Satakunnan herruus – Ässät vs. Lukko

  • 1 473 555
  • 15 403

ValkMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ihan näin ulkopuolisena sanottava, että Ässien simppeli pata on hienoimpia NHL:n ulkopuolisia logoja jääkiekkojoukkueella. (ja taakse jää myös moni tarunhohtoisesta) Riittävän yksinkertainen, ollakseen tunnistettava kauempaakin ja, että tulevat kannattajasukupolvet voivat piirtää kouluvihkoonsa. :) Jokereiden narrinpään ohella suosikkini kotimaisista urheilulogoista.

Nyt on todellista järkipuhetta ja vielä Porin ulkopuolelta katsottuna. Nyt voin kuolla rauhassa.
 

Veffi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomenmestari 2021
Riittävän yksinkertainen, ollakseen tunnistettava kauempaakin ja että tulevat kannattajasukupolvet voivat piirtää kouluvihkoonsa. :)
Sen verran yksinkertainen logo että jopa porilaislapset osaavat sen piirtää.
 

Frölunda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Boston
Olen itse aina ollut sitä mieltä että porilainen loppupeleissä edustaa ihmistä, etenkin suomalaista ihmistä, pienoiskoossa. Suurin osa kaikista ihmisistä nimittäin on juuri kuvailemasi kaltaisia, eli livenä tosielämässä ihan mukavia ja tasapainoisia joiden kanssa pystyy juttelemaan ihan normaalisti. Mutta netissä sitten helposti ja etenkin hetkittäin suunnilleen jokainen muuttuu aivan täydeksi friikiksi, porilainen tai raumalainen tai kuka tahansa.. se on jännä millainen rinnakkaistodellisuus netti on tämän tosielämän rinnalla

Jatkiksen palstalla tämä näkyy niin, että voin mennä johonkin ketjuun ja olla nimimerkin X (porilainen, raumalainen, kuka hyvänsä) kanssa täysin samaa mieltä, koska hän vaikuttaa todella järkityypiltä. Ja sitten menen toiseen ketjuun, ja olenkin nimimerkin X kanssa täysin eri mieltä, koska siinä ketjussa hän vaikuttaakin yhtäkkiä ihan täydeltä sekopäältä. Jännä ilmiö on tämäkin..

Mutta onhan se nyt näin päin parempi. Nettiselaimen saa ruksista kiinni. Livenä jos alkaa ruksia toisen suuta kiinni, niin kotimatka viivästyy poliisilaitoksella/ensiavussa käynnin verran...
 

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä oon miettinyt vähän yli 40 vuotta että mistä tuo Lukko nimi on joskus keksitty. Että muuttuuko vaan Säpistä Lukoksi. Googlettamalla sekin selvisi. Eli kun oli jo olemassa Haka niin haluttiin astetta parempi ja kestävämpi, eli Lukko.
Joka päivä oppii uutta!
 
Mä oon miettinyt vähän yli 40 vuotta että mistä tuo Lukko nimi on joskus keksitty. Että muuttuuko vaan Säpistä Lukoksi. Googlettamalla sekin selvisi. Eli kun oli jo olemassa Haka niin haluttiin astetta parempi ja kestävämpi, eli Lukko.
Joka päivä oppii uutta!
Onko siitä mitään tarkkaa tietoa, mistä syystä Raumalla päädyttiin aikanaan juuri kettulogoon? Sen tiedän, että eläinvillitys logoissa oli kova mutta miksi juuri kettu?
 

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Onko siitä mitään tarkkaa tietoa, mistä syystä Raumalla päädyttiin aikanaan juuri kettulogoon? Sen tiedän, että eläinvillitys logoissa oli kova mutta miksi juuri kettu?
Eikös siinä ollut vaan ajatus juonikkaasta eläimestä? Maskottina ja ajatuksena mielestäni ihan ok. Logoon ei olisi koskaan kuulunut päästää.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Eikös siinä ollut vaan ajatus juonikkaasta eläimestä? Maskottina ja ajatuksena mielestäni ihan ok. Logoon ei olisi koskaan kuulunut päästää.
Se 2001 nurkilla ollut plagiointikettu oli kyllä surkeuden huippu, jota sai hävetä... Sykora toi tuon ekan kettuaiheen matkalla Suomeen. Hänen mielestään lehväslukko oli huono logo. Näin muistelisin.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Se ihan ensimmäinen ketun kuva kaudelta 1996-97 oli kopio AHL-seura Albany River Ratsin logosta. Värit tietysti olivat eri ja rotta oli vaihtunut ketuksi mutta kyllä niissä samaa näköä on.

Mä en nyt muista millään että ketkä herrat tuon muutoksen läpi ajoivat ja kuvan suunnittelivat. Monta kertaa sen olen kyllä lukenut. Mutta kun en muista niin en viitsi tähän kenenkään syyttömänkään nimeä pistää.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Luulisin, että valittiin vain joku elukka joka sopii urheilujoukkueelle ja sellainen mitä ei vielä Suomessa käytössä ollut. Kettu. Ja sille saatiin melko luonteva Rauma-Repola yhteyskin. @Stuttgarter
Jossain niistä Rantasen tai Tanhuanpään kirjoista on muistaakseni ihan pätevä selvitys kettulogon synnystä. @Roku
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Kettu oli alussa pelkkä fanituotteisiin laitettu logo, jonka tarkoitus oli saada fanituotteita paremmin kaupaksi kuin seuran aidolla logolla. Muistan, että Jääkiekkolehtikin uutisoi asiasta otsikolla ”Lukolle uusi fanituotelogo”.

Tuo varmaan sai alkunsa siitä, kun kauppoihin tuli Anaheimin, Floridan ja San Josen logoilla varustettuja salihousuja ja lippiksiä, joiden suosio nähtiin olevan pois kotiseuran fanituotemyynnistä. Piti siis saada uusi logo, jolla pystyy kilpailemaan em. tuotteiden kanssa.

Toisin sanoen kettu oli täysin teennäinen viritelmä, vaikka joku kuinka perustelisi sitä Rauma-Repolalla tms.
 

Okkul

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko ja maajoukkueet
Pronssikauden 96-97 jälkeen Lukon seurajohto esitteli yleisölle Rauman Lukon uuden logon, ketun, jolla oli jääkiekkomaila kädessä. Logoon oli haettu vaikutteita rapakon takaa Albany River Rats AHL – joukkueelta. ... Myöhemmin kettu-logoa muokattiin ja jalostettiin nykyiseen muotoon.
Tämmön tieto löyty. @Roku muisti oikein. Miksi näin tehtiin? se oli varmasti markkinoitia sen ajan hengen mukaan joku eläin piti saada jolla voidaan myös oheismyyntiä kasvattaa.
 

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jaa joo! Toinen yhtä mielikuvikseton logo ja jopa astetta tylsempi. Kaksi logoa, jotka yhä miellän pelikortteihin, en jääkiekkologoihin
Ja näin kommentoi kalastaja, jonka joukkueen logo on ehkä naurettavin, mitä jääkiekossa on koskaan nähty *hymiö*. Mieti nyt, kuinka joku voi laittaa riippulukon kuvan joukkueensa pelipaitaan.?!
Kuva, jonka miellän rautakaupan tarvikeluetteloon.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Mä oon miettinyt vähän yli 40 vuotta että mistä tuo Lukko nimi on joskus keksitty. Että muuttuuko vaan Säpistä Lukoksi. Googlettamalla sekin selvisi. Eli kun oli jo olemassa Haka niin haluttiin astetta parempi ja kestävämpi, eli Lukko.
Joka päivä oppii uutta!

Ja tähän tarkennuksena, että Valkeakoski ei ollut/ole mikä tahansa kaupunki, vaan paperiteollisuuskaupunki Rauman tapaan. Nimeä tärkeämpää on sitä taustoittavan tarinan hienous ja historiallisuus.
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Ja näin kommentoi kalastaja, jonka joukkueen logo on ehkä naurettavin, mitä jääkiekossa on koskaan nähty *hymiö*. Mieti nyt, kuinka joku voi laittaa riippulukon kuvan joukkueensa pelipaitaan.?!
Kuva, jonka miellän rautakaupan tarvikeluetteloon.
Onhan tuo lehväslukko parempi logona kuin pelikorteista tuttu patakuvio. Itse Ruotsissa asuneena sekä nykyisenä turkulaisena pitää tunnustaa, että lehväslukkokaan ei enää tänä päivänä ole 2020-luvun standardilla oleva logo, siis eittämättä vanhahtava. Onhan HIFKin paluu petokuvasta takaisin tuttuun vanhaan HIFK logoon samalla tavalla paluu 1960- ja 1970 luvuille. Tietty perinteistä puhuttaessa logomuunnos pitäisi olla ilveksen logossa tapahtuneen kehityksen kaltainen, ei holtitonta edestakaisin hyppelyä tai huono tekele jostain aiheesta.
 
Viimeksi muokattu:

angnus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onhan tuo lehväslukko parempi logona kuin pelikorteista tuttu patakuvio. Itse Ruotsissa asuneena sekä nykyisenä turkulaisena pitää tunnustaa, että lehväslukkokaan ei enää tänä päivänä ole 2020-luvun standardilla oleva logo, siis eittämättä vanhahtava. Onhan HIFKin paluu petokuvasta takaisin tuttuun vanhaan HIFK logoon samalla tavalla paluu 1960- ja 1970 luvuille. Tietty perinteistä puhuttaessa logomuunnos pitäisi olla Iilveksen logossa tapahtuneen kehityksen kaltainen, ei holtitonta edestakaisin hyppelyä tai huono tekele jostain aiheesta.
Patalogo on iätön, ei vanhene näillä näkymin koskaan, eli on joku osannut joskus Porissakin jotain tehdä oikein.
Tuo että olet asunut Ruotsissa, Raumalla ja Turussa kertoo aika paljon siitä, miksi riippulukko logona on mielestäsi kansainvälistä ja upeaa Patalogoa parempi. Me muut, joilla ei ole tuollaista "kolminkertaisesti noloa historiaa taakkana", pidämme Patalogoa tyylikkäämpänä.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Toisin sanoen kettu oli täysin teennäinen viritelmä, vaikka joku kuinka perustelisi sitä Rauma-Repolalla tms.
Huvittavaahan tässä oli se että kun Kiekkolehti kävi silloin syksyllä 2006 tekemässä jutun Äijänsuon remontoidusta jäähallista, kysyttiin myös peliä katsomassa olleiden kannattajien mielipidettä siitä kumpi on parempi, se vanha alkuperäinen vaiko kettukuva.

Viisi vastaajaa oli ja muistaakseni äänet menivät 5-0 ketulle. Mulla ei nyt ole sitä kyseistä lehteä tässä että en voi tarkistaakaan.
 

Vasenpaitsio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Patalogo on iätön, ei vanhene näillä näkymin koskaan, eli on joku osannut joskus Porissakin jotain tehdä oikein.
Tuo että olet asunut Ruotsissa, Raumalla ja Turussa kertoo aika paljon siitä, miksi riippulukko logona on mielestäsi kansainvälistä ja upeaa Patalogoa parempi. Me muut, joilla ei ole tuollaista "kolminkertaisesti noloa historiaa taakkana", pidämme Patalogoa tyylikkäämpänä.
Olen monta kertaa plarannut korttipakan läpi ja tiedän minkämoinen kortti Ässä on. Kysymys kuuluukin että miksi Ässillä on paidassa iso musta anustappi?
 

Metsästäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
JVDT
Huvittavaahan tässä oli se että kun Kiekkolehti kävi silloin syksyllä 2006 tekemässä jutun Äijänsuon remontoidusta jäähallista, kysyttiin myös peliä katsomassa olleiden kannattajien mielipidettä siitä kumpi on parempi, se vanha alkuperäinen vaiko kettukuva.

Viisi vastaajaa oli ja muistaakseni äänet menivät 5-0 ketulle. Mulla ei nyt ole sitä kyseistä lehteä tässä että en voi tarkistaakaan.
Tuossa katsellessa tuota Lukon CHL ryhmää, eittämättä tulee mieleen Lukon kettuajat. Mannheimilla ja sveitsiläisillä kun on molemmilla Logossa eläinhahmo
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Huvittavaahan tässä oli se että kun Kiekkolehti kävi silloin syksyllä 2006 tekemässä jutun Äijänsuon remontoidusta jäähallista, kysyttiin myös peliä katsomassa olleiden kannattajien mielipidettä siitä kumpi on parempi, se vanha alkuperäinen vaiko kettukuva.

Viisi vastaajaa oli ja muistaakseni äänet menivät 5-0 ketulle. Mulla ei nyt ole sitä kyseistä lehteä tässä että en voi tarkistaakaan.
Keneltä tuokin oli osattu kysyä, että saatiin noin hölmö vastaus. Ei ainakaan siltä isältä, jonka mielestä kettumaskotti oli liian pelottava.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Huvittavaahan tässä oli se että kun Kiekkolehti kävi silloin syksyllä 2006 tekemässä jutun Äijänsuon remontoidusta jäähallista, kysyttiin myös peliä katsomassa olleiden kannattajien mielipidettä siitä kumpi on parempi, se vanha alkuperäinen vaiko kettukuva.

Viisi vastaajaa oli ja muistaakseni äänet menivät 5-0 ketulle. Mulla ei nyt ole sitä kyseistä lehteä tässä että en voi tarkistaakaan.
Muistaakseni Lukko itsekin joskus teki (jotain vähän salamyhkäisiä) kyselyitä ja Rajan suulla sitten kerrottiin, että kettulogolla on vankkumaton kannatus. Tämä siis muutamaa vuotta ennen kuin Lukko-logoon palattiin. Voi olla että muistan väärin.

Jos pääsee eroo tuosta anustappimielikuvasta, niin onhan Ässien logo ihan tyylikäs. Ongelma vain on, että eihän se ole mikään logo, vaan korttipakan pata. Ässät ei voisi fanituotteena tehdä logollaan varustettua korttipakkaa. Tai kertokaa nyt että sellainen on tehty, olisihan se aika hauska itse asiassa. Lukon logo on toki yleisesti tunnustettu yhdeksi kotimaisen jääkiekon hienoimmista. Yleisillä tunnustajilla tarkoitan tässä yhteydessä Kasper Strömmania, Kivimäen Jussia ja Jatkoajan Lukko-toimitusta.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Juu, kyllä Rajala usein puheli että kartoitusta on tehty ja kettu säilyttää suosionsa.

Semmosta se on. En mä toisaalta tuota 15 vuoden takaista Kiekkolehden gallupin tulostakaan ihmettele, 10 vuottahan silloin jo oli ketun kuvia katseltu ja siihen totuttu.

Itse varsinainen vaihdoskaan silloin 1996 ei suuria tunteita herättänyt. Aika tietysti oli täysin erilainen mitä tällä hetkellä elämme, mutta siinähän se meni sivutuotteena samalla kun ihmeteltiin Sykoran ja Pentti-herran aikaisen dream teamin hajoamista ja rosterin vaihtumista ruotsalaiseksi ja ennen muuta valmentajan vaihtumista ruotsalaiseksi kuminaamaksi.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Muistaakseni Lukko itsekin joskus teki (jotain vähän salamyhkäisiä) kyselyitä ja Rajan suulla sitten kerrottiin, että kettulogolla on vankkumaton kannatus. Tämä siis muutamaa vuotta ennen kuin Lukko-logoon palattiin. Voi olla että muistan väärin.

Jos pääsee eroo tuosta anustappimielikuvasta, niin onhan Ässien logo ihan tyylikäs. Ongelma vain on, että eihän se ole mikään logo, vaan korttipakan pata. Ässät ei voisi fanituotteena tehdä logollaan varustettua korttipakkaa. Tai kertokaa nyt että sellainen on tehty, olisihan se aika hauska itse asiassa. Lukon logo on toki yleisesti tunnustettu yhdeksi kotimaisen jääkiekon hienoimmista. Yleisillä tunnustajilla tarkoitan tässä yhteydessä Kasper Strömmania, Kivimäen Jussia ja Jatkoajan Lukko-toimitusta.
On noita Ässien korttipakkoja tehty. Pelaajia noissa tietysti on kuvina. Minullakin taitaa olla korttipakka kahdelta eri kaudelta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös