakollinen ole.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kyllä minä näen myös, että jos Honka on Suomen kaukaloissa jatkamassa, pitäisi hänelle löytyä paikka seitsemän pakin rotaatiosta. Newtonin jatkolla sitä on vähän vaikea löytää, mikäli kaikki sopimuksenalaiset puolustajat ovat joukkueessa jatkamassa.

Verličin jatkollekin "ei kiitos", sillä mies ei vain yksinkertaisesti mahdu mukaan jos Ratiselle ja kumppaneille halutaan pitää valo edes jokseenkin vihreänä.

Tästä samaa mieltä. Vaikea nyt Rutasen tulon myötä löytää ruutua enää kokoonpanoon kun sopimuksessa on Ratinen mukaanluettuna 15 hyökkääjää. Ei tuo niin paljon lisäarvoa joukkueeseen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki olen tietoinen loukkaantumisesta, mutta ei se välttämäti tarkoita, että takaisin tultaisiin entisenlaisena vaikka ehtisikin toipua pitkään. Muuan Pihlman tulee vaikka mieleen esimerkkinä. Toki mielelläni olen väärässä ja ensi kaudella Louhivaara on enemmän sitä mihin on totuttu (eli että missaa enemmän paikkoja kuin kukaan muu JYPin hyökkääjä, ehheh).

Toisaalta pelasi kuitenkin viimekin kaudella "puolikuntoisena" 15 maalin tahtia ja toissakaudella lähes 20 maalin tahtia että jos vähänkään terveempi on niin tuskin tuossa otteet ainakaan huononee tuosta. Pitihän Tuppuraisenkin olla viimekaudella taas vuoden hitaampi ja hyödyttömämpi, mutta veti uransa parhaimman kauden. Louhivaaralta kuitenkin saa aina jonkinlaista tasaisuutta otteisiin vaikka paras kausi ei tulisikaan. Tekee tasaisesti maaleja vaikka mikään maalitykki ei ole. Jos jostain saa edes vähän potkia lisää luistimeen ehjällä kaudella niin varmasti alivoimallakin nykyistä enemmän annettavaa.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Näemme asian eri tavoin. Newtonin anti oli kovin vähäinen, etenkin koko kauden mittakaavassa, ja aika moni aloitusseitsikkoon sopivista sopimuspakeista, jotka osaavat tehdä kiekon kanssa jotain, ovat kykeneviä ottamaan urallaan vielä askeleen ellei toisenkin eteenpäin.
Kyllä, näkemys on erilainen, Newton pelasi Koo Kookossa 52 peliä, jossa nakutti tehot 12+23=35. Aika hyvin kellarikerroksen joukkueessa johtavana pakkina. Syy miksi ei syttynyt vielä liekkeihin JYPissä on aivan eri rooli, Veltsu peluutti Jakea alussa pienillä minuuteilla, eikä pelitavan oppiminen tapahdu hetkessä. Honka voisi olla se joka ensikaudella samaan pystyy, mutta en usko Kaltevan ja Mäenpään tason riittävän enää. Vainio ja Ikonen on hyviä peruspakkeja, mutta ei ratkaisijoita.
Edellä mainittujen rinnalle kun meillä on kokeneista äijistä Mäenpää ja Kalteva, puolustuksen uusi profiilisopimus pelinrakennuksen vuoksi ei ole siitä seuraavien ongelmien arvoinen.
Kokeneista kyllä, mutta molemmat piiputti aika rajusti poffeissa, en näe ongelmana sitä että joku osaa avata peliä nopeammin kuin nämä kaksi, Mäenpää on todella hidas pelin avaaja, eikä Kalteva siitä paljon jää, mielelläni olen ensi kaudesta näiden kahden osalta väärässä.
Ei ole joo, nostin Alex Lindroosin esiin alleviivatakseni että siellä on jo kelpo reserviä loukkaantumisiakin varten. Päättyneellä kaudella niin ikään Liigassa debytoinut, mutta Lindroosia kiekollisempi Roni Allén on totta kai syytä mainita myös, ja muista ysikaseista seuralla on toivottavasti tarjota selkeä suunnitelma sekä Joonas Viinikaiselle että Kristian Falck

Näitä Newtonia haikailevia nimimerkkejä löytyy yllättävän paljon, mutta ehkäpä ne eivät sitten ole samoja jotka kritisoivat seurajohtoa muualle kustuista nuorista. Verličin jatkollekin "ei kiitos", sillä mies ei vain yksinkertaisesti mahdu mukaan jos Ratiselle ja kumppaneille halutaan pitää valo edes jokseenkin vihreänä.
Olet oikeassa että omia nuoria pitää nostaa rinkiin, itse katsoisin sitä pakiston kokonaistasoa, ja vielä se ei mielestäni ole riittävä. Lindroos on hyvä paikkaaja ja Allen kehittyy jatkuvasti, mutta top kutoseen on vielä matkaa. En tiedä kuka haikailee Newtonin perään, toin vain kantani esiin pakiston tämän hetkisestä tilasta, Mäenpään ollessa taas telakalla, jää Hongalle aika isot saappat täytettäväksi. Verlicin tilanteesta olen samaa mieltä, hyökkääjiä meillä kyllä riittää.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä, näkemys on erilainen, Newton pelasi Koo Kookossa 52 peliä, jossa nakutti tehot 12+23=35. Aika hyvin kellarikerroksen joukkueessa johtavana pakkina. Syy miksi ei syttynyt vielä liekkeihin JYPissä on aivan eri rooli, Veltsu peluutti Jakea alussa pienillä minuuteilla, eikä pelitavan oppiminen tapahdu hetkessä. Honka voisi olla se joka ensikaudella samaan pystyy, mutta en usko Kaltevan ja Mäenpään tason riittävän enää. Vainio ja Ikonen on hyviä peruspakkeja, mutta ei ratkaisijoita.

Ongelma tuossa Newtonin tapauksessa on se että JYPissä on todella paljon jo kiekollista osaamista ja pitäisi pystyä pelata kokonaisvaltaisemmin. KooKoossa varmasti newton sai aika vapaat kädet pelata mutta täälä joutuu tiettyyn pelitapaan tottumaan ja kun pohjalla on kiekollista osaamista jo Kaltevan, Mäenpään ja Hongan muodossa. Lisäksi varmasti Vainio ja Ikonen mielii vähintään satunnaisia vaihtoja ylivoimassa.

EDIT: Viesti lähti lian aikaisin, tarkoitus oli sanoa että ylivoima oli jo viimekaudella kuitenkin sarjan parasta, puolustuspelaaminen tuossa sitä vahvistusta tarvitsisi ja varsinkin alivoima joka oli heikkoa. Joku vainion tyylinen peluri joka pystyy hyvään peruspelaamiseen joukkue ehkä kaipaisi, mutta katsoisin ensin mitä esimerkiksi Lindroos tai muut junnut pystyy esittämään.
 

Hedonist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp
Minä pitäisin ehdottomasti Verlicin. Uskon että kun pääsee sinuiksi liigan ja jypin pelitavan kanssa, mikä ikinä se ensi kaudella onkaan, hänestä saadaan paljon irti. Ja tuskin on kalliskaan.

Verlicillä on hyvää erikoisosaamista esim karvauspelin lukemisessa ja tekee ulottuvana kaverina "käärmeenkielellä" hyviä katkoja. Jypillä oli koko kauden ongelmia maskipelaamisen kanssa. Verlic voisi olla tähänkin rooliin sopiva, kuten myös av-peliin. Lisäksi Verlicin nopeus riittää ja kestävyysominaisuudet vaikuttavat olevan kovalla tasolla. Meni muutaman kerran erittäin sitkeästi vielä pitkän vaihdon jälkeen antamaan painetta, eikä näkynyt piimää pohkeissa. Ja eiköhän tuo pisteiden tekoonkin kykene.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Kyllä, näkemys on erilainen, Newton pelasi Koo Kookossa 52 peliä, jossa nakutti tehot 12+23=35. Aika hyvin kellarikerroksen joukkueessa johtavana pakkina. Syy miksi ei syttynyt vielä liekkeihin JYPissä on aivan eri rooli, Veltsu peluutti Jakea alussa pienillä minuuteilla, eikä pelitavan oppiminen tapahdu hetkessä.
Tarkoitus ei tosiaan ollut vähätellä Newtonin pelitaitoja vaikka sellaisen kuvan tosta viestistäni kieltämättä saattoi saada. Totta kai Happy Jake vahvistaisi pakistoa. En vain koe Newtonia kokonaiskuvaan sopivaksi, minkä johdosta kieltäytyisin miehen palveluksista. Ensi kauden seura on tietty jo kulisseissa selvillä, joten jäädään odottelemaan sen julkistamista.

Sama Verličiin. Hyvä ja kehityskelpoinenkin pelaaja, mutta ei vain käy kuvioihin jos arvostamme aidosti omia junioreitamme.

Vainio ja Ikonen on hyviä peruspakkeja, mutta ei ratkaisijoita.
Tällä hetkellä, kyllä. Kummallakin puolustajalla on kuitenkin urakaarensa puolesta varaa ottaa kehitysaskelia. Mä itehän suhtauduin Vainioon vähän skeptisesti viime kauden alla ja alkusyksykin oli mun silmään liian alibipelaamista, mutta jatkosopimuksen jälkeen näin kaukalossa täysin uuden Juuso Vainion eikä mies suotta saanut kutsua varhaisvaiheen MM-leiritykseen. Nyt uskallan jo odottaa Juusolta jotain.

Olet oikeassa että omia nuoria pitää nostaa rinkiin, itse katsoisin sitä pakiston kokonaistasoa, ja vielä se ei mielestäni ole riittävä. Lindroos on hyvä paikkaaja ja Allen kehittyy jatkuvasti, mutta top kutoseen on vielä matkaa.
Mun mielestä puolustuksen kärkiseitsikko on näinkin oikein pätevä ja siksi sen vahvistamista tärkeämpää on tarjota nuorille ansaitsemiaan tilaisuuksia. Ollaan ilmeisesti eri linjoilla, ei siinä mitään.

Mäenpään ollessa taas telakalla, jää Hongalle aika isot saappat täytettäväksi.
En kannata kauhuskenaarioiden maalailua, mutta Mäenpään viime vuodet ovat olleet niin rikkonaisia että sallittakoon ajatus tässä kohtaa. Jos Miksa joutuu telakalle, en tiedä miksi Hongan täytyisi täyttää ne suuret saappaat yksin, sillä vähän jokainen pakki voi osallistua talkoisiin.

Sitä paitsi Mäenpää on vajavaisista kausistaan huolimatta ollut poikkeuksetta pelikunnossa pleijareissa ja mikäänhän ei estä reagointia siirtorajalla. Miksi pakiston pitäisi olla satavalmis jo syksyllä? Newton itsekin saapui seuraan vasta kevätkaudella. Ja joo, joukkueeseen sisään pääseminen ottaa aikansa, mutta se ei ole niin suuri haittapuoli suhteessa siihen hyötyyn että alkukaudesta näkee mihin mahdollisiin tasonnostoihin nykyisistä on.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Suomen maajoukkueet
Mun mielestä puolustuksen kärkiseitsikko on näinkin oikein pätevä ja siksi sen vahvistamista tärkeämpää on tarjota nuorille ansaitsemiaan tilaisuuksia. Ollaan ilmeisesti eri linjoilla, ei siinä mitään.
Olen samaa mieltä siitä että nuorille pitää antaa tilaisuuksia kehittyä, mutta sopivassa suhteessa kykyihin. JYP pelaa ensi kaudella n.80 peliä, joten rinki on oltava laaja. Mun mielestä mestaruutta tavoittelevan joukkueen pakisto ei voi olla siinä toiveessa että esim. Vainio ja Ikonen ottavat sen seuraavan stepin, mikäli näin ei käy, niin silloin ollaan luotettu liikaa toiveajatteluun.
En kannata kauhuskenaarioiden maalailua, mutta Mäenpään viime vuodet ovat olleet niin rikkonaisia että sallittakoon ajatus tässä kohtaa. Jos Miksa joutuu telakalle, en tiedä miksi Hongan täytyisi täyttää ne suuret saappaat yksin, sillä vähän jokainen pakki voi osallistua talkoisiin.
Siitä yksinkertaisesta syystä että Mäenpään lisäksi pakistossa ei löydy kuin Ikonen joka pystyy kovan paineen alla puolustuspäässä tekemään järkeviä ratkaisuja, ainakin viime kaudella se tuotti muille todella paljon vaikeuksia, tai no on se tietysti osaltaan myös pelitavallinen ongelma, jonka tuleva uusi valmentaja joutuu ratkaisemaan.
Sitä paitsi Mäenpää on vajavaisista kausistaan huolimatta ollut poikkeuksetta pelikunnossa pleijareissa ja mikäänhän ei estä reagointia siirtorajalla. Miksi pakiston pitäisi olla satavalmis jo syksyllä? Newton itsekin saapui seuraan vasta kevätkaudella. Ja joo, joukkueeseen sisään pääseminen ottaa aikansa, mutta se ei ole niin suuri haittapuoli suhteessa siihen hyötyyn että alkukaudesta näkee mihin mahdollisiin tasonnostoihin nykyisistä on.
Miten arvioit Mäenpään panoksen tän kauden poffeissa? pakiston ei tietenkään pidä vielä syksyllä täysin valmis, mutta aina se parantaa joukkueen kemiaa kun pelaajat on ajettu ajoissa sisään, vrt. Kärpät. Tason nostoihin varmasti nuorilla pakeilla tulee paikkoja, CHL pelit+ Liiga pitää siitä huolen.
Vielä loppupointtina, kannatan nuorten omien kykyjen ottamista rinkiin, mutta se ei saa tapahtua joukkueen menestymisen ehdoilla, eli pelipaikka pitää ansaita.
 

Vili Huli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyväskylän Palloilijat
Olen samaa mieltä siitä että nuorille pitää antaa tilaisuuksia kehittyä, mutta sopivassa suhteessa kykyihin. JYP pelaa ensi kaudella n.80 peliä, joten rinki on oltava laaja.
Totta, mutta millainen on riittävän laaja rinki? Viime syksynä pakiston syvyys näytti järjestyksessään kutakuinkin tältä:

Mäenpää, Kalteva, Kuukka, Yonkman, Vainio, Jokinen & Ikonen / Allén, Honka, Peliittoihin kohtuu vapaasti lainattu Lindroos & muut A-nuoret / (RoKi-yhteistyöpelaaja Salmela, jonka oli määrä olla kausi vielä rovaniemeläisten sopimuspelaajana & Aitola sekä Erving, joille lähtökohdat olivat koko kausi KeuPassa lainalla.)

Toisin sanoen, kauteen lähdettiin liikkeelle kokoonpanolla jossa puolustajat numero vitosesta kymppiin olivat Yonkman/Vainio, Jokinen, Ikonen, Allén, Honka ja Lindroos.

Tällä hetkellä vastaava lista on Ikonen, Jokinen, Honka, Lindroos, Allén ja sanotaan Falck. Kun miettii pakkien henkilökohtaista tilannetta nyt ja silloin, eteenpäin ollaan menty.

Mun mielestä mestaruutta tavoittelevan joukkueen pakisto ei voi olla siinä toiveessa että esim. Vainio ja Ikonen ottavat sen seuraavan stepin, mikäli näin ei käy, niin silloin ollaan luotettu liikaa toiveajatteluun.
Mistä ihmeen toiveajattelusta puhut? En alennu rukoilemaan, vaan kyseessä on kylmästi laskettu arvio suurimman odotusarvon pelistä kokonaiskuva huomioiden. Toisaalta kaipa joku pitää toiveajatteluna myös hyvän kikkerin kärkiparilla vetoisaan floppiin katkeamista kaksikymmentä isoa sokkoa syvinä, mutta mulle se on gämble joka kuuluu ottaa.

Arvon @Kuokkalan Kone, en tiedä millä tavalla sä asioita katsot, mutta mä kiikaroin näitä aina vuotta pidemmälle. Sattuneista syistä muistan esimerkiksi vaihdon Vehviläinen -> Olkinuora. Joidenkin mielestä – valitettavasti seurajohto mukaan lukien – Olkinuoralle oli saatava jatkosopimus (koska "nyt käsissä on voittava maalivahti"), vaikka se tarkoittaisikin Veinin lähtöä, kun taas mä olisin luottanut loppuun saakka Veiniin ja järjestänyt loput maalivahtiosastosta sen mukaan.

No, näemme kuinka on käynyt ainoastaan reilun vuoden aikajänteellä, ja tulevaisuudessa tappiomme on korkeintaan kasvamaan päin koska osuutemme Veinin todennäköisesti tuomasta NHL-siirtokorvauksesta jää pienemmäksi kuin olisi voinut, saati sitten jos VV on vaikkapa loppu-uransa sitä mieltä ettei enää koskaan Jyväskylään.

Ja ei, en tietenkään tiedä, mitä tarkalleen olisi tapahtunut jos olisimme saaneet järjestettyä asiat niin että Veini olisi jatkanut Jyväskylässä, eikä tehty päätös aina johda voittoon, mutta sitähän joukkueenrakennus on – arvioita epätäydellisen informaation valossa.

Siitä yksinkertaisesta syystä että Mäenpään lisäksi pakistossa ei löydy kuin Ikonen joka pystyy kovan paineen alla puolustuspäässä tekemään järkeviä ratkaisuja, ainakin viime kaudella se tuotti muille todella paljon vaikeuksia, tai no on se tietysti osaltaan myös pelitavallinen ongelma, jonka tuleva uusi valmentaja joutuu ratkaisemaan.
Niin. Tavallaan ymmärrän näkemystäsi tässä, eihän siellä kovan paineen alla nykyisellään nikuja ole (uutta joutuu venata jotain pari-kolme vuotta) ja Hongankin pelissä on vielä hiomista, sen näki mestisfinaaleissa, mutta kyllä mä sivuuttaisin newtonit ratkaisukeinojen joukosta.

Eri suhtautuminen toki silloin jos Anttoni kokee vakiokokoonpanon paikasta huolimatta Pohjois-Amerikan juniorisarjat parempana vaihtoehtona, tai jos se joku huhu Kaltevan siirtymisestä Hämeenlinnaan käy toteen. Näissä tapauksissa toivotan Newtonin tervetulleeksi tulevallekin kaudelle.

Miten arvioit Mäenpään panoksen tän kauden poffeissa?
Miten arvioit Ekin panoksen kevään 2011 välieräsarjassa? Pointin varmasti tajusit avaamattakin.

Vastaan kuitenkin kysymykseesi. Arvioin Mäenpään panoksen tilastollisesti erinomaisena, peliesityksellisesti en riittävänä.

pakiston ei tietenkään pidä vielä syksyllä täysin valmis, mutta aina se parantaa joukkueen kemiaa kun pelaajat on ajettu ajoissa sisään, vrt. Kärpät.
Oikeassa olet. Toisaalta onko Kärpät kannaltasi toimivin argumentti, sillä siellä pakisto rakennettiin lopulta osin arpakorttien varaan ja samalla tyylillä pyrkivät painelemaan ihan päätyyn asti? Kivihalme oli kauden alla pelkkä ei-niin-kova yliopistojätkä, paljon paskaa vaihtelevan kiekkovarmuutensa vuoksi syliinsä saava Ronkainen vain porskuttaa pelaavassa kokoonpanossa ja niin edelleen.

Vielä loppupointtina, kannatan nuorten omien kykyjen ottamista rinkiin, mutta se ei saa tapahtua joukkueen menestymisen ehdoilla, eli pelipaikka pitää ansaita.
Samoilla sävelillä. En kuitenkaan halua riman pelipaikan ansaitsemiselle löytyvän niin korkealta että omat pojat, jotka todellisuudessa ovat parempia kuin vaihtoehtonsa, joko epäsuoraan tai jopa suoraan, vetävät ymmärrettävän johtopäätöksen ja muuttavat muualle. Kuten aikaisemmin viittasin, se kääntyy päivän päätyttyä joukkueen menestymistä vastaan.

Jo tässä vaiheessa Honka on osoittanut pärjäävänsä seiskapakkina ja sekä Jokinen että Ikonen kolmosparin minuuteilla. Etkö tosiaan näe ongelmana tilannetta jossa kolmikon täytyisi vuorotella katsomossa?
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Markus Jokinen vuoden sopimuksella JYPiin
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös