Tuomas Tuokkolasta KalPan kakkosvalmentaja

  • 2 118
  • 4

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Öö siis kuka?

Toisaalta Tuokkola teki kyllä viime vuonna hyvää työtä JYPin A-nuorten peräsimessä, mutta riittääkö kokemus Sm-liigassa? Toisaalta Virta ei tarvitse mitään superjeesusta aisaparikseen, sillä on itse sellainen.

Minulla olikin joskus semmoinen teoria valmentajista

On korit A ja B.

Korissa A ovat ''Vesterlundit''. Viisaat hiljaiset miehet,joilla on selkeä visio. Puhuvat hienoilla sanoilla, kirjoittelevat öisin pienen pieniin vihkosiinsa uusia strategioita. Joukkue elää tämän viisaan miehen pelikirjasta.

Korissa B ovat ''summaset''. Suuria persoonia joista ei pahemmin ole kakkovalmentajiksi. Osaavat herättää joukkueen. Isoja egoja mutta myös suuria tekoja.

Homma ei toimi kaavalla A+a=Pieniniemi+Kotilainen.

Homma toimi kaavalla A+b=Pieniniemi+Kapanen, jolloin saatiin toisiaan täydentävä valmentajapari

Yllättävää kyllä taitaa homma toima myös kaavalla B+b=Virta+Kapanen, vaikka alkuun vähän pelkäsin, että onko nyt sitten yhdessä kaksi liian samanlaista persoonaa. Ei ilmeisesti ollut.


Tuokkolaa kun en yhtään tunne, niin en osaa yhtään arvioida kumpaan koriin menisi.Vai olisiko peräti neiti C?
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
NemI kirjoitti:
Korissa A ovat ''Vesterlundit''. Viisaat hiljaiset miehet,joilla on selkeä visio. Puhuvat hienoilla sanoilla, kirjoittelevat öisin pienen pieniin vihkosiinsa uusia strategioita. Joukkue elää tämän viisaan miehen pelikirjasta.

Korissa B ovat ''summaset''. Suuria persoonia joista ei pahemmin ole kakkovalmentajiksi. Osaavat herättää joukkueen. Isoja egoja mutta myös suuria tekoja.

Homma ei toimi kaavalla A+a=Pieniniemi+Kotilainen.

Homma toimi kaavalla A+b=Pieniniemi+Kapanen, jolloin saatiin toisiaan täydentävä valmentajapari

Lupaava nuori valmentaja. Itse olen tästä nimityksestä varsin iloinen. Ei kakkoseksi mitään valmista huippunimeä saa, mutta nyt on haettu valmennustiimiä, Virta on hakenut mieleistään paria, joka täydentää häntä ja on riittävän erilainen, mutta kuitenkin samanlainen.

Jyväskylässä Tuokkolalla on vain hyviä näyttöjä. Askel eteenpäin tämäkin taas on. Ja mitä koreihin tulee, niin Tuokkola on korin A-miehiä. Hän miettii ja pohtii, tutkii ja analysoi, sitten tekee jämäkän ratkaisun. Virta elää enemmän tunteella. Toisiaan täydentävä kaksikko siis.
 

TKO

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, NFL
NemI kirjoitti:
Yllättävää kyllä taitaa homma toima myös kaavalla B+b=Virta+Kapanen, vaikka alkuun vähän pelkäsin, että onko nyt sitten yhdessä kaksi liian samanlaista persoonaa. Ei ilmeisesti ollut.

Nyt en oikein ymmärrä. Siis Hannes Kapanen ja Pekka Virta samanlaisia persoonia? Ainakin allekirjoittaneella on vahvana elävä käsitys siitä, että Virta on tyyliltään kovaääninen sekä suorasanainen valmentaja, kun taas Hanneksen tyyli on huomattavasti pelaajaläheisempi ja keskustelevampi. Tällainen Jekyll & Hyde -kaksikko onkin varsin usein toimivaksi havaittu - parhaana esimerkkinä ehkäpä juuri Summanen & Westerlund.

Tuokkolan valinnasta sen verran, että tuskinpa pikkuseuran kakkosvalmentajan postille on juurikaan tunkua nimekkäiden valmentajien joukossa - Hannes toki tässä suhteessa poikkeus. Tuomas Tuokkolasta en paljoakaan tiedä (luin syksyllä Jyväskylän paikallislehdestä Tuokkolan veljesten haastattelun siinä melkeinpä kaikki), mutta kyseessä on nuori valmentaja, jolla on lyhyellä päävalmentajauraltaan meriittinä A-junnujen Suomen mestaruus. Huomattavasti tyytyväisempi minä tähän valintaan olen kuin aikoinaan Kotilaisen tuloon.
 

Musta87

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä vähän jyväskyläläistä näkökulmaa valintaanne. Tuokkolan näytöt vastuuvalmentajana ovat oikeastaan aika kaksijakoiset. Ensimmäisellä kaudella mies nosti ennakkoon heikolla materiaalilla pelanneet B-junnut (87-88) odotettua ylemmäs aina tiukkaan pleijarisarjaan saakka, vaikka ennakko-odotukset puhuivat sarjapaikan pelastamisen olevan lähempänä totuutta.

Tuon vuoden jälkeen vanha aisapari A-nuorista Petri "Welho" Mattila sai Hippoksesta ja jääkiekosta tarpeekseen ja siirtyi viettämään sapattivuotta jättäen perintöprinssilleen loistavasti koulutetut ikäluokat 85-87 a-nuoriin, jonne Tuokkola siis vuoden B-junnusetin jälkeen itsekin matkasi. Kauden 2005-06 A-nuorten ryhmän runko (mm. nyk. Mestis- & liigapelaajat Asplund, Ahlqvist, Leppänen, Virpiö, Lahti, Forsberg, Hyvärinen) oli pelannut A:ssa jo useamman kauden ja osa saanut myös liigakasteensa. Iso joukko oli mukana myös kun JYP otti kaudella 2003-2004 otti A-nuorissa hopeaa. Tuokkola jatkoi valitsemallaan ja Mattilalta hyvin omaksutulla tiellä ja johdatti joukkueen erinomaista kunnonajoitusta osoittaen aina mestaruuteen saakka.

Tämä kausi on puolestaan nostanut tuon toisen puolen esiin. Meno on ollut todella vaisua. Toki kaikille jyväskyläläistä juniorikiekkoa toisellakaan silmällä seuraavalle oli selvää ettei viime kevään kaltaista menestystä ollut odotettavissa, mutta silti aina löytyy niitä, ketkä toteavat mestaruuden tulleen Mattilan luomilla pohjilla ja nyt nähtiin todelliset Tuokkolan eväät.

Itse en kummemmin ota kantaa, mutta sen verran voin sanoa, että huomattavasti huonomminkin olisitte voineet valita. Sitoutunut, innokas, vaativa, pelaajien puolta pitävä ja tarvittaessa myös kusipäinen valmentaja riveihinne liittyy. Sillat ovat osalla palaneet, ja osalla välit ovat tämän jälkeen jopa korjaantuneet.

Hyvä ihminen; toki. Hyvä valmentaja; jää nähtäväksi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös