Jatkoajan kitaristit

  • 73 590
  • 350

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ostitko? Kiinnostaisi tietää, millainen peli tämä kiippareilla varustettu malli on, ja miten se toimii käytännössä. Mietin tässä, jos itse vaihtasin tuommoiseen.

Itse en kyllä lähtisi tuohon malliin vaihtamaan, ellei sitten pöytätila ja tarpeet todellakin ole molemmat hyvin pieniä. Nuo toneportin koskettimet ovat aika rimpuloita ja tiedossa on varmasti melko paljon harmaita hiuksia jos tuolla on tarkoitus muutakin kuin vain leikkiä.

Lähtisin itse katselemaan erillistä midi-kiipparia. Nykyään löytyy ihan kiitettävä valikoima tuollaisia pieniä pyödänkulmaan mahtuvia, joista ainakin osa on ihan päteviä laadultaan. Hinnat alkaen 70e. Hieman isommista laitteista CME:n UF sarjan kiipparit ovat erittäin hyviä. Hinnat alkaen 200e. Tuollainen riittää kotikäytössä harrastelijalle vuosiksi eteenpäin. Suosittelen!

http://www.cme-pro.com/products-list/product-pic/UF50.jpg
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Itse en kyllä lähtisi tuohon malliin vaihtamaan, ellei sitten pöytätila ja tarpeet todellakin ole molemmat hyvin pieniä. Nuo toneportin koskettimet ovat aika rimpuloita ja tiedossa on varmasti melko paljon harmaita hiuksia jos tuolla on tarkoitus muutakin kuin vain leikkiä.

Lähtisin itse katselemaan erillistä midi-kiipparia. Nykyään löytyy ihan kiitettävä valikoima tuollaisia pieniä pyödänkulmaan mahtuvia, joista ainakin osa on ihan päteviä laadultaan. Hinnat alkaen 70e. Hieman isommista laitteista CME:n UF sarjan kiipparit ovat erittäin hyviä. Hinnat alkaen 200e. Tuollainen riittää kotikäytössä harrastelijalle vuosiksi eteenpäin. Suosittelen!

http://www.cme-pro.com/products-list/product-pic/UF50.jpg

Kiitos tiedosta. Jostain muualtakin olen lukenut juttua, missä on hieman kyseenalaistetaan näitä Toneportin kiippareita.

Onko kokemusta/tietoa, millaisia on nuo UF:n M- ja U-key sarjan midit?

esim.

http://www.thomann.de/fi/cme_ukey_blau.htm

http://www.thomann.de/fi/cme_mkey.htm
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Kyssäriä

Ostin tuossa viime kesänä halppisakustisen jolla aloittelin kitaransoiton. Nyt on ilmennyt, että kun soittelen nauhoilta jotka on alhaalla niin ääneen tulee särinää. Käsittääkseni tämä johtuu siitä, että tallapala on liian matalalla.
Löysin täältä ohjeen miten kannattaa toimia tallan vaihdossa. Nyt kysyisin onko kellään kokemusta kyseisestä vaihdosta? Miten paljon kannattaa nostaa tallaa?
Liikkeeseen en viitsisi viedä, koska kitarani maksoi alle satasen, joten helposti korjaus maksaisi enemmän kuin itse soitin. Tai näin ainakin oletan.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ostitko? Kiinnostaisi tietää, millainen peli tämä kiippareilla varustettu malli on, ja miten se toimii käytännössä. Mietin tässä, jos itse vaihtasin tuommoiseen.

En ainakaan vielä. Huomasin ilokseni sähkökitaran soittelun avaavan niin paljon uutta mielenkiintoista soiteltavaa akustiseen verrattuna, että aika on mennyt lähinnä uusien biisien opetteluun.
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Ostin tuossa viime kesänä halppisakustisen jolla aloittelin kitaransoiton. Nyt on ilmennyt, että kun soittelen nauhoilta jotka on alhaalla niin ääneen tulee särinää. Käsittääkseni tämä johtuu siitä, että tallapala on liian matalalla.
Löysin täältä ohjeen miten kannattaa toimia tallan vaihdossa. Nyt kysyisin onko kellään kokemusta kyseisestä vaihdosta? Miten paljon kannattaa nostaa tallaa?
Liikkeeseen en viitsisi viedä, koska kitarani maksoi alle satasen, joten helposti korjaus maksaisi enemmän kuin itse soitin. Tai näin ainakin oletan.

Mikään expertti en varsinaisesti ole, enkä asiasta hirveästi tiedä, mutta kaula saattaa olla myös mahdollisesti vääntynyt sen verran, että se voi aiheuttaa tuon särinän. Taitaa olla halpakitaran "ominaisuus" ajan myötä. Asiasta oikeasti tietävät kumotkoon teoriani jos on aihetta.
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mikään expertti en varsinaisesti ole, enkä asiasta hirveästi tiedä, mutta kaula saattaa olla myös mahdollisesti vääntynyt sen verran, että se voi aiheuttaa tuon särinän. Taitaa olla halpakitaran "ominaisuus" ajan myötä. Asiasta oikeasti tietävät kumotkoon teoriani jos on aihetta.

Ei ole pelkästään halpiksen ominaisuus. Kaikki puusta tehdyt kitarat elävät lämmönvaihteluitten ja ilmankosteuden mukaan. Kalliinkin kitaran voi tuhota säilyttämällä sitä väärissä olosuhteissa. Tosin halpis on rakennettu halvimmista materiaaleista, joten ne kestää käyttöä vähemmän.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Tallan korjaaminen ammattilaisella todennäköisesti maksaa yhtä paljon kuin halpiskitara. Jos on näppärä käsistään, tokihan tuon voi itsekin korjata, mutta harvemmin itse tehdyillä virityksillä saadaan parannettua mitään. Pikemminkin voi tulla enemmän vireongelmia.
 

mikkoz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho
Tallan korjaaminen ammattilaisella todennäköisesti maksaa yhtä paljon kuin halpiskitara. Jos on näppärä käsistään, tokihan tuon voi itsekin korjata, mutta harvemmin itse tehdyillä virityksillä saadaan parannettua mitään. Pikemminkin voi tulla enemmän vireongelmia.
Johonkin vanhaan skittaan laitoin tallaksi rautanaulan, ajoi asian mallikaasti eikä äänikään muistaakseni liikoja kärsinyt??
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tallan korjaaminen ammattilaisella todennäköisesti maksaa yhtä paljon kuin halpiskitara. Jos on näppärä käsistään, tokihan tuon voi itsekin korjata, mutta harvemmin itse tehdyillä virityksillä saadaan parannettua mitään. Pikemminkin voi tulla enemmän vireongelmia.

No eipä akustisen kitaran talla loppupeleissä kuitenkaan mitenkään mystisen monimutkainen hi-tech kapistus ole. Sen irtonaisen (ainakin yleensä ne ovat irtonaisia) varsinaisen tallapalan alle voi töpätä vaikka pari tulitikkua pitkittäin, jos haluaa sitä tallaa nostaa. Ei varmasti kyllä ainakaan paranna kitaran saundia, mutta ajanee asian.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että myös muilla asioilla on vaikutusta tuohon kielten ilmeiseen osumiseen nauhoihin. Tässä tapauksessa voisi hyvinkin riittää se, että vaihtaa kielet hiukan jämäkämpiin (lue: paksumpiin). Kaularautaa säätämälläkin on ehkäpä mahdollista saada ongelma poistetuksi. Olettaen siis että kitarassa moinen kapistus on ja vieläpä käyttökuntoinen.

Tietenkin jos ongelma on siinä, että kaula on propellilla/isosti kaarella tai vaikkapa nauha tai kaksi törröttää muita korkeammalla, saattaa tallan nostaminen tosiaan heittää hienovireen ja soitettavuuden lopullisesti metsikköön. Eli kannattaa ennen isompia operaatioita varmistaa ettei räminäongelma johdu juurikin vaikkapa törröttävästä nauhasta.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Johonkin vanhaan skittaan laitoin tallaksi rautanaulan, ajoi asian mallikaasti eikä äänikään muistaakseni liikoja kärsinyt??

Juu, kova puupala minullakin on puoliakustisessa Danelectron kepissä. Pointtini oli lähinnä se, että halpisakustisesta harvemmin saa luotettavaa peliä (jos se on sitä ollut koskaan) nauloilla, tulitikuilla tai muillakaan virityksillä. Floikkari kirjoitti jo asiasta oikein mainiosti.
 

Lexa

Jäsen
Suurin osa särinää aiheuttavista asioista kitarassa on jo mainittu, mutta lisätään soppaan vielä huonosti viimeistellyt nauhat ja satula.

Itse suosittelen tsekkaamaan, että voiko tallaa nostaa kotikonstein. Lisäksi satulaa on usein helppo viritellä kielikohtaisesti mikäli kieli/et makaavat turhan matalalla. Tosin jos vika on siinä en kaula on mutkalla, ei tuostakaan suurta apua ole.

Jos kyseessä on metallikielinen kepakko kannattaa tosiaan kokeilla paksumpia kieliä. Toisaalta "väsyneessä" kaulassa voi myös kokeilla ohuempia kieliä.

Kitarakaupoilla kannattaa myös muistaa että jokainen soitin on enemmän tai vähemmän yksilö, vaikka tulisivat samalta tehdaslinjalta. Eli jos ostat 700 euron akustisen kokeilematta voit saada särisevän ongelmalapsen siinä missä ostamalla 70 euron kitaran. Toki todennäköisyys moiselle on aina pienempi mitä enemmän soittimessa on rahaa kiinni.

Kitaraa kannattaa siis aina kokeilla ennen ostoa. Varsinkin kaula kannattaa tarkastaa kauttaaltaan särinöiden selvittämiseksi ja samalla selviää sekin sopiiko se omaan lapaseen hyvin/huonosti, koska kitaran kaulat ovat kaikkea muuta kuin samanlaisia. Jos ostaa akustista myös kielikorkeudella voi olla suuri merkitys, varsinkin aloittelijalle. Lisäksi kitaran viimeistelyn taso voi vaihdella halvoissa soittimissa rajusti yksilöiden kesken.

Parilla sadalla eurolla saa jo ihan ok-tason akustisen, mikäli tietää mitä on etsimässä. Tämän hintaisissa soittimissa virityskoneistot alkavat olla edes auttavalla tasolla, jolloin oletusarvoisesti kitara pysyy vireessä ja virittäminenkin onnistuu ilman suuria perkeleitä.
 

Morgoth

Jäsen
Olen soitellut (akustista) kitaraa n. 2,5 kk. Avosoinnut ja sointujen vaihdot sujuvat kohtuullisesti. Jotain yksinkertaisia sointubiisejä on tullut veivattua metronomin kanssa tai pelkästään sointujen vaihtoja.

Ajattelin opetella vähän kehittyneempiä juttuja ja opetella Barre-sointuja. Nuo ovathan ihan perkeleellinen keksintö! :) En saa yhtäkään perkeleen Barrea soimaan edes jotenkin puhtaasti. Onko tuohon mitään 'kikkoja' muuta kuin harjoitteleminen hampaat irvessä sormi&ranteet kipeinä?

Mitenpä noiden skaalojen opettelu? Kannattaako niitä tässä vaiheessa ruveta opettelemaan? 'Minor pentatonic scale' olen yrittänyt veivata ja viime aikoina metronomin kanssa, mutta eipä se järin nopeasti mene vielä :)
 

Stolk-2

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ajattelin opetella vähän kehittyneempiä juttuja ja opetella Barre-sointuja. Nuo ovathan ihan perkeleellinen keksintö! :) En saa yhtäkään perkeleen Barrea soimaan edes jotenkin puhtaasti. Onko tuohon mitään 'kikkoja' muuta kuin harjoitteleminen hampaat irvessä sormi&ranteet kipeinä?

Millainen kaula sinulla on akustisessasi? Jos on paksu kaula, niin barre soinnut eivät sitten oikein sovi hyvin yhteen paksun kaulan kanssa. Miten pidät peukaloasi? Barre-soinnut ovat helpompia kun pidät peukaloasi sivulla eikä pystyssä. Peukalo on vain tukemassa kättä paikallaan ja kielten painaminen tehdään muilla sormilla.

Minä opettelin barre-soinnut ensiksi vaihtamalla samassa nauhassa vaihtamaan esim A:sta => A molliin => A7:kaan jne. Sormien hallinta on asian ydin. Barre-soinnut ovat pelkästään sormimekaniikkaa. http://leagueofguitarists.com/images/barrechords.gif

Duuri soinnussa lassoat etusormella kaikki kielet. Sitten sormeilet kuvan duurisoinnun seuraavasti vasemmalta oikealle sormien kohdat nimetön, pikkurilli ja keskisormi. Pidä muut sormet paikallaan ja nostakeskisormi ylös => mollisointu. Palaa takaisin duuriin. Nosta nyt pikkurilli => seiskasointu. Tuon kun opettelee ensiksi, niin sitten seuraavaksi opettelee siirtyminen paikasta toiseen.
 

jake styles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Duuri soinnussa lassoat etusormella kaikki kielet. Sitten sormeilet kuvan duurisoinnun seuraavasti vasemmalta oikealle sormien kohdat nimetön, pikkurilli ja keskisormi. Pidä muut sormet paikallaan ja nostakeskisormi ylös => mollisointu. Palaa takaisin duuriin. Nosta nyt pikkurilli => seiskasointu. Tuon kun opettelee ensiksi, niin sitten seuraavaksi opettelee siirtyminen paikasta toiseen.

Ja lisätään tuohon vielä sellainen juttu, että kun siirrytään A-kieleltä alkaviin barresointuihin, voi olla monelle lähes mahdotonta saada duurisoinnussa mahtumaan keskisormi, nimetön ja pikkurilli kaikki allekkain saman nauhan kohdalle. Mullekin on vaikka omistan todella pienet sormet. Itse ainakin käytän tuossa tapauksessa lähes aina pelkkää nimetöntä painamaan nuo kolme kieltä. Yleensä tuossa asennossa nimetön estää myös ykkös- eli alimman kielen puhtaan soimisen etusormen asemasta, joten jätän sen soittamatta kokonaan.

Eli tabulatuurimuodossa ilmaistuna C-duuri:

-3-- etusormi (voi jättää soittamatta jos ei saa puhtaasti)
-5-- nimetön
-5-- nimetön
-5-- nimetön
-3-- etusormi
----

Joku tosin saattaa omistaa sellaiset kumisormet, että saa tuonkin otteen soimaan täydellisenä.
 
..
Joku tosin saattaa omistaa sellaiset kumisormet, että saa tuonkin otteen soimaan täydellisenä.
Kyllä se onnistuu nakkisormillakin, kun reenaa vaan. Itellä ei tosiaan mitkään hämähäkkisormet ole, ja siksi jää moni biisi soittamati, mutta kyllä nuo perusbarret onnistuu.
Tai sitten jos on nimetön, joka taipuu mukavasti, niin saa kyllä kaikki kielet soimaan, sen ylä-e:nkin.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Joku tosin saattaa omistaa sellaiset kumisormet, että saa tuonkin otteen soimaan täydellisenä.

Ei tuo kumisormisuus lopulta niin hirveän harvinaista ole. Itse harjoittelin alunperin länttäämään ne kaikki kolme sormea siihen, mutta jossain vaiheessa siirryin käyttämään pikkurillitekniikkaa. Tuo jälkimmäinen alkoi mukavuudestaan huolimatta käydä kuitenkin rajoittavaksi, sillä tykkään heittää ihan normikomppailussa sen perussoinnun sekaan välillä jotain muunnosta. Esimerkiksi tiettyihin sointukulkuihin sopii ihan perus seiskasointu mukavasti aina joidenkin tahtien viimeisille iskuille. Kolmisormijärjestelmän kanssa tuo onnistuu huomattavasti helpommin.

Tosin jonnekin kymppinauhan yläpuolelle niiden kaikkien sormien mahduttaminen käy toki lähes mahdottomaksi.

Barresointujen harjoittelusta vielä sen verran, että touhu todellakin on todella syvältä ja vaatii vain välillä fyysisestikin todella turhauttavaa harjoittelua. Mitään erikoista kikkaa siihen ei siis ole. Kannattaa kuitenkin yrittää välttää ylimääräistä puristamista, vaikka se ehkä mahdottomalta tuntuukin.
 

Morgoth

Jäsen
Millainen kaula sinulla on akustisessasi?

En osaa sanoa, kun kokemukset erilaisista kitaroista on hyvin rajalliset tai rajoittuvat oikeastaan tasan yhteen eli tähän teräskielisiin Yamahan 310een.

Tarkoitus oli aluksi ostaa vain joku kitara ja katsoa riittääkö kiinnostus ja tuleeko soittamisesta ylipäätään yhtään mitään. Nyt olen hurahtanut tähän hommaa ihan täysin ja kesällä, kun olisi vähän enemmän rahaa käytössä ajattelin ostaa jonkun 'kunnon' kitaran. Sähkökitaran tosin, mutta ajattelin treenata näitä perusteita rauhassa tällä akustisella.

Miten pidät peukaloasi? Barre-soinnut ovat helpompia kun pidät peukaloasi sivulla eikä pystyssä. Peukalo on vain tukemassa kättä paikallaan ja kielten painaminen tehdään muilla sormilla.

Pidin peukaloa alussa pystyssä ja ilmeisesti käytin aivan liikaa voimaa. Etusormea vielä kun vähän kallistaa niin tuo 'barre' onnistuu helpommin.
'E-shape' Barre onnistuu jotenkin, vaikka ei täysin puhtaasti aina, puhumattakaan että liikkuttaminen olisi mitenkään sujuvaa. 'A-shape' Barrea kokeilin, mutta ainakaan vähänkin ylemmälle nauhanvälille en mitenkään saa kolmea sormea tungettua eli pitänee opetella heti alkuun tuo, että yhdellä sormella painaa ne kolme muuta kieltä. Tosin kannattaa varmaan opetella nyt ensin esim. tuo E-shape ja sitten vasta A jne.

Onkohan tekniikassa vielä parantamisen varaa tai harjoittelua ja lisää voimaa sormiin, kun aika nopeasti käsi tulee kipeäksi barrejen kanssa?
 

MetalMac

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Nederland, Amsterdam, Sudden Death (RIP)
Onkohan tekniikassa vielä parantamisen varaa tai harjoittelua ja lisää voimaa sormiin, kun aika nopeasti käsi tulee kipeäksi barrejen kanssa?

Itselläni oli aikoinaan täsmälleen sama juttu, kunnes eräänä päivänä huomasin, että tämähän sujuu nykyisin täysin kivuttomasti. Mitään erityistä muutosta en tietoisesti tekniikan suhteen tehnyt. Ilmeisesti käsi tottui tuohon, eikä vihoitellut enää vastaan ja tekniikka kehittyi siinä samassa.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Ajattelin ihan aikuisten oikeasti myydä rummut pois (ja vanhan kitaravahvistimen) ja ostaa H&K:n Trilogy-stackin. Kaapista riippuen 2000-2500e siinä köyhtyisi, mutta olisi ainakin komea koriste olohuoneen nurkassa siniseen valoineen ja hehkuvineen putkineen. Miten tämä liittyy aloitteleva kitaristi-ketjuun? Ei mitenkään kai, mutta tämä on varoittava esimerkki miten mopo lähtee väkisinkin käsistä tässä harrastuksessa. Jospa täällä sattuisi olemaan enemmän laitteita läpikäynyt jannu niin saa antaa sapiskaa jos tuosta Trilogystä ei ole mihinkään. H&K:n vehkeistä on kyllä itsellä hyvät kokemukset. Laneytä ym saa halvella, mutta nehän on paskaa? Ainakin rumempia.
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Ei mitenkään kai, mutta tämä on varoittava esimerkki miten mopo lähtee väkisinkin käsistä tässä harrastuksessa. Jospa täällä sattuisi olemaan enemmän laitteita läpikäynyt jannu niin saa antaa sapiskaa jos tuosta Trilogystä ei ole mihinkään. H&K:n vehkeistä on kyllä itsellä hyvät kokemukset. Laneytä ym saa halvella, mutta nehän on paskaa? Ainakin rumempia.

Mopon karkaamisesta oli kyse myös minulla, kun ostin Trilogyn kaksi vuotta sitten. Kavereillakin oli putkivehkeet ja niinpä minäkin päätin semmoisen kilpavarustelumielessä hankkia, jos ei muuten niin sisustuksen vuoksi. Ekalla soittokerralla tajusin, että 100W:n laite on vähän liikaa kerrostaloon ja roudasin vahvistimen bändikämpille.

Minun tarkoituksiini Trilogy on erinomainen peli, tässä tapauksessa sarjaa "laite on parempi kuin soittaja". Clean on hyvä, crunch + Strato/Telecaster -yhdistelmällä rokki soi komeasti ja leadilla lähtee (etenkin humbuckerilla varustetulla kitaralla) mainiosti hevin sahaaminen.

Luulisi tuon nuppi+kaappi -yhdistelmän saavan tingittyä reilusti alle €2000:een.
 

Birchman

Jäsen
Terve Palstalaiset!

Olin yllättynyt, että Jatkoajasta ei löytynyt edes haulla ketjua, joka käsittelee kitaransoittoa.

Itse olen soittanut ala-asteella muutaman vuoden, mutta sen jälkeen en ole koskenutkaan minkäänlaisiin soittimiin. Nyt kuitenkin olen tosissani alkanut miettimään soiton aloittamista. Akustisella soittelin, mutta kyllä sähkökitara kaikein eniten kiinnostaa. Internetistä tuntuu löytyvän aivan älyttömästi materiaalia koskien kitaransoittoa ja sen opettelua.

Muutama kysymys olisi.

1. Minkälaista settiä suosittelette ensimmäiseksi sähkökitaraksi? Max 400 € (Asun kerrostalossa)
2. Hyviä sivustoja josta löytyisi tietoa harjoittelusta
3. Kannattaako harjoitella ihan perussoinnuista ja tekniikasta vai heti katsella tabulatuureja?

Tähän ketjuun toivon myös yleistä keskustelua kitaransoitosta ja välineistä ym. Areena on teidän

Bones
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jos ei ole jo tuttu sivusto niin käy lueskelemassa foorumia: www.muusikoiden.net

Sieltä löytyy juttua niin kamoista, soittamisesta yms. kitaransoittoon ja musiikkiin littyvästä, myös aloittelijoille. Nuo kysymyksesi lienevät niitä useimmiten palstalla käsiteltyjä.
 

BattleHymn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara, Liverpool FC
Eiköhän akustinen kitara ole parempi kerrostalo-asuntoon, tai ainakin kuulokkeet sitten vahvariin. Kaveri meinas saada häädön kun soitteli ilman kuulokkeita, ja senhän tietää kun soittoon eläytyy niin volumea tarvitaan. Ite tuli hankittua sähkörummut tuossa loppu kesästä, kun ajattelin alottaa uudestaan tuon soittoharrastuksen. 8v:stä 25-vuotiaaks tuli paukutettu rumpuja.
 

Bobcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Eiköhän akustinen kitara ole parempi kerrostalo-asuntoon, tai ainakin kuulokkeet sitten vahvariin. Kaveri meinas saada häädön kun soitteli ilman kuulokkeita, ja senhän tietää kun soittoon eläytyy niin volumea tarvitaan.

Akustinen ja sähkökitara ovat aivan eri soittimia. Jos haluaa soittaa sähkökitaraa, niin hankkii sellaisen. Tämä myös vinkkinä niille vanhemmille, joiden jälkikasvu haluaa aloittaa kitaransoiton.
 

Morgoth

Jäsen
Eiköhän akustinen kitara ole parempi kerrostalo-asuntoon, tai ainakin kuulokkeet sitten vahvariin. Kaveri meinas saada häädön kun soitteli ilman kuulokkeita, ja senhän tietää kun soittoon eläytyy niin volumea tarvitaan.

Yllättävän kova ääni siitä akustisesta lähtee. Itse soittelin ensimmäiset puoli vuotta pelkästään akustisella ja olen soittanut sen jälkeen puoli vuotta sähkökitaralla, joka on aika hiljaista hommaa kun soittaa kuulokkeet päässä. Halvahkon akustisen ostaminen on mielestäni aluksi fiksua, jos paljastuukin, että ei olekaan se mun juttu, niin eipä ole hirveästi laittanut rahaa kiinni laitteisiin. Lisäksi akustisella on kai parasta opetella nuo ihan perusjutut? Muuten kai soittimen laadusta on turha tinkiä vaan ostaa niin hyvän mihin rahat riittää.

Täällähän oli joku kitaraketjukin jossakin? Itse olen lähes vuoden soittanut, vailla mitään kokemusta ennen yhdestäkään soittimisesta. Vuodessa olen oppinut avo- ja barresoinnut ja jotenkin niillä säestäminen sujuu (ei mitään erityisen sujuvaa ja loisteliasta vielä), muutaman helpohkon riffin, pentatonista asteikkoa ja jotain helppoja sooloja tyyliin I Will Stay. Eipä hirveästi, mutta toisaalta lähtötasokin oli täysin nolla.

www.justinguitar.com oppien mukaan mennyt ja pari dvd:täkin sieltä tilannut.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös