Sanna Marinin hallitus

  • 2 577 677
  • 21 526

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Laitan kerran vielä: pääministerin soisi tekevän työtä Suomen vaikeassa tilanteessa maan eteen, ei SDP:n kannatuksen eteen. Siis samalla tavalla kuin vaikkapa Sipilä teki näkemyksensä mukaan Suomen saamiseksi jaloilleen Keskustan kannatuksesta piittaamatta.
No minä kyllä toivon, että tekee molempia eivätkä nämä ole edes toisiaan poissulkevia tekemisiä vaikka sinä niin uskotkin. Juha ei ollut mielestäni hieno ja vilpitön kaveri.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No minä kyllä toivon, että tekee molempia eivätkä nämä ole edes toisiaan poissulkevia tekemisiä vaikka sinä niin uskotkin. Juha ei ollut mielestäni hieno ja vilpitön kaveri.

Itsekin toivon, että tekisi molempia. Olen myös varma, että tekee. Eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. Enkä minä sellaiseen usko. Puhumattakaan, että olisin kirjoittanut.

Hienoa työtä sinulta, taas kerran - kiitos siitä!

Marinin hallituksen kaatamisen ongelma on (paitsi tuessa) myös siinä, että Kokoomusella ja Perussuomalaisilla ei ole yhteistä näkemystä tulevaisuudesta. Vanhasen piikkittely osui tässä oikein.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itsekin toivon, että tekisi molempia. Eivätkä ne ole toisiaan poissulkevia. Enkä minä sellaiseen usko. Puhumattakaan, että olisin kirjoittanut.

Hienoa työtä sinulta, taas kerran - kiitos siitä!
No kuitenkin moitit ja paheksuit pääministeriä siitä tai sitten kuvittelin senkin.

Oisit suoraan sanonut, että en tajua asioista mitään, mitä sitä kaunistelemaan, ahhah.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
No kuitenkin moitit ja paheksuit pääministeriä siitä tai sitten kuvittelin senkin.

Totesin, että hän menee liikaa SDP edellä, kun pitäisi mennä Suomi edellä. Tästä vertaus Sipilään: Suomi edellä, Keskusta perässä.

Katsellaan miten Marinin hallitus toimii jatkossa. Toivotaan parasta, sillä vaihtoehtoa ei ole ilman vaaleja ja vaaleilla Halla-aho nousee pääministeriksi ja Orpo sisäministeriksi. Isoja ratkaisuja Suomen rakenteissa ei silloinkaan voida tehdä. Siksi hallituksen kaataminen osaltani on virtuaalista. Todellista vaihtoehtoa ei nyt ole. Sellaiseksi näen itse Lepomäen Kokoomuksen ja Vihreät sekä SDP:n, jos hallitusohjelmassa sitoudutaan rakennemuutoksiin.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Suuri osa julkisen puolen tekemästä työstä on tarpeellista ja arvokasta. Kysymys on siitä, että julkisen puolen tekeminen on pääosin tehotonta. Jopa yksityisen yrityksen tekemä työ julkisen alihankkijana on kallista paskaa usein, kun tilaaja ei osaa tilata eikä valvoa ja hyväveliverkostot jyllää. Mieti vaikka vanhustenhoitoa.

Jos minun veroista vähennettäisiin vaikkapa vanhustenhoidon siivu, noin teoriassa, ja se annettaisiin minulle maksusetelinä tai jotenkin. Mitä luulet, osaisinko itse valita itselleni tai äidilleni sopivamman hoitopaikan kuin joku virkamies? Mitä luulet, olisiko se hoitopaikka kalliimpi kuin nyt, kun yksittäinen kuluttaja tekisi päätöksen toimivilla markkinoilla? Olen varma, että Sanna Marin on sitä mieltä, että virkamieskoneisto on parempi tekemään noita päätöksiä, mutta minä taas olen varma siitä, että minä olen parempi tekemään itseäni koskevia, omalla rahalla rahoitettuja päätöksiä.

Väitän, että minun päätökseni tueksi löytyy tieteellistä teoriaa ja Marinin tueksi löytyy, demareiden ideologia.

Tästähän on hyvä esimerkki olemassa Suomessa. Nimittäin asumistuki. Asumistukihan mahdollistaa ihmiselle joustoa asua erilaisissa vuokra-asunnoissa. Toisaalta valtion tuki asumiseen on valunut oikeastaan vuokrankorotuksiin. Ihmisen täytyy jossain asua samalla tavalla kun vanhustenhoitoakaan ei voi jättää tekemättä. Jos tässä analogiaa haluaisi jatkaa niin yksityistetty vanhustenhuolto maksusetelin avulla on luultavasti kalliimpi kuin nykyinen ratkaisu, mutta toisaalta se kasvattaa elämänlaatua ja muuta joustoa elämässä.
 

BigRedCat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt se näkyy vahvasti ja omaan silmääni rumasti, että hallitus on todella vasemmalla. Käytännössä katsoen kaksi poliittisesti vasemmistoliittolaista ministeriä, joista toinen pääministeri, on ehtinyt tässäkin tapauksessa syyttää työnantajia ja nostaa esiin tunkkaisia ja suurelta osin menneen maailman vastakkainasetteluja.

Alkaa oma kärsivällisyys loppua kun tarjolla on lähinnä ratkaisukyvyttömyyttä ja pragmaattisuuden puutetta yhdistettynä naiivin ideologiseen julistamiseen ja vastakkainasetteluun. Ei toki missään Trump-tasolla mennä mutta ei tuo Marinin jatkuva möläyttely mitään vakavasti otettavan valtiomiehen kuvaa anna. Joku mainitsi keskustelussa hallituksen viestinnän antavan kuvan kuin he olisivat oppositiossa. Olen samaa mieltä. "Mutku kokoomus" tuntuu olevan se keskeisin anti monissa hankalissa kysymyksissä. Tehkää nyt niitä haluamianne päätöksiä kun hallitukseen olette selviytyneet ja toivottavasti saatte jatkossa räksyttää oppositiossa mahdollisimman monta vuotta.

Ennen kuin tähän tartutaan "mutku kokoomus" -tyyppisellä vastauksella, totean Orpon olevan enimmäkseen aivan turisti. Se nyt on kuitenkin kohtalaisen yhdentekevää kun mies on oppositiossa. En minä hänestäkään pääministeriä haluaisi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Laitan kerran vielä: pääministerin soisi tekevän työtä Suomen vaikeassa tilanteessa maan eteen, ei SDP:n kannatuksen eteen. Siis samalla tavalla kuin vaikkapa Sipilä teki näkemyksensä mukaan Suomen saamiseksi jaloilleen Keskustan kannatuksesta piittaamatta.
Sipilän ajama maakuntamalli on kyllä kaikkea muuta kuin koko Suomen etu.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Sipilän ajama maakuntamalli on kyllä kaikkea muuta kuin koko Suomen etu.

Totta. Ja siksi nostin esille 8-12 sotealuetta oikeana. Sote ei kuulunut Sipilän hallituksen hyviin asiohin. Mutta ei se kuulu Marininkaan. Kaupunkien mukaan (mm. Espoo) Marinin hallituksen esittämä malli jättää kasvavat kaupungit kestämättömään tilanteeseen. Uudistus leikkaa suurimman osan kaupunkien tuloista ja jättää velat sekä romuttaa kaupunkien kyvyn investoida kestävään kasvuun.

Lausuntokierroksella monen mielestä kuntapohjainen sote-malli toimisi paremmin kuin nyt esitetty Marinin hallituksen maakuntamalli. Ainoastaan Oulu näkee uudistuksessa enemmän hyvää kuin huonoa. Tarkemmin:

 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Totesin, että hän menee liikaa SDP edellä, kun pitäisi mennä Suomi edellä. Tästä vertaus Sipilään: Suomi edellä, Keskusta perässä
Totesit kyllä ja olet ihan oikeutettu mielipiteeseesi, etkä todellakaan näytä olevan sen kanssa yksin. Sekään ei silti tee siitä muuta kuin mielipiteen. Sipilän Juhan isänmaallisuus on toki ylitse kaiken muun ennen ja jälkeen nähdyn.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totesit kyllä ja olet ihan oikeutettu mielipiteeseesi, etkä todellakaan näytä olevan sen kanssa yksin. Sekään ei silti tee siitä muuta kuin mielipiteen. Sipilän Juhan isänmaallisuus on toki ylitse kaiken muun ennen ja jälkeen nähdyn.

Ymmärrän. Sipilän hallitus raivasi työllisyyden nousuun ja Suomen taloudellisesti kohti oikeaa uraa. Hinta oli kova Keskustalle, mutta Sipilän virheetkin huomioiden hyvä linja Suomelle.

Marin halusi itse pääministeriksi ja teki kovasti työtä sen eteen. Olen kannattanut ja puolustanut ja odottanut. Aika vaan on sellainen isoista lisälainoista ja työttömyydestä johtuen, että uskottava suunnitelma Vihriälän linjalla pitäisi jo olla luonnosteltuna. Katsotaan kykeneekö, sillä talouspolitiikan osalta Marin taitaa olla hyvin heikko. Muutan näkemykseni mielellään, jos Marin sen mahdollistaa.

Itseltäni loppui usko siinä vaiheessa kun Vihriälä ihmetteli, missä on Marinin hallituksen suunnitelman pyydetyn talouspoliittisen linjan toteuttamisesta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Ymmärrän. Sipilän hallitus raivasi työllisyyden nousuun ja Suomen taloudellisesti kohti oikeaa uraa. Hinta oli kova Keskustalle, mutta Sipilän virheetkin huomioiden hyvä linja Suomelle.
Keskustella voidaan toki siitä, että kuinka paljon Sipilän hallituksen toimet lopulta olivat syynä työllisyyden nousuun ja kuinka paljon syitä löytyy ihan muualta. Ehkä paremmalla tekemisellä olisi tullut vielä parempaa jälkeä, kuka tietää. No, sinä tiedät varmasti paremmin kuin minä.

Olen jostain joskus lukenut, että Keskustan kannattajista lipesi paljon Persuihin ja ymmärtääkseni istuivat samassa hallituksessa samoja päätöksiä allekirjoittaen. No, tämäkin saattaa olla minun harhaluulo ja muistan vuodet ja kaikki väärin, pahoitteluni jo etukäteen
Verrattuna Sipilään näen tuloksissa valovuoden eron. Sipilä 140 000 uutta työpaikkaa. Marinin saldo taitaa olla pakkasella.
Näetkö mitään eroa tilanteessa, joissa nämä hallitukset olivat ovat ja onko niillä mitään vaikutusta tähän eroon? Tarkoitin silti enemmän sitä, kun Sannaa on kovasti moitittu sanomisistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Keskustella voidaan toki siitä, että kuinka paljon Sipilän hallituksen toimet lopulta olivat syynä työllisyyden nousuun ja kuinka paljon syitä löytyy ihan muualta.
Lainaus: " Kilpailukykysopimus ja työn tarjontaa lisänneet uudistukset ovat tuoneet Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkijoiden mukaan noin puolet hallituskaudella toteutuneesta runsaan 100 000 työpaikan lisäyksestä. "
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Lainaus: " Kilpailukykysopimus ja työn tarjontaa lisänneet uudistukset ovat tuoneet Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen tutkijoiden mukaan noin puolet hallituskaudella toteutuneesta runsaan 100 000 työpaikan lisäyksestä. "
Hyvä juttu, sitten taas ei tarvinut googlettaa kuin nopeasti, niin vuotta myöhemmin sama laitos päätyi n. 40%:iin. Ja sitten on niitä tutkimuksia, jotka kertovat vielä muutakin. Mutta uskotaan nyt sitten ETLAa. Eiköhän sillä vaikutusta kuitenkin ollut.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Keskustella voidaan toki siitä, että kuinka paljon Sipilän hallituksen toimet lopulta olivat syynä työllisyyden nousuun ja kuinka paljon syitä löytyy ihan muualta. Ehkä paremmalla tekemisellä olisi tullut vielä parempaa jälkeä, kuka tietää. No, sinä tiedät varmasti paremmin kuin minä.

Itse viittasin talouspolitiikan tutkijoiden näkemyksiin. Niistä yksi tässä:


Hallituksen omat toimet ja kansainväliset suhdanteet veivät eteenpäin. Kuten kirjoituksessa todetaan, kokonaisuutena Sipilän hallitus onnistui tavoittelemassaan menosopeutuksessa ja työllisyyden kasvattamisessa. Julkisen talouden välitön vakauttaminen onnistui, mutta pitkän aikavälin kestävyysongelma jäi ratkaisematta.

Kestävyysongelman ratkaisemiseksi tarvitaan ay-liikkeen talous- ja työllisyyspoliittisen vallan alasajo. Se tulee aina vastaan. kun hallitus pyrkii ratkaisemaan kestävyysongelmaa. Ratkaisu näyttäisi nopeutuvan, kun työnantajaliitot ajavat sopimisen työpaikoille. Olisihan tämä voinut tapahtua toisinkin, mutta SDP ja ay-liike eivät antaneet siihen mahdollisuuta.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Itse viittasin talouspolitiikan tutkijoiden näkemyksiin. Niistä yksi tässä:


Hallituksen omat toimet ja kansainväliset suhdanteet veivät eteenpäin. Kuten kirjoituksessa todetaan, kokonaisuutena Sipilän hallitus onnistui tavoittelemassaan menosopeutuksessa ja työllisyyden kasvattamisessa. Julkisen talouden välitön vakauttaminen onnistui, mutta pitkän aikavälin kestävyysongelma jäi ratkaisematta.

Kestävyysongelman ratkaisemiseksi tarvitaan ay-liikkeen talous- ja työllisyyspoliittisen vallan alasajo. Se tulee aina vastaan. kun hallitus pyrkii ratkaisemaan kestävyysongelmaa. Ratkaisu näyttäisi nopeutuvan, kun työnantajaliitot ajavat sopimisen työpaikoille. Olisihan tämä voinut tapahtua toisinkin, mutta SDP ja ay-liike eivät antaneet siihen mahdollisuuta.
Vaikutusta on vaikea arvioida, mutta uskon kyllä, että on ollut merkitystä. Merkitystä on ollut myös leikkauksillaan, jotka tulevat vaikuttamaan monella tapaa vielä pitkän aikaa.

Ay-liikkeen demonisointi on sitten taas oma lajinsa, mutta kun kerran työnantajapuoli sotkua ja sotaa haluavat, niin eiköhän sieltä sellainen saada.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ay-liikkeen demonisointi on sitten taas oma lajinsa, mutta kun kerran työnantajapuoli sotkua ja sotaa haluavat, niin eiköhän sieltä sellainen saada.
Mitä mediaa olen lukenut, niin eipä sotaa ja sotkua ole hakenut kuin eräät vasemmistopoliitikot ja harvat liittojyrät. Mutta työnantajien vika.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Mitä mediaa olen lukenut, niin eipä sotaa ja sotkua ole hakenut kuin eräät vasemmistopoliitikot ja harvat liittojyrät. Mutta työnantajien vika.
Kyllä mä olen seuraillut vähän joka puolella, mutta nämä asiat nähdään monasti vähän omalta kantilta, myönnetään. Tarkoitin tällä nyt tätä Metsäteollisuuden suorastaan ylimielistä ilmoitusluonteista, joka nyt ihan varmasti laittaa ay-puolella rattaisiin liikettä. Se on tottakai oikeistossa otettu riemulla vastaan ja ylistetty todella upeaksi vedoksi. Nähtäväksi jää.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärrän kyllä ja ei ymmärtäjiä tarvitse kissojen ja koirien kanssa muutenkaan etsiä. En nyt näe hänen toiminnassaan eroa kenenkään pääministerin toimintaan muuten kuin suunnasta, mutta sinä näet ja näet myös olkiukkoja. Ei pääministeri ole vastustanut paikallista sopimistakaan, sen sopimisen tyylissä vaan on iso ero vastapuoleen. Näissä kaikissa työnantajien ja Kokoomuksen ajamissa paikallisissa sopimisissa ym. ollaan aina tuomassa Suomeen muista maista erilaisia asioita, mutta toki niin, että niistä malleista halutaan ottaa pelkät rusinat pullista. Mikään muu niista paketeista ei kelpaa tai ainakin vastustetaan ihan tappiin saakka. Aika vaikea umpisolmu, mutta Sanna se vaan luo vastakkainasettelua. Joopajoo.
On älyllisesti epärehellistä väittää että Marin ei vastustaisi paikallista sopimusta. Se ei ole mitään todellista paikallista sopimista, että sovitaan jotain olemattoman pientä TESin puitteissa.,

Loppuosa ei ole sen rehellisenpää. Kokoomukselle ja työnantajapuolelle kävisi melkein minkä tahansa muun maan malli sellaisenaan. Vasemmisto ja AY on se, jolle ei käy ja siksi meillä on maailman jäykin järjestelmä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Viimeksi muokattu:

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Tätä sopii miettiä miksi. Vie aika törkeästi pohjaa puheita, että ovat muka huolissaan minimipalkkojen polkemisesta. Ovat huolissaan AY-liikkeen rahoituspohjasta.
Luitko Verkkouutisista? Ymmärtääkseni minimipalkka heikentäisi pienituloisten asemaa työmarkkinoilla. Lukemani perusteella vaikuttaisi heikentävästi myös vähemmän koulutettujen työmahdollisuuksiin, mutta kaippa tuokin on vanhaa tietoa ja kysymys on ay-liikkeen rahoituspohjasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ymmärtääkseni minimipalkka heikentäisi pienituloisten asemaa työmarkkinoilla. Lukemani perusteella vaikuttaisi heikentävästi myös vähemmän koulutettujen työmahdollisuuksiin, mutta kaippa tuokin on vanhaa tietoa ja kysymys on ay-liikkeen rahoituspohjasta.
Mistä sinä sellaista olet ymmärtänyt ja nihin se väite perustuu? Miksi se vähentäisi työmahdollisuuksia jos säädetyn minimipalkan taso ei ole tolkuttoman korkea? En usko että tuo olisi vanhaa tietoa. Ei se sellainen tieto ole vanhaa joka ei ole koskaan pitänyt paikkaansa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös