Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 891 029
  • 81 125

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olin 1,5 vuotta terveenä kuin pukki ja kun toisesta rokotteesta oli kulunut 2 viikkoa, niin sain sitten pitkästä aikaa kunnon flunssan. Varaudu siihen.

Sitä on pirusti nyt liikkeellä. Syys- ja lokakuu ovat sellaisia viimeisiä ulkoilu-, retkeily- ja mökkeilykuukausia, ettei flunssakaan houkuttelisi, joten osin tuosta syystä pidän vielä toistaiseksi maskia bussissa ja kaupoissa. Jos tuo vielä vähän auttaisi tässä...

Toinen syy on taas se, että kilttinä poikana noudatan kuuliaisesti suosituksia. Ja kolmas se, ettei maski ole ollut mikään kynnyskysymys tai äärimmäisen epämukavuuden ilmentymä meikäläiselle.

Sitten kun suositus loppuu, loppuu käyttö varmasti suurimmalta osalta ihmisiä, ja niin varmasti minultakin.
 

Blackie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Yhden maskittoman matkustajan takia on ok laittaa koko vaunu kärsimään lapsen peliäänistä?
Niinpä. Covid-fasistit in a nutshell, niinsanotusti.

Kyllähän ravintolarajoitukset olisi voinut ihan hyvin vapauttaa kokonaan, mutta kaipa tuokin on askel kohti normaalia.
 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat
Olin 1,5 vuotta terveenä kuin pukki ja kun toisesta rokotteesta oli kulunut 2 viikkoa, niin sain sitten pitkästä aikaa kunnon flunssan. Varaudu siihen.

Homma kyllä normalisoitunut lasten tarhassa. Viime kaudella ei mitään isompia flunssaepidemioita missään vaiheessa. Nyt heti alkuun iso määrä poissaoloja, ja kun sieltä käy lapsia hakemassa, niin joka toisella nenä vuotaa kuin hana. Hyvä homma näin, normaaliin mennään sielläkin ja lapset saavat sairastaa flunssansa ja kehittää vastustuskykyä. Hienoa.
Sama täällä, paitsi että toinen rokotusaika on ensi viikolla, tarkemmin ke 22.9. Viime viikolla iski ensimmäinen flunssa lähes kahteen vuoteen. Sitä on liikkeellä todella paljon ja leviää kuin kulovalkea. Koronatestiin en mennyt lainkaan koska veljelläni oli samankaltainen tauti hetkeä aiemmin, hän meni testiin ja nega tuli.

Minulla oli mahdollisuus itse asiassa aikaistaa rokotusaikaa ja hakea se jo elokuun lopulla. Nyt naurattaa hieman se, että jos sen olisin hakenut silloin, niin minäkin todennäköisesti ajattelisin nyt samalla tavalla ja pistäisin flunssan rokotteen piikkiin (heh). Nyt ehdin sen kuitenkin sairastaa ennen rokotetta joten sitä "harhaluuloa" ei onneksi ehtinyt syntyä tai tarvitse sen kummemmin miettiä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Ei voi kuin ihmetellä näitä vaatimuksia tartuntamäärien julkaisemisen lakkauttamisesta. Jos ne luvut ahdistaa niin lakatkaa lukemasta niitä!

Tuskin mikään toimenpide löisi lisää vettä syväpäätyläisten kiukaalle enemmän kuin tietojen panttaaminen hallinnon toimesta! Nyt niitä valoja päälle.
 

peterra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ei voi kuin ihmetellä näitä vaatimuksia tartuntamäärien julkaisemisen lakkauttamisesta. Jos ne luvut ahdistaa niin lakatkaa lukemasta niitä!

Ei voi kuin ihmetellä, miksi joku haluaa jotain lukuja julkaistavaksi, joilla ei ole mitään merkitystä. Tartunnat eivät tarkoita enää juuri mitään ja jos emme edes testaa edes kovin massiivisesti niin suurin osa tartunnoista jää pimentoon. Mitä iloa on tiedosta, että Suomessa on "keksitty esimerkki" 325 uutta koronavirustartuntaa, jos emme testeillä saa selville kuin murto-osan niistä? Aivan. Tartunnat & testaaminen kulkevat käsi kädessä eli kun testataan paljon niin tulee myös paljon tartuntoja ilmi. Tämä on sitten taas kosmetiikkaa, kun rokotekattavuuden kasvun myötä tartuntojen määrä ei suoraan kerro enää epidemiasta yhtään mitään tai edes mihin suuntaan se on menossa niin miksi näitä lukuja pitää julkaista?

Voidaanhan me nyt ihan vastaavasti alkaa sitten samalla testaamaan, kuinka monella on jonkun toisen koronaviruksen aiheuttama syysflunssa ja saamme ihan yhtä epämääräistä ja hyödytöntä tietoa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Onhan näihin ihan hyviä perusteita, joita tulee nopeasti mieleen muutamia: Jos lähipiirissä on riskiryhmäläisiä, työnantaja vaatii tai suosittelee vahvasti, tai sitten ihan sellainen näkökulma, että mieluummin siellä testissä käy lieväoireisena kuin vuodepotilaana, jollaiseksi "The Corona" vie helposti muutamassa päivässä.

Itse selvisin rokottamattoman korona-ajan läpi ilman flunssia ja myös testeissä käyntejä. Nyt toisesta rokotteesta on jo kaksi viikkoa, joten viikon verran on ollut "vapaus". Tämä on varsin hienoa, etten sanoisi.

Pari kertaa korona-aikana jotain köhää ollut. Nämä olen hoitanut omaehtoisella kotikaranteenilla. Ei minun omatuntoni antaisi minun ravata jatkuvasti testeissä joilla tuotan tuhansien eurojen laskun veronmaksajille, sekä samalla kuormitan terveydenhuoltoa estäen ja hidastaen jonkun toisen hoitoonpääsyä, joka hoitoa oikeasti tarvitsee.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pari kertaa korona-aikana jotain köhää ollut. Nämä olen hoitanut omaehtoisella kotikaranteenilla. Ei minun omatuntoni antaisi minun ravata jatkuvasti testeissä joilla tuotan tuhansien eurojen laskun veronmaksajille, sekä samalla kuormitan terveydenhuoltoa estäen ja hidastaen jonkun toisen hoitoonpääsyä, joka hoitoa oikeasti tarvitsee.

Minun omatuntoni taas kestäisi, koska minä maksan veroja. Ja päätöksen niiden rahojen käytöstä tällaiseen on tehnyt joku muu puolestani. Toki nyt kun kahteen kertaan olen rokotettu, en ohjeiden mukaan mene testiin pikkuflunssasta, mutta jos sellainen olisi rokottamattomana tullut, niin toki olisin mennyt. Minusta se olisi ollut ihan itsestään selvää, koska en olisi halunnut aiheuttaa vaikkapa sellaista skenaariota, jossa olisin altistanut avovaimon, ja hän olisi laiminlyöntini takia vienyt oireettomana tartunnan työpaikalleen ja vaikka tartuttanut sen edelleen riskiryhmäläisiin.

EI minun omatuntoni olisi sallinut sitä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: mjr

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Minun omatuntoni taas kestäisi, koska minä maksan veroja. Ja päätöksen niiden rahojen käytöstä tällaiseen on tehnyt joku muu puolestani. Toki nyt kun kahteen kertaan olen rokotettu, en ohjeiden mukaan mene testiin pikkuflunssasta, mutta jos sellainen olisi rokottamattomana tullut, niin toki olisin mennyt. Minusta se olisi ollut ihan itsestään selvää, koska en olisi halunnut aiheuttaa vaikkapa sellaista skenaariota, jossa olisin altistanut avovaimon, ja hän olisi laiminlyöntini takia vienyt oireettomana tartunnan työpaikalleen ja vaikka tartuttanut sen edelleen riskiryhmäläisiin.

EI minun omatuntoni olisi sallinut sitä.

Esimerkkisi perustuu hypoteettiseen skenaarioon, minun esimerkki todelliseen seuraukseen joka testissä ravaamisesta seuraa. Iso lasku veronmaksajille ja jonkun leikkaukseen pääsy hidastuu. Todellisuudessa sinun ollessa lenssussa vaimosikin voi noudattaa erityistä varovaisuutta ja olla ainakin tapaamatta riskiryhmäläisiä. Mikä ei ole hypoteettista vaan täyttä totta jo nyt, on se että hoitovelka on paisunut ja moni odottaa kuukausikaupalla leikkaukseen pääsyä. En minä ole ainoa joka näin ajattelee vaan kyllä monista sairaanhoitopiireistä on jo pitkään valitettu tämän testausrumban hulluutta.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Todellisuudessa sinun ollessa lenssussa vaimosikin voi noudattaa erityistä varovaisuutta ja olla ainakin tapaamatta riskiryhmäläisiä ja vähintään pitää maskia tavattaessa.

Hän toki pitää maskia töissä, kun se on käytäntö. Mutta ei hän olisi töihin voinut olla menemättä tai jättäytyä omin päin etätöihin vain sillä, että minä olisin ollut flunssassa. Kyllä tuossa kohtaa suositusten mukaisesti testiin meneminen olidi ollut ihan perusteltua.

Olen toki kanssasi täysin samaa mieltä siitä, että nyt kun suurin osa suomalaisista on rokotettu kahdesti, ei ole mitään järkeä enää testata kuin rokottamattomat, kertaalleen rokotetut ja vain hyvin rajatuissa tapauksissa kahdesti piikitetyt.
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Minun omatuntoni taas kestäisi, koska minä maksan veroja. Ja päätöksen niiden rahojen käytöstä tällaiseen on tehnyt joku muu puolestani. Toki nyt kun kahteen kertaan olen rokotettu, en ohjeiden mukaan mene testiin pikkuflunssasta, mutta jos sellainen olisi rokottamattomana tullut, niin toki olisin mennyt. Minusta se olisi ollut ihan itsestään selvää, koska en olisi halunnut aiheuttaa vaikkapa sellaista skenaariota, jossa olisin altistanut avovaimon, ja hän olisi laiminlyöntini takia vienyt oireettomana tartunnan työpaikalleen ja vaikka tartuttanut sen edelleen riskiryhmäläisiin.

EI minun omatuntoni olisi sallinut sitä.

pojalla kun oli tässä juuri korona niin itse kävin salilla ja muualla normaalisti koska kaksi piikkiä nahassa. Ei omatunto kolkuttanut kun ohjeetkin sellaiset että ei tarvitse karanteeniin jäädä. Ei ennenkään kukaan mitään influenssia ole miettinyt et tartuttaako riskiryhmiä kaupassa tai muualla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
pojalla kun oli tässä juuri korona niin itse kävin salilla ja muualla normaalisti koska kaksi piikkiä nahassa. Ei omatunto kolkuttanut kun ohjeetkin sellaiset että ei tarvitse karanteeniin jäädä. Ei ennenkään kukaan mitään influenssia ole miettinyt et tartuttaako riskiryhmiä kaupassa tai muualla.

Tuohan on täysin eri asia, kuin mistä olemme tuossa yllä väitelleet. Puhuimme nimenomaan ajasta ennen rokotteita. Silloin testiin meneminen on minusta hyvinkin suotavaa. Kun on täysi rokotesuoja, niin ei silloin tietenkään tarvitse mihinkään testeihin mennä, suosituksen mukaan. En itsekään mene.
 

oiler99

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers, Raahe-Kiekko, Oulun Kärpät, ManU
Arkansasin yliopiston tutkijat ovat löytäneet todennäköisen syyn pitkäkestoiselle koronalle. Kyseessä on immuunijärjestelmän säätelyä häiritsevä vasta-aine, joka aktivoituu useita viikkoja infektion saamisen jälkeen.

Pitkäaikaisen koronan syy ehkä löytynyt - MTVuutiset.fi
 

topdog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Tuohan on täysin eri asia, kuin mistä olemme tuossa yllä väitelleet. Puhuimme nimenomaan ajasta ennen rokotteita. Silloin testiin meneminen on minusta hyvinkin suotavaa. Kun on täysi rokotesuoja, niin ei silloin tietenkään tarvitse mihinkään testeihin mennä, suosituksen mukaan. En itsekään mene.

my bad! Ketjun seuraaminen jäänyt vähemmälle viime aikoina ja tuli vaan nopeasti vilkaistua salilla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
my bad! Ketjun seuraaminen jäänyt vähemmälle viime aikoina ja tuli vaan nopeasti vilkaistua salilla.

Ei mitään, pääasia on, että lopputulos on sellainen, josta olemme samaa mieltä. :)

Sama itselläni, viimeiseen viikkoon en ole ehtinyt tätä seurailla kovinkaan paljoa verrattuna aiempaan. Tänään oli bussissa enemmän aikaa, joten nyt ehti vähän enemmän katsoa, että onko täällä jotain uutta.

Ehkä tämä on sen merkki, että pandemia päättyy hiljalleen. Tauti jää, mutta sen merkitys pienenee.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Yllättävän positiivisena ollut Ruotsalainen A-studiossa.


Muutoin Ruotsalainen pitää testausstrategian muutosta tässä kohtaa hyvänä.


– Mitään dramaattista muutosta juuri nyt tämä muutos ei aiheuta. Tarkoitus on kohdentaa testejä rokotuskattavuuden noustessa: testataan rokottamattomat, kertaalleen rokotetut mutta myös kaksi kertaa rokotettuja lieväoireisia ja riskiryhmäläisiä. On iso ryhmä, joita vielä testataan. Pitää muistaa, että kaikilla on yhä oikeus testiin iästä riippumatta, Ruotsalainen totesi.



 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arkansasin yliopiston tutkijat ovat löytäneet todennäköisen syyn pitkäkestoiselle koronalle. Kyseessä on immuunijärjestelmän säätelyä häiritsevä vasta-aine, joka aktivoituu useita viikkoja infektion saamisen jälkeen.

Pitkäaikaisen koronan syy ehkä löytynyt - MTVuutiset.fi

Tämä olisi todella hyvä uutinen, mikäli tuo hypoteesi osoittautuu todeksi. Uutisen mukaan potentiaalisia hoitomuotoja olisi olemassa "paljonkin", joten on hyvinkin mahdollista, että sellainen löytyisi. Lisäksi tieto siitä, että tuon ilmiön syy on fysiologinen, helpottaisi varmasti niitä epäonnisia, jotka ovat saaneet osakseen vähättelyä tai niskaansa epäilyjä siitä, että oireet ovat vain kuvittelua.
 

Mathieu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Ja tuo on mainio uutinen, jos ongelma tosiaan on vasta-aineesta johtuva, jossa vasta-aine estää entsyymin katalyyttistä toimintaa. Sehän tarkoittanee aika yksinkertaisiakin lääkehoitoja. Lääkkeet toki joudutaan kehittämään, mutta tälle on nyt niin kova kysyntä, että se tapahtunee nopeahkosti. Hyviä uutisia tippuu nyt monista suunnista.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Nyt tuli vähän normaalimpi luku TAYS:n seurannassa. Tälle päivälle siis 45 tartuntaa. Viikko sitten rekisteröitiin 60 tartuntaa.

Ma - ke välillä todettu nyt siis 70 tartuntaa. Viime viikon ma - ke rekisteröitiin 156 tartuntaa. Onhan tää ihan huima pudotus.

 

Näkkäri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Pudotus on varmasti huima kun testausta ajetaan alas, mutta valitettavasti se ei kerro sitten enää mitään siitä kuinka paljon tartuntoja Suomessa on. Alkaa olemaan oikeasti kohta jo hölmöä verrata vanhoja lukemia uusiin ja puhua pudotuksesta kun lukemia ei voi verrata keskenään.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Helsingin kaupungin sairaalahoidossa enään 8. Eilen oli vielä 6.

Helsingissä tosiaan rekisteröity eiliselle 102 tartuntaa.

14.9. 7 päivän tartuntojen keskiarvo 90. Lasku vaan jatkuu.

14pv:n ilmaantuvuus enään 226, kun 14pv:ä sitten oli 302.

 

Steril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kivikovat liiganousijat

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ravintolarajoituksista lukiessa pisti silmään, että yhä edelleen nuo rajoitukset on sidottu siihen, onko alue perus-, kiihtymis- vai leviämisvaiheessa. Eikö noista vaiheista pitänyt luopua jo hyvän aikaa sitten? Onko enää mitään perusteita sille, että Helsingissä baarissa ei saa laulaa karaokea, mutta Joensuussa saa?

No, sitä odotellessa, että esimerkiksi HUS ilmoittaa leviämisvaiheen päättyneen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös