Koronavirus (COVID-19) – pelkkä räkäyskä vai ihmiskunnan loppu?

  • 8 890 860
  • 81 125

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luulisi, että tavallisen influenssan aiheuttamat kuolemat ovat vähentyneet, koska nyt eletään ihmiskunnan historiassa ensimmäistä kertaa niin, että valtaosa pesee kädet mm. vessakäynnin jälkeen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Niin, kaikki kuolemme joskus, kuulemma. En vielä itse ole kokenut, joten en osaa varmaksi sanoa, mutta vaikka isossa kuvassa vanhukset ovatkin noissa paikoissa ns. loppusijoituksessa ja kuolla kupsahtelevat milloin mistäkin syystä, niin kai hekin ovat oikeutettua hyvään hoitoon. Ja siihen hoitoon kuuluu se, että ettei heitä altistettaisi ehdoin tahdoin millekään herkästi leviävälle tappajavirukselle sen takia, että jossain ei ole ollut halua hommata tarpeellisia suojavälineitä, koska se maksaa. Toki jos perheessä ja perseessä jyllää norovirus, niin silloinkin on hyvä jäädä kotiin, eikä mennä mummua, tai pappaa katsomaan. Eli sen verran vastuuta myös meille kansalaisille.
Ainakin Kiuruvedellä se oli uusi asukas, joka oireettomana tartutti muut, eikä hoitohenkilökunta. Muista paikoista en tiedä.

Tänne pohjolaan saapui tieto siitä, että tauti tarttuu myös oireettomasta jotenkin vähän jälkijunassa, joten tarvittavia varotoimenpiteitä ei tehty.
 

hiitti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United
Ja sitten kotimaan uutisiin...
Uudenmaan maakunnan Berliinin muuria ollaan murtamassa, siis eristystä purkamassa. Tai tällaisia ajatuksia pääministeri eilen heitti A-Studiossa. Päivämäärä olisi 19.4. kuten alunperin asetettiin. Miten palstaväki näkee tämän? Too soon?
Ihan hyvä vaan niin nähdään missä mennään.

Onhan se toki sitten vittumaista jos alkaa leviämään hullusti mutta jotenkin epäilen sitä.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos tuolta katsoo, niin jäädään kyllä valovuosi noista lukemista. Ei toi mikään raamattu ole, mutta arvostettu yliopisto kuitenkin. Jenkkeihin ennustetaan 60000 kuolemaa. Toki omasta mielestänikin tuo ennustettu kuolinmäärä Suomeen liian pieni.
Tartuntojen kokonaismäärästä ei ole missään vahvaa tietoa, joten tällä hetkellä kuolleisuus% on vain valistunut arvaus. Kiinan luvut on propagandaa ja ainoastaan Koreassa ollaan vähän siellä suunnalla miten testausta pitäisi tehdä. Jos E-Korean 0,6% on se oikea, niin meidän arviot on 6x alakanttiin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ja sitten kotimaan uutisiin...
Uudenmaan maakunnan Berliinin muuria ollaan murtamassa, siis eristystä purkamassa. Tai tällaisia ajatuksia pääministeri eilen heitti A-Studiossa. Päivämäärä olisi 19.4. kuten alunperin asetettiin. Miten palstaväki näkee tämän? Too soon?

Monissa EU-maissa samoja ajatuksia, joskin päivämäärät poikkeavat. Eilen WHO:n Euroopan pomo Hans Henri P. Kluge oli suunnilleen sitä mieltä, että jos jotain tehdään, rajoituksia tulisi kiristää vähäksi aikaa. Toisissa medioissa sama on lievemmin eli ei tule lieventää nyt.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Luulisi, että tavallisen influenssan aiheuttamat kuolemat ovat vähentyneet, koska nyt eletään ihmiskunnan historiassa ensimmäistä kertaa niin, että valtaosa pesee kädet mm. vessakäynnin jälkeen.

Tämän kevään influenssakausihan kuivui Suomessa hetkessä tosi pieneen, siitä oli eilen jotain kuviakin. Juurikin mm. siitä syystä, että ihmiset huolehtivat asioista paremmin - myös eristäytyminen toki vaikuttaa tähänkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
THL ilmoittaa 118 uutta tartuntaa, eli samankaltainen lasku kuin HUS:n luvuissa, vaikka eivät ihan samalla kaavalla tulekaan. @Sistis uskalletaanko me jo ottaa rennommin, vai seurataanko vielä pari päivää varmuuden vuoksi? Nyt näyttäisi prosentuaaliset päivälisäykset jäävän reilusti alle 10%, tänään jopa alle 5%. Ruotsissa mentiin vastaavassa vaiheessa (kaksi viikkoa sitten) säännöllisesti yli 10% lukemissa. Optimistina saatan innostua liian helposti.

Vaikea sanoa. Mikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen, etenkään tulevan.

Nyt oli ensimmäinen päivä, jolloin jäätiin selvästi Ruotsin parin viikon takaisesta jälkeen. Mutta odotetaan jokunen päivä, ennen kuin huokaistaan helpotuksesta.

Euroopan pahimmat pesäkkeet, eli Italia, Espanja. Ranska ja Saksa ovat kaikki tilastojen mukaan menossa alaspäin. Kaikilla näyttäisivät uudet tapaukset olevan merkittävässä laskussa jo useamman päivän ajan (keskiarvotettuna).

Kuolemantapaukset kääntyvät laskuun kunnolla ehkä parin viikon sisällä, jos tuo trendi säilyy.
 

RaikkA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässässäsäsä
Pudotus oli odotettavissa, koska 4.4. ennätystä seuranneet testimäärät ovat olleet pienempiä.
Veikkaan, että nuo 4.4. isot testimäärät johtuvat yksityiseltä puolelta tulleista tiedoista. Samana päivänähän ilmoitettiin tähän mennessä suurin lukema uusia tapauksiakin ja näitä oli merkattu jopa kahden viikon päähän.

Mehiläinenhän sai 2.4. tulokset ensimmäisestä Koreaan lähetetystä erästä.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Tai tällaisia ajatuksia pääministeri eilen heitti A-Studiossa. Päivämäärä olisi 19.4. kuten alunperin asetettiin. Miten palstaväki näkee tämän? Too soon?

Liian aikaisin. Heti, kun jonkun puoli huolimattoman käppyrän ja barometrin näyttäessä jotain tasannetta tarttuneisuuden suhteen, niin heti ollaan voitonjuhlissa ja karavaanarit on lanttu punaisena jonottamassa Uudenmaan rajalla pääsyä landelle kuin venäläisrekat Imatralla ennen vanhaan niin, että Tuusulanväylät ovat turvoksissa. Sitten sairastuu rehupuntit kehäkolmosen ulkopuolella, mutta se nyt lienee mökkeilykauden aloitukseen vähäpätöisempi uutinen.
 

Rambokala

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Tartuntojen kokonaismäärästä ei ole missään vahvaa tietoa, joten tällä hetkellä kuolleisuus% on vain valistunut arvaus. Kiinan luvut on propagandaa ja ainoastaan Koreassa ollaan vähän siellä suunnalla miten testausta pitäisi tehdä. Jos E-Korean 0,6% on se oikea, niin meidän arviot on 6x alakanttiin.
Etelä-Korean kuolleisuushan on tosiaan nykyään virallisten lukujen mukaan 2% pintaan, tuo 0,6% on historiaa. Toki vaikka sielläkin on testattu hirmuisesti, niin varmaasti aika iso määrä tapauksia jäänyt löytämättä, joten tuokaan ei mikään totuus ole. Kuten ei ole missään.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Sako

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Niin, kaikki kuolemme joskus, kuulemma. En vielä itse ole kokenut, joten en osaa varmaksi sanoa, mutta vaikka isossa kuvassa vanhukset ovatkin noissa paikoissa ns. loppusijoituksessa ja kuolla kupsahtelevat milloin mistäkin syystä, niin kai hekin ovat oikeutettua hyvään hoitoon. Ja siihen hoitoon kuuluu se, että ettei heitä altistettaisi ehdoin tahdoin millekään herkästi leviävälle tappajavirukselle sen takia, että jossain ei ole ollut halua hommata tarpeellisia suojavälineitä, koska se maksaa. Toki jos perheessä ja perseessä jyllää norovirus, niin silloinkin on hyvä jäädä kotiin, eikä mennä mummua, tai pappaa katsomaan. Eli sen verran vastuuta myös meille kansalaisille.

Ehdottomasti ovat oikeutettuja hyvään hoitoon ja siihen, että elämä jatkuu niin pitkään kuin se on jatkuakseen. Lähinnä hain tällä juuri sitä, että toivoisinkin vastaisuudessakin myös varovaisuutta hoitokodeissa vieraillessa ja että sinne ei nyt välttämättä tarttisi lähteä jos on "vain pientä lenssua tässä".
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Omat havaintoni kertovat että ihmiset käyttäytyisivät kaupassa ja muutenkin ihmisten ilmoilla pääsääntöisesti hyvin. Itse olen käynyt viimeiseen pariin viikkoon ainoastaan kerran kaupassa, tämä tapahtui eilen. Vanhuksia oli jonkun verran liikkeellä, todella monella oli hanskat ja turvavälit piti. Esimerkiksi kun itse arvoin ostoksiani hyllyjen välissä niin huomasin kahdesti että toinen asiakas odotti muutaman metrin päässä poistumistani jotta pääsi itse töllistelemään samoja tuotteita.

Ulkoilemassa vanhuksia näkee myös paljon mutta ei kai siinä ole mitään pahaa. Enimmillään pareina pääsääntöisesti menevät ja jos kyseessa on muutenkin saman katon alla asuva pariskunta niin tartunnan mahdollisuuden kasvaminen on nolla.

En ole nähnyt käytännössä lainkaan mitään erittäin huonoa toimintaa. Tietysti ihmiset ovat huolimattomia ja tilanne voi joskus unohtua jolloin tulee tehtyä jotain ei toivottua, tämä on inhimillistä. Mietin vaan että asuuko Raumalla huomattavan fiksua porukkaa kun lukee esimerkiksi täältä joitain kommentteja kuinka iso osa ihmisistä ei välitä koronakielloista ja kehoituksista yhtään.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Ja sitten kotimaan uutisiin...
Uudenmaan maakunnan Berliinin muuria ollaan murtamassa, siis eristystä purkamassa. Tai tällaisia ajatuksia pääministeri eilen heitti A-Studiossa. Päivämäärä olisi 19.4. kuten alunperin asetettiin. Miten palstaväki näkee tämän? Too soon?

Ainakin toukokuun puoliväliin voitaisiin jatkaa jos kerran se epidemiapiikki osuu huhtikuun loppuun / toukokuun alkuun. Jossei nyt joka pisteellä enää poliiseja niin ainakin isommilla väylillä ja sakotuskynnystä turhista matkoista voisi madaltaa.
 

Liukumessias

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ja sitten kotimaan uutisiin...
Uudenmaan maakunnan Berliinin muuria ollaan murtamassa, siis eristystä purkamassa. Tai tällaisia ajatuksia pääministeri eilen heitti A-Studiossa. Päivämäärä olisi 19.4. kuten alunperin asetettiin. Miten palstaväki näkee tämän? Too soon?

Ymmärrettävää että Uudenmaan eristystä ollaan purkamassa, mutta kyllähän se herkästi johtaa muualla Suomessa tilanteen heikkenemiseen. Sitä tässä kai haetaan, että tasapainoillaan terveydenhuoltokapasiteetin sietorajan tuntumassa ja odotetaan hiljalleen immuniteetin kehittymistä. Itse ehkä olisin toivonut aggressivisempaa, taudin tukahduttamiseen perustuvaa lähestymistä, sillä näkisin että rajoituksien purkaminen varhaisessa vaiheessa lähinnä pitkittää vallitsevaa tilannetta koko maassa.

Immuniteettiin liittyen, Etelä-Koreassa uutisoitiin 51 tapausta, jossa Covid-19:n sairastaneet saivat uudelleen tartunnan. Syy tälle epäselvä ja asiaa tutkitaan. Yhtenä mahdollisuutena (monista teorioista) pidetään sitä, että lievemmän tautimuodon sairastaneet eivät saisi kovin pitkäkestoista immuniteettia koronaa vastaan, mikä olisi toki tyypillistä useimmille muille koronaviruksille. Forbesin artikkeli aiheesta kiinnostuneille.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Avalanche
Omat havaintoni kertovat että ihmiset käyttäytyisivät kaupassa ja muutenkin ihmisten ilmoilla pääsääntöisesti hyvin. Itse olen käynyt viimeiseen pariin viikkoon ainoastaan kerran kaupassa, tämä tapahtui eilen. Vanhuksia oli jonkun verran liikkeellä, todella monella oli hanskat ja turvavälit piti. Esimerkiksi kun itse arvoin ostoksiani hyllyjen välissä niin huomasin kahdesti että toinen asiakas odotti muutaman metrin päässä poistumistani jotta pääsi itse töllistelemään samoja tuotteita.
Itse mitä olen kuullut kaupassa töissä olleilta, niin aivan kusipäistä porukkaa on osa asiakkaista tällä hetkellä. Eivät välitä työntekijöiden turvallisuudesta pätkääkään, vaan aivan surutta tullaan iholle kysymään että miksi minun suosikki maksalaatikkoni on loppu ja yskitään ja pärskitään miten sattuu, pahimmillaan päin naamaa.

Todennäköisesti suurin osa käyttäytyy hyvin, mutta tässäkin asiassa äänekäs vähemmistö pilaa kaikkien maineen.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Omat havaintoni kertovat että ihmiset käyttäytyisivät kaupassa ja muutenkin ihmisten ilmoilla pääsääntöisesti hyvin. Itse olen käynyt viimeiseen pariin viikkoon ainoastaan kerran kaupassa, tämä tapahtui eilen. Vanhuksia oli jonkun verran liikkeellä, todella monella oli hanskat ja turvavälit piti. Esimerkiksi kun itse arvoin ostoksiani hyllyjen välissä niin huomasin kahdesti että toinen asiakas odotti muutaman metrin päässä poistumistani jotta pääsi itse töllistelemään samoja tuotteita.

Ulkoilemassa vanhuksia näkee myös paljon mutta ei kai siinä ole mitään pahaa. Enimmillään pareina pääsääntöisesti menevät ja jos kyseessa on muutenkin saman katon alla asuva pariskunta niin tartunnan mahdollisuuden kasvaminen on nolla.

En ole nähnyt käytännössä lainkaan mitään erittäin huonoa toimintaa. Tietysti ihmiset ovat huolimattomia ja tilanne voi joskus unohtua jolloin tulee tehtyä jotain ei toivottua, tämä on inhimillistä. Mietin vaan että asuuko Raumalla huomattavan fiksua porukkaa kun lukee esimerkiksi täältä joitain kommentteja kuinka iso osa ihmisistä ei välitä koronakielloista ja kehoituksista yhtään.

Eilen meinasi mennä painiksi kauppareisulla kun hedelmä hyllyllä toveri rupesi minua kohtaan puhaltamalla aukomaan hedelmäpussia. En hirveästi pidä siitä että missään tilanteessa sylki lentää kohti, mutta kun liikkeellä on maailman pysäyttävää kulkutautia niin huomasin raivostuvani aika herkästi. Sain kuitenkin hillittyä itseäni sen verran että palaute toverin toiminnasta pysyi vain sanallisena.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Influenssan ja koronan erot melko suuria kun hoivakotia miettii. Influenssa vie tasaiseen tahtiin yksittäisiä vanhuksia silloin tällöin. 1 kpl per viikko lähes läpi vuoden. Siitä syntyy pitkässä juoksussa suhteellisesti iso ruumiskasa, mutta kasaksi ei ehdi kuitenkaan käytännössä muodostua, koska kerralla ei lähde samaan rytäkkään kovin montaa. Korona kun iskee, niin helposti lähtee samasta paikasta kymmenkunta alta viikkoon. Jenkeissä oli yksi hoivakoti josta kuoli lähes kaikki asukkaat kerralla. Tarttuvuus toista luokkaa ja on tuo hieman ärhäkämpi kuin influenssa, jonka vaaroja ei myöskään ole syytä vähätellä, mutta ei ole verrannollinen koronaan tässä vaiheessa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Eilen meinasi mennä painiksi kauppareisulla kun hedelmä hyllyllä toveri rupesi minua kohtaan puhaltamalla aukomaan hedelmäpussia. En hirveästi pidä siitä että missään tilanteessa sylki lentää kohti, mutta kun liikkeellä on maailman pysäyttävää kulkutautia niin huomasin raivostuvani aika herkästi. Sain kuitenkin hillittyä itseäni sen verran että palaute toverin toiminnasta pysyi vain sanallisena.
Eipä moisesta ole mitään järkeä hermostua. Ajatuksissaan kun on, niin meistä jokainen tekee virheitä. Varsinkin kun on koko elämänsä tottunut olemaan kaupoissa rennosti, niin välillä koronasäännöt saattaa unohtua. Enemmän minua ärsyttää tyypit jotka alkaa heti hyppiä silmille tai katsoo kiukkuisesti jos vahingossa rikkoo maagista turvaväliä. Muistetaan nyt vaan, ettei itsekään olla täydellisiä ja että tilanne on kaikille uusi ja outo.
 

Saxon-747

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chelsea
Eipä moisesta ole mitään järkeä hermostua. Ajatuksissaan kun on, niin meistä jokainen tekee virheitä. Varsinkin kun on koko elämänsä tottunut olemaan kaupoissa rennosti, niin välillä koronasäännöt saattaa unohtua. Enemmän minua ärsyttää tyypit jotka alkaa heti hyppiä silmille tai katsoo kiukkuisesti jos vahingossa rikkoo maagista turvaväliä. Muistetaan nyt vaan, ettei itsekään olla täydellisiä ja että tilanne on kaikille uusi ja outo.

Normi oloissakin hermostun jos joku päättää alkaa puhkua sylkeä minua kohtaan... Eli olisimme vaihtaneet muutaman sanan ilman koronaakin.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Immuniteettiin liittyen, Etelä-Koreassa uutisoitiin 51 tapausta, jossa Covid-19:n sairastaneet saivat uudelleen tartunnan. Syy tälle epäselvä ja asiaa tutkitaan. Yhtenä mahdollisuutena (monista teorioista) pidetään sitä, että lievemmän tautimuodon sairastaneet eivät saisi kovin pitkäkestoista immuniteettia koronaa vastaan, mikä olisi toki tyypillistä useimmille muille koronaviruksille. Forbesin artikkeli aiheesta kiinnostuneille.
Jos tämä pitää paikkansa, niin erinomaisen paska uutinen. Se tarkoittaisi, että korona-skeidaa riittää aina rokotteeseen asti eli 1½ vuotta!
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Nyt ei ole varaa lipsuilla ja viettää pääsiäistä kaveriporukoissa

"Olemme pysytelleet kotona, pitäneet etäisyyttä ja pesseet kätemme karheiksi, mutta nyt alkaa olla ikävä perhettä ja kavereita. Eikö heitä voisi jo kutsua vaikka pääsiäisaterialle?

Ei, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylilääkäri Hanna Nohynek.

”Jos nyt alamme lipsuilla, meillä voi olla edessämme sama tilanne kuin Ruotsissa tai Britanniassa.”

Hän tietää mistä puhuu, sillä hän on itse juuri toipumassa taudista."

Samaa sanoo sosiologian dosentti Kaisa Kuurne.

”Elämme historiallista hetkeä, joka vaatii kollektiivista sinnikkyyttä. Meidän pitää nyt ylittää itsemme. Muuten voimme tosiaankin pilata sen, mitä olemme kolmen viikon kamppailulla saavuttaneet.”

 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Yliopistot ja ammattikorkeat päättivät että tänä vuonna ei sitten järjestetä perinteisiä pääsykokeita lainkaan. Tilalle yritetään kehittää jonkinlaisia etäkokeita, harkitaan suoraan yo-papereilla otettavien osuutta tarkkaan ja lisäksi huomioidaan avoimen väylä. Turha sanoa, että varsin ison abijoukon suunnitelmat menevät uusiksi, osalla jo toista kertaa (kirjoitusten aikaistaminen). Armotonta kilpailua tiedossa. Toivottavasti etäkokeissa ei fuskulla voiteta.
 

Keskiviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kuopion KalPa
Se mikä ei tapa, se vahvistaa. Jos taas et haavoitu kunnolla, niin et myöskään vahvistu.
Pitää sairastaa kunnolla itku silmässä, niin sen jälkeen saa immuniteetin.
 

rasmus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Pool, Konalan Pallo
Markettien kärryjä kun seuraa, ei voi välttyä ajatukselta, että kodeissa tehdään safkat koko suvulle, mammat ja papat mukaan lukien. Toivottavasti jengi nyt tajuaa, että tänä pääsiäisenä perinteet on syytä heivata roskikseen. Kenties jussina sitten voidaan kokoontua yhteisen pöydän ääreen nauttimaan grilliherkuista ja hyvästä seurasta. Itsellänikin on jo ikävä iäkästä äitiäni, mutta vielä täytyy odottaa, että pääsee käymään hänen luonaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös