Asia, joka ”avautui” minulle

  • 6 702 865
  • 33 893

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Avautui, että nuoruusuuvattius ja aikuisuuvattius on sanoja. Onkohan uusuuvattius myös?

On. Uusuuvatteja ovat sellaiset entiset ihan hyödylliset yhteiskunnan jäsenet, jotka esim. avioeron tai muun tiltin takia luisuvat yhtäkkiä takaisin uuvattiuteen, eli semmoseen loismaiseen, muiden rahoilla elämiseen ja typeristä asioista mölisemiseen vailla mitään filtteriä ja itsekritiikkiä. Nuorilla uuvattius on hyväksyttävää, ja se voi olla jopa terve askel kohti normaalia elämää, niin ei jää sitten se paviaanivaihe elämättä. Semmosilta joilta se jää nuorena kokematta, niin monesti tulee sitten uusuuvattius vastaan myöhemmällä iällä, ja se on rumaa katseltavaa se.

Toki uusuuvattiuskaan ei ole niin rumaa kuin aikuisuuvattius, eli semmosten torspojen touhu jotka vielä nuoruuden jälkeenkään eivät joko kykene elättämään itseään, ja/tai jäävät huutelemaan känneistään ja panoistaan tai muista vieläkin lapsellisimmista jutuista. Siinä vasta uuvattien uuvatit.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kuvakulmien ja kamerankäytön edelläkävijyydessä ei varmaan mikään mutta juonen tiiviydessä ja mielenkiintoisissa tapahtumissa monikin.

Onhan Seiskasamuraissa mielenkiintoinen juoni mutta sama "ongelma" kuin Band of Brothers -minisarjassa eli se jatkuva taistelu hankasi vähän vastakarvaan mutta kun ne olivat oleellisia juonen kannalta molemmissa niin niitä piti olla paljon/kestää pitkään.

En mä noita kamerakulmia sun muuta teknistä siinä niin ihaile, vaikka nekin on top-notch ajalleen, vaan kaikkea muuta enemmänkin. Eli olen kunnioittavasti eri mieltä.

Elokuvassa on lämmin inhimillinen sanoma, mihin ei eläin pysty, Tarantinosta puhumattakaan. Se on käsittämättömän pitkä, mutta täyttää mittansa hyvin luontevasti. Ja päinvastoin kuin sanot, juoni etenee paikoin hyvin taloudellisesti ja kekseliäästi, kuten kohtauksessa jossa esitellään Kambei, Kikuchiyo ja Katsushiro kaikki yhdessä hujauksessa, ja kunkin toiminta paljastaa valtavasti henkilöhahmon luonteesta.

Ja onhan tuo cinematografia komeaa katsottavaa siinä. Siitä ei pääse mihinkään.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Se on käsittämättömän pitkä, mutta täyttää mittansa hyvin luontevasti. Ja päinvastoin kuin sanot, juoni etenee paikoin hyvin taloudellisesti ja kekseliäästi, kuten kohtauksessa jossa esitellään Kambei, Kikuchiyo ja Katsushiro kaikki yhdessä hujauksessa, ja kunkin toiminta paljastaa valtavasti henkilöhahmon luonteesta.

Kyllä leffassa juoni toimii mutta mielestäni on olemassa elokuvia joissa se toimii paremmin.

Ohjauksen osalta en moista voisi sanoa kun Kubrickista Leoneen suurimmat suosikkini kumartavat Kurosawan suuntaan joten kunnioitusta on annettava.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Avautui, että @Ikävänkantaja jonka olen tähän saakka mieltänyt pääasiassa "kevyen" musiikin ystävänä kuuntelee Rammsteinia. Aina oppii jotain uutta.
Kyllä vain; Rammstein on suunnattoman upea yhtye, jonka sävellykset sekä (erityisesti monien hitaampien) kappaleiden runollisen kauniit, syvälliset sanoitukset * ansaitsisivat mielestäni osakseen isosti arvoa - teatraalisten show-elementtien sekä hittikappaleiden rinnalla.

Esimerkiksi oma Rammstein-suosikkikappaleeni, Seemann, on äärettömän upea, koskettava ja kaihoisa teos. Kuin syksy musiikin muodossa. Niin sanoitukseltaan kuin soinniltaan.

*) mm.
Seemann
Ohne Dich
Nebel
Frühling in Paris
Ein Lied




 
Viimeksi muokattu:

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Volvo on paras auto. Ei tämä avautunut minulle, koska sen jo tiesin, mutta tuli yllätyksenä se, etteivät jotkut vielä tienneet.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
@Ikävänkantaja Ohne Dich on yksi pahempia biisejä. Kun eksäni sanoi minulle jättävänsä minut pyysin saavani laittavani yhden kappaleen. Ohne Dich.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Minulle avautui Telian varajärjestelmien tila ja kuinka helppoa niiden käyttöönotto ison tietoliikennehäiriön sattuessa on. Eilinen katko oli viitisen tuntia...
Collinin mukaan nyt sattuneen vian tapauksessa uudelleenreititystä ei kuitenkaan tehty, sillä korjaustoimet saatiin pikaisesti käyntiin.
– Helpoin ratkaisu oli korjata vika alta pois.
 

Tifosi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Home Box Office
Sehän on sinun perustuslaillinen oikeutesi, ja jos henkilökohtaiset mieltymyksesi asettavat Arabian Lawrencen tai Aquirren ykköseksi niin mikäpä siinä sitten.

Arabian Lawrence toinen hyvä esimerkki jossa kamerankäyttö on mestarillista mutta juoni tulee pari pykälää perässä.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis jotkus pelkää vieläkin koronaa, vaikka eikö se mennyt joskus kuukausi sitten ohi. HC-pelkääjät. Pitelee turvavälejä ja kuka tietää vaikka hinkkailisivat himoissaan käsiä.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
@Ikävänkantaja Ohne Dich on yksi pahempia biisejä. Kun eksäni sanoi minulle jättävänsä minut pyysin saavani laittavani yhden kappaleen. Ohne Dich.
Tää biisi tuntuu olevan aika monella erobiisinä. Tämä avautui nyt viimeistään.

Sekä se et mikkokuussatkun pelikiellossa kyllä oli jollain linjatuomarilla pilli turhankin herkässä.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Savonlinnassa on muuten kolme Alkoa. Luulin että kaksi, toinen Nojamaalla Prismassa ja toinen keskustassa Olavinkadulla. Kolmas Alko onkin sitten Kerimäellä. Tuo kuntahan liitettiin aikoinaan Savonlinnaan.
Mitä hemmettiä? Saman kokonen kylä kun Nokia, ja siälä on vaan yks. Tosin se on meirän Manselaisten masinoima salajuoni, jotta saadaan ne dorkat ostaan viinansa Tampereelta. Nääs kun nokialainen pääsee Tampereelle, se on Ameriikassa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Siellä käy nykyään raportointinappi kuumana ignoren sijaan.
Hauskintahan tässä on että mä en itse ollut raportoinut noista ensimmäistäkään viestiä. Harvemmin oikeastaan jaksan nykyisin edes reagoida mikon hiillostusyrityksiin.

Huomiota se negatiivinen huomiokin on. Oikeastaan vähän imartelevaa että joku jaksaa nähdä noinkin paljon vaivaa mulle pahan olon saamiseksi vaikka varmasti itsekin tietää että olen ihmisenä viileä kuin viilipytty ja todella hankalasti provosoitavissa. Ehkä se sit nauttii haasteesta.

Mun omasta historiasta löytyy yksi viikon pelikielto ja siihen päälle viime keväältä rikepisteet. Kummassakin tapauksessa kirjoittaja jolle auoin päätäni oli täysi "uuvatti" ja minä olin tyhmä kun alennuin viestityylissäni samalle tasolle. Kumpikin noista on nykyisin permabannissa.

Nämä molemmat episodit on tapahtunu lätkäpuolella. Vapaassa keskustelussa osaan jostain syystä yleensä keskittyä asiaan ja jättää vittuilemisen aivan muille nimimerkeille. Sun sanominen kpääksi naisasioissa täytyy olla pahimpia asioita mitä oon vapaan keskustelun historiassa päästänyt.

Silloinkin hermostuin vain teinivertauksesta ja voin paljastaa että sen viestin alkuperäinen versio oli monta kertaa lähettämääni viestiä rumempi ja jos en olisi vetänyt hetken henkeä ja pyyhkinyt hävyttömyyksiä pois, on hyvin mahdollista että mut olisi raportoitu henkilökohtaisesta hyökkäyksestä ja olisin istunut viikon kakkua.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Olemme ehkä nuoria ja hölmöjä, mutta emme lapsellisia.
Sun puolesta en ala tietenkään puhumaan mut kyl mä itseäni pidän aika lapsenmielisenä.

Kattelen Subilta Paavo Pesusientä, fanitan Disneytä ja pelaan neljättä vuotta Pokemon Go:ta.

Mutta kyllähän taidetta harjoittavalle ihmiselle pieni lapsenmielisyys ruokkii sopivasti mielikuvitusta.

Kirjoitin alkuvuodesta sen biisin joka oli nimeä myöten Bug's Life elokuvan inspiroima. Ötökän Elämää on muuten mun suosikki Pixar-leffa. Näen päähahmo Flikissä paljon samoja puolia kuin itsessänikin.
 
Suosikkijoukkue
Ikuiset sydämen jääriitteet. Elementti: Pimeä aine
Sun puolesta en ala tietenkään puhumaan mut kyl mä itseäni pidän aika lapsenmielisenä.
Lapsellisuushan ei ole lainkaan sama asia kuin lapsenmielisyys.

Lapsellisuus on naiiviutta, kärsimättömyyttä. Tahdittomuuttakin.

Lapsenmielisyys on kypsyyttä, avoimuutta, ihmettelykykyä, puhdassydämisyyttä ja vilpittömyyttä. Aitoa sivistystä ja ideaalia elämänasennetta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS

D.Santon

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga.
@pettter in muistelmat olisivat varmaan best seller- luokkaa. Kansiteksteissä luultavasti alaviitteenä, ettei välttämättä sovi lapsille.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
@pettter in muistelmat olisivat varmaan best seller- luokkaa. Kansiteksteissä luultavasti alaviitteenä, ettei välttämättä sovi lapsille.
Pettterin muistelmateoksesta tulisi vaan perin lyhyt, koska niiden kirjoittamiseen pitäisi kai muistaakkin jotain. Ellei sitten vedä hatusta, mikä taas olisi nykypäivää mutta petkuhuiputusta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös