Ässät-Lukko -paikallisottelut - ketjun aineisto Satakunnan Museon käyttöön

  • 2 313
  • 1

Lukko-Ässät -otteluiden merkitys?

  • Paras paikalliskamppailu. (Olen Lukko tai Ässä-fani)

    Ääniä: 4 8,0%
  • Paras paikalliskamppailu. Ja se o muute Ässät-Lukko! (Olen Ässä-fani)

    Ääniä: 10 20,0%
  • Paras paikalliskamppailu. (en kannata kuitenkaan joukkueita)

    Ääniä: 5 10,0%
  • Stadi on kingi (Olen HIFK tai Jokerit-fani)

    Ääniä: 11 22,0%
  • Stadi on kingit (en kannata kuitenkaan helsinkiläisiä joukkueita)

    Ääniä: 3 6,0%
  • Tampereella nääs parhaat pelaa

    Ääniä: 6 12,0%
  • Pieniä vääntöjähän nämä ovat eurooppalaiseen jalkapalloon verrattuna.

    Ääniä: 10 20,0%
  • Jääkiekko on ylimainostettua ja vie liikaa palstatilaa muilta lajeilta

    Ääniä: 1 2,0%

  • Äänestäjiä
    50
  • Poll closed .

TaoTao

Jäsen
Suosikkijoukkue
St. Louis Blues
Mikä merkitys Satakunnan paikalliskamppailulla on sinulle? Onko se yksi matsi muiden joukossa, vai aina yhtä piristävä valopilkku pitkän runkosarjan aikana. Pitääkö kaikki satakuntalaisten keskinäiset käydä katsomassa, otatko esimerkiksi pekkasen Pitsiturnauksen aikaan? Entä mitkä tapahtumat sinulle muistuu paikalliskamppailuista mieleesi? Pudotuspeliväännöt, hienot maalit, pelaajien keskisormen heiluttelut, provosoivat t-paidat vai hieno kannustuskulttuuri?

Nyt on hyvä paikka heittää kommenttia kuuluville, sillä Satakunnan Museo tallentaa Ässät-Lukko -ottelun tapahtumia ja tämän ketjun aineistoa käytetään myös mahdollisesti tulevan näyttelyn järjestämisessä.

Satakunnan Museo sekä Turun yliopiston Kulttuurituotannon ja maisemantutkimuksen koulutusohjelman opiskelijaryhmä toteuttavat yhteistyössä Porin Ässien kanssa Ässät-Lukko -ottelun dokumentoinnin perjantaina 2.12.2011. Dokumentoinnin keskeisenä kohteena ovat otteluun liittyvät oheistapahtumat ja taustatyö, sekä fanikulttuuri. Jäähallin lisäksi aineistoa tallennetaan mm. Pub Winstonissa. Myös internetissä ottelun ympärillä käytävää keskustelua dokumentoidaan.

Katsojia informoidaan dokumentoinnista jäähallissa. Dokumentoinnissa otettavat valokuvat ja muu aineisto tallennetaan Satakunnan Museon kokoelmiin. Dokumentointiaineistoa on tarkoitus hyödyntää mm. maaliskuussa 2012 Satakunnan Museossa avattavassa Siäl o peli! Porilaista urheilua vuodesta 1856 - näyttelyssä.
 
Viimeksi muokattu:

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olen Lukon kannattaja.

Minusta tämä pari on ehdottomasti paras paikallispeli. Pelit katson kuitenkin vain Äijänsuolla, Porissa en ole jääkiekkoa katsonut sitten kauden 1995-95 (vai oliko se sittenkin kaudella 1994-95, en muista). Syynä on se että pelejä pelataan niin paljon nykyään, ja kun joudun joka tapauksessa Lukon kotipelienkin yhteydessä ikäänkuin matkustamaan vieraalle paikkakunnalle, kun en raumalainen ole, niin en jaksa enää nykyään Lukon vieraspeleihin edes Poriin saakka reissata, vaikka matka ei oikeastaan sen pidempi ole kuin Raumallekaan. Jos Porissa pelattava Ässät-Lukko tulee telkkarista, niin sen katson tottakai, ja jos ei tule niin pyrin kuuntelemaan matsin radiosta.

Ihmettelin viime "tammikuun tasauksen" yhteydessä niitä väitteitä että näitä satakuntalaisten keskinäisiä pelejä on liikaa. Ei minusta ole, enkä voi kuvitella että tulevana "tammikuun tasauksenakaan" Lukko valitsisi jonkun muun vastustajan kuin Ässät.

Pitsiturnaus kuuluu joka tapauksessa kesän perinteeseen. Olen jokaisen Pitsiturnauksen katsonut, ja suurimmassa osassa olen ollut koko päivän hallilla. Vain muutaman kerran olen lähtenyt kotiin kesken päivän, se riippuu luonnollisesti ihan Lukon menestyksestä ko. turnauksessa. Se on aina päivän kohokohta, kun kello 10.15 Lukko ja Ässät aloittavat kauden keskinäiset kahinat. Ja vaikken muuten niin kaukalotappelujen ystävä olekaan, niin sitä mieltä olen että Pitsiturnauksen luonteeseen tuollaiset nahistelut kuuluvat. Minulla ei ole koskaan työesteitä Pitsiturnauksen aikaan, tiedän tarkkaan jo kuukausia aiemmin turnauspäivän ja pystyn hoitamaan itselleni silloin vapaapäivän, jos kesäloma ei muuten tuohon aikaan ajoitu.

Mitään erityistä tapahtumaa ei näistä paikalliskamppailuista nyt muistu mieleen.

Tämä taisi nyt tulla vähän väärältä kirjoittajalta, kai tässä pikemminkin haetaan tuota Ässien kannattajan näkökulmaa mutta aloitetaan nyt tällä kuitenkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös