Satakunnan herruus – Ässät vs. Lukko

  • 1 446 076
  • 15 354

Filimonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Nurmeksen Sepot
Vuorokaudessa kuusi sivua viestejä, aika hyvin ottaen huomioon, että ketju on lähinnä yhden savolaisoletetun passiivis-aggressiivinen purkaus.


Passiivis-agressiivinen purkaus? No ei. Syy ketjun avaamiseen ilmenee aloitusviestistä. Ja viestien määrästä päätellen tilausta ketjulle näytti ja näyttää olevan.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä nämä tosiaan periytyy jo äidinmaidossa seuraaville sukupolville.
Ja kuten todettu, ulkopuolinen ei sitä välttämättä ymmärrä.

Juha Riihijärvi koki Raumalle muuttaessaan heti shokin kun muuttofirman autokuski oli porilainen ja kova Ässäfani ja muutossa avustajana ollut Laaksosen Peku ja kyseinen kuski vittuilivat koko ajan toisilleen. Jossain vaiheessa Riihijärvi oli kysynyt Pekulta että mikä tämän homman nimi oikein on kun ei hän tiennyt että olivatko miehet tosissaan vai huumorillako toisiaan pilkkasivat ja jutut olivat paikoittain aika hurjiakin.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Satakunta ja satakuntalaisuus on todellakin sellainen asia, että ei sitä voi ymmärtää, ellei ole saanut sitä syntymälahjaksi. Monesti olen luojaa kiittänyt, että olen syntynyt satakuntalaiseksi. Tarkalleen ottaen tietysti porilaiseksi, mutta laajemmin satakuntalaiseksi. Satakuntalainen ihminen on suomalainen ihminen pienoiskoossa, tiivistetyssä muodossa, kyseessä on omaan jurotukseen ja raadolliseen rehellisyyteen (vittuilun tai jonkin muun muodossa) liittyvä mielentila. Jos jostain asiasta haluaa täysin rehellisen ja kursailemattoman mielipiteen, niin kannattaa kysyä satakuntalaiselta.. siksi me täällä palstallakin olemme sellaisia kuin olemme

Ässät vs. Lukko keskusteluun en nyt lähde, olipahan ihan vain parin lauseen sosiologinen katsaus satakuntalaisuuteen
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Satakunta ja satakuntalaisuus on todellakin sellainen asia, että ei sitä voi ymmärtää, ellei ole saanut sitä syntymälahjaksi. Monesti olen luojaa kiittänyt, että olen syntynyt satakuntalaiseksi.
Juurikin näin.
Kymmenkunta vuotta sitten oltiin kahden porilaisen kaverin kanssa thaimaalaisessa baarissa ryyppäämässä ja keskustelu kulki tyypilliseen satakuntalaiseen tapaan vittuilun, piilovittuilun ja sarkasmin kautta itseironiaan.
Naapuripöydän savolaiset ja stadilaiset tulivat kysymään, että meneekö kohta lyömiseksi?
Yritettiin selittää, että näin meillä Satakunnassa parhaat kaverukset juttelevat.

Itse euralaisena en kyllä ymmärrä tuota suippo-juttua. Se on väsynyttä, jopa Satakunnan mittapuulla.
 

NahkaHagrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Jesse Puljujärvi.
Satakunta ja satakuntalaisuus on todellakin sellainen asia, että ei sitä voi ymmärtää, ellei ole saanut sitä syntymälahjaksi. Monesti olen luojaa kiittänyt, että olen syntynyt satakuntalaiseksi. Tarkalleen ottaen tietysti porilaiseksi, mutta laajemmin satakuntalaiseksi. Satakuntalainen ihminen on suomalainen ihminen pienoiskoossa, tiivistetyssä muodossa, kyseessä on omaan jurotukseen ja raadolliseen rehellisyyteen (vittuilun tai jonkin muun muodossa) liittyvä mielentila. Jos jostain asiasta haluaa täysin rehellisen ja kursailemattoman mielipiteen, niin kannattaa kysyä satakuntalaiselta.. siksi me täällä palstallakin olemme sellaisia kuin olemme

Ässät vs. Lukko keskusteluun en nyt lähde, olipahan ihan vain parin lauseen sosiologinen katsaus satakuntalaisuuteen

Satakuntalaisena etäkärppänä voin yhtyä tähän. Äijänsuolla sekä isomäellä on aina helvetin kova meno kun tulen kärppien satakunnan kiertueet sinne katsomaan.

Satakuntalaisuus on jotain sellaista joka ei edes räikällä lähde. Vähänkuin pohjaalaisuus mutta parempaa. Kaiken vihanpidon keskellä naapurikuntia kohtaan, rakastetaan kuitenkin lähes yhtä paljon samaan aikaan ulkopuolisiin verrattuna, ja sitä on muiden vitun vaikea ymmärtää. Viha&rakkaus suhde on samaan aikaan luotaantyöntävää, mutta samaan aikaan erittäin paljon puoleensa vetävää.
 

_HJ_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Satakunta ja satakuntalaisuus on todellakin sellainen asia, että ei sitä voi ymmärtää, ellei ole saanut sitä syntymälahjaksi.
Näinhän se on. Vittuilu on välittämistä jne. ja keskenään voidaan vääntää loputtomiin, mutta kun joku muu tulee hiekkalaatikolle kuokkimaan, ollaankin välittömästi yhtä rintamaa.

Kyllä Liigan seuraaminen ainakin mulle olis paljon tylsempää, jos ei tuota rakasta perseestä olevaa paikallisvastustajaa olisi. Ovat vähän kuin känninen kaveri, ei sitä oikein jaksais aina kattella mutta ku yksinkään ei voi jättää. :) Tunnen oikeasti mukaviakin raumalaisia, ja vastaavasti niitäkin, joita tekisi mieli taputella lapiolla päähän. Sama myös toisin päin. Juttu voi välillä kuulostaa rajultakin, mutta lopulta paiskataan kättä, näytellään vähän keskisormea perään ja homma jatkuu seuraavalla kerralla siitä mihin jäi. Joskus kinastellaan asiallisesti, joskus vähän vähemmän asiallisesti ja joskus mittaillaan pippeleitä kiusallisuuksiin asti. Mutta ketäpä sitä ei tällä palstalla ois tehnyt.

Kuten joku tuossa jo totesikin, hienoa on myös se, että riippumatta ennakkoasetelmista tai sarjataulukosta, paikallisiin lähdetään yleensä melko tasaisissa merkeissä.

Yksi hienoimpia paikallispelimuistojani on parin vuoden takaa, olisko ollut marraskuussa 2017, kun Porissa huudettiinlaulettiin kilpaa varmaan vielä puoli tuntia pelin loppumisen jälkeen. Porilaisten lauma valui koko ajan lähemmäs raumalaisia, ja välissä muurina suunnilleen kaikki hallin järkkärit. Ääni ei palautunut moneen päivään. Ei ehkä samaa meininkiä kuin joskus ennen, mutta onhan nuo hienoja hetkiä silti.
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mikä täällä on meininki?


Kehtas pe...le virnuilla vielä lehdistönkin edessä. Vaadin 10 vuoden toimitsijakieltoa Pekka Virralle


Korjaan, että myö voitas laittaa sinut vedelle ja leivälle 10 vuodeks eikä tuntuis missään, vaan myö tehhään niin, että laitetaan 10 minuuttia turpaan pihalla, eläkä virnuile siinä.... kyläkäräjät on päättyneet, turpasauna voi alkaa
 
Viimeksi muokattu:

Puttepossu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karjalaisen mikkihiiret (23-24)
Ei ole kyllä sinulla mitään annettavaa tälle palstalle, samoin kuin ei kalpalla ole mitään annettavaa Liigalle. Kuopion juntit... phyi.

Vähintäänkin erikoista, että humoristinen heitto liittyen ässäläisten ja lukkolaisten toistensa puolustamiseen menee niin pahasti tunteisiin, että joutuu hyökkäämään henkilökohtaisuuksiin.
 

Filimonov

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Nurmeksen Sepot
Ei ole kyllä sinulla mitään annettavaa tälle palstalle, samoin kuin ei kalpalla ole mitään annettavaa Liigalle. Kuopion juntit... phyi.
Onko tämä nyt sitä satakuntalaisuutta?
 

67-Hgy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Vittuilu on välittämistä. Porilaisten ja raumalaisten välinen viha/rakkaus vittuilu on jotain uniikkia mitä ei ymmärretä muualla. Hienosti on kuopiolainenkin osannut laittaa ketjun otsikon oikein: Ässät vs Lukko. Suurempi ja kauniimpi ensin.
Täällä on muisteltu 2013 kevättä. Minullakin tälläinen muisto tuolta ajalta. Oli tammikuu 2013 ja blues oli voittanut molemmat back to back pelit. Isomäessä oli ollut varmaa 1000 henkeä katsomssa sitä ässien rämpimistä. Ässät tippui 10 sakista ja vitutti. Luvialainen nuoruusaikojen kaveri lukko fani joka -85 oli vielä ipan miehiä. Niin ni hän lähetti viestin, että katsopa teksti tv sivu 241. Tiesin, että lukko oli ihan hyvissä asemissa ja ässät jossain sijoilla 12. Vitutti ihan täysillä enkä vastannut mitään. Aikaa kului ja Ässät sai aikaiseksi huikean voittoputken ja nousi neljänneksi runkosarjassa. Meinasin lähettää viestiä kaverille, että mitäs nyt sanot. Ajattelin että katsotaan. Playoff pelit jatkui lukko tippui ja ässät meni finaaliin. En vieläkään vastaa kaverille vaikka kuittauksen paikka kihelmöi sormissa. Ässät voitti 6 finaalissa tapparan ja voitti mestaruuden. Pelin jälkeen hallilta kävellessä muistin rakkaan lukko kaverin. Nyt onkin maino hetki soittaa. Soitin ja kysyin, että olit lähettänyt tammikuussa jonkun viestin minulle. Siinä oli jotain teksti tvstä? Juu ei mitään ihmeelistä, vastasi. Kerroin, että Ässät on voittanut suomen mestaruuden. Kaveri löi luurin korvaan....
 

JPriest

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vituttaako Raumalaisia 2013 mestaruus? Myönnän että mun olis vaikea hyväksyä että Raumalsiset voittaisivat joskus jotain ja kyllä se pistäisi vituttaan pitkäksi aikaa.
No tuota sanotaanko näin, että samalla kun tunsin sielussani syvää onnea Ässien puolesta niin samalla tunsin viillon sydämessäni. En ole Raumalta vaan Säkylästä ja Porin prikaatissa palvellut, eli olen porilainen. Lukko se sydämessäni sykkii ensimmäisenä. Porilaisille aina kuittaillaan ja kuittia takasin tulee kaveripiiristä, mutta lopulta olen Satakuntalainen ja en iloinnut kun Ässät kynti multaa. Jos meidän Satakunnan molemmat lippulaivat pärjää niin ei se ole pois kummaltakaan vaan Väyrystä mukaillen en ole sen puolesta enkä vastaan, vaan pikemminkin toisin päin.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
...mutta lopulta olen Satakuntalainen ja en iloinnut kun Ässät kynti multaa.

Olen muistaakseni kirjoittanut tämän ennenkin mutta en minä paljon muuta teekkään kuin toistan itseäni jatkuvasti.
Se legendaarinen liigakarsinta Ässät-Sport oli huikeaa viihdettä aivan sinne kuuluisaan tolppalaukaukseen asti.
Siihen asti olin nauttinut kun ässät on ahdingossa mutta kun se padan putoaminen kävi tolpassa niin silloin se iski kuin sata salamaa. Silloin tuli mieleen että saatana, ässäthän voi vaikka tippua mestikseen. Mitä sitten tehdään ensi kaudella? 60 enemmän ja vähemmän turhaa runkkariottelua ilman yhtään tärkeää yksittäistä ottelua.... Siitä hetkestä eteenpäin, en nyt sentään kannustanut ässiä siinä sarjassa mutta oikea pelko oli puserossa. Luciferin kiitos kaikki päättyi hyvin.
 

Ojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ei tätä ketjua ymmärrä muut kuin Raumalaiset ja porilaiset. Vittuilu ei koske pelkästään jääkiekkoa vaan junaradat, lentokentät, RMJ, Porijazz jne ja monet muut kuuluvat listaan.

Onneksi oma jälkikasvu on myös perinteen omaksunut. pori on perseestä ja mikään muu ei ole parempaa kuin suippokorvaisten porilaisten voittaminen.
 

Arnold

Jäsen
Suosikkijoukkue
SM2013
Aikoinaan Rauman halli oli komee rempan jälkeen, mutta Pori veti tässä(kin) lopulta voiton. Meillä ei sponsorit pöllinyt hallin nimeä.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Aikoinaan Rauman halli oli komee rempan jälkeen, mutta Pori veti tässä(kin) lopulta voiton. Meillä ei sponsorit pöllinyt hallin nimeä.
Käytävätkin teillä päivitettiin "helvetin ahtaista" "ahtaiksi".

Ja nyt kun vähintään sivutaan aihetta, niin onko tässä tosiaan seitsemän sivua menty eikä kukaan ole maininnut Isomäen vaahtokaljoja?
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Vaahtokaljat, veromakkarat ym. on niin perusporilainen tapa toimia, että näin liian läheltä (40 km) seuraavana siihen on varmaan jo jotenkin turtunut.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Vaahtokaljat, veromakkarat ym. on niin perusporilainen tapa toimia, että näin liian läheltä (40 km) seuraavana siihen on varmaan jo jotenkin turtunut.
Onneksi olette turtuneet menestymättömyyteenkin....
 

kuonokarhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Färjestad BK
Kaikille darrassa aamukahvia ryystäville raumalaisille muistutuksena sellaista nippelitietoa että viimeisimmästä ja ensimmäisestä Lukon mestaruudesta tulee tänään täyteen 21 027 päivää.
Ps. Toki valtaosa teidän kannattajakunnasta ei tiedä mitä darra tarkoittaa kun viimeksikin porissa teidän "fanikatsomossa" hyppi ja kirkui vain ala-asteikäisiä.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Kärpät vs Jukurit
  • 2.20
  • 3.80
  • 2.92
Pelicans vs HIFK
  • 1.86
  • 3.80
  • 3.80
Tappara vs TPS
  • 1.76
  • 4.10
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös