Sanna Marinin hallitus

  • 2 577 796
  • 21 526

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Hyvä, että joku hyödynsaaja nostaa tuon tikun nokkaan. Itsekin olen muutaman kerran tuota kritisoinut, mutta kateuskortti heilahtaa heti. Ja kuulemma tosi harva tuosta edes hyötyy, kun pitää olla niin paljon varoja firmassa. Lindholmin tavoin nökisin, että sitä suuremmalla syyllä pitäisi rukata, kun suurin hyöty valuu rikkaille kultapossukerholaisille. Tuet aloittaville firmoille ja niiden avulla työllistäville, kuten Lindholmkin vaatii. Saman rahan ja vaikka enemmänkin saisi käyttää.

Minusta tosiaan todella hyvä kirjoitus ja ihan asiaa Lindholmikin puhuu ajatellen aloittavan yrittäjän toimintaa versus jo vakiintuneen toimijan touhua. Nyt vain vähän menevät sekaisin verot ja tuet.

Laitetaan nyt tämmönen purukumiesimerkki. Jos minulla olisi miljoona euroa sijoittaa pörssiyritykseen koodinimellä vaikka nokia tai voisin sijoittaa saman uuteen yritykseen jonka nimi olisi Mokia. Molemmat tekisivat miljoonan tuloksen verojen jälkeen ja jakaisivat koko miljoonan osinkoina. Mikä olisi minun ansaitsemani raha ja paljonko maksaisin veroja?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Etsin ja löysin helpon linkin, jossa vielä lukuina:

”Jotta 150 000 euroa olisi mahdollista jakaa huojennettuna osinkona, nettovarallisuuden tulee olla 1 875 000 euroa. On muodikasta todeta, että yrittäjä voi nostaa verovapaasti jopa 112 500 euroa. Mainitsematta jää, että summasta on maksettu yhteisöveroa 22 500 euroa, ja lisäksi yritykset muun muassa tilittävät arvonlisäveroja, pidättävät ennakkoveroja, maksavat työnantajamaksuja ja niin edelleen.”


Näkisin silti itse, että yrittäjäriskiä voisi kuitenkin lisätä hieman karsimalla verovapautta.
 
Ulkopuolisena tulee mieleen mahdollisuus, jossa Kiuru ja ilmeisesti osin SDP pelaa SDP:n kannattajien miellyttämisen mukaan, mutta Marin katsoisi enemmän Suomen etua.



Lainasin vain tämän kohdan, koska se oli itselleni uutta. Jos näin, hyvä. Myös SDP:ssä hävittäjien määrä on hiertänyt. Esimerkiksi ennen vaaleja 2019 puolustusvaliokunnan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Mika Kari toppuutteli keskustelua Hornet-hävittäjien seuraajakoneiden määrästä. Kierrellen ja kaarrellen Kari oli faktisesti valmis tinkimään määrästä, kunhan se "korvataan" esimerkiksi kertausharjoitusten lisäämisellä.

Sorry Cobol kun vastaan vasta nyt mutta tässä linkkiä:
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos, hyviä uutisia lukee aina mielellään! Oleellista on, että Marin ja Kaikkonen torjuvat hassuttelut ja pitävät kiinni myös siitä, että Anderssonin esitys ns. isäntämaasopimuksen uudelleen käsittelystä ei tule edes esille. Näin myös uskon.

Nimenomaan näin. Luin myös ilolla Kaikkosen kommentit tänään ja sen takia muistinkin vastata tähän.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Minusta tosiaan todella hyvä kirjoitus ja ihan asiaa Lindholmikin puhuu ajatellen aloittavan yrittäjän toimintaa versus jo vakiintuneen toimijan touhua. Nyt vain vähän menevät sekaisin verot ja tuet.

Laitetaan nyt tämmönen purukumiesimerkki. Jos minulla olisi miljoona euroa sijoittaa pörssiyritykseen koodinimellä vaikka nokia tai voisin sijoittaa saman uuteen yritykseen jonka nimi olisi Mokia. Molemmat tekisivat miljoonan tuloksen verojen jälkeen ja jakaisivat koko miljoonan osinkoina. Mikä olisi minun ansaitsemani raha ja paljonko maksaisin veroja?
Onhan nuo laskettu täälläkin monet kerrat, eikä nuo yhteisöverot ym. ole tuntematon asia minullekaan. Lindholm kritisoi ennen kaikkea sitä, että tuen tarpeessa hän ei tuosta järjestelystä hyötynyt. Menestyvänä yrittäjänä kylläkin.

Tuossa @Cobol linkkaamassa pääekonomisti sotkee puurot ja vellit todella pahasti. Ihan kuin alvien jaennakkoverojen kerääminen tai työnantajamaksujen maksu liittyisi jotenkin yrittäjän henkilökohtaiseen verotukseen.
 
Itse lähinnä jäin miettimään onko tällä mitään vaikutusta Marinin ja Kiurun suhteisin tai heidän tukijoukkoihinsa. Marin ilmeisesti paljon velkaa Kiurulle, että ylipäätään voitti puheenjohtaja äänestyksen ja olihan tämä päätös aika erilainen siihen millaista linjaa Kiuru on vetänyt.

EDIT. Jaa, ilmeisesti Kepu kiristi Marinin tahtoonsa tässä asiassa, joten välttämättä mistään valtiomiesmäisestä teosta ei ollut vielä kyse.

Ja sorry myös sinulle Morgoth kun vastaan vasta nyt. Työ vei kaiken ajan ja energiani edelliset päivät.

Mutta niin. Minähän olen työn puolesta istunut Krista Kiurun kanssa Kaakkois-Aasiassa pilvenpiirtäjähotellin kattoterassilla oluella.

Silloin jäi mieleen kuva ihan symppiksestä tyypistä (eivätkö kaikki poliitikot osaa olla) mutta hyvin Porilaisesta hahmosta, joka on meille kaikille tältä palstalta ja rakastamamme lajin tiimoilta hyvin tuttu. Pystyy varmasti hyvin kylmään mulkkuuteen.

Mitä taas demareihin tulee niin näkisin, että Sanna Marin on puolueen ainoa oikea iso tulevaisuuden hahmo ja häntä ei kyllä jyrää SDP:ssä kukaan aikoihin.

Kyseessä on kuitenkin puolueen ensimmäinen oikeasti varteenotettava valtakunnantason poliitikko sitten Paavo Lipposen.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Ei kenellekään, jolla on ÄO yli 80. Kansan heikko aines on äänestänyt nämä vasemmistoroskat valtaan ja laskua maksellaan aivan helvetin kauan.

Kerropa sieltä paremman aineksen puolelta oma reseptisi koronataantumasta nousemiseen. Kuulisin sen todella mielelläni!
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Onhan nuo laskettu täälläkin monet kerrat, eikä nuo yhteisöverot ym. ole tuntematon asia minullekaan. Lindholm kritisoi ennen kaikkea sitä, että tuen tarpeessa hän ei tuosta järjestelystä hyötynyt. Menestyvänä yrittäjänä kylläkin.

Olen tosiaan ihan samaa mieltä siitä, että tuet pitää kohdistaa niitä tarvitseville. Esimerkiksi uusia työpaikkoja luoville+innovaatioita kehittäville jne. Ei siis tekohengitykseksi pitämään nykyisiä työpaikkoja. Mutta niinkuin Lindholm tuossa tekstissään mainitsi, niin olisi ehkä tarvinnut tukea aikanaan pitämään työntekijät ja tulevaisuuden työpaikat olemassa. Nämä on aina tapauskohtaisia.

Lindholm myös kirjoittaa, että on hakenut 100k tukea ja sen saanut. Onkohan tämä nyt sitten tullut tarpeeseen? Hakiko vain koska kännissä ja läpällä? Toivottavasti ei, koska tiedän näitä tukia jaetun periaateella: hakemus tuli. hyväksytään. Sinäänsä harmin paikka, mutta se on ollut vähän maailman kuva tässä korona aikana. Toki raportointi näistä täytyy tehdä mihin tuki on käytetty, mutta perusteluiksi riittää aikalailla "tehtiin vitusti töitä ja keksittiin ideoita ja pelastettiin kissanpoikia".

Lindholmin kommentit verojen osalta vaan olivat vähän nyt tähän liittymättömiä juttuja. Yhteisöveroa en edes itse tainnut tuossa laskuharjoituksessa tuoda esiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuossa @Cobol linkkaamassa pääekonomisti sotkee puurot ja vellit todella pahasti. Ihan kuin alvien jaennakkoverojen kerääminen tai työnantajamaksujen maksu liittyisi jotenkin yrittäjän henkilökohtaiseen verotukseen.

Ei hän mitään sellaista sano. Mutta sanoo kyllä, että lisäksi yritykset muun muassa tilittävät arvonlisäveroja, pidättävät ennakkoveroja, maksavat työnantajamaksuja ja niin edelleen.

Jos ei ole kokemusta yritystoiminnasta, on varmaan vaikea ymmärtää, että yrittäjän kuvitteellisesta sadasta eurosta valtio saa vero- ja veroluonteisia tuloja aika mukavasti kun huomioidaan myös palkanmaksuun liittyvät oheiskulut. Asian olisi voinut sanoa paremmin, mutta oletan, että tästä on kyse.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Täällä taas joku kommunisti kritisoi veronalennuksia:

Niin onhan se ihan helvetin väärin, että firmalla pitää olla kovalla työllä ansaittu miljoonien nettovarallisuus ennen kuin pääsee nostamaan osinkoja pienemmällä veroprosentilla. Näinhän se ei aina ole ollut ja taisi olla edellinen demarihallitus, joka tämän muutoksen aikoinaan teki kun haluttiin taas kerran laajentaa veropohjaa. Joku voisi jopa luulla, että tämä Varusteleka-yrittäjä on katkera siitä kun päässyt vasta nyt nostamaan osinkoja pienemmällä prosentilla.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Olen tosiaan ihan samaa mieltä siitä, että tuet pitää kohdistaa niitä tarvitseville. Esimerkiksi uusia työpaikkoja luoville+innovaatioita kehittäville jne. Ei siis tekohengitykseksi pitämään nykyisiä työpaikkoja. Mutta niinkuin Lindholm tuossa tekstissään mainitsi, niin olisi ehkä tarvinnut tukea aikanaan pitämään työntekijät ja tulevaisuuden työpaikat olemassa. Nämä on aina tapauskohtaisia.

Lindholm myös kirjoittaa, että on hakenut 100k tukea ja sen saanut. Onkohan tämä nyt sitten tullut tarpeeseen? Hakiko vain koska kännissä ja läpällä? Toivottavasti ei, koska tiedän näitä tukia jaetun periaateella: hakemus tuli. hyväksytään. Sinäänsä harmin paikka, mutta se on ollut vähän maailman kuva tässä korona aikana. Toki raportointi näistä täytyy tehdä mihin tuki on käytetty, mutta perusteluiksi riittää aikalailla "tehtiin vitusti töitä ja keksittiin ideoita ja pelastettiin kissanpoikia".

Lindholmin kommentit verojen osalta vaan olivat vähän nyt tähän liittymättömiä juttuja. Yhteisöveroa en edes itse tainnut tuossa laskuharjoituksessa tuoda esiin.
Joo, yksi kaverikin suunnitteli varovasti hakevansa kymppitonnin tuen, mutta konsultti ehti väliin ja laput tehtiin 35000 € ja läpi meni heittämällä. En nyt sikäli kritisoi kauheasti, ravintola-matkailualan yritys, ja kyllä siellä keväällä oli hätä. Kertoo kuitenkin osaltaan, ettei seula kiireessä ollut kovin tiivis. Kyllä rahat firmaan järkevästi käytettiin, mutta ei läheskään kaikki akuutista kriisistä selviämiseen.

Itsehän oon palkollinen, joten en ihan tarkkaan taas tuota muista, mutta eikö siis veroseuraamus ole noissa listaamattomissa seuraava:
1. Yhteisövero tuloksesta 20%, eli siis osinkona maksettava summa tultava yhtiön tuliksen mukana.
2. Osinkovero sitten summan ja arvon mukaan. Edullisimmillaan kun alle 150 000 ja korkeintaan 8% osakkeiden arvosta osinko. Tällöin 75% verotonta ja 25% pääomatuloa. Tuossa vielä vaikuttaa,meneekö korotetun pääomatuloprossan mukaan.

Kyllä tuolla edullisimmalla paketilla jo hyötyä saa, vai onko mulla joku nyt unohtunut?
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ei hän mitään sellaista sano. Mutta sanoo kyllä, että lisäksi yritykset muun muassa tilittävät arvonlisäveroja, pidättävät ennakkoveroja, maksavat työnantajamaksuja ja niin edelleen.

Jos ei ole kokemusta yritystoiminnasta, on varmaan vaikea ymmärtää, että yrittäjän kuvitteellisesta sadasta eurosta valtio saa vero- ja veroluonteisia tuloja aika mukavasti kun huomioidaan myös palkanmaksuun liittyvät oheiskulut. Asian olisi voinut sanoa paremmin, mutta oletan, että tästä on kyse.
Joo, kyllä mäkin sen noin ymmärsin. Mutta tarkoitin siis, ettei noita normaaleja työnantajamaksuja ym. oikein voi laskea ikäänkuin verohelpotusten perusteeksi. Maksaahan noita ja yhteiskuntaa hyödyttää sellaisetkin yrittäjät, joilla ei osinkoihin ole mahdollisuutta.

Ja siis arvostan kyllä yrittäjiä hyvin paljon, tässä ei ole nyt siitä kyse, että heiltä pitäisi jotain viedä pois. Mun agenda tässä nimenomaan se, että verotuki ei saa rakenteellisesti olla sellainen, että se hyödyttäisi voimakkaasti jo ennestään vahvoilla olevia. Jos olen ihan hakoteillä perustelujen suhteen, niin sitten pitää tietysti säätää mielipidettä oikeiden faktojen mukaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä tuolla edullisimmalla paketilla jo hyötyä saa, vai onko mulla joku nyt unohtunut?

Tuosta se lähtee. Osaltani tiedän, että joku 100 000 euroa meni pakollisiin laitteisiin, välineisiin, ohjelmiin, palveluihin, vakuutuksiin, vuokriin yms yms parin ensimmäisen vuoden aikana. Maksoin siis ne itse, koska yrittäjä ei saa työhön tarvittavia välineitä työnantajalta.

Sama tilanne on yleensä muillakin yrittäjillä. Hieman saa sitten takaisin, kun pientä huojennusta voi saada veroissa, jos täyttää kriteerit.

Laitetaan palkansaajille työntekemismaksuksi alkuun vaikka 25 000 euroa vuodessa. Pakollisena. Sitten saa 20 % alennusta veroista 50 000 euroon asti. Toki en sitä kannata, mutta sillä puolella ei ymmärretä usein lainkaan, mitä kustannuksia yrittämiseen liittyy.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Itsehän oon palkollinen, joten en ihan tarkkaan taas tuota muista, mutta eikö siis veroseuraamus ole noissa listaamattomissa seuraava:
1. Yhteisövero tuloksesta 20%, eli siis osinkona maksettava summa tultava yhtiön tuliksen mukana.
2. Osinkovero sitten summan ja arvon mukaan. Edullisimmillaan kun alle 150 000 ja korkeintaan 8% osakkeiden arvosta osinko. Tällöin 75% verotonta ja 25% pääomatuloa. Tuossa vielä vaikuttaa,meneekö korotetun pääomatuloprossan mukaan.

Kyllä tuolla edullisimmalla paketilla jo hyötyä saa, vai onko mulla joku nyt unohtunut?

Palkollisenahan tässä itsekkin ollaan. Ei siinä mitään.
Lähinnä kyse tosiaan minun alkuperäisen kysymyksen osalta oli, jos osinko onkin yli 8% (ainakin osittain). Silloin verotus muuttuut 75% veronalaista ansiotuloveroa ja 25% verotonta tuloa. Tähän voi tosiaan mallailla vaikka mitä tapahtuu yrityksen ensimmäisen vuoden tulos on (lähden nyt liikkeelle uuden yrityksen osalta niin asia pysy ehkä yksinkertaisempana) a) 10k b) 100k c) 500k d) 1000k. niin missä vaiheessa verotuksen kannalta minun kannattaisi se miljoona laittaa pörssiyhtiöön. Olettamuksella, että tulos jaetaan kokonaisuudessaan osinkoina.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Kyllä minä ainakin yrittäjänä lasken ennakkoveron liittyvän olennaisesti omaan henkilökohtaiseen verotukseen.
Tässä on tietenkin tämä kasku, oletko yrittäjä osakeyhtiön kautta vai toiminimi/ay/ky. Mutta osakeyhtiön ennakkoverot ovat toki oy:n ennakoita ja henkilökohtaiset ennakot sitten henkilökohtaisia. Ja ilmeisesti kyllä Jymäkkä tarkoitti ennakonpidätyksiä työntekijöiden muodossa tässä kyseessä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Kyllä minä ainakin yrittäjänä lasken ennakkoveron liittyvän olennaisesti omaan henkilökohtaiseen verotukseen.
Ymmärsin ekonomistin puhuneen siis työntekijöiden palkoista kerätyistä ennakkoveroista. Yrittäjän "omat" ennakkoverot toki näin, olivat sitten nostetusta palkasta tai osingosta, mutta nuohan kuuluu lopulta siihen osingosta menevään veroon, kun verotus verovuoden jälkeen tasataan.
 

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Tässä on tietenkin tämä kasku, oletko yrittäjä osakeyhtiön kautta vai toiminimi/ay/ky. Mutta osakeyhtiön ennakkoverot ovat toki oy:n ennakoita ja henkilökohtaiset ennakot sitten henkilökohtaisia. Ja ilmeisesti kyllä Jymäkkä tarkoitti ennakonpidätyksiä työntekijöiden muodossa tässä kyseessä.
On se tietenkin osakeyhtiön maksamaa veroa, mutta kyllä se nyt aika paljon vaikuttaa henkilökohtaiseen verotukseen.
Ymmärsin ekonomistin puhuneen siis työntekijöiden palkoista kerätyistä ennakkoveroista. Yrittäjän "omat" ennakkoverot toki näin, olivat sitten nostetusta palkasta tai osingosta, mutta nuohan kuuluu lopulta siihen osingosta menevään veroon, kun verotus verovuoden jälkeen tasataan.
Joo sori, en lukenut alkuperäistä juttua mitenkään tarkasti. Ajattelin että puhuit yhteisöverosta jota maksellaan ”ennakkoverona”.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Isompiin asioihin mielestäni asiallinen Liberan vaihtoehtobudjetti:


Budjettiesitys on ladattavissa alemmasta linkistä. Täytyy perehtyä ja lukea kunnolla (nyt vähän vilkaisin), mutta KL:n tiivistelmän perusteella järkevä esitys. Olen samaa mieltä varjobudjettiesityksen ehkä tärkeimmästä lauseesta:

Julkisten menojen leikkaaminen on uuden sukupolven pelastus.

Asia on täysin faktaa. Näkisin, että leikkauksia tulisi pohtia myös sieltä, missä on suurimmat menot eli eläkkeistä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eli hallitus ei yritä saada niitä 30 000 työpaikkaa vaan ulkoisti esimerkiksi ikääntyneiden työllisyyden työmarkkinajärjestöjen pohdittavaksi ja katsotaan sitten myöhemmin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Jos tosiaan valitetaan, ettei työttömillä ole rahaa, niin vilkaisin kelan sivuilta mitä tukia sain kun olin työttömänä. Työttömyysraha, asumistuki ja toimeentulotuki yhteensä 1550€, jolloin vuokranmaksun jälkeen jää lapaseen 830€.
Hetkinen. Laitatko jonkinlaisen laskelman, että millä logiikalla pääset tuollaisiin summiin?

Toimeentulotukea saa, jos tulot jäävät tietyn minimisumman alle. Ei sitä edes myönnetä, jos olet muiden etuuksien piirissä (esim. ansiosidonnainen) tai jos sinulla on muita tuloja.

Tavanomainen työttömyysturvan saaja kuittaa sen vähän reilut 500e nettona työttömyyspäivärahaa ja päälle asumislisät. Eli loppusumma on sen 800-900e/kk, Helsingissä hieman enemmän.

Lisäksi korkea vuokra huomioidaan vain tiettyyn pisteeseen saakka. Niinpä muuttamalla vaikka Helsingin keskustaan joutuu itse kuittaamaan suuren osan asumiskulujen kasvusta. Jos puoliso käy töissä tai saa muuta tuloa, se huomioidaan myös laskevasti asumislisässä ja toimeentulotuen määrässä.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kannattaa myös muistaa, että tukia voi saada yhteensä paljon enemmänkin, joten 2 500 - 3 000 palkat ovat joissakin tapauksissa siinä rajoilla, kannattaako niihin juuri sillä hetkellä taloudellisesti lähteä.
Tuollaisissa summissa liikuttaessa ei pitäisi olla kahta sanaa, kumpi on järkevämpää. Työnteko ja osaamisen kartuttaminen on lähes aina tie parempiin tuloihin ja työtehtäviin. Samalla pääsee esimerkiksi työterveyshuollon piiriin, saa erilaisia työsuhde-etuja (esim. palvelusetelit, ruokaedut) ja kerryttää eläkettä. Tuilla eläessä mikään ei etene, eikä fyrkkaa kerry povariin, ellei ole todella säästeliäs ja suunnitelmallinen luonne.

Yleisellä tasolla ihmisistä aika pieni osa haluaa kökkiä kotona pitkiä aikavälejä, jos vaihtoehtona on työssäkäynti ja varallisuuden kerryttäminen. Suurempi ongelma piilee siinä, että työtä ei ole saatavilla kaikille. Näin korona-aikana jokaista perustason hommaakin hakee kymmenistä satoihin ihmisiin. Omien havaintojen mukaan erilaisiin avustaviin duuneihin ja entry-tason työtehtäviin on enemmän kysyntää kuin esimiestason tehtäviin. Kyllä ihmisille kelpaa vähän pienipalkkaisempikin työ, jos se mahdollistaa palkkakehityksen ja tarjoaa riittäviä ammatillisia haasteita.

Näen suurempana ongelmana sen, että työvoima ja työpaikat eivät kohtaa. Politiikalla on vuosikymmenet ohjattu ihmisiä omistusasumiseen ja paikalle asettumiseen. Nyt sitten ihmiset asuvat jossain Jämsässä, kun työtä olisi pääkaupunkiseudulla. Lapset on kuitenkin laitettu paikalliseen päiväkotiin, asuntolaina rullaa ja paikallinen puulaaki tarjoaa harrastusmahdollisuuksia. Ei ole motiivia lähteä Itä-Helsingin elementtitaloihin hakemaan uutta suuntaa työuralle.

Toinen ongelma piilee siinä, että Suomessa on aika jäykät työmarkkinat. Työllistäminen on liian kallista, vähäisen osaamisen duuneja on vähän ja olemassa olevat työpaikatkin jaetaan tutuille. Tällaisessa tilanteessa aika moni ihmisryhmä jää vaille työtä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei työhaluja olisi. Heikossa talouskehityksessä tilanne on kuitenkin se, että yritykset laskelmoivat jokaista rekrytointia, ja kun työttömiä on suuri määrä, myös kilpailu niistä avoimista paikoista on kovaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tuollaisissa summissa liikuttaessa ei pitäisi olla kahta sanaa, kumpi on järkevämpää. Työnteko ja osaamisen kartuttaminen on lähes aina tie parempiin tuloihin ja työtehtäviin. Samalla pääsee esimerkiksi työterveyshuollon piiriin, saa erilaisia työsuhde-etuja (esim. palvelusetelit, ruokaedut) ja kerryttää eläkettä. Tuilla eläessä mikään ei etene, eikä fyrkkaa kerry povariin, ellei ole todella säästeliäs ja suunnitelmallinen luonne.

Ehdottomasti. Näkisin, että työhön kannattaa lähteä silloinkin, kun saa käteen vähemmän kuin tuilla. Samoin oman osaamisen kehittäminen ja kouluttautuminen ovat henkilökohtainen ratkaisu.

Mutta VATT:n esittämät laskelmat tilanteesta, jossa pienen lapsen yksinhuoltajan ei oikeastaan kannata ottaa työtä vastaan alle 2 600 euron palkalla, koskettavat. Eihän sen noin pitäisi olla. Näissä tilanteissa tulisi esimerkiksi päivähoitomaksun joustaa niin, että sen takia ei jätetä töihin menemättä.

Näen suurempana ongelmana sen, että työvoima ja työpaikat eivät kohtaa. Politiikalla on vuosikymmenet ohjattu ihmisiä omistusasumiseen ja paikalle asettumiseen. Nyt sitten ihmiset asuvat jossain Jämsässä, kun työtä olisi pääkaupunkiseudulla. Lapset on kuitenkin laitettu paikalliseen päiväkotiin, asuntolaina rullaa ja paikallinen puulaaki tarjoaa harrastusmahdollisuuksia. Ei ole motiivia lähteä Itä-Helsingin elementtitaloihin hakemaan uutta suuntaa työuralle.

Tämä on yksi ydin asia mainitsemasi työmarkkinoiden jäykkyyden lisäksi. Lisäksi mainitsemaani ihmisten vastuuta koulutuksestaan ja ammattitaidon kehittämisestä tulisi kannustaa enemmän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös