Jatkoajan (v)ihastuttavat moderaattorit

  • 2 243 290
  • 13 704

redpecka

Jäsen
Kai ne sen näkee.
Ok ja mikäs siinä. Olis kiva käydä vaikka testialueella raportoimassa huvikseen jotain viestiä jotta tietäisi miltä se tuntuu. Onko kellään kokemusta? Ja jonkun nilkin ignoreen ahtaaminenkin voisi ruokkia sadistisia piilopiirteitäni.. Mutta näitä kaikkiahan saa siis kokeilla siellä testiketjussa, eiksjoo?
 

heavylutaa18

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saimaan Pallo, Seattle Kraken
Kai ne sen näkee.
Miksi ei näkisi?

Kyllähän tässä on käynyt jonkunlainen "sukupolven vaihdos" kaikessa hiljaisuudessaan ja nykyään mennään melko useasti metsään verrattuna aiempiin vuosiin. Kai se pätee tohonkin ammattiin että kokemusta vaatii, kenties päästään reilujen tuomioiden pariin lähivuosina. Harvinaista on nykyään että moderaattoritiimistä kukaan edes kommentoi asiaa jos joku kyseenalaistaa jotain tuomiota tai vastaavaa hyvillä perusteluilla, menee sormi suuhun ja helpompi ohittaa mykkäkoululla.
 

Vuokralainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal
En sitten ole ihan varma onko tämän keskustelupalstan yleisen ilmapiirin ja keskustelun ahdistavuuden sekä rasittavuuden syy joissakin moderaattoreissa, meissä keskustelijoissa vai some-kulttuurissa yleensä?

Yleensä homma lähtee minusta eli siis tässä tapauksessa sinusta, ja mielestäni syytä palstan huonontumiselle on turha ulkoistaa.
Tosin, jos täällä jotkut tai joku mode perseilee, niin pihalle vaan. En vaan oikein jaksa pitää modeja keskustelupalstan romahduksen syynä.

Jatkoajan keskustelupalstan taso on todellakin mennyt viime aikoina roimasti alaspäin, vaikka täällä poikkeuksiakin on.

Voikohan tämä palstan joiltain osin alaspäin meno johtua vaan siitä yleisestä keskustelukulttuurista, mikä nykyään ympäri somea on? Pitää vaan päästä vittuileemaan ja huutamaan vittusaatanaa, vaikka ei itsellä sen parempaa sanottavaa olisi.

Moni meistä saisi mennä itseensä, mutta sekin saatana ulkoistetaan.
 
Suosikkijoukkue
Manchester United, Bruceola
Ei tule nykyjään enää vapaata puolta luettua, niin missä ketjuissa tämä palstan tason lasku ja ”känniöyhötys” näkyy?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ei tule nykyjään enää vapaata puolta luettua, niin missä ketjuissa tämä palstan tason lasku ja ”känniöyhötys” näkyy?
Enpä tiedä tarkalleen, mutta Kierrätyskeskuksessa noita varmaan on. Tason lasku liittyy siihen kun ihmiset kertovat omasta päivästään yms.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Enpä tiedä tarkalleen, mutta Kierrätyskeskuksessa noita varmaan on.
Koko Kierrätyskeskus on perustamisestaan saakka ollut "oma ekosysteeminsä" ja somekuplansa. Välillä ihan viihdyttäväkin, ei siinä, välillä jotain aivan muuta.

Moni valittaa kyllä mielellään moderoinnista, mutta muutaman vuoden sitä aikanaan täälläkin tehneenä voin kertoa, että paskempaa hommaa en kyllä keski. Uhraat välillä aivan liikaa vapaa-aikaasi aikuisten ihmisten kaitsemiseen ja ihan sama teitkö niin tai näin, joka kerta jollain omasta mielestään asiat paremmin hoitavalla on jotain nillitettävää. Hatunnosto niille, jotka jaksavat useamman vuoden tuota.

Yksi kysymys minua on aina askarruttanut: mikseivät nämä suurimmat suupaltit lähde itse kehittämään toimintaa, niin toimituksen kuin moderoinnin osalta, ihan tekemällä ja näyttämällä omaa esimerkkiä?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Yksi kysymys minua on aina askarruttanut: mikseivät nämä suurimmat suupaltit lähde itse kehittämään toimintaa, niin toimituksen kuin moderoinnin osalta, ihan tekemällä ja näyttämällä omaa esimerkkiä?
No jos palstalla nillittäminen ja vittuilu on elämäntehtävä, niin miksi siirtyä aidan toiselle puolell?
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Joku jossain näistä ketjuista kyseenalaisti että modet eivät keskustele keskenään pelikielloista tai vastaavaa. Itse juuri kärsin ensimmäisen kakkuni kolmen rikepisteen tultua täyteen. Itselle jäi ainakin fiilis ettei se tullut ihan lonkalta, vaan asiaa oli harkittu.

Ainakin viestissä todettiin: "Juryn mielipiteet asian suhteen vaihtelivat, mutta päädyimme lopulta antamaan kokonaisuudesta rikepisteen."

Kyseessä oli siis Somalit-ketju, jossa kuulemma menin rasismin puolelle, vaikka olenkin itse siitä täysin eri mieltä. Jos "äbäläväbälä"-termi siltä vaikuttaa, niin voitte uskoa että pilkkaan myös tanskalaisten, turkulaisten, raumalaisten ja savolaisten puhetapaa ihan samalla tavalla, ei rasismin häivääkään. Ja olen tottunut että heinäkengät saattavat vittuilla minulle slangin puhumisesta, en itse pahastu siitä. Mutta saattaahan olla että Moderaattorien somali-jäsenet siitä pahastuivat, jos näin, niin pahoittelut.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
No jos palstalla nillittäminen ja vittuilu on elämäntehtävä, niin miksi siirtyä aidan toiselle puolell?
Samasta syystä sieltä aidan toiselta puolelta nähtävästi pääsee myös takaisin elämäntehtäväosastolle.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Yksi kysymys minua on aina askarruttanut: mikseivät nämä suurimmat suupaltit lähde itse kehittämään toimintaa, niin toimituksen kuin moderoinnin osalta, ihan tekemällä ja näyttämällä omaa esimerkkiä?
Eiköhän tähän päde ihan sama luontainen käyttäytymismalli kuin mitä näkee vaikka junnu-urheilun pyörittämisessä, johon olen muutaman vuoden tutustunut. Arvostelijoita ja suoranaisia vittuilijoita löytyy riesaksi asti, mutta annas olla, kun kauden alussa kysellään joukkueenjohtajan tai apuvalmentajan vakanssista kiinnostuneita, niin mobiililaitteessa tai valkoisessa katossa on yhtäkkiä jotain niin mielenkiintoista, että katsekontaktin saaminen on aivan mahdotonta.
 

SOF1969

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, KKV
Eiköhän tähän päde ihan sama luontainen käyttäytymismalli kuin mitä näkee vaikka junnu-urheilun pyörittämisessä, johon olen muutaman vuoden tutustunut. Arvostelijoita ja suoranaisia vittuilijoita löytyy riesaksi asti, mutta annas olla, kun kauden alussa kysellään joukkueenjohtajan tai apuvalmentajan vakanssista kiinnostuneita, niin mobiililaitteessa tai valkoisessa katossa on yhtäkkiä jotain niin mielenkiintoista, että katsekontaktin saaminen on aivan mahdotonta.

Tästä tulee mahtavia fiiliksiä 14 vuoden takaa. Pojan ikäluokka olisi silloin 6-vuotiaita, ja fudisseuraan perustettiin uusi ikäryhmä. Seuran toiminnanjohtaja keräsi vanhemmat koulun pukuhuoneeseen, ja kertoi että tarvitaan pari koutsia ja joukkueenjohtaja. Valmentajat oli jo aiemmin ilmoittautunut, mutta jojoa ei ollut. Pitkän hiljaisuuden jälkeen toiminnanjohtaja kertoi, että homma ei lähde käyntiin ennen kuin joukkueenjohtaja löytyy. Jälleen pitkän hiljaisuuden jälkeen avasin suuni ja kysyin että "Mitäs siinä pitää tehdä?" Ja kaboom, siinä oltiin. Aika monta vuotta siinä vierähti, en kadu hetkeäkään, hienoa hommaa. Tai no, ei nyt ihan aina, mutta kuitenkin. Sorry, off-topic.
 

obi-wan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hammarby IF, HC Andersen, HC Jatkoaika
Yksi kysymys minua on aina askarruttanut: mikseivät nämä suurimmat suupaltit lähde itse kehittämään toimintaa, niin toimituksen kuin moderoinnin osalta, ihan tekemällä ja näyttämällä omaa esimerkkiä?

Voin kyllä ryhtyä. Ihan jopa ensimmäisenä tehdä sen niin, että tapahtuu omalla nimimerkillä
 

redpecka

Jäsen
Mielestäni molemmista puhuminen on pientä liioittelua, sekä tasonlaskusta että alkoholistiringistä. Minä luen palstan lähes kaikkia osioita päivittäin joten osaan vastata mielestäni tähän. Ensinnäkin palstan taso on mielestäni hyvä. Lisäksi alkoholistiringistä puhuminen on pelkkä yleistys, sillä kyse on lähinnä muutamista kalsarikänneistä, viininmaisteluista ja baarissa olemisesta satunnaisesti puhuvista henkilöistä.

Suurin ongelma on tällä hetkellä moderaattoriporukka, ei palstan taso. Näin väitän minä.
Mulla ei ole tietenkään tietoa näistä viimeaikaisistakaan gateista (enkä halua tietääkään kuin yleisellä tasolla) mutta ellei tuolta nyt paljastu jokin paskasankoskandaali niin en näe nähdyn perusteella ongelmaa modeilussa. Näihin asiaankuuluviin kahteen ketjuun ovat aikas kärsivällisesti yrittäneet rauhoittaa mellakantynkää ja monen viestin voimin selvittänyt mitä tietävät, mitä tekevät, mitä pystyvät ja mitä ylipäätään haluavat.

Tällä en puolustele/vähättele tätä @mikko600 -saagaa. Olen hänen puolellaan toistaiseksi jos hommat on mennyt hänen kertomallaan tavalla. Olen saanut käsityksen, että mikko on asiakirjoittaja joka tuottaa paljon hyvää matskua palstalle niin on tietty vaikea uskoa, että hän yht'äkkiä alkaisi repiä vainoharhaisia stooreja päästään, mutta onhan sekin toki mahdollista. Tai joku väärinkäsitys.

Siinä olen taas kanssasi samaa mieltä, että kierrätyksessä on viinanjuomiselle hyvin kohdistetut ketjut ja siellä toisinaan itsekin rännään ja tämä on hyvä näin, sillä niitä ketä se skene ei kiinnosta voivat vaikka dumpata kyseiset ketjut.
 
Viimeksi muokattu:

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Tuota @Silppuri n koirakuvista tullutta pelikieltoa kun miettii, niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että vaihtoehtoja on kolme.

1. Moderaattorit ovat kissoja
2 Moderaattorit ovat kissojen hallinnassa
3. Moderaattotit ovat niitä "Kissaihmisiä" joista Don Huonotkin lauloi 90-luvulla.
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
Hämmentääkö ketään muuta @Punamusta n pelikielto? En nyt jokaista viestiä ole seurannut, mutta dumareiden perustelujen pohjaltakin vähän outo pelikielto. Ottaen huomioon että täällä saa säätää aika huolella ja harrastaa pikkunättiä trollailuliekittelyä vähän siellä täällä.

Kyseinen nimimerkki vaikuttaa ihan asialliselta tapaukselta.

No, tuomaristo tuomitkoon kuten parhaaksi katsoo.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Hämmentääkö ketään muuta @Punamusta n pelikielto? En nyt jokaista viestiä ole seurannut, mutta dumareiden perustelujen pohjaltakin vähän outo pelikielto. Ottaen huomioon että täällä saa säätää aika huolella ja harrastaa pikkunättiä trollailuliekittelyä vähän siellä täällä.

Kyseinen nimimerkki vaikuttaa ihan asialliselta tapaukselta.

No, tuomaristo tuomitkoon kuten parhaaksi katsoo.
Palstan aktiivimpien käyttäjien näkökulmasta tämä tuntuu olevan varsin odotettu ratkaisu. Mitään suurta pahuutta ei ole tapahtunut, mutta jos käyttäjä on saanut jo aiemmin huomautuksia samasta asiasta, niin silloin siitä tuppaa ennen pitkää pieni pelikielto napsahtamaan.

Sääntörikkomus tuo lopulta on, eli sääntöä §2 tässä rikottiin. Sääntöjä voi rikkoa, vaikka asialinjalla pysyisikin. Jos aiheesta tulee huomautus, niin se kannattaa ottaa vakavasti.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Hämmentääkö ketään muuta @Punamusta n pelikielto? En nyt jokaista viestiä ole seurannut, mutta dumareiden perustelujen pohjaltakin vähän outo pelikielto. Ottaen huomioon että täällä saa säätää aika huolella ja harrastaa pikkunättiä trollailuliekittelyä vähän siellä täällä.

Kyseinen nimimerkki vaikuttaa ihan asialliselta tapaukselta.

No, tuomaristo tuomitkoon kuten parhaaksi katsoo.
Oletko seurannut millä tahdilla kaveri on tykittänyt viestejä tulemaan? Puniksen viimeisen seitsemän päivän viestitahti oli ollut sellaiset neljä viestiä tuntia kohden. Pieni stoppi oli varmaan ihan paikallaan, siitäkin huolimatta että kyseessä ei ollut epäsopimattomuudet tai mitään sellaista. Tämä on kuitenkin keskustelufoorumi, ei chathuone.

Varmaan tekee isossa kuvassa Punamustalle itselleenkin hyvää ottaa hetki etäisyyttä tästä palstasta. Elämää on muuallakin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oletko seurannut millä tahdilla kaveri on tykittänyt viestejä tulemaan? Puniksen viimeisen seitsemän päivän viestitahti oli ollut sellaiset neljä viestiä tuntia kohden. Pieni stoppi oli varmaan ihan paikallaan, siitäkin huolimatta että kyseessä ei ollut epäasiattomuudet tai mikään sellainen. Tämä on kuitenkin keskustelufoorumi, ei chathuone.
Sellainen tarkennus tähän, että ei se pelkkä viestitahti toki ole rangaistava asia, jos viesteistä löytyisi riittävästi sisältöä. Sehän tässä lopulta on se ongelman juuri.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Sellainen tarkennus tähän, että ei se pelkkä viestitahti toki ole rangaistava asia, jos viesteistä löytyisi riittävästi sisältöä. Sehän tässä lopulta on se ongelman juuri.
No siis ei, mutta ei se ole oikein edes humaanisti mahdollista pommittaa foorumille viikon ajan tuollaista ~90 viestiä päiväkeskiarvolta siten, että jokaikinen niistä olisi ollut täysin välttämätöntä laittaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota @Silppuri n koirakuvista tullutta pelikieltoa kun miettii, niin olen tullut siihen johtopäätökseen, että vaihtoehtoja on kolme.

1. Moderaattorit ovat kissoja
2 Moderaattorit ovat kissojen hallinnassa
3. Moderaattotit ovat niitä "Kissaihmisiä" joista Don Huonotkin lauloi 90-luvulla.
Tämän voi testata aukottomasti laittamalla kissakuvia tulemaan oikein olan takaa.

Jos modet lähinnä tykkäilevät kissakuvia sisältävistä viesteistä, niin todennäköisesti kyseessä on kohta 2. Jos taas osa kuvista johtaa huomautuksiin ja/tai pelikieltoon, niin kohta 1 on todennäköinen (kaikki kissat eivät tykkää toisistaan). Jos taas modet eivät reagoi kissaviesteihin juurikaan, niin kohta 3 lienee todennäköisin. Toki 2 ja 3 voivat käyttäytymisen kannalta olla lähellä toisiaan.

Jos taas napsuu herkästi pelikieltoa, niin ehkä modet ovat sittenkin hiiriä tms?
 

Useful Idiot

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hämmentääkö ketään muuta @Punamusta n pelikielto? En nyt jokaista viestiä ole seurannut, mutta dumareiden perustelujen pohjaltakin vähän outo pelikielto. Ottaen huomioon että täällä saa säätää aika huolella ja harrastaa pikkunättiä trollailuliekittelyä vähän siellä täällä.

Kyseinen nimimerkki vaikuttaa ihan asialliselta tapaukselta.

No, tuomaristo tuomitkoon kuten parhaaksi katsoo.
Ei kai se asiallisuus mitään erityisemmin muuta, jos liika on liikaa ja laukalle lähti. Alla nyt vaikka yksi esimerkki Liigan koronaketjusta muutaman päivän ajalta, joka ei mielestäni ole tuohon ketjuun järin hedelmällistä keskustelua.
Nou probleemo heebo. I know what I'm doing *smiley face*
 

ZayWest

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Käännettävät rotsit, Ensisijainen kontakti
@Nelfor @Breeze Harbour

Olen tuon aktiivisuuden havainnut, mutta en tosiaan kaikkea sisältöä ole väijynyt. Varmasti perusteltu pelikielto, mutta en itse ainakaan ole useasti nähnyt noin ns. lempeitä perusteluja.

Ehkä linja on muuttunut kannustavaksi.

@Useful Idiot Kiitos esimerkistä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Niin siis jos jokainen - tai edes muutama kymmenen - kirjoittaja tuottaisi viestejä samalla tahdilla ja samalla sisällöllä (0) kuin Punamusta tässä viime aikoina, niin palsta muuttuisi täysin lukukelvottomaksi chatiksi. Näin ajatellen rangaistuskin perusteltu ja olisi varmaan ihan hyvä että rangaistuksen kohdekin pohtisi tätä asiaa tältä kantilta.
 

Via Dolorosa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Puniksen viimeisen seitsemän päivän viestitahti oli ollut sellaiset neljä viestiä tuntia kohden.

Tosta päiväkohtaisesta ajasta kun ottaa muutaman tunnin pois mitä nukkumiseen menee, niin tahti on vielä kovempaa ollut. Parin päivän aikana tosiaan 150 ja 160 viestiä on ihan käsittämätön määrä ja 1000 viestiä meni rikki, jos nyt oikein muistan, alle kahdessa viikossa, niin ei siinä paljon muuta ehti tehdä, kun typettää tänne viestiä.

Sinä ja Roger muotoilitte tämän asian hienosti tuolla kierrätyskeskuksessa, mistä voi käydä lukemassa viestit.

Toisinaan on vaikea muotoilla sanoja hienosti, niin ettei niitä ymmärrettäisi väärin jonkun toimesta, mutta kyllä itse ainakin olen hieman huolestunut nuoren miehen elämästä, jolle tämä keskustelupalsta on viime ajat ollut kuin huume ja pakkomielle, mihin yksinkertaisesti on vain pakko kirjoittaa koko ajan aivan täysiä turhiakin viestejä, vain osoittaakseen että on paikalla myös. Tämän olen huomannut jo hieman pidemmän ajan sisältä, kuin vain tämän päivän aikana. Punamusta loi jatkuvasti uusia ketjua ja piti väen väkisin päästä sanomaan jokaiseen ketjuun edes "moi!". Aamulla kun Jatkoaikaa avasi, niin kierrätyskeskuksessa oli nostettu ties mitä ketjuja ylös ja jokainen aamu viimeisimmän ~25 ketjun viimeinen kirjoittaja oli Punamusta.

Minulle hän vastasi näin, kun asiasta huomautin, että small talk ja kirjoittelu ei ole kiellettyä ja hän tykkää keskustella. Eihän niitä varsinaisesti varmasti ole kiellettykkään, mutta jokainen voi mennä lukemaan viestihistorian kuinka lähellä joka toinen viesti on itse keskustelua ja kuinka lähellä ne on vain huudahduksia. Se chattailu ei itseäni häiritse vapaalla puolella, jokainen tehköön siellä mitä itse haluaa, mutta tonne kiekkopuolelle ei sitä toivoisi, koska palstan päällimmäinen tarkoitus on puhua jääkiekosta ja varmaan myös tuottaa sisällöltään hyviä viestejä sinne, eikä small talkkia, missä ei puhuta lainkaan jääkiekosta/sivutetaan tuote täysin.

Ei ole tarkoitus mollata tai vittuilla yksittäistä henkilöä täällä, mutta modet kyllä osoitti hyvää pelisilmää antamalla viikon lomareissun banaanisaarille. Elämässä on ja elämässä pitää olla muutakin, kuin tämä kämäinen keskustelupalsta.

Jatkoajan ulkopuolisiin asioihin en ota kantaa yhtään, sillä ne on jo perustelu sinun ja Rogerin osalta mielestäni täydellisesti. Muutenkaan en halua puuttua mitenkään yhdenkään nimimerkin yksityiselämään täällä, koska asiat eivät minulle kuulu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös