Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 220 174
  • 13 558

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Ei pääse. Jos kiusaaja todella haluaa pahaa toiselle, niin siihen kyllä löytyy keinot. Huomaa kyllä, että et ole varmasti koskaan ollut erityisesti kiusaajien kohteena, koska muuten et tällaista paskaa lähtisi väittämään.

Jatkuvasti puhut vain ja ainoastaan luovuttamisesta. Tämä ei muutu mihinkään sillä, että väität vastaan, kun jokainen muu osuus tekstistäsi viittaa vain ja ainoastaan luovuttamiseen. Eli pitäisi antaa kiusaajien voittaa.
Kiitos, että nyt päästiin jo sille tasolle tässä, että aletaan puhumaan siitä paljonko minua on joskus kiusattu tai oltu kiusaamatta ja käyttämään sitä jonain argumenttina. Nyt aletaan olemaan sen tason keskustelussa, että kiitos vain minua ei kiinosta täällä alkaa tälläisistä keskustelemaan, koska ne eivät sinulle vitun vertaa kuulu ja tälläisten heittäminen on niin ala-arvoista touhua muutenkin, että huh huh.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kiitos, että nyt päästiin jo sille tasolle tässä, että aletaan puhumaan siitä paljonko minua on joskus kiusattu tai oltu kiusaamatta. Nyt aletaan olemaan sen tason keskustelussa, että kiitos vain minua ei kiinosta täällä alkaa tälläisistä keskustelemaan, koska ne eivät sinulle vitun vertaa kuulu ja tälläisten heittäminen on niin ala-arvoista touhua muutenkin, että huh huh.
Jep, mukava takaportti siitä ulos keskustelusta, ole hyvä vain.

Kannattaa myös miettiä, että kuinka monta kiusattua olet onnistunut loukkaamaan viesteilläsi tähän aiheeseen liittyen.
 

Malkkinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Kiitos, teen niin. Hauskaa päivänjatkoa sullekin.
Miehekästä toimintaa tulla ensin vähättelemään omaa kusipäisyyttään ja sitten luikkia karkuun päivänjatkojen toivotusten kera kuin mikäkin luuseri. Kasvata munat ja vastaa teostasi niinkuin mies. Tai kirjoita vaikka " hehheh, joo tuota tulipas otettua muutama liikaa ja oli vähän tunteet pinnassa, anteeksi vaan mikko ja roger. Olen pahoillani eikä tämmöinen hölmöily tule enää toistumaan". Sekin olisi edes jonkinlainen selitys. Todella raukkamaista ja pelkurimaista pikkulapsen käytöstä.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Mä olin jo vähän unohtanut MisterVänkääjän. En kaikkea jaksanut lukea mutta ihan hyvää ns. settiä. "Kyllä se on oma vika jos viinaa kurkustansa alas kaataa" -argumentti on aina yhtä hieno. Kiitos.

Kyllähän @BlackWolf illa myös ihan fiksujakin pointteja on, mutta tällaisen aihealueen ympärillä vahvasti hyökkäävä tyyli jättää ne unholaan. Tänne kirjoittajilla kun voi olla väkeviäkin kokemuksia kiusaamisesta. Omakohtaista joko entisenä kiusaajana tai kiusattuna. Ja miksei tuollainen voi vallita edelleenkin eri yhteisöissä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Eli kiusaaja saavutti tavoitteensa, kaveri savustettiin pihalle.
Minkä tavoitteen? Jos olisit viitsinyt lukea mitä kirjoitin, niin olen koko ajan sanonut, että pysyy siellä missä moderaattorit voi asioihin puuttua. Moderaattorit eivät voi lukea yksityisviestejä. Estää siis niiden lähettämisen joten kiusaaminen muuttuu jo huomattavan hankalaksi. En ole missään! Sanonut, että tarvitsee lopettaa kirjoittaminen jatkoaikaan. Jos olen, niin voinet varmaan osoittaa minulle, että missä. En muutenkaan ymmärrä tätä käsitystä, että kiusaamisessa on jotain voittajia. Miten kiusaaminen voitetaan? Mitä sillä voittaa ja kuka sen määrittää, että kuka voitti?

Olen vain kertonut konkreettisista keinoista, millä sen kiusaamisen voi estää, estä yksityisviestit, vaikea on täällä enää sen jälkeen kiusata ilman, että moderaattorit voi asiaan puuttua. Nyt ollaan täysin kuulopuheiden varassa ja silti täällä vedellään aika isoja jakolinjoja ja auotaan tässkin ketjussa päätä toisille vaikka aivan varmasti ei porukalla ole harmainta aavistusta siitä, että mitä oikeasti on edes tapahtunut.

Mutta ei muuta kuin vaikka marttyyri viittaa niskaan tai kiusaamiskeskusteluun jotain "mistervänkääjää" heittelemään, koska nehän allekirjoittaa juurikin sitä, että mitään kiusaamistahan ei tapahdu ja ainakaan minä sinä hän me te he ei ole koskaan moisessa ollut osallisena tai voisi siihen syyllistyä. Ilmeisesti nyt kun minua ei enää kiinnosta tuollaisen jälkeen täällä keskustella asiasta enempää niin "kiusaajat voitti" koska saivat minut savustettua ulos keskustelusta ja olisivat voineet saada minut savustettua pelikieltoon. Kiitos minulle riittä.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minkä tavoitteen? Jos olisit viitsinyt lukea mitä kirjoitin, niin olen koko ajan sanonut, että pysyy siellä missä moderaattorit voi asioihin puuttua. Moderaattorit eivät voi lukea yksityisviestejä. Estää siis niiden lähettämisen joten kiusaaminen muuttuu jo huomattavan hankalaksi. En ole missään! Sanonut, että tarvitsee lopettaa kirjoittaminen jatkoaikaan. Jos olen, niin voinet varmaan osoittaa minulle, että missä. En muutenkaan ymmärrä tätä käsitystä, että kiusaamisessa on jotain voittajia. Miten kiusaaminen voitetaan? Mitä sillä voittaa ja kuka sen määrittää, että kuka voitti?
Kiusaaja voittaa, jos hän aiheuttaa kohteelleen negatiivisia tuntemuksia jollain tavalla. Pelkästään yksityisviestien estäminen menee tähän kategoriaan. Minä ainakin käyn yksityisviesteillä hyviä keskusteluita, joita en haluaisi käydä julkisesti missään, joten en haluaisi niitä joutua kokonaan estämään.

Jos kohde lukee kiusaajalta yhdenkin viestin, jossa esimerkiksi uhkaillaan väkivallalla tai muilla vakavilla asioilla, niin käytännössä aina tästä aiheutuu ainakin vähän negatiivisia tuntemuksia kiusauksen kohteelle. Sen yhden viestin usein joutuu lukemaan ennen kuin voi todeta, että tältä käyttäjältä ei kannattaisi enää viestejä lukea.

Kiusauksen kohde harvoin voi voittaa, jos kiusaaja ei saa mitään varsinaista rangaistusta tekemisistään.

Et ole väärässä siinä, että kiusaajien viestejä ei kannata lukea tai välittää niistä, mutta kun tämä on oikeastaan ainoa asia mitä ratkaisuksi ehdotat, niin käytännössä vierität syyn kiusattujen niskaan. Sehän on sinun näkemyksesi mukaan heidän oma ongelmansa, jos ovat kiusaajan viestejä lukeneet ja saaneet niistä jonkinlaisia negatiivisia tuntemuksia.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Minkä tavoitteen? Jos olisit viitsinyt lukea mitä kirjoitin, niin olen koko ajan sanonut, että pysyy siellä missä moderaattorit voi asioihin puuttua. Moderaattorit eivät voi lukea yksityisviestejä. Estää siis niiden lähettämisen joten kiusaaminen muuttuu jo huomattavan hankalaksi. En ole missään! Sanonut, että tarvitsee lopettaa kirjoittaminen jatkoaikaan. Jos olen, niin voinet varmaan osoittaa minulle, että missä. En muutenkaan ymmärrä tätä käsitystä, että kiusaamisessa on jotain voittajia. Miten kiusaaminen voitetaan? Mitä sillä voittaa ja kuka sen määrittää, että kuka voitti?

Olen vain kertonut konkreettisista keinoista, millä sen kiusaamisen voi estää, estä yksityisviestit, vaikea on täällä enää sen jälkeen kiusata ilman, että moderaattorit voi asiaan puuttua.
Eipä taida olla mahdollista lähettää @mikko600 yksityisviestejä ollenkaan kun kokeeksi katsoin hänen profiiliaan. Ei näkynyt oikein kunnolla kun sen näkemistä on käyttäjä rajoittanut. Tämä kiusaaminenhan on mennyt palstan ulkopuolelle. Nämäkin asiat on kyllä käyty täällä läpi joskus aiemmin.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Oma mielipiteeni: Sanatarkasti ajatellen BlackWolf on täysin oikeassa, jos keskustelupalstalla vain jättää kaikki mahdollisesti kiusaamista sisältävät viestit huomioimatta, ei voi kokea kiusaamista. Ei tarkoita kiutenaan sitä, etteikö voisi olla kiusattu, kuten tuossa vähän aiemmin kirjoitin.

Ei myöskään ole oikein vaatia kiusaamisen kohteelta sitä, että sinun täytyy muuttaa (täysin normaalia ja hyväksyttyä) käytöstäsi, että et joudu kiusatuksi. Kyllä sen kiusaamisen päättymisen täytyy lähteä siitä, että kiusaajat lopettavat sen kiusaamisen.

Kuten totesin, kiusatulle annettu neuvo siitä, että älä suostu kiusattavaksi, on ajatuksellisesti hölmö. Toki ei pidä suostua rukkaseksi vaan täytyy pystyä vähän pitämään puoliaankin. Lähtökohtana kuitenkin se, että kiusaaminen ei koskaan johdu kiusatusta vaan kiusaajista.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Eddie Howe, Sir Bobby, Rock of Gibraltar
Eipä taida olla mahdollista lähettää @mikko600 yksityisviestejä ollenkaan kun kokeeksi katsoin hänen profiiliaan. Ei näkynyt oikein kunnolla kun sen näkemistä on käyttäjä rajoittanut. Tämä kiusaaminenhan on mennyt palstan ulkopuolelle. Nämäkin asiat on kyllä käyty täällä läpi joskus aiemmin.

Joo otin pois päältä sen tuossa kun viime uhkailut tulivat. Nyt oli sitten pari päivää auki ja täten sain onneksi myös nuo varoitukset. Nyt taas poistin tuon mahdollisuuden vastaanottaa niitä. Ihan silleen varmuudeksi.
 
Hei,

Kiusaamiskeskustelu vaikuttaisi menneen lähinnä jankkaamiseksi ilman että osapuolet ovat juurikaan lähentyneet toisiaan. Kuitenkin kannat on esitetty jo useita viestejä sitten, joten toivomme jankkaamisen siirtyvän vaikka niihin kuuluisiin yksityisviesteihin.

Muistutamme myös että tässäkin ketjussa pätee palstan normaalit säännöt, eli turhan jankkaamisen lisäksi myös mm. henkilöön käyminen on kiellettyä. Ymmärrämme toki että kiusaaminen aiheena on ajatuksia herättävä ja harmiksemme jälleen täällä esillä. Muistuttaisimme myös etteivät yksityisviestit kuulu edelleenkään moderoinnin piiriin ja vaikka yksittäisiä viestejä voikin raportoida ja ne silloin pystymmekin lukemaan, emme pääse näkemään viestiketjuja. Emme myöskään edes halua valtaa tunkeutua käyttäjien yksityisasioihin.

Lisäksi huomauttaisimme, että tämä vapaalla ja kierrätyskeskuksessa jo pidemmän aikaa jatkunut draama alkaa kuluttamaan myös modetiimin tunnetusti pitkän pinnan loppua kohti. Mikäli tämä tilanne ei tästä rauhoitu, joudumme vakavasti harkitsemaan joidenkin käyttäjien kohdalla järeämpiä toimenpiteitä.

Rakentavin terveisin,
Moderaattorit
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
No nyt tuli rehtorilta viesti että jos ei tämä kiusaamisesta keskustelu lopu niin saatte kaikki jälki-istuntoa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lisäksi huomauttaisimme, että tämä vapaalla ja kierrätyskeskuksessa jo pidemmän aikaa jatkunut draama alkaa kuluttamaan myös modetiimin tunnetusti pitkän pinnan loppua kohti. Mikäli tämä tilanne ei tästä rauhoitu, joudumme vakavasti harkitsemaan joidenkin käyttäjien kohdalla järeämpiä toimenpiteitä.
Mielestäni tällainen yleisen tason uhkailu tietyn aiheen ympärillä pyörivää keskustelua koskien ei ole asiallista käytöstä moderaattoreilta. Etenkin, kun se aihe on kiusaaminen, joka tapahtuu tämän palstan sisällä ja tämän palstan käyttäjiä koskien.

Moderaattoreiden pitäisi pyrkiä kaikin mahdollisin keinoin selvittämään asiaa ja rankaisemaan kiusaajia, sen sijaan, että uhkaillaan kaikkia aiheesta keskustelevia järeämmillä toimenpiteillä.

Tästä tulee sellainen tunne, että moderaattorit vähättelevät draaman alkulähteitä, eli kiusaamista, sekä pitävät pääasiallisena pahana siitä syntynyttä keskustelua. Tämä ei todellakaan herätä luottamusta moderaattoreiden toimintaa kohtaan.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Suljen oman ympyräni tämän myötä kun pelikielto ei houkuttele.

Nostin aluksi esiin @Punamusta n pelikiellon ja lähinnä ihmettelin lempeitä perusteluja. Sain sitten hyviä vastauksia kirjoittajilta pelikieltoon liittyen.

Törmäsin yllättäen täällä isoon ja vakavaan aiheeseen. Toivonkin että @Moderaattorit ylläpitävät linjaansa ja kannustavat myös kiusaamisen lopettamiseen. Eli puututte ongelmaan. Teillä on voima halutessanne vaikka muutakin työtä täällä piisaa. Nyt ollaan kuitenkin enemmän kuin yhden nimimerkin itse itselleen aiheutetun asian äärellä.

Ei minulla muuta. Jatkakaa.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Joo. Ei me jakseta tehä mitään, menkää muualle riitelee tai laittakaa silmät kiinni, sormet korviin ja huutakaa niin kovaa äläläläää että kiusaamista ei enää näy eikä kuulu ni kaikki on hyvin. Jos ette tottele ni saatte jälki-istuntoa kaikki.

No, ilman palkkaahan te tätä työtä teette, en minäkään kyl jaksais sitä korvausta vastaan mitään tehdä. Vai oliko se jopa niin että Modet maksaa työnsä tekemisen ilosta?

Jostain herra isoherran kommentista olin rivien väleistä lukevinani senkin että tää koko keskustelupalsta varsinkin vapaan puolelta on vaan vitunmoinen riesa ja rasite koko Jatkoajalle, mitään tuloja sieltä ei tule eikä varmaan muutakaan hyödyllistä, niin tälleenhän sen kyllä saa varmaan ihan mukavasti kuolemaan täältä pois. Eipä siinä sitten mitään, takaisin vaan muun elämän pariin.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kun tässä nyt moderaattori-ketjussa ollaan, niin minusta on ihan paikallaan todeta, että kyseessä on jääiekkoaiheisen keskustelupalstan vapaaehtoiset moderaattorit eikä minkään ala-asteen palkatut opettajat. Moderattoreiden keinot ovat lähinnä antaa pelikieltoa tai potkia pois sääntöjä keskustelupalstalla rikkovat kirjoittelejat. Eivät heidän tehtävänsä ole alkaa salapoliiseiksi selvittämään mitä yksityisviesteillä tai palstan ulkopuolella tapahtuu. Ihan helvetin vaikeaan välikäteen jotkut yrittävät heitä laittaa jos pitäisi alkaa he said - she said -tyyppisiä riitoja selvittämään. Helpointa olisi antaa kaikille kenkää, mutta ei sekään kovin reilua olisi.
 

teppana

Jäsen
Mä olin jo vähän unohtanut MisterVänkääjän. En kaikkea jaksanut lukea mutta ihan hyvää ns. settiä. "Kyllä se on oma vika jos viinaa kurkustansa alas kaataa" -argumentti on aina yhtä hieno. Kiitos.

Itsellä kaveri ollut jo kohta kaksi vuotta ignoressa. Palstan käyttömukavuus nousi moninkertaisesti. Toki jos jaksaa/haluaa vängätä niin sitten mustasusi on aivan mahtava taistelukaveri.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Moderaattorien viestistä huolimatta katson parhaaksi kirjoittaa muutaman sanan kiusaamisesta, koetan kuitenkin kirjoittaa jostain muusta kuin "kokemusasiantuntijan" näkökulmasta.

Kiusaamisella voi olla useita eri tavotteita, mutta merkittävin lienee pyrkimys vaikuttaa kohteen eli kiusatun elämään, mistä päästään sitten siihen, että kiusaajan tavoite tavallaan täytyy jokainen kerta, kun kiusattu joutuu muuttamaan omaa elämäänsä suuntaan tai toiseen kiusaamisen takia. Muutos voi olla näennäisesti vähäinen, kuten estää yksityisviestien lähettäminen tai sitten se voi olla merkittävästi suurempi, kuten laittaa kaikki osoite- tms. tiedot salaisiksi, josta toimenpiteestä koituu haittaa kiusatullekin.

Lähtökohtaisesti (yleisellä tasolla tarkasteltuna) sellainen kiusatulle annettu ohje tai neuvo, jossa kehotetaan häntä rajoittamaan omaa elämäänsä ei ole järkevä, yleensä se vain siirtää ongelman ratkaisua tuonnemmaksi, se ei siis ole ratkaisu ongelmaan. Se harvoin poistaa mitään ongelmaa. Painotan, että kirjoitan yleisellä tasolla, anonyymilla keskustelupalstalla se voi tuoda hetkellisen ratkaisun ongelmaan, mutta on yleistä, että se ongelma jää keskustelupalstallakin olemaan, odottaen purkautumista tuonnempana. Tarkoitan sitä, että tilanne voi pysyä hallinnassa pari viikkoa, kuukauden, kaksi kuukautta, kunnes palataan lähtöasetelmaan, eli kiusaaja ryhtyy "toteuttamaan" itseään. Jollei hän sitten ole löytänyt uutta kohdetta, jotka kiusata, jolloin - tuolloinkaan - ongelmaa ei ole ratkaistu ts. kiusaamista ei ole saatu lopetettua. Asetelman ainoa muutos on se, että on uusi kiusattu. Jolloin voidaan kysyä, että onko ongelmaa saatu ratkaistua? No, ei ole!

Tavallaan kiusaamisen dynamiikka on sellainen, ettei sen ignoraaminen tuo ratkaisua ongelmaan. Jos viestit jättää lukematta, "lyödään rumpua kovempaa", mikä tässä asiayhteydessä voi tarkoittaa sitä, että ruvetaan levittämään juoruja eli mustamaalataan kiusattua eli kiusattuun pyritään vaikuttamaan kolmansien henkilöiden kautta, ikävä kyllä sieltä löytyy usein yksi tai useampia heikko lenkki, jotka ryhtyvät resonoimaan kiusaajan viestiä.

Sosiaalisen median alustoilta ja keskustelupalstoilta kiusaaminen siirtyy varsin usein sen ulkopuolelle, jolloin kiusaamiseen voi liittyä sähköpostihäirintää tai ikävimmillään laaja-alaista psyykkistä ja fyysistä häirintää, jossa kiusaaja levittelee juoruja, meemejä, kuvamanipulaatioita tms. työpaikoille jne. jne. Ikävä kyllä tässä kohdin poliisin ja syyttäjälaitoksen toiminta on aivan liian hidasta prosessien kestäessä jopa vuosia, tai päättyessä syyttämättäjättämispäätökseen tai poliiseiden taholta tutkinnan keskeyttämiseen, syynä voi olla resurssipula tms.

Omien havaintojeni perusteella eräs syy kasvavaan nettikiusaamis- ja häiriköintiongelmaan on se, ettei sitä otettu riittävällä vakavuudella 2010-luvun alkupuolella. Itse asiassa Suomessa toiminnan mekanismeja on alettu ymmärtää kunnolla vasta parin kolmen viime vuoden aikana, tavallaan kiitos tästä kuuluu MV-lehden kautta masinoiduille viha- ja törkykampanjoille, mutta edelleen iso ongelma on se, että prosessit kestävät vuosia; muutamaa poikkeusta lukuunottamatta kiusaajille langetetaan vähäisiä tuomioita; kiusatun henkilökohtaisia kokemuksia ja tuntemuksia vähätellään, sitä nimitetään edelleen "nettikiusaamiseksi", josta kuvitellaan päästävän eroon sulkemalla netti, vaikka merkittävässä osassa tapauksia kiusaaminen on saanut alkunsa yhdeltä foorumilta (se voi olla netti, harrastuspiiri, työpaikka jne.) mutta lopulta se etenee verkostona, jolloin se tavoittaa kohteen ja kolmansia osapuolia useissa eri kohteissa.

Ja tässä kohdin ei kannata väheksyen tuumata, että tämähän on vain anonyymi keskustelupalsta. Mielenkiinnon kohde on valtaosalla sama, moni tuntee toisiaan myös livenä, keskustellaan myös muilla alustoilla kuin Jatkoajassa jne. jne. Tämä kaikki tarkoittaa sitä, että kiusaajan on (halutessaan) helpohkoa ulottaa kiusaaminen myös muille alustoille, josta päästään siihen, että se tietokoneen sulkeminen ei ole ratkaisu, se on vain keino siirtää sitä ratkaisua tuonnemmaksi. Jokainen "ratkaisu", joka rajoittaa kiusatun (ja mahdollisesti kolmansien osapuolien) elämää, ei ole mikään ongelman ratkaisu.

Tämä on valitettavan pintapuolinen kirjoitus tästä vakavasta aiheesta, katsoin kuitenkin, että on parempi kirjoittaa edes tämä kuin olla kirjoittamatta mitään. Ehkäpä tämä viesti voi jollekin kiusatulle tuoda tunteen, että joku välittää tai huomio, jolloin kirjoitus on saavuttanut tavoitteensa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun tässä nyt moderaattori-ketjussa ollaan, niin minusta on ihan paikallaan todeta, että kyseessä on jääiekkoaiheisen keskustelupalstan vapaaehtoiset moderaattorit eikä minkään ala-asteen palkatut opettajat. Moderattoreiden keinot ovat lähinnä antaa pelikieltoa tai potkia pois sääntöjä keskustelupalstalla rikkovat kirjoittelejat. Eivät heidän tehtävänsä ole alkaa salapoliiseiksi selvittämään mitä yksityisviesteillä tai palstan ulkopuolella tapahtuu. Ihan helvetin vaikeaan välikäteen jotkut yrittävät heitä laittaa jos pitäisi alkaa he said - she said -tyyppisiä riitoja selvittämään. Helpointa olisi antaa kaikille kenkää, mutta ei sekään kovin reilua olisi.
Eihän se helppoa ole, mutta moderaattoreiden tehtävänä on joka tapauksessa ylläpitää palstan tasoa ja puuttua epäkohtiin. Tähän liittyy oleellisesti myös kiusaaminen. Ei kiusaaminen ole moderaattoreiden syytä, mutta he pystyvät puuttumaan asioihin sellaisilla keinoilla, mitä muilla ei ole käytössä.

Tai vähintäänkin heidän tulisi suhtautua aiheesta keskustelemiseen hyvin eri tavalla. Keskustelun tukahduttaminen on korkeintaan kiusaajien etu. Kukaan muu ei hyödy siitä millään tavalla.

Toki jos vapaaehtoiset modet eivät jaksa hoitaa tehtäviään kunnolla, niin palstalaiset voivat äänestää jaloillaan, kuten on jo alkanut tapahtumaan. Luulisi moderaattoreiden kuitenkin välittävän siitä, että palsta voi hyvin ja käyttäjien ei tarvitse lähteä pois kiusaamisen vuoksi.
 
Nyt kun täällä ollaan, lienee hyvä tehdä pari tarkennusta.

Otamme luonnollisesti kiusaamisen vakavasti ja aivan yhtä luonnollisesti ketjussa saa käydä keskustelua aiheesta normaalien sääntöjen puitteissa. Tässä ketjussa oli kuitenkin havaittavissa jo varsin turhaksi äityvää juupas-eipäs-vänkäystä. Aihetta on hyvä käsitellä, mutta mielellään vähän rakentavammin.

Lisäksi Moderaattoreita saa kritisoida ja tarpeen tullen meille saakin antaa sapiskaa. Nytkin olemme ilmiselvästi ansainneet risumme huonosti muotoillusta viestistä.

Tästä tulee sellainen tunne, että moderaattorit vähättelevät draaman alkulähteitä, eli kiusaamista, sekä pitävät pääasiallisena pahana siitä syntynyttä keskustelua. Tämä ei todellakaan herätä luottamusta moderaattoreiden toimintaa kohtaan.
Törmäsin yllättäen täällä isoon ja vakavaan aiheeseen. Toivonkin että @Moderaattorit ylläpitävät linjaansa ja kannustavat myös kiusaamisen lopettamiseen. Eli puututte ongelmaan. Teillä on voima halutessanne vaikka muutakin työtä täällä piisaa. Nyt ollaan kuitenkin enemmän kuin yhden nimimerkin itse itselleen aiheutetun asian äärellä.
Yritimme tuolla viimeisellä kappaleella alleviivata, ilmeisen epäonnistuneesti, että tiimin sisällä alkaa loppua kärsivällisyys nimenomaan näiden ongelmien juurisyyhyn eli häiriköintiin ja kiusaamiseen. Vapaalla ja kierrätyksessä on ollut havaittavissa tuosta vapun tuntumista eteenpäin melko erikoisia keskinäisiä kahinoita ja tämän soisi loppuvan. Jos ei lopu, työkalupakista voidaan joutua kaivamaan suurempia sanktioita käyttöön. Ihmisten yksityiseen kanssakäymiseen tai yksityisviesteihin ei toimivaltamme luonnollisesti yllä.

Meidänkään mielestämme keskustelu ei ole ongelma, vaan haluamme puuttua juurisyyhyn, eli kiusaamiseen ja häiriköintiin. Joudumme tosin jälleen muistuttamaan keinovalikoimamme olevan rajallinen.

Aihepiirin ympärillä olevaa keskustelua voitte vapaasti jatkaa, kunhan vältätte henkilökohtaisia hyökkäyksiä ja ylenpalttista jankkausta.

Moderaattorit
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nyt kun täällä ollaan, lienee hyvä tehdä pari tarkennusta.

Otamme luonnollisesti kiusaamisen vakavasti ja aivan yhtä luonnollisesti ketjussa saa käydä keskustelua aiheesta normaalien sääntöjen puitteissa. Tässä ketjussa oli kuitenkin havaittavissa jo varsin turhaksi äityvää juupas-eipäs-vänkäystä. Aihetta on hyvä käsitellä, mutta mielellään vähän rakentavammin.

Lisäksi Moderaattoreita saa kritisoida ja tarpeen tullen meille saakin antaa sapiskaa. Nytkin olemme ilmiselvästi ansainneet risumme huonosti muotoillusta viestistä.


Yritimme tuolla viimeisellä kappaleella alleviivata, ilmeisen epäonnistuneesti, että tiimin sisällä alkaa loppua kärsivällisyys nimenomaan näiden ongelmien juurisyyhyn eli häiriköintiin ja kiusaamiseen. Vapaalla ja kierrätyksessä on ollut havaittavissa tuosta vapun tuntumista eteenpäin melko erikoisia keskinäisiä kahinoita ja tämän soisi loppuvan. Jos ei lopu, työkalupakista voidaan joutua kaivamaan suurempia sanktioita käyttöön. Ihmisten yksityiseen kanssakäymiseen tai yksityisviesteihin ei toimivaltamme luonnollisesti yllä.

Meidänkään mielestämme keskustelu ei ole ongelma, vaan haluamme puuttua juurisyyhyn, eli kiusaamiseen ja häiriköintiin. Joudumme tosin jälleen muistuttamaan keinovalikoimamme olevan rajallinen.

Aihepiirin ympärillä olevaa keskustelua voitte vapaasti jatkaa, kunhan vältätte henkilökohtaisia hyökkäyksiä ja ylenpalttista jankkausta.

Moderaattorit
Kiitos tästä viestistä. Juuri tätä halusin, eli tarkennusta siihen edelliseen viestiin, jotta väärinkäsityksiltä voidaan välttyä. Te modetkin olette vain ihmisiä (luultavasti), joten on ihan luonnollista, ettei haluttu sanoma aina välity viestistä toivotulla tavalla. Tämä tarkentava viesti oli kuitenkin erittäin hyvä, joten homma kunnossa.

Vaikka olenkin antanut kritiikkiä ja palautetta modeille viime päivinä suhteellisen paljon, niin se ei tarkoita, että en arvostaisi sitä työtä, mitä te täällä joka päivä teette. Lopulta teidän kanssa on ollut mahdollista käydä rakentavaa keskustelua, joka lisää luottamustani moderaattoreiden toimintaan.

Kun suhtautuminen palautteeseen on tällaisella tasolla, niin sitä tulee annettua jatkossakin. Ei jää sellaista tunnetta, että palautetta ei oteta vakavasti, vaan palaute otetaan vakavasti ja siihen vastataan järkevästi.

Kyllä täältä suunnalta posiakin annetaan, kun sille on aihetta. Nyt oli aihetta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Eihän se helppoa ole, mutta moderaattoreiden tehtävänä on joka tapauksessa ylläpitää palstan tasoa ja puuttua epäkohtiin. Tähän liittyy oleellisesti myös kiusaaminen.
Kerro nyt omin sanoin miten moderaattorien tulee puuttua yksityisviesteillä tapahtuneeseen kiusaamiseen jos ja kun he eivät pysty yksityisviestejä lukemaan ja heillä on käytössään vain osapuolten toistaan poikkeavat kertomukset?
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kerro nyt omin sanoin miten moderaattorien tulee puuttua yksityisviesteillä tapahtuneeseen kiusaamiseen jos ja kun he eivät pysty yksityisviestejä lukemaan ja heillä on käytössään vain osapuolten toistaan poikkeavat kertomukset?
He voivat keskustella osapuolten kanssa ja tarkastella yksityisviesteistä tehtyjä raportointeja. Tietenkään asioihin ei voi puuttua, jos on tarjolla vain osapuolten omat kertomukset, eikä mitään faktoja, mutta modet pystyvät silti selvittämään asioita osapuolten kanssa. Yleensä vähintäänkin toinen osapuoli on tähän halukas ja voi tarvittaessa esittää todistusaineistoa modeille.

Vaikka puuttuminen ei ole helppoa, niin se ei tarkoita, että puuttuminen olisi mahdotonta. Ja kuten yllä näkyvästä moderaattoreiden viestistä näkyy, niin he kyllä yrittävät tähän kiusaamiseen puuttua, kuten pitääkin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös