Talonrakennus- ja remonttiketju

  • 877 121
  • 4 068

Veijari

Jäsen
@Larppa
Nähdäkseni riippuu rakennusten käyttötarkoituksesta. Ainakin omassa kotikunnassa asuinrakennuksen lisäksi rakennettava erillisen autosuojan ja/tai varastorakennusten yhteenlaskettu pinta-ala sai olla maksimissaan 60m².

Palomääräyksiä tulkittaessa tullaan tuohon samaan katsontakantaan, eli jos rakennat samalle tontille asuinrakennuksen viereen autotallin, ison varaston tms., eli rakennuksilla on eri käyttötarkoitus, niin tällöin erillisten rakennusten välistä etäisyyttä koskee tietyt palomääräykset. Jos vaikka autokatoksen ja asuinrakennuksen etäisyys on 8m tai yli, niin ei osastointivaatimusta, jos taas alle 8m, niin yhteenlaskettu osastointivaatimus rakenteilla EI30.
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Kaupungin rakennusvalvonnassa/neuvonnassa on yllättäen ruuhkaa, niin kysytään täällä odotellessa, jos joku olisi perehtynyt aiheeseen. Mikäli olen ymmärtänyt asian oikein, niin jos omalla tontilla olevien omien rakennusten väli on keskenään alle 4m näitä käsitellään paloturvallisuuden kannalta yhtenä rakennuksena. Koskeeko asia ainoastaan paloturvallisuutta vai lasketaanko nämä muutenkin yhdeksi kokonaisuudeksi? Kun kaavan mukaan tontille saa rakentaa tarvittavan määrän maksimissaan 55m2 kokoisia talousrakennuksia, niin lasketaanko alle neljän metrin päässä toisistaan olevat rakennukset yhdeksi, vai saako vierekkäin olla esim. 50m2 ja 25m2 rakennukset?
Jos kaavaan on kirjattu juuri noin, että "saa rakentaa tarvittavan määrän...", niin silloin saat rakentaa esim 50m2 + 25m2 talousrakennukset. Kunhan pysyt niille osoitetun rakennusalueen rajan sisällä, mikäli sellainen kaavakartassa on. Paloturvallisuus ei suoraan tuohon kirjaukseen liity.
 

Outsider

Jäsen
@Larppa
Nähdäkseni riippuu rakennusten käyttötarkoituksesta. Ainakin omassa kotikunnassa asuinrakennuksen lisäksi rakennettava erillisen autosuojan ja/tai varastorakennusten yhteenlaskettu pinta-ala sai olla maksimissaan 60m².

Palomääräyksiä tulkittaessa tullaan tuohon samaan katsontakantaan, eli jos rakennat samalle tontille asuinrakennuksen viereen autotallin, ison varaston tms., eli rakennuksilla on eri käyttötarkoitus, niin tällöin erillisten rakennusten välistä etäisyyttä koskee tietyt palomääräykset. Jos vaikka autokatoksen ja asuinrakennuksen etäisyys on 8m tai yli, niin ei osastointivaatimusta, jos taas alle 8m, niin yhteenlaskettu osastointivaatimus rakenteilla EI30.

Meillä on kaavassa maininta, että tontille saa rakentaa yhden talon ja tarvittavan määrän talousrakennuksia. Toisessa kohtaa mainitaan, että talousrakennuksen koko saa olla maksimissaan 55m2. Tekstissä siis mainittu rakennus, ei rakennukset, niin tulkitsen sen niin, että niitä saa olla useampia. Tontille on myös kaavaan piirretty talon ja autotallin lisäksi yksi talousrakennus* jota ei ole olemassa, enkä tiedä onko ikinä ollutkaan, niin sekin tukisi tätä tulkintaa, koska tallin koko huomioiden nuo menisivät kirkkaasti tuon 55m2 yli. Tähän toki tulee selvyys, kun vaan kerkeävät jossain vaiheessa vastaamaan kaupungilta.

Tontilta siis tosiaan löytyy jo ennestään talo + autotalli, ja nyt suunnitteilla autokatos, jota ei tontin rajojen puitteissa saa yli neljän metrin päähän tallista. Vaadittavat etäisyydet eri rakennuksille on tiedossa.

*Edit: tämä "puuttuva rakennus" ei oikein tunnu menevän minkään tekstissä mainitun pykälän mukaan, koska etäisyydet tontin rajoihin ei täyty ja se sijaitsee tontin istutettavalla osalla. Tämäkin selvinnee aikanaan.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Onko palstalaisilla kokemuksia 70-luvulla rakennetun talon salaoja- ja sadevesijärjestelmän remontista? Itsellä tuollainen on käynnistymässä näin alkuun suunnitelmien tasolla ja lähivuosien aikana myös konkretian tasolla. Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta projektilta :)

Meillä tehtiin tuo joskus reilut viisi vuotta sitten, tosin kyseessä vähän vanhempi rintamamies-tyylin talon, jossa melko korkea kellarikerros. Vähän mietittiin että kaivelisi itse, mutta onneksi päädyttiin teettämään.

Kotitalousvähennysten jälkeen ei jäänyt maksettavaksi montaakaan tuhatlappusta, vaikka tähän systeemiin jouduttiin kaivamaan myös pumppukaivo ja samalla uusittiin myös vanhat viemäriputket ym.

Kaveri tuossa on nyt kahden vuoden ajan kaivellut lapiomiehenä oman talonsa ympärillä. Yksi sivu valmiina ja toinen saattaa valmistua tänä vuonna kesäloman aikana. Hänen touhuamistaan olen minäkin kutsunut varsin mielenkiintoiseksi projektiksi.
 

Salama15

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lankisen Lukupiiri - Zervuska Haidis
Meikäläisellä alkanut Uudenmaan sulun jälkeen (viime syksynä hankitulla-) mökillä pala kerrallaan tontin siivoaminen ja muut pikku parannukset, ja tontilta löytyy jos mitäkin, hiukan on edelliset omistajat olleet liikkeellä "jätän tän tähän"-meiningillä...

Yhden pressun alta löytyi kasapäin vanhoja kattotiiliä, ulko-/äärimitoiltaan 21x31cm, väriltään harmaita, sellaisia vanhoja betonitiiliä. Onkohan tuollaisille jollakin perinnerakentajalla jotain käyttöä vai tuleeko vain "hyvää tienpohjaa"?
 

Veijari

Jäsen
Meikäläisellä alkanut Uudenmaan sulun jälkeen (viime syksynä hankitulla-) mökillä pala kerrallaan tontin siivoaminen ja muut pikku parannukset, ja tontilta löytyy jos mitäkin, hiukan on edelliset omistajat olleet liikkeellä "jätän tän tähän"-meiningillä...

Yhden pressun alta löytyi kasapäin vanhoja kattotiiliä, ulko-/äärimitoiltaan 21x31cm, väriltään harmaita, sellaisia vanhoja betonitiiliä. Onkohan tuollaisille jollakin perinnerakentajalla jotain käyttöä vai tuleeko vain "hyvää tienpohjaa"?
Aika käsittämättömiä asioita ihmiset suostuu hakemaan kun ilmaiseksi saa. Tiedä vaikka joku remonttireiska on parhaillaan jotain leikkimökkiä tai grillikatosta rakentamassa ja olisi tuollaisia vailla. Mä pääsin vanhoista ja rupisista muottivanereista ja kuormalavoista eroon ihan hetkessä. Facebookista ainakin löytyy roskalava-ryhmiä joissa ihmiset jakaa tavaraa ilmaiseksi.
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kaveri tuossa on nyt kahden vuoden ajan kaivellut lapiomiehenä oman talonsa ympärillä. Yksi sivu valmiina ja toinen saattaa valmistua tänä vuonna kesäloman aikana. Hänen touhuamistaan olen minäkin kutsunut varsin mielenkiintoiseksi projektiksi.
Ihan tosi itse lapiolla kaivanut? Ei ole vissiin sitten oikein muuta ylimääräistä tekemistä olemassa? Ja maan täytyy olla sen verta pehmeää, että kehtaa kaivaa? Ei ole kyllä mulla tarkoitus itse kaivaa lapiolla yhtään mitään, korkeintaan vähän lapion kärjellä sörkkiä jotain. Sen verran paljon on kaivettavaa talon ympärillä, että heti projektin eka päivänä sitten joskus tulevaisuudessa kaivinkone kyllä tulee tontille hommiin, sen verran isoa kuoppaa joutuu kaivamaan. Syvyys täytyy olla anturan alapuolelle ja leveyttä se pari metriä. Ei kai itse lapiolla kaivamalla pääsisi kuin puoleen metriin korkeintaan. Mutta muuten olen miettinyt, että itse tekisin tai talkooporukka (noin 10 henkeä) tekisi mahdollisimman paljon työvaiheita tuossa projektissa. Tuollaisessa projektissa tärkeää olisi, ettei tuosta talon ympärillä olevasta kuopasta olisi moneksi päivää haittaa, että projekti olisi läpi noin yhden pitkän viikonlopun aikana.

Tuollaisen projektin kustannusarviohan liikkuu jossain 15000 euron luokassa, sisältäen työt ja materiaalit, ja mahdollisesti jotain pihatöitä. Tarkkoja tarjouksia en ole vielä tarjouspyynnöillä toimittajilta kysynyt, mutta semmoista omakustannushintaa olen alkanut projektille laskemaan.

Perustuksesta ja anturasta olen miettinyt, että kun ei ole kunnon dokumentteja olemassa, niin yllättävän matala saattaa olla meidän talon perustus ja antura. Meillä ei ole taloa kuin yhdessä kerroksessa, ei ole kellaria eikä mitään semmoista, ja muutenkin profiililtaan matalahko talo. Mielenkiintoista on nähdä sitten joskus tuo antura ja perustus, että miltä se näyttää tässä meidän talossa. Salaojista on kommentti rakennussuunnitelmissa tms., mutta niistä ei ole kyllä mitään näyttöä olemassaolosta. Vähintään ovat menneet tukkoon, jos kohta niitä välttämättä ei ole ollenkaan. Sadevedet on ohjattu parin metrin putkilla kauemmas talon perustuksista. Kaatoa on pihassa rakennuksesta poispäin. Mielestäni talon ympärystö on kuivaa, en siis pelkää mitään kosteuspommia tuolta osin, mutta eipä sitä tiedä ennenkuin näkee ja tutkii.
 
Viimeksi muokattu:

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Meillä on kaavassa maininta, että tontille saa rakentaa yhden talon ja tarvittavan määrän talousrakennuksia. Toisessa kohtaa mainitaan, että talousrakennuksen koko saa olla maksimissaan 55m2. Tekstissä siis mainittu rakennus, ei rakennukset, niin tulkitsen sen niin, että niitä saa olla useampia. Tontille on myös kaavaan piirretty talon ja autotallin lisäksi yksi talousrakennus* jota ei ole olemassa, enkä tiedä onko ikinä ollutkaan, niin sekin tukisi tätä tulkintaa, koska tallin koko huomioiden nuo menisivät kirkkaasti tuon 55m2 yli. Tähän toki tulee selvyys, kun vaan kerkeävät jossain vaiheessa vastaamaan kaupungilta.

Tontilta siis tosiaan löytyy jo ennestään talo + autotalli, ja nyt suunnitteilla autokatos, jota ei tontin rajojen puitteissa saa yli neljän metrin päähän tallista. Vaadittavat etäisyydet eri rakennuksille on tiedossa.

*Edit: tämä "puuttuva rakennus" ei oikein tunnu menevän minkään tekstissä mainitun pykälän mukaan, koska etäisyydet tontin rajoihin ei täyty ja se sijaitsee tontin istutettavalla osalla. Tämäkin selvinnee aikanaan.
Selvinnee tosiaan, mutta jos sinulla on käyttämätöntä rakennusoikeutta tontillasi talousrakennukselle ja tyhjä paikka osoitettu kaavassa tälle, niin saat rakentaa sen kokoisen kun neliöitä vapaana on. Tässä kannattaa myös huomata, että autokatos ei välttämättä vie sitä talousrakennusten rakennusoikeutta ollenkaan koska yleensä katoksia ei lasketa kerrosalaan. Esim. jos teet katoksen, ja siihen samaan pienen varaston, vain tuo varaston koko lasketaan.

Yksi paikka mistä asia saattaa selvitä, on kuntasi rakennusjärjestys.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ihan tosi itse lapiolla kaivanut? Ei ole vissiin sitten oikein muuta ylimääräistä tekemistä olemassa? Ja maan täytyy olla sen verta pehmeää, että kehtaa kaivaa? Ei ole kyllä mulla tarkoitus itse kaivaa lapiolla yhtään mitään, korkeintaan vähän lapion kärjellä sörkkiä jotain. Sen verran paljon on kaivettavaa talon ympärillä, että heti projektin eka päivänä sitten joskus tulevaisuudessa kaivinkone kyllä tulee tontille hommiin, sen verran isoa kuoppaa joutuu kaivamaan. Syvyys täytyy olla anturan alapuolelle ja leveyttä se pari metriä. Ei kai itse lapiolla kaivamalla pääsisi kuin puoleen metriin korkeintaan. Mutta muuten olen miettinyt, että itse tekisin tai talkooporukka (noin 10 henkeä) tekisi mahdollisimman paljon työvaiheita tuossa projektissa. Tuollaisessa projektissa tärkeää olisi, ettei tuosta talon ympärillä olevasta kuopasta olisi moneksi päivää haittaa, että projekti olisi läpi noin yhden pitkän viikonlopun aikana.

Tuollaisen projektin kustannusarviohan liikkuu jossain 15000 euron luokassa, sisältäen työt ja materiaalit, ja mahdollisesti jotain pihatöitä. Tarkkoja tarjouksia en ole vielä tarjouspyynnöillä toimittajilta kysynyt, mutta semmoista omakustannushintaa olen alkanut projektille laskemaan.

Perustuksesta ja anturasta olen miettinyt, että kun ei ole kunnon dokumentteja olemassa, niin yllättävän matala saattaa olla meidän talon perustus ja antura. Meillä ei ole taloa kuin yhdessä kerroksessa, ei ole kellaria eikä mitään semmoista, ja muutenkin profiililtaan matalahko talo. Mielenkiintoista on nähdä sitten joskus tuo antura ja perustus, että miltä se näyttää tässä meidän talossa.

Itsellä on juuri työn alla laajennusprojekti, jossa rakennetaan n. 100m2 asuintilaa ja 60m2 autotalli vanhan 70-luvun talon jatkoksi. Kaivinkonekuski oli apuna ja itse tein putki- ja eristeasennukset, vanhan osan salaojia ei vielä ole uusittu, mutta siis laajennuksen puolelta kaivettu auki.

Perustamissyvyys riippuu siitä missä on kantava ja routimaton maakerros, eli talon korkeudesta tai 70-luvun suunnitelmista ei voi arvioida kuinka syvälle perustukset menevät. Omassa projektissa vanha osa on 1-kerroksinen ja maaperä savea, niin perustusten alareuna ei tullut vastaan edes uuden osan perustusten kaivuun yhteydessä, kun mentiin lähes 1,5metriä maanpinnasta ja n. 1,8m vanhan sokkelin yläreunasta alaspäin kovaan savikerrokseen. Anturaa ei myöskään välttämättä ole, vaan pelkkä sokkeli.

Kaivuumaita voi siis tulla yllättävän paljon ja jos on ahdas tontti niin niiden hallinnointi asettaa omat haasteensa, siihen kannattaa varautua. Kannattaa jaksottaa työ niin että tekee korkeintaan yhden sivun kerrallaan ja mielellään muulloin kuin pahimpien syyssateiden aikana, ja muutenkin varoen että maa ei sorru perustusten alta. Muutenhan tuo on yleensä kohtalaisen simppeliä, joskin työlästä puuhaa. Samalla tietysti sokkelin vesieristys ja ulkopuolen routaeristys kuntoon.
 

Outsider

Jäsen
Selvinnee tosiaan, mutta jos sinulla on käyttämätöntä rakennusoikeutta tontillasi talousrakennukselle ja tyhjä paikka osoitettu kaavassa tälle, niin saat rakentaa sen kokoisen kun neliöitä vapaana on. Tässä kannattaa myös huomata, että autokatos ei välttämättä vie sitä talousrakennusten rakennusoikeutta ollenkaan koska yleensä katoksia ei lasketa kerrosalaan. Esim. jos teet katoksen, ja siihen samaan pienen varaston, vain tuo varaston koko lasketaan.

Yksi paikka mistä asia saattaa selvitä, on kuntasi rakennusjärjestys.


Avoimen autokatoksen ei pitäisi viedä rakennusoikeutta, ja se ei ole ongelma vaikka veisikin, mutta tosiaan tämä etäisyys homma muista rakennuksista on asia mihin en ole onnistunut löytämään tietoa rakennusjärjestyksestä, tai sen lisäyksistä. Muutenkin tuo tyhjä paikka on sen verran erikoisessa paikassa, että mielellään siirtäisin sen parempaan paikkaan=kauemmas naapurin ja kadun puoleisesta rajasta mikäli se on mahdollista. Joka tapauksessa pitää ainakin selvittää mitä ja millä ehdoilla siihen saisi rakentaa, koska nyt se on aivan rajalla tontin kulmassa, niin käsittääkseni avoin katos ei siihen paikkaan onnistu palo-osastoinnin puuttuessa.

Sekin vaihtoehto on varmaan olemassa, että kyseinen paikka on joku muinaisjäänne, joka ei enää ole käytettävissä, vaikka virallisten tietojen mukaan tuon kyseisen kaavan pitäisikin olla voimassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Andi

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Samalla tietysti sokkelin vesieristys ja ulkopuolen routaeristys kuntoon.

Tämä, ehkä kyselen hölmöjä, mutta jos talo on ollut paikallaan esim. 50 vuotta ja perustukset ovat hyvässä kunnossa, niin miksi noita laitetaan? Onko tuosta mitään varmuutta että tuo on tarpeen? Vai mistä tämä buumi tuohon bitumikerroksen länttäämiseen on tullut? Ts. don't fix if it ain't broken. Tönöt on tuolla pystyssä satoja vuosia, mutta nyt just kannattaa laittaa tuo eristys... Tämä ei siis ollu sinulle kohdistettu kritiikki vaan mietityttää vaan.

Esim. naapurilla tuo ei onnistunut ja tuli 30 000e remontti kun talon kaikki seinäeristeet kostui. Bitumi ei ollut kiinnittynyt kunnolla sokkeliin ja kosteus nousi maaperästä suoraan seiniä pitkin eristeisiin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan tosi itse lapiolla kaivanut? Ei ole vissiin sitten oikein muuta ylimääräistä tekemistä olemassa? Ja maan täytyy olla sen verta pehmeää, että kehtaa kaivaa? Ei ole kyllä mulla tarkoitus itse kaivaa lapiolla yhtään mitään, korkeintaan vähän lapion kärjellä sörkkiä jotain. Sen verran paljon on kaivettavaa talon ympärillä, että heti projektin eka päivänä sitten joskus tulevaisuudessa kaivinkone kyllä tulee tontille hommiin, sen verran isoa kuoppaa joutuu kaivamaan. Syvyys täytyy olla anturan alapuolelle ja leveyttä se pari metriä. Ei kai itse lapiolla kaivamalla pääsisi kuin puoleen metriin korkeintaan. Mutta muuten olen miettinyt, että itse tekisin tai talkooporukka (noin 10 henkeä) tekisi mahdollisimman paljon työvaiheita tuossa projektissa. Tuollaisessa projektissa tärkeää olisi, ettei tuosta talon ympärillä olevasta kuopasta olisi moneksi päivää haittaa, että projekti olisi läpi noin yhden pitkän viikonlopun aikana.

Juu, kyllä siellä yksi mies ja lapio heiluvat aina kun ohi ajaa. Kyllä se varmaan ainakin yli kahden metrin syvyyteen sitä juoksuhautaa kaivaa. Ihan lähelle en ole uskaltanut mennä, koska on riski että siellä olisi ylimääräisiä lapioita jaossa... Savimaatahan tämä on, mutta onnekseen tuossa talon vierustalla nyt on lähinnä hiekkaa.

Meillä oli hommissa yksi mies pienehköllä kaivurilla ja hänellä sitten satunnaisena apuna virolainen lapiomies. Ei pitänyt mitään erityisen hurjaa tahtia yllä, mutta homma hoitui siitä huolimatta noin viikossa.
 

septi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä, ehkä kyselen hölmöjä, mutta jos talo on ollut paikallaan esim. 50 vuotta ja perustukset ovat hyvässä kunnossa, niin miksi noita laitetaan? Onko tuosta mitään varmuutta että tuo on tarpeen? Vai mistä tämä buumi tuohon bitumikerroksen länttäämiseen on tullut? Ts. don't fix if it ain't broken. Tönöt on tuolla pystyssä satoja vuosia, mutta nyt just kannattaa laittaa tuo eristys... Tämä ei siis ollu sinulle kohdistettu kritiikki vaan mietityttää vaan.

Esim. naapurilla tuo ei onnistunut ja tuli 30 000e remontti kun talon kaikki seinäeristeet kostui. Bitumi ei ollut kiinnittynyt kunnolla sokkeliin ja kosteus nousi maaperästä suoraan seiniä pitkin eristeisiin.

Hyvä kysymys ja tähän mielelläni kuulisin itsekin käytännön kokemuksista joltain joka tuntee korjausrakentamista paremmin.

Tuo eristyksen puute tietysti lisää riskiä sille että vesi nousee sokkelista kapillaarisesti runkoon, kun usein vanhoissa taloissa on vielä valesokkeli lähellä maanpintaa, eikä mitään kapillaarisen nousun katkaisevaa kerrosta. Riski vielä kasvaa ilmastonmuutoksen ja lisääntyvien sateiden ja vähenevien pakkasten myötä

Tuntuu hurjalta että saa noin pahan vahingon aikaiseksi pelkästään huonosti kiinnittyneellä kermillä, mutta ehkä se on mahdollista jos vettä pääsee kertymään huovan väärälle puolelle. Itse suosisin siksi patolevyä, että vaikka se ei ole yhtä tiivis kuin kermi niin ainakin päästää väärälle puolelle päässeen veden pois. Vähentää kuitenkin kosteusrasitusta sokkeliin ja vaikea nähdä tuossa riskiä, kunhan asentaa oikein päin (heh)
 

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Avoimen autokatoksen ei pitäisi viedä rakennusoikeutta, ja se ei ole ongelma vaikka veisikin, mutta tosiaan tämä etäisyys homma muista rakennuksista on asia mihin en ole onnistunut löytämään tietoa rakennusjärjestyksestä, tai sen lisäyksistä. Muutenkin tuo tyhjä paikka on sen verran erikoisessa paikassa, että mielellään siirtäisin sen parempaan paikkaan=kauemmas naapurin ja kadun puoleisesta rajasta mikäli se on mahdollista. Joka tapauksessa pitää ainakin selvittää mitä ja millä ehdoilla siihen saisi rakentaa, koska nyt se on aivan rajalla tontin kulmassa, niin käsittääkseni avoin katos ei siihen paikkaan onnistu palo-osastoinnin puuttuessa.

Sekin vaihtoehto on varmaan olemassa, että kyseinen paikka on joku muinaisjäänne, joka ei enää ole käytettävissä, vaikka virallisten tietojen mukaan tuon kyseisen kaavan pitäisikin olla voimassa.
Siinähän se paikka on edelleen jos voimassa olevaan kaavaan niin on merkitty. Veikkaan että siirtääkin sitä voit kun perustelet hyvin, esität valvonnalle sen ja kirjaat sen poikkeamana lupahakemukseen. Rakennusvalvonnan on mahdollista myöntää lieviä poikkeamia kaavasta luvan yhteydessä. Ja usein lievinä menee juuri rakennusalueen rajan ylittämiset jne.. Isommissa poikkeamissa tulee sitten kyseeseen kaavapoikkarin hakeminen. Se on sitten vähän valvonnasta kiinni mitä edellyttävät.

Onko muuten kaupungin/naapurin puolella rakennuksia/rakennuspaikkoja mihin se aiemmin mainittu 8m ei täyty jos teet sen siihen osoitettuun paikkaan? Jos on, niin sieltä voi löytyä hyvä peruste siirtää.
 

Outsider

Jäsen
Siinähän se paikka on edelleen jos voimassa olevaan kaavaan niin on merkitty. Veikkaan että siirtääkin sitä voit kun perustelet hyvin, esität valvonnalle sen ja kirjaat sen poikkeamana lupahakemukseen. Rakennusvalvonnan on mahdollista myöntää lieviä poikkeamia kaavasta luvan yhteydessä. Ja usein lievinä menee juuri rakennusalueen rajan ylittämiset jne.. Isommissa poikkeamissa tulee sitten kyseeseen kaavapoikkarin hakeminen. Se on sitten vähän valvonnasta kiinni mitä edellyttävät.

Onko muuten kaupungin/naapurin puolella rakennuksia/rakennuspaikkoja mihin se aiemmin mainittu 8m ei täyty jos teet sen siihen osoitettuun paikkaan? Jos on, niin sieltä voi löytyä hyvä peruste siirtää.

Meinasin vaan, että kai siinä kaavassakin voi olla virheitä. "Tietojen oikeellisuutta ei voida taata. Muun muassa kauppoihin ja lupa-asioihin tarvittavat viralliset karttaotteet tilataan kaupungilta".

Naapurin talo on noin neljä metriä rajasta. Oma talo on rakennettu 1964 ja naapurin 1989, niin tuli mieleen katsoa löytyykö ilmakuvia tuolta väliltä, niin löysin kuvan vuodelta 1980 josta näkee, että kyllä siinä on rakennus ollut. Sitä en tiedä onko se ollut siinä vielä siinä vaiheessa kun naapurin talo on valmistunut, tai onko asialla mitään merkitystä mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Meinasin vaan, että kai siinä kaavassakin voi olla virheitä. "Tietojen oikeellisuutta ei voida taata. Muun muassa kauppoihin ja lupa-asioihin tarvittavat viralliset karttaotteet tilataan kaupungilta".

Naapurin talo on noin neljä metriä rajasta. Oma talo on rakennettu 1964 ja naapurin 1989, niin tuli mieleen katsoa löytyykö ilmakuvia tuolta väliltä, niin löysin kuvan vuodelta 1980 josta näkee, että kyllä siinä on rakennus ollut. Sitä en tiedä onko se ollut siinä vielä siinä vaiheessa kun naapurin talo on valmistunut, tai onko asialla mitään merkitystä mihinkään.
On niissä välillä virheitäkin. Ja vanhoissa kaavoissa ainakin on aika tulkitseminen välillä, kun rakennuskanta on muuttunut vuosien aikana tonteilla. Tästä saattaa olla kyse nytkin. Uskoisin kyllä edelleen näillä tiedoin että parempaan paikkaan voit sen katoksen/talousrakennuksen esittää kun tuossa vanhassa paikassa tulisi tuo naapurin talokin jo liian lähelle. Jos siihen vanhaan paikkaan rakentaa jotain niin sitten saattaa olla osastointien lisäksi edessä rakennusrasite palomuurista myös.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tämä, ehkä kyselen hölmöjä, mutta jos talo on ollut paikallaan esim. 50 vuotta ja perustukset ovat hyvässä kunnossa, niin miksi noita laitetaan? Onko tuosta mitään varmuutta että tuo on tarpeen? Vai mistä tämä buumi tuohon bitumikerroksen länttäämiseen on tullut? Ts. don't fix if it ain't broken. Tönöt on tuolla pystyssä satoja vuosia, mutta nyt just kannattaa laittaa tuo eristys... Tämä ei siis ollu sinulle kohdistettu kritiikki vaan mietityttää vaan.

Esim. naapurilla tuo ei onnistunut ja tuli 30 000e remontti kun talon kaikki seinäeristeet kostui. Bitumi ei ollut kiinnittynyt kunnolla sokkeliin ja kosteus nousi maaperästä suoraan seiniä pitkin eristeisiin.

Et kysele hölmöjä vaan ihan asiaa. Jokaisen vanhan rakennuksen omistajan tulisi kysyä tämä itseltään ennen jokaista ”parannusta”. Tiedän itsekin pari tapausta jossa on ostettu vanha talo ja sitten intoa piukassa aletaan suunnittelemaan kaikenlaisia parannuksia asioihin jotka ovat kuitenkin toimineet jo valmiiksi yli puoli vuosisataa. Odotetusti nämä suunnitelmat ovat yleensä kuitenkin jääneet pelkän suunnitelman asteelle.

Esimerkkitapauksen vuonna 1959 valmistunut torppa, jonka antura/sokkeli on tietysti ehkä vuoden vanhempi. Sokkeli oli tehty puoliksi kalliolle ja puoliksi anturalle. Tämä kaveri huolestui sitten sokkelin halkeamasta koska noinhan ei enää pitäisi perustaa. Jossain vaiheessa hän sitten tajusi että kun torppa on ollut pystyssä sen puoli vuosisataa niin tuskin se siitä enää ihan tuosta vaan romahtaa.
 

Kuoppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers
Nyt tulee päivän tyhmä kysymys. Ollaan rakentamassa mökille saunaa. Mistä tuohon saa asemapiirrustuksen? Riittääkö siihen mikä tahansa kartta 1:500 tai 1:1000 mittakaavassa jossa näkyy kaikki rakennukset, tiet yms kiinteät kohteet?
 

Veijari

Jäsen
Nyt tulee päivän tyhmä kysymys. Ollaan rakentamassa mökille saunaa. Mistä tuohon saa asemapiirrustuksen? Riittääkö siihen mikä tahansa kartta 1:500 tai 1:1000 mittakaavassa jossa näkyy kaikki rakennukset, tiet yms kiinteät kohteet?
Pyydä kunnasta tonttikartta siitä sun kesämökkitontista. Pääsuunnittelija piirtää asemapiirustuksen tuon tonttikartan ”päälle”.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Ostin syksyllä sellaisen ilmatäytteisen Lay-Z:n ja ajatus oli käyttää sitä kunnes tulee kovemmat pakkaset. No, ei ne koskaan tulleet eli koko talven lämmittelin pihalla 39-asteista vettä 1000l. Eipä se silti tainnut viedä kuin noin 700kWh/talvikuukausi. Vaimo nuukana istua jökötti siellä riittävästi että €/kylpy pysyi kohtuullisena.

Tekeekö näillä muuten mitään? Markkinoidaan paljon, mutten ole nähnyt käytännön käytössä missään. Toimiiko, pysyykö lämmöt ja millaista niissä on olla?
 

Escapist

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Colorado Avalanche
Itsellä olisi kesälomalla edessä salaojaremontti ja kyllä minä ajattelin lapiolla hommasta selvitä. Talo on 1 kerroksinen, 14×9 metriä ja sokkeli n. 50 cm syvä. Anturaa ei ole. Talon ympärillä n. 40cm hiekkakaistale. Ei tuo mahdoton homma pitäisi olla. Materiaalit saa aikalailla 3000€ hommattua. Pari tarjousta hommasta otettiin viime kesänä ja kaikki siinä 11-12k kantturoissa joten kyllä tuo motivoi lapionvarteen tarttumaan. Tarkoitus siis kaivaa seinä kerrallaan auki, suodatinkangas pohjalle, patolevy sokkelia vasten, soraa vähän pohjalle, kaivot nurkkiin ja putket paikalleen. Sitten sorat päälle, routaeristys ja pintamaan laitto ja muotoilu kaatamaan talosta poispäin. 40cm seinästä jää soralle ja loput ihan nurmea.
 

Hubacek

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Vegas Golden Knights, altavastaajat
Näille omatoimisille salaojaremontoijille vinkki. Kannattaa pyytää se kaivuri aukaisemaan se talon vierusta sopivasti. Nykyään monilla on myös pihan kunnostamiseen sopivampia pienempiäkin kaivureita. Säästää paljon aikaa ja selkää...

Sitten laittaa itse rauhassa putket ja eristykset ja peittelee/pyytää kaivurin taas peittämään.
 

hege

Jäsen
@Peltinen , @1stApril , Thanks, tässä tuntuu olevan monenlaista vinkkiä tarjolla, jotkut tuntuu olevan sitä mieltä että maalämmössä pitäisi termostaatit pitää täysin auki (tai jopa ottaa pois ) ja säätö tehdä ohjainyksikön kautta. Tosin tämä kaveri ei sitten osannut selostaa miksi kaikkialla pitäisi olla sama lämpö ja miten ajattelee homman toimivan jos osa tiloista patterilämmityksellä (meillä maalämpöpatterit) ja osa lattia.

Minimivaiva olisi luultavasti vain nostaa käyrää kesän tullen asteella tai parilla, kun muutenkin on talvella käyrää joutunut laskemaan. Meillä siis kaikki (kolme) lattialämmitettyä huonetta omissa piireissään sekä patterit kahdessa eri piirissä (ne on 100% auki jakotukista) ja nyt niin että kylpyhuoneen säätö on 100% auki, kodinhoitohuone 70% ja askarteluhuone 50% ja muualla lämpötilan säätö menee sitten patteritermostaattien kanssa. Paria lisäjuttua tulee aina toisinaan mietittyä eli aurinkokeräimen laittoa katolle viimeistään silloin kun katto pitää maalata (meillä pumpun lisäksi erillinen muistaakseni 750l varaaja) ja puhallinkonvektorin laitto jäähdytykseen kesällä (ja tietenkin sillä saa lämmitettyä/poistettua kosteutta talvisin jos tarve) mutta tässä taas hinta jarrutellut… Itse asiassa onko täällä joku noita konvektoreja asennellut?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös