Morgan Kane

  • 12 198
  • 27

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Otsikko kertonee kaiken.

En löytänyt nopealla haulla ketjua kaverista, joka sellaisen ansaitsee.

"Kioskikirjallisuuden" ehdotonta eliittiä, norjalainen osasi kirjoittaa loistavan sujuvaa tekstiä.

Löytyykö muita "viidesosasekunnin miehen" ystäviä?
 

Killeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ehdottomasti. Noin 10-vuotiaana löytyi kaikki Kanet hyllystä, mutta vuosien saatossa osa hukkunut ja enää noin puolet jäljellä..... "tähden muotoinen arpi kämmenselässä"..... Kane on äijä.
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
Morgan Kane ratsastaessaan kääri yhdellä kädellä sätkänkin,tehkää perässä jos pystytte!
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Koko saaga löytyy kaapista

Viime kesänä tuli sarja täyteen. Olin päättänyt, että luen kirjat järjestyksessä ja numeron 22 (Venäläinen Ruletti) kohdalla tuli pitkä tauko kun mistään ei löytynyt.
Huutonetistä löytyi kerran, mutta hinta nousi muistaakseni 25:een euroon. Ilmeisesti joltain muultakin puuttui. Luovutin suosiolla. Löysin sen sitten myöhemmin netin kautta divarien sivuja selaillessa.
Seuraavaksi aloitan numeron 49, Verilöyly Oklahomassa.
Ehdottoman kovaa kamaa ja kioskikirjallisuuden aatelia, vaikka Kane ei mielestäni ihan sellaista olekaan. Amerikan historiaa, oikeita tapahtumia ja aitoja henkilöitä joihin Morgan Kanen elämä nivoutuu usein hyvin traagisellakin tavalla.
Hyvä aihe uudelle ketjulle. Toivottavasti faneja löytyy lisää.
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mr. Walker kirjoitti:
Toivottavasti faneja löytyy lisää.

Täältä ilmottautuu yksi. "Oikean käden nimetön halvaantunut, nahkatupella kiinni keskisormessa."

Kaikki nuo tuli aikanaan luettua, useimmat moneen kertaan. Jotain ne turskatkin ovat osanneet tehdä hyvin!
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Kjell Larsson ruleezz!

Kyllä kyllä! Lukioikäisenä tuli ostettua/kerätty KAIKKI Morgan Kanet. Oliko niitä kirjoja 80 kpl? Eräänä päivänä 1900-l. lopulla vein kaikki Kanet divariin ja realisoin omaisuuteni. Kaljaanhan nämä rahat meni. Näin jälkikäteen yksi tyhmimmistä teoistani. Vituttaa ...

Nimim; psykopaattisa oireita ja valkoinen juova ohimolla sekä Colt Police Special tai S&W DA Navy!

Mikä on teidän mielestänne paras Morgan Kane-kirja?
Takaisin Taisteluun, Alaskan Sheriffi, Guerreron Teurastaja vai mikä?
Sana on vapaa oi Kane-fanit!
 

Kilgore Trout

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Parasta en lähde veikkaamaan, mutta "Kovaa peliä New Orleansissa" on varmaan painosmäärältään suurin. Kustantajalle oli varmaan tullut pilkkuvirhe, kun tätä pokkaria löytyi kilokaupalla kaikista mahdollisista kioskeista, divareista ym.
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tähän mennessä kovimmat Kanet

Luettuani tähän mennessä ensimmäiset 48 Kanea, ovat kovimpaa iskeneet "Kaksintaistelu Tombstonessa" (nr. 23) ja "Tappaja Kane".
Harvoin nousee verenpaine kirjaa lukiessa, mutta näiden loppuratkaisua lukiessani olin kuin tulisilla hiilillä. Jälkimmäisestä olin suorastaan järkyttynyt.

Kaveri on kehunut Alaska-sarjaa (nr. 65 - 67) ja numeroa 70 "Viimeinen Cheyenne" yksiksi parhaista kirjoista, mitä on ikinä lukenut. Hän on minulle kateellinen, koska minulla ne ovat vielä edessä.
Paljon on muitakin hyviä, mutta nämä tulivat ensimmäisenä mieleen. Totuuden nimissä on sanottava, että pari välityötäkin mahtuu tähän kirjasarjaan.

Tiesittekö muuten, että Louis Mastersson, oikealta nimeltään Kjell Hallbing, kuoli pari vuotta sitten.
 

Roku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyllä minä nämä kaikki kirjat olen aikanani lukenut. Joskus nuorena ja tyhmänä sitä tuli kaikki kannetuksi samaa päätä divariin kun ne oli luettu, ja pikku hiljaa olen niitä uudelleen ruvennut keräämään. Mitähän noita nyt olisi koossa, ehkäpä noin 35-40 kirjaa sieltä sun täältä eli urakkaa on vielä paljon jäljellä ennen kuin koko sarja on koossa.

Parasta seikkailua en osaa nimetä, hyviä ne kaikki ovat.
 

The M

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Täällä yksi täydellisen kokoelman omistaja, joskus tuota tuli divariin tarjottua mutta en ollut tarjoukseen (onneksi) tyytyväinen. Ei noihin ole tainnut tulla useampaan vuoteen koskettua joten pitänee ottaa jossain vaiheessa projektiksi sarjan läpikäyminen.

Yksittäiseksi suosikiksi muistelisin tuota aimmin mainittua Kaksintaistelua Tombstonessa, nuo alaskaan sijoittuvat eivät iskeneet.
 

Mortal

Jäsen
Suosikkijoukkue
ILVES
Suurimman osan luin ja samalla keräsinkin. Ehdotonta eliittiä. Pokkareissa ainoastaan "Voitto-sarjan" Leo Kesslerin SS-jutut ovat vastaavaa luokkaa.

Kannattaa muuten kerätä myös Louis Mastersonin erilliset pokkarit. En kuolemaksenikaan vaan muista, että missä sarjassa niitä oli.
 

laredo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sipoon Wolf, Malaga, Barcelona, työväen ampujat
Minä keräsin kyllä aikanaan (taisi olla ihan saman kirjoittajankin) Clay Allisoneita. Isoaseinen kaveri jolla vähintäänkin kuudestilaukeava sekä lännen nopein vetoketjun veto. Sekä naiset että miehet kaatuivat, tosin eri piipuilla. Kerran oli yhdessä Morgan Kanessa episodi jossa Morgan Kane tapasi kuuluisan, naistenmiehenäkin tunnetun Clayn. Muistaako kukaan missä numerossa tuo oli?
 

nufc

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ketterä,Newcastle United
nufc kirjoitti:
Morgan Kane ratsastaessaan kääri yhdellä kädellä sätkänkin,tehkää perässä jos pystytte!

Nöyrin anteekspyyntöni Morgan Kanelta ja hänen kannattajiltaan,tarkistin asian ja tää sätkänkäärijä olikin Walt Slade.
 

JWill

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teppo Winnipegs
Nuorempana tuli luettua miltei kaikki läpi, tai ainakin selailtua. Ne seksikohtauksethan siellä varsinkin kiinnosti (muna kädessä) ja tietenkin myös tulitaistelut. ;) Ehkä toistakymmentä kirjaa tuli luettua ihan kokonaankin.

Äidin miesystävällä nuo löytynevät vielä kaikki, suuri Morgan Kane fani onpi hän.
 

kärppä73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Montreal Canadiens
Itselläni on koko Kane-sarja, 80 kpl hyllyssä. Sarjan loppua kohti tarinat vain paranevat ja viimeiset kirjat ovat täyttä tykitystä...suosittelen kaikille western-faneille lämpimästi tätä pokkarisarjaa!
 

Mr. Walker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Flunssa iski - aikaa lukemiselle

Tänään meni Kane numero 49 "Verilöyly Oklahomassa".
Kane palaa seudulle, jossa hänen nimellään on veren ja pelon kaiku. Etenkin lainsuojattomien keskuudessa.
Kanen tehtävänä on hoitaa pahamaineinen Doolinin kopla, jonka menneisyydestä löytyy yhtymäkohtia Kanen veriseen menneisyyteen.
Sheriffisukupolvet ja näkemyserot kohtaavat, kun Kane pistetään "apumieheksi" kahdelle vanhemman polven sheriffille, joilla on hiukan hienovaraisempi tapa valvoa lakia ja järjestystä.
Taattua tavaraa. Takaa-ajon myötä rinki pienenee loppua kohti, kunnes edessä on väistämätön...

Seuraavana Kane numero 50 "Revolverimiehen häpeä".
PULLOA pitelevä käsi vapisi ja vähän viinaa valui pitkin karvaista leukaa ja imeytyi likaiseen kaulukseen...
 
Vanha ketju, mutta Morgan Kanen lukijoita näkyy löytyneen jo tuolloin. Löytyneekö ehkä vieläkin, harvemmin näihin kyllä nykyään törmää. Ei kyllä ole aktiivisesti tullut etsittyä sen jälkeen sain sarjan täyteen.

Lukioikäisenä tuli ostettua/kerätty KAIKKI Morgan Kanet. Oliko niitä kirjoja 80 kpl? Eräänä päivänä 1900-l. lopulla vein kaikki Kanet divariin ja realisoin omaisuuteni. Kaljaanhan nämä rahat meni. Näin jälkikäteen yksi tyhmimmistä teoistani. Vituttaa

Et suinkaan ole ainoa, olen kuullut useammankin rahastaneen Morgan Kanensa ja tajunneen virheensä vasta myöhemmin.

Nöyrin anteekspyyntöni Morgan Kanelta ja hänen kannattajiltaan,tarkistin asian ja tää sätkänkäärijä olikin Walt Slade.

Ei mitenkään pahalla, olet selvästikin lukenut mies...mutta miten IHMEESSÄ voit sekoittaa keskenään Kanen ja Walt Sladen!
Slade ei tosin ole yhtä tuttu mutta sen verran olen häneenkin tutustunut että uskallan väittää että nuo kaksi ovat toistensa äärimmäisiä vastakohtia, jotka ovat niin erilaisia kuin kioskikirjallisuuden pyssyhaukat voivat yleensä olla:
toinen on viittä vaille alkoholisoitunut psykopaattinen hermokimppu ja toinen kuin nuorisokirjasta repäisty kirkasotsainen yli-ihminen.
 
Jiihaa — ”markan kone” rulettaa. Ykstyiskohta mietityttää. Jotenkin muistelen, että vetonopeus hidastui aikaa myöten — niinhän vanhetessa käy. Mutta oliko tuo 1/5 s se alkuperäinen? Nyt pitäisi vain mennä divariin etsimään eri ikäisiä Kaneja ja selvittämään tämäkin asia.
Alussa oli 2/5 sadasosaa, mutta kehittyi 1/5 osaan harjoittelun ja parempien välineiden myötä. DA revorlvereilla veto ei kehittynyt, mutta ampumanopeus kyllä.
 
K

Kiekkokatsoja

Mistähän näitä kirjoja voisi vielä löytää? Siitä on kauan, kun oon niitä lukenut. En edes muista kuinka kauan. Milloin nää on kirjoitettu?
 

lemponen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Morgan Kanehan ei kasviksia syönyt, hedelmiäkin inhosi. Vihreät pavut oli ainoat joita söi pihvin lisukkeena.

Yksi Kane puuttui mulla 80 kirjan sarjasta, mutta tuokin kokoelma taitaa jo homehtua lapsuudenkotini ulkorakennuksessa.
 
Mistähän näitä kirjoja voisi vielä löytää?
Huutonetistä löytyi aikanaan melko hyvin, siitä tosin on muutama vuosi aikaa joten en tiedä onko tilanne muuttunut.
Divareista kannattaa myös etsiä, tosin divareitakin tuntuu olevan koko ajan vähemmän. Useampi divari tuntuu lopettavan ja harvemmin avataan uusia. Kauppa käy kai huonosti.

Milloin nää on kirjoitettu?

Ensimmäiset taitaa olla kirjoitettu 1960-luvun lopulla ja viimeiset ehkä joskus 1970-luvun puolivälin tienoilla, muistaakseni.
Näin siis alkuperäiset Norjassa, Suomessahan sarja ilmestyi vuosia myöhemmin. Ja kun viimeinen numero saatiin ulos niin sarja alkoi uudelleen alusta eli kaikkia numeroita on liikkeellä sekä alkuperäisenä että uusintapainoksena.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös