Matkakohteenne

  • 2 422 116
  • 14 418

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Tämä voisi mennä tyhmien kysymysten ketjuunkin, mutta kysytään nyt tiällä: jos saan esim. Hotels.comin kautta sähköpostia hotellilta X, jossa kerrotaan että voin käyttää varaustani vastaavan summan uudestaan 12 kuukauden sisällä, täytyisikö tämän summan tulla näkyviin esim. asiakassivuilleni tai pitäisikö minun saada tästä tämän jälkeen ihan joku fyysinen (virtuaalinen) tiketti? Vai olenko joskus hamassa tulevaisuudessa heihin yhteydessä mallilla "Terve terve, meikäläisellä on teille euroja sisässä, voisin tulla punkkaamaan teille ajankohtana X, pedatkaa peti valmiiksi". Sama kysymys koskee toki lentoyhtiöitä tai matkanjärjestäjiä, jotka ovat luvanneet voucherin jne. Auttakkee tyhmää.
 
K

Kiekkokatsoja

Sanoivat että kotimaan matkailun lisäksi, naapurimaat aukeavat alkupäässä matkailulle.
Mitenkäs Virossa, jos Tallinan keskustan jättää väliin, niin mitäs muita hyviä kohteita on Virossa?
Pärnu on kiva paikka, millainen on Haapsalu? Tai olikos muuta mukavaa, jos Saarenmaata alkuvaiheessa vielä välttelisi?
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sanoivat että kotimaan matkailun lisäksi, naapurimaat aukeavat alkupäässä matkailulle.
Mitenkäs Virossa, jos Tallinan keskustan jättää väliin, niin mitäs muita hyviä kohteita on Virossa?
Pärnu on kiva paikka, millainen on Haapsalu? Tai olikos muuta mukavaa, jos Saarenmaata alkuvaiheessa vielä välttelisi?

Tartto on ihan mukava paikka kesällä pariksi päiväksi. On Viron toiseksi isoin kaupunki ja yliopistokaupunki. Siellä on iso leveä kävelykatu täynnä terasseja sekä joki halkoo keskustaa. Tallinnasta pääsee parissa tunnissa helposti joko bussilla tai junalla.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voucherit, lentopisteet jne. Ei näin. Varatkaa kaikki lennot ja hotellit luottokortilla, niin ei tarvitse vääntää noiden firmojen kanssa. Jos rahoja ei tule takaisin, laittakaa asia luottokorttiyhtiön hoitoon. Sitäpaitsi hotellit jos varaa esim. booking.com, ei tarvitse maksaa etukäteen, tai ainakaan minä en ole maksanut viimeiseen 10 vutoeen yhtään hotellia etukäteen.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sitäpaitsi hotellit jos varaa esim. booking.com, ei tarvitse maksaa etukäteen, tai ainakaan minä en ole maksanut viimeiseen 10 vutoeen yhtään hotellia etukäteen.
Senhän saa ihan itse valita, että maksaako etukäteen vai valitseeko maksun paikan päällä peruutusoikeuksineen. Usein heti maksamalla huoneen hinta tulee huomattavasti edullisemmaksi.
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Sanoivat että kotimaan matkailun lisäksi, naapurimaat aukeavat alkupäässä matkailulle.
Mitenkäs Virossa, jos Tallinan keskustan jättää väliin, niin mitäs muita hyviä kohteita on Virossa?
Pärnu on kiva paikka, millainen on Haapsalu? Tai olikos muuta mukavaa, jos Saarenmaata alkuvaiheessa vielä välttelisi?

On tullut vuosien saatossa kierrettyä lähes koko Viro läpi ihan sitä eteläisintä aluetta lukuunottamatta. Rakvere myös ihan käymisen arvoinen paikka. Siellä on myös ihan kiva kylpylä, Aqva spa missä on tullu käytyä pariin otteeseen.

Narva on pääasiassa venäläiskielisten kaupunki, mutta nähtävää riittää päiväksi kevyesti. Riippuu tietysti kiinnostaako esim linnat, mutta Narvan linna jäi mieleen positiivisena vierailuna noin 10v sitten, vaikka mua ei normaalisti kiinnosta paskan vertaa tuommoset historialliset kohteet.

Valasten putous, sekä Jägalan putous myös nähtävyyksinä ihan kivoja paikkoja. Jägalan putous on noin 25 Min päästä Tallinnasta.

Jos Hiidenmaalle lähtee, niin ilman muuta Haapsalussakin kannattaa varata aikaa vähintään muutama tunti. Samalla reissulla menee molemmat, riippuen montako päivää on käytettävissä.

On tuolla etelänaapurissa vierähtäny 10 päivääkin kerrallaan ja ei ole juuri tarvinnu yhteen paikkaan jämähtää.
Seuraava reissu on ikävä kyllä pelkkä Tallinnan kylpyläloma, koska auton huoltoa pukkaa jakopäineen ym.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Ajattelin noin kuukauden kuluttua suunnata kulkuni Lappiin. Menen omalla autolla edeten nelostietä pitkin aina Nuorgamiin asti. Tarkoitus olisi edetä rauhallisesti, olen jo valmiiksi suunnitellut muutamia pysähdyspaikkoja mutta pysähtelen jos mitä tahansa kiinnostavalta tielle sattuu eli lähinnä hannunvaakuna-liikennemerkki. Päätieltä en juurikaan poikkea . Yöpyminen tulee olemaan teltassa / autossa, tai miksipä ei mahdolisesti jossakin motellissa tms jos sopivia sattuu matkalle. Ajattelin ruokailla ja kahvitella tulentekopaikoilla, lisäksi retken henkeen kuuluu munkkikahvit mahdollisemman monessa tienvarsikuppilassa. Eiköhän sisätila-kahvia ole saatavilla kuukaden päästä.

Joitakin poimintoja missä olen suunnitellut käydä. Ennen Rovaniemeä voisi piipahtaa Tervolan Myllykönkäällä: https://www.suomenvesiputoukset.fi/vesiputoukset/suomen-vesiputoukset-luettelossa/myllykoengaes/

Rovaniemi-Sodankylä-väliltä tulentekopaikka löytyy ainakin Vikajärveltä. Ja hieman ennen Sodankylää löytyy Porttikoski niminen paikka josta luin tuolta: Pää Pilvissä - Porttikoski – Älä aja ohi!
En tiedä onko siellä mahdollisuus tehdä tulia mutta epäilemättä käymisen arvoinen, kuvauksellinen paikka.

Sodankylä-Inari osuudelle sattuu aika lyhyen etäisyyden sisälle mielenkiintoisia paikkoja kuten Tankavaara ja Kakslauttanen jotka lienevät jopa jonkintason turistirysiä, Saariselästä puhumattakaan joka myöskin on siinä lähellä. Kakslauttasen ja Saariselän välissä on Laanila niminen kylä: törmäsin tietoon jonka mukaan 1970-luvulla Laanilaan mökin laittanut mieshenkilö on kirjoittanut 250-sivuisen kirjan Kultaa, poroja ja partisaaneja Laanilassa – sitä pitäsi olla saatavilla paikalliskaupoissa ja kuuluu hankinta-aikomuksiini, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

No sitten vielä pienenä mainintana sellainen että Utsjoen ja Nuorgamin välisen tien vieressä on Eavrujohkan putous, sekin olisi tarkoitus katsastaa. Eiköhän tuossa ole aineksia 3-4 yön mittaiselle reissulle. Vielä on avoimena palaanko samaa tietä takaisin vai valitsenko jonkin muun vaihtoehdon.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos aukeavat kesällä niin veikkaanpa noihin maihin menevän helvetisti matkustusrajoituksista kärsineitä suomalaisia. Eipä huvittaisi olla siellä silloin.
Voi olla. Tosin tautitilanteestakin voi asia riippua.
Loppukesää oon pohtinut matkailulle.
No Virossa on kesällä suomalaisia muutenkin. Ja ainahan voi vältellä enimpiä turistipaikkoja.
Latviaankaan ei olisi pitkä matka.

Tai sitten jään Suomen kierrokselle.
Täytyy vielä miettiä asiaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Wall Street Journalin mukaan Australia, Itävalta, Israel, Tshekin tasavalta, Tanska, Kreikka ja Uusi-Seelanti suunnittelevat keskenään matkailun avaamista nopeammalla aikataululla ainakin toisilleen(kovat Koronan-torjuntakeinot ja alhainen R0-luku) matkailuyritystensä pelastamiseksi:

 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ajattelin noin kuukauden kuluttua suunnata kulkuni Lappiin. Menen omalla autolla edeten nelostietä pitkin aina Nuorgamiin asti.

Kannattaa ottaa varuiksi ei yksi vaan kaksi vararengasta mukaan. Välimatkat tuolla ovat pitkät, jos haaveri sattuu.

Ai mistäkö tiedän? *hymiö*
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Voi olla. Tosin tautitilanteestakin voi asia riippua.
Loppukesää oon pohtinut matkailulle.
No Virossa on kesällä suomalaisia muutenkin. Ja ainahan voi vältellä enimpiä turistipaikkoja.
Latviaankaan ei olisi pitkä matka.

Tai sitten jään Suomen kierrokselle.
Täytyy vielä miettiä asiaa.
Virosta ja Haapsalusta; Haapsalu on kuuluisa kylpylöistään ja erityisesti mutakylpylöistään, kuulemma auttavat särkyihin ja kolotuksiin. Haapsalun lähellä on ainakin minun mielestäni kiinnostava kohde, Kiltsin vanha, käytöstä poistettu sotilaslentokenttä. Siellä on järjestetty ainakin kiihdytyskisoja ja nopeuskokeita. Pari kilometriä pitkä kiitorata on tehty metrin paksuisista betonielementeistä, joten purkaminen - ja myös tuhoaminen - on hankalaa...
Kuvia:
 

Tekila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
Ajattelin noin kuukauden kuluttua suunnata kulkuni Lappiin....
Meillä on kanssa vähän samantapaiset suunnitelmat. Kiitos ideoista!
Ollaan menossa Leville mökille viettämään sukulaisen synttäreitä ja nyt kun ulkomaan riennot on poissa kuvioista, ajateltiin jäädä viikoksi lappiin.

Vuokrataan todennäköisesti auto Leviltä ja ajellaan sillä pohjoiseen, riippuen vähän monta päivää tulee aikaa pyöriä alueella. Takaisin sitten niin, että vuokra-auto jätetään Rovaniemellä ja tullaan junalla pois.
 
K

Kiekkokatsoja

Ajattelin noin kuukauden kuluttua suunnata kulkuni Lappiin. Menen omalla autolla edeten nelostietä pitkin aina Nuorgamiin asti. Tarkoitus olisi edetä rauhallisesti, olen jo valmiiksi suunnitellut muutamia pysähdyspaikkoja mutta pysähtelen jos mitä tahansa kiinnostavalta tielle sattuu eli lähinnä hannunvaakuna-liikennemerkki. Päätieltä en juurikaan poikkea . Yöpyminen tulee olemaan teltassa / autossa, tai miksipä ei mahdolisesti jossakin motellissa tms jos sopivia sattuu matkalle. Ajattelin ruokailla ja kahvitella tulentekopaikoilla, lisäksi retken henkeen kuuluu munkkikahvit mahdollisemman monessa tienvarsikuppilassa. Eiköhän sisätila-kahvia ole saatavilla kuukaden päästä.

Joitakin poimintoja missä olen suunnitellut käydä. Ennen Rovaniemeä voisi piipahtaa Tervolan Myllykönkäällä: https://www.suomenvesiputoukset.fi/vesiputoukset/suomen-vesiputoukset-luettelossa/myllykoengaes/

Rovaniemi-Sodankylä-väliltä tulentekopaikka löytyy ainakin Vikajärveltä. Ja hieman ennen Sodankylää löytyy Porttikoski niminen paikka josta luin tuolta: Pää Pilvissä - Porttikoski – Älä aja ohi!
En tiedä onko siellä mahdollisuus tehdä tulia mutta epäilemättä käymisen arvoinen, kuvauksellinen paikka.

Sodankylä-Inari osuudelle sattuu aika lyhyen etäisyyden sisälle mielenkiintoisia paikkoja kuten Tankavaara ja Kakslauttanen jotka lienevät jopa jonkintason turistirysiä, Saariselästä puhumattakaan joka myöskin on siinä lähellä. Kakslauttasen ja Saariselän välissä on Laanila niminen kylä: törmäsin tietoon jonka mukaan 1970-luvulla Laanilaan mökin laittanut mieshenkilö on kirjoittanut 250-sivuisen kirjan Kultaa, poroja ja partisaaneja Laanilassa – sitä pitäsi olla saatavilla paikalliskaupoissa ja kuuluu hankinta-aikomuksiini, vaikuttaa mielenkiintoiselta.

No sitten vielä pienenä mainintana sellainen että Utsjoen ja Nuorgamin välisen tien vieressä on Eavrujohkan putous, sekin olisi tarkoitus katsastaa. Eiköhän tuossa ole aineksia 3-4 yön mittaiselle reissulle. Vielä on avoimena palaanko samaa tietä takaisin vai valitsenko jonkin muun vaihtoehdon.
Tuli vaan mieleen tuo matkustus ajankohta. No lumet lienee kesäkuun alussa väistäneet, tuolta ihan pohjoislapistakin, mutta maa saattaa olla vielä hyvinkin märkää. Ja sivutiet kuraisen pehmeitä. Telttailu saattaa tuoda omat haasteensa, märässä maassa.
Tällähetkellä lumitilanne on Rovaniemeltä ylöspäin +50 cm lunta.
Kannattanee katsoa, miten kevät etenee.
 

Beltran

Jäsen
Suosikkijoukkue
aleksander stubb
Tuli vaan mieleen tuo matkustus ajankohta. No lumet lienee kesäkuun alussa väistäneet, tuolta ihan pohjoislapistakin, mutta maa saattaa olla vielä hyvinkin märkää. Ja sivutiet kuraisen pehmeitä. Telttailu saattaa tuoda omat haasteensa, märässä maassa.
Tällähetkellä lumitilanne on Rovaniemeltä ylöspäin +50 cm lunta.
Kannattanee katsoa, miten kevät etenee.
Totta. Jos maa on märkä niin sitten yö autossa ellei sitten missään majatalossa. Ainakin Kemijoki on tuolloin sula, samoin Kitinen joten sieltä saa soppa/kahvivedet. Pohjoisemmassa voivat vesistöt olla vielä jäässä.
Kovin pitkä aikaikkuna matkalle ei ole, käsittääkseni noin juhannuksen aikana tulevat sääsket.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Sitäpaitsi hotellit jos varaa esim. booking.com, ei tarvitse maksaa etukäteen, tai ainakaan minä en ole maksanut viimeiseen 10 vutoeen yhtään hotellia etukäteen.

Riippuu täysin majoitusliikkeestä ja aika paljon maasta. On maita, joissa oletuksena on se, että myös bookkereiden kautta majoitukset tulee maksaa etukäteen. Toki ne voi maksaa sieltä kautta luottokortilla. Vapaita peruutuksia ja myöhempiä maksuja voi olla, mutta iso osa tiettyjen maiden majoituksista (varsinkin sesonkina) ei ota näitä vastaan.
 
K

Kiekkokatsoja

Kovin pitkä aikaikkuna matkalle ei ole, käsittääkseni noin juhannuksen aikana tulevat sääsket.
Suunnilleen.
Vaikea oikeastaan on tarkkaan tietää, milloin mitäkin säätä, tai ötökkää, taikka milloin kesäistä ja maa kuivaa.
Viime kesä oli aikainen, ja hyvin lämmin. Talvi puolestaan runsasluminen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Meillä on kanssa vähän samantapaiset suunnitelmat. Kiitos ideoista!
Ollaan menossa Leville mökille viettämään sukulaisen synttäreitä ja nyt kun ulkomaan riennot on poissa kuvioista, ajateltiin jäädä viikoksi lappiin.

Vuokrataan todennäköisesti auto Leviltä ja ajellaan sillä pohjoiseen, riippuen vähän monta päivää tulee aikaa pyöriä alueella. Takaisin sitten niin, että vuokra-auto jätetään Rovaniemellä ja tullaan junalla pois.

Jos kiinnostusta löytyy vähän reippailla ja eräjormailla, niin tossa vois olla yksi vaihtoehto 1-2 päivän ajaksi. Eli Hetta-Pallas -kansallispuisto ja pikku vaellus vaikka tuolta Pallaksen luontokeskuksesta Nammalakuruun. Vaikka yksi yö tuolla varaustuvassa tai sit autiotuvalla ja takaisin. Käy ottaan vaikka pikku kännit siellä. Tosin reitti voi olla vielä luminen. Itse vetänyt koko reitin 2 x kesäkuun alun huudeilla. Voin kyllä suositella koko reitin läpi menoa, mutta siihen saa varata vaikka 3 yötä niin ei tarvii kiirehtiä... Tosin viimeksi kun oltiin niin joku spede veti koko vajaan 60 km päivässä...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Senhän saa ihan itse valita, että maksaako etukäteen vai valitseeko maksun paikan päällä peruutusoikeuksineen. Usein heti maksamalla huoneen hinta tulee huomattavasti edullisemmaksi.
Jaa. En ole kyllä koskaan tämmöiseen törmännyt, kun olen hotelleja varannut booking.com kautta. Yksi hinta ja maksetaan vasta hotellilla. En ole koskaan ollut fani etukäteen maksamisen kanssa ja jos olen näin tehnyt, olen aina maksanut luottokortilla. Pari kertaa tullut fyrkat takaisin, kun lentoyhtiö on mennyt konkurssiin. SE muutaman euron halvempi hotellihuone/lento voi tulla melko kalliiksi, kun paska lentää tuulettimeen.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Jaa. En ole kyllä koskaan tämmöiseen törmännyt, kun olen hotelleja varannut booking.com kautta. Yksi hinta ja maksetaan vasta hotellilla. En ole koskaan ollut fani etukäteen maksamisen kanssa ja jos olen näin tehnyt, olen aina maksanut luottokortilla. Pari kertaa tullut fyrkat takaisin, kun lentoyhtiö on mennyt konkurssiin. SE muutaman euron halvempi hotellihuone/lento voi tulla melko kalliiksi, kun paska lentää tuulettimeen.
Onhan Bookingilla käytännössä joka huoneella kaksi eri hintaa.
Itsekin olen kyllä lähes aina valinnut sen muutaman euron kalliimman vaihtoehdon ilmaisella peruutuksella.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Jaa. En ole kyllä koskaan tämmöiseen törmännyt, kun olen hotelleja varannut booking.com kautta. Yksi hinta ja maksetaan vasta hotellilla. En ole koskaan ollut fani etukäteen maksamisen kanssa ja jos olen näin tehnyt, olen aina maksanut luottokortilla. Pari kertaa tullut fyrkat takaisin, kun lentoyhtiö on mennyt konkurssiin. SE muutaman euron halvempi hotellihuone/lento voi tulla melko kalliiksi, kun paska lentää tuulettimeen.
Siellähän on itse asiassa useampiakin vaihtoehtoja huoneen varaukseen/hinnaksi. Eihän sillä mitään merkitystä ole jos on yksi tai kaksi yötä, mutta jos nappaa vaikka 12 yötä niin siinä puhutaan kyllä jo huomattavasta summasta. Tietysti sekin on hotellikohtaista.

Ja aina minäkin luottokortilla huoneen varaan, vaikka useimmiten maksankin sen heti varauksen yhteydessä.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Ja aina minäkin luottokortilla huoneen varaan, vaikka useimmiten maksankin sen heti varauksen yhteydessä.
Luottokortilla varaaminen/maksaminen, lennot ja hotellit, peruutusten suhteen kätevä. Mutta onko siinä jokin aikaraja, kuinka aikaisin lennon/hotellin on ostanut eli jos lennän ensikuussa, maksan luottokortilla, joudun perumaan jonkun syyn takia, luottokortti auttaa ja palauttaa rahat. Jos lennän ensi jouluna, maksan luottokortilla, tulee peruutus, luottokorttifirma ei olekaan enää niin avulias. Käsitykseni on että puhutaan 45:stä päivästä, saattaa tietnkin olla korttikohtaista ja saatan muutenkin olla väärässä.

JOL
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Esim. Dubaissa on aika vakiokäytäntö, että ilmainen peruutusoikeus maksaa n. 50€ per yö, joten viikon reissulla jo 350€. Ei tosiaan puhuta ihan muutamasta eurosta ja jos tietää, että varmasti sinne menee, niin en kyllä 350€ maksa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös