Run Forrest Run! – Jatkoajassa lenkkeilijöitä?

  • 562 429
  • 3 877
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, koronan sairastamisen jälkeen olen päässyt taas poluille. Takana on nyt 46 km ja tälle vuodelle 165 km (500 km on tavoite). Kolme hidasta kymppiä ja kaksi reipasta vitosta alla. Toisella vitosella vauhti oli 5.15 ja tuli otettua pitkään ylämäkeen uudet maksimisykkeet (186). Ostin uudet hoka one one cliftonit ja vaikuttaa olevan asfaltille hyvä valinta.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Noniin, koronan sairastamisen jälkeen olen päässyt taas poluille. Takana on nyt 46 km ja tälle vuodelle 165 km (500 km on tavoite). Kolme hidasta kymppiä ja kaksi reipasta vitosta alla. Toisella vitosella vauhti oli 5.15 ja tuli otettua pitkään ylämäkeen uudet maksimisykkeet (186). Ostin uudet hoka one one cliftonit ja vaikuttaa olevan asfaltille hyvä valinta.

Kyllä sinä aika lujaa pystyt noin vähillä kilometreillä juoksemaan. Ok en ole testannut vitosta tai lyhyempääkään matkaa niin nopeaa kuin pystyn, mutta minulla on vajaaseen vuoteen kohta 1000km täynnä ja 5,30 kierrosajat on kovan puristuksen takana. Tai en ole varma testasinko syksyllä. Olisinko aivan maksimissaan kyennyt johonkin 5,20-5,25 vauhtiin. En pysty tarkistamaan, kun unohdin oman historian endomondoon ja se on nykyään bittiavaruudessa. Tällä hetkellä oma perusvauhti on hiipunut 6,10 tienoille. Talvella ja syksyllä meni kevyesti 5,40-5,45.. Siis noin 10km matka.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Kovimmat kävelijät menee paljon meitä (ainakin allekirjoittanutta) juoksijoita nopeammin, eli ei muuta kun tarinaa auki vain. Itekin oon yrittänyt pitää tapana kerran kuussa ynnätä omat fiilikset edellisestä kuukaudesta. Mukava kirjoitella kun luulee, että jotkut kiinnostuneena lukee. :)

Yritän nyt mennä niin, että juoksen välillä mutta pääasiassa yhä kävelen. Runttasin keskiviikkona viimeisen kilometrin juuri ja juuri alle kahdeksan minuutin JUOSTEN. Se oli aika kiva tunne sitten. Hieman nuo sykkeet hirvittävät kun Polar on punaisella mutta ei kai se vaarallista ole. Ei minun nuoruudessani sykemittareita ollut (ikää ensi vuonna 50). Siinä vaihtaessani ei kovin lupaavaa juoksijanuraani alkoholistinuraan (saavutin siinä menestystäkin, kysykää vaikka poliisilta) triathlonisti Pauli Kiuru puhui jo sykkeistä mutten niihin kerennyt.

Paljonkohan olisi alkuvuodeksi kilometrejä? Noin 500, luullakseni. Näkyyköhän ne jostain Polar Flowssa. Ehkä. On kyllä todella hyvä tämmöinen juoksukello. Suosittelen. Viime viikolla oli ensimmäinen yli 50 kilometrin viikko yli 30 vuoteen. Itse asiassa kävelin yli 60 kilsaa seitsemän päivän jaksona sunnuntaista lauantaihin, kröhöm. Tykkään määrästä. Vielä kun maisema vaihtuisi rivakammin mutta kyllä se vielä vaihtuu.

Talvella oli vain yksi flunssa ja huhtikuussa jalka kipeänä kun uusien tossujen kanssa en muistanut ottaa iisisti ja niinpä jalka oli paskana pari viikkoa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Yritän nyt mennä niin, että juoksen välillä mutta pääasiassa yhä kävelen. Runttasin keskiviikkona viimeisen kilometrin juuri ja juuri alle kahdeksan minuutin JUOSTEN. Se oli aika kiva tunne sitten. Hieman nuo sykkeet hirvittävät kun Polar on punaisella mutta ei kai se vaarallista ole. Ei minun nuoruudessani sykemittareita ollut (ikää ensi vuonna 50). Siinä vaihtaessani ei kovin lupaavaa juoksijanuraani alkoholistinuraan (saavutin siinä menestystäkin, kysykää vaikka poliisilta) triathlonisti Pauli Kiuru puhui jo sykkeistä mutten niihin kerennyt.

Paljonkohan olisi alkuvuodeksi kilometrejä? Noin 500, luullakseni. Näkyyköhän ne jostain Polar Flowssa. Ehkä. On kyllä todella hyvä tämmöinen juoksukello. Suosittelen. Viime viikolla oli ensimmäinen yli 50 kilometrin viikko yli 30 vuoteen. Itse asiassa kävelin yli 60 kilsaa seitsemän päivän jaksona sunnuntaista lauantaihin, kröhöm. Tykkään määrästä. Vielä kun maisema vaihtuisi rivakammin mutta kyllä se vielä vaihtuu.

Talvella oli vain yksi flunssa ja huhtikuussa jalka kipeänä kun uusien tossujen kanssa en muistanut ottaa iisisti ja niinpä jalka oli paskana pari viikkoa.
Polarin verkkopalvelu on todella hyvä, vaatii vaan että synkronoi kellon kännykän sovelluksen kanssa niin tiedot löytyy verkosta myös. Sieltä minäkin raportit katson. Hyvä ominaisuus on myös se, että sieltä voi haarukoida yksittäisestä harjoituksesta jonkun tietyn aikavälin ja katsoa sen keskiarvotiedot.

Hyvinhän sulla menee kun noita katsoo. Katsoin vuoden 2011 tammikuusta ensimmäisiä harjotuskertojani kun aloittelin juoksua. Löytyi tunnin juoksulenkki jolla oli matkaa 8,5km eli 7min 10s kilometrivauhti. Kuitenkin keskisykkeet oli 171 eli aika äärirajoilla menin. Ikää toki oli 22 vuotta joten sitä jaksoi ehkä eri tavalla kuin tänään ja talviolot on tainnut hieman hidastaa vauhtia. Joka tapauksessa melkoista lyllertämistä. :)
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Ei kehtaisi kehua enempää. Mutta nyt on toinen lenkki tehty (aiempaan viestiin jatkeena).
Innostuin vetämään pitkähkön mäen luisteluloikilla ylös saakka. Pitkiä loikkia yläviistoon. En ole ikinä ennen tuollaista tehnyt. Tuntui hauskalta treeniltä 20 min juoksun jälkeen.
Yhtäkkiä vain tuli tarve pomppia mäki ylös kuin vuorikauris. Mistä lie kummunnut tuollainen.
Mutta ei ole vielä kunto häävi. Lyhyisiin koviin vetoihin kunto riittää, mutta yli tunnin juoksusuoritus melko utopiaa toistaiseksi. Lisää lenkkiä siis.

Soleus-lihas tuli kipeäksi luisteluloikista. Hyvä niin. Aikamoiset rimpulat onkin jalkojen alaosat - toistaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Wikipedian mukaan 40+ miehille cooperissa kiitettävä tulos on 2500m.
Tuo on kyllä pakko testata mitä pikimmin millainen lukema syntyy.
Veikkaan 2800m. Mutta saas nähdä.
Kentällä vaiko suht suoralla tiellä?

Tarkemmin mietittynä 2800m alakanttiin. Mutta ei ainakaan pety mikäli tuo tavoitteena.

Intissä meni vuonna 1999 ensimmäisellä kerralla kentällä 3300m. Hiekkakenttä, intin surkeat tossut ja armoton helle.
Toisella kerralla syksyllä ei tarvinnut petrata. Juostiin asfalttitietä. Ensimmäinen 5min pelleillin ja juoksin samaa vauhtia kuin porukan heikoimmat. Päästin 1.divarin jääkiekkoa pelanneet kauas eteen. Kunnes otin 7 min loppukirin ja olin jälleen ykkönen. Tulos 3100m kun alussa hölkkäilin. Sen koomin en 22 vuoteen ole cooperia juossut.
 
Viimeksi muokattu:

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ostin taannoin FiveFingers Furoshiki paljasjalkakengät, ja mielenkiintoisena huomion olen tehnyt. Niillä juostessa sykkeet pysyy matalammalla kuin perinteisillä lenkkitossuilla. Eikö vauhti kärsi, vaan päinvastoin. Ja onhan niillä juokseminen pirun hauskaa, mutta vaativat toki paljon totuttelua ensin jotta ei tule vammoja. Tällä hetkellä kuitenkin juoksen niillä energiatehokkaammin kuin normitossuilla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Joku hämmentävä kremppa oikeassa jalassa. Kipua tuntuu jalkaterän ulkosyrjällä, jalkapohjassa sisäsyrjällä holvikaaressa, pohjkeennsisäsyrjäsdä lähellä polvea, sekä säären ulkoreunassa, nilkan liikkuvuus tuntuu olevan vähän jäykkää.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Jäi mietityttämään ne vauhtijuoksupuheet. Tänään sitten kahden täydellisen lepopäivän jälkeen lähdin juoksemaan sitä vitosta asenteella "nyt loppu pimputtelu". No näköjään sitä kyllä sitten pystyy. 5km meni aikaan 26:22. Sen jälkeen ajattelin himmailla 10km täyteen, mutta koska kuudes kilometri meni himmailusta huolimatta aikaan 5:45, niin ajattelin repiä 10km täyteen ilman pimputtelua. Se meni aikaan 54:02. Edellinen ennätys parani miltei kaksi minuuttia. Eli ei se ole kuin pistää jalkaa toisen eteen. Mukavuusjuoksua se ei tosin ollut. Nyt kun on saanut itselleen todistettua, voi palata taas ainakin joksikin aikaa mukavuusjuoksuun. Mutta kyllähän näihin ennätyksiin pitää taas palata.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
5km meni aikaan 26:22. Sen jälkeen ajattelin himmailla 10km täyteen, mutta koska kuudes kilometri meni himmailusta huolimatta aikaan 5:45, niin ajattelin repiä 10km täyteen ilman pimputtelua. Se meni aikaan 54:02. Edellinen ennätys parani miltei kaksi minuuttia.

Tää on kova! Yllättävän hyvin sitä kyllä pystyy kun antaa vain mennä.

Mä ajattelin juosta huomenna kun pe ja su oli kävelylenkki. Odotan mielenkiinnolla, mikä on jalkojen kuntotila lenkin jälkeen.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Testasin ensimmäistä kertaa 15 km lenkkiä ja sain sen puristettua aikaan 1.27. Mielestäni vuoden puuhastelun jälkeen kelvollinen tulos. Keskivauhti oli 5.43. Tuolla logiikalla pulikas kahteen tuntiin on ihan tehtävissä. Vetäsen sellaisen loppukesästä vittuillakseen.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
...
Jos maaliskuuhun vertaa kulunutta huhtikuuta niin aika samanlainen kuukausi takana. 19 lenkkiä ja 181 km. Mun pitäisi ehkä saada vähän hillittyä menoa. 9 lenkkiä noista 19 on mennyt alle 150 keskisykkeillä ja kaksi lenkkiä yli 160 keskisykkeillä. Ehkä kivoimpana asiana itelle oli kolme ~10 km (9,7-9,9km) lenkkiä alle 5min kilometrivauhdilla. Eli se mikä oli syksyllä ennätys menee nyt aika helposti yrittämällä. Kehitystä siis pikkuhiljaa tapahtuu.

Tulevassa kuussa ehkä vähän tekis mieli rajoittaa kilometrimääriä, huhtikuu tuntui aika raskaalta ja tekisi mieli käydä kokeilemassa epävirallista ennätystä puolimaratonille..
On taas aika katsoa hölkkäkuukautta taaksepäin. Aikeissa oli keventää, mutta sitä tapahtuikin paljon runsaammin mitä odotin. Työkiireet vei tässä kuussa iltalenkkimahdollisuudetkin ja kilometrejä kertyi vain 103. Onhan tuokin ihan hyvä määrä, mutta kevyimpänä viikkona tuli vain yksi kympin lenkki juostua. Paras fiilis jäi eräästä vitosen rykäsystä, alla oli kahtena päivänä 10km lenkit alle 55minuuttiin ja kolmantena päivänä nousin kuo.. ei kun siis juoksin 5km 21 minuuttiin. Tuo antaa luottoa siihen että 3000m cooper alkaa olla mahdollinen, 12minuutin kohdalla oli n. 2840m juostuna.

Tavoitteena oli juosta puolikas, mutta se jäi nyt tekemättä. Josko tässä kuussa jo helpottaisi. Nukkumiseen pitäisi kyllä kiinnittää huomiota, aivan todella liian vähän tulee nukuttua, keskimäärin vain vähän yli 5h yössä. Tässä tätä edelleen kukutaan ja aamu seiskalta pitäisi olla taas ylhäällä. Vielä muutama työhomma, iltapala ja suihku, tietäähän sen ettei ens yönäkään hirveästi tuu nukuttua.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Meikä juoksee! Jalat eli polvet näyttävät viimeinkin kestävän juoksemista. Aikamoista hipsutteluahan se on mutta vetäisin viime viikolla, voitteko uskoa, kaksi peräkkäistä kilometriä aikoihin 6.47 ja 6.19! Sitten olikin väsy kova. Kyllä se tästä. Tavoitteenani on tälle kesälle Cooper-testi 2-alkuisiin numeroihin ja 10 kilsaa mieluiten alle kahdeksan minuutin kilometrivauhdilla. Luullakseni nämä jo onnistuisivat joten hyvin menee, mutta menköön.

Vuosi sitten oli painoa yli 120 kiloa ja tänä aamuna 109.2 kilogrammaa enkä vuosi sitten kyennyt kunnolla kävelemään paria kilsaa. Tähän nähden tätä peilataan. Vedän muuten vuoden päästä kympin lähelle tuntia! Takarivissäkin kannattaa miettiä jo, onko syytä enää läskille nauraa.

Pidin tuossa myös noin kuuden päivän Nutrilett-dieetin ja ilmeisesti se vei pari kiloa. Vuoden päästä alle sadassa kilossa! Jotenkin hankalasti lähteviä läskejä nämä ovat, vissiin sitä syvällä olevaa läskiä jonka kartuttamiseen olen panostanut vuosikymmeniä.

Mutta ne jalat. Ne ovat kunnossa. Tämä on ihmeellistä. Aikoinaan juoksemiseni tyssäsi jalkavaivoihin. Eilen hipsuttelin ja tuntui hyvin miellyttävältä. Mulla on nyt juoksureppukin kun tykkään vähän pidemmistä matkoista. On kyllä hyvä fiilis tästä. Loistava. En todellakaan olisi uskonut että minä vielä.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Kertokaapa onko kokemuksia sekä älykellon, että kännykän käytöstä juoksussa. Tuli nimittäin sellainen tilanne, että älykellot antavat reilusti pidemmän matkan, vaikka kartalla näkyy sama reitti. Vaimolla ja kaverilla on Polarin kellot. Itse olen käyttänyt kännyköissä Endomondoa ja nyt vuoden alusta Under Armourin softaa. Kerta toisensa jälkeen n. 10km matka kännykällä on Polarin kellossa n. 10,5km tai jopa enemmän. Tässähän nimittäin menee omat juoksumäärät, vauhdit ja ennätykset ihan uuteen valoon.
 

axe

Jäsen
Kertokaapa onko kokemuksia sekä älykellon, että kännykän käytöstä juoksussa. Tuli nimittäin sellainen tilanne, että älykellot antavat reilusti pidemmän matkan, vaikka kartalla näkyy sama reitti. Vaimolla ja kaverilla on Polarin kellot. Itse olen käyttänyt kännyköissä Endomondoa ja nyt vuoden alusta Under Armourin softaa. Kerta toisensa jälkeen n. 10km matka kännykällä on Polarin kellossa n. 10,5km tai jopa enemmän. Tässähän nimittäin menee omat juoksumäärät, vauhdit ja ennätykset ihan uuteen valoon.

Näissähän vähän kaikki vaikuttaa kaikkeen. Koska olen anaalinen, niin mulla on Garminin kellon lisäksi päällä myös Huawein puhelimessa Adidas Running (pois ostettu Runtastic siis). Mulla taas kännykän mittarissa matka on aina muutaman sata metriä pidempi kuin kellossa.
 

bart

Jäsen
Kertokaapa onko kokemuksia sekä älykellon, että kännykän käytöstä juoksussa. Tuli nimittäin sellainen tilanne, että älykellot antavat reilusti pidemmän matkan, vaikka kartalla näkyy sama reitti. Vaimolla ja kaverilla on Polarin kellot. Itse olen käyttänyt kännyköissä Endomondoa ja nyt vuoden alusta Under Armourin softaa. Kerta toisensa jälkeen n. 10km matka kännykällä on Polarin kellossa n. 10,5km tai jopa enemmän. Tässähän nimittäin menee omat juoksumäärät, vauhdit ja ennätykset ihan uuteen valoon.
Jep, samoja kokemuksia täälläkin. Oma vakiolenkki on karttapaikan kautta mitattuna 13,2km ja omassa ranteessa oleva 4 vuotta vanha TomTom kello näyttää matkaksi 13,1km; joitain kymmeniä metrejä saattaa tulla eroja päivien välillä. Vaimolla oli aiemmin Polar M600 ja se näytti aina enemmän kuin tuo oma TomTom; 5km matkalla pahimmillaan satoja metrejä enemmän (muistaakseni). Kuusamossa kierrettiin pieni karhunkierros ja siinä taisi tulla yli kilometrin ero vaikka sama reitti tietenkin kuljettiin. Samaten puhelimessa SportsTracker näyttää selkeästi pidempiä matkoja kuin TomTom. En tiedä tuosta karttapaikan tarkkuudesta, mutta olen itse siinä uskossa, että tuo TomTom näyttää tarkimmin oikean matkan.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Puhelin ei ole niin tarkka. Edes nykypäivänä. Itse sain vanhemmalla huaweilla parinsadan metrin heittoja samaan 8,5 km matkaan.
 

upreo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Taisi olla kesä 2017, kun piti keksiä loputtoman kesäloman ratoksi ohjelmaa. Alkavan keski-iän merkkejä taisi olla jo silloin, kun päädyin siihen, että puolimaraton olisi siistiä juosta. Eihän juoksemisesta tykkää muut kuin tylsät keski-ikäiset, eihän? Pallopelitaustaa oli koko nuoruuden ajan, mutta mitään käsitystä ei ollut miten puolikasta varten kuuluisi treenata. Onneksi kaveripiiristä löytyy oikeinkin pätevä yleisurheiluvalmentaja, joka jaksoi alkaa tällaista tavan sunnuntaijuoksijaa treenaamaan. Tai siis juoksuasentoa katsottiin yhdesssä ja jokusia tekniikkatreenejä tehtiin, muuten etenin itsenäisesti kaverin tekemän ohjelman mukaan.

Ensimmäinen puolikas rullasi samana kesänä kaikista vedoista parhaiten. Se vedettiin ihan luomuna ilman Suuntoa ranteessa. Lähdin vaan seuraamaan sopivaa vauhtia edellä mennyttä. Jostain olin saanut päähän, että 1.40.00 olisi kova aika. Ei taipunut se, vaan vajaat 1.43.00 meni. Fiilis oli kuitenkin niin euforinen maaliviivan ylitettyä, että siihenhän jäi koukkuun. Siitä lähtien joka kesään on kuulunut puolikas.

Yrityksistä huolimatta aika ei ole tuosta parantunut. Vähän on ollut huonoa tuuria. Paahtava helle pilasi yhden puolikkaan. Liika himmailu toisen. Sitten viime kesänä päätin siirtyä nykyaikaan ja Suunto tuli ranteeseen. Eipä auttanut sekään, osui vaan huono päivä. Jokaisella puolikkaalla kilometrivauhdit ovat olleet alle 5 minuutin. Onhan se ihan jees omalle tasolle, vaan kyllä se mieli halajaa sen 1.40.00 alitusta. Oman haasteensa tuolle asettaa voimakas sisäkierto toisessa kädessä. Syntymässä saatu ominaisuus ja siihen ei apuja ole saatavilla. Se aiheuttaa sen, että happi ei vaan kulje toiselle kyljelle tarpeeksi ja jossain kohtaa tulee pistot. Tekemätön paikka, niin tuo sisäkierto kuin pistotkin ja niiden kanssa pitää vaan pystyä elämään. Tai näin olen itselleni ainakin uskotellut.

Heinä-elokuun vaihteessa mennään taas Hämeenlinnaan metsästämään omaa haamurajaa. Tällä hetkellä juoksu tuntuu hyvältä, paremmalta kuin aiempina vuosina ja kellokin sen näyttää. Toki vielä on matkaa kisakuntoon, mutta onneksi on aikaakin. Toivottavasti osuisi hyvä päivä suorituksen aikaan. Silläkin on yllättävän iso vaikutus. Ja jos ei tavoite täyty, niin mitä sitten? Onhan se treenaaminenkin mukavaa. Tai vähintään se fiilis treenin jälkeen, ei aina välttämättä treenin aikaan.
 

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Onpas ollut mukavaa nyt kun kelit hellineet. Kevät meni pitkälti ohi, mutta nyt on kyllä mahtavaa kun pystyy taas juoksemaan. Todella maltillisesti olen aloitellut nyt pienen tauon jälkeen, mutta kyllä se siitä. En tiedä muistaako joku viime vuodelta, mutta en yleisestikään mikään nopea kaveri ole juostessa. Nyt tuntuu vauhti hitaammalta kuin jopa viime vuonna. No, eipä tässä mihinkään kisaan varten reenata tänä vuonna.

Tuli laitettua uusi urheilukello tilaukseen (polar vantage m2) kun vanhassa m430 ongelmia gps:n sekä akunkeston kanssa. Saa pientä lisää tuohon kun pääsee analysoimaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
5km testit 2021:
19.3: 23.45
26.3: 22.44
07.4: 22.14
27.4: 21.31

Edelleen ylipainoa se 5-6kg... kävi jo hienosti mittari alle 80kg, mutta komeasti tuli torstain lätkäkatsomossa takaisin. Ja kun tänään varmaan tulee taas syötyä ja juotua ja toivottavasti myös huomenna niin oli pakko lähteä kokeilemaan, vaikka kovaa ei ole tullut juostua. Muuten toukokuu oli hyvä, 249km ulkoilua.

1.km liian kovaa 4.01, toka myös 4.03, sitten vauhtia pois, koska muuten kuolee... 3. 4.09, 4. rennosti ja vähän säästellen 4.17 ja viimeinen pienellä loppukirillä 4.08.

Kokonaisajaksi 5km 20.38. Tyydyttää olosuhteet huomioon ottaen. Kyllä tämä tästä vielä iloksi muuttuu ja kesähän vasta on alussa.

Hyviä lenkkejä kaikille.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Innostuin juoksemisesta vajaa vuosi sitten elokuun lopulla. Mitään aiempaa juoksutaustaa en omaa, mutta muuten tuli arkiliikuntaa harrastettua sen verran, ettei pohjakunto ihan huono ollut. Lisäksi suvusta löytyy koviakin juoksijoita, joten geenit taitaa olla ihan kohdillaan tähän hommaan.

Kaikki alkoi siitä, kun sain vaimokkeelta ylimääräisen Garminin juoksukellon käyttöön. Hetken mielijohteesta kaivoin varastosta yli 10 vuotta vanhat lenkkarit ja ajattelin, että käydäänpä kokeilemassa juoksemista tällaisen hienon urheilukellon kanssa. Innostuin kaikesta kellon tarjoamasta datasta ja oman kehityksen seuraamisesta. Alussahan jalat ja polvet ei kestäneet kummoisesti iskutusta ja juoksumääriä piti hillitä. Syyskuussa kävin juoksemassa noin 10 lenkin jälkeen 5 km kontrolliajan 21:57 asfaltilla, joten juoksukunto oli ihan mukavalla tasolla jo alussa.

Jatkoin juoksemista läpi talven nastakengillä ja marraskuussa kuukausittaiset juoksumäärät nousivat ekaa kertaa yli 100 km tasolle. Tällä hetkellä vedän +- 50 km viikkoja, eli kuukaudessa tulee se noin 200 km. Talvella kehitys tuntui polkevan jonkun aikaa paikallaan, mutta tein peruskuntopohjaa tasaisesti. Maaliskuussa aloin juosta valtaosan lenkeistä Garminin kellon päivän juoksuehdotusten mukaisesti, jolloin kunto sitten lähti nousemaan kohisten ja nopeasti. Kello antaa vaihtelevasti eri harjoituksia peruskuntolenkkien, vk-vetojen, pidempien tempolenkkien sekä anaerobisten lyhyiden vetojen ja sprinttien välillä.

Kun kunto nousi, niin reilu pari kuukautta sitten piti käydä piruuttain kokeilemassa cooperin testi, jossa olin juossut armeijassa 15 vuotta sitten ainoalla yrityksellä tuloksen 2820 m. Nyt huhtikuussa meni yksin juosten 3240 metriä, vaikkei vauhdinjako osunut ihan nappiin. Kunto on tuosta edelleen noussut, joten varmaan syksyllä pitää ottaa uusi yritys cooperilla. Itsensä rääkkääminen maksimeille ei ole ihan lempipuuhaa, mutta pari viikkoa sitten kokeilin kahden päivän välein asfaltilla 5 km ja 10 km kontrolliajat. Vitonen meni 18:39, eli yli kolme minuuttia nopeammin kuin syyskuussa. Pari päivää myöhemmin aika väsyneillä jaloilla juostu kymppi taas taittui aikaan 39:22. Syyskuussa olisi tarkoitus juosta ekana lappukisana puolimaraton, aikatavoitteena olisi päästä ainakin alle puolentoista tunnin.

Yhteenvetona voisi todeta, että ihan lapasestahan tämäkin homma on lähtenyt. Kun muitakin harrastuksia löytyy, niin on siinä jonkin verran soviteltavaa, että saa lenkit, arjen ja muut harrastukset soviteltua kalenteriin. Kehityksen seuraaminen on ollut kuitenkin niin koukuttavaa, että toivottavasti saa ainakin tämän vuoden jatkaa ilman isompia vastoinkäymisiä rasitusvammojen tai muiden loukkien muodossa. Juoksu tulee varmasti pysymään jatkossakin osana arkea, mutta saa nähdä jaksaako tulevina vuosina ihan samalla intensiteetillä jatkaa. Mukavaltahan se kuitenkin tuntuu olla näin kolmevitosena selvästi paremmassa kunnossa kuin ikinä aiemmin.
 
Viimeksi muokattu:

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Huimia lukemia. Tosin itse olen tietoinen siitä että olen hidas. Minkäs teet :)

Kevät meni sairastellessa ja pohjakunto tuntui romahtavan. Mutta onpa kiva itsekin taas lenkkipolulle suunnata. Olen koittanut pitää kilometrit ja lenkkien määrän maltillisena vielä.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuvien välissä reilu kaksi kuukautta ja pari viikkoa päälle. Melko kohoten on siis kunto noussut ja vanha innostus tähän touhuun taas löytynyt.

Viikko tasolla on tullut juostua 3-4 lenkkiä eri sykkeillä. Alkuviikolla lähdetään 160 keskisyykkeestä tiputtamaan ja sunnuntain viikon palauttava pitkä lenkki sitten mennään ~ 130 sykkeellä. Viereinen pururata ollut ihanteellinen paikka itselleni aina. Jyrkkiä mäkiä, jotka vedetään täysillä ja sitten tiputellaan taas sykettä, kunnes uusi mäki tulee vastaan.

Ihan hemmetin raskasta touhua arkisin juokseminen työpäivän jälkeen, eikä nyt mukaan tullut kuntosaliharjoittelu ainakaan auta asiaa, kun suht raadollisella ohjelmalla läpi käyn viikon.

Puolikas pitäisi käydä vielä tänä kesänä juoksemassa ja parantaa aikaa viime kerrasta, jolloin loppuaika oli 1:39.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210618_174247.jpg
    Screenshot_20210618_174247.jpg
    163 KB · kertaa luettu: 158
  • Screenshot_20210618_174309.jpg
    Screenshot_20210618_174309.jpg
    167 KB · kertaa luettu: 175
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuvien välissä reilu kaksi kuukautta ja pari viikkoa päälle. Melko kohoten on siis kunto noussut ja vanha innostus tähän touhuun taas löytynyt.

Viikko tasolla on tullut juostua 3-4 lenkkiä eri sykkeillä. Alkuviikolla lähdetään 160 keskisyykkeestä tiputtamaan ja sunnuntain viikon palauttava pitkä lenkki sitten mennään ~ 130 sykkeellä. Viereinen pururata ollut ihanteellinen paikka itselleni aina. Jyrkkiä mäkiä, jotka vedetään täysillä ja sitten tiputellaan taas sykettä, kunnes uusi mäki tulee vastaan.

Ihan hemmetin raskasta touhua arkisin juokseminen työpäivän jälkeen, eikä nyt mukaan tullut kuntosaliharjoittelu ainakaan auta asiaa, kun suht raadollisella ohjelmalla läpi käyn viikon.

Puolikas pitäisi käydä vielä tänä kesänä juoksemassa ja parantaa aikaa viime kerrasta, jolloin loppuaika oli 1:39.
Näyttää kyllä omaan silmään, että sun sykkeet on ihan loistavat noille vauhdeille.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Näyttää kyllä omaan silmään, että sun sykkeet on ihan loistavat noille vauhdeille.

Kyllä tässä vielä parannettavaa löytyy ja rutkasti!

Suurin muutos mitä on tullut viime kertaiseen juoksuharrastukseen muutama vuosi sitten on päivätyö. Jos jotain hyvää vuorotyöstä voi sanoa, niin urheileminen oli aivan mielettömästi helpompaa, kun ei tosiaan ole koko päivän rasitusta jo valmiiksi pohjalla. Nykyisin vain viikonloput ovat itselleni hetkiä, jolloin edes viitsii heittää pidempää (+10km) lenkkiä, kun jalat pysyy edes jotenkin perässä. Tästäkin tosin on toinen päivä pyhitetty kuntosalille, joten eipä siinä sitten ole kuin yksi mahdollisuus pitempään lenkkiin matalalla sykkeellä.

Kaikinpuolin hyvässä ja itseäni tyydyttävässä kunnossa olin 5 vuotta sitten ja alla olevat vauhdit/sykkeet ovat varmaan aika lailla ne mitä itse pystyn tästä ruumiinrakenteesta repimään irti ilman, että täytyy jättää jotain pois.
 

Liitteet

  • Screenshot_20210618_180808_fi.polar.polarflow.jpg
    Screenshot_20210618_180808_fi.polar.polarflow.jpg
    315,8 KB · kertaa luettu: 159
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös