Laulava talonmies Sepi Kumpulainen

  • 15 963
  • 32
Suosikkijoukkue
HIFK
Armotonta menoa

Paras ketjunavaus moneen aikaan. Tippaadai, tappaadai, tipadipadaijaa, tapadapadaijaa...
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Joskus 90-luvun alussa kävin Kelpo Pojat -yhtyeen keikalla pohjoiskarjalaisessa ravintolassa. Yllätysesiintyjänä ennen pääaktia toimi Sepi. Hän tulkitsi kuusi kappaletta, joista kolme oli nimeltään Armotonta menoa. Muista taidepläjäyksistä muistan hänen esittäneen ainakin Hirviö tuli mua vastaan -klassikon.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Olen kuullut version, ettei "artistilla" ollut kaikkia elektroneja atomissa.

Oli kuulemma kerran keikan jälkeen saanut managerilta vain junarahat Helsinkiin ja loput keikkapalkkiot pitänyt itsellään.

Tietenkin manageri oli legendan mukaan käyttänyt rahat naisiin ja viinaan.

Joka tapauksessa paska, jota hän syyti, oli hirveää.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Oliko tää legenda täysin rakennettu myytti vajaaälysen ympärille vai mikä oli taustalla?
Tämä itseänikin on jäänyt mietityttämään. Alunperin pidin koko juttua vain hyvänä(?) läppänä, jossa esiintyja itsekin oli täysin juonessa mukana. Muistan kuitenkin lukeneeni tuolloin 90-luvulla jonkun artikkelin, jossa toimittaja antoi ymmärtää, että Sepi itse todellakaan ei tajuaisi olevansa pelle, vaan luuli yleisön oikeasti palvovan hänen musiikkiaan. Jos homma tosiaan meni niin, että henkisiltä kyvyiltään jälkeenjäänyttä nöyryytettiin markkinamiesten toimesta, jää koko jutusta iljettävä maku.

Tietääkö kukaan, miten tuo homma oikeasti meni?
 

Mats Bedö

Jäsen
Suosikkijoukkue
TrailBlazers, HIFK, Bruins & Raiders
Tohon vaan sahkot mukaan, niin meilla on ihan saman luokan paskaa kasassa, joka voitti euroviisutkin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Tietääkö kukaan, miten tuo homma oikeasti meni?

Kumpulainen oli tukitöissä talonmiehenä eräässä taloyhtiössä minkä kellarissa yksi bändi harjoitteli. Bändin pojat ottivat Sepin vitsinä mukaan kämpille ja joku keksi virittää kitaran niin että Kumpulainen sai perussointuja aikaiseksi painamalla kaikki kielet pohjaan. Sitten nämä bändin pojat keksivät nauhoittaa niitä biisejä. Olisikohan Asko Kallonen tai vastaava sitten tarttunut siihen ja antanut vieläpä levyttää ne.
 

scholl

Jäsen
Olenko väärässä, kun muistelen, että Sepi Kumpulainen liittyi jotenkin Jokereihin? Minulla on jonkinlainen muistikuva asiasta.
 

Jude

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Roosters U13
Olenko väärässä, kun muistelen, että Sepi Kumpulainen liittyi jotenkin Jokereihin? Minulla on jonkinlainen muistikuva asiasta.

Ainakin jossain Jokerit-HIFK -ottelussa myytiin/jaettiin Sepi Kumpulaisen nimikirjoituksella varustettuja kasetteja.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Tohon vaan sahkot mukaan, niin meilla on ihan saman luokan paskaa kasassa, joka voitti euroviisutkin.
Eikös Eurovision-laulukilpailun voittanut joku ex-itäblokin combo jossa oli homoseksuaalinen nainen laulamassa. Ei kyllä muistuta Sepiä mielestäni.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Miten on mahdollista saada vain junarahat Helsinkiin, mutta kuitenkin pitää loput keikkapalkkiot itsellään?

XD *pilknus*

Himputti. Esikatselu sux asss.

On se jotenkin mahdollista. Soita Aristoteleelle ja kysy. Puhno on siellä missä seitsemän neitsyttä tanssivat pronssisen kilohailin ympärillä.

Ehkä palkkiona olivat vain junarahat tai jtn. ja lippu jäi vielä käteen.

Joka tapauksessa, Sepi oli lama-Suomen metonymia. Oli menossa Suomen kansainvälinen rimanalitus. Samalla koko kansa alitti kansallisen riman. Silloin, kun kaikki muut kuin scholl kulkivat tuulipuvuissaan ja väärennetyissä Levi's 501:ään.
 

Rebel

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK Helsinki
Olenko väärässä, kun muistelen, että Sepi Kumpulainen liittyi jotenkin Jokereihin? Minulla on jonkinlainen muistikuva asiasta.

Et ole väärässä. Froikkarit, Sepi Kumpulainen ja Jokerit. Siinä se on. 90-luvun alun lama-Suomi.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Oliko tää legenda täysin rakennettu myytti vajaaälysen ympärille vai mikä oli taustalla?
Muutama vuosi sitten entinen duunikaverini oli eksynyt jossain Vantaalla räkälään, jossa Sepi oli esiintynyt likainen jokerilippis päässä noin viidelle ihmiselle. Keikan jälkeen kaiffani oli mennyt vaihtamaan Sepin kanssa muutaman sanan. Tämä oli valitellut nälkäänsä ja sitä, ettei ollut varaa edes junalippuun Tikkurilasta stadiin (taisi jäädä keikkapalkka saamatta). Kamuni suurena filantrooppina ajoi läheiselle Mäkkärille, jossa Sepi sai syödäkseen ja sen jälkeen antoi kyydin kotiin. Lahjaksi avusta Sepi oli kaivanut muovikassista cd:n ja raapustanut siihen omistuskirjoituksen. Töissä kuunneltiin ja olihan se aika mykistävää.
 

jesse72

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, MP, E. Frankfurt, hyvä MJE!
Sepi tuli nähtyä kesällä Jurassic-Rockissa ja kyllä kaveri herätti melkoista myötähäpeää. Vanha kulahtanut t-paita, shortsit vedetty navan yläpuolelle ja niin helvetin ruskettunut jätkä..

Keikan alussa Sepi viritti laulujen sanat siihen varatulle telineelle, mutta tietty se paukahti nurin. Sepi seisoi hölmönä paikallaan ja hyvä ettei itkua alkanut vääntämään. No, onneksi järkkäri rieni paikalle ja kokosi telineen ja Sepi pääsi luukuttamaan.

Kait se on vakavissaan? Testeissä oli armotonta menoa, Sepi oli piilossa kirjahyllyn takana ja virolaisen naisen kanssa oli villiä menoa, vaikkei naitukaan, tai jotain ei jaksa muistaa..
 

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Kumpulainen oli tukitöissä talonmiehenä eräässä taloyhtiössä minkä kellarissa yksi bändi harjoitteli. Bändin pojat ottivat Sepin vitsinä mukaan kämpille ja joku keksi virittää kitaran niin että Kumpulainen sai perussointuja aikaiseksi painamalla kaikki kielet pohjaan. Sitten nämä bändin pojat keksivät nauhoittaa niitä biisejä. Olisikohan Asko Kallonen tai vastaava sitten tarttunut siihen ja antanut vieläpä levyttää ne.

Ex-tyttöystävä asui lapsuutensa naapurissa, missä Sepikin kasvoi ja teki talonmiehen hommia. Kuulemma semmoinen yksinkertainen reppanahan mies oli jo silloin. Taloyhtiössä oli myös Fennica Records, joka päätti levyttää Sepin tuotantoa.

Vuosia sitten luin Soundista jutun, että Sepi pyydettiin keikalle Tampereelle. Mies kertoi, että nyt tulee kalliiksi, kun hän on siirtynyt tuntilaskutukseen. Keikka kesti niin lyhyen aikaa, ettei palkkio riittänyt paluumatkaan, mutta avokätinen järjestäjä maksoi senkin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jossain Hymyssä tai Nykypostissa oli 90-luvun puolivälin kieppeillä Sepi-buumin ollessa kuumimmillaan Sepin ja hänen äitinsä yhteishaastattelu. Jutusta sain käsityksen että pojan äiti se varsinainen talonmies oli, ja poika autteli häntä sen verran kun vajavaisella ymmärryksellään kykeni.

Kovasti äiti oli huolissaan kun poika kiertelee pitkin maata esiintymässä, että miten hän siellä maailmalla pärjää kun pojalla ei ihan kaikki ole kotona, ja Sepi itse kehuskeli saaneensa kerran Kuopiossa keikan jälkeen pillua.

Itse en ole ollut näkemässä, mutta kertovat että kerran Köyliön Lallintalolla kaljapöhnäinen nuoriso rupesi heittelemään kaikella taskuun mahtuvalla pienellä roinalla lavalla jollottanutta dippadadippadadappappaa-miestä, kunnes laulava talonmies oli purskahtanut itkuun ja paennut takahuoneeseen kesken biisin.
 

Halmela

Jäsen
Suosikkijoukkue
maajoukkue
Ei kai tähän voi muuta sanoakun Sepi on esimerkki suomalaisesta todellisuudesta.

Mielestäni kyse on suomalaisesta huumorintajusta. Ainutlaatuisesta jopa, sillä monessa muussa maassa ei kehdattaisi nauraa Kumpulaisen kaltaiselle tapaukselle. Eli lievästi kehitysvammaiselle joka tuskin tajuaa että hän on vitsin kohde. Amerikassa olisi oikeusjutut selviö.

Niin tai näin mutta Kumpulainen on osa Suomen populaarikulttuurin historiaa. Mitä se kertoo Suomesta ja suomalaisista saa jokainen ihan itse päätellä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Itse en ole ollut näkemässä, mutta kertovat että kerran Köyliön Lallintalolla kaljapöhnäinen nuoriso rupesi heittelemään kaikella taskuun mahtuvalla pienellä roinalla lavalla jollottanutta dippadadippadadappappaa-miestä, kunnes laulava talonmies oli purskahtanut itkuun ja paennut takahuoneeseen kesken biisin.
Tämä muuten pitää paikkansa, sillä olin itse paikalla.

Vuosi taisi olla 1991 tai 1992. Samana iltana lavalla oli myös Nypykät. Kolikoillahan Sepiä taidettiin enimmäkseen pommittaa; joku saattoi luopua sytkäristäänkin. Urheasti Sepi yritti soittaa kolikkosateen aikanakin, mutta lopulta yksi otsaan osunut oli liikaa. Kitaran sisäänkin taisi lantti tai pari livahtaa. Sepi tosiaan lähti (itkien?) takahuoneeseen, mutta palasi muutaman minuutin kuluttua lavalle. Loppusetti menikin sitten (kuuden?) järjestysmiehien ympäröimänä.

Muutamasta viestistä muuten saa sen käsityksen, että Sepi keikkailee edelleen tai on tehnyt comebackin. Käsitinkö oikein?
 
Tämä muuten pitää paikkansa, sillä olin itse paikalla.

Vuosi taisi olla 1991 tai 1992. Samana iltana lavalla oli myös Nypykät. Kolikoillahan Sepiä taidettiin enimmäkseen pommittaa; joku saattoi luopua sytkäristäänkin. Urheasti Sepi yritti soittaa kolikkosateen aikanakin, mutta lopulta yksi otsaan osunut oli liikaa. Kitaran sisäänkin taisi lantti tai pari livahtaa. Sepi tosiaan lähti (itkien?) takahuoneeseen, mutta palasi muutaman minuutin kuluttua lavalle. Loppusetti menikin sitten (kuuden?) järjestysmiehien ympäröimänä.

Muutamasta viestistä muuten saa sen käsityksen, että Sepi keikkailee edelleen tai on tehnyt comebackin. Käsitinkö oikein?

Kyllä aidosti kova jätkä kiusais vahvempaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös