Yleisesti NHL:stä

  • 3 934 381
  • 14 053
Oliko @Henkka jolla oli jotai dataa missä vaiheessa maalivahtien "oikea" taso alkaa paljastumaan? Lankinen pelaa kyllä hyvin, mutta Subban laitettii ekaan peliin Tampaa vastaa. Se nyt ei ole yllätys että kolmikosta paras oli sitte MM-kisoista mitä mieltä hyvänsä.

Tarkoitatko siis Tampaa vastaan kauden avauspelissä 1,5 kuukautta sitten? Mitäs tekemistä sillä on tässä vaiheessa mihinkään voimasuhteisiin? Sen matsin jälkeen Subban on pelannut neljä peliä ja Lankinen 14.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Onko tosiaan niin että ex-NHL pelaajalle ja tv-asiantuntijalle nimet Brian Bellows ja Bernie Nichols ei sano mitää?
Vai oonko mä vaan niin vanha, etten ymmärrä ettei jonnet muista...



Vanhuudesta en tiedä, mutta ihan yleisesti ei suurin osa tutustu lajin historiaan kovin syvälle "oman aikakautensa" edeltä kuin ns. suurimpien tähtien osalta, eli suurelle osalle varmasti enemmänkin "tuntemattomia" nimiä tuossa. Tuollakaan kaksikolla ei taida olla pahemmin kummallakaan henkilökohtaisia palkintoja, all-star kentälliseen valintoja eikä muuta sellaista, eli eivät edusta aikakautensa terävintä kärkeä koko liigan tasolla. Ei Osala kuitenkaan mikään historia-asiantuntija ole.
 

Johnnie

Jäsen
Vanhuudesta en tiedä, mutta ihan yleisesti ei suurin osa tutustu lajin historiaan kovin syvälle "oman aikakautensa" edeltä kuin ns. suurimpien tähtien osalta, eli suurelle osalle varmasti enemmänkin "tuntemattomia" nimiä tuossa. Tuollakaan kaksikolla ei taida olla pahemmin kummallakaan henkilökohtaisia palkintoja, all-star kentälliseen valintoja eikä muuta sellaista, eli eivät edusta aikakautensa terävintä kärkeä koko liigan tasolla. Ei Osala kuitenkaan mikään historia-asiantuntija ole.

Jotenkin itselläni on fiilis, että keskimääräinen Jatkiksen NHL-osion kirjoittelija on tällaisista huomattavasti paremmin kartalla kuin keskimääräinen NHL-pelaaja.

Jatkoajan keskustelupalstakin on kuitenkin pitkälti "hökinörttien" hiekkalaatikkoa, jossa tietämys pelistä ja sen historiasta on huomattavasti keskivertoa jääkiekon seuraajaa edellä. Kuitenkin tällaisten hokinörttien osuus kaikista lätkää seuraavista suomalaisista lienee varsin pieni, ja sama taitaa koskea myös ammatikseen pelaavia. En usko, että esimerkiksi Rick Vaive tai Reggie Leachkaan sanoo kovin paljoa suurelle osalle jääkiekkoa kuluttavista, olipa fani tai pelaaja. Jos Osalalle esimerkiksi nämä nimet ovat olleet tuttuja, niin ei se tietopankki sentään ihan tyhjä ole.
 

ipaz

Jäsen
Tuollakaan kaksikolla ei taida olla pahemmin kummallakaan henkilökohtaisia palkintoja, all-star kentälliseen valintoja eikä muuta sellaista, eli eivät edusta aikakautensa terävintä kärkeä koko liigan tasolla. Ei Osala kuitenkaan mikään historia-asiantuntija ole.

Sinänsä ymmärrettävää, ettei Osalalla ole hallussa 80-90-luvun pelaajat kun on itse ollut silloin vielä pikkupoika, mutta kyllä hivenen soisi tutustuvan myös vanhoihin tilastoihin ja takavuosina kovaa tulosta tehneisiin pelaajiin. Kuten Nicholson 150 pistettä Gretzkyn vierellä 1988-89 tai Bellowsin 12 peräkkäistä yli 20 maalin kautta ja Stanley Cup-mestaruus Montrealissa 1993. Ja sen että on Islanders-tulokas Kieffern Bellowsin isä. Ehkä Osala ei ole keräillyt lätkäkortteja tai pelannut pleikkarilla äräniä poikasena.

Mun mielestä "asiantuntijan" tulisi tietää lajin historiasta, entisistä pelaajista, poikkeuksellisista tilastoista jne. Tai pitäisi tietää ollakseen hyvä asiantuntija. Osalasta saa nyt vaikutelman, ettei NHL:ää ole opiskeltu. Toki nykyään asiantuntijaksi televisioon päästäkseen riittää, että ymmärtää nykypeliä ja sen taktiikkaa. Pelin ja pelaajien syvällisempi tunteminen toisi valtavasti lisäarvoa tulkita miksi joku teki jotain tai reagoi jollain tavalla.
 

PJPT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Habs, SaPKo & Latvija
Ehkä Osala ei ole keräillyt lätkäkortteja tai pelannut pleikkarilla äräniä poikasena.

Tuo pitänee aika hyvin paikkansa. Noiden herrojen kulta-aika sijoittuu 90-luvun alkupäähän joilloin oli vaikeaa seurata NHLää, joten lapset oppivat pelaajista lähinnä noita 2 reittiä pitkin ja kerran viikossa tvstä tulleesta makasiinista. Bellows ja Nichols olivat hyviä pelaajia, mutta jäivät ymmärrettävästi pienempään valokeilaan Suomessa kun eivät olleet kuitenkaan ihan mediaseksikkäimpiä tykkejä tai eurooppalaisia jolloin "tuollainenkin ura" olisi riittänyt tunnetuksi tähdeksi. Ainakin minun piireissä pikkupojat fanittivat tuohon aikaan kovaa monia maalivahteja, sekalaisesti eurooppalaisia kenttäpelaajia ja top10 P-Amerikkalaisia.

Minun tapauksessa kiekkokorttien ostelu oli satunnaista kun viikkorahoja piti käyttää muuhunkin, joten Super Nintendon ja Sega Megadriven NHL 94-97 oli niitä alustoja mistä opittiin kaikkien joukkueiden kärkipelaajat ja veskarit ulkoa. Ilman noita pelejä en tuntisi varsinkaan NIcholsia, Bellows olisi varmaan tuttu historian kautta kun mätti pisteitä Mullerin ja Damphoussen kanssa silloin kun olin vielä lastentarhassa..
 

Apheu

Jäsen
Mun mielestä "asiantuntijan" tulisi tietää lajin historiasta, entisistä pelaajista, poikkeuksellisista tilastoista jne. Tai pitäisi tietää ollakseen hyvä asiantuntija. Osalasta saa nyt vaikutelman, ettei NHL:ää ole opiskeltu. Toki nykyään asiantuntijaksi televisioon päästäkseen riittää, että ymmärtää nykypeliä ja sen taktiikkaa. Pelin ja pelaajien syvällisempi tunteminen toisi valtavasti lisäarvoa tulkita

Eipä tuo Osala ole edes ollut kauaa asiantuntijana ja tuossahan tuo nyt oppii kokoajan. Mun mielestä vain ja ainoastaan ymmärrettävää, ettei sellaisen aikakauden, jota itse ei pystynyt oikein seuraamaan, pelaajia muista.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Tässäkin ketjussa on aiemmin keskusteltu noista spoiler free-sivuista mistä näkee otteluiden koosteet näkemättä tuloksia etukäteen.
Pari viikkoa sitten uusin puhelimen ja löysin kaikki ne hyvät sivustot tän palstan hakukoneen avulla. Nyt kikkailin puhelimen kanssa ja pitäs taas löytää, mutta sitä mun lempisivustoa en löydä.

Eli Don't Tell Me The Score ja Hockey Highlights löysin, mutta se kolmas mun lempisivusto on hukassa. Siinä on vain päällekkäin listattu pelit (esim SJS-ANA) ja niiden vierestä pystyy valita pidempi tai lyhyempi kooste. Osoite alkaa muistaakseni s-kirjaimella ja siinä on 5(?) kirjainta. Esim sbtmt.jotain/jotain

Pystyykö kukaan auttaa???
 

tiilk

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tässäkin ketjussa on aiemmin keskusteltu noista spoiler free-sivuista mistä näkee otteluiden koosteet näkemättä tuloksia etukäteen.
Pari viikkoa sitten uusin puhelimen ja löysin kaikki ne hyvät sivustot tän palstan hakukoneen avulla. Nyt kikkailin puhelimen kanssa ja pitäs taas löytää, mutta sitä mun lempisivustoa en löydä.

Eli Don't Tell Me The Score ja Hockey Highlights löysin, mutta se kolmas mun lempisivusto on hukassa. Siinä on vain päällekkäin listattu pelit (esim SJS-ANA) ja niiden vierestä pystyy valita pidempi tai lyhyempi kooste. Osoite alkaa muistaakseni s-kirjaimella ja siinä on 5(?) kirjainta. Esim sbtmt.jotain/jotain

Pystyykö kukaan auttaa???
Tämähän se:


Tuolta valitsee 2019-2020, toimii vaikka viittaakin edellisen kauden peleihin.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
YouTube suositteli minulle videota Red Wingsin kovimmista taklauksista playoff putken ajalta. Onhan näitä mielenkiintoista katsoa kun taklataan suoraan päähän, pimeästä kulmasta, parin metrin päästä laidasta tuupataan selästä, ei edes yritetä pelata kiekkoa vaan taklataan kiekottomia... On tämä peli hieman muuttunut 90-luvulta. Varmaan yksi syy siihen miksi tuolloin ei tapahtunut mitään kuolemia kentällä on vauhdin puute. Tähän vaikutti tietysti se ettei suuri osa pelaajista osannut luistella takaperin kunnolla ja kääntymisnopeus oli samaa luokkaa kuin rahtilaivalla.



 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
On tämä peli hieman muuttunut 90-luvulta. Varmaan yksi syy siihen miksi tuolloin ei tapahtunut mitään kuolemia kentällä on vauhdin puute. Tähän vaikutti tietysti se ettei suuri osa pelaajista osannut luistella takaperin kunnolla ja kääntymisnopeus oli samaa luokkaa kuin rahtilaivalla.

Ja varusteet oli pehmeämpiä verrattuna nykypäivän panssareihin.

Eikös Brendan Shanahan puhunut jo 10 vuotta sitten, että olka-/kyynärsuojissa pitäisi olla pehmeä ulkokuori, joka suojelisi taklattavaa?
 
Viimeksi muokattu:

Rara

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Flames ja Senators kohtaavat tulevana yönä Calgaryssä. Saman joukkueet pelasivat Calgaryssä jo torstaina. Flames kävi eilen pelaamassa yhden pelin Edmontonissa ja Senators odotteli pari päivää vastustajaa Calgaryssä (tuskin kotona välissä kävivät) ja jatkavat ensi viikolla Edmontonissa.

Mitäs järkeä tässä ohjelmassa on? Lähinnä siis tuo yksi Oilersin ja Flamesin kohtaaminen kun Senators joutuu odottelemaan, että pelaavat sen alta pois. Miksi se on pitänyt juuri tuohon väliin ympätä?
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
YouTube suositteli minulle videota Red Wingsin kovimmista taklauksista playoff putken ajalta. Onhan näitä mielenkiintoista katsoa kun taklataan suoraan päähän, pimeästä kulmasta, parin metrin päästä laidasta tuupataan selästä, ei edes yritetä pelata kiekkoa vaan taklataan kiekottomia... On tämä peli hieman muuttunut 90-luvulta. Varmaan yksi syy siihen miksi tuolloin ei tapahtunut mitään kuolemia kentällä on vauhdin puute. Tähän vaikutti tietysti se ettei suuri osa pelaajista osannut luistella takaperin kunnolla ja kääntymisnopeus oli samaa luokkaa kuin rahtilaivalla.




Aikamoisia lentäviä kyynerpäitä. Näyttävän näköistähän tuo on, kun isot ukot lentää ilmojen halki.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Tuli tuossa TNF’ää kuunnellessa hogattua itsekin, että nuo sarjataulukot saattavat heilahdella tällä kaudella isostikin => oliko niin, että idässä esim. Pens ei ole kohdannut kertaakaan Buffaloa ja Isles taas on pelannut Buffaloa vastaan jo 8 kertaa? Pitääpä alkaa tsekkailla tarkemmin, itse kun olin jo ”naulannut” NYI’n pleijareihin...
 

Crank

Jäsen
oliko niin, että idässä esim. Pens ei ole kohdannut kertaakaan Buffaloa ja Isles taas on pelannut Buffaloa vastaan jo 8 kertaa?
Kyllä se noin on. Pensillä on tällä hetkellä divisioonan viimeisinä olevia Sabresia ja Devilsiä vastaan kaikki 8 peliä jäljellä.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Kyllä se noin on. Pensillä on tällä hetkellä divisioonan viimeisinä olevia Sabresia ja Devilsiä vastaan kaikki 8 peliä jäljellä.
Dänks, voipi siis heilua ja huojua monessa lohkossa...
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuossa kun edellisellä sivulla keskusteltiin Bellowsin ja Nichollsin muistamisesta, niin ajattelin laittaa tänne aivojumpan, jonka itse teen noin kerran kuukaudessa. Eli visassa pitää listata kaikkien aikojen top-200 runkosarjan maaleissa. Vinkkinä, että mainitut herrat ovat molemmat mukana.

Olen tehnyt tämän vuosien aikana kymmeniä kertoja varmaan, mutta ilman peliin rakennettuja apuja (ensimmäinen kirjain, nimen pituus) en ole saanut kaikkia. Toki jos tekisi heti perään uusiksi vastaukset katsottuaan, pääsisi aika lähelle. Kylmiltään yli 120 on jo kova suoritus, tuossa kun ei ole edes vihjeitä muuten kuin maalien määrä.

NHL Top 200 Goal Scorers (Career)

(Linkki vie visasivusto Sporcleen)

Ps. Kukahan tuo on oman ikäluokkani 1976 ainoan suomalaisen NHL-pisteen tekijä?
 

ChosenTwo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset NHL:ssä
Tuossa kun edellisellä sivulla keskusteltiin Bellowsin ja Nichollsin muistamisesta, niin ajattelin laittaa tänne aivojumpan, jonka itse teen noin kerran kuukaudessa. Eli visassa pitää listata kaikkien aikojen top-200 runkosarjan maaleissa. Vinkkinä, että mainitut herrat ovat molemmat mukana.

Olen tehnyt tämän vuosien aikana kymmeniä kertoja varmaan, mutta ilman peliin rakennettuja apuja (ensimmäinen kirjain, nimen pituus) en ole saanut kaikkia. Toki jos tekisi heti perään uusiksi vastaukset katsottuaan, pääsisi aika lähelle. Kylmiltään yli 120 on jo kova suoritus, tuossa kun ei ole edes vihjeitä muuten kuin maalien määrä.

NHL Top 200 Goal Scorers (Career)

(Linkki vie visasivusto Sporcleen)

Sama harrastus juurikin kyseisen visan kanssa. Muitakin NHL-listauksia tulee aina välillä Sporclessa täyteltyä, etenkin 90-luvulle sijoittuvat kyselyt ovat mieleisiä, mutta tuo on se, joka pitää aina tasaisin väliajoin käydä tekemässä. Ja nytkin taas tauon jälkeen täytettynä sain vain 118, joten ei siitä täysiä pisteitä ole ihan heti irtoamassa. Kunhan nyt muistaisi kaikki 90-luvulla ja myöhemmin pelanneet + muutamat kovimmat nimet aiemmilta vuosilta, niin siinä olisi se päätavoite. Nuo jotkut 70-luvulla ja aiemmin pelanneet ovat minulle mitä Bellows ja Nicholls ovat Osalalle.

Mutta niin, tarkoitatko siis että tuohon kyseiseen visaankin saa jotenkin päälle jotain apuja, vai puhutko muista visoista, joista löytyy erinäisiä apuja/vinkkejä valmiina?
 

Jippo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta niin, tarkoitatko siis että tuohon kyseiseen visaankin saa jotenkin päälle jotain apuja, vai puhutko muista visoista, joista löytyy erinäisiä apuja/vinkkejä valmiina?

Sporcleen kun tekee tunnukset ja pelaa visoja, niin saa kolikoita, joita voi käyttää helpotuksiin. Tässä on apua oikeiden vastausten ekasta kirjaimesta (ei kovin paljon auta tietää etunimen ekaa kirjainta kylläkään) ja vastauksen pituus kirjaimina. Eli jos molemmat avut käyttää, niin listan ykkösnimi näkyy näin W**** ******* .
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös