Kyseenalaiset taklaukset Liigassa 2016–2017

  • 447 839
  • 3 447

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
http://yle.fi/urheilu/3-9409537

Linkki vie uutiseen, jossa JYPin valmentaja Marko Virtanen toteaa: "Meidän tapauksessamme (Joe Finleyn taklaus) taklaus oli puhdas ja siitä Finleylle pisteet. Harmi vain, että seuraukset meidän kannaltamme olivat ikävät, Virtanen toteaa suoraan."

Eli vaikka Miklikin oma valmentaja on sitä mieltä että taklaus oli puhdas, niin sinä @sampson varjokuvinesi ja änärin sääntökirjatulkintoinesi olet edelleen eri mieltä asiasta?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä olisin nyt aidosti kiinnostunut kuulemaan, että mitä muita vastaavaksi luokiteltuja taklauksia tulee mieleesi viimeisten 5 tai 10 vuoden ajalta? Siis taklauksia, jotka ovat sääntöjen ja niiden tulkinnan puitteissa puhtaita, mutta johtavat pelaajan pahaan loukkaantumiseen. Tähän on tarpeetonta listata sellaisia taklauksia, joista on jaettu pelikieltoa jälkeenpäin, koska ne eivät ole tällöin olleet sallittuja.
Mulle ei tule montaakaan mieleen.
Kysy vaikka pelaajayhdistykseltä. Viisi vuotta sitten aivotärähdyksiä tuli SM-liigassa keskimäärin yksi per kierros. Osa tullut varmasti laittomista taklauksista, mutta en heti ensimmäisenä saa mieleeni vastaavaa määrää pelikieltoihin johtaneita taklauksia. Tuossa jutussakin sanotaan, että pitkiä sanktioita tuli puolisen tusinaa. Loput lienevät varmaankin niitä puhtaita taklauksia. Joku satunnainen itse aiheutettu ehkä mukana.
 

Joonatan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tää Finley - Miklik sattui omaan silmääni tilanteena, jossa kukaan ei tee mitään väärää. Kanninen avaa peliä keskelle, kuten tuossa kohtaa joka liigapelissä avataan kymmeniä kertoja. Miklik hakee vapaan syöttölinjan ja ottaa syöttöä haltuun, kuten satoja kertoja kauden aikana. Finley taklaa, koska tuossa kohtaa on yksinkertaisesti pakko tehdä jotain tai suurella todennäköisyydellä soi omissa. Itse taklauksessa en näe ensimmäistäkään sääntörikettä. Kädet alhaalla, ei pumppaa ylös, luistimet jäässä, osuu puhtaasti kroppaan.

Tässä lajissa kaikkien tähtien ollessa mahdollisimman huonossa asennossa voi vaan joskus käydä näin. Oma asiansa on sitten nämä moraalikysymykset, tyyliin kannattaako 113kg jätkän ajaa 30kg kevyempää vastapalloon silloin kun näkee kuuhun asti, että kaveri ei mitenkään voi olla varautunut ottamaan taklausta vastaan. Tämäkään ei ole kenenkään vika. Ei yksinkertaisesti ole mahdollista painaa kentällä koko ajan kroppa jännitettynä teräsmiesmoodi päällä siltä varalta että vastustajan toistasataakiloisia pakkeja lentelee puskista päin näköä ihan milloin tahansa. Varsinkin kun ei liigassa yleensä pakit aja tuolla tavalla vastaan. Kannisen syöttö oli toki laadultaan heikko, mutta nopeissa tilanteissa ei ihan aina tule priimaa, saattaa olla vaikka huono jää tms ja alkaa pomppimaan. Tuskin se tahallaan paskaa syöttöä syötti. Ja ennenkaikkea ihmettelen tätä "suicide pass" -mantraa jota jossain olen kuullut hoettavan. Ei täällä Suomessa ainakaan olla totuttu tuohon, että syöttäjän pitäisi katsoa noissa tilanteissa, että lähestyykö joku mörkö tulevan syötön vastaanottajaa vaiko ei. Pohjois-Amerikan sarjoissa lienee asia erikseen, koska siellä näitä oman elämänsä scottstevensejä luistelee joka porukassa.

Muistan kun joskus Kimmo Lotvonen yhden (ja ainoan) kerran kärppäurallaan taklasi keskialueella vastustajaa, kaveri levisi, verta siivottiin jäältä ja Kimmo lähti joko jäähylle tai päädystä ulos. Katsoja lähimaastossa totesi lakonisesti "tämän takia se ei koskaan taklaa". Tässä Finleyn ja Miklikin tapauksessa myös pelaajien kokoero ja äärimmäisen huono tuuri taklauksen jälkeisissä sekunnin kymmenyksissä fysiikan lakeihin liittyen lienevät suurimmat syylliset loukkaantumiseen.
 
Tämä taklaus on harvinainen (onneksi) ja siksi analysoinnin arvoinen. Aika paljon on esitetty mielipiteitä, jotka eivät ole perustuneet faktoihin. Paljon perusteltujakin mielipiteitä suuntaan ja toiseen on esitetty.
Itse IS:n "tuomarit" väittävät, ettei Finleyllä ole juurikaan vauhtia taklauksessa ja vain liukuu. Oheisesta kuvasta voi tarkistaa sijainnit alle sekunti ennen taklausta ja todeta, että taklaajalla ja taklattavalla on suurin piirtein sama etäisyys tulevaan verilammikkopisteeseen, josta taas voi päätellä, että taklaajallakin on kohtuullinen vauhti, jos taklattavallakin on.

Eli jos jokainen pystyy liikkuvasta kuvasta toteamaan, että Finleyllä ei ole vauhtia juuri nimeksikään ja Miklikillä on, niin noiden esittämiesi neljän kuvan perusteella omat havainnot on pakko kumota, vaikka mikään ei tue sitä?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Muistan kun joskus Kimmo Lotvonen yhden (ja ainoan) kerran kärppäurallaan taklasi keskialueella vastustajaa, kaveri levisi, verta siivottiin jäältä ja Kimmo lähti joko jäähylle tai päädystä ulos. Katsoja lähimaastossa totesi lakonisesti "tämän takia se ei koskaan taklaa"...

OT: Kimmo Lotvosen avojään taklaus päätti Ässien Jari Levosen pelaajauran.
 

444

Jäsen
Kysy vaikka pelaajayhdistykseltä. Viisi vuotta sitten aivotärähdyksiä tuli SM-liigassa keskimäärin yksi per kierros. Osa tullut varmasti laittomista taklauksista, mutta en heti ensimmäisenä saa mieleeni vastaavaa määrää pelikieltoihin johtaneita taklauksia. Tuossa jutussakin sanotaan, että pitkiä sanktioita tuli puolisen tusinaa. Loput lienevät varmaankin niitä puhtaita taklauksia. Joku satunnainen itse aiheutettu ehkä mukana.
Mä en aivan löydä sun biiffiä tästä mitenkään. Tuleeko aivotärähdyksiä nyt enemmän kuin 1 / kierros? Tuleeko niitä enemmän kuin 10 vuotta sitten? Onko aivotärähdysten diagnosointi parantunut tänä aikana lainkaan? Onko se heikentynyt?
Meinaan vain, että yksittäisen tilaston käyttäminen oman agendansa tukemiseen, vertaamatta sitä muihin relevantteihin tilastoihin tai muihin asiaan vaikuttaviin tekijöihin, on oikeasti sokeata, näköalatonta tai hölmöä.

Tuo ei millään tavalla avaa sitä, että tässä olisi jokin trendi havaittavissa. Mutta jos on, niin kerro toki lisää. Olen oikeasti kiinnostunut, mutta vain tieteellisestä en populistisesta näkökulmasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mä en aivan löydä sun biiffiä tästä mitenkään. Tuleeko aivotärähdyksiä nyt enemmän kuin 1 / kierros? Tuleeko niitä enemmän kuin 10 vuotta sitten? Onko aivotärähdysten diagnosointi parantunut tänä aikana lainkaan? Onko se heikentynyt?
Meinaan vain, että yksittäisen tilaston käyttäminen oman agendansa tukemiseen, vertaamatta sitä muihin relevantteihin tilastoihin tai muihin asiaan vaikuttaviin tekijöihin, on oikeasti sokeata, näköalatonta tai hölmöä.

Tuo ei millään tavalla avaa sitä, että tässä olisi jokin trendi havaittavissa. Mutta jos on, niin kerro toki lisää. Olen oikeasti kiinnostunut, mutta vain tieteellisestä en populistisesta näkökulmasta.
Googlaa itse "aivotärähdys liiga". Tällaisia juttuja löytyy ilman suurta vaivaa. Koska kaikki eivät jaksa klikkailla, otan tuosta Ylen jutusta ison pointin esiin:

"Tilastojen mukaan 60 prosenttia päävammoista syntyy yllättävää kyllä avojäällä, ei laitakahinoissa, Kova, puskista tullut keskialueen taklaus kädet tai maila ylhäällä on se todellinen ongelma." Haastateltavana nelisen vuotta sitten Ässien lääkäri Antti Hakkiluoto. Minusta tuossa ei tosin ole mitään yllättävää, jos sitä hiukankaan miettii.

Pointtini pitäisi olla päivänselvä. Peli on kasvanut huolestuttavaan suuntaan (tai sitten uutisointi on vain näkyvämpää kuin ennen, on sekin mahdollista). Eikä aina tarvitse olla edes kädet tai maila ylhäällä. Minulle se on yksi ja sama, onko taklaus puhdas vai ei, jos siitä tulee joka tapauksessa vakava vamma. Minusta kaikki päävammat ovat vakavia.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Googlaa itse "aivotärähdys liiga". Tällaisia juttuja löytyy ilman suurta vaivaa. Koska kaikki eivät jaksa klikkailla, otan tuosta Ylen jutusta ison pointin esiin:

"Tilastojen mukaan 60 prosenttia päävammoista syntyy yllättävää kyllä avojäällä, ei laitakahinoissa, Kova, puskista tullut keskialueen taklaus kädet tai maila ylhäällä on se todellinen ongelma." Haastateltavana nelisen vuotta sitten Ässien lääkäri Antti Hakkiluoto. Minusta tuossa ei tosin ole mitään yllättävää, jos sitä hiukankaan miettii.

Pointtini pitäisi olla päivänselvä. Peli on kasvanut huolestuttavaan suuntaan (tai sitten uutisointi on vain näkyvämpää kuin ennen, on sekin mahdollista). Eikä aina tarvitse olla edes kädet tai maila ylhäällä. Minulle se on yksi ja sama, onko taklaus puhdas vai ei, jos siitä tulee joka tapauksessa vakava vamma. Minusta kaikki päävammat ovat vakavia.

Kova, puskista tullut keskialueen taklaus kädet tai maila ylhäällä on se todellinen ongelma.

Hakkis sanoo tuossa lainauksessa selkeästi, että ongelma on ylhäällä olevat kädet tai maila. Lisäksi jutussa on toinenkin Hakkiksen toteamus.

Kokenut ässä-lääkäri tuo esiin myös kiekkoilun luonteen.

- Jokaisen pelaajan pitää tietää kaukalossa, että taklaus voi tulla koska vain ja mistä vain. Hereillä pitää olla.

Miten tämä juttu liittyy Finley Miklik tapaukseen?
 

444

Jäsen
Googlaa itse "aivotärähdys liiga". Tällaisia juttuja löytyy ilman suurta vaivaa. Koska kaikki eivät jaksa klikkailla, otan tuosta Ylen jutusta ison pointin esiin:

"Tilastojen mukaan 60 prosenttia päävammoista syntyy yllättävää kyllä avojäällä, ei laitakahinoissa, Kova, puskista tullut keskialueen taklaus kädet tai maila ylhäällä on se todellinen ongelma." Haastateltavana nelisen vuotta sitten Ässien lääkäri Antti Hakkiluoto. Minusta tuossa ei tosin ole mitään yllättävää, jos sitä hiukankaan miettii.

Pointtini pitäisi olla päivänselvä. Peli on kasvanut huolestuttavaan suuntaan (tai sitten uutisointi on vain näkyvämpää kuin ennen, on sekin mahdollista). Eikä aina tarvitse olla edes kädet tai maila ylhäällä. Minulle se on yksi ja sama, onko taklaus puhdas vai ei, jos siitä tulee joka tapauksessa vakava vamma. Minusta kaikki päävammat ovat vakavia.
@TosiFani siteerasikin aika onnistuneesti tuota omaa lainaustasi. Lisäksi puhut itse trendistä eli kehityssuunnasta. Mikä se mielestäsi on? Aiheuttavatko puhtaaksi luokiteltavat taklaukset mielestäsi enemmän aivovammoja kuin aiemmin? Kuinka pitkällä aikavälillä? Mihin tilastoon tai muuhun vertailtavissa olevaan aineistoon perustuen?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mieti ihan rauhassa.

Mietin, enkä vaan ymmärrä. Hakkiluoto puhui nimenomaan törkytaklauksista ja muistutti myös taklattavan vastuusta. Miklik unohti vastuunsa, minkä takia hän loukkaantui. Lisäksi kysymysessä ei ollut törkytaklaus, sen ovat todenneet kuripito, suurinosa faneista ja taklattu itse. Täytyy vielä miettiä. Tai sitten sinulta vaan loppuivat argumentit.
 

Barky

Jäsen
Suosikkijoukkue
Panthers, Jets, Tappara
Lasketaanko tämä Greenin mahdolliseen loukkaantumiseen johtanut tilanne sitten taklaukseksi vai törmäykseksi? Itse miellän vahingoksi, mutta olisi Asplund tuossa viime hetkellä jollain väistöliikkeellä ehtinyt tieltä pois, kun näytti näkevän Greenin jo kaukaa. En kuitenkaan kenenkään syyksi tätä laita. Tuossa vielä linkki törmäykseen:

https://www.youtube.com/watch?v=hTFod_Z_oJ8

Linkki vie Youtubeen 'Josh Green Gets Knocked Out vs Jukurit 18.1.2017' videoon.
 
Viimeksi muokattu:

AC/DC MAN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Manchester United
Olipahan taas huonoa tuuria tässäkin tilanteessa. Green on juuri lähdössä ylöspäin hyökkäämään kun vastustaja tulee samalle linjalle Greenin kanssa. Mä sanoisin, että kyseessä on siis vahinko. Harmi vaan, että näitä päähän kohdistuvia osumia on tullut valitettavan paljon liigassa nyt ihan lähiaikoina. Mutta sanon kyllä, ettei missään nimessä ollut tahallinen. Toisin kun tämä Lukon Ilmari Pitkäsen teko viime viikolla. Se jos mikä oli tahallinen.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Lasketaanko tämä Greenin mahdolliseen loukkaantumiseen johtanut tilanne sitten taklaukseksi vai törmäykseksi? Itse miellän vahingoksi, mutta olisi Asplund tuossa viime hetkellä jollain väistöliikkeellä ehtinyt tieltä pois, kun näytti näkevän Greenin jo kaukaa. En kuitenkaan kenenkään syyksi tätä laita. Tuossa vielä linkki törmäykseen:

https://www.youtube.com/watch?v=hTFod_Z_oJ8

Linkki vie Youtubeen.

Selkeä vahinko, Asplund yritti väistää, mutta ei onnistunut.
 
Huonoa tuuria ja sattumusten summa, mutta mikkeliläisenä jalankulkijana huolestuisin, jos Asplundilla on ajokortti. Kyllähän Asplundin oli pakko nähdä Green ja mahdollisuus välttää törmäys, mutta harmittavasti niin ei käynyt. Huonolla tuurilla Greenin kausi, ehkä jopa ura, on tässä. Kolmas aivotärähdys tälle kaudelle?
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
...mutta mikkeliläisenä jalankulkijana huolestuisin, jos Asplundilla on ajokortti.
Kyllä itse huolestuisin ennemminkin kouvolalaisena, mikäli Greeniltä kyseinen läpyskä löytyy. Ethän sä voi kentällä pyöriä noin pää perseessä ja törmäillä kaikkeen liikkuvaan. Asplund yrittää vielä väistää, mutta laput silmillä koohottava Green törmää suoraan olkapäähän. Ei jatkoseuraamuksia missään nimessä kiitos.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mutta taklaaja (osuja) kantaa vastuun koska kiekoton pelaaja.

Muuten täysin samaa mieltä.

Jotta voisi olla taklaaja, pitäisi olla taklaus, nyt on kysymys törmäyksestä. Green kääntyy yllättäen Asplundin eteen, joka törmää väistoyrityksestä huolimatta tämän päähän. Ikävä sattumus.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jotta voisi olla taklaaja, pitäisi olla taklaus, nyt on kysymys törmäyksestä. Green kääntyy yllättäen Asplundin eteen, joka törmää väistoyrityksestä huolimatta tämän päähän. Ikävä sattumus.

Kyllä kyllä, tuon takia tuossa oli tuo osuja.

Toivotaan, ettei kurinpito keksi mitään älyttömyyksiä.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
No sanoisin että olis voinut välttää osuman olkapäällä päähän, nyt yritti vain ottaa keskivartaloa edestä pois, mutta olkapäätään ei väistänyt tieltä ollenkaan.
Asplund on oikeasti niin hidas ettei oikeasti varmasti kerennyt väistää enempää. Turo varmaan liikkuin niin nopeasti kuin pystyi.

Ikävää tuollaiset loukkaantumiset mutta niin monta kertaa tuollaiset sattuu aivan vahingossa.
 

444

Jäsen
Jotta Asplund - Green olisi tämän ketjun kamaa, pitäisi tietää kumpi taklaa kumpaa. Kiekko on jossain helvetin kaukana molemmista, jätkät luistelee toisiaan kohti ja jotenkin onnistuvat törmäämään toisiinsa. Loistava suoritus kaiken kaikkiaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös