NHL ja homous

  • 152 408
  • 447

Christian74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins ja Tappara
Onhan tämäkin aika naurettava juttu. Mun mielestäni voi sanoa yleisesti niin että kyllä maailmaan meteliä mahtuu eikä se lopu vaikka kuinka joku pahoittaisi mielensä. Sanoisin että kaikki erilaiset yleiset huutelut, vaikka ne joskus rikkoisivat roturajoja tms.. on vain junttia toimintaa ja huonoa käytöstä, mutta ei niistä kannata kenekään alkaa mieltään pahoittamaan. Juuri tuo aiemminkin esiin tuotu pointti että joku pillastuu homottelusta tai vaikka neekeri-sanasta, on hölmöä siksi että se tavallaan muuttaa em. ominaisuudet jotenkin epänormaaleiksi esim. verrattuna valkoihoiseen heteroon. Tasa-arvon epätoivoinen hakeminen on seikka jossa nykymaailma on mennyt pahasti metsään. Jos kerran halutaan että kaikki ovat samanarvoisia jne niin ei siinä pidä sitten mihinkään ryhmään kuuluvan kokea alemmuudentuntoja jos solvataan juuri siten että tuodaan esiin se, mihin ryhmään herjan kohde kuuluu. Siitähän ei saa mitään sanktiota jos valkoiselle heteromiehelle huudellaan tyyliin: Haista v..tu s..tanan pi...nnuolija kalpeanaama. Mutta jos mustalle homolle möläytät että suksi v..uun nekruhintti niin johan alkaa kauhea meteli. Miksi, jos kerran kaikki ovat samanarvoisia ja kaikki värit ja suuntautumiset yhtä normaaleja.

Ihannetila on se, että kaikki käyttäytyvät fiksusti ja pitävät mölyt mahassaan ja jos eivät niin hävetkööt jos osaavat.
Kyllähän supisuomalaisessa pesäpallo-ottelussa käyminenkin on monesti suurta myötähäpeän elämyksiä herättävää.
Juntit huutaa todella ala-arvoista tekstiä vaikka katsomossa on lapsiakin mukana.

Ne käytöstavat kunniaan ja oikea tapa reagoida solvauksiin on ignoorata ne kokonaan ja tehdä huutelijalle selväksi että tämä on nolannut pelkästään itsensä. Näin ainakin itse toimisin/toimin. Jos mennään läheisten pilkkaamisiin tai muihin liian henkilökohtaisiin juttuihin niin sitten vedän turpaan, mutta yleiset jutut eivät kyllä hetkauta. Jos olisin homo tai mustaihoinen niin niihin viittaaminen olisi juuri tuota evvk-osastoa.
 

Cornelius

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Näin on. Jos pelaaja käyttää selvästi LGBTQ-vastaista kieltä, sitä pidetään LGBTQ-vastaisena. Muutama kymmenen vuotta takaperin kaltaisesi ihmettelivät, että miksei muka saisi sanoa neekeri. Nyt sen näyttävät tässäkin ketjussa jo kaikki ymmärtävän, mutta seksuaalivähemmistöjä pitäisi monien mielestä saada yhä halventaa. Toivottavasti muutaman kymmenen vuoden päästä sekin porukka alkaa olla marginaalissa, ja heille naureskellaan samalla tavalla kuin neekeriukoista höpöttävälle kansanedustaja Hakkaraiselle nykypäivänä.

Boldaus on minun tekemäni.
Tätä juuri tarkoitin viestilläni, oikeastaan aika täydellinen vastaus sinulta tuohon minun mainitsemaan asiaan. En laittanut sitä lähes pakollista "olen syrjintää vastaan"-osiota viestiini, niin saan vastineeksi tämän. Missään kohdin en sanonut "neekerittelyn" tai "homottelun" olevan hyväksyttävää. Mutta kun en sitä erikseen sanonut viestissäni, niin sinun perusoletuksesi on että minun mielestä se on silloin hyväksyttävää. Tai ei pelkästään oletus, melko suoraanhan tuossa boldatussa osassa vihjailet minun olevan tällainen ihminen.
 
No, en pidä siitä, että täysin kunniallista seksuaalista toimintaa käytetään haukkumasanana, mutta tosiaan en ole tajunnut, että se olisi spefisti homofobinen haukkumasana kun kyllähän nyt kaikki sukupuolet ymmärtääkseni imeskelevät. Jotenkin ei vain tule mieleen, että tuo kyseinen solvaus olisi spesifisti homofobiaa, mutta kaipa se sitten on, omituinen juttu.

Onko sinun vaikea ymmärtää, miten "carpet muncher" voi olla lesboista käytetty pejoratiivi?
carpet muncher - definition of carpet muncher in English | Oxford Dictionaries

Kun kyllähän monet miehetkin pillua nuolee. Melkein löisin vetoa, että olet nuollut itsekin.

Eli huutaessaan Zuccarellolle "FUCKING DWARF" Getzlaf olisi tarkoittanut, että kaikki kääpiöt ja muut kummajaiset sekä friikit pitäisi polttaa uunissa?

Jos et muita keinoja keksi toimia halveksimiesi ihmisten kanssa, niin noin kai sen sitten on mentävä. Itse halveksun esim. Tapparan kannattajia ja Suomi ensin -mielenosoittajia. Siksi haukun heitä paskavasaralaisiksi ja rajakeiksi. En minä kuitenkaan heitä uuniin haluaisi toimittaa. Rajakeille minusta ihan riittävä rangaistus on se, että nolaavat itsensä YouTubessa omalla naamallaan. Vasaralaiset voisi ehkä minun ihannekaupungissani pistää sunnuntaisin porkkanaksi pukeutuneena jalkapuuhun Keskustorille pariksi tunniksi. Mutta ei uuniin kuitenkaan.
 

Nick Neim

Jäsen
Jos et muita keinoja keksi toimia halveksimiesi ihmisten kanssa, niin noin kai sen sitten on mentävä. Itse halveksun esim. Tapparan kannattajia
Eli sinun mielestäsi Tapparan kannattajat ovat alempiarvoisia ihmisiä?

No jo on kummallista, ottaen huomioon, että puhut täällä vähemmistöjen puolesta.
 

aessi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TBL & Elias Pettersson
Siitähän ei saa mitään sanktiota jos valkoiselle heteromiehelle huudellaan tyyliin: Haista v..tu s..tanan pi...nnuolija kalpeanaama. Mutta jos mustalle homolle möläytät että suksi v..uun nekruhintti niin johan alkaa kauhea meteli. Miksi, jos kerran kaikki ovat samanarvoisia ja kaikki värit ja suuntautumiset yhtä normaaleja.

Ainakin Aasiasta löytyy omat haukkumasanansa meille valkoihoisille, useamman vuoden Indonesiassa asuneena pidin tuota huutelua kyllä ihan yhtä rasistisena ja ainakin itseäni tuo rupesi ajan mittaa ärsyttämään kun ihmiset huutelivat tuon takia kadulla, hakivat joskus naapureita katsomaan ja muutenkin kun kohdellaan jotenkin alempiarvoisena ihmisenä. Tuolla homottelulla kuitenkin ylläpidetään sitä, että homoudessa olisi jotain väärin vaikka huutelija ei mitenkään homofoobinen olisikaan niin ei mielestäni julkisuudessa tuota pitäisi hyväksyä.

E: Eikös futiksessa näistä huuteluista tule suora punainen? En kyllä näe mitä haittaa näiden huutelujen kitkemisessä on.
 
E: Eikös futiksessa näistä huuteluista tule suora punainen?

Kyllä näihin huuteluihin löytyy pykälät ihan IIHF:n säännöistäkin:

1. A player or team official who threatens, makes racial or ethnic slurs, spits, smears blood, or makes sexual remarks to any person will be assessed a match penalty.

Jalkapallon säännöissä taas sanotaan näin:

A player, substitute or substituted player is sent off if he commits any of the following seven offences:
• using offensive, insulting or abusive language and/or gestures


Christianin mielestä mitä ilmeisimmin nuo pykälät pitäisi poistaa, sillä jos joku esim. rasistisesta huutelusta loukkaantuu, vika on silloin loukkaantujassa, ei huutelijassa.

En kyllä näe mitä haittaa näiden huutelujen kitkemisessä on.

Siinä on se haitta, että taas valkoista lihaa syövää heteromiestä sorretaan, kun ei saa edes neekeriä sanoa enää neekeriksi. Muuten on heti joku kukkahattutäti vinkumassa. Ihan kuten ne aikanaan vinkuivat silloinkin, kun Rosa Parks ei suostunut istumaan bussissa sinne missä neekerin paikka oli. Heti oli suvakkiarmeija vaatimassa, että eikö ihmisen nyt pitäisi saada istua ihan ihonväristään riippumatta bussissa juuri sinne minne itse haluaa.

Siitähän ei saa mitään sanktiota jos valkoiselle heteromiehelle huudellaan tyyliin: Haista v..tu s..tanan pi...nnuolija kalpeanaama.

Mistäs sinä tämän tiedät? Itsekö olet kentällä noin huutanut, vai kuuntelitko vierestä?


Jos olisin homo tai mustaihoinen niin niihin viittaaminen olisi juuri tuota evvk-osastoa.

Niin, sinun on pirun helppo noin kirjoittaa, kun et ikinä ole systemaattisen rasismin uhriksi joutunut.


Eli sinun mielestäsi Tapparan kannattajat ovat alempiarvoisia ihmisiä?

Tietenkin ovat, mutta yritän silti suhtautua heihin lempeän ymmärtäväisesti. Mitään uunituksia en todellakaan kannata.
 
Viimeksi muokattu:

ijuka

Jäsen
Toki ymmärrän sinänsä, että nuo haukkumasanat olisivat ns. sellaisia, jotka antaisivat homoudesta negatiivisen kuvan ja siksi niiden sanominen tekee hallaa julkosuudessa. Mutta "cocksucker" nyt ei ole sellainen sana ainakaan itselleni, josta tuo "homous" tulee lainkaan selvästi esiin. Itseasiassa pitää jopa hetken miettiä sitä. Enkä usko että se olisi se sana jota käytettäisiin jos oikeasti haluttaisiin haukkua jotakuta homouden takia. Mutta joo, kyllähän asian niinkin voi tulkita.

Toisaalta, hieman kaukaahaetusti rinnastaen, muistelen tässä mistä useatkin tummaihoiset ihmiset ovat maininneet - Että ei heitä niin haittaa jos joku vanhus alkaa huutamaan heille ja nimittelemään heitä vaikka miksi - Sitten se on vaan aidosti rasisti ja sillä selvä. Mutta paljon enemmän ottaa päähän sellaiset ihmiset, jotka eivät sinänsä "ole rasisteja", mutta esim. haukkuisivat joitakuita neekereiksi(valkoihoisiakin) ihan muuten vaan, ymmärtämättä mitä ne sanat merkitsevät tai käyttäessään niitä vaan yleisinä haukkumasanoina. Eli ne olisivat nämä "piilorasistit" jotka eivät mielestään ole edes rasisteja, jotka ottavat pannuun monin verroin enemmän. Ja voi olla, että näin olisi myös tämän homofobiajutun kanssa. Että se, että näitä termejä käytetään yleisinä haukkumasanoina "koska se on ilmiselvää, että se on huono asia", olisi paljon parempi kuin jos olisi ihan avoimesti rasisti tai homofobinen.

Mutta tosiaan, tämä on vaan tällaista josta olen kuullut ja mistä vähän yllätyinkin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"Älä anna mahdollisuutta viheltää" jne.

Totta, ja joukkuelajeissa esiintyvä homofobia on todellakin yksi maailman idioottimaisimmista asioista. Yllätyin vain tuosta näkökulmasta, kun en ole tullut ajatelleeksi kyseistä termiä spesifisti homofobisena.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings

Burnittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Chiefs, Liverpool

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Nashville Predatorsin varaus Luke Prokop on tullut ulos kaapista.


No niin, nyt on sitten tämäkin jalo laji pilattu. Varmaan tosi kivaa Juusestakin keskittyä NHL-uran kovimpaan koitokseen, kun kopissa kävelee juniori maila pystyssä viekkaasti sivuilleen vilkuillen.

..

Tuossa jutussa ihan hyvä pointti siitä, että kuinka paljon tuo taakka on tosiaan painanut Prokopia alitajuisesti. Voipi muuten olla melko ryöstä Nashvillelle, jos tuolla on merkitystä ollut.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
No niin, nyt on sitten tämäkin jalo laji pilattu. Varmaan tosi kivaa Juusestakin keskittyä NHL-uran kovimpaan koitokseen, kun kopissa kävelee juniori maila pystyssä viekkaasti sivuilleen vilkuillen.
Et sitten mitään mauttomampaa keksinyt? Ja vaikka olisi ”huumoria”, niin hyi helvetti.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Vähän nyt pilkettä silmäkulmaan kesän kunniaksi. Tuo oli juurikin ironiaksi tarkoitettu, jos se nyt ei viestin kokonaisuudesta ilmi käynyt. Toivon, ettet menettänyt yöuniasi nyt tämän takia!
Juu, en menettänyt. Voitte vapaasti kutsua kukkahatuksi ja nillittjäksi, mutta tuollaisesta aiheesta vitsinvääntäminen ja sen hyväksyminen on ihan yhtä homofobista, kun seksuaalivähemmistöjen slurraaminen ”tosissaan”.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Juu, en menettänyt. Voitte vapaasti kutsua kukkahatuksi ja nillittjäksi, mutta tuollaisesta aiheesta vitsinvääntäminen ja sen hyväksyminen on ihan yhtä homofobista, kun seksuaalivähemmistöjen slurraaminen ”tosissaan”.

Sehän tässä kaikkein koomisinta sitten varmaan mielestäsi onkin, että mulla ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan. Enkä oikeasti usko, että sillä loppujen lopuksi on siellä kopissakaan mitään suurempaa merkitystä. Aluksi varmaan joo, vähän erikoista, mutta kunhan ulostuloja tulee lisää, hiipuu se erikoisuuskin siitä pikkuhiljaa. Ihan samalla lailla kuin aikoinaan kävi tummaihoisten NHL-pelaajien kanssa.
 

Hokipedia

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, LA Kings, Underdog
Sehän tässä kaikkein koomisinta sitten varmaan mielestäsi onkin, että mulla ei ole mitään homoseksuaaleja vastaan. Enkä oikeasti usko, että sillä loppujen lopuksi on siellä kopissakaan mitään suurempaa merkitystä. Aluksi varmaan joo, vähän erikoista, mutta kunhan ulostuloja tulee lisää, hiipuu se erikoisuuskin siitä pikkuhiljaa. Ihan samalla lailla kuin aikoinaan kävi tummaihoisten NHL-pelaajien kanssa.
Et ymmärtänyt pointtia. Se, että koetaan hyväksyttäväksi vitsailla tuollaisilla lauseilla (vaikka itse ei vastustaisikaan vähemmistöjä) antaa kuvan siitä, että tuollainen kielenkäyttö ja sanallinen alentaminen on ok. Voit käyttäytyä homofobisesti ja edistää homofobista ajatusmallia, vaikket itse sellainen olisikaan.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Et ymmärtänyt pointtia. Se, että koetaan hyväksyttäväksi vitsailla tuollaisilla lauseilla (vaikka itse ei vastustaisikaan vähemmistöjä) antaa kuvan siitä, että tuollainen kielenkäyttö ja sanallinen alentaminen on ok. Voit käyttäytyä homofobisesti ja edistää homofobista ajatusmallia, vaikket itse sellainen olisikaan.

No tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Menee juurikin siihen itse esilletuomaasi kukkahattu-laariin, jos oikeasti olet sitä mieltä, ettei pientä huumoria voi heittää tällaisesta asiasta... Toki, sinulla on oikeus olla sitä mieltä, ettei vitsailu tällaisesta asiasta ole hyväksyttävää, mutta minä en sitä mieltä ole. Ihan samalla laillahan täällä(kin) on väännetty vitisä ikävistä loukkaantumisista, joka ei varmasti loukkaantumisista kärsinyttä pelaajaa ihan hirveästi ole naurattanut. Onko sekin mielestäsi väärin, ja tarkoittaakin se, että oikeasti vitsailija onkin sitä mieltä, että "tosi kiva kun Sami Salo kompastui vaimonsa jooganaruun ja poltti naamansa kamiinassa"?

Todella hyvä Prokopin (ja samalla koko kiekkoyhteisön kannalta), että kaverilla oli selkärankaa myöntää olevansa oma itsensä. Mä en oikeasti ymmärrä, miksi sen pitäisi olla tabu asia, josta ei saa vitsailla kuten muista ajankohtaisista asioista? Eikö juurikin tuollainen tabuus tee siitä homoudesta ja samalla homoista niitä valtavirrasta poikkeavia, jolloin se ulostuleminen voi olla entistä hankalampaa?

edit. Ja lisättäköön selvyydeksi, että en nyt ehkä kuitenkaan lähtisi suoraan Prokopillle tuoreeltaan heittämään läpändeerusta tästä.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Se, että koetaan hyväksyttäväksi vitsailla tuollaisilla lauseilla (vaikka itse ei vastustaisikaan vähemmistöjä) antaa kuvan siitä, että tuollainen kielenkäyttö ja sanallinen alentaminen on ok.

Oliko sekin väärin, kun puoli kiekkomediaa teki pilaa Joe Thorntonin iästä viime kesänä Leafs-siirron varmistuttua? Ihan vaan siis yritän päästä kärryille tästä ajatusmallista...
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minusta tästä tekee inhottavan se, että koko homma on ylipäätään etusivun uutinen. Siis minkä helvetin takia tämmöisestä pitää järjestää suunnilleen "breaking news"-pressitilaisuus? Mitä väliä tällä kellekään on?
Kun jotain tapahtuu ensimmäisen kerran, niin tietysti se on uutisaihe. Kun Prokop haluaa tästä ilmoittaa julkisesti, niin antaa tulla julki. Jossain paremmassa maailmassa tuo ei ehkä olisi samalla tavalla uutinen.
 

Oskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turkulaiset joukkueet, Rantasmikko, Gordon Bombay.
Minusta tästä tekee inhottavan se, että koko homma on ylipäätään etusivun uutinen. Siis minkä helvetin takia tämmöisestä pitää järjestää suunnilleen "breaking news"-pressitilaisuus? Mitä väliä tällä kellekään on?

Kyllähän tämä on iso uutinen ja tällä on paljonkin väliä. Ensimmäinen avoimesti oleva homoseksuaali "nhl:ssä".
 
Minusta tästä tekee inhottavan se, että koko homma on ylipäätään etusivun uutinen. Siis minkä helvetin takia tämmöisestä pitää järjestää suunnilleen "breaking news"-pressitilaisuus? Mitä väliä tällä kellekään on?

Onhan se kieltämättä vähän perseestä mutta kai tuolla yritetään muuttaa asennevammaisten asennetta.

En ole kyllä koskaan ymmärtänyt miksi homoutta pitäisi vastustaa, ei se ole ainakaan itseltä pois.

e. siis heteromiehen näkökulmasta mitä nämä kaikki vatustajat varmaan on
 

Animal

Jäsen
Minusta tästä tekee inhottavan se, että koko homma on ylipäätään etusivun uutinen. Siis minkä helvetin takia tämmöisestä pitää järjestää suunnilleen "breaking news"-pressitilaisuus? Mitä väliä tällä kellekään on?

Näkisin, että se on ennakoivaa damage controlia ja toisaalta puhdasta ja kyynistä markkinointibisnestä. Kukaan ei pääse syyttämään homofobiasta ja/tai vähemmistöjen syrjinnästä ja toisaalta vähemmistöihin liittyvät asiat ovat nyt julkisessa keskustelussa länsimaissa vahvasti pinnalla, niin näillä ulostuloilla ja statementeilla voidaan saada houkutelua muutamia uusia kannattajia liigalle ja toisaalta uusia harrastajia lajin pariin. Dollarit siis liikkuu ja raha puhuu.

Oikeasti NHL'aa ei kiinnosta millään muotoa mitä pelaajat vapaa-ajallansa tekevät ja kenen kanssa makuuhuoneensa jakavat, kunhan eivät riko lakia. Se merkitsee, että saavat liigaan parhaat pelaajat, raha liikkuu ja show pyörii. Ja myös tämänkaltaiset asiat ovat sitä show'ta ja suurta tarinaa jota NHL on osannut kirjoittaa varsin hyvin jo päälle 100-vuotta. Ei NHL ole mikään kansalais- tai hyväntekeväisyysjärjestö.
 

Mostal0

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
No tästä olen kyllä vahvasti eri mieltä. Menee juurikin siihen itse esilletuomaasi kukkahattu-laariin, jos oikeasti olet sitä mieltä, ettei pientä huumoria voi heittää tällaisesta asiasta... Toki, sinulla on oikeus olla sitä mieltä, ettei vitsailu tällaisesta asiasta ole hyväksyttävää, mutta minä en sitä mieltä ole. Ihan samalla laillahan täällä(kin) on väännetty vitisä ikävistä loukkaantumisista, joka ei varmasti loukkaantumisista kärsinyttä pelaajaa ihan hirveästi ole naurattanut. Onko sekin mielestäsi väärin, ja tarkoittaakin se, että oikeasti vitsailija onkin sitä mieltä, että "tosi kiva kun Sami Salo kompastui vaimonsa jooganaruun ja poltti naamansa kamiinassa"?

Koska niitä kaikkia hyviä läppiä ei kannata sanoa, kuin korkeintaan ihan niiden lähimpien ystävien kesken. Jos heittää hölmöä läppää julkisesti foorumilla, niin ei sitten kantsi itkeä miten mitään ei saa enää sanoa tai mistään läppää heittää.
 

Noppa10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Koska niitä kaikkia hyviä läppiä ei kannata sanoa, kuin korkeintaan ihan niiden lähimpien ystävien kesken. Jos heittää hölmöä läppää julkisesti foorumilla, niin ei sitten kantsi itkeä miten mitään ei saa enää sanoa tai mistään läppää heittää.

En kai se minä ole, joka tässä sen itkemisen aloitti, vai...?

Mä olen edelleenkin eri mieltä siitä, että tuosta asiasta ei saisi huumoria repiä. Jos se on huonoa huumoria sinun tai jonkun muun mielestä, ei se silti tarkoita, etteikö sellaista saisi/voisi kirjoittaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös