Yleistä keskustelua Liigasta

  • 2 444 557
  • 11 115

Glove

Jäsen
Tuli tuosta Lappeenrannan hallijupakasta mieleen, että voiko liigajoukkue niin halutessaan vaihtaa paikkakuntaa? NHL:ssa näitä muuttoja aina silloin tällöin tulee.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuli tuosta Lappeenrannan hallijupakasta mieleen, että voiko liigajoukkue niin halutessaan vaihtaa paikkakuntaa? NHL:ssa näitä muuttoja aina silloin tällöin tulee.
Eiköhän kabineteissa saada sovittua yhtä jos toistakin, mutta tuskin tällainen nyt oikeasti tapetilla missään vaiheessa on. Ei joukkueen siirtäminen oikeastaan helpota mitään, kun siinä menettää herkästi kaikki kannattajat ja sponsorit.
 

Glove

Jäsen
Eiköhän kabineteissa saada sovittua yhtä jos toistakin, mutta tuskin tällainen nyt oikeasti tapetilla missään vaiheessa on. Ei joukkueen siirtäminen oikeastaan helpota mitään, kun siinä menettää herkästi kaikki kannattajat ja sponsorit.
Paitsi jos muuttaisi Helsinkiin pelaamaan nimellä Jokerit ry. Sille ilmeisesti olisi jonkin verran kannatusta KHL-kielteisiltä jokerifaneilta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Eikös jossain vaiheessa sääntönä ollut, että piti valita joku kentällä olleista pelaajista suorittamaan rankkaria? Vai muistanko nyt ihan omiani.

Tämä oli niihin tilanteisiin, joissa ei ollut selvästi rikottua pelaajaa (esim. kiekon sulkeminen maalivahdin alueella)
 

ParasSektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Seuraava ois kaikkien hyvä lukea jos oikeesti on tiedonpuutetta säännöistä.
Linkki vie viralliseen sääntökirjaan 2018-2022. siellä on pientäkin nippelitietoa mitkä tuntuu oudoilta.
Miksi koit tarpeelliseksi nostaa nykyisen sääntökirjan esille lainatessasi minun viestiäni, jossa kyselin oliko sääntö erilainen jossain kohtaa aiemmin? Kyllä minä nykyiset säännöt tämän osalta olen lukenut.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Tulipa tässä pelejä katsellessa mieleen, että onko jossakin isommassa sarjassa pelattu alivoimaa niin, että alivoimalla tehty pitkä kiekko vihelletään ja aloitus suoritetaan pitkän kiekon tehneen joukkueen puolustusalueelta?

Mikä aikanaan on ajanut tuohon sääntöön, että alivoimalla saa heitellä pitkiä kiekkoja vapaasti? Tähän saattaa toki olla jokin hyvä perustelu.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tulipa tässä pelejä katsellessa mieleen, että onko jossakin isommassa sarjassa pelattu alivoimaa niin, että alivoimalla tehty pitkä kiekko vihelletään ja aloitus suoritetaan pitkän kiekon tehneen joukkueen puolustusalueelta?

Mikä aikanaan on ajanut tuohon sääntöön, että alivoimalla saa heitellä pitkiä kiekkoja vapaasti? Tähän saattaa toki olla jokin hyvä perustelu.
Eiköhän tuo sääntö ole syntynyt ihan sen vuoksi, että ilman sitä ylivoimalla pelaavalla joukkueella todettiin olevan liian suuri etulyöntiasema.

Jenkeissähän on ilmeisesti junnutasolla joidenkin sarjojen kohdalla muutettu sääntöä siten, että alivoimallakin vihelletään pitkät normaaliin tapaan.
 

ParasSektori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miksi koit tarpeelliseksi nostaa nykyisen sääntökirjan esille lainatessasi minun viestiäni, jossa kyselin oliko sääntö erilainen jossain kohtaa aiemmin? Kyllä minä nykyiset säännöt tämän osalta olen lukenut.
En laittanut sitä sinulle. Tuntuu vaan,että säännöt ei ole selviä kaikille.
Sinun viestisi oli vaan sopiva paikka laittaa tuo.
Kuten sanoin olisi kaikkien syytä lukaista nuo läpi.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Onneksi sääntö muutettiin nykymuotoonsa. Muistan ajat, kun av-joukkueen purkukiekot vihellettiin pitkäksi, niin pelit venyi ja kävi aika puuduttavaksi katsoa. Se olikin ainakin osasyy sääntömuutokseen, että peliin saatiin vauhtia.
 

HogiBoi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Jenkeissähän on ilmeisesti junnutasolla joidenkin sarjojen kohdalla muutettu sääntöä siten, että alivoimallakin vihelletään pitkät normaaliin tapaan.
Suomessa ainakin E-junioreissa on näin isolla kentällä pelatessa. Muutettiin viime kaudelle tai sitä edelliselle.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Onneksi sääntö muutettiin nykymuotoonsa. Muistan ajat, kun av-joukkueen purkukiekot vihellettiin pitkäksi, niin pelit venyi ja kävi aika puuduttavaksi katsoa. Se olikin ainakin osasyy sääntömuutokseen, että peliin saatiin vauhtia.

Oliko tuolloin myös, että pitkän kiekon tehnyt joukkue ei pelaajia saanut vaihtaa?

Voisi ajatella, että aika äkkiä tuo pitkien heittely loppuisi myös alivoimalla, jos tuo aiheuttaisi alivoimalla aloituksen omaan päähän ja väsyneet pelaajat jäisi kentälle.

Toki iso etu tämä olisi ylivoimaa pelaavalle joukkueelle, mutta olisiko se sitten niin väärin? Saattaisi vähentää edes vähän turhia jäähyjä.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Sori Jonde mulla lähti laukalle ilmeisesti aamusta tehdyn "pikkuoperaation" jälkeisestä tokkurasta johtuen, tarkoitin sääntömuutoksella hybridipitkää se toi vauhtia peleihin. Ei liity siis alivoimaan mitenkään. Ennen hybridiä "alakynnessä" ollut joukkue viskasi lirun päätyyn ja sitten odoteltiin vihellystä. Se oli pitkäveteistä. Nyt purkukiekon heittäneen joukkueen hyökkääjän lähtiessä kiekon perään saadaan peliin ihan eri meininki ja usein peli jatkuukin suoraan ilman vihellystä ja muut pelaajat, ainakin pakit ehtivät vaihtaa. Tätä siis tarkoitin.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuli ihan randomilla mieleen, ja nuorimmaiset ei varmasti tiedäkään, mutta mihin kauteen asti se oli ihan vakiintunut tapa tuulettaa maaleja niin, että koko vaihtopenkki tyhjeni kentälle juhlimaan?
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Tuli ihan randomilla mieleen, ja nuorimmaiset ei varmasti tiedäkään, mutta mihin kauteen asti se oli ihan vakiintunut tapa tuulettaa maaleja niin, että koko vaihtopenkki tyhjeni kentälle juhlimaan?
Ainakin 2006-2007 kaudella olin katsomassa Ässien peliä ja siellä tähän tapaan vielä tuuletettiin. Tuo on kyllä viimeisiä näköhavaintoja tuosta tavasta Liigassa. Mestiksessä tätä joku joukkue teki vielä myöhemminkin.

Joukkueet taisivat yksitellen luopua tuosta tavasta vuosien saatossa ja nykyään taitaa olla säännöissäkin kielletty.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin 2006-2007 kaudella olin katsomassa Ässien peliä ja siellä tähän tapaan vielä tuuletettiin. Tuo on kyllä viimeisiä näköhavaintoja tuosta tavasta Liigassa.

Minä kyllä väitän, että toi vuosiluku on pielessä ja pahasti. Sanoisin pikemminkin jotain vuotta 2001 taikka 2002, kun tämä tapa on lopetettu. Olen itse alkanut käymään aktiivisesti halleissa kaudesta 2002-2003 lähtien ja muistaakseni tätä ei enää silloinkaan ollut. Satavarmasti sitä ei ollut enää työsulkukaudella 04-05 joten siksi uskallan väittää, ettei kyllä Porissakaan ole enää tuolloin ollut.

Edit. Ei helvetti, kyllä oikeassa olit.





39:20 todistaa tämän. Kerään kamppeeni ja lähden pois.
 

Jonde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC TPS
Minä kyllä väitän, että toi vuosiluku on pielessä ja pahasti. Sanoisin pikemminkin jotain vuotta 2001 taikka 2002, kun tämä tapa on lopetettu. Olen itse alkanut käymään aktiivisesti halleissa kaudesta 2002-2003 lähtien ja muistaakseni tätä ei enää silloinkaan ollut. Satavarmasti sitä ei ollut enää työsulkukaudella 04-05 joten siksi uskallan väittää, ettei kyllä Porissakaan ole enää tuolloin ollut.
Edit. Ei helvetti, kyllä oikeassa olit.

Jep, osa joukkueista lopetti tuon hassuttelun jo ennen vuotta 2001 (TPS muistaakseni kaudella 1999-2000). Osa sitten taisi jatkaa sitä pidempään ja todennäköisesti Ässät on ollut viimeinen tätä lajia Liigassa.

Mestiksessä ainakin Kiekko-Vantaa on tätä harrastanut vakituisesti kaudella 2008-2009 (maalikoosteesta näkyy).
 

Espoonmies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Tuli ihan randomilla mieleen, ja nuorimmaiset ei varmasti tiedäkään, mutta mihin kauteen asti se oli ihan vakiintunut tapa tuulettaa maaleja niin, että koko vaihtopenkki tyhjeni kentälle juhlimaan?
Ainakin nykyisessä sääntökirjassa tuo on yksiselitteisesti kielletty.

Sääntö 91, kohta VII. Maalin syntymisen jälkeen pelaajat saavat tulla pelaajapenkiltä jäälle ainoastaan vaihtotarkoituksessa eikä vaihtavia pelaajia useampi pelaaja saa tulla jäälle juhlimaan maalia.

En nyt ulkoa muista milloin tuo sääntö tuli. 2014-2018 säännöissä tuo on. 2006-2010 sääntökirjasta ei löytänyt. 2010-2014 sääntökirjaa en nyt tähän häätään löytänyt mistään.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Kansainvälisissä peleissä tuo oli ollut kiellettyä jo pitempään, mutta SM-liigassa oli tuohon poikkeussääntö hyvin pitkään. Nykyään tuota ei näköjään enää sallita, kun sitä ei ole Liigan sivuilla mainittujen poikkeussääntöjen joukossa: Kilpailusäännöt | Liiga
 

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Heittäisin, että Porissa lopetettu 08-09. Olisiko tuosta Ojasen 793. pisteestä ollut jotain keskustelua, kun ei pelaajat rynnänneet kentälle.
 

SJK10

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Itse muistaisin että ainakin Raumalla tuo tapa olisi jäänyt historiaan jo heti siinä 2000-luvun ensimmäisten vuosien aikana viimeistään. Siihen aikaan vieraspelit seurattiin lähinnä radion välityksellä niin vaikea sanoa muualta. Tuli kyllä yllätyksenä että noinkin myöhään tota vielä on jossain tehty. Näyttäis kyllä varmasti tosi hölmöltä kun nykypäivänä joku noin tekisi :D
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muistan kun nämä koko joukkueen jäällä juhlimiset lopetettiin, niin se tuntui todella oudolta ja maalien merkitys tuntui jotenkin vähäisemmältä, kun niitä juhlittiin vain kentällä olleiden kesken. Nykyään toki tuo vanha tapa tuntuu suorastaan todella hullulta ja typerältä, kun jokaista maalia juhlittiin kuin jotain mestaruutta.

Jälkikäteen on helppo todeta, että onneksi tuosta tavasta luovuttiin.
 

Strongbow

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko Rauma
Mikä mahtaa olla maalivahtien jäähyennätys kakkosissa? Tuli vain mieleen kun maalinsiirtäjä-Luukkonen oli Liigan sivujen mukaan saanut taas jäähyn. Ei toki maalinsiirtämisestä, Kouvolassa kun on maalit paalutettu peruskallioon.
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
JOS Barkov tai Laine (tai molemmat) tulisi lainalle Liigaan pelamaan, niin millaisissa summissa niiden vakuutusmaksut liigapeleissä olisi? Kellään hajua?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös