Joulu tulee – oletko valmis?

  • 88 331
  • 587

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
En erityisemmin jaksa nähdä duunikavereita humalassa. Eikä tässä mitään henkilökohtaista ole. Siihen vielä lisätään ne toimiston seinäruusut niin miehet kuin naisetkin jotka tälläytyvät tähän iltaan kuin olisi se ainoa ilta vuodessa milloin saa juoda ja bilettää. Ei mun juttu olla siinä bakkanaalissa mukana.

Olen ollut useammassa yrityksessä duunissa, koot 4hlöä - 3000hlöä. Ei se missään oikein toimi. Jos oikein hakemalla hakee milloin toimii niin oman tiimin kanssa syömään ja ruokajuomat. Se on ihan jees.
 
Suosikkijoukkue
Lahen Pelicans, Dallas Stars, Leksands IF
Joku sellainen pitkään työilmapiiriä hiertänyt vanha riitakin saadaan juovuspäissään taas framille ja selvitystoimet tapahtuvat paljain nyrkein.
Heh, mulla on heittää tähän kylläkin ihan päinvastainen esimerkki vuoden takaa. Tuli vuosi sitten joulun alla lähdöt silloisesta työpaikasta. Mulla tulehtui etenkin työsuhteen loppua kohden aika pahasti välit yhteen sen työpaikan naispuolisista pomoista.

Pyysin häneltä siellä pikkujouluissa anteeksi käytöstäni, sain anteeksi ja päälle vielä kehut suoraselkäisyydestäni. Kyseinen pomo taisikin sitten lopulta olla ainut paikalla olleista joka toivotti mulle ovella lähtiessään hyvät jatkot. Nää on kai niitä joulun ihmeitä.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
En.
Kaukana lämpöisessä, yksin, pari vuotta sitten oli paras joulu jos nyt ei ihan lapsuutta lasketa.
Piti nänä vuonna tehdä sama. Jää tekemättä.
Taidan erakoitua mökille.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Ihmeellisissä firmoissa te olette töissä.
Itse kanssa ihmettelen tuota hassunhauskaa stereotypiaa pikkujouluista, että siellä örvelletään ja nussitaan ristiin rastiin. Itsellä kokemusta muutaman eri firman pikkujouluista, eikä niissä mitään eroa ole ns normaaliin aikuisten ihmisten ryyppyiltaan. Syödään, juopotellaan ja jutellaan mukavia kännipäissään (yleensä jopa muita kuin työasioita) ja taxitolpan kautta kotiin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Itse kanssa ihmettelen tuota hassunhauskaa stereotypiaa pikkujouluista, että siellä örvelletään ja nussitaan ristiin rastiin. Itsellä kokemusta muutaman eri firman pikkujouluista, eikä niissä mitään eroa ole ns normaaliin aikuisten ihmisten ryyppyiltaan. Syödään, juopotellaan ja jutellaan mukavia kännipäissään (yleensä jopa muita kuin työasioita) ja taxitolpan kautta kotiin.
Sama homma. Tosin edellä kuvailun on esittänyt sinänsä ihan asiallinen palstalainen, jolla kuitenkin on erikoinen tarve liki joka kerta ottaa osaa keskusteluun äärimmäisen kyynisesti, mustavalkoisesti ja äärimmäisiä karikatyyrejä käyttäen. Ehkä jonkun mielestä hauskaa, mutta menettää kyllä merkityksensä tehokeinona jatkuvasti viljeltynä ja alkaa pikemminkin kyllästyttää.
---

Pari viime vuonna en ollut pikkujouluissa ja sitä edellisenä oli vähän kädenlämpöiset, kun olin uutena tyyppinä vanhassa ja hitsautuneessa yhteisössä. Ei ihan päässyt siihen fiilinkiin mukaan. Sitä ennen kuitenkin olin kymmenen vuotta samassa paikassa ja meillä oli ihan hauskaa pääasiassa - syötiin hyvin, juotiin ja jauhettiin paskaa. Joinain vuosina oli erilaisia teemoja, mitkä nekin oli ihan jees, joskus oli jotain tietovisaa jne, mutta kuitenkin jos ei nyt huikeaa ja mahtavaa niin ihan kivaa kuitenkin. Tästä vuodesta en tiedä, miten homma etenee ensinnäkin koronan kanssa ja toisekseen millaista jengi uudessa paikassa on pikku tuhnussa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Viimeks olen ollut firman pikkujouluissa vuonna 2007 ja silloinkin erityisestä syystä. Tänä vuonna pikkujouluja ei taideta edes järjestää. Työvuorotaulukko on tänä vuonna niin armollinen, että olen käytännössä koko joulun duunissa. Aattoiltana klo 20 saakka ja joulupäivänä pääsen klo 16, joten anopin joulupäiväaterialle joutuu venymään. Harmi vaan, että Boxing Dayn futiskierros jää yövuoron alle, mutta muuten olen ihan tyytyväinen duunijouluun. Vuodenvaihdekin menee töissä ja olen siitäkin hyvin kiitollinen.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joulussa on noin suurin piirtein yksi spesiaali puoli, eli se että päivä ei siitä enää lyhene ja alkaa pidentyä sitten. Muuten se on lähinnä vain yksi näistä kokoonnutaan ja syödään-pirpaloista. En ole erityisemmin joulu-ihminen.

Mutta onneksi on tullut jo aikoja sitten läheisten kanssa sovittua, että lahjapaketteja nyt on ihan turha vaihdella, kunhan istuskellaan, turistaan, syödään jotain hyvää ja rauhoitutaan. Sitä kautta sitten sellainen mukavan rauhallinen bakkanaali.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Töissä menee ainakin osa tästäkin joulusta.

Joulun merkitys on lapsuudesta laskenut itselläni dramaattisesti, mutta on siinä edelleen oma pikku lämpönsä. Tämä nyt vaan on näissä vuorotöissä semmoinen juttu, että varsinkin yövuorot jos sattuu siihen joulun kohdalle, niin se menee vähän ohi silloin koko juhla.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
vuorotöissä semmoinen juttu, että varsinkin yövuorot jos sattuu siihen joulun kohdalle, niin se menee vähän ohi silloin koko juhla.
Joskus viime vuosituhannella ihmettelin miksi jouluna poliisiautoja parveili joulun aikaan kaupungilla niin tiheässä, vaikka joulupukkeja lukuunottamatta ihmisiä ei ollut liikkeellä juuri lainkaan.
Selitys oli, että poliiseille maksettiin joulupyhien iltatöistä jopa nelinkertaista palkkaa.
Eikä tämä liity alkuperäisen viestin kirjoittajaan mitenkään.
 

smugu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Mä oon kyllä jouluihminen ja tykkään oikeastaan kaikesta jouluun liittyvästä. Mua ei haittaa vaikka joululaulut lähtisi soimaan kaupoissa syyskuusta alkaen. En myöskään ikinä elämässäni ole ollut töissä tai muissa velvollisuuksissa aikavälillä 22.12 - 2.1.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mua ei haittaa vaikka joululaulut lähtisi soimaan kaupoissa syyskuusta alkaen.
Olen ollut ysärillä Stockalla duunissa ja siellä lähti muistaakseni jo lokakuussa joululaulut soimaan. Hiukan tietty puudutti kuunnella niitä se 2-3kk, niiden soittaminenhan ei lopu joulun pyhiin. Monissa tapauksissa soitto jatkuu pitkälle tammikuuhun kun esimeriksi venäläiset juhlivat jouluaan. Tämä on helposti nähtävissä vaikkapa Tallinnassa missä joulutori musiikkeineen ja esityksineen jatkaa tammikuulle asti.

Suomessakin tiedän tuttavapiirejä missä ollaan laulettu varmaan sata vuotta joululauluja suvun kesken vasta joulun jälkeen, outo mutta vanha tapa.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Olen pihistänyt Mandaloriania ja kun Joulun muutaman tunnin velvoitteet on hoidettu asetin sohvalle ja aloitan maratonin. Suolaista ja nestettä täytyy varata riittävästi.

Ei ketään missään on paras tapa viettää nuo ylimääräiset päivät
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Puolison kanssa käydään aattona äitini luona syömässä. Poikani tulee luultavasti mukaan jos matkustaa Tampereelta Loimaalle äitinsä luokse. Haetaan hänet sieltä ja siirrytään Säkylään. Sieltä sitten samaa reittiä illalla takaisin Turkuun.
 

444

Jäsen
Joululaulut on ihan fine, tykkään niitä lauleskella samalla kun säestän itseäni pianolla tai kitaralla. Muuten joulu on nykyään aika ”meh”. Joulukoristeita en ole moneen vuoteen omistanut, tosin eilen kävin ostamassa yhdet valot pihaan. Viime joulu vietettiin läheisen ystävän kanssa Andorrassa ja se onkin paras joulu pitkiin aikoihin. Toki sukulaisilta tuli silmien pyörittelyä ja tuomitsevia kommentteja, kun kerroin, että joulu on mulle henkisesti helvetin raskas juhla. Normaalisti olisivat tuskin edes huomanneet, olenko paikalla vai en, mutta nyt kun faijakin sai sopivasti joulun alla sydänkohtauksen (lievän ja elää vielä), niin olihan siellä pienen suvun juhla hieman eri näköinen. Tänä vuonna ei oikein pääse mihinkään evakkoon, joten pakkopullaa on taas tiedossa.

Junnuna tilanne oli täysin toinen ja näitäkin bileitä jaksoi odottaa kuin kuuta nousevaa. Koristeet kaivettiin viimeistään marraskuun alussa esille ja koko koti oli joulutunnelmissa pitkälle yli loppiaisen. Sittemmin sitä on vain kyynistynyt eikä oikein jaksa välittää. Toki ne tuhat muuttoa kaiken aikaa paikasta toiseen ovat myös saaneet aikaan fiiliksen, että ei tämäkään oikein edes tunnu kodilta. Nykyinen kämppä sen sijaan tuntuu, joten eihän sitä tiedä, josko sitä jonkun pallon johonkin ripustaisi. Tai kävisi kaatamassa tuosta pihasta jonkun saatanan kokoisen kuusen ja siitä nappaisi latvan joulukuuseksi. Todennäköisemmin kuitenkaan ei.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Ennen ja/tai jälkeen Joulun käyvät kummankin lapset tai ainakin osa pyörähtämässä täällä kotonamme, mutta pyhät vietämme kahden puolisoni kanssa ainoastaan koirat seuranamme - ja hyvä niin. Hyvää ruokaa ja juomaa, saunomista, lenkkeilyä koirien kanssa ja muuta yhdessäoloa, emme kaipaa enää mitään hulabaloota ympärillemme, ne ajat ovat jo menneet.
Joululauluja voin kuunnella ja joulukoristeita katsella ja varmaan vaimo virittelee jouluvalojakin johonkin roikkumaan, mutta mitään kuusta emme sisälle kuskaa, niitä on tässä tontillamme ihan tarpeeksi katsottavana.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
Kymmenen viimeisintä joulua on tullut vietettyä joulupukkina. Nyt on harkinnassa paristakin syystä, että tuleeko tulevana jouluna tehtyä pukin hommia.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Joo, tänä jouluna kannattaa harkita tarkkaan, onko pukki. Voi tauti tarttua!
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
On siinä niille joulupukkiin vielä uskoville lapsille selittämistä, miksi joulupukki ei käynytkään tänä jouluna.

Vanhempien luona varmaan menee tämäkin joulu, kun omaa perhettä minulla ei ole. Syödään jouluruokaa, isä laittaa oletettavasti joululauluja soimaan, joulukuusi koristellaan ja avataan joululahjat.

Ei ole kyllä minua napannut joulu sitten yläasteiän.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Kyllä se äiskälle taas kulkuni vie. Ikää ja vaivoja alkaa hänellä olla jo sen verran, että liekö viimeinen joulu tuossa osoitteessa. En ole mikään suuren suuri jouluihminen, mutta on siinä tiettyjä juttuja mistä tykkään. Ja perhe on perhe. Omaa sellaista ei vielä ole siunaantunut, niin luontaista viettää joulua sitten äiskällä ja ketä muita sinne nyt eksyykään. Boxing day, kuten englantilaiset sanovat on yleensä ollut ns. kaveripäivä.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
On siinä niille joulupukkiin vielä uskoville lapsille selittämistä, miksi joulupukki ei käynytkään tänä jouluna.

No tämähän on helppo selittää. Joulupukki on ikänsä puolesta riskiryhmää, ulkomuoto antaa osviittaa että jotain perussairauksiakin voisi olla. Lapsille voi siis hyvin perustellusti sanoa, että joulupukilla olisi iso riski kuolla jos tänä vuonna alkaisi lahjoja jakamaan.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
No tämähän on helppo selittää. Joulupukki on ikänsä puolesta riskiryhmää, ulkomuoto antaa osviittaa että jotain perussairauksiakin voisi olla. Lapsille voi siis hyvin perustellusti sanoa, että joulupukilla olisi iso riski kuolla jos tänä vuonna alkaisi lahjoja jakamaan.

Ei kuole vanhuuteen, mutta kuolee koronavirukseen?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sieltähän se joulu jo kulman takaa kurkkii, mutta onneksi mun ei siihen nykyään tarvitse ihmeemmin valmistautua. Sisarusten lapsille täytyisi varmaankin jotain lahjantynkää ostaa, mutta enköhän taas anna sisaruksille rahaa lahjoja varten ja pyydä heitä hommaamaan lahjat harkintansa mukaan. Emme ole vaimon kanssa jouluihmisiä emmekä tänäkään vuonna hommaa toisillemme lahjoja. Anopille, appiukolle ja omille vanhemmille tiensä pakettiin löytänevät joku hyvä konjakkipullo tai vastaava ja tietenkin perinteiset suklaat. Lankomiehille + puolisoilleen sama juttu. Omien sisarusten kanssa on sovittu jo monta joulua sitten että lahjoja ei vaihdeta, joten senkin suhteen olen valmis joulun tuloon. Tjaah, oma joululahja on vielä hankkimatta, olen perinteisesti hommannut jouluksi gramman-kaksi jotain hyvää kukintoa ja sitä sitten joulun päivinä myssytellyt pois, uskoisin tämänkin joulun menevän samoissa merkeissä. Kiireetön aamuinen joulusauna ehkä jopa kynttilöiden valossa, kylkeen joku hyvä olut ja vilvoittelutauolla imaistu jointti. Saunan jälkeen mukillinen glögiä, ehkä parit joulutortut ja tietenkin Lumiukko-animaatio.

Aattona varmaan vanhemmille iltaa istumaan ja syömään, joulu- tai tapaninpäivänä appivanhemmille harrastamaan samaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös