Minä vuonna cheerleaderit häviävät kuvioista?

  • 26 328
  • 108

Milloin?


  • Äänestäjiä
    244

Ostoskassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet, Boston Bruins, suomalaiset
En seuraa formuloita, mutta ei sitä uutisointia voinut olla huomaamatta, että varikkotytöt poistuivat tämän kauden alusta. Miltähän siellä mahtaa nyt sitten näyttää.

Ei formuloissa kuvata enää siten, että pahemmin niitä kylttien pitelijöitä näkyisi. Tosiaan tuon varikkotyttöjen poiston myötä menettivät monet naiset tulonlähteensä, jotkut pääasiallisen sellaisen. Tanssityttöjen tilanteessa ei varmasti samasta asiasta puhuta, koska käsittääkseni kyseessä on enimmäkseen harrastus. Itse olen sitä mieltä, että mikäli he nauttivat harrastuksestaan eikä ketään fyysisesti tai henkisesti vahingoiteta (yksittäisten henkilöiden mielen pahoitusta en laske vahingoittamiseksi) niin tanssitytöt tanssikoon juuri niin kauan kuin haluavat. Eivät vaikuta minun katsomokäyttäytymiseen pätkääkään.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tanssityttöjen tilanteessa ei varmasti samasta asiasta puhuta, koska käsittääkseni kyseessä on enimmäkseen harrastus.

Tätä olen ihmetellyt, kun tästä ketjusta saa sellaisen mielikuvan, että tytöt tienaa jotenkin paljonkin.

Miten se olisi mahdollista ja paljonko ne summat olisi. Olen ainakin ollut siinä käsityksessä, että jonkun kulukorvauksen saa, jos sitäkään. Ehkä jotain ruokaa.

Jos tuota verokortilla tehdään, niin kertokaa.
 

scholl

Jäsen
Tätä olen ihmetellyt, kun tästä ketjusta saa sellaisen mielikuvan, että tytöt tienaa jotenkin paljonkin.

Formula 1 grid girl ei ole tanssija, vaan ihan tavallinen promootiohenkilö, joka mainostaa sitä brändiä tai tuotetta. He ovat saaneet muutaman satasen per päivä. Yleensä he ovat jotain opiskelijoita, jotka hakevat lisätienestejä aivan samalla tavalla kuin muutkin promotytöt.

Cheerleaderit eivät Suomessa tienaa mitään. Amerikassakin ne palkat kaudesta ovat vain jotain satasia tai tonneja. Joka tapauksessa niin vähän, että se on johtanut oikeusjuttuihin, kun korvausten on katsottu olevan kaikkien minimipalkkojen alapuolella. Onhan se jonkinlaista hyväksikäyttöä siinä mielessä. Muistan tapauksen, jossa Ilta-Sanomien tai jonkun vastaavan joku nuori lätkätoimittaja oli sitä mieltä, että cheerleadereiden kuuluukin tehdä sitä hommaa ilmaiseksi, kun saavat kuitenkin nähdä pelejä jne. Kyseessä oli tyyppi, joka itse oli ponnahtanut lehteen Jatkoajasta. No vastasin siihen niin, että minusta toimittajienkin pitäisi tehdä ne jutut ilmaiseksi, koska hekin saavat kuitenkin nähdä sitä lätkää ilmaiseksi. Tavallaan hölmöä maksaa kirjoittamisesta jotain, kun joku kirjoittaa ilmaiseksikin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Mitä suotta odottamaan? Kysellään Turun kuulumiset vaikka heti. Siellä sentään heitettiin tuossa syksyllä menemään yksi Suomen legendaarisimmista, ellei legendaarisin "cheerleader"-porukka, Mustat Kobrat. Joku TPS:n peleissä käyvä osannee valaista

Valaistaan sen verran, että Mustat Kobrat ovat olleet poissa jo yli 10 vuotta joten kannattaisi siltä osin päivittää tiedot. Mustat Kobrat on viimeksi ollut Tepsin pelissä vuonna 2005, sen jälkeen oli TPS Kissat jotka saivat lähteä pari vuotta sitten ja heidän tilalleen tulleet TPS Cheerleadereiksi jotka saivat tämän kauden alussa lähteä.

Itse kuulin useammankin kerran kauden ekoissa peleissä, kun joku kommentoi kaverilleen, että tanssityttöjä ei ole pelissä niin vastaukseksi tuli ai ei vai, mä en edes huomannut niiden puuttuvan.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mitä suotta odottamaan? Kysellään Turun kuulumiset vaikka heti. Siellä sentään heitettiin tuossa syksyllä menemään yksi Suomen legendaarisimmista, ellei legendaarisin "cheerleader"-porukka, Mustat Kobrat. Ehkä siellä on pettymystä ollut. Ehkä ei. Ainakaan itse en ole somessa kohdannut laajempaa meteliä enää, sanotaan viikko ilmoituksesta, kun TPS noista luopui. Joku TPS:n peleissä käyvä osannee valaista

Tepsin osalta sinua jo valaistiinkin, TuTon osalta ei. TuTon peleissä on edelleen cheerleader-tyttöjä muutama kappale. Ei heitä tosin sen enempää noteeraa. Minäkin kuulun siihen ihmisryhmään jotka Turkuhallissa eivät olleet havainneet koko asiaa, eli en huomaisi jos tanssitytöt katoaisivat TuTon peleistäkin. Jääkiekkopeleissä keskityn kiekkoon ja pelitapahtumiin (sekä höpisemään niitä näitä matsiseurueen kanssa).

Minulle "urheiluviihde" painottuu sanaan urheilu, siihen ei tarvita esim. jääkiekon osalta mitään sen kummallisempaa kuin että jäähalli on riittävän lämmin ja vähätuulinen, käytävillä mahtuu vessaan ja makkarajonoon ja kentällä on kaksi tosissaan pelaavaa joukkuetta panoksellisessa sarjassa. Videoskriinit yms. ovat luksusta jonka toki vastaanotan, jos niistä näkee maalit uusintoina eikä vain mainoksia.

Cheerleadereita vastaan minulla ei ole mitään, eikä tämä ole mikään moraalikysymys (paitsi sikäli, että saisihan sitä cheerleadereille maksaa sitten kunnon palkkioitakin eikä olettaa heidän pyllyään pyörittävän ilmaiseksi), mutta aika tarpeettomaksi ja aikansa eläneeksi koen koko touhun.

Cheerleader-toiminta on muutenkin aina tuntunut keinotekoisen vieraalta yritykseltä apinoida rapakon takaista urheilushow-kulttuuria jossa tyhmälle ja/tai lyhytjännitteiselle yleisölle pitää koko ajan tarjota jotain spektaakkelia ja säpinää, jotta he jaksaisivat edes hetken keskittyä. Ei tuo mikään erillistä lisäarvoa tuova myyntivaltti ainakaan ole. Tuskin kukaan niin epätoivoinen on, että lähtee kiekkomatsiin siinä toivossa, että näkisi pikkuhousun pilkahtavan kun nuori tyttönen nostaa jalkaa.
 

scholl

Jäsen
Tepsin osalta sinua jo valaistiinkin, TuTon osalta ei. TuTon peleissä on edelleen cheerleader-tyttöjä muutama kappale. Ei heitä tosin sen enempää noteeraa. Minäkin kuulun siihen ihmisryhmään jotka Turkuhallissa eivät olleet havainneet koko asiaa, eli en huomaisi jos tanssitytöt katoaisivat TuTon peleistäkin. Jääkiekkopeleissä keskityn kiekkoon ja pelitapahtumiin (sekä höpisemään niitä näitä matsiseurueen kanssa).

Se riippuu katsomosta. Jossain alakatsomoissa ne ovat siinä ihan vieressä. Yläkatsomossa useimmissa halleissa heitä ei huomaa.


Cheerleader-toiminta on muutenkin aina tuntunut keinotekoisen vieraalta yritykseltä apinoida rapakon takaista urheilushow-kulttuuria jossa tyhmälle ja/tai lyhytjännitteiselle yleisölle pitää koko ajan tarjota jotain spektaakkelia ja säpinää, jotta he jaksaisivat edes hetken keskittyä. Ei tuo mikään erillistä lisäarvoa tuova myyntivaltti ainakaan ole. Tuskin kukaan niin epätoivoinen on, että lähtee kiekkomatsiin siinä toivossa, että näkisi pikkuhousun pilkahtavan kun nuori tyttönen nostaa jalkaa.

Toisaalta siinä on sellainenkin juttu, että jos se on lajina olemassa, niin heille tulee aika vähän mahdollisuuksia esiintyä eli yleisesti ottaen ymmärrän sen tarkoituksen hyvin. Tosin tarkoittaen enemmän niitä hyppyjä ja oikeasti akrobaattisia esityksiä vihreällä veralla, eikä pölyhuiskujen heiluttamista jäähallin portailla. Se vaatii jätkiäkin mukaan se vaativampi cheerleading, kun ne heittelevät niitä mimmejä ilmaan.
 

rpeez

Jäsen
Hieman surulliseksi vetää nykymaailma jossa kaikki kielletään, ja joka asiasta niuhotetaan.

Niin kauan kun tanssitytöt peleissä ovat siellä ihan omasta tahdostaan, on se minulle iso ok.

Kohtahan tässä alkaa olla tyytyväinen kun sai elää nuoruutensa -70, -80, -90 luvulla, jolloin oli vielä kaikkea kivaa tarjolla.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Valaistaan sen verran, että Mustat Kobrat ovat olleet poissa jo yli 10 vuotta joten kannattaisi siltä osin päivittää tiedot. Mustat Kobrat on viimeksi ollut Tepsin pelissä vuonna 2005, sen jälkeen oli TPS Kissat jotka saivat lähteä pari vuotta sitten ja heidän tilalleen tulleet TPS Cheerleadereiksi jotka saivat tämän kauden alussa lähteä.

Itse kuulin useammankin kerran kauden ekoissa peleissä, kun joku kommentoi kaverilleen, että tanssityttöjä ei ole pelissä niin vastaukseksi tuli ai ei vai, mä en edes huomannut niiden puuttuvan.
Mä tiedän, että niiden nimi on vaihtunut. Mutta en ikinä muista, mikä se nykyinen nimi on. En tiedä miksi tuo "Mustat Kobrat" on takaraivoon jäänyt. Mutta TPS:n tanssiryhmä kuitenkin. Oli monta vuotta. Eri nimillä, eri ryhmä. Mutta se yhtä jaksoisesti oli siellä ylläpitämässä legendan perintöä. Nyt sitä ei enää ole. Eikä se ilmeisesti liikaa ihmisiä haittaa.

Kiitän raportista. Kiitän myös @Musta Nuoli.

Hieman surulliseksi vetää nykymaailma jossa kaikki kielletään, ja joka asiasta niuhotetaan.

Niin kauan kun tanssitytöt peleissä ovat siellä ihan omasta tahdostaan, on se minulle iso ok.

Kohtahan tässä alkaa olla tyytyväinen kun sai elää nuoruutensa -70, -80, -90 luvulla, jolloin oli vielä kaikkea kivaa tarjolla.
Kuka nuo ryhmät kieltänyt on? TPS koki, että ottelutapahtumassa ei ole tarvetta, vaan mieluummin otetaan katsomotarjoilijoita tilalle. KooKoon osalta käsittääkseni tuo tanssiryhmä itse päätti yhteistyön KooKoon kanssa.

Lähinnä kai noiden lisäarvo ottelutapahtumaan on kyseenalaistettu. Pidän ihan terveenä, että toimintoja muutetaan sen "aina näin on tehty" -toiminnan sijaan. Ajat muuttuu. Ihmiset haluavat erilaisia asioita.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Noniin, peto on irti. Eli HIFK poistatti cheerleaderit. Eli TPS, KooKoo, HIFK.... lista kasvaa, sanoinhan että tähän se menee. Äänestystä johtaa 2022-2023 ja voipi hyvinkin olla voittava arvaus kysymykseen.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Yhden entisen cheerleaderin tunnen joka ainakin oli erittäin pahoillaan harrastuksensa loppumisesta kun Lukolta cheerleaderit lähti. Harrastanut lajia ikänsä ja opettanutkin niin ymmärtäähän tuon harmituksen. Eikä kyseessä mikään hölmöläinen jota hyväksi käytetään vaan tätä nykyä luokanopettajana toimii. Sikäli tuo näkökanta esineellistämisestä ei niin pätevältä tunnu kun siellä suorastaan halusta ollaan.

Sikäli en jaksa henkilökohtaisesti olla kovin pahoillani ilmiön loppumisesta. Koskaan ei ole täysin avautunut tuo noiden funktio, tietysti setämiehille vähän katseltavaa ryyppyiltaan jne. Ideahan on nostattaa tunnelmaa ja jos siinä onnistuvat niin hieno juttu. En vaan koskaan ole noiden tarpeellisuutta ymmärtänyt. JYPiltähän nämä poistuivat jo vuosia sitten, muutama kausi takaperin oli jokin hämärä kokeilu missä tytöt hyppivät oudosti metsurikuteissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JYPiltähän nämä poistuivat jo vuosia sitten, muutama kausi takaperin oli jokin hämärä kokeilu missä tytöt hyppivät oudosti metsurikuteissa.
Tämä kokeilu oli vaatetuksen puolesta erittäin hyvä, mutta kun se tanssi oli täysin freestylea jokaisella, niin se vain näytti omaan silmään oudolta. Jokainen siis tanssi miten sattuu, eli synkassa eivät menneet koskaan. Tanssikin olisi muuten ollut ok, mutta jotenkin itse kaipasin sitä, että ainakin vierekkäin olevat tytöt olisivat tanssineet synkassa (tanssivat siis pareittain sisääntuloaukoilla).

Mutta joo, itse en katso kyseistä asiaa muutenkaan niin mustavalkoisesti, että tässä olisi jotain pahuutta, joka pitäisi saada halleista pois. Käytännössä koskaan sinne ei yhtäkään tyttöä pakotettu, vaan ihan omasta tahdostaan harrastivat. Jenkeissä on kyllä cheerleadereiden kohdalla paljon epämääräistä touhua, eli sen kaltaista en todellakaan arvosta, mutta Suomessa on pääosin kyse rakkaasta harrastuksesta, jota tytöt tekevät mielellään.
 
Viimeksi muokattu:

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Mikä ihmeen jatkuvasti toistuva argumentti tuo oikein on että noilla tanssijoilla pitäisi olla joku subjektiivinen oikeus esiintyä peleissä jos itse niin haluavat? Jos maksava yleisö ei heitä hallille kaipaa, niin heitä ei siellä sitten ole. Se on yksinkertaista liiketoimintaa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä ihmeen jatkuvasti toistuva argumentti tuo oikein on että noilla tanssijoilla pitäisi olla joku subjektiivinen oikeus esiintyä peleissä jos itse niin haluavat? Jos maksava yleisö ei heitä hallille kaipaa, niin heitä ei siellä sitten ole. Se on yksinkertaista liiketoimintaa.
Onko joku väittänyt, että pitäisi olla oikeus esiintyä jos niin haluavat?

Itse lähinnä ihmettelen tätä suurta hinkua saada cheerleaderit pois halleista, kun pääasiallisena ajatuksena tuntuu olevan joku feminismin ja tasa-arvon suuntainen ajattelu. Minun on vaikea nähdä cheerleadereita negatiivisena asiana, vaikka niistä ei erityisesti välittäisikään.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Onko joku väittänyt, että pitäisi olla oikeus esiintyä jos niin haluavat?

Itse lähinnä ihmettelen tätä suurta hinkua saada cheerleaderit pois halleista, kun pääasiallisena ajatuksena tuntuu olevan joku feminismin ja tasa-arvon suuntainen ajattelu. Minun on vaikea nähdä cheerleadereita negatiivisena asiana, vaikka niistä ei erityisesti välittäisikään.
Kyllä se pääasiallinen ajatus on se että he eivät kiinnosta ketään katsojia ja heidän läsnäolonsa koetaan enemmän vaivaannuttavaksi. Joillakin cheerleaderien kannattajilla on vain kova tarve politisoida asia ja leimata aggressiivisesti heidän vastustajiaan poliittisten tarkoitusperien mukaan toimiviksi.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä se pääasiallinen ajatus on se että he eivät kiinnosta ketään katsojia ja heidän läsnäolonsa koetaan enemmän vaivaannuttavaksi. Joillakin cheerleaderien kannattajilla on vain kova tarve politisoida asia ja leimata aggressiivisesti heidän vastustajiaan poliittisten tarkoitusperien mukaan toimiviksi.
Aika rankkaa yleistystä tulee nyt sieltä, ja samaan aikaan tunnut tietävän kaikkien ajatukset tästä asiasta. Ihmeellisen rankasti olet kyllä cheerleadereita vastaan.
 

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet
Aika rankkaa yleistystä tulee nyt sieltä, ja samaan aikaan tunnut tietävän kaikkien ajatukset tästä asiasta. Ihmeellisen rankasti olet kyllä cheerleadereita vastaan.
Myönnän kyllä että yleistykseni on hieman rankkaa, mutta se on muodostunut hieman pakolliseksi asiaksi tässä keskustelussa aiheesta, kun vastapuolelta tulee jatkuvasti vielä rankempaa yleistystä.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Varmaanhan tämä on huonoa bisnestä. Eiköhän tilalle tule jotain Jägermeisteria myyviä, vielä niukempiin kuteisiin puettuja myyntinaikkosia. Eivät notku hallin rappusilla, mutta käytävillä kuitenkin.
 

Hande75

Jäsen
Suosikkijoukkue
LiverpoolFC, Jokerit, suomalaiset NHL:ssä ja Lauri
Cheerleaderit ei haittaa minua, koska keskityn otteluun. He, jotka haluavat nähdä cheerleadereitä voivat mennä, vaikka fanibussilla cheer-kisoihin. Siellä voi vapaasti hurrata ja kannustaa cheer-ryhmiä.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Vastaus taisi muuten olla 2020! Tai ainakin 2021. Ainakin tilapäisesti näin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Ei ne välttämättä katoa. Mutta naisten lisäksi myös muiden sadanseittemänkymmenenkaheksan sukupuolen edustajat saattavat ruveta heiluttaan persettään matseissa pompomit heiluen.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Korona poisti heidät. Katsotaan palaako enää mihinkään, taisi jo vähemmistössä olla.
 

karotenoidi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Canucks, PYRY
Korona poisti heidät. Katsotaan palaako enää mihinkään, taisi jo vähemmistössä olla.
No totta kai palaa. Kun korona painuu taka-alalle, samat vanhat syyt palaavat voimaan. Yhdet haluavat tanssia valtavalle yleisölle ja ainakin osa yleisöstä tykkää. Voi siinä jotain alkukantaista olla, mutta sitten on. Mää en käytännön tasolla ymmärrä, miksi feministeillä on niin suuri hinku lakkauttaa näiden naisten tanssiharrastus.
 

Kuopionkukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Red Wings, ManU, Kups
Perinteiset cheer tytöt taitaa mennä unholaan? Mutta esim Kuopiossa tanssiryhmä Wibes oli jo treeni pelissä mukana
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös