JYP Wikipediassa

  • 3 532
  • 7

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Tämä ketju on monien mielestä varmasti turhaa nillittämistä turhasta aiheesta. No joo, tavallaan onkin, mutta mielestäni JYP ansaitsisi kunnollisen Wikipedia-artikkelin paitsi suomen kielellä, niin myös englanniksi. Aion itse tarttua joskus tuumasta toimeen, jos kukaan muu ei sitä tee, mutta koska itselläni ei pitkiin aikoihin ole aikaa paneutua projektiin sen vaatimalla tavalla, niin ajattelin heittää ensin pallon teille muille JYPin faneille, kun kerran JYPin 90-vuotishistoriikkikin on jo ilmestynyt kirjana. Tuosta historiikista saisi valmista tietoa, jota voisi sitten pääkohdat valikoiden lisätä Wikipediaan.

Eiköhän tämän palstan faneista löydy muitakin innokkaita vähän parantelemaan ja hiomaan JYPin Wikipedia-artikkelia (lue: parantamaan JYPin brändiä Internetin ihmeellisessä maailmassa). Suomenkielinen artikkeli olisi muuten ihan kohtalaisen hyvä jo nyt, jos siinä kerrottaisiin edes jonkin verran vuosista aikavälillä 1923–1984. Englanninkielinen artikkeli on jo niin lyhyt, ettei siitä saa kyllä paljoa mitään irti joku sellainen, joka ei JYPiä jo ennestään tunne.

Ennen kuin joku tulee antamaan palkinnon turhimman ketjun avaamisesta miesmuistiin, niin annan sen itse itselleni ja muistutan, että pilke silmäkulmassa tätä kirjoitan, enkä haudanvakavissani, eikä elämäni muutu sen huonommaksi, vaikkei koko JYPiä olisi lainkaan Wikipedian sivuilla ;D

Mutta, asiaan vielä vähän tarkemmin, eli siihen, miksi koko asia putkahti mieleeni:

JYPin ja SaiPan huikean playoff-sarjan innostamana kävin siis lueskelemassa SaiPan historian vaiheita Wikipediasta. Sain paljon uutta kiinnostavaa tietoa. SaiPan Wikipedia-sivulla oli kerrottu joukkueen tarina ihan alkuajoista lähtien. Jatkoajan nimimerkki The Hockey Handbook muuttui heti erittäin oivaltavaksi, kun ymmärsin miten vahvasti se liittyy SaiPan alkuaikoihin. Joukkuehan opetteli peliä nimeltä jääkiekkoa The Hockey Handbook -nimisestä teoksesta.

SaiPan artikkelin lukemisen jälkeen menin lukemaan JYPin artikkelia. Olin todella pettynyt siihen, miten lyhyt, valikoiva ja lähinnä vain nykyaikaan keskittyvä teksti joukkueesta oli kirjoitettu. SaiPan artikkeli vei JYPin vastaavaa ihan 6-0 (onneksi jäällä ei ole käynyt samoin, eikä käy)!

JYP on perustettu 1920-luvulla, mutta artikkelissa ei puhuta oikeastaan mitään ’80-lukua edeltävistä ajoista. Tuli artikkelia lukiessa olo kuin meidän historia olisi alkanut vasta ’80-luvun puolivälin liiganousun jälkeen. Olisin halunnut lukea joukkueen alkuajoista: tarpomisesta alasarjoissa ja ulkojäällä pelattujen kausien menestyksestä/menestyksettömyydestä sekä ylipäätään vuosista ennen omaa syntymääni, mutta harmikseni artikkeli keskittyi lähes pelkästään siihen aikaan, jolloin itse synnyin (olen syntynyt tammikuussa 1986) sekä sen jälkeiseen aikaan. Tietysti on ymmärrettävää, että artikkelissa on kerrottu eniten JYPin liigavuosista, mutta haluaisin lukea tarkemmin vaiheista, miten liigaan noustiin, miten monta kertaa melkein noustiin, millaisia kausia pelattiin divarissa ja ulkojääaikoina, miten tässä kaupungissa opeteltiin jääkiekkoa vuonna miekka ja kivi. Tiedän kyllä ulkojääajoista vanhempieni kertoman kautta, mutta haluaisin, että kaikki muutkin uudemmat fanit (ja muut seurasta kiinnostuneet) saisivat tutustua helpolla joukkueen vaiheisiin myös Wikipediasta.

Lukekaapa ensin SaiPasta kertova Wikipedia-teksti, niin ymmärrätte, mitä tarkoitan. JYPin Wikipedia-artikkelissa ei edes kerrota European Trophyn voitostamme (kukaan ei ole viitsinyt päivittää)! Tiedän kyllä, että Wikipedia on monien mielestä aika turha sivusto, eikä edes läheskään aina luotettava, mutta todella useat ihmiset sitä kuitenkin lukevat. Wikipedia on nykyaikaa, ja JYPin pitäisi pysyä nykyajassa mukana myös Wikipedian puolella, vaikkei tämä asia tosiaan ole prioriteettilistan kärjessä, vaan aika lailla viimeisenä.

En tiedä teistä muista, mutta itse ainakin etsin usein tietoa ulkomaalaisista jalkapallo- ja jääkiekkojoukkueista Wikipediasta. Minua kiinnostaa myös kovasti urheilujoukkueiden historia kaikkine vaiheineen aivan niistä alkuajoista lähtien. Olen urheiluromantikko, mitäpä sitä kiistämään.

Nykyaikana Wikipedia on yksi väylä, jolla voi vähän viedä joukkueen brändiä eteenpäin. Tarpeeksi informatiivinen, kattava ja hyvin tehty Wikipedia-sivu antaa kuvan joukkueesta, jota todella rakastetaan. Sutaisemalla tehty sivu viestii mielestäni jotain vähemmän mairittelevaa kannattajiensa suhteesta omaan joukkueeseensa. Englannin alasarjajalkapallojoukkueilla (!!!) on yleensä aina tyylikkäämmät Wikipedia-artikkelit kuin meidän JYPillä, joka on jääkiekossa Suomen huippua.

Englanninkielinen Wikipedia-artikkeli JYPistä on jo säälittävän surkea ja hyvin vähän informatiivinen. Englanti on se kieli, jota valtaosa kiekkoa seuraavasta maailmasta ymmärtää, joten meidän pitäisi panostaa edes vähän enemmän englanninkieliseen Wikipedia-artikkeliimme. Mielestäni englanninkielinen artikkeli pitäisi kirjoittaa kunnolla, jotta ulkomailla jääkiekkohullut ihmiset voisivat saada tietoa upeasta hurrikaanipaitaisesta joukkueestamme. Informatiivisen ja kiinnostavan Wikipedia-artikkelin myötä joku ihminen ulkomailla saattaa alkaa symppaamaan, tai jopa kannattamaan, JYPiä. Nyt jopa suomenkielinen artikkeli on tehty vähän sinnepäin, joten ensin olisi hyvä laittaa se kuntoon, minkä jälkeen tehdä edes tyydyttävä Wikipedia-sivu englanninkieliselle puolelle.

Viime vuoden marraskuussa muistan tosiaan lukeneeni uutisointia, että JYPin 90-vuotishistoriikki ilmestyy kirjana. Itse en ole vielä kirjaa saanut käsiini (ehdottomasti pitää joskus hommata hyllyyn), mutta kirjoittakaapa siis joku kirjan jo lukeneista JYPille hieman paremmat Wikipedia-artikkelit suomen - ja englanninkieliselle puolelle. Itse en nyt omien kiireideni takia ehdi tarttua tähän projektiin, mutta luotan siihen, että joku sanavalmis kaveri osaa joukkueelle kunniaa tekevän artikkelin tuon JYP-historiikkikirjan pohjalta kirjoittaa. Tekstin ei tarvitse olla pitkä, mutta paremmin koko historian kattava (mallia voi ottaa SaiPan wikipedia-artikkelista, jossa asiat kerrotaan lyhyesti, mutta kiinnostavasti). Jos kukaan ei tartu projektiin, niin itsehän tuohon toimeen on joskus tartuttava. Tosin, minulla ei ole vielä edes tunnuksia Wikipediaan, joten artikkelin paranteleminen ilman tunnuksia olisi huomattavasti vaikeampaa.

Luotan kuitenkin, että joku teistä sanavalmiista faneista hoitaa tuon projektin ennen minua ;) Kiitos jo etukäteen.

Huomenna pelataan huikea trilleri, eli Game Seven Kisapuistossa. Uskon, että sen jälkeen meillä on taas uusia urotöitä kerrottavana ja muisteltavana, ja niistä lukisi mielellään myös Wikipediasta vuosienkin päästä.

Let’s Go JYP!!!

P.S. Olen itse ollut JYP-fani ihan pienestä pitäen. Muistan yhä pelejä Risto Kurkisen ajoilta, ja jo kaudelta 1991-1992, jolloin olin 5-6-vuotias ja aloin käydä isän kanssa hallilla. Faniuteni alkutaipaleella sinivalkoinen JyP HT oli liigan eliittiä. Nyt myös punamustavalkoinen JYP on liigan kärkikahinoissa vuodesta toiseen. Välissä oli vaikeita vuosia, mutta vaikeina vuosina faniuteni ei laskenut yhtään, vaan kävin urhoollisesti peleissä katsomassa tappioita tappioiden perään. Nuo lapsuudessa (90-luvun alku, jolloin siis pärjättiin) koetut huikeat kokemukset (hallissa oli muuten ihan uskomaton meteli silloin!) ovat saaneet mielenkiinnon heräämään JYPin historiaa kohtaan. Millaista oli paljon aiemmin? Haluan tietää suosikkikiekkoseurastani kaiken, ja mielestäni jokaisen JYP-fanin olisi hyvä tuntea myös joukkueen historia edes jotakuinkin. Itse paikkaan tietämykseni aukkoja tutustumalla siihen JYPin kiekkohistoriasta kertovaan teokseen heti kun vain mahdollista.
 
Viimeksi muokattu:

Pasilan Polle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Happee -01
P.S. Olen itse ollut JYP-fani ihan pienestä pitäen. Muistan yhä pelejä Risto Kurkisen ajoilta kaudelta 1991-1992, jolloin olin 5-6-vuotias ja aloin käydä isän kanssa hallilla.

Anteeksi, kun tartun tähän.
Rise ei pelannut tuolla kaudella Jypissä.
Muistin asian oikein, mutta tarkistin vielä kahdesta eri tietolähteestä.
Rise pelasi Eliteprospectin mukaan tuon kauden HV71:ssa ja seuraavan kauden Jypissä.

Sulla on ihan ok allekirjoitus, mun allekirjoitus on vielä vanhempaa kamaa.
Lainattu 2.2.2009 IS.
J-P juoksi päin seinää
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Anteeksi, kun tartun tähän.
Rise ei pelannut tuolla kaudella Jypissä.
Muistin asian oikein, mutta tarkistin vielä kahdesta eri tietolähteestä.
Rise pelasi Eliteprospectin mukaan tuon kauden HV71:ssa ja seuraavan kauden Jypissä.
Hyvä, kun tarkensit. Kirjoittelin tuota viestiä niin myöhään, että jäi tarkistamatta tuo fakta, enkä tosiaan ihan tarkkaan muista, ketkä pelasivat milläkin kaudella JYPissä, kun olin niihin aikoihin tosiaan lastentarhaikäinen pikkuskidi. Pitää lueskella tuo mainitsemani JYP-historiikki, jotta saan nämä vuosiluvutkin kohdalleen. Tunnelma Hippoksella silloin '90-luvun alussa oli joka tapauksessa ihan uskomaton. Silloin lähti nykyistä paremmin koko halli mukaan kannatukseen. Se oli todellista hurmosta!

Pikkupoikana aina itse pelatessani selostin samalla "ja Kurkinen tulee, harhauttaa...". Aina olin itse Risto Kurkinen, koska isä oli omalla Rise-fanituksellaan näyttänyt esimerkkiä. Ehkä mä kävin hallilla jo neljä-vuotiaana, ennen kuin Rise lähti Ruotsiin, koska muistelen nähneeni miehen jäällä ollessani tosi pieni. Ilmeisesti '92-'93 Kurkinen tuli takaisin JyP HT:n riveihin?

Ei hullumpi tuo sun allekirjoitus. Pisti kyllä hymyilyttämään.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun asia tuli puheeksi, niin voin kyllä allekirjoittaa tämän tarpeen paremmalle wikiartikkelille. Tuskin on myöskään hullumpi idea lähteä asiaa työstämään näin jatkiksen JYP-fanien keskuudessa.

Historiikki-kirja löytyy ainakin täältä, joten tietoja voin sieltäkin kaivaa. Meikäläisellä ei liikoja ylimääräistä aikaa ole, enkä muutoinkaan ole kovin hyvä kirjoittamaan asioista, mutta avuksi tässä projektissa pyrin silti olemaan ja jotain voin tehdä.

Eihän tätä tarvitse kenenkään yksin tehdä, ellei niin halua. Laitetaan yhteisön voimin homma kuntoon, sillä JYP ansaitsee parempaa tälläkin suunnalla.
 

Hammer

Jäsen
Suosikkijoukkue
Black & Gold: SAINTS
Nyt kun asia tuli puheeksi, niin voin kyllä allekirjoittaa tämän tarpeen paremmalle wikiartikkelille. Tuskin on myöskään hullumpi idea lähteä asiaa työstämään näin jatkiksen JYP-fanien keskuudessa.

Historiikki-kirja löytyy ainakin täältä, joten tietoja voin sieltäkin kaivaa. Meikäläisellä ei liikoja ylimääräistä aikaa ole, enkä muutoinkaan ole kovin hyvä kirjoittamaan asioista, mutta avuksi tässä projektissa pyrin silti olemaan ja jotain voin tehdä.

Eihän tätä tarvitse kenenkään yksin tehdä, ellei niin halua. Laitetaan yhteisön voimin homma kuntoon, sillä JYP ansaitsee parempaa tälläkin suunnalla.
Hienoa, että olet valmis auttamaan tässä projektissa. Ja tosiaan, voidaan parannella sitä JYPistä kertovaa artikkelia myös pikkuhiljaa ja porukalla.
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Nosto joo, mutta tämä sattui osumaan silmiin ja mielestäni yhä Wikipedia tarvitsisi päivitystä JYPin historian osalta. Jokunen kausi sitten ilmeistyi päivitetty JYP historiikki ja monelta se löytynee, ilmeisesti alkuperäisessä on vielä enemmän ja paremmin tietoa JYPin alkuajoista. Omistaako joku molemmat tai edes toisen tekeleen ja olisi valmis päivittämään JYPin historia osaa Wikipediaan?
 

Gorbatjovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, New Jersey Devils, JPS, Dream Theater. Ja #28
Nosto joo, mutta tämä sattui osumaan silmiin ja mielestäni yhä Wikipedia tarvitsisi päivitystä JYPin historian osalta. Jokunen kausi sitten ilmeistyi päivitetty JYP historiikki ja monelta se löytynee, ilmeisesti alkuperäisessä on vielä enemmän ja paremmin tietoa JYPin alkuajoista. Omistaako joku molemmat tai edes toisen tekeleen ja olisi valmis päivittämään JYPin historia osaa Wikipediaan?

Tätä olen miettinyt myös minä, aika onnettomalta vaikuttaa artikkeli JYP wikipediassa. Tähän kaivattaisiin joku puuhamies/nainen tekemään päivitystä tuonne. Tuota kautta kuitenkin liikkuu ihan älyttömän paljon julkisuutta.
 

Tilastoniilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
RMCF
muistakaahan sitten kirjoittaa neutraalisti ja korjata aktiivisesti kieliasua koko artikkelin osalta. mahdollisten mallineiden käyttö suotavaa. jos lähteitä saadaan lisättyä ja poistettua kirjoittajien omat mielipiteet tekstistä, artikkeli voidaan viedä lupaava artikkeli -äänestykseen. itseotettujen, laadukkaiden kuvien lisääminen on plussaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös