Vetoomus Jatkoajan keskustelupalstan JYP-veljille ja -siskoille.

  • 6 113
  • 12

david

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kevät on fanin parasta ja jännittävintä aikaa. Parhaillaan käynnissä oleva JYPin ja Ilveksen välinen puolivälierätaisto on ollut jännittävää ja vauhdikasta viihdettä. Ylilyontejäkin on tullut lähinnä Jääskeläisen taklauksen ja Wiikmanin kilpi-iskun muodossa. Näitä sattuu kiihkeissä peleissä.

Ratkaisupelien hurmos aiheuttaa kuohuntaa niin kaukalossa kuin Jatkoajan keskustelupalstallakin. Liika on kuitenkin liikaa.

Asia, josta olen huolissani liittyy keskustelun tasoon tällä palstalla. Esimerkiksi JYPin ja Ilveksen otteluketjut sekä ko. puolivälieräsarjaa seuraava ketju ovat pullollaan aivan kamalaa sontaa. Aiheena esim. pelaajien terveys (tai sen järkyttämisen toivominen) ovat aivan törkeitä. Kuka milloinkin uhataan ajaa klesaksi ja ties mitä. Jääkiekko ei ole vakava asia. Isot topatut miehet juoksevat markan kumilätkän perässä ja se siitä. Pelaajien terveys on vakava asia. Se, että jääkiekkoilija tulee pelin jälkeen omilla jaloillaan kotiin perheensä luokse on vakava asia. Kontaktipelissä sattuu välillä loukkaantumisia, mutta niiden toivominen esim. näissä keskusteluissa on jotakin, mitä on vaikea ymmärtää.

Toinen samoissa ketjuissa esiintyvä piirre on jatkuva perusteeton yleistäminen. Ei liene epäselvää, että yleistettävät asiat eivät ole positiivisia. Kaikki jyväskyläläiset sitä, kaikki tamperelaiset tätä. Voi hyvänen aika.

Vastaava huoli on varmasti enemmän tai vähemmän yleistettävissä muidenkin joukkueiden fanien edesottamuksiin tällä palstalla. Halusin kuitenkin vedota tällä kirjoituksella erityisesti palstalle kirjoittaviin JYP-faneihin. Voisimmeko me omalla esimerkillämme nousta turhien provokaatioiden ja lapsellisuuksien yläpuolelle? Tämä ei ole helppoa. Tiedän sen, koska itse elän niin voimakkaasti tunteella peleissä, että sorrun usein kirjoittamaan sellaisia asioita, joiden julkaisu harmittaa jälkeenpäin. Jos hakisin kaikki omat postaukseni historiasta ja lukisin ne läpi, häpeäisin varmasti silmät päästäni. Siksi haluankin tehdä tässä asiassa ryhtiliikkeen ja pyrkiä jatkossa pitämään omat postaukseni ruodussa.

Jokainen tietää, että pokerin pitäminen ja asiallisuus voittavat aina räkyttämisen ja provoamisen, kun nukutaan yön yli ja luetaan ketjua pahimpien huurujen purkauduttua. Pyrin jatkossa tähän ja haastan muut JYP-veljet ja -sisaret mukaan paremman keskustelupalstakulttuurin puolesta.

-david-
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Omasta puolestani olen jättänyt kirjoittamatta kokonaan, sillä nuo ketjut ovat olleet puhdasta paskaa ja provoilua. Siellä ei ne muutamat järkevät viestit juurikaan ole silmille hyppineet.

Hyvällä asialla ollaan tässä ketjussa, mutta epäilen vahvasti tavoitteen toteutumista.

Faneille hyvää ja pitkää kevään jatkoa.
 

Marcus Juslin

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kaippa se menee sen playoff-tunnelman piikkiin. Aika analogisia ovat nuo Pajuojan viiltävät analyysit suhteessa pelien jälkeisiin JYP-/Ilvesfanien provoiluihin. Itse tein mobyn kanssa saman ratkaisun ja päätin olla kirjoittamatta mitään kun keskustelu tuntui vellovan ihan muiden kuin pelillisten kysymysten ympärillä. Davidin heittämä haaste, niin aiheellinen kuin onkin, voi kuitenkin olla ristiriidassa playoffhengen kanssa. Nyt ei enää onnitella pelin jälkeen "kaveria", vaan valmentajat viskoo juomapulloja ja palstaveljet/-sisaret heittää vastavuoroisesti provoa päälle. Niin se vaan menee (mutta otan haasteen vastaan).
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Kannatetaan.

Niin pitkään kuin provoilu on oivaltavaa ja pysyy pilkkeenä silmäkulmassa, sitä on hauska seurata. Mutta tämän ollessa ennemminkin poikkeus kuin sääntö, on sitä jo rasittavaa seurata.

Ärsyttävintähän tässä on se, että on aivan turha edes yrittää kirjoittaa sivuille mitään - ainakin omasta mielestä - järkevää ja asiallista, koska siihen harva jaksaa reagoida kun pannuhuone on kuumana ja pyritään heittämään vastapalloon jotakin yhtä idioottimaista.

En tiedä muista kirjoittajista täällä, mutta minä ainakin ihan rehellisesti pidän siitä, että voi lukea muiden perusteltuja näkemyksiä jääkiekko-nimisestä pelistä. Omat näkemykseni kun eivät ole vielä kovinkaan kultivoituneet tällä saralla, ja pidän ihan hauskana ajanviettona vähän lukea muiden näkemyksiä samasta pelistä (joskus kun sama peli on ollut täysin eri peli).

Sanansäilää voi sitten tylsytellä vaikka Suomi24-palstalla vittuilemalla körttiläisille ja natseille samaan aikaan jos siltä tuntuu, mutta käsittääkseni tämän keskustelupalstan funktio on täysin toisenlainen ja tätä palstaa on ainakin pyritty pitämään asiallisena.

Toki kuumat tunteet ja erimielisyydet kuuluvat asiaan, mutta kuten kaikessa kommunikaatiossa, jos yhteistä keskustelupintaa ei ole tai sitä ei edes pyritä luomaan, keskustelusta tulee tuollaista kaaosta.

Edit: lainaan vielä itseäni aiheeseen liittyen tuosta positiivisuusketjusta (koska olen itsekeskeinen know-it-all paskiainen):

"Meitä JYP-kannattajia on syytetty ylimielisyydestä ja kusen nousemisesta pipoon. Mielestäni ylpeydellä ja ylimielisyydellä on kuitenkin selvä ero. Ja puhun nyt jääkiekosta ja joukkueen kannattamisesta: ylpeä kehuu omaa joukkuettaan silloin, kun siihen on aihetta, ja vastaavasti antaa myös rakentavaa kritiikkiä aiheesta. Lisäksi ylpeä kannattaja osaa kunnioittaa myös vastustajaa ja osoittaa arvostuksensa hävinneelle osapuolelle. Ylimielisellä on taipumus lytätä vastustajansa ja nauraa häviäjälle, ja oman joukkueen hyvät otteet jäävät tästä syystä lähes toissijaiseen arvoon.

Millainen kannattaja sinä haluat siis olla?"


Niin ja allaoleva Bertrand Russellilta lainaamani allekirjoitus pätee myös tällä keskustelupalstalla.
 
Viimeksi muokattu:

Jupa

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Täältäkin isot peukut avaukselle!

Hoidetaan loput Ilves-ketjun viestit asiallisesti ja mahdollisen seuraavan vastustajan kanssa koitetaan aloittaa koko setti puhtaalta pöydältä.

Olen itse tosielämän provoilun yhteydessä sanonut, että "ohi heitetty tikka ei osu tauluun". Joten perusteettoman kritiikin tms. kohdalla näistä koppia hakeva osoittaa, että tikka olikin suunnattu napakymppiin.

Jupa
 

tallaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yhdyn vetoomukseen. Naurettavaksi homma meni puolin ja toisin, ja itsekin varmasti olen välillä liekkejä ollut lietsomassa vähemmän rakentavasti. Vahvalla tunteella joukkueen edesottamuksia seurataan, ja pari kertaa on ollut oma itsekurikin koetuksella. Varsinkin viime päivinä on pitänyt muutaman kerran miettiä, kannattaako viestiä, jota on ollut kirjoittamassa, lähettää, ja palveleeko viestin sisältö keskustelua vai jotain muita alhaisempia piirteitä.

Pyritään hoitamaan jatko mallikkaasti ja kannustetaan JYP päätyyn saakka!
 

LaRock

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Suurimmaksi osaksi olen samaa mieltä.

Pelaajien vahingoittamisen toivominen on todella typerää ja lapsellista. Mitä helvettiä ihmisten päässä oikein liikkuu?

Myös yleistämisestä olen samaa mieltä. Sekä JYP fanit että Ilves fanit ovat tätä toteuttaneet, itse kullakin olisi syytä katsoa peiliin tässä asiassa.

Provosoinnista olen vahvasti eri mieltä. Jääkiekko on peli, mitä pelataan ja seurataan tunteella, varsinkin play offien aikaan. Nappiin osuvat provokaatiot ovat mitä mainiointa viihdettä ja tuovat tietyn laista intensiivisyyttä fanien välille. Läskiksi ei tietenkää hommaa tarvitse heittää, kaiken maailman "homo" "kusipää" yms. heikot provo yritykset eivät kuulu oikeaan elämään eivätkä myöskään keskustelupalstalle. Mutta pilke silmäkulmassa heitetyt provokaatiot ovat mahtava lisä play offien tunteikkaaseen ilmapiiriin. Asiallista tekstiä, väliin hyvä provo joka herättää tunteita, mitä muuta sitä kaipaisikaan? Tai siis ainakaan minä en kaipaa, ei kaiken tarvitse olla niin haudan vakavaa ja väritöntä.

Tunnetta peliin, järjen saattelemana!
 

yki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Vaikka en kuuluu Jyppiläisiin, niin pitää sen verran kommentoida, että kyllä nuo kommentit missä toivotaan että pelaaja loukkaantuu tai että pelaaja vedetään törkeästi kylmäksi ovat aika naurettavia ja säälittäviä. Ikävä kyllä sellaisia ihmisiä löytyy, myös HIFK-Jokerit puolivälieräsarja keskustelusta.

Kannatan myös :)
 

-backley-

Jäsen
Suosikkijoukkue
L U K K O
Vieraasta pöydästä päivää ja anteeksi sekaantumiseni.

Pitkästä aikaa paras kirjoitus Jatkoajassa.

Itse en ole viitsinyt käydä runkosarjan jälkeen enää juuri lukemassa, saati kirjoittamassa ennen tätä viestiä tuolla omien joukossa ja puolivälieräsarjaa käsittelevissä ketjuissa. Olen ollut etukäteen satavarma siitä, että sillä vain pahennan alamaissa sujuneen pleijareiden alun tunnelmaa omassa mielessäni entisestään. Keskustelusta ei voi puhua, kirjoittelun taso on ollut niin alhaista. En halua liittyä kukkahattutäteihin, ei hyvällä maulla heitetyssä vinoilussa mitään vikaa ole. Päin vastoin, kuten tässäkin vielä lyhyehkössä ketjussa joku toteaa, se kuuluu asiaan. Mutta jos toistuva provosointi on ensimmäisenä listalla tai pääasia, taidan olla liian vanha ja kuulua sittenkin siihen mummokerhoon. Ehkä löydän jonkun rollaattorifoorumin tämän tilalle...

Tsemppiä jyppiläiset, vaikka sen toivottaminen ei vaikuta järin tarpeelliselta juuri teidän suuntaanne :)
 

FiveHole

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Kraken, Giants
Voisimmeko me omalla esimerkillämme nousta turhien provokaatioiden ja lapsellisuuksien yläpuolelle? Tämä ei ole helppoa. Tiedän sen, koska itse elän niin voimakkaasti tunteella peleissä
Hyvä avausviesti, ja allekirjoitan täysin. Ja itse olen aika pitkälti noudattanut samaa kuin muutama muukin, eli pleijareiden aikaan on näköjään turha kirjoitella, kun puut on 99% pelkkää provoilua. Lainasin kuitenkin tuosta avausviestistä pikku pätkän, muistuttaakseni, että toisten provoilun yläpuolelle nousemista helpottaa muuan Ignore-toiminto, jota saa säädettyä tuolta Omat tietosi -osiosta. Aika vähällä käytöllä on itselläni tähän saakka ollut, mutta valitettavasti pleijareiden aikaan on muutama nimimerkki meinannut nostaa verenpaineen sen verran korkealle idioottimaisuuksillaan, että itseäni suojellakseni olen lisännyt heidät ignorelistalle (ja ei, siellä ei ole pelkästään Ilves-kirjoittajia, vaan myös muutama JYP-kannattaja). Valitettavasti pelkkä ignorelista ei tuo autuuttu, vaan otteluketjut on lähes ilman asiasisältöä edelleen.

Asia paranee ehkä siten, että asiantuntevammat kirjoittajat eivät lopeta kirjoittamistaan pleijareiden ajaksi, vaan ignoraavat täysin muut epäolennaisuudet. Hyvä provo on taitolaji, ja helposti muuten asiapitoisen viestinsäkin voi pilata heittämällä provon, joka ei sitten ihan täysin onnistunut ollutkaan. Silloin kaikki keskittyvät vain siihen, eikä siihen asiaosuuteen.
 

Paha_Kurki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tähän vetoomukseen voi nimensä laittaa. Hyvä, että joku (david) otti asiakseen nostaa tämän aiheen esille ja laittoi vähän jarruja näille rajuimmille provoille.

Aika samalla tavalla ajattelevia henkilöitä näköjään löytyy aika paljon. Tuli omalta osalta(kin) jätettyä tuo Ilves -sarjan ketjut väliin kirjoittamisen muodossa. Ne ketjut lähti sen verran rajusti lapasesta, että parempi oli pysyä lukijana.

Mutta nyt on uusi sarja edessä, ja kaikilla puhtaat paperit tästä eteenpäin. Yritetään pitää keskustelu hyvällä tasolla. Pitkää kiekkokevättä palstaveljet ja -siskot!
 

Tj

Jäsen
Suosikkijoukkue
Melchester Rovers
Ihan ylevä tavoite, ei sillä. Mutta ongelma on siinä että palstalla riittää näitä valopäitä jotka eivät kertakaikkiaan pysty minkäänlaiseen objektiiviseen tai älylliseen mielipiteeseen edes muutaman päivän vedettyään henkeä. Ja niin kauan joutuvat asialliset kannattajat kärsimään. Samahan se on kun joku sankari aloittaa tappelun tupakkapaikalla, se leimaa heti koko kannattajaporukan.

En voi sanoin kuvailla sitä myötähäpeää kun vielä tässäkin vaiheessa jengi avautuu tyhmästä Pajuojasta, paskasta Marjamäestä ja ilkeistä Ilves-faneista. Nouskaa nyt jumalauta sen yläpuolelle.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Mun mielestä ois paljon kivempaa, jos ei ois muita kuin JYP-faneja.

Mut oikeesti luulis etenkin jyväskyläläisten tajuavan ton psykologian Pajuojan juttujen taustalla. Vai ottaako nää samat kaverit myös RD:n kaikki kommentit ihan tosissaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös