Löytyykö tietokone-experttejä?

  • 2 849 405
  • 19 187

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Jos on pakko veikata niin noin integroitu laite on voinut 8 vuoden käytön jälkeen käydä aika kuumana kun on kerännyt kaiken maailman pölyt sisuksiinsa. Mutta kuten yllä mustasusi sanoi, aivan mahdotonta sanoa ilman tutkimista.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Itselläni on noin viisi vuotta vanha pelitietokone, joka pyörii Intel i7-4790 Core CPU @ 3.60 Ghz prosessorilla ja jossa on NVIDIAN GeForce GTX 760 näytönohjaimena. Koska olen aika amatööri tällaisten teknillisten asioiden suhteen niin kysynkin:

Kannattaisiko minun ostaa uusi tietokone vai parannella nykyistä tietokonetta lisäkomponenteilla? Kuulemma tuo prosessori olisi vielä tänä päivänäkin hyvä, mutta näytönohjain alkaa jo hiljalleen vanhenemaan. Kone myös käynnistyy mielettömän hitaasti (yritän viikonloppuna putsata sitä pölyistä).

Lähinnä siis mietin että joko: a) uusi ja hyvä näytönohjain + "lisäkomponentti" (joka nopeuttaa konetta / lisää RAM-muistia tjms.) TAI b) uusi pöytätietokone, joka pelittäisi hyvin. Lähinnä hinta-laatu -suhde asiaa mietin, eli kummassa a) vai b) -kohdassa saisi rahalle enemmän katetta. Tuolla a) -vaihtoehdolla minulle riittäisi, jos tulisi 2-4 lisäelinvuotta tietokoneelle.
 

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Itselläni on kanssa i7-4790k prossu ja ostin kesällä käytettynä 1070 Ti näyttiksen, minun käyttööni ihan hyvä valinta. Eli joku 1070 tai 1070 Ti niin koneesi elinikä jatkuu vielä parilla vuodella.
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
annattaisiko minun ostaa uusi tietokone vai parannella nykyistä tietokonetta lisäkomponenteilla? Kuulemma tuo prosessori olisi vielä tänä päivänäkin hyvä, mutta näytönohjain alkaa jo hiljalleen vanhenemaan. Kone myös käynnistyy mielettömän hitaasti (yritän viikonloppuna putsata sitä pölyistä).

Lähinnä siis mietin että joko: a) uusi ja hyvä näytönohjain + "lisäkomponentti" (joka nopeuttaa konetta / lisää RAM-muistia tjms.) TAI b) uusi pöytätietokone, joka pelittäisi hyvin. Lähinnä hinta-laatu -suhde asiaa mietin, eli kummassa a) vai b) -kohdassa saisi rahalle enemmän katetta. Tuolla a) -vaihtoehdolla minulle riittäisi, jos tulisi 2-4 lisäelinvuotta tietokoneelle.


Näyttistä päivittämällä tosiaan pärjää vielä, vaikka peliriippuvaista nykyään alkaa olemaan neliytimisten prosessorien kanssa. Koneen hitauteen ja hitaaseen käynnistymiseen ei putsailu auta. Parhaiten auttaa SSD-kovalevy (jos käyttis pyörii nykyään mekaanisella levyllä) ja windows asennettuna sinne. Keskusmuistiakin olisi ihan minimissään oltava 8 Gigaa, mielummin 16. Tsekkaamalla jollain hardware monitorilla muistien tarkan mallin ja sitää googlailemalla voi hyvällä tuurilla löytää vanhempaa muistia halvalla.

Toisaalta nyt on aika herkullinen aika kasata uuttakin konetta; uudet Ryzen 5000-sarjan prossut ovat juuri tulossa ulos, joten jos ei ihan terävin kärki houkuta, tulevat hinnat varmaan alaspäin nykyisessä Ryzen 3000-luokassa. Inteliä en oikein näe enää edes harkittavana, hinta-teho -suhde on Ryzenillä parempi. Lisäksi sekä nVidia että AMD ovat tuomassa jäätävän loikan eteenpäin tekevät näyttikset. Noita uusia kortteja on kuitenkin näillä näkyvin saatavilla vasta ensi vuoden puolella, niin hyvin tekevät nyt kauppansa. Semmoisen teholoikan tuovat kuitenkin tullessaan, että vanhempien korttien hinnat tulevat väkisin alas, käytettyjä selaillessa ovat jo tulleet.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Näyttistä päivittämällä tosiaan pärjää vielä, vaikka peliriippuvaista nykyään alkaa olemaan neliytimisten prosessorien kanssa. Koneen hitauteen ja hitaaseen käynnistymiseen ei putsailu auta. Parhaiten auttaa SSD-kovalevy (jos käyttis pyörii nykyään mekaanisella levyllä) ja windows asennettuna sinne. Keskusmuistiakin olisi ihan minimissään oltava 8 Gigaa, mielummin 16. Tsekkaamalla jollain hardware monitorilla muistien tarkan mallin ja sitää googlailemalla voi hyvällä tuurilla löytää vanhempaa muistia halvalla.

Toisaalta nyt on aika herkullinen aika kasata uuttakin konetta; uudet Ryzen 5000-sarjan prossut ovat juuri tulossa ulos, joten jos ei ihan terävin kärki houkuta, tulevat hinnat varmaan alaspäin nykyisessä Ryzen 3000-luokassa. Inteliä en oikein näe enää edes harkittavana, hinta-teho -suhde on Ryzenillä parempi. Lisäksi sekä nVidia että AMD ovat tuomassa jäätävän loikan eteenpäin tekevät näyttikset. Noita uusia kortteja on kuitenkin näillä näkyvin saatavilla vasta ensi vuoden puolella, niin hyvin tekevät nyt kauppansa. Semmoisen teholoikan tuovat kuitenkin tullessaan, että vanhempien korttien hinnat tulevat väkisin alas, käytettyjä selaillessa ovat jo tulleet.
Itselläni on kanssa i7-4790k prossu ja ostin kesällä käytettynä 1070 Ti näyttiksen, minun käyttööni ihan hyvä valinta. Eli joku 1070 tai 1070 Ti niin koneesi elinikä jatkuu vielä parilla vuodella.

Kiitoksia vastauksista!

Itselläni on käytössä ikivanha TV näyttiksenä (60Hz). Jos minulla on pelatessa FPS noin 50-55 hyvin pienillä asetuksilla (low/medium), onko minun järkeä hommata uusi 144 Hz:n näyttö, jos pidän nykyisen näytönohjaimen käytössä? Huomaako tuollaisissa peleissä, joissa on jo nyt FPS 50-55, mitään muutoksia jos hommaa ainoastaan paremman näytön?
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Kiitoksia vastauksista!

Itselläni on käytössä ikivanha TV näyttiksenä (60Hz). Jos minulla on pelatessa FPS noin 50-55 hyvin pienillä asetuksilla (low/medium), onko minun järkeä hommata uusi 144 Hz:n näyttö, jos pidän nykyisen näytönohjaimen käytössä? Huomaako tuollaisissa peleissä, joissa on jo nyt FPS 50-55, mitään muutoksia jos hommaa ainoastaan paremman näytön?

Jos kone ei nykyisellään yllä edes siihen 60 fps:ään, ei se sitä tee 144 Hz näytölläkään. Jos siis resoluutio on sama, resoluutiota laskemalla saa frame ratea lisää, mutta kuva tietysti kärsii. Tarvitset siis lisää vääntöä koneeseen, ennen kuin korkeammista virkistystaajuuksista on mitään hyötyä. Jos tarkoitus on päästä tuollaisiin 144 fps lukuihin, joutunet kyllä päivittämään koko koneen. Näyttis on tärkein ja tekee suurimman osan, mutta noissa korkeammissa taajuuksissa pitää jo 1080p-resoluutiollakin olla prosessorikin aika tehokas. Veikkaan, että tuolla 6 vuotta vanhalla neliytimisellä ei niihin lukuihin päästä, oli näyttis mikä tahansa. Riippuu toki peleistä, esim. CS:GO ym. kevyet pelit saattavat noin nopeasti toimiakin. Ns. triple-A peleistä tuskin mikään. TL:DR: riippuu niin paljon siitä, mitä pelaa.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jos kone ei nykyisellään yllä edes siihen 60 fps:ään, ei se sitä tee 144 Hz näytölläkään. Jos siis resoluutio on sama, resoluutiota laskemalla saa frame ratea lisää, mutta kuva tietysti kärsii. Tarvitset siis lisää vääntöä koneeseen, ennen kuin korkeammista virkistystaajuuksista on mitään hyötyä. Jos tarkoitus on päästä tuollaisiin 144 fps lukuihin, joutunet kyllä päivittämään koko koneen. Näyttis on tärkein ja tekee suurimman osan, mutta noissa korkeammissa taajuuksissa pitää jo 1080p-resoluutiollakin olla prosessorikin aika tehokas. Veikkaan, että tuolla 6 vuotta vanhalla neliytimisellä ei niihin lukuihin päästä, oli näyttis mikä tahansa. Riippuu toki peleistä, esim. CS:GO ym. kevyet pelit saattavat noin nopeasti toimiakin. Ns. triple-A peleistä tuskin mikään. TL:DR: riippuu niin paljon siitä, mitä pelaa.
Toki joissain aivan peruspeleissä yltää "helposti" 60 FPS:ään, mutta hieman enemmän tehoa vaativissa peleissä (Skyrim / theHunter: Call of The Wild) FPS saattaa olla nippa nappa 60.

Voisiko johtopäätöksenä olla, että monitorin vaihto parantaa "heikoimpien" pelien kuvanlaatua (koska FPS voi nousta noissa korkeampiin lukemiin), mutta jos nyt tekee tiukkaa päästä 55 FPS:ään, niin silloin monitori ei paranna kuvanlaatua?

Tässä olen nyt hieman yrittänyt ylikellottaa konetta (koska jo muutenkin niin vanha kone, niin uskaltaa ottaa "riskejä" :) ) ja hieman näyttäisi FPS nousevan.
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Itselläni on noin viisi vuotta vanha pelitietokone, joka pyörii Intel i7-4790 Core CPU @ 3.60 Ghz prosessorilla ja jossa on NVIDIAN GeForce GTX 760 näytönohjaimena. Koska olen aika amatööri tällaisten teknillisten asioiden suhteen niin kysynkin:

Kannattaisiko minun ostaa uusi tietokone vai parannella nykyistä tietokonetta lisäkomponenteilla? Kuulemma tuo prosessori olisi vielä tänä päivänäkin hyvä, mutta näytönohjain alkaa jo hiljalleen vanhenemaan. Kone myös käynnistyy mielettömän hitaasti (yritän viikonloppuna putsata sitä pölyistä).

Lähinnä siis mietin että joko: a) uusi ja hyvä näytönohjain + "lisäkomponentti" (joka nopeuttaa konetta / lisää RAM-muistia tjms.) TAI b) uusi pöytätietokone, joka pelittäisi hyvin. Lähinnä hinta-laatu -suhde asiaa mietin, eli kummassa a) vai b) -kohdassa saisi rahalle enemmän katetta. Tuolla a) -vaihtoehdolla minulle riittäisi, jos tulisi 2-4 lisäelinvuotta tietokoneelle.

Komppaan muita jo saman asian sanoneita: fullhd resolla näytönohjaimen päivitys riittää. Tuo GTX 760 ei oikein jaksa pyörittää mitään pasianssia kummempaa.

Tosiaan ehdottomasti myös SSD-kovalevy ostolistalle, koska hidas käynnistyminen viittaisi nimenomaan siihen, että siellä rullataan windowsia ja ohjelmia vanhalla kunnon mekaanisella kiekolla, jonka kierrokset ovat käymässä vähiin. Toki tämä on jo hieman monimutkaisempi prosessi, jos peukalo on keskellä kämmentä, koska joudut sekä fyysisesti asentamaan tuon SSD:n (mikä on toki todella helppoa) sekä asentamaan windowsin uudelleen sille ja mielellään pyyhkimään vanhan kovalevyn tyhjäksi. Mutta vaivannäkö kannattaa, koska ero on kuin yöllä ja päivällä.

Toki joissain aivan peruspeleissä yltää "helposti" 60 FPS:ään, mutta hieman enemmän tehoa vaativissa peleissä (Skyrim / theHunter: Call of The Wild) FPS saattaa olla nippa nappa 60.

Voisiko johtopäätöksenä olla, että monitorin vaihto parantaa "heikoimpien" pelien kuvanlaatua (koska FPS voi nousta noissa korkeampiin lukemiin), mutta jos nyt tekee tiukkaa päästä 55 FPS:ään, niin silloin monitori ei paranna kuvanlaatua?

Tässä olen nyt hieman yrittänyt ylikellottaa konetta (koska jo muutenkin niin vanha kone, niin uskaltaa ottaa "riskejä" :) ) ja hieman näyttäisi FPS nousevan.

Ei se monitori vaikuta FPS:ään. Kuvanlaatuun toki, jos on ikivanha kalibroimaton TN-paneelinen lötkö, jossa väritoistot saattaa olla mitä sattuu. Se, että tekee tiukkaa päästä 55 FPS:ään on sidottu vain ja ainostaan koneen tehoihin.

Osaatko muuten sanoa, että onko sulla windows asennettu SSD-levylle vai perinteiselle, raksuttavaa ääntä pitävälle kovalevylle?
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Toki joissain aivan peruspeleissä yltää "helposti" 60 FPS:ään, mutta hieman enemmän tehoa vaativissa peleissä (Skyrim / theHunter: Call of The Wild) FPS saattaa olla nippa nappa 60.

Voisiko johtopäätöksenä olla, että monitorin vaihto parantaa "heikoimpien" pelien kuvanlaatua (koska FPS voi nousta noissa korkeampiin lukemiin), mutta jos nyt tekee tiukkaa päästä 55 FPS:ään, niin silloin monitori ei paranna kuvanlaatua?

Siis se kone pystyy puskemaan vain tietyn määrän frameja riippumatta näytöstä. Telkkarisi näyttää 60 fps:ään asti ja sen yli menevät menevät hukkaan. Ota peleissä VSync ja fps-rajoitus asetuksissa pois päältä, niin näet kuinka paljon se oikea frame rate on. Jos se tuottaa jotain 70-80 fps, en näkisi mitään hyötyä nopeammasta näytöstä, itse en huomaa eroa 60 ja 75 fps:n välillä. Näyttäisi sinulla olevan pullonkaula tuo vanha näyttis. @Tinke-80 laittoikin hyvän linkin, mihin tuo prossu pystyy hyvällä näyttiksellä, eli jos resoluutio on Full HD (1920x1080), pärjäät vielä tuolla Intelillä.

Ostokset siis tähän järjestykseen:

1. Parempi näyttis
2. Haluamasi päivitystaajuuksinen pelinäyttö
3. SSD-kovalevy (asenna windows ja pelit mahdollisuuksien mukaan tänne, korjaa myös hitaan käynnistymisen)
4. Prossun, emolevyn ja muistien päivitys (eli koko koneen vaihto).

Kahdella ekalla saat mukavasti lisää käyttöikää koneelle ja huomattavan parannuksen pelaamisessa ja kolmannella yleisessä käyttökokemuksessa. Nuo voit siirtää sitten aikanaan myös seuraavan koneen käyttöön.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Osaatko muuten sanoa, että onko sulla windows asennettu SSD-levylle vai perinteiselle, raksuttavaa ääntä pitävälle kovalevylle?
Uskon, että perinteiselle kovalevylle. Tietovälineenä on "kiintolevyasema".

Ostokset siis tähän järjestykseen:

1. Parempi näyttis
2. Haluamasi päivitystaajuuksinen pelinäyttö
3. SSD-kovalevy (asenna windows ja pelit mahdollisuuksien mukaan tänne, korjaa myös hitaan käynnistymisen)
4. Prossun, emolevyn ja muistien päivitys (eli koko koneen vaihto).

Kahdella ekalla saat mukavasti lisää käyttöikää koneelle ja huomattavan parannuksen pelaamisessa ja kolmannella yleisessä käyttökokemuksessa. Nuo voit siirtää sitten aikanaan myös seuraavan koneen käyttöön.
Kuulostaa selkeältä. Tuo voisi ollakin paras ratkaisu. Lähinnä sitten mietin, kuinka hankalaa on itse vaihtaa nuo osat? Olen harkinnut viedä koneeni näissä merkeissä jollekin ammattilaiselle, joka sitten laittaisi palikat paikoilleen (miinuksena toki, että joutuu maksamaan välityspalkkiota...). Varmaan tuolta Verkkokaupasta löytyy jokin kiva näyttis ja SSD-levy, mutta miten sen voisi tietää, ovatko ne yhteensopivia nykyisen koneeni kanssa? Ettei käy niin, että ostan näyttiksen ja SSD-levyn eikä lopulta kumpikaan sovi koneeseeni. :D
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Noiden kytkyttäminen on helppoa. Näyttis vanhan paikalle ja kortin kylkeen sopiva piuha virtalähteestä kiinni. SSD kytkeytyy emolevyyn SATA-kaapelilla tai jos emolevyssä on paikka m.2. nvme-SSD:lle kannattaa ehdottomasti hommata semmoinen. Tällöin vain se tikku kiinni emoon ohjeen mukaan.

Haastavampaa voi olla noiden käyttöönotto softapuolella. Varsinkin jos näyttis on eri valmistajalta (nVidia -> AMD), kuin edellinen. Myös SSD:n käyttöönotto voi olla yllättävän haastavaa. Saattaa joutua BIOS-säätöjä tekemään ja oma hommansa on Windowsin siirto uudelle levylle. Itsellä ei onnistunut edes "idioottivarma" Samsungin Win-siirto ja piti asentaa koko käyttis uusiksi. Jos ei ole hajuakaan em. säädöistä, kannattaa jättää työ suosiolla jollekin ammattilaiselle tai lähipiirin osaajalle.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Noiden kytkyttäminen on helppoa. Näyttis vanhan paikalle ja kortin kylkeen sopiva piuha virtalähteestä kiinni. SSD kytkeytyy emolevyyn SATA-kaapelilla tai jos emolevyssä on paikka m.2. nvme-SSD:lle kannattaa ehdottomasti hommata semmoinen. Tällöin vain se tikku kiinni emoon ohjeen mukaan.

Haastavampaa voi olla noiden käyttöönotto softapuolella. Varsinkin jos näyttis on eri valmistajalta (nVidia -> AMD), kuin edellinen. Myös SSD:n käyttöönotto voi olla yllättävän haastavaa. Saattaa joutua BIOS-säätöjä tekemään ja oma hommansa on Windowsin siirto uudelle levylle. Itsellä ei onnistunut edes "idioottivarma" Samsungin Win-siirto ja piti asentaa koko käyttis uusiksi. Jos ei ole hajuakaan em. säädöistä, kannattaa jättää työ suosiolla jollekin ammattilaiselle tai lähipiirin osaajalle.
Kiitos paljon hyvistä neuvoista. Noihin kyllä voisi perehtyä tarkemminkin, kun kuulostaa jollain tasolla kuitenkin mielenkiintoiselta. Mutta taidan jättää tässä tapauksessa ammattilaisen haltuun (vaikka pieni masokisti minussa asuukin)...
 

palle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minnesota Wild, HIFK
Uskon, että perinteiselle kovalevylle. Tietovälineenä on "kiintolevyasema".


Kuulostaa selkeältä. Tuo voisi ollakin paras ratkaisu. Lähinnä sitten mietin, kuinka hankalaa on itse vaihtaa nuo osat? Olen harkinnut viedä koneeni näissä merkeissä jollekin ammattilaiselle, joka sitten laittaisi palikat paikoilleen (miinuksena toki, että joutuu maksamaan välityspalkkiota...). Varmaan tuolta Verkkokaupasta löytyy jokin kiva näyttis ja SSD-levy, mutta miten sen voisi tietää, ovatko ne yhteensopivia nykyisen koneeni kanssa? Ettei käy niin, että ostan näyttiksen ja SSD-levyn eikä lopulta kumpikaan sovi koneeseeni. :D

Ei se ole mitään rakettitiedettä. Näytönohjaimen vaihtaminen varsinkin on yksi helpoimmista toimenpiteistä tietokoneen kanssa. Kuten @laalki tuossa mainitsi, niin softapuolella vaatii ihan pienoista säätöä. On suositeltavaa (vaikkei välttämättä pakollista) poistaa näytönohjaimen ajurit kun nyppäsee vanhan kortin irti ja asentaa uudet, kun iskee uuden kortin sisään. Tässä ei ole mitään ihmeellistä, vaikka näytönohjaimen valmistaja vaihtuisikin. Ajurien asennus on kuin minkä tahansa ohjelman asennus windowsille ja varsinkin nvidialla jos käyttää nvidia experienceä (suosittelen), se huolehtii lähes puolestasi siitä.

SSD-levyn kanssa onkin sitten isompi jumppa. Biosista saattaa tosiaan joutua hieman asetuksia vaihtelemaan (vaikuttaa siis lähinnä siihen, millä nopeudella SSD toimii. Eri valmistajilla on myös omia softia tähän, millä säädöt pystyy tekemään helpommin tai ainakin ne neuvovat tarkkaan, mitä sun pitää siellä biosissa sorkkia) ja minä suosittelen erittäin vahvasti, että windows asennetaan kokonaan uudelleen, ei yritetä siirtää sitä levyltä toiselle. Tekee muutenkin koneelle hyvää, kun windows aina silloin tällöin asennetaan puhtaasti uudeelleen. Itse suoritan tämän toimenpiteen parin vuoden välein.

Itse SSD:n fyysinen asennus on melko helppo toimenpide. Yksinkertaistettuna se on kahden kaapelin kytkeminen SSD:hen. Toinen kaapeli menee virtalähteelle ja toinen emolevylle. Periaatteessa tätä ei voi mokata, piuhoja ei voi tökkiä vääriin paikkoihin - ainoastaan väärin päin voi yrittää runnoa voimalla. Ja SSD-levy on niin kevyt pikku lirpake, ettei sitä tarvitse välttämättä edes ruuvata mihinkään kotelon kovalevykelkkaan kiinni. M.2, kuten yllä mainittu on periaatteessa vielä yksinkertaisempi, koska se vain ruuvataan kiinni emolevyyn suoraan, sille osoitettuun paikkaan.

Pitäisi vain tietää mikä emolevy sulla mahdollisesti on, että löytyykö sieltä sellaista paikkaa. Näytönohjaimet menevät kyllä kaikki sun emoon kiinni, sitä ei tarvitse murehtia. Siinä ei ole juuri mikään muu muuttunut vuosien saatossa, kuin pci-express portin nopeus, joka on sekin melko marginaalinen ero uusimpien ja vanhojen välillä.

Kysele tuttavapiiristäsi, että löytyykö sieltä nörttejä. Mun kokemuksen mukaan suvussa tai vähintäänkin kaverin kavereissa löytyy aina se yksi näpertelijä, joka pystyy pientä vaivanpalkkaa vastaan auttamaan. Minä esimerkiksi olen mun kaveripiirissä ja suvussa sellainen, jolle soitetaan ja koska tästä hommasta pidän, yleensä raahaudun vähintäänkin henkiseksi tueksi paikalle.

Nimimerkillä puolet tietokoneella pelaavista kavereista on nyt uusimassa myllynsä, kun uudet Ryzenin prossut ja nvidian sekä AMD:n näyttikset pamahtivat markkinoille, joten syksylle riittää näperrettävää.

Ai niin, jos vähääkään mietit, että miten näitä hommia voi itse opetella ja mistä aloittaa, niin Youtube on aika hyvä. Mä olin vielä 10-vuotta sitten täysi ummikko, aina koneet ostettu pakettiversioina. Sitten näin sen potentiaalin, mitä pystyy rahassa säästämään kun itse kasaa ja tankkasin Youtube-videoita aiheesta, niin komponenttien kasaamisesta, kuin windowsin asennuksesta ajurien asennukseen. Rahansäästö sekä se, että jos jokin komponentti sanoo itsensä irti, niin ei minun tarvitse enää kiikuttaa koko masiinaa tohtorille, vaan osaan itse irroittaa ja vaihtaa minkä tahansa komponentin koneen sisältä. Suosittelen, jos aika ja kiinnostus vain riittää.
 

Höylä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Jatkan vielä tästä (ainakin minulle) mielenkiintoisesta aiheesta. Laskeskelin, jos haluaisin asentaa näyttiksen NVIDIA RTX 2070 Super (maksaa verkkokaupassa 500e) ja 500 GT:n SSD:n (hinta noin 150e), kokonaishinnaksi tulisi osista 650e + mahdolliset huoltotyöt = 750e.

Gigantilla on nyt Acer Predator Orion alennusmyynnissä hintaan 1199e (normaalisti 1800e), joka sisältää tuon saman näyttiksen ja SSD:n. Väliin jää noin 450e. Kyseisessä koneessa on myös prosessori Intel Core i7-10700, joka olisi tehokkaampi kuin minun nykyiseni i4-4790. Siinä on myös 4 GB RAMia lisää.

Pohdiskelin, josko ostaisin vain tuon uuden ja jättäisin tämän varakoneeksi. Kuitenkin jos lisään tähän vanhaan nuo uudet komponentit, en tiedä saako se noin 2-3 vuotta lisäaikaa vrt. tuon uuden koneen elinkaareen. Tuossa @laalki sanoikin, että vanhasta koneesta voisi sitten siirtää nuo vehkeet myöhemmin uuteen koneeseen. Luultavasti siinä vaiheessa ostaisin jonkin valmiin tietokoneen, jossa olisi jo nuo vehkeet valmiina - korjaaminen ja säätäminen ei ole kuitenkaan vahvuuttani. Fiksumpaa se olisi toki varmasti siinä tilanteessa siirtää nuo vehkeet uuteen koneeseen, yleensäkin olen tietoinen että itse rakennettu kone on hinta-laatu -suhteeltaan yleensä ainakin parempi kuin kauppojen valmiit pelikoneet.

Miten palstaveljet toimisi tässä minun tilanteessani? Tässä tuo Gigantin tarjoama tietokone: Acer Predator Orion 3000-620 pelitietokone - Pöytätietokoneet
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Mistähän nämä hakutuloserot johtuu. Kun olen kirjautuneena Chromeen henkilökohtaisella tunnuksella ja kirjoitan Googlen "suomi ruotsi käännös google" niin tuloksena on tuo ensimmäinen, mutta kun olen kirjautuneena työtunnuksella niin tulos on tuo toinen. Henkilökohtaisella tunnuksella tulee n. puoleksi sekunniksi esiin myös tuo toinen, mutta vaihtuu itsestään tuohon ensimmäiseen näkymään. Nämä erot siis samalla tietokoneella, mutta eri tunnuksilla. Ja tosiaankin vielä pari viikkoa sitten ei ollut näin.
 

Liitteet

  • google 1.PNG
    google 1.PNG
    58,6 KB · kertaa luettu: 105
  • Google 2.PNG
    Google 2.PNG
    51,6 KB · kertaa luettu: 121

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tässä vielä toinen esimerkki. Jos kirjoitan hakukenttään "champions league" niin henkilökohtaisella tilillä vilahtaa hetkeksi tuo jälkimmäinen tulos, mutta muuttuu itsestään tuohon ensimmäiseen. Työtilillä ei tee tuotakaan.

Todella ärsyttävää.
 

Liitteet

  • Google 3.PNG
    Google 3.PNG
    61,4 KB · kertaa luettu: 127
  • Google 4.PNG
    Google 4.PNG
    65,1 KB · kertaa luettu: 148

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Olisikohan "Ad personalisation" asetus google tililläsi eri valinnassa toisella tilillä? Arvailen vain...
Kokeilin eilen muuttaa tuota asetusta molemmilla tileillä, mutta ei mitään vaikutusta tuloksiin. En ole tehnyt mitään muutoksia asetuksiin missään vaiheessa, yhtäkkiä vaan pari viikkoa sitten tulokset muuttuivat toisella tilillä. Ärsyttää todella paljon kun käytän noita molempia esimerkkihakuja aika paljon.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mistähän nämä hakutuloserot johtuu. Kun olen kirjautuneena Chromeen henkilökohtaisella tunnuksella ja kirjoitan Googlen "suomi ruotsi käännös google" niin tuloksena on tuo ensimmäinen, mutta kun olen kirjautuneena työtunnuksella niin tulos on tuo toinen. Henkilökohtaisella tunnuksella tulee n. puoleksi sekunniksi esiin myös tuo toinen, mutta vaihtuu itsestään tuohon ensimmäiseen näkymään. Nämä erot siis samalla tietokoneella, mutta eri tunnuksilla. Ja tosiaankin vielä pari viikkoa sitten ei ollut näin.

Haiskahtaa näiden hakutulosten perusteella melkein siltä, että koneessa on jokin browser hijacker -pöpö joka jostain syystä ei aktvioidu toisella tunnuksella. Sen verran epäilyttäviä hakutuloksia tarjoaa ja tuo kanssa on äärimmäisen hälyttävää, että oikea hakutulos vilahtaa ensin ja sitten siirrytään muualle.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Haiskahtaa näiden hakutulosten perusteella melkein siltä, että koneessa on jokin browser hijacker -pöpö joka jostain syystä ei aktvioidu toisella tunnuksella. Sen verran epäilyttäviä hakutuloksia tarjoaa ja tuo kanssa on äärimmäisen hälyttävää, että oikea hakutulos vilahtaa ensin ja sitten siirrytään muualle.
No, ainoa muutos joka tulee hakutuloksiin on tuossa kuvassa #1, sinne ilmestyy joku Tokmannin mainos. Kaikki muut on samat, paitsi että googlen omat "mainokset/tulokset" katoavat kokonaan. Ja sivu ei siirry muualle, se vain muuttaa n. puolen sekunnin päästä näytettävät tulokset jättäen pois Googlen omat tulokset.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Tuo näytti enemmän joltain tilausansahuijarin "voita tästä lahjakortti Tokmannille" sivulta kuin Tokmannin mainokselta, mutta voin olla väärässäkin.
Juu, totta. Mutta mitään muuta häikkää ei ole kun että Googlen omat mainokset/linkit ovat kadonneet jostain kummalisesta syystä. Ja jos olisi joku "pöpö", niin luulisi että se pöpö ei välitä pätkääkään siitä millä tunnuksella olen kirjautuneena Chromeen.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu, totta. Mutta mitään muuta häikkää ei ole kun että Googlen omat mainokset/linkit ovat kadonneet jostain kummalisesta syystä. Ja jos olisi joku "pöpö", niin luulisi että se pöpö ei välitä pätkääkään siitä millä tunnuksella olen kirjautuneena Chromeen.

Usein ne pöpöt asentuvat käyttäjän profiiliin ja toisella käyttäjällä, jolla on eri profiili, ne eivät pääse hyppäämään väliin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös