Löytyykö kokkeja?

  • 576 674
  • 2 899

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
4) Paloittele nakit haluamaasi kokoon ja heitä porisemaan.

Muunnos: vaihda nakkien tilalle siskonmakkarapaketti. Nopeutta arvostava napsii ne saksilla poikki sopivina pallukoina, tyylitietoinen puristelee makkaran sisustan ulos suolta pitkin. Tekee aina hyvän vaikutuksen läsnäolijoihin (mimmeihin). Sormet kannattaa välillä kastella kylmällä vedellä.

Värin voi vaihtaa tyhjentämällä kattilaan kookosmaitotötsän.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kaikki Kookosmaidosta

...kookosmaitotötsän.
Kertokaa minulle tuosta kookosmaidon käytöstä. Täällä on silloin tällöin ohjeessa kookosmaito ja kokeilisin jos yhtään tuosta "aineesta" jotain tietäisin. Miten se toimii ja minkä kanssa ? Mitä tuotetta se vastaa vai onko oma juttunsa ?

Terveisin koo
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kertokaa minulle tuosta kookosmaidon käytöstä. Täällä on silloin tällöin ohjeessa kookosmaito ja kokeilisin jos yhtään tuosta "aineesta" jotain tietäisin. Miten se toimii ja minkä kanssa ? Mitä tuotetta se vastaa vai onko oma juttunsa ?

Ajaa kerman asian. Eli täytelöittää kastikkeen maun ja antaa vaalean värin. Toki, kookoksen ominaismakukin siihen tulee ja ihan kaikki ei siitä pidä. Allergiapuolta en tiedä, onko tuollekin joitain rajoituksia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kertokaa minulle tuosta kookosmaidon käytöstä. Täällä on silloin tällöin ohjeessa kookosmaito ja kokeilisin jos yhtään tuosta "aineesta" jotain tietäisin. Miten se toimii ja minkä kanssa ? Mitä tuotetta se vastaa vai onko oma juttunsa ?

Terveisin koo
Tämä on parasta, mitä kookosmaidosta voi tehdä:

http://thaifood.about.com/od/oodlesofnoodles/r/tyumnoodles.htm

PS. Jos käyttää kypsennettyjä katkarapuja, ne kannattaa lisätä soppaan loppuvaiheessa, etteivät sitkisty.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
..tyylitietoinen puristelee makkaran sisustan ulos suolta pitkin. Tekee aina hyvän vaikutuksen läsnäolijoihin (mimmeihin).

Tule Baijeriin, niin eivät pidä sinua ollenkaan outona. Päinvastoin. Syöppä Weisswurstia kuorineen niin jokainen natsipoliisi on heti neuvomassa. Minähän en mitään olematonta kuorta ala nyhtämään irti sen takia että "Se vaan nyt on tapana".

Hitto että repesin Vesurin haarukkanakeille.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Tämä on parasta, mitä kookosmaidosta voi tehdä:

Tässä samasta yksinkertaisempi resepti:
http://www.nicehouse.fi/cgi-bin/keittio_reseptit/ohje.pl?ID=702
Thaimaalaisen tutun mielestä osan mausteista voi jättää väliin ja korvata thai-kaupoista löytyvällä tom yum -liemikuutiolla. Olen vaihtanut joskus kanan kalaan ja hyvältä maistuu.

Toisaalta jälkkäreissä pannacotta, letut ja crème brûlée toimivat vallan mainiosti myös korvaamalla kerma kookosmaidolla.
 

Rocco

Jäsen
Kertokaa minulle tuosta kookosmaidon käytöstä. Täällä on silloin tällöin ohjeessa kookosmaito ja kokeilisin jos yhtään tuosta "aineesta" jotain tietäisin. Miten se toimii ja minkä kanssa ? Mitä tuotetta se vastaa vai onko oma juttunsa ?

Terveisin koo

Ihan varoituksen sana jos kokeilet. Kookosmaito tulee tölkeissä lähes poikkeuksetta, ja tölkissä kookosmaidon rasva kovettuu pinnalle ja tölkin pohjalle jää juokseva osa. Kun tölkin avaa niin ensin tuntuu että koko tölkin sisältö on tuota kiinteää kookosta, mutta eipäs olekaan... Kannattaa olla varovainen, ettei tuo kirkas maito läiky kun onnellisen tietämättömänä työstät kovettunutta kookosta tölkin suulta. Nimittäin aikoinaan ekalla kerralla onnistuin vielä läikyttämään maitoa kuumalle liedelle ja käry oli aikamoinen... Lisäksi kun tekee jotakin ruokaa kookosmaidosta, kannattaa tehdä sen verran että koko tölkki menee kerralla. Avattua tölkkiä ei kovin kauaa kannata säilyttää.

Mutta näin muuten, kookosmaito on erinomainen lisä johonkin aasialaistyyliseen ruokaan, korvike kermalle.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kookosmaito pitääkin noissa tölkeissä käsittääkseni ravistaa aika huolella. Muuten kuten Yläpesä sanoi, kerman lailla käytetään, mutta kookosmaito on mielestäni niin tuhtia tavaraa että ko. tuotetta ei pidä käyttää kuitenkaan ihan kermaan verrattuna suhteessa yksi yhteen. Tämä on yksi harvoja tuotteista joiden kohdalla ns. kevyt/light versio on ihan ookoo.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rocco, kookosmaitoa saa myös pienempinä pahvi/kartonkiannoksina ja juuri niitä tarkoitin (ja taisipa jossain putiikissa olla pikkuruisia peltipurkkejakin). Tölkeissä kun on niin paljon että ei yleensä saa millään menemään yhteen ruoka-ateriaan nin nuo puolen desin pahvitötsät ovat erittäin käytännöllisiä. Nuuka laskee tietenkin litrahinnat, jotka tölkeissä ovat selvästi edullisemmat.

Minähän en mitään olematonta kuorta ala nyhtämään irti sen takia että "Se vaan nyt on tapana".

Heh, päinvastoin kävi Kanarialla kun tilasin paikallista herkkua patatas arrugada, eli ryppyperunaa, joka nyt vain näytti ja maistui tujussa suolavedessä kuiviksi keitetyiltä kuorellisilta perunoilta. Suomalainen luonnollisesti alkoi niitä kuoria, kunnes camarero ryntää paikalle kauhistuneena. Uhkaili lähettävänsä nootin Suomen suurlähetystöön.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ruokaa ja nopeasti !

Kiitos kaikille kookosmaitotietäjille ja muillekin tähän ketjuun kirjoittaneille.
Oma kookoskokeiluni jäi kuitenkin lauantaille sillä…

Kun olin saanut, vajavaisella kielitaidollani, käännettyä Leonin ruokaohjeen päätin heti yllättää pesueeni herkullisella kookosaterialla, vesisateettoman, ahkeran puutarhatyöpäivän varalle varaamani mustamakkara-aterian sijaan.
Minulla on kymmenittäin jokirapuja pakkasessa, siitakesienet korvaisin suppilovahveroilla ja jotain muutakin ”sävellettävää” löysin reseptistä.
Pakastearkkua pönkiessäni kaverini soitti ja kysyi voisivatko hän ja miehensä tulla just tänään kesäkyläilylle……ovat itse asiassa jo matkalla meille.
Mikäs siinä.
No oikeasti tuo pariskunta on ns. lempipariskuntiani joten ihan olin iloinen vaikka lattiat olikin putsattava ja pihan kukat järjestettävä pituusjärjestykseen ym. pölyjen tomutuksia – onneksi meille on pitkä matka. Enkähän minä nyt mastaamakkaraa heille, enkä kyllä kokeile kookosmaitoakaan kylmiltään vieraille.
Kiitos myös hyvän ulkomuistini tämän ketjun suhteen sekä höperyyteen asti pursuavan kasvihuoneen antimien (mm.19 eri Cili lajia, 3 eri paprikaa, Cili-ihmisille tiedoksi) sain nimittäin loihdittuani huippu nopeasti vierailleni grillattua broilerinfilepihviä ja sairaan hyvän salaatin.
Fileet oli kaupantädin ja kaikki muu löytyi kasvihuoneesta ja ravut pakastimesta sillä minullahan oli varattuna täksi päiväksi vain Mustaamakkaraa.
Salaattiin Rucolaa, uutta sipulia, pensastomaattia, mansikkaa, avomaankurkkua ja basilikaa sekä ananaspaloja tölkistä. Kutunjuustot, ja ravut eri kippoon, kyytipojaksi juustonaksuja ja suolapähkinöitä, nekin eri kippoon. Salaatin kastikkeeksi voileipäpikkelsitahnaa Pirkan tuubista, turkosiin Mariskooliin sitruunatippojen kanssa ja koristeeksi pari Voikukkaa suoraan saunan takaa. Paistoin myös koululaisten keväällä myymiä raakapakastettuja lohi-riisipasteijoita ja melkein kaikki hupeni ja näin kyllä, että oli hyvää.
Mielessäni kaihersi kuitenkin kookoszydeemit ja halusin kuumeisesti kokeilla tuota reseptiä, ehkä ennen ottelua ehtisin iltapalaksi.
En ehtinyt, sillä pihalla kavereilleni näkemisiä toivotellessa, naapurin mies, jolla on joku sairas kyky AINA aavistaa milloin meillä on jotain hyvää, saapastelee pihaan. Lisäsin siis entisten möyhteiden päälle kasvihuoneherkkuja, keitin kahvia ja tein voileipiä sekä leikkasin pullaaaaaaa…
Hänkin on ihan kiva mutta en avannut TV:tä kun peli alkoi…joten hän poistui mars matkaan, kohta potkupallon alettua, maha entistä täydempänä.
Ehdin kuitenkin nähdä pelin Epsanjan ekasta maalista asti ja vasta lauantaina sitten kookosmaitoilen.


Terveisin koo
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kun olin saanut, vajavaisella kielitaidollani, käännettyä Leonin ruokaohjeen päätin heti yllättää pesueeni herkullisella kookosaterialla, vesisateettoman, ahkeran puutarhatyöpäivän varalle varaamani mustamakkara-aterian sijaan.
Minulla on kymmenittäin jokirapuja pakkasessa, siitakesienet korvaisin suppilovahveroilla ja jotain muutakin ”sävellettävää” löysin reseptistä.
Onhan tuota tullut sävellettyä. Ravut on korvattu mm. esipaistetuilla herkkusieniviipaleilla. Esipaistamattomat jäävät hiukan vetisiksi, eli suosittelen, jos käyttää tuoreita. Parhaiten tuo kyllä toimii jättikatkaravunpyrstöillä, niiden syömisessä on oma hohtonsa. Tavalliset pakasteravut toimivat ihan ok, kunhan ei sitkistä niitä. Sitruunaruoho ollaan jätetty n. 10 cm pötköksi (kanta pois, toisesta päästä ennen vihreitä osia katki), joka nuijitaan kevyesti ennen pataan laittamista. Poistetaan ennen syömistä.
 

scholl

Jäsen
Miten Currywurst kastike tehdään?
Sitä ei taideta Suomessa myydä missään, joten pitää mennä vaikeimman kautta.
 

rectum

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Myönnän heti alkuun, että olen lähestulkoon kädetön kokki, mutta jostain on tullut suuri polte yrittää tehdä erilaisia ruokia. Muutamassa olen onnistunut, joten tässäpä pari "bravuuria":

Tonnikalapihvit:

Pari purkkia tonnikalaa öljyssä, oman maun mukaan paloina, itse olen käyttänyt hiutaleita, kun ei sillä nyt tässä sinänsä merkitystä ole. Öljyt pois ja kippoon, sekoitetaan yhteen kananmunaan ja ~ 5 ruokalusikallisen jauhoja. Mausteeksi olen heittänyt tomaattipyrettä (tai ketsuppia) niin, että seoksen väri hieman muuttuu, aromisuolaa sopivasti ja loraus sitruunatäysmehua. Omaa mielikuvitusta voi käyttää. Tämän jälkeen suoritan esipaistamisen pannulla, niin että pihvit jotakuinkin pysyvät kasassa, sitten tuikkaan ne uuniin kera lohkoperunoiden. Ja maistuu. Kermaviilistä, tillistä ja sitruunamehusta saa näille oivan kastikkeen.

Spagettivuoka:

500g sikanautaa, paistetaan pannulla ja maustetaan oman maun mukaan. Itse olen heittänyt aromisuolaa, grillimaustetta ja hitusen tacomaustetta, sekä tomaattipyrettä. Samaan aikaan keitetään spagetit, saa laittaa reilusti, tarkkaa määrää en ole koskaan miettinyt, 500g tätäkin voi olla passeli määrä.

Voidellaan vuoka, asetetaan kerroksittain spagettia ja jauhelihaa, niin että spagettia on alimmaisena ja päällimmäisenä. Päälle voi tehdä itse juustokastikkeen, kertaalleen kokeilin valmiskastiketta, enkä pitänyt erityisemmin, joten toisella kerralla raastoin pintaan reilummin juustoa. Lisää makua settiin saa siivuttamalla mozzarellaa pintaan, tulee hyvää. Lopuksi vuoka uuniin n. 200 asteeseen, oman mieltymyksen mukaan sitä voi sitten siellä pitää, toiset tykkäävät rapeammasta pinnasta, toisilla ei nälkä salli ylimääräistä odottelua. Älkääkä unohtako settiä uuniin liian pitkäksi aikaa, kuten allekirjoittaneelle kävi viimeksi ;)
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Onkos kokkien sekaan eksynyt leivän leipojia? Enkä nyt tarkoita minkään leipäkoneen käyttämistä vaan ihan omilla kätösillä vaivaten ja uunissa valmistaen. Minä olen kyllä hurahtanut tähän hommaan, kun lähikauppojen hyllyiltä saatava liepuska on niin mitättömän makuista. Alkuhankaluuksien jälkeen on päästy suht tasalaatuisten limppujen makuun, mutta toki eri kerroilla paistetut eivät ole ihan veljiä keskenään. Nälkä tosin kasvaa syödessä ja leivännälkä varsinkin. Hätäisimmillään juuri leivotut limput ovat kadonneet yhdessä päivässä ja niin taitaa säilyvyyden kannalta olla paraskin. Nyt haluttaisi kovin opetella kunnon ruislimpun teko, mutta kokeilut eivät ole tuottaneet vielä toivottua makutulosta. Ulkonäkö ja kuoren rapeus on jo onnistunut mutta jokin siitä puuttuu.... juuri? Onnistuisiko tuon saaminen jos liottaa ja käyttää vaikka kaupasta ostettua ruisleipää? Sitä mylläreiden palkittua jauhoa olen kyllä käyttänyt jossa "juurikin" olisi mukana, mutta ei sen hapan maku ole lähelläkään oikeaa.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kokkiveitseä olen etsiskelemässä. Kohtuuhintainen ja laadukas pitäisi tietysti olla, onko kellään suosituksia takataskussa? Jostain luin huippukokkien veitsistä, ja ihan perus-Victorinox sai kehuja, tosin tiedä sitten, kuinka paljon monsieur tienasi noilla kehuillaan. Enivei, noita saisi primoista muutamaan kymppiin, mutta onko ne ihan ok välineitä sunnuntaikokkailuun? Lähinnä vain tykkäisin silputa vihannekset ja salaatit mahdollisimman siististi ja käytännöllisesti terävällä veitsellä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Kokkiveitseä olen etsiskelemässä. Kohtuuhintainen ja laadukas pitäisi tietysti olla, onko kellään suosituksia takataskussa? Jostain luin huippukokkien veitsistä, ja ihan perus-Victorinox sai kehuja, tosin tiedä sitten, kuinka paljon monsieur tienasi noilla kehuillaan. Enivei, noita saisi primoista muutamaan kymppiin, mutta onko ne ihan ok välineitä sunnuntaikokkailuun? Lähinnä vain tykkäisin silputa vihannekset ja salaatit mahdollisimman siististi ja käytännöllisesti terävällä veitsellä.
Ei mulla mitään suosituksia ole. Ostin jonkun perusveitsen muistaakseni Ikeasta, hyvin sillä on pärjätty. Vihannekset sillä silppuaa ihan mukavasti, mutta eipä niistä juuri vastusta olekaan. Jos kokeilisin joskus jotain oikeasti hyvää kokkiveistä, joutuisin luultavasti vaihtamaan oitis parempaan ihan vain siksi, että ero halpikseen voisi tuntua aika reippaalta. Mihinkään tarkkuustyöhön tuosta meinaan ei ole, tai sitten vika on veitsen sijaan kokissa. Vaativampaan hommaan suosittelisin tällä kokemuksella, että käyt vain reippaasti kokeilemassa kahvan sopivuutta käteen. Jos se tuntuu tukevalta, se luultavasti on hyvä. Lisäksi kiinnittäisin huomiota tasapainoiseen olemukseen. Veitsi ei saa tuntua siltä, että se lipsahtaa sivuun heti, kun tulee jotain sitkeämpää vastaan.

Ja osta samalla kunnollinen veitsenteroitin. Tylsyy ne parhaatkin veitset, kai.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Vaativampaan hommaan suosittelisin tällä kokemuksella, että käyt vain reippaasti kokeilemassa kahvan sopivuutta käteen. Jos se tuntuu tukevalta, se luultavasti on hyvä. Lisäksi kiinnittäisin huomiota tasapainoiseen olemukseen. Veitsi ei saa tuntua siltä, että se lipsahtaa sivuun heti, kun tulee jotain sitkeämpää vastaan.

Ja osta samalla kunnollinen veitsenteroitin. Tylsyy ne parhaatkin veitset, kai.

Sanellin veitset ovat minulla käytössä ja olen erittäin tyytyväinen ollut niihin, on niillä jokunen hirvi tullut silputtua. Pitäisi vielä vain hankkia lisää niitä. Maksavat jonkin kympin kipale ja terävänä pysyvät hyvin teräspuikolla ja sitten enemmän käytettynä pitää joskus näyttää timanttipuikkoa.

Että silleen...
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
En jaksa nyt ottaa lainauksia tähän mutta kahteen juttuun olisi kommentoitavaa.
Kookosmaito.
Kuten moni on jo maininnut niin aasialaiseen ruokaa sopii mainiosti, varsinkin Thai- ja osittain intialaiseen-ruokaan. Kookosmaito katkaisee tulisuudesta kärjet, eli saadan syvempi maku. Thaimaalaiset ovat tajunneet jo että chili, lime ja kookos sopii erinnomaisesti yhteen. sekaan vaan mitä nyt löytyykään. kanaa ja jotain rehuja.
Kookosmaidon lisäksi löytyy kookoskermaa purkissa ja tölkissä joka on käsittäkseni juuri se rasvainen osa. Itse käytän kookosmaito tiivistettä. Eli sitä leikataan pieni pala ja sekoitetaan veteen. Kestävyys on ihan eri luokkaa kookomaitotölkin kanssa.

Kokkiveitset.
Niin kuin mainittu kokoile miltä tuntuu kädessä. Itselläni on Zwillinging "neljän tähden" keittiöveitset jotka on ollut reilut kymmenen vuotta käytössä ja edelleen tuntuvat hyviltä. Tosin eihän hyvät veitet miksikään mene. Ainakin omat vaitset pysyvät hyvin kädessä vaikka kädet olisivat rasvaiset.
Global on myös hyvä merkki ja lisäksi hyvännäköinen. Globalissa koko veitsi on yhtä kapaletta. Molemmat merkit on aika hintavia.

edit:
Unohda sitten teräksiset teroituspuikot vaan hanki keraaminen tai timanttipinnotteinen. Ei käytännössä kulu mutta keraaminen saatta katketa jos sen pudottaa. Itse vedän muutaman kerran puikolla ennen ja jälkeen käytön. Pesen tietysti veitsen käytön jälkeen ennen kun teroitan. Kunnon teroituksen teetän sitten ammattilaisella. Normaali suutari ei ole ammattilainen, yleensä terä pyörii liian nopeasti ja terä kuumenee liikaa ja terän karkaisu ei tästä tykkää.
 
Viimeksi muokattu:

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Kokkiveitseä olen etsiskelemässä. Jostain luin huippukokkien veitsistä, ja ihan perus-Victorinox sai kehuja, tosin tiedä sitten, kuinka paljon monsieur tienasi noilla kehuillaan.

Tuolta useammankin ammattilaisen mielipiteet asiaan.
 

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Unohda sitten teräksiset teroituspuikot vaan hanki keraaminen tai timanttipinnotteinen. Ei käytännössä kulu mutta keraaminen saatta katketa jos sen pudottaa. Itse vedän muutaman kerran puikolla ennen ja jälkeen käytön. Pesen tietysti veitsen käytön jälkeen ennen kun teroitan. Kunnon teroituksen teetän sitten ammattilaisella. Normaali suutari ei ole ammattilainen, yleensä terä pyörii liian nopeasti ja terä kuumenee liikaa ja terän karkaisu ei tästä tykkää.
Kokkaukseen intohimoisesti suhtautuva kaverini on hehkuttanut OBH Nordican sähköistä veitsenteroitinta, vaihtoi keraamisen puikkonsa siihen. Eli todennäköisesti hyvä laite kyseessä.

Ja veitsistä tosiaankin Global on todella hyvä merkki.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Kokkaukseen intohimoisesti suhtautuva kaverini on hehkuttanut OBH Nordican sähköistä veitsenteroitinta, vaihtoi keraamisen puikkonsa siihen. Eli todennäköisesti hyvä laite kyseessä.

Ja veitsistä tosiaankin Global on todella hyvä merkki.

Pitää testata tuollaista teroitinta, kaverillani on sellainen ja kehuu sitä. Tosin kaverin veitset on mitä on. Tuskin ne hyvät veitset ihan pilalle menee jos kerran kokeilee tuollaista teroitinta.
 

koo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onkos kokkien sekaan eksynyt leivän leipojia?

Ulkonäkö ja kuoren rapeus on jo onnistunut mutta jokin siitä puuttuu.... juuri? Onnistuisiko tuon saaminen jos liottaa ja käyttää vaikka kaupasta ostettua ruisleipää? Sitä mylläreiden palkittua jauhoa olen kyllä käyttänyt jossa "juurikin" olisi mukana, mutta ei sen hapan maku ole lähelläkään oikeaa.
Leivoin aikoinaan monia vuosia jokapäiväisen leipämme itse, nykyään harvemmin mutta minulta onnistuu vain vaaleat leivät, piimälimput ym. muihin kun ruisjauhoihin tehtävät kakot. Olen useastikin yrittänyt ruisleipää mutta en tiedä mikä mättää. Vaikka kuinka teen ohjeiden mukaan, hapatan tapeeksi kauan ja käytän ehtaa juurta niin leipäni ovat aivan sairaan painavia ja kivikovia. Ruisleivän pitäisi olla kevyt ja ainakin sitä pitäisi pystyä leikkaamaan leipäveitsellä mitä minun leiville ei voinut tehdä. Sanotaan, että sähköuunissa ei saa ruisleipää onnistumaan mutta minulta tuo ei onnistu edes leivinuunilla.
Jos et keltään leipurilta saa juurta niin ekan juuren voi tehdä todellakin kaupasta ostetusta ruisleivästä liottamalla. Tuon juurta varten liotetun leivän pitää olla täysin hiivatonta jotta saat sen happaman maun. Nykyään melkein kaikkiin ruisleipiin käytetään myös hiivaa mutta varmasti joku leipomo tekee vielä hiivatontakin vaihtoehtoa.
Tuossa yksi taikinajuuriohje. Minun ohje on aikalailla sama mutta siinä on lisäksi 5 litraan vettä/ 1,5 rkl kuminoita.
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/1919/Ruisleipä

Terveisin koo
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Kokkiveitseä olen etsiskelemässä. Kohtuuhintainen ja laadukas pitäisi tietysti olla, onko kellään suosituksia takataskussa? Jostain luin huippukokkien veitsistä, ja ihan perus-Victorinox sai kehuja, tosin tiedä sitten, kuinka paljon monsieur tienasi noilla kehuillaan.

Tuo Victorinox on hinta/laadultaan ehkäpä paras veitsi. Mulla on yksi ja sama veitsi lihan leikkuuseen sekä vihannesten silppuamiseen. Jos et näitä ammatiksesi tee niin tuo puukko käy. Tai no, ammatikseni leikkasin lihaa vuosia tuolla puukolla. Kalan fileoimiseen oma notkea työkalu lisäksi. Parilla...kolmella puukolla tulee loistavasti toimeen.

Terä-Asekeskuksesta ostin Lansky-veitsenteroittimen aikoinaan ja on sitten aivan helvetin hyvä kapistus. Maksaa tosin mutta...

Stoolalla eli puikolla tosiaankin sitten oikaistaan terän kiertymä eli viimeistellään terä. Hyvin teroitettu veitsi pysyy terävänä pitkään pelkällä puikolla kun toiminta suoritetaan varoen jokaisen leikkuun jälkeen. Veistä tylsyttää leikkuualusta ja väärä säilytys.
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Vaikka kuinka teen ohjeiden mukaan, hapatan tapeeksi kauan ja käytän ehtaa juurta niin leipäni ovat aivan sairaan painavia ja kivikovia. Ruisleivän pitäisi olla kevyt ja ainakin sitä pitäisi pystyä leikkaamaan leipäveitsellä mitä minun leiville ei voinut tehdä.

Lämmin kiitos. Ihan samansuuntaisia haparoivia kokemuksia minullakin. Sisusta on jäänyt pari kertaa taikinamaiseksi (liian iso limppu?) ja pari kertaa tuli tosiaan kiven murikoita joita sai pieniä tapp...lekalla. Kerran tein peltileivän eli kokonaisen pellin leveydeltä parin sentin paksuinen kerros. No, sen pinta irtosi yhtenä kovana laattana, joka oli maukas mutta groteskin näköinen... Ostin viikolla sellaisen uunikiven ja seuraavaksi kokeilen saada sen avulla kemiat kohdalleen. Tai sitten lapsilla on taas hauskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös