Koronavirus – keskustelua rokottamisesta

  • 1 248 236
  • 10 614
Suosikkijoukkue
KK
Koronaan ollaan usean eri tahon toimesta nopeaa vauhtia tekemässä rokotetta. Kauan tähän menee on vaikea sanoa. Suurin huolenaihe ainakin itselläni on, että kuinka hyvin sitä edes ehditään testata ja ehtiikö virus muuttua jo ennen ku rokote on valmis? Meillä on hyvin muistissa ikävät narkolepsia tapaukset, kun testausta ei oltu tehty asianmukaisesti. Testaaminen varsinkin lapsilla on hyvin vaikeaa pelkästään eettisisti syistä.

Vai olisiko parempi yrittää saada laumaimmuniteetti ja unohtaa koko rokote? Virus leviää hyvin nopeasti ja resurssit tulisikin mielestäni laittaa hoitojen parantamiseen rokotteen sijaan. Rokotteen tuloon tullee kestämään ainakin vuosi, niin on hyvin todennäköistä, että virus on jo pyyhkäissyt kansakuntien yli ja rokote on turha. Tässä häviävät rokotteen tilaajat ja lääkeyhtiöt kiittää.

Itse en suostu edes pakolla rokotetta ottamaan, toivottavasti ei tulekaan mitään pakkoa.

Nyt o ollut puhetta yli 65-vuotiaiden pneumakokki-rokotteesta. Olisikohan mahdollista, että joltain kuolleita tai sairastuneilta on löydetty koronan sekä pneumakokin aiheuttamaa keuhkokuumetta? Tuo voisi olla aika kuolettava kombo, kun keuhkoissa olisi samaan aikaa virus sekä bakteeri kiusaamassa hengitystä.

Tässä tällainen kevyt avaus, pidetään keskustelu asiallisena ja talousasioiden toivon liittyvän ainoastaan rokotteisiin ja lääkkeisiin. Kirjoittaa voi myös testauksesta jos se liittyy rokottamiseen tai hoitoon.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Minä laitoin jo helmikuun lopussa viestiä (samalla kun itse hain influenssarokotteen) THL:lle, että olisiko nyt aika avata ne kaikki pankit ja rokottaa niin moni influenssan varalle kuin vain voidaan. Valitettavasti viestini taisi mennä kuuroille korville. Itse toki sain rokotteen ilmaiseksi lähinnä sen terveydenhoitajan (itseasiassa kahden) keksimillä tekosyillä, että kävisin muka satojen kilometrien päässä moikkaamassa riskiryhmäläistä. Kaikki mahdollinen ylimääräinen pois terveydenhuollon kuormituksesta pitäisi kriisiaikana käyttää hyödyksi ja vaikka nykyinen rokote on käsittääkseni osoittautunut aika heikosti suojaavaksi, niin silti mielestäni kaikki rokotteet olisi kannattanut väestölle jakaa.
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
Olisi kiva kuulla vastustajien suusta, että meinataanko rokotetta ottaa edes silloin kun suomessa on otettu miljoona piikkiä ilman haittavaikutuksia? Sehän oli ihan arvattavissa, että jaksetaan vieläkin vedota siihen kun pari sikainfluenssapiikkiä meni pieleen. Oikeastaan tuo asia kaivetaan vielä 200 vuodenkin päästä historiankirjoista, kun pitää perustella miksi joku uusi rokote on pahasta.
Kaikkien etu on kuitenkin se, että suurin osa sen ottaa. Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.
Mitä influenssarokotteeseen tulee niin otin itse sen tänä vuonna ensimmäistä kertaa huvikseni kun sain alennusta.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Olisi kiva kuulla vastustajien suusta, että meinataanko rokotetta ottaa edes silloin kun suomessa on otettu miljoona piikkiä ilman haittavaikutuksia? Sehän oli ihan arvattavissa, että jaksetaan vieläkin vedota siihen kun pari sikainfluenssapiikkiä meni pieleen. Kaikkien etu on kuitenkin se, että suurin osa sen ottaa. Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.
Mitä influenssarokotteeseen tulee niin otin itse sen tänä vuonna ensimmäistä kertaa huvikseni kun sain alennusta.
Haittavaikutukset uusissa rokotteista saattaa tulla vasta vuoden parin päästä. Tauti on myös uusi. Eri influenssaan on suuri, koska influessarokotteita ei tarvitse ns keksiä ilmasta vaan pohja tuolle on jo tehty sekä se että näitä rokotuksia on testattu jo vuosia.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vai olisiko parempi yrittää saada laumaimmuniteetti ja unohtaa koko rokote? Virus leviää hyvin nopeasti ja resurssit tulisikin mielestäni laittaa hoitojen parantamiseen rokotteen sijaan. Rokotteen tuloon tullee kestämään ainakin vuosi, niin on hyvin todennäköistä, että virus on jo pyyhkäissyt kansakuntien yli ja rokote on turha. Tässä häviävät rokotteen tilaajat ja lääkeyhtiöt kiittää.

Isoin kysymys ainakin itsellä tulee mieleen että paljonkohan on vielä matkaa tuohon "laumaimmuniteettiin"? voisiko se vuodessa olla mahdollista saavuttaa jos koronan antaisi vapaasti tai melko vapaasti tarttua? Nythän esim. Suomessa on virallisia tartuntoja vain reilulla 3000 ihmisellä viidestä miljoonasta ja tässä menty jo yli kuukausi eteenpäin taudin kanssa. Vaikka määrä olisi kymmenkertainen niin olisi aika murto-osa.

Sitä olen myös pohtinut että voisiko koronaa olla mahdollista tartuttaa esim. 18-40v ikäluokassa labrassa vapaehtoisesti jollain päästäisiin nopeammin tuohon laumaimmuniteettiin ja samalla hieman rajoitetaan ettei ainakaan nämä henkilöt ole sitten niitä oireettomia tartuttajia kun tiedetään niiden varmasti koronan sairastaneen pois? Varsinkin siis nyt kun ilmeisesti vielä terveydenhuolto ei ole ylirasittunut.
 
Suosikkijoukkue
KK
Isoin kysymys ainakin itsellä tulee mieleen että paljonkohan on vielä matkaa tuohon "laumaimmuniteettiin"? voisiko se vuodessa olla mahdollista saavuttaa jos koronan antaisi vapaasti tai melko vapaasti tarttua? Nythän esim. Suomessa on virallisia tartuntoja vain reilulla 3000 ihmisellä viidestä miljoonasta ja tässä menty jo yli kuukausi eteenpäin taudin kanssa. Vaikka määrä olisi kymmenkertainen niin olisi aika murto-osa.

Sitä olen myös pohtinut että voisiko koronaa olla mahdollista tartuttaa esim. 18-40v ikäluokassa labrassa vapaehtoisesti jollain päästäisiin nopeammin tuohon laumaimmuniteettiin ja samalla hieman rajoitetaan ettei ainakaan nämä henkilöt ole sitten niitä oireettomia tartuttajia kun tiedetään niiden varmasti koronan sairastaneen pois? Varsinkin siis nyt kun ilmeisesti vielä terveydenhuolto ei ole ylirasittunut.
Hyvää pohdintaa. Tosin näillä rajoituksilla laumaimmuniteettiä tuskin pian tulee, mutta eipä se rokotekkaan ole aivan juuri markkinoille tulossa, koska ehkä me jotain opimme sika-rokotteesta.

Tartuntojen määrästä on vaikea sanoa mitään. Nuorten parissa tuo saattaa olla yllättävänkin monella, kun kerran 80% kantajista on oireettomia tai lieväoireisia. Toivottavasti testi millään voidaan katsoa, onko henkilöllä tauti jo ollut tulisi mahdollisimman pian. Se antaisi paremman kuvan taudin levinneisyydestä. Suomessa on aika huonosti testattu ihmisiä, vaikka valtiovalta muuta antaa välillä ymmärtää.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olisi kiva kuulla vastustajien suusta, että meinataanko rokotetta ottaa edes silloin kun suomessa on otettu miljoona piikkiä ilman haittavaikutuksia? Sehän oli ihan arvattavissa, että jaksetaan vieläkin vedota siihen kun pari sikainfluenssapiikkiä meni pieleen. Oikeastaan tuo asia kaivetaan vielä 200 vuodenkin päästä historiankirjoista, kun pitää perustella miksi joku uusi rokote on pahasta.
Kaikkien etu on kuitenkin se, että suurin osa sen ottaa. Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.
Mitä influenssarokotteeseen tulee niin otin itse sen tänä vuonna ensimmäistä kertaa huvikseni kun sain alennusta.

Hauska viesti. Me ollaan otettu lapselle kaikki rokotukset tähän asti ja otettiin itse myös influenssarokotteet. Silti mietityttää tuon mahdollisen uuden koronarokotteen ottaminen lapselle, koska sen edellisen rokotteen seuraukset olivat aika rajut tietyille perheille.

Upeasti vähättelet sitä TUSKAA minkä tuo ”pari sikainfluenssapiikkiä” on aiheuttanut 235 lapselle ja heidän perheilleen.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.

Se millaisen suojan mahdollinen tuleva koronarokote antaa, jää pitkälle tulevaisuuteen nähtäväksi. Esimerkiksi tavallisen kausi-influenssan suoja on THL:n mukaan noin 20-70% riippuen ikäluokista ja kyseisen vuoden jylläävästä influenssatyypistä
 

laalki

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Philadelphia Flyers
Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.

Tämäkään ei ole ihan uhriton tilanne, kun aina on niitä, jotka eivät voi terveydellisten seikkojen takia rokotteita ottaa. Näiden kohdalla se laumasuoja on ainoa suoja.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Hyvää pohdintaa. Tosin näillä rajoituksilla laumaimmuniteettiä tuskin pian tulee, mutta eipä se rokotekkaan ole aivan juuri markkinoille tulossa, koska ehkä me jotain opimme sika-rokotteesta.

Mitä siitä siis tarkalleen ottaen opittiin? Narkolepsiathan eivät johtuneet H1N1-_rokotteesta_ vaan sen tehosteaineista yhteydessä tiettyyn geneettiseen ominaisuuteen. Ei se tilanne olisi jatkamalla testejä käytännössä muuttunut mihinkään.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mitä siitä siis tarkalleen ottaen opittiin? Narkolepsiathan eivät johtuneet H1N1-_rokotteesta_ vaan sen tehosteaineista yhteydessä tiettyyn geneettiseen ominaisuuteen. Ei se tilanne olisi jatkamalla testejä käytännössä muuttunut mihinkään.

Näin on. Valitettavasti tuo ei tunnu menevän jakeluun ihmisillä. Yllättävän monet ihan järkevinä pitämäni ihmisetkin tuntuvat edelleen ajattelevan, että tavallisetkin influenssarokotteet ovat vaarallisia tuosta samasta syystä.
 
Suosikkijoukkue
KK
Näin on. Valitettavasti tuo ei tunnu menevän jakeluun ihmisillä. Yllättävän monet ihan järkevinä pitämäni ihmisetkin tuntuvat edelleen ajattelevan, että tavallisetkin influenssarokotteet ovat vaarallisia tuosta samasta syystä.
Tavallinen rokote on todellakin eriasia ja turvallinen 99,9% väestöstä. Joillekin tavallinen rokote voi olla kohtalokas.

Uusissa rokotteissa on aina riski. Itse en ainakaan pariin vuoteen ko rokotetta suostu ottamaan. Ensin pitäisi olla hyvin laaja kliininen testaus. Eihän sitä tiedä, jos itse olisin sikainfluenssarokotteen ottanut ja saanut narkolepsian. Rokotteen ottaneet ja siitä sairastuneet ovat samaa luokkaa, kuin Koronan saaneet ja siihen vakavasti sairastuneet.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Rokotteen ottaneet ja siitä sairastuneet ovat samaa luokkaa, kuin Koronan saaneet ja siihen vakavasti sairastuneet.

Siis, mites tämä matikka menee? Kuinkas moni otti sikainfluessa-rokotteen ja kuinka moni sai narkolepsian? Jälkimmäisiä taisi olla päälle parisataa. Vrt. korona, jonka kohdalla ilman rokotetta noin 70% väestöstä infektoituu ja kuolleisuus tämän hetken tiedon mukaan jopa 1%. (Lähde Tuomas Aivelon twiitti: https://twitter.com/aivelo/status/1249289700638154752)

Olet kirjoittanut ihan asiaa rokotteen riskeistä, muttu tunnut vähättelevät COVID-19:n riskejä. Nämä kun ovat vaakakupissa, kun vaikkapa laajoja rokotusohjelmia tietyn kestoisen testauksen jälkeen harkitaan.
 

molari

Jäsen
Olisi kiva kuulla vastustajien suusta, että meinataanko rokotetta ottaa edes silloin kun suomessa on otettu miljoona piikkiä ilman haittavaikutuksia? Sehän oli ihan arvattavissa, että jaksetaan vieläkin vedota siihen kun pari sikainfluenssapiikkiä meni pieleen. Oikeastaan tuo asia kaivetaan vielä 200 vuodenkin päästä historiankirjoista, kun pitää perustella miksi joku uusi rokote on pahasta.
Kaikkien etu on kuitenkin se, että suurin osa sen ottaa. Toki jos se rokote antaa 100% suojan niin olkoot sitten ihmiset omalla vastuullaan sitä ottamatta.
Mitä influenssarokotteeseen tulee niin otin itse sen tänä vuonna ensimmäistä kertaa huvikseni kun sain alennusta.

Rokotuksia ja koronarokotusta luonnollisesti kannatan. Toki sitten ihmettelen myös sitä, että kun "sikapiikin" kohdalla muutamien kohdalla kävi huonosti, miksi tätä asiaa on vaikea myöntää ja todella isolla kädellä rahallisesti korvata asia - siis korvauksista kai tapellaan vieläkin ja henkilö (monasti lapsi) on edelleen zombina. Avoimuus tuossakin olisi varmasti paras ratkaisu peloittelijoita vastaan.

Sitä olen myös ihmetellyt, että rokotevastaisuus on aika isoa th:n henkilökunnan keskuudessa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tavallinen rokote on todellakin eriasia ja turvallinen 99,9% väestöstä. Joillekin tavallinen rokote voi olla kohtalokas.

Uusissa rokotteissa on aina riski. Itse en ainakaan pariin vuoteen ko rokotetta suostu ottamaan. Ensin pitäisi olla hyvin laaja kliininen testaus. Eihän sitä tiedä, jos itse olisin sikainfluenssarokotteen ottanut ja saanut narkolepsian. Rokotteen ottaneet ja siitä sairastuneet ovat samaa luokkaa, kuin Koronan saaneet ja siihen vakavasti sairastuneet.

Itse suhtaudun rokotteisiin niin, että on ihan mahdollista, että niistä saa jonkinlaisen haittavaikutuksen. Oli kyseessä uusi tai vanha rokote, niin se on mahdollista, vaikkakin varsin epätodennäköistä. Jälkimmäisellä näistä vieläkin epätodennäköisempää.

Näen kuitenkin asian niin, että todennäköisyys vakaville haittavaikutuksille on todella paljon pienempi, kuin itse torjuttavan taudin aiheuttamat haittavaikutukset.

Mitä tulee tuohon Pandemrix-rokotteeseen, niin olen lukenut myös sellaisia artikkeleita, että myös rokottamattomilla ihmisillä olisi narkolepsian esiintyminen kasvanut H1N1-pandemian aikana. En ole asiantuntija, joten en osaa sanoa, että onko tämä teoria myöhemmin kumottu. Tässä on kuitenkin yksi artikkeli, jossa asiaa puntaroidaan.

 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Narkolepsiathan eivät johtuneet H1N1-_rokotteesta_ vaan sen tehosteaineista yhteydessä tiettyyn geneettiseen ominaisuuteen. Ei se tilanne olisi jatkamalla testejä käytännössä muuttunut mihinkään.
Olisiko siltä narkolepsian aiheuttaneelta tehosteaineelta voinut välttyä, kun otti rokotteen?
Toki voihan sitä väittää ettei tupakkakaan ole myrkyllistä vaan sen sisältämät terva, häkä ja nikotiini.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Olisiko siltä narkolepsian aiheuttaneelta tehosteaineelta voinut välttyä, kun otti rokotteen?
Toki voihan sitä väittää ettei tupakkakaan ole myrkyllistä vaan sen sisältämät terva, häkä ja nikotiini.

Siltä ei käytännössä olisi voitu välttyä testaamalla. Aloittaja oli sitä mieltä, ettei ollut testattu asianmukaisesti.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Laitetaan nyt kuitenkin ihan virallinenkin lähde tuolle H1N1 ja narkolepsia jutulle.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Ai kato täällä on tätä porukkaa liikkeellä. Ettekö voisi mennä kaatamaan 5g tolppia ja lukemaan magneettimediaa? Pitääköhän vielä tutkimuksissa todeta, ettei rokote aiheuta autismia ja kysyä Andrew Wakefieldin kantaa asiaan?

Kyllä rokotteet aiheuttavat joillekin ihmisille ongelmia. Ne saattavat olla vakavia, mutta se ei tarkoita sitä, että rokotteet ovat automaattisesti vaarallisia ja niitä kannattaa pelätä.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Sitä olen myös ihmetellyt, että rokotevastaisuus on aika isoa th:n henkilökunnan keskuudessa.

Tämä on mielenkiintoista ja olen itsekin kuullut, että sairaanhoitajat ja lääkärit jättävät rokotteita ottamatta. Mikä lie taustalla?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Tämä on mielenkiintoista ja olen itsekin kuullut, että sairaanhoitajat ja lääkärit jättävät rokotteita ottamatta. Mikä lie taustalla?
Näkevät liikaa yksittäistapauksia. Vai onko se niin, että jos lääkäreistä löytyy enemmän kuin kaksi rokote vastaista henkilöä niin se on hämmentävän paljon?
 
Suosikkijoukkue
KK
En minä rokotetta pelkää. Yksi syy ihmisten immuniteetin puutteeseen on liika hygienia, antibiootit ja rokotukset. Toki virukset ovat eri asia, mutta viruksen saadessaan ihmisen immuniteetti esim bakteereja vastaan pienenee. Virus muuntautuu tuon tuosta. Itse uskon enemmän immuniteettiin, kuin rokotukseen vaikka siinä muutama ihminen väestöstä kuolisi.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siltä ei käytännössä olisi voitu välttyä testaamalla. Aloittaja oli sitä mieltä, ettei ollut testattu asianmukaisesti.
Eli rokotteen kaikkia haittavaikutuksia ei ollut tiedossa, kun se piti tuoda niin nopeasti markkinoille. Sama on mahdollista ja jopa erittäin todennäköistä mahdollisen koronarokotteen kanssa. Lääkkeissä ja rokotteissa on aina omat sivuvaikutuksensa, jotka uusien kohdalla eivät ole kaikki heti tiedossa. Mun mielestä hyvinkin perusteltua miettiä niiden ottamista ensimmäisten joukossa, jos ei kuulu riskiryhmään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Olet kirjoittanut ihan asiaa rokotteen riskeistä, muttu tunnut vähättelevät COVID-19:n riskejä. Nämä kun ovat vaakakupissa, kun vaikkapa laajoja rokotusohjelmia tietyn kestoisen testauksen jälkeen harkitaan.
Luuletko että jos sika-rokotteesta olisi löydetty yhteys narkolepsiaan ja siitä olisi tiedotettu, että saattaa aiheuttaa narkolepsiaan, niin sitä olisi kukaan ottanut? Nyt sieltä on taas tulossa rokote minkä pitkäaikais vaikutuksia emme tiedä, vasta kun paska on tuulettimessa. Kyllä varmasti kaikki rokotteet testataan laajasti, mutta kuten sanoin, lapsien kohdalla testaus on hyvin vaikeaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös