Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 498
  • 81 125

Harhasyöttö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP sympatiat: HIFK
Tää nyt ei liity Koronaan, mut keskusteluun siitä täällä Mun on pakko nostaa hattua keskustelun tasosta. Ainakin itse oon saanut kommentteihini fiksuja ja hyvin perusteltuja vastauksia, vaikka ne olisivat olleet eriäviä mielipiteitä. Tietysti on näkynyt perinteistä "minä olen oikeassa ja sinä väärässä" -väittelyä, mut onneksi vähän. Luo uskoa ihmisiin lukea tätä keskustelua täällä, kun se välillä katoaa sen jälkeen jos oon eksynyt iltasanoman/-lehden kommenttiosioon.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Juttelin parin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa viikonloppuna ja hiukan sieltä tuli viestiä, että keväällä menehtyi henkilöitä, jotka olisivat voineet muutenkin menehtyä pian. Itse en halua vähätellä tautia, mutta heidän viestinsä ainakin osin tuki tämän hetken tilannetta, jolloin suurista tartuntamääristä riippumatta on meillä tehohoidossa vain yksittäisiä henkilöitä.

Toivotaan, että ovat osaltaan oikeassa ja vakavien sairastumisten määrä pysyy aisoissa ja terveydenhuolto kestää tilanteen hyvin, kuten nyt näyttää kestävän.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Juttelin parin terveydenhuollon ammattilaisen kanssa viikonloppuna...
Itsellä on lähipiirissä sairaanhoitajia ja ensihoitajia ja pari lääkäriä, ei todellakaan mitään virologeja.

Näillä on todella kirjavaa mielipidettä,’utta etupäässä kaikki suhtautuvat koronaan erittäin vakavasti. Ensihoitaja kaveri sanoi esim. Että on sen verran vittumaisen oloinen tauti että ei sitä itselleen halua. Luotan tähän arvioon. Ei ne kaikki sairaalahoidossa ja tehohoidossa olevat ole mitään läskejä joilla henki vinkuu astman takia.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itsellä on lähipiirissä sairaanhoitajia ja ensihoitajia ja pari lääkäriä, ei todellakaan mitään virologeja.

Näillä on todella kirjavaa mielipidettä,’utta etupäässä kaikki suhtautuvat koronaan erittäin vakavasti. Ensihoitaja kaveri sanoi esim. Että on sen verran vittumaisen oloinen tauti että ei sitä itselleen halua. Luotan tähän arvioon. Ei ne kaikki sairaalahoidossa ja tehohoidossa olevat ole mitään läskejä joilla henki vinkuu astman takia.
Niin kuin sanoit, niin mielipiteet on kirjavia. Itsellä myös sairaanhoitaja lähipiirissä ja työn puolesta tulee ensihoitajiin törmättyä viikottain. Toiset sanoo että aivan järjetöntä pelonlietsontaa ja toiset taas ovat selvästi varpaillaan.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Niin kuin sanoit, niin mielipiteet on kirjavia. Itsellä myös sairaanhoitaja lähipiirissä ja työn puolesta tulee ensihoitajiin törmättyä viikottain. Toiset sanoo että aivan järjetöntä pelonlietsontaa ja toiset taas ovat selvästi varpaillaan.
Nämä on kai vähän ihmiskohtaisia, että miten reagoidaan. Ei tämä minusta yhtään sen parempaa ihmistä tee, kuin kenestäkään muustakaan, mutta itse olen jo ajat sitten joskus keväällä jättänyt asiasta stressaamisen täysin pois. Tuota en oikein missään vaiheessa olekaan osannut ymmärtää, että miten jotkut terveet ja nuoret aikuiset tämän ovat ottaneet tällä tavalla, että elämä on pelkkää koronavirusta ja se virukselta suojautumisen taso kuulostaa omiin korviini ihan uskomattomalta.

Ehkä nämä on jotain luonnejuttujakin sitten? Mene ja tiedä. Suojaa se ainakin omaa mielenterveyttä, kun ei mieti tätä sen kummemmin.
 
Jatkuvastihan täällä on pyydetty osoitusta maskin toimivuudelle ja kyselty ravintolatartuntojen perään.

Ei kai ainakaan maskin suhteen pitäisi olla epäselvyyksiä.
STM:n selvitystä tekemässä ollut proffahan totesi viimeksi eilen tai toissapäivänä että ei ole näyttöä siitä että maskin käyttö estäisi infektion leviämistä.
Ja itse Sanna Marin sanoo että hallitus noudattaa asiantuntijoiden suosituksia.
Plus molemmat ovat kiistäneet että taustalla olisi ollut poliittista ohjausta.
Joten selvähän tämä.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Nämä on kai vähän ihmiskohtaisia, että miten reagoidaan. Ei tämä minusta yhtään sen parempaa ihmistä tee, kuin kenestäkään muustakaan, mutta itse olen jo ajat sitten joskus keväällä jättänyt asiasta stressaamisen täysin pois. Tuota en oikein missään vaiheessa olekaan osannut ymmärtää, että miten jotkut terveet ja nuoret aikuiset tämän ovat ottaneet tällä tavalla, että elämä on pelkkää koronavirusta ja se virukselta suojautumisen taso kuulostaa omiin korviini ihan uskomattomalta.

Ehkä nämä on jotain luonnejuttujakin sitten? Mene ja tiedä. Suojaa se ainakin omaa mielenterveyttä, kun ei mieti tätä sen kummemmin.
Joo piti vielä lisätä tuohon, että eihän sillä ammatilla ole merkitystä. Jokainen reagoi miten reagoi.

Omassa kaveripiirissäni erikoinen yksilö tämän koronan suhteen kun sanoi eräänä päivänä että häntä ei itseään korona huoleta, mutta on huolissaan eläkkeellä olevasta äidistään koska hänellä sydänvika. Sanoi myös, että jälkikasvulleen ei halua tartuntaa koska on rajuja ja loppuelämän kestäviä jälkioireita. Sitten järjesti juhlat missä oli about 40 henkilöä.

Jotenkin ristiriitaista sanoisinko.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ihan mielenkiintoinen analyysi koskien koronatoimien ja talousvaikutusten välistä yhteyttä. Nopeasti katsottuna johtopäätös olisi se, että ei näyttäisi siltä, että koronatoimissa jouduttaisiin tekemään valinta joko talouden tai ihmisten suojelun välillä, vaan enemmänkin niin, että jos päätetään suojella ihmisiä, suojellaan samalla taloutta.


No, vaikka itse olen todennut, että uskon nopeiden ja riittävän tiukkojen koronatoimien olevan hyväksi sekä talouden että ihmisten kannalta, niin en kyllä ihan suoraan vakuutu siitä, että tämä artikkeli todistaisi välttämättä uskomustani oikeaksi. Enemmänkin tämä vain osoittaa todeksi sen itsestäänselvyyden, että jos korona äityy pahaksi, se myös vaikuttaa voimakkaasti talouteen. Tuo ei siis suoraan osoita koronatoimien vaikutusta tilastoon, vaan sitä ainoastaan, että jos korona ei jostain syystä ole levinnyt maahan laajalle, ei talouskaan ole ottanut osumaa. Koronatoimet ovat siis ihan hyvin voineet olla tiukkojakin jossain huonojen tilastojen maassa, ja toisaalta hyvä tilanne on voinut olla maassa, jossa ei ole edes jouduttu ottamaan erityisen tiukkoja rajoituksia käyttöön.

Minusta ratkaisevaa on, että toimet ovat riittävän tiukat juuri oikealla hetkellä, eli silloin kun tartunnat ovat lähdössä voimakkaaseen kasvuun.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huoh... HS julisti päivittyvässä seurannassaan, että tartunnat kääntyivät laskuun Ranskassa ja Englannissa. Tähän johtopäätökseen tultiin siitä, että tartuntoja julkistettiin molemmissa maissa tänään vähemmän kuin... eilen.

Juuri tuollaisten tulkintojen takia ryhdyin itse seuraamaan muutaman maan tilannetta tarkemmin. Englannin tilannetta en ole seurannut, mutta Ranskassa tuo ero vaikutti olleen niin mitätön eiliseen verrattuna, että nousutrendi kyllä mielestäni jatkuu.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Huoh... HS julisti päivittyvässä seurannassaan, että tartunnat kääntyivät laskuun Ranskassa ja Englannissa. Tähän johtopäätökseen tultiin siitä, että tartuntoja julkistettiin molemmissa maissa tänään vähemmän kuin... eilen.

Juuri tuollaisten tulkintojen takia ryhdyin itse seuraamaan muutaman maan tilannetta tarkemmin. Englannin tilannetta en ole seurannut, mutta Ranskassa tuo ero vaikutti olleen niin mitätön eiliseen verrattuna, että nousutrendi kyllä mielestäni jatkuu.

Oliskohan vaan parempi, jos THL lopettaisi tuon meidän päivittäisen koronaluvun infoamisen mediaan, ja siirtysi vaikka viikkokatsauksiin. En tiedä onko niin tarpeellista rummuttaa joka päivä noita numeroita, kun sekin voi omalta osaltaan lisätä tuskaa tämän keskellä. Kerran viikossa ne oikeat lottonumerot, niin se olisi ehkä helpompi hahmottaakin missä mennään.
 
F

Flonaldo

Oliskohan vaan parempi, jos THL lopettaisi tuon meidän päivittäisen koronaluvun infoamisen mediaan, ja siirtysi vaikka viikkokatsauksiin. En tiedä onko niin tarpeellista rummuttaa joka päivä noita numeroita, kun sekin voi omalta osaltaan lisätä tuskaa tämän keskellä. Kerran viikossa ne oikeat lottonumerot, niin se olisi ehkä helpompi hahmottaakin missä mennään.
Monin tavoin tuo olisi hyvä juttu. Silloin se vaatisi tosin myös sen, että sairaanhoitopiirit eivät niitä lukuja kerro - koska muuten se johtaisi vain siihen, että ne luvut summataan yhteen ja todennäköisesti vielä siitä seuraa virheitä.

Kuitenkin nyt vaikka Vaasan tapauksessa taas kuvittelen, että vaasalaiset eivät olisi kovin tyytyväisiä, jos tartuntaluvuista olisi kerrottu viikkoa myöhemmin. Tai jos niistä olisi paikallinen shp kertonut, että "tartuntoja on merkittävästi", se ei olisi johtanut kuin turhaan arvuutteluun. Tieto isosta määrästä tapauksia olisi myös varmasti levinnyt kyllä kulovalkean tavoin.

***


Kun on siis linjattu, että jäljittämistä voi tehdä vain terveydenhuollon henkilöstö (koska syyt) ja heitä ei ole riittävästi edes minimaalisten tartuntamäärien hoitamiseen, ratkaisuksi valitaan... että jäljittämisen tekee tartunnan saanut henkilö itse.

Ei jumalauta. Aivan amatöörien hölmöilyä.

Tartunnan saanut, jossain määrin ehkä sairas, ihminen ei varmasti ole välittömästi intoa piukassa kirjautumassa nettipankkitunnuksilla johonkin valtionhallinnon järjestelmiin. Se ihminen ei myöskään oma-aloitteisesti muista kuin osan kontakteistaan.

Mitä teit tiistaina? Emmä kyllä muuta kuin kävin duunissa, koko illan olin himassa. Miten menit aamulla töihin? No, mä toki heitin naapurin Penan siinä samalla kyydillä kaupungille. Kävitkö lounaalla? Ai niin joo, kyllähän mä kiinalaisbuffassa olin. Tulitko suoraan töistä kotiin? Eikun, olihan se rouva pyytänyt käydä hakemassa kaupasta maitoa.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Huoh... HS julisti päivittyvässä seurannassaan, että tartunnat kääntyivät laskuun Ranskassa ja Englannissa. Tähän johtopäätökseen tultiin siitä, että tartuntoja julkistettiin molemmissa maissa tänään vähemmän kuin... eilen.

Juuri tuollaisten tulkintojen takia ryhdyin itse seuraamaan muutaman maan tilannetta tarkemmin. Englannin tilannetta en ole seurannut, mutta Ranskassa tuo ero vaikutti olleen niin mitätön eiliseen verrattuna, että nousutrendi kyllä mielestäni jatkuu.

Tämä on kyllä karmivan huonoa uutisointia Hesarilta. Ja kuinka ollakaan, tuo täysin paikkaansapitämätön otsikko vei jutun heti luetuimpien uutisten kärkeen.

Jos nyt välttämättä halutaan tehdä päiväkohtaista vertailua, niin ottaisivat vertailukohteeksi edes viikon takaisen vastaavan viikonpäivän. Jos verrataan edelliseen päivään, niin tartunnat melkein aina kääntyvät viikonlopuksi laskuun, kunnes sitten viikolla, esim. Suomessa tiistaisin, alkaakin tulla isompia lukemia.

Onneksi Worldometerissä pystyy helposti valitsemaan jokaisen graafin kohdalla näkyviin seitsemän päivän keskiarvon.
 
F

Flonaldo

Englannin tilannetta en ole seurannut, mutta Ranskassa tuo ero vaikutti olleen niin mitätön eiliseen verrattuna, että nousutrendi kyllä mielestäni jatkuu.
Briteissä viikonpäiväefekti on pienempi kuin monessa muussa maassa, mutta myös siellä sunnuntaisin on aina pienimmät numerot. Brittien kokonaiskuva on myös ihan vielä sekaisin sen jäljiltä, kun olivat "hukanneet" viikoksi 15 000 positiivista tilastoista, kun paikallinen THL oli käyttänyt jotain Excel 2007:aa tarkoitukseen... Ne sitten ilmestyivät jälkikäteen parina isona ryöppynä tuomaan käyriin vähän heittelyä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olipas sinulta äksy vastaus... Anyways, kun kysymys ei selkeästikään ole mistään hopealuodista niin keskustelu on kohtuullisen marginaalista ja liittynee jopa enemmän psykologiaan kuin epidemiologiaan.

Vastaus sisälsi yleisen keskustelun kommentointia, ei ollut vain purkaus sinulle. Ehkä ne epidemiologien maskisuositukset olisi kuitenkin paikallaan ottaa vakavasti kun niiden takana tieteellistä näyttöäkin on sen verran, että potentiaalisten hyötyjen ja haittojen paino on aika selvä. Sen sijaan että yrittää filosofoida itsensä epämukavuudelta. Ei hopealuoti -> marginaalista oli jo todella heikkoa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Apa

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS

Kun on siis linjattu, että jäljittämistä voi tehdä vain terveydenhuollon henkilöstö (koska syyt) ja heitä ei ole riittävästi edes minimaalisten tartuntamäärien hoitamiseen, ratkaisuksi valitaan... että jäljittämisen tekee tartunnan saanut henkilö itse.

Ei jumalauta. Aivan amatöörien hölmöilyä.

Tartunnan saanut, jossain määrin ehkä sairas, ihminen ei varmasti ole välittömästi intoa piukassa kirjautumassa nettipankkitunnuksilla johonkin valtionhallinnon järjestelmiin. Se ihminen ei myöskään oma-aloitteisesti muista kuin osan kontakteistaan.

Mitä teit tiistaina? Emmä kyllä muuta kuin kävin duunissa, koko illan olin himassa. Miten menit aamulla töihin? No, mä toki heitin naapurin Penan siinä samalla kyydillä kaupungille. Kävitkö lounaalla? Ai niin joo, kyllähän mä kiinalaisbuffassa olin. Tulitko suoraan töistä kotiin? Eikun, olihan se rouva pyytänyt käydä hakemassa kaupasta maitoa.

Mikä kohta tuossa mielestäsi oli amatöörien hölmöilyä? Minusta ihan järkevää tuottaa jäljitykseen ylimääräinen apuväline, eli tässä tapauksessa lomake, jonka tartunnan saanut VOI täyttää. Ei siis ole pakko, puhelu tulee joka tapauksessa perässä.

Lomakkeet tuottavat selkeästi jäsenneltyä tietoa paremmalla prosentilla kuin puhelut, joiden kautta saatavien tietojen kirjaaminen ylös voi olla vaikeaa, varsinkin jos on vielä kielimuuria mukana. Lomakkeita voi tuottaa eri kielisiä. Ja toisaalta puhelinsoitoilla ihmisten tavoittaminenkaan ei aina ole itsestäänselvyys.

Minulla ei ole sellaista käsitystä, että jäljittäminen olisi nykyisessä tilanteessa pk-seudulla helppoa, kun ihmisillä tosiaan vaikkapa viimeiseen 10 päivään voi mahtua useita kymmeniä kontakteja ja potentiaalisia tartuntatilanteita. Todennäköisemmin tartunnan saaneet ovat aktiivisia ihmisiä, joilla on keskimääräistä enemmän menoja ja jossain kohtaa on sitten napsahtanut, mutta tuhannen taalan kysymys kuuluu missä ja milloin. Ja hommaa hankaloittaa vielä aika isosti se, että aiempienkaan tartuntaketjujen päät eivät ole tiedossa.

En ole kovinkaan vakuuttunut siitä, että ongelma ratkeaa helposti pelkästään rekrytoimalla uusia henkilöitä jäljitykseen. 1000-palainen palapeli ei välttämättä edisty paremmin sillä, että tekijöitä tulee lisää, varsinkin kun heitä pitää tekemiseen aluksi perehdyttää. Toki jos uudet henkilöt ovat nopeita oppimaan ja hyviä työssään niin siinä tapauksessa tilanne voi parantua. Pahimmassa tapauksessa uudet henkilöt sekoittavat pakkaa entisestään.

Tätä samaa työtähän tehdään joka puolella maailmaa ja samat ongelmat ovat muuallakin. En sanoisi että Suomessa jäljitys ihan amatöörien puuhastelua on, jos/kun esim. Vaasan ja Mikkelin tartuntaketjuista saatiin nopeasti yksityiskohtaiset raportit koko kansan pällisteltäväksi:

 
F

Flonaldo

Mikä kohta tuossa mielestäsi oli amatöörien hölmöilyä? Minusta ihan järkevää tuottaa jäljitykseen ylimääräinen apuväline, eli tässä tapauksessa lomake, jonka tartunnan saanut VOI täyttää. Ei siis ole pakko, puhelu tulee joka tapauksessa perässä.
Se että missään päin maata, ei edes Helsingissä, olla edes aloitettu ratkaisemaan sitä varsinaista ongelmaa. Käytetään aikaa, energiaa ja resursseja tähän puuhasteluun, minkä hyöty kokonaisuuden kannalta on ihan marginaalinen.

Tätä samaa työtähän tehdään joka puolella maailmaa ja samat ongelmat ovat muuallakin. En sanoisi että Suomessa jäljitys ihan amatöörien puuhastelua on, jos/kun esim. Vaasan ja Mikkelin tartuntaketjuista saatiin nopeasti yksityiskohtaiset raportit koko kansan pällisteltäväksi:
Mutta kun homma ei ole tehdä hienoja raportteja, tehtävä on estää uusia tartuntoja. Joku voi tietysti taputella nyt itseään olalle kuinka upea suoritus tehtiin, mutta samanaikaisesti Vaasasta lähteneet tartunnat kasvavat uusia ketjuja pitkin Pohjan- ja Pirkanmaata.

"Perjantai 2.10.
Sairaanhoitopiirissä todetaan kolmetoista uutta tartuntaa. Tartunnan saaneista kymmenen on opiskelijoita, jotka on testattu tiistaina 29.9. Altistuneita on yli sata.

Tartunnan saaneet, joiden tartuntaa ei ole vielä todettu, liikkuvat laajasti ympäri kaupunkia myös torstain-perjantain aikana."

Koko strategian ja jäljittämisen ajatus on, että juuri näin ei saisi tapahtua kuin yllä on kuvattu. Tiistain testin pitäisi olla tiedossa keskiviikkona, kontaktit jäljitetty ja määrätty karanteeniin torstaina tai viimeistään perjantaina. Niin ne ketjut katkaistaan.

"Sairaanhoitopiirillä ei riitä altistuneiden kartoittamiseen enää henkilökuntaa, joten Vaasan Gerbyn terveysasema suljetaan maanantaista lähtien viikoksi ja sen henkilökunta ryhtyy kartoitustehtäviin.
Sairaanhoitopiirin resurssit tartuntaketjujen ja altistuneiden jäljittämisessä eivät riitä. Toisenkin terveysaseman sulkemiseen varaudutaan, jotta jäljittäjiä saataisiin lisää.
Gerbyn terveysaseman lisäksi myös Ristinummen terveysaseman lääkärin- ja hoitajan vastaanotot suljetaan ja henkilöstö siirretään tartunnanjäljitykseen."

Jouduttiin sulkemaan kaikki, jouduttiin sulkemaan koko pirun kaupungin terveydenhoito. Tämähän on ihan puhdas nelosen arvoinen suoritus ja luokalle jättäminen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jouduttiin sulkemaan kaikki, jouduttiin sulkemaan koko pirun kaupungin terveydenhoito. Tämähän on ihan puhdas nelosen arvoinen suoritus ja luokalle jättäminen.

Nii onhan tuo myös aika ongelmallista jos melkein koko terveydenhuolto ajetaan alas ja montako ihmistä sitten vaikka vaasassa on koronan takia sairaalassa ja tulee olemaan seuraavilla viikoilla. Tuo muutaman lisäviikko hoitoon pääsemiseksi voi olla aika ratkaiseva monen sairauden kohdalla kun normaalistikin viive vastaanotolle kuukausia,sitten jos vaikka todettaisiin syöpä niin se kerennyt jo aina vähän pitemmälle ja sitten joutuukin normaalia pitempään jonoon.. noh eihän koronan voi antaa ihan vapaasti levitä mutta vähän tuntuu että välillä jopa sitten kaiken muun kustannuksella yritetään pelastaa niitä jotka voi koronan takia kuolla.
 
Näköjään 50 henkilön rajaus ei koske uskonnollisia yksityistilaisuuksia? Valvooko mikään taho yksityisiä ja/tai uskonnollisia tilaisuuksia, eli pitääkö näistä joku arvio esittää paikalle saapuvien määrästä, tai tilaisuuteen kutsutuista? Onhan tästä ollut jo esimerkkejä kuinka kuoroharjoituksissa on tartunnat levinneet.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Taas uusi viikko koronan kanssa. Tsemppiä palstaveljet. Testaa, jäljitä ja eristä. Pidetään talouden rattaat pyörimässä ja huolehditaan maalaisjärjellä turvaväleistä, käsihygieniasta ja pysytään sairaina kotona. Suomi Oy:llä ei todellakaan ole varaa kevään kaltaiseen lockdowniin ja miljardien lisävelkaan.

Teholla alle 10 ihmistä ja sairaalahoidossa alle 40 ihmistä. Kapasitetti siellä riittää.

Karanteenin pituuteen nyt tolkku, niinkuin tällä palstalla siitä aikoinaan olikin puhetta. BTW tämä on paras korona-palsta ever !


Koronaan liittyvä karanteeni- ja eristysaika lyhenevät tästä päivästä alkaen Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) uuden ohjeistuksen perusteella.

Omaehtoinen karanteeni ja tartuntatautilääkärin määräämä karanteeni lyhenevät 14 päivästä 10 päivään.

THL:n ylilääkärin Taneli Puumalaisen mukaan yli puolet sairastumisista tapahtuu viiden päivän sisällä altistumisesta ja lähes kaikki 10 päivän sisällä. Vain hyvin harva sairastuu enää kymmenen päivän rajapyykin jälkeen.

Eristyksen pituus lievässä koronainfektiossa puolestaan lyhenee 14 päivästä seitsemään päivään. Koronainfektio katsotaan lieväksi silloin, kun se ei vaadi sairaalahoitoa.
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Taas uusi viikko koronan kanssa. Tsemppiä palstaveljet. Testaa, jäljitä ja eristä. Pidetään talouden rattaat pyörimässä ja huolehditaan maalaisjärjellä turvaväleistä, käsihygieniasta ja pysytään sairaina kotona. Suomi Oy:llä ei todellakaan ole varaa kevään kaltaiseen lockdowniin ja miljardien lisävelkaan.
Miten talouden rattaat pidetään pyörimässä kun mihinkään ei saisi mennä eikä mitään saisi tehdä? Jos ei hallitus ole kieltänyt niin vähintään somessa lynkataan.
 

Turisti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Naisten lentopallomaajoukkue
Miten talouden rattaat pidetään pyörimässä kun mihinkään ei saisi mennä eikä mitään saisi tehdä? Jos ei hallitus ole kieltänyt niin vähintään somessa lynkataan.
Jokainen tehköön omia valintoja, mua ei ainakaan kiinnosta "some lynkkaajat" pätkääkään. Minä yritän elää normaalia elämää vallitsevassa olosuhteessa. Käyn parturissa, käyn jääkiekko-otteluissa (maski naamalla), käyn elokuvissa, käyn kaupassa, käyn kahvilla, käyn ulkoilemassa, käyn kuntosalilla. Huomioin THL:n ohjeet joka paikassa aika hyvin.
Hulluksihan sitä tulee, jos surkuttelee tilannetta liiaksi. Elämä on elämistä varten, ei kuoleman odottamista.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Asuinkaupungissani maskien käyttäjät ovat lisääntyneet viime päivinä runsaasti. Tässä ei toki ole mitään pahaa, mutta lyhyelläkin katsannolla eilisellä kauppareissulla huomasi, miten väärin noita nyt käytetään. Oli ihmisiä, jotka näpelöi sitä maskia koko ajan nenän ja suun kohdalta sekä tämä klassikko, että maski laskettiin vähän väliä kaulalle roikkumaan, sitten hieraistiin kädellä nenää tmv. ja vähän ajan kuluttua sama maski takaisin naamalle jne.

Onko tosiaan niin, että monet käyttävät maskia vain siksi että pitäisi käyttää aidosti tietämättä, mitä ja miten oikeasti pitäisi tehdä? Vai onko tavat vain juurtuneet niin syvään, että 5 min kuluttua ei enää muisteta ohjeistuksia, miten noita pitäisi käyttää? Ja nämä tapaukset ei jääneet yhteen tai kahteen kun menoa katseli.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Näköjään 50 henkilön rajaus ei koske uskonnollisia yksityistilaisuuksia? Valvooko mikään taho yksityisiä ja/tai uskonnollisia tilaisuuksia, eli pitääkö näistä joku arvio esittää paikalle saapuvien määrästä, tai tilaisuuteen kutsutuista? Onhan tästä ollut jo esimerkkejä kuinka kuoroharjoituksissa on tartunnat levinneet.
Oliko jyväskylässä jokin kokoontumisrajoitus syyskuun lopulla? Ei jaksa muistaa. Tuo koko tilanne on ollut muutenkin huvittava. Mua edelleen naurattaa tämä, että 2 viikkoa mahdollisen altistumisen jälkeen ruvetaan laittamaan ihmisiä karanteeniin. Kun "sairastuneetkin" ovat jo parantuneet. Ja jos johonkin seuraavaan henkilöön on tarttunut, niin nämäkin ovat todennäköisesti jo terveitä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oliko jyväskylässä jokin kokoontumisrajoitus syyskuun lopulla? Ei jaksa muistaa. Tuo koko tilanne on ollut muutenkin huvittava. Mua edelleen naurattaa tämä, että 2 viikkoa mahdollisen altistumisen jälkeen ruvetaan laittamaan ihmisiä karanteeniin. Kun "sairastuneetkin" ovat jo parantuneet. Ja jos johonkin seuraavaan henkilöön on tarttunut, niin nämäkin ovat todennäköisesti jo terveitä.

Koko Suomessa on ollut ja on edelleen että yli 50 hengen tapahtumissa pitää noudattaa turvallisuusohjeita ja ilmeisesti näissä kirkon bileissä ei ole välitetty turvaväleistä ja hygieniasta. En tiedä pitäisikö sitten jatkossa kaikista tapahtumista tehdä joku ilmoitus etukäteen miten aikoo turvallisuudesta huolehtia niin ei tule näitä yllätyksiä. Tietenkin lisää sitten byrokratiaa mutta eipä sitten niin paljon tule yllätyksiä eri tilaisuuksissa.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Miten talouden rattaat pidetään pyörimässä kun mihinkään ei saisi mennä eikä mitään saisi tehdä? Jos ei hallitus ole kieltänyt niin vähintään somessa lynkataan.

Koitetaan me, jotka liikkua uskaltavat, pitää parhaamme mukaan talous pyörimässä ja tuetaan erityisesti pienyrittäjiä näinä aikoina. Eilen käytiin iltapäiväkävelyllä Vartiokylänlahdella ja pysähdyttiin pannukakulle ja kahville Vartiokylän venesataman rantakahvilaan Cafe Meridianiin. Paikka oli onneksi suhteellisen täynnä, mutta silti tuli hyvä mieli, kun sai tukea pienen kahvilan yrittäjää. Ja oli muuten hyvä pannari. Joten ainakin Itä-Helsinkiläiset sinne mars!

Kuten jo aiemmin täällä sanoin, jos maskien avulla saadaan paikat pidettyä auki, niin käytetään sitten niitä. Vaikka ne saatanan epämukavia onkin. Mutta tämä tilanne ei saa aiheuttaa yhtään "ylikuolleisuutta" enää firmoille.

Pelkästään numeroiden valossa, kun tätä tilannetta katsoo, niin eihän rajoituksille ole kyllä Suomessa tällä hetkellä mitään perusteita, varsinkin jos näiden viime aikaisten ryppäidenkään jälkeen sairaalapotilaiden määrä ei kasva räjähdysmäisesti, kuten nyt näyttää:

  • 37 sairaalassa
  • 5 teholla
  • 346 kuollutta
  • 90% kuolleista yksi tai useampi perussairaus
  • Kuolleiden mediaani-ikä 84
  • Työikäisten kuolemat erittäin harvinaisia
  • Lasten tai nuorten kuolemia ei ole rekisteröity lainkaan
  • Aktiivisia tapauksia noin 3000
(Lähde: THL.fi)

Numeroiden perusteella tauti vaikuttaisi siis olevan tällä hetkellä Suomessa vakavuudeltaan influenssan kanssa tasoissa. Jonkun verran on muistuteltu myös niistä koronan jälkitaudeista ja kuinka monta ihmistä prosentuaalisesti niistä kärsii, mutta onko mistään löydettävissä prosenttimääriä tai ihan vain arvioita vakavan influenssan sairastaneiden jälki-taudeista? Missä suhteessa esimerkiksi sairaalahoitoa influenssaan saaneet kärsivät jälkitaudeista vielä muutaman kuukaudenkin jälkeen?

Mutta, ei tätä tilannetta toki pelkästään numeroiden perusteella arvioida ja toki parempi myös ennakoida. Ja mikäli ensimmäiset rokotteet saapuisivat vuodenvaihteessa, niin kyllä varmasti sinne asti voidaan näillä rajoituksilla ja suosituksilla mennä. Mutta kovin pitkään vuodenvaihteen yli ei voida kyllä mennä. Jossain vaiheessa sen rajan on tultava vastaan, milloin on myös hallituksen ja viranomaisten mielestä aloitettava paluu normaalimpaan arkeen. Jos se vaatii ne maskit, niin vaatikoot. Edelleen, mieluummin maski naamalla kuin paikat kiinni. Toivoisin myös WHO:lta virallista kantaa siihen, etteivät enää suosittele valtioille lockdownia viruksen torjunnassa (Suomi ei toki lockdownissa ole). Mikäli tämä on WHO:n kanta eikä pelkästään tuon yhden WHO:n lääkärin.

Yhtä kaikki, koronavuosi lähenee loppuaan ja toivottavasti toista vuotta ei tarvitse kokonaisuudessaan tämän kanssa tässä mittakaavassa elää. Vaikkakin itse olen lähes varma, että korona jää kiertelemään maapalloa kausi-koronana.

Noh, tästä taas 10 vuotta eteenpäin, niin saadaan ehkä seuraava uusi viruspandemia. Kuka tietää, ehkä silloin uudesta viruksesta huudellaan kylillä ja toreilla: "Tämä ei ole mikään kausi-korona!".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös