Työhaastattelun syvin olemus

  • 518 818
  • 1 686

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Älypuhelimella pärjää oikein hyvin, kuvan laatu ei tässä ole mitenkään oleellinen, kunhan jotain näkyy ja ääni kuuluu. Laitan tähän uudestaan aiemmin tähän ketjuun postaamani vinkit, jotka perustuvat osin näiden videohaastattelujen tsiigailuun ja osin joskus itse hakiessani hr:stä tiskin alta saamiini vinkkeihin:
:
- Katso kameraan
- Älä lue paperista
- Vastaa siihen mitä kysytään, vaikka mieli tekisi kertoa itsestä kaikkea muuta mielestäsi oleellista
- Älä ylitä annettua aikarajaa (jos aika loppuu, älä puhu nopeammin, vaan puhu vähemmän)
- Jaottele sanottavasi selkeiksi pointeiksi, esim kolme pointtia (jos kysytään, miksi joukkue x on hyvä jengi, niin vastaus voisi kuulua, että ensinnäkin hyökkäys on sitä ja tätä, toisekseen puolustus on tätä ja tuota ja sokerina pohjalla valmennus on saanut joukkueen pelitavan kuntoon.)
- Ole rento mutta asiallinen.
- Ja kertauksena: vastaa kysymyksiin!

Tsemppiä ja yleensä noissa voi sen vastauksen nauhoittaa niin monta kertaa kuin haluaa, joten iisisti ja rauhassa vaan. Ei ole kiire.
Melkeinpä voisi sanoa et oisit näillä ohjeilla jo täydellinen tuohon rekrytoineen firman vidohaastattelijaksi. Aikalailla noiden ohjeiden perusteella tuli mentyä ja ilmeisesti meni ihan hyvin hommat kun ensi viikolla pitääsi vielä käydä paikan päällä. Itse uskaltaisin sanoa vielä sen et kannattaa ottaa joku toinen kuvaamaan tuo homma, varmuuden vuoksi (oli se sitten se kauniimpi puolisko tai paras kaveri). Ja jos pätevyyksiä kysytään ja niitä kortteja on vino pino, niin itse ainakin säästin aikaa ja pistin kaikki siististi pöydälle ja kuvasin sitä kautta ne.

Sen lisäisin myös et jos ei oo yhtään varma mitä tekee, niin kannattaa vähän tehdä muistiinpanoja ja vilkuilla niitä ennen kuvaamisia. Kameraan päin katsoessa kannattaa ehkä vähän hymyilläkkin ja muutenkin kehua itseään (tämä on itselle se heikko kohta), tosin siinä vaiheessa kun kysyttiin et "mitkä ovat omasta mielestäsi kehityksen alaisia kohteita" niin oli helppoa vastata suoraan et vaatimattomuus, oon surkea ottamaan kehuja vastaan.

Voin kyllä sanoa et stressasi aivan vittuna tuon teko. Siitä kertoo sekin et kuvaushenkilö joka oli apuna, sanoi suoraan et loppua kohden muutuin rennommaksi ja meni aikalailla ekoilla otoksilla, se missä ekaan meni lähemmäksi 5... kaippa tuo videohaastatteleminen on sitten tulevaisuudessa yleistyvämpää.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kertokaas nyt tyhmälle rautalangasta vääntäen, että miten lomarahat lasketaan... Ei ole vuosiin ja vuosiin näiden kanssa tarvinnut pelailla ja nyt mahdollisesti työpaikka vaihtumassa jolloin myös TES vaihtuu. Uusi TES olisi Paltan alaisuuteen kuuluva. Sivulla 39 kerrotaan lomarahasta seuraavaa:

"Kuukausipalkkaisen työntekijän lomaraha on tämän sopimuksen 33 §:ssä olevan taulukon A tarkoittamassa tapauksessa 4 prosenttia, taulukon B tar-koittamassa tapauksessa 5 prosenttia ja taulukon C tarkoittamassa tapauksessa 6 prosenttia lomarahan maksukuukautta edeltävän kuukauden kuukausipalkasta kerrottuna täysien lomanmääräytymiskuukausien luku-määrällä"

Itse kuuluisin nimenomaan tähän sivulla 36 esitettyyn taulukkoon A. Jos nyt oletetaan, että kuukausipalkkani on 3000 euroa ja täysiä lomanmääräytymiskuukausia ensi kesän lomakaudelle tulisi kolme (koska työsuhde alkaisi vasta helmikuussa) niin onko oikea laskentakaava:

- 4 prosenttia 3000 eurosta = 120e
- täysiä lomanmääräytymiskuukausia = 3
- lomaraha = 3 x 120e = 360e

Vaiko jotain ihan muuta?

Linkki Paltan TES:n.

Edit: lisäksi sivulla 35 mainittava vuosilomalisä on terminä hieman tuntematon ja sekava itselleni - googlettelunkaan perusteella en nyt satavarmaa käsitystä saanut mikä tämä _vuosilomalisä_ ihan tarkalleen ottaen on...
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Kipa84

Tarkemmin asiaan perehtymättä laskelmasi näyttää oikealta mun silmään. Jos siis lomapalkka maksetaan esim heinäkuussa, niin tuon mukaan se olisi 4% kesäkuun palkasta kerrottuna kolmella.

Vuosilomalisällä kaiketi tarkoitetaan sitä, että kun lomarahat maksetaan peruspalkasta ja jos saat siihen päälle vaihtelevan määrän erilaisia lisiä, niin niistä lisistä lasketaan keskiarvo ja siitä sitten keskiarvosta esim 50% lyödään lomarahojen päälle lisää. Laskentatavan vedin hatusta, mutta jollain systeemillä se lasketaan siis pelkistä lisistä.
 
Huomenna ja ylihuomenna olisi kaksi työhaastattelua kahteen eri firmaan. Olen itse haastatellut reilua kymmentä henkilöä kun olen toiminut tiiminvetäjän nykyisessä työpaikassa, mutta silti en koe osaavani kaikkia ns. oikeiden työhaastattelujen metkuja.

Olen itse valinnut haastatteluun ne, jotka CV:n perusteella voisin palkata, ja haastattelussa miettinyt kuka henkilönä sopisi parhaiten työhön. Tämä lienee ihan yleinen käytäntö?

Itse en ole kysellyt mitään "Missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua?" -kysymyksiä, vaan lähinnä teknistä osaamista. Lisäksi poristu niitä näitä ja koittanut vähän saada persoonasta selvää.

Onko haastattelut yleensä tuommoisia vai onko jotain mihin tulisi kiinnittää huomiota?
 

Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Arsenal FC
Onko haastattelut yleensä tuommoisia vai onko jotain mihin tulisi kiinnittää huomiota?

Sanoisin että pääasiassa tuollaisia. Mutta se työ jota haetaan vaikuttaa varmasti aika paljon siihen mihin keskitytään. Tarvitseeko olla jotain tiettyä osaamista vai pitääkö vain olla hyvä tyyppi? Olen haastatellut käytännössä vain paikkoihin joissa riittää että on hyvä tyyppi. Tälloin haastattelu pääasiassa on juurikin vain keskustelua eikä kauheasti mietitä mitä tehdään viiden vuoden kuluttua. Itse kiinnitän huomiota henkilön historiaan sen verran että onko siellä selkeitä katkoja joihin ei papereista löydy selitystä ja näistä kyselen yleensä että mitä on silloin tehnyt. Joko siellä on jotain mitä koitti salailla tai sitten niille on ihan loogisia syitä.
 

Mechalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Idän ihme, Honka
Itsehän olen aina miettinyt nimenomaan kysyväni sellaisia kysymyksiä jotka liittyvät haettavaan työtehtävään, ja omia vahvuuksiani verrattuna kokeneempiin työntekijöihin työnantajan näkökulmasta katsottuna. Nytkin olen hakenut muutamaan oman alani työpaikkaan, joista toisesta saatan saada lähiaikoina vastauksen.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Eilen oli varsin hauska työhaastattelu. Kesti liki kolme tuntia, jonka päätteeksi lyötiin kättä päälle. Hyvin pelasi kemiat tämän haastattelijan kanssa, ja odotankin tulevan työn olevan todella antoisaa.

Ensin haastattelija esitteli yrityksen, sitten käytiin työhistoriaa läpi, ja tein sellaisen nopean kirjallisen tehtävän, jossa testattiin alan perusasioita. Tämän jälkeen haastattelija sitten heitti ns vapaalle, ja sovittiin työn keskeiset ehdot ja aloitusaika.

Monta haastattelua olen käynyt aikaisemmin, mutta tämä oli ihan omassa kastissaan.
 

Emiiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työnantaja sanoo Tampereella koulunsa juuri päättäneelle data scientistille että mitä toivot palkaksi? Evästää antamaan jonkun summan saatesanoilla: " Meillä on Pääkaupunkiseudun palkat täälläkin, haluamme että henkilöstö voi hyvin". Olisko 4500€ liikaa pyydetty? nimim. Kaverin puolesta kyselen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Eilen oli varsin hauska työhaastattelu. Kesti liki kolme tuntia, jonka päätteeksi lyötiin kättä päälle. Hyvin pelasi kemiat tämän haastattelijan kanssa, ja odotankin tulevan työn olevan todella antoisaa.

Ensin haastattelija esitteli yrityksen, sitten käytiin työhistoriaa läpi, ja tein sellaisen nopean kirjallisen tehtävän, jossa testattiin alan perusasioita. Tämän jälkeen haastattelija sitten heitti ns vapaalle, ja sovittiin työn keskeiset ehdot ja aloitusaika.

Monta haastattelua olen käynyt aikaisemmin, mutta tämä oli ihan omassa kastissaan.
Oliko edellinen työsi määräaikainen kun viime vuoden loppupuolella kirjoittelit saaneeksi työpaikan?
Kun itse olen käynyt läpi työhakemuksia niin yksi tärkeä kriteeri on aina ja aina tulee olemaan myös aiempien työsuhteiden kesto.
Ymmärrän että nuorilla ei voi olla kauhean pitikin työsuhteita takana. Jos työuraa takan esim 10 vuotta eikä missään ole viihtynyt yli vuotta niin roskiin vaan hakemus.
Yksi tärkeä tekijä on myös työntekijän sitoutuminen yritykseen.
 

julle-jr

Jäsen
Oliko edellinen työsi määräaikainen kun viime vuoden loppupuolella kirjoittelit saaneeksi työpaikan?
Kun itse olen käynyt läpi työhakemuksia niin yksi tärkeä kriteeri on aina ja aina tulee olemaan myös aiempien työsuhteiden kesto.
Ymmärrän että nuorilla ei voi olla kauhean pitikin työsuhteita takana. Jos työuraa takan esim 10 vuotta eikä missään ole viihtynyt yli vuotta niin roskiin vaan hakemus.
Yksi tärkeä tekijä on myös työntekijän sitoutuminen yritykseen.
Mulle sanottiin kerran haastattelussa, että haluavat henkilön, joka sitoutuu pidemmäksi aikaa. Vastasin, että minulle sopisi loistavasti sellainen, että teemme ensin vaikka kolmen tai viiden vuoden määräaikaisen sopimuksen, jonka jälkeen se muuttuu toistaiseksi voimassa olevaksi. Ja että määräaikaisuuden aikana kummallakaan ei ole oikeutta sopimuksen purkamiseen. Jos purku halutaan tehdä, te maksatte kuitenkin sen kolmen tai viiden vuoden palkan ja minä vastaavasti maksan jonkun ennalta sovitun sakon jos minä haluan lähteä.

Vastaus oli, että ei sellaista voi tehdä, irtisanomisaika on koeajan jälkeen työnantajan puolelta 1 kk jne. Tähän vastasin, että älkää puhuko mulle sitoutumisesta, jos itse olette sairaalloisen sitoutumiskammoisia. Sain paikan.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Oliko edellinen työsi määräaikainen kun viime vuoden loppupuolella kirjoittelit saaneeksi työpaikan?
Kun itse olen käynyt läpi työhakemuksia niin yksi tärkeä kriteeri on aina ja aina tulee olemaan myös aiempien työsuhteiden kesto.
Ymmärrän että nuorilla ei voi olla kauhean pitikin työsuhteita takana. Jos työuraa takan esim 10 vuotta eikä missään ole viihtynyt yli vuotta niin roskiin vaan hakemus.
Yksi tärkeä tekijä on myös työntekijän sitoutuminen yritykseen.

Ei ollut määräaikainen, mutta sellainen työ, että oli helppo perustella miksi ei ole mielenkiintoa olla siinä pidempään. Ammatillista haastetta, sekä kehittymismahdollisuuksia ei ollut tarjolla. Juurikin pitempi sitoutuminen tähän uuteen työhön kiinnostaa.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko edellinen työsi määräaikainen kun viime vuoden loppupuolella kirjoittelit saaneeksi työpaikan?
Kun itse olen käynyt läpi työhakemuksia niin yksi tärkeä kriteeri on aina ja aina tulee olemaan myös aiempien työsuhteiden kesto.
Ymmärrän että nuorilla ei voi olla kauhean pitikin työsuhteita takana. Jos työuraa takan esim 10 vuotta eikä missään ole viihtynyt yli vuotta niin roskiin vaan hakemus.
Yksi tärkeä tekijä on myös työntekijän sitoutuminen yritykseen.

Jos vuoden välein vaihtaa duunia, on se tietysti vähän huono merkki, mutta kyllä minusta vielä huonompi on se, että jumittaa samassa duunissa samalla työnantajalla loputtoman pitkään. Jos minulle tulee hakemus, jossa vaikkapa viisikymppisellä hakijalla on kaksi työsuhdetta alla, niin ei kyllä sekään oikein eteenpäin menevää kuvaa anna.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Jos vuoden välein vaihtaa duunia, on se tietysti vähän huono merkki, mutta kyllä minusta vielä huonompi on se, että jumittaa samassa duunissa samalla työnantajalla loputtoman pitkään. Jos minulle tulee hakemus, jossa vaikkapa viisikymppisellä hakijalla on kaksi työsuhdetta alla, niin ei kyllä sekään oikein eteenpäin menevää kuvaa anna.

Ehkä sitä voi myös kuunnella mitä hakijalla on sanottavaa, tai lukea edes hakemuskirje läpi kunnolla? Toki haastatteluun ei välttämättä pääse, jos kovasti painotetaan työsuhteiden pituuksia, ja hakijalla on vain lyhyitä työsuhteita.

Sitten taas toisaalta kymmenen vuoden mittaisten työsuhteiden jäljiltä saattaa olla monipuolista osaamista, ja tahtotilaa löytää se loppuelämän työpaikka. Mulla juurikin tälllainen tilanne päällänsä. Ihan huikea motivaatio tehdä loistavaa työtä mahdollisuuden antaneelle Yritykselle. Vanhakin firma jää hyvään kuntoon, kun laitoin sen nykyaikaan, ja tein uudelle tekijälle haltuunoton mahdollisimman helpoksi.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Jos vuoden välein vaihtaa duunia, on se tietysti vähän huono merkki, mutta kyllä minusta vielä huonompi on se, että jumittaa samassa duunissa samalla työnantajalla loputtoman pitkään. Jos minulle tulee hakemus, jossa vaikkapa viisikymppisellä hakijalla on kaksi työsuhdetta alla, niin ei kyllä sekään oikein eteenpäin menevää kuvaa anna.
Ei tietenkään....tai ainakin tehtävät talon sisällä pitäneet vaihtua.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Työnhakuhistoriani ensimmäinen TEAMS-työhaastattelu takana ja muutaman päivän jälkeen tuli työtarjous.
Ensi viikon aikana tarvitsisi päättää otanko paikan vastaan.
Pyydänkin nyt täältä apua päätöksen tekoon.
Nykyinen työni on paskaisessa ja vaarallisessa tehtaassa toimihenkilönä. Tässä paikassa ei työt lopu tekemällä ja tulevaisuus on työn suhteen niin varma kuin se suomessa voi parhaimmillaan olla. Henkilökemiat niin th-th kuin th-tt välillä on huonot, johtuen nykyisestä osastomme päälliköstä. Työt seuraa vapaa-ajalle ja työssä on kiinni ns. 24/7.
Minulle tarjottu työ on säännöllisistä lomautuksista ja irtisanomisista tutulla alalla. Kyseinen firma ei ole niitä olemassaoloajallaan toteuttanut ja tilauskirjatkin on buukattu täyteen vuosiksi eteenpäin, mutta maailman tilanteesta johtuen mikään ei ole varmaan kyseisellä alalla. Th-tasolla kemiat on kunnossa (tuttu työskentelee tuolla ja perustan tietoni hänen kanssa keskusteluun). Työt jäisi täällä työpaikalle. Työmatka pitenisi 20km/suunta. Työolot olisi siistit.

Syy miksi olen hakenut toista työpaikkaa on juurikin nykyisen työpaikan huonoksi muuttunut ilmapiiri ja uuden päällikön mukanaan tuomat linjaukset.
Lisäksi työkuormani on aivan sietämätön. Viimeiset kolme kuukautta olen takonut ylitöitä lähes päivittäin eikä loppua näy. Lisäksi työpaikan yksi ominaisuus on tyhjät lupaukset mm. työkuormani jakautumisesta muillekin ja palkankorotuksista yms. Esimerkkinä minulle luvattiin 100e/kk korotus viime vuoden keharissa jos onnistun pitämään tietyt mittarit vuoden loppuun asti kunnossa. Laitoin vielä muistutuksen esimiehelleni loppuvuonna että mittarit kunnossa, kuten sovittiin. Hän ei reagoinut asiaan mitenkään eikä ole korotusta tullut.


Mitä mieltä palstatoverit on vaihtaako vai ei?
Palkka molemmissa sama.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
@Rossifumi Paha pulma, ymmärrän vaihtohalun täysin. Silti kyllä nyt kannattaa toki tämä valtaisaa lamaa miettiä kuitenkin, koska olemme vasta kuilun reunalla syöksy tapahtunee asteittain pitkällä aikavälillä - silti kuten aina, niin suhdanteista riippumatta jotkut alat pärjää ja tätä kannattaa analysoida tuon uuden mahdollisen paikan osalta, kuinka ison ja nopean riskin lama sille tuo vs nykyinen työpaikka.

Ja toisaalta vaikka sitä luulee niin ei ne uudetkaan mestat ongelmista vapaita ole ja toisaalta ei mikään sano etteikö asiat voisi nykyisessä työpaikassa myös parantua, jokainen voi myös asemasta riippumatta olla osa tilanteen parantamista, ainakin tiettyyn tasoon. Esimerkiksi tuosta palkankorotuksen lupauksesta ei pidä olla hiljaa vaan rakentavasti vaatia tähän vastaus, kulttuuri ei parane jos antaa tuollaisista asioista työantajan olla antamatta vastausta.

Työelämä on balanssi oikeuksia ja velvollisuuksia. Jokaisella on töissä huomattavasti enemmän velvollisuuksia kuin oikeuksia, mutta kun paikka tulee niin omista oikeuksista on itse pidettävä kiinni ja sillä kehittää myös työpaikkaansa ja omaa hyvinvointiaan. Myös kollegoilta voi vaatia asioita ja palautetta voi ja kannattaa antaa jos esim nuo huonot välit haittaavat asian hoitoa, monesti ollaan vaan hiljaa ja jatketaan samaa rataa.

Ei sillä etteikö työpaikan vaihto aina tee myös välillä hyvää ja voi avata täysin uuden maailman. Eli nämä on vaikeita pohdintoja aina.
 

Glove

Jäsen
Pääsisi edes siihen haastatteluun, mutta toistaiseksi on joka paikasta vastattu, että:”kiitos hakemuksesta, mutta et valitettavasti ole etsimämme henkilö.”
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työnhakuhistoriani ensimmäinen TEAMS-työhaastattelu takana ja muutaman päivän jälkeen tuli työtarjous.
Ensi viikon aikana tarvitsisi päättää otanko paikan vastaan.
Pyydänkin nyt täältä apua päätöksen tekoon.
Nykyinen työni on paskaisessa ja vaarallisessa tehtaassa toimihenkilönä. Tässä paikassa ei työt lopu tekemällä ja tulevaisuus on työn suhteen niin varma kuin se suomessa voi parhaimmillaan olla. Henkilökemiat niin th-th kuin th-tt välillä on huonot, johtuen nykyisestä osastomme päälliköstä. Työt seuraa vapaa-ajalle ja työssä on kiinni ns. 24/73.
Minulle tarjottu työ on säännöllisistä lomautuksista ja irtisanomisista tutulla alalla. Kyseinen firma ei ole niitä olemassaoloajallaan toteuttanut ja tilauskirjatkin on buukattu täyteen vuosiksi eteenpäin, mutta maailman tilanteesta johtuen mikään ei ole varmaan kyseisellä alalla. Th-tasolla kemiat on kunnossa (tuttu työskentelee tuolla ja perustan tietoni hänen kanssa keskusteluun). Työt jäisi täällä työpaikalle. Työmatka pitenisi 20km/suunta. Työolot olisi siistit.

Syy miksi olen hakenut toista työpaikkaa on juurikin nykyisen työpaikan huonoksi muuttunut ilmapiiri ja uuden päällikön mukanaan tuomat linjaukset.
Lisäksi työkuormani on aivan sietämätön. Viimeiset kolme kuukautta olen takonut ylitöitä lähes päivittäin eikä loppua näy. Lisäksi työpaikan yksi ominaisuus on tyhjät lupaukset mm. työkuormani jakautumisesta muillekin ja palkankorotuksista yms. Esimerkkinä minulle luvattiin 100e/kk korotus viime vuoden keharissa jos onnistun pitämään tietyt mittarit vuoden loppuun asti kunnossa. Laitoin vielä muistutuksen esimiehelleni loppuvuonna että mittarit kunnossa, kuten sovittiin. Hän ei reagoinut asiaan mitenkään eikä ole korotusta tullut.


Mitä mieltä palstatoverit on vaihtaako vai ei?
Palkka molemmissa sama.
Sanoit tuossa painavat perustelut paikan vaihtamiselle, ainoastaan ratkaisu vähän jännittää. Totta kai jännittää, se on luonnollista. Ei se tuosta enää voi huonommaksikaan mennä. Sulla on vain voitettavaa. Älä ihmettele, jos nykyinen työnantajasi yrittää ostaa sut takaisin paremmalla palkalla. Se kertookin aika paljon yrityksen (pomon) palkitsemiskulttuurista = vain pakon edessä.
 

Rossifumi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
@teroz @T1971 @Dynamo kiitoksia kommenteista.
Vapun yli asiaa miettineenä, olen tänään ilmoittanut uuteen paikkaan, että saavat lähettää työsopimuksen minulle katselmoitavaksi ja allekirjoitettavaksi.
Keskustelin vielä aamulla pitkään nykyisessä työpaikassani eri tehtävissä toimivan ystäväni kanssa ja hänkin oli sitä mieltä ettei kulttuuri eikä työolosuhteet tule muuttumaan miksikään eli nyt kun on mahdollisuus päästä muualle niin se kannattaa käyttää.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@teroz @T1971 @Dynamo kiitoksia kommenteista.
Vapun yli asiaa miettineenä, olen tänään ilmoittanut uuteen paikkaan, että saavat lähettää työsopimuksen minulle katselmoitavaksi ja allekirjoitettavaksi.
Keskustelin vielä aamulla pitkään nykyisessä työpaikassani eri tehtävissä toimivan ystäväni kanssa ja hänkin oli sitä mieltä ettei kulttuuri eikä työolosuhteet tule muuttumaan miksikään eli nyt kun on mahdollisuus päästä muualle niin se kannattaa käyttää.

Joo tämä on varmaan ihan hyvä päätös. Siitä tulee vaan turhaan ylimääräistä stressiä jos työilmapiiri on huono. Laskee motivaatiot vähän joka alueella, ja joka aamu vähän vituttaa lähteä töihin.

Kyllä mun mielestä työilmapiiri ja työkaverit ovat erittäin tärkeä osa työtä. Toki työyhteisötkin voivat muuttua, mutta jos pidempään jo on työkaverien touhut ottaneet pattiin, epäilen että se siitä kovin äkkiä paremmaksi muuttuu.
 

Consumed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bill Kazmaier
Töitä tehdään sen takia, että vapaa-ajalla olisi mukavampaa. Jos vapaa-aikaa ei ole/se on stressin täyttämää, niin silloin sitä kyseistä työtä ei tehdä. Tuossa mun ideologia pähkinänkuoressa.
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Lueskelin tässä ketjun viimeisiä postauksia kun itselläkin on ollut kova haku päällä viimeiset puoli vuotta. Toki tällä hetkellä on jäissä kaikki kun ei niitä paikkojakaan ole tarjolla.

Itsellä on pienenä ongelmana ala jossa työskentelen. On toisaalta yleisluontoista avainasiakas myyjän työtä, mutta sitten toisaalta niin pienen alan hommaa että mitään etua siitä ei saa työhaastattelussa. Ja puolestaan oman alan hommia ei Suomessa oikeastaan ole.

Nykyisessäkin hommassa olen ollut 15v. eli kieltämättä pitkän ajan. Aiemmin viihdyin ja jälkikasvun ollessa pieni helpotti hommien helppous kun rutiini tuo sen varmuuden (ja jaksoi pienillä yöunilla), mutta nyt nykyisistä hommista on tullut itselle taakka, kun en pääse siitä eroon. Kukaan nykyisessä firmassa ei halua ottaa myyjän työtäni vastaan, koska se koetaan liian vaikeaksi. Päällikön hommat luvattiin jolloin oisin ottanut enemmän kehitysvastuuta, ideoita kun itsellä olisi, mutta en millään ehdi mitään toteuttaa kun pitää saada myydyksi mahdollismman paljon. Ja sitten otettiinkin ulkopuolelta kaveri hommaa kehittämään, tuomaan "toisenlaista näkemystä" ja täysin kuutamolla se on tossa ollut 2 vuotta. Eikä kehityksestä ole tietoakaan. Omaksi puolustuksesti voi sanoa että viimeisen 7 vuoden on aikana ollut 8 eri esimiestä joten kovin vaikea on tehdä vaikutusta kun aina uuden pomon kanssa on uudet toimintasuunnitelmat.
Mutta silti, oma tie on kyllä tässä paikassa noussut pystyyn ja kuljettu loppuun. Lyijykengissä tullut välillä töihin.

Onkohan tuossa nyt käyty yli kymmenessä haastattelussa viimeisen puolen vuoden aikana ja kyllä kieltämättä tässä on pieni turnausväsymys tullut noista haastatteluista. Vaatii se kuitenkin oman järjestelemisen että pystyy käymään "huomaamatta" keskellä päivää haastettelussa. Toki onhan hakemukset järjestäen päällikön hommaan jonka olisin mielestäni jo omalla työpaikalla ansainnut, eli en hae samoja hommia vaan korkeampaa paikkaa.

Nyt lähinnä palstalaisilta kysymys, varsinkin niiden jotka on mahdollisesti rekrytoinu. Koetaan tuo pahaksi vai hyväksi asiaksi että on tehnyt 15 vuotta hommaa samalla nimikkeellä, vaikka myyntimäärät on kasvanut tuona aikana 350%? Ikää mielestäni "vasta" 40v. Riippuu varmasti firmasta kuka arvostaa pitkää työuraa ja varmasti on niitä jotka ei näe urakehitystä?

Toinen kysymys on että onko hakijoilla ollut paljon tuota että mitään ei kuulu firmoista? Ehkä 50% vastataan että hakemus tuli perille ja oikestaan vaan rekryfirmat ilmoittaa että tuliko valituksi vai ei? Tuo on aika rasittavaa että varsinkin kun koen että itseä pitää tuoda esille myös muuten kuin hakemuksen muodossa, eli soitan myös työpaikalle ja kysyn niitä näitä, niin silti on firmoja joista ei sen jälkeen kuulu mitään. Tuo on minusta erittäin huonoa PR:ää kyseiselle firmalle...
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Perjantain kunniaksi on hyvä saada kenkää. Että voi ihminen asiansa sotkea typeryyttään. Yhdeksän vuoden ammattiura vedettiin sitten vessasta alas parissa kuukaudessa. Ja ei, en ryypännyt työpaikkaani.

Pelottaa perheen selviytyminen enemmän kuin ikinä koko elämän aikana. En tiedä miten tästä enää pääsee mihinkään, kun siistijäksi ja kassaksikin on nykyään vaikea päästä. Voittaisi sekin 3kk karenssin, mutta tuskin luonaa.

Hyvä keinot päästä haastatteluihin otetaan vastaan. Onneksi tässä on viikonloppu, koska jos nyt soittaisin pyytääkseni töitä, niin kuulostaisin niin masentuneelta, että kukaan ei haluaisi enempää kuunnella sitä töiden kinuamista.

Hyvää viikonloppua. En näköjään edes löytänyt ”töitä, mutta mistä?”-ketjua hakupalkinkaan avulla...
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Perjantain kunniaksi on hyvä saada kenkää. Että voi ihminen asiansa sotkea typeryyttään. Yhdeksän vuoden ammattiura vedettiin sitten vessasta alas parissa kuukaudessa. Ja ei, en ryypännyt työpaikkaani.

Pelottaa perheen selviytyminen enemmän kuin ikinä koko elämän aikana. En tiedä miten tästä enää pääsee mihinkään, kun siistijäksi ja kassaksikin on nykyään vaikea päästä. Voittaisi sekin 3kk karenssin, mutta tuskin luonaa.

Hyvä keinot päästä haastatteluihin otetaan vastaan. Onneksi tässä on viikonloppu, koska jos nyt soittaisin pyytääkseni töitä, niin kuulostaisin niin masentuneelta, että kukaan ei haluaisi enempää kuunnella sitä töiden kinuamista.

Ensinnäkin, pahoittelut potkuista. Ei se elämä kuitenkaan siihen lopu ja äkkiä sieltä suosta noustaan.

Vähän tietysti riippuu alasta, mutta tänä päivänä LinkedIn-profiili on tosi tärkeä. Siellä liikkuu iso osa ainakin it-alan työpaikoista. Tänä päivänä "linkkarissa" näkee yhä enemmän ja enemmän ihan perusduunareitakin, eikä tuo trendi tule varmasti ainakaan hiipumaan. Profiili kuntoon ja aktiivisesti etsimään duunia, ja jos oikein innostuu, niin voi jopa postata jonkinlaista oman alan sisältöä.
 

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Perjantain kunniaksi on hyvä saada kenkää. Että voi ihminen asiansa sotkea typeryyttään. Yhdeksän vuoden ammattiura vedettiin sitten vessasta alas parissa kuukaudessa. Ja ei, en ryypännyt työpaikkaani...Voittaisi sekin 3kk karenssin, mutta tuskin luonaa.

Miten saa kolme kuukautta karenssia, jos saa potkut?

Että silleen...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös