HIFK kaudella 2021–2022

  • 572 512
  • 2 812

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
Fantasiakokoonpanoista sen verran, että niitä en muista tänne ikinä laittaneeni vaan ne piirustukset on työpöydän lukollisessa kaapissa kolmen lukon takana.

Mutta asiaan. Olen osittain eri mieltä. Tallberg olisi tällekin kaudelle voinut hyvin olla 4. laituri mutta pelasi hyvin ja erityisen hyvin AB:n ja Dykin kanssa ja pelaa nyt kakkosessa. Nelonen ei ole ideaali paikka kummallekaan, mutta aina joku puuttuu ja varmasti peliaikaa tulee ylempänäkin. Lähempänä Jääskä mun mielestä on 4. laitaa tai keskustaa kuin 2. laitaa tai keskustaa. Jääskä ei varsinaisesti ole breikannut eikä peli vielä sillä tasolla ole että voisi sementoida 2-3 ketjuun.

En myöskään pidä ajatuksesta, että jos kokoonpano olisi tuo mitä hahmottelit, että Tallberg ja Jääskä laitettaisiin Hirvosen kanssa. Kokonaisuutta ajatellen ketjut pitäisi mielestäni rakentaa niin että on kolme kovaa kenttää. Hirvosesta voi varmasti mitata isompaa potentiaalia ulos, jos jompi kumpi laitureista on joku toinen. Nytkin meillä on 3 kovaa sentteriä ja ketjuja on yritetty rakentaa niin että ovat tasapainossa. Toki myös koronalla on vaikutusta ja pelaamattomuudella. Kolmen ensimmäisen kentän yhdeksästä pelaajasta kuitenkin todennäköisesti kahdeksalle on tarjota yv aikaa kun pelataan yv:tä yhdellä pakilla ja osalla av aikaa, joten peliaikaakin kaikille tulee.

Tiedän että seuran tilanne on taloudellisesti hankala mutta kyllä IFK:n on kasattava hyvä jengi, jotta yleisö löytää hallille. Säästöjä on tehtävä mutta palkatkin tulee alas ja kyllä IFK:lla varmasti on vetovoimaa ja seuran talous on hyvä pitkällä aika välillä, joten eiköhän se (kuten @BOL (?) mainitsi), ole mahdollista että otetaan myös lainaa.

Tuossa nykyisessä hahmotelmassasi on muuten 1 rightin pelaaja. Se on aika vähän kokonaisuutta ja yv:tä ajatellen. Mun mielestä IFK tarvitsee 5 laadukasta laituria + Tallberg ja Jääskä, jotta on leveyttä hyökkäyspäähän. Tuosta Dyk ja Innala pois niin heti ollaan pulassa.

Toivotaan että ensi kaudelle saataisiin hyökkäykseen joka laadukas koko kauden NHL-laina. Toivon ja luulen että näiden eteen Salmelainen on tehnyt työtä ja seuran imagon eteen tehdään töitä.

@Viherpuiston Ruoska voi olla että Suomela ei ole realistinen. Lähinnä meinasin että sen tason sentteri voisi olla realistinen, joka on hyvä liigassa, ok AHL:ssä mutta ei pääse Änärissä pelaamaan. Toki, voihan olla että Salmelainen on tätä taustatyötä tehnyt hänen(kin) kanssa.
Aika samaa mieltä. Tosin mielestäni Tallberg ja Jääskä ei kumpikaan ole minun ihanneratkaisussa kuin korkeintaan kolmosessa eikä Suomela osoittanut olevansa riittävä meille.
Tobbe on varmasti vihdoinkin oivaltanut senttereiden tärkeyden ja jo tehnyt sopparit ensi vuodelle.
Samaten hän varmasti jo tietää, että joukkueen rakentaminen ei ala alemmista kentistä.
Siksi uskon, että meillä on ollut paikat kahteen ensimmäiseen kentälliseen selvät jo melko kauan.
Ihmettelen sitä, että Saarista täällä ei noteerata ollenkaan. Hän on kuitenkin peliä rakentava laituri kahteen ekaan kentälliseen ja hänen syötöistään on monta ottelua ratkaistu. Ok, loukkia on ollut, mutta ei sitä välttämättä ole ikuisesti.
Kyllä meille hyvä jengi tulee ensi kaudelle.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@EPK , HIFK on ihan Valtasen suulla myöntänyt julkisesti ottaneensa lainaa, joten sillä asialla ei tarvitse sinänsä spekuloida. Se, onko lainaa otettu vain tämän kauden tarpeisiin, ei tarina kerro. Voisin kuitenkin kuvitella, että velkaa otettiin sen verran, että rahasta ei tarvitse liikaa stressata ja esim. varusteista yms. ei tarvitse tinkiä. Joka tapauksessa rahaa pitää käyttää maltillisesti ja vahtia, että ei tuhlata sellaista, mitä ei ole olemassa ja mikä pitää kuitenkin maksaa takaisin.

Mulle pelaajien hahmottaminen eri ketjuihin on sinänsä vähän vierasta, vaikka ymmärränkin miksi monet sitä harrastaa, koska itseäni nimiä enemmän kiinnostaa kokonaisuus. Sanoisin kuitenkin esim. Tallbergin kohdalla, että kakkosketjun laita on ihan perusteltu otteiden ja esitysten perusteella ja Jääskän hahmottaminen kolmoseen on sekin ihan hänen todellisiin esityksiinsä perustuva ajatus. Tallbergin arvoa ei mitata yksin pisteissä, koska vääntövoima on huipputasolla ja se taas jeesaa omalta osaltaan ketjun muita pelaajia. Pisteitäkin kuitenkin tulee ja 21 pinnaa 34 peliin riittää mulle näytöksi tuon roolin pelaajalle. Jääskällä sitten taas 14 pinnaa 40 peliin ei oikein mun papereissa vielä riitä ylemmäksi kaavailuissa, mutta toisaalta roolikin on ollut aika hybridi. Parhaan pelinsä tällä kaudella Jääskä pelasi mun mielestäni pakkina. Ko. peli oli todella hyvä suoritus ja voisin kokeilla uudestaankin Jääskää pakkina. Mutta kuten totesin, kokonaisuus ja ehdottomasti myös kemiat ratkaisevat.
 

Lin44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Koko liiga
Jos oletukset/huhut pitävät kutinsa niin meillä on aivan timanttinen runko hyökkäyksen osalta kasassa ensi kaudeksi. Varmaan liigan paras. Löytyy johtajuutta, taitoa, fyysisyyttä, nopeutta, nuoruutta ja kokemusta. Ei yhtään sellaista vapaamatkustajan oloista tapausta seassa. JOS Salmelainen on saanut ton porukan pidettyä ja Koivistoisen, Innalan, Hirvosen, Karvosen ja vaikkapa jonkun Enlundin tapaisen laiturin vielä naarattua niin ei ole hädänpäivää lähteä kauteen. Ja Salmelainen osoittanut että reagoi kyllä tarpeen vaatiessa ja vieläpä ihan oikeilla vahvistuksilla. Yleisölle toi paketti on aivan riittävä ja patoutunutta tarvetta päästä seuraamaan sirkushuveja tulee olemaan kunhan tämä korona on ohi. Pelkästään Ville Peltonen penkin takana riittää huomion takaamiseksi...

Sallinen
Broadhurst
Dyk
Tallberg
Jääskä
Väänänen
Åsten
Heljanko
Hede

Puolustus onkin sitten iso kysymysmerkki. Pahasti epäsuhtainen ja jostain syystä ei yhden yhtä varteenotettavaa huhua ole kuultu tällä palstalla vielä...

Kousa
Motin
Bernhardt
Teräväinen
Winberg

Nämä toivottavasti saadaan pidettyä (oletan että Lyytinen lähtee) ja useampi vahvistus sisään.

Maalivahdit on meillä A-luokkaa, jatkosopparia vaan kouraan. Fränälle lyhyempi, Nippelle pidempi.
Pelicansin keskustelualueella oli huhua, että Kousa olisi siirtymässä ensi kaudeksi takaisin Lahteen. Lähde ei kuulemma mikään ihan 100% mutta huhu kuitenkin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Oikein taidat muistaa, eikä taida olla paluuta meille. Toki kaiken voi kääntää, jos osaa hyvin vakuuttaa ja neuvotella.

Paras näpäytyshän Nybarin suuntaan olisi että Enlund laittaisi puumerkin Tobbarin lappuun nyt kun Nybari siirrettiin pois neuvottelupöydästä.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Paras näpäytyshän Nybarin suuntaan olisi että Enlund laittaisi puumerkin Tobbarin lappuun nyt kun Nybari siirrettiin pois neuvottelupöydästä.

Toki on voinut käydä, että Tobbari on jo oikeaoppisesti iskenyt rahat isoihin pelaajiin ajoissa ja Enlund on tullut puun takaa "vapaaksi". Ja nyt ei ole enää rahaa kuin kesän "alelaari" pelaajiin. Enlund ei ole kuitenkaan sellainen seuraikoni, jonka takia mentäisiin kassavarantoihin (onko niitä enää jos on otettu lainaa). Täytyy muistaa, että Peltonen saattaa haluta tuoda jotain omia luottopelaajiaan mukana ja Sveitsin liigasta siirtyville kavereille pitää jotain maksaakin.

Tottakai Enlund olisi loistava haku ja varmasti sellainen n.45-50 pisteen mies liigassa. Viimeksi teki 49 pinnaa ja varmasti hyvän kesän jälkeen olisi sellainen varma pistelinko.

Harmi jos menee ohi, mutta eiköhän sieltä pätevä joukkue saada kasaan.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Itsekin otan Roni Hirvosen mieluummin kuin Konsta Hirvosen vaikka jälkimmäisestä voi kasvaa hyväkin pelaaja liigaa. Ehkä Konstalla on paluu kotiin sitten vähän myöhemmin.
 

RedDawn

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Seattle Kraken, Vancouver Canucks
Kertokaas että miksi Enlundia niin kovasti meille haikaillaan? Viimeksi pelannut liigassa 11 vuotta sitten ja parit edeltävät kaudet Venäjällä eivät ainakaan tilastojen valossa kovin kummoisia ole olleet. En ole siis niin läheltä uraa seurannut.

Mutta kyllä mulle vaikka joku Juuso Puustinen kelpaisi jos nyt aletaan koheloon karanneita "omia" fantasioissa kotiuttelemaan...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kertokaas että miksi Enlundia niin kovasti meille haikaillaan? Viimeksi pelannut liigassa 11 vuotta sitten ja parit edeltävät kaudet Venäjällä eivät ainakaan tilastojen valossa kovin kummoisia ole olleet. En ole siis niin läheltä uraa seurannut.

Mutta kyllä mulle vaikka joku Juuso Puustinen kelpaisi jos nyt aletaan koheloon karanneita "omia" fantasioissa kotiuttelemaan...

Varmaan johtuu siitä, että HIFK:n junnupolun käyneitä pelaajia ei maailmalla kauheasti pyöri, kun niitä ei yksinkertaisesti ole. Toinen syy lienee se, että viime kaudet hyvin keskinkertaisilla tehoilla KHL:ssä pelaillut Petri Kontiola voitti 36 vuotiaana Liigan pistepörssin, niin 33 vuotiaassa Enlundissa varmaan nähdään mahdollisuuksia isoihin pistemääriin myös ja mikäli mies kunnossa on, niin varmasti on edelleen tehokas. Uhkakuvana pelimäärät ovat kausi kaudelta tippuneet, eli sinänäsä riskihankinta, jos joutuisi maksamaan paljon.

Oma näkemys on se, että tänne pitää halua olla tulla ja hänellä ei selkeästi ole, niin pelailkoon muualla.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma näkemys on se, että tänne pitää halua olla tulla ja hänellä ei selkeästi ole, niin pelailkoon muualla.

Tästä vahvasti samaa mieltä. Mä haluan meille aidosti sellaisia pelaajia, jotka haluaa meillä pelata. Palkan pitää olla kohdillaan, mutta ihan viimeistä senttiä ei myöskään tarvitse nyhtää. Ja toki seuran puolelta voidaan myös ajatella, että mikä on näiden ykköskorin pelaajien säästetyn tonnin hinta loppupeleissä. Mutta tietenkin budjetin puitteissa mennään, kokonaisuutta katsellen.

En väheksy Enlundin pelitaitoja yhtään ja vaikka on junnuvuotensa täällä pelannutkin, en osaa häntä(kään) pitää minään menetyksenä, jos ei tänne tule, koska mitään sidettä häneen ei varsinaisesti ole, kun en junnuja juurikaan ehdi seurata. Varmasti on Liiga-tasolle kova pelimies ja tervetuloa vain, jos on tullakseen, mutta en itke perään. Muutenhan tässä saisi jokaisen Liigaan tulevan pelaajan perään rääkyä, eikä olisi koskaan tyytyväinen mihinkään. Kävisi raskaaksi itselle ja sopii kovin huonosti lajiin muutenkin.

Mun on helppo ymmärtää pelaajaa, joka tekee päätöksen, ettei halua pelata jonkun seurajohtajan jengissä, jos henkilösuhteet ovat joskus tulehtuneet. En varmasti itsekään pelaisi. Sitä on kuitenkin vähän vaikeampi ymmärtää, jos joku on päättänyt, että joku seura on poissa kuvioissa ikuisesti jonkun jo poistuneen henkilön vuoksi. Varsinkin, jos muuten on jätetty hyvä sopimustarjous. Tietysti, jos arvomaailmoissa on isojakin eroja, niin ehkä sitten voin sellaistakin ymmärtää. Mutta tätä taustaa vasten Rautakorven Tapparan arvotko eivät sitten ole ongelma? Ja tokihan ymmärrän senkin, että eihän se Nyba ole oikeasti mihinkään talosta poistunut, mutta tuskin edarit nyt kauheasti joutuvat hänen kanssaan asioimaan, joten en nyt laskisi tälle kovin suurta merkitystä käytännössä. Mutta ehkä toiset vain ovat niin suuria periaatteen ihmisiä, että kun kerran on jotain päätetty, näin se sitten on aina ja ikuisesti. Vai pitäisikö sanoa En gång och alltid. Ja tämähän on kaikki vain pelkkää spekulaatiota muutenkin.

Mutta tietysti on mahdollista, että Enlund on saanut Tapparalta yksinkertaisesti paremman tarjouksen ja sekin on ihan ymmärrettävää. En löydä draamaa tästä, ainakaan vielä.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Mä itse olen ollut hatarassa käsityksessä että Enlund olisi palaamassa Suomeen ja olen ajatellut että siinä voisi olla pelaaja joka on tehnyt tiliä ja tulisi fiksulla hinnalla pitkäksi ajaksi takaisin mutta en haikaile hänen peräänsä mutta toivon että hänen kaltainen kokenut mutta ei vielä liian vanha pelaaja, sataisiin meille tuomaan tehoja ja johtajuutta.
 

RustEnuff

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Case-Enlundista tuli sellainen mieleen, että mitäs jos tämä ei olekaan hänelle valintana Tappara vs. HIFK vaan onkin Tampere vai Helsinki? Eikös Enlundin Tapparan aikainen ketjukaverikin ole kotiutunut manseen vaikka on myös pelannut vuosia ulkomailla ja on kotoisin Ilmalasta. Mistäs sen siis tietää, ettei Enlundillakin ole jonkin sortin hirsihuvila Näsijärven rannalla johon halajaa asustelemaan ympärivuotisesti?
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Äärimmäisen kiinnostavaa tulee olemaan ensi kauden joukkue, kun katsoo minkälaisia pelaajia mahdollisesti menee muualle liigaan:

Nikkilä, Enlund, Kokkonen, Jürgens. Pelaajia, joiden olettaisi kiinnostavan myös IFKta.

Sinänsä kiinnostavaa, koska tuossa on kaksi pakkia ja meillä on ainakin tällä hetkellä huhujen mukaan pakistovajausta.
 

auvo11

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, maajoukkue, NHL:n suomalaiset
Sit alan olee huolissaan jos alkaa menee kovan luokan rightin pakkia ohi. Vielä ei oo mennyt yhtään.

Vasenpuoli on kuitenkin:
Auvity
Winberg
Teräväinen
Ahonen
Plus Lyytisen tilannetta ei tiedetä, on ihan hyvin voitu ehtii duunaa soppari syksyllä tai sit ei.

Rightin puolella on vain Karjalainen, tietenkin leftin jätkii voi sielläkin peluuttaa mut kyllä siinä pelinopeus kärsii.
Muutenkin tuntuu nykyään että n. 90% ylivoiman alimman miehen paikalla peliä pyörittää rightin kaveri.

Tälläisen mä haluan meille eli oma Press.
 

Theosaurus

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sit alan olee huolissaan jos alkaa menee kovan luokan rightin pakkia ohi. Vielä ei oo mennyt yhtään.

Vasenpuoli on kuitenkin:
Auvity
Winberg
Teräväinen
Ahonen
Plus Lyytisen tilannetta ei tiedetä, on ihan hyvin voitu ehtii duunaa soppari syksyllä tai sit ei.

Rightin puolella on vain Karjalainen, tietenkin leftin jätkii voi sielläkin peluuttaa mut kyllä siinä pelinopeus kärsii.
Muutenkin tuntuu nykyään että n. 90% ylivoiman alimman miehen paikalla peliä pyörittää rightin kaveri.

Tälläisen mä haluan meille eli oma Press.
Tärkeä kysymyshän yhteiskunnalle on että miksi joku pelaa leftiä tai rightia ylipäätänsä lätkässä ja kumpi on oikeasti parempi jos on esimerkiksi oikeakätinen?
 

Naakka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Case-Enlundista tuli sellainen mieleen, että mitäs jos tämä ei olekaan hänelle valintana Tappara vs. HIFK vaan onkin Tampere vai Helsinki? Eikös Enlundin Tapparan aikainen ketjukaverikin ole kotiutunut manseen vaikka on myös pelannut vuosia ulkomailla ja on kotoisin Ilmalasta. Mistäs sen siis tietää, ettei Enlundillakin ole jonkin sortin hirsihuvila Näsijärven rannalla johon halajaa asustelemaan ympärivuotisesti?
Enlund on rakentanut suht vähän aikaa sitten melko hulppean talon Helsinkiin. Ainakin muu perhe on sinne asettunut, joten voisi kuvitella Helsingin olevan aika vahvoilla kotikaupungiksi.
 

Pepper Jack

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuskin nyt enää ja leftin hyökkääjiä on jo riittävästi, jos Sallinen, Jääskä ja Tallberg jatkavat, mutta en laittaisi pahakseni, jos Zabo nähtäisiin punaisissa seuraavalla kaudella.

E: Sisällytin myös Innalan näihin leftin hyökkääjiin.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Kasper Kotkansalo ruvennut seuraamaan HIFK:ta instagramissa.

Edit: Eikös tätä kundia huhuttu meille sekä Hämeenlinnaan?

Mä tavallaan toivoin meille mutta toisaalta helpotuin kun huhuiltiin muualle kun ajattelin että saataisiin kovempi leftin pakki tilalle mutta voihan se olla että pitkällä sopparilla tehdään hänestä stay at home pakkia.
 

Nashpre

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK:n sairastupa, HIFK, Liverpool FC
Karvinen kävi äsken moikkaamassa mahdollisesti ensi kauden pelikavereita
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös