Romanit

  • 1 478 163
  • 3 748
Tila
Viestiketju on suljettu.

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Myönnän itsekin tekeväni tekeväni jonkinlaista "profilointia" päässäni, eikä se ole useinkaan kovin reilua, koska siinä yksilö typistyy oman viiteryhmänsä edustajaksi. Ihminen toki toimii näin, joskus harkitusti, joskus intuitiivisesti. Asian jääräpäinen kiistäminen on hölmöä, mutta niin on sekin, että julistaa sen olevan reilua tai oikeudenmukaista.
Näinhän se on, että jos illalla tai yöllä näkee - ja varsinkin kuulee - jo kaukaa, että vastaan tulee romaniseurue, niin aika moni silloin vaihtaa toiselle puolen katua.
 

teppana

Jäsen
Aika julmaa luettavaa mielestäni tämä ketju kokonaisuudessaan. Tätä lukiessa en ihmettele lainkaan, että romaneilla on vaikeuksia integroitua muuhun yhteiskuntaan. Ongelmia on myös kulttuurin sisällä, se on selvää, mutta ei tuollainen mustamaalaaminen ainakaan lisää vuoropuhelua.

Myönnän itsekin tekeväni tekeväni jonkinlaista "profilointia" päässäni, eikä se ole useinkaan kovin reilua, koska siinä yksilö typistyy oman viiteryhmänsä edustajaksi. Ihminen toki toimii näin, joskus harkitusti, joskus intuitiivisesti. Asian jääräpäinen kiistäminen on hölmöä, mutta niin on sekin, että julistaa sen olevan reilua tai oikeudenmukaista. Siis sen, että koska joku romani on joskus tehnyt itselle jotain pahaa, tulee jokaisen eteen tulevan romanin olettaa toimivan samalla tavalla. Mitä tekemistä moisella on liberalismin, humanismin tai edes länsimaisuuden kanssa? Meillä kun on ollut tapana ajatella, että ihminen on yksilö, jota ei määrittele ihonväri tai muut ominaisuudet.

Onko joku väittänyt boldattua? Enemmänkin täällä on jaettu kokemuksia romanien kanssa kohtaamisista ja sen perusteella sitten tehty karkeita yleistyksiä. Toki useimmiten on muistettu mainita se, että joukossa on myös aivan mainosti yhteiskunnan normeissa toimivia ihmisiä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Varauksellista ajattelua on varmasti tapahtunut, huutelua sen sijaan en itse ole koskaan kuullut syyttä suotta. En kuitenkaan siis väitä, etteikö näin olisi voinut tapahtua.
Kantasuomalaiset huutelevat jatkuvasti romaneille ja möykkäävät yleisillä paikoilla. Erityisesti kantasuomalaiset hyökkäävät pienten romanilasten kimppuun haukkuen heitä ihmissaastaksi.
 

teppana

Jäsen
Näinhän se on, että jos illalla tai yöllä näkee - ja varsinkin kuulee - jo kaukaa, että vastaan tulee romaniseurue, niin aika moni silloin vaihtaa toiselle puolen katua.

Tai jos rivarikämpän naapuriin muuttaa romaniperhe, väittäisin lähes jokaisen valkolaisen pistävän merkille negatiivisessa sävyssä. Kuinka usein tähän sitten on perusteita, on hankala sanoa. Selvästi useammin kuin valkolaisten kanssa. Mutta selvästi ei myöskään joka kerta ole perusteita.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aika harva sitä on varmaan reiluksi tai oikeudenmukaiseksi väittänytkään?

Eräänlaista ''oma vika'' ajattelua kyllä esiintyy ihan tälläkin sivulla. Ja vaikka edellä sanottiinkin, että näin sanottoessa kyllä jollain tavalla tiedostetaan, että ei se ''oikesti'' ole kaikkien oma vika, niin väitän kuitenkin että yksi syy tällä retoriikalle on se, että se tekee helpommaksi viljellä ja kuunnella jos jonkinmoisia kommentteja. Harva varmaan haluaa mennä vellomaan syvällisesti vääryyden kokemuksiin vaikka tässä ketjussa tai arkielmän työpaikan kahvipyödässä, joten helpompaa vain todeta ja pinnallisesti myös hyväksyä, että ''oma vika''.

Toisekseen normaaliksi tätä on kyllä väitetty. Mistä olen sinänsä yleisellä tasolla samaa mieltä. Normaalia on kuitenkin aikas moni asia... Itse lähdin näihin väitteisiin vastatessa siitä, että a) ennakkoluulojen ilmaiseminen voi saada erilaisia ilmenemismuotoja ja b) siinä miten ihmiset ennakkoluuloja rakentavat ja tulkitsevat on eroja. Koko ilmiön kuittaaminen vain jonkinlaisena evolutiivisena rotuominaisuutena on vain pään pensaaseen laittamista, koska se jättää erot ja niiden vaikutukset ja syyt huomioimatta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Kantasuomalaiset huutelevat jatkuvasti romaneille ja möykkäävät yleisillä paikoilla. Erityisesti kantasuomalaiset hyökkäävät pienten romanilasten kimppuun haukkuen heitä ihmissaastaksi.

Ilmeisesti sielläpäin meininki on sitten kertaluokkaa karumpaa? Itse en kyllä ole törmännyt yhteenkään huutelijaan mikäli romanit - aikuiset tai lapset - ovat käyttäytyneet normaalisti. Sen sijaan olen kyllä havainnut, että jotkut ihmiset huomauttavat apinamaisesta käytöksestä. Esim. bilissalin seinään räkimisestä ihan spontaanisti tuosta vaan. Just for the fuck of it. Tuon jälkeen toki huudettiin rasistia ja vaikka mitä kun seinään räkimisestä mainittiin.

Näemmä YMMW.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Tai jos rivarikämpän naapuriin muuttaa romaniperhe, väittäisin lähes jokaisen valkolaisen pistävän merkille negatiivisessa sävyssä. Kuinka usein tähän sitten on perusteita, on hankala sanoa. Selvästi useammin kuin valkolaisten kanssa. Mutta selvästi ei myöskään joka kerta ole perusteita.

Olennainen ero on se, että mutiseeko valkolainen näiden ennakkoluujen synnyttämänä bussipysäkillä romanien kuullen tai kirjoitteleeko vaikka someen tekstejä kuten ''taas saatu ryösteleviä kulttuurinrikastajia nurkille''.
 
Viimeksi muokattu:

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tai jos rivarikämpän naapuriin muuttaa romaniperhe, väittäisin lähes jokaisen valkolaisen pistävän merkille negatiivisessa sävyssä. Kuinka usein tähän sitten on perusteita, on hankala sanoa. Selvästi useammin kuin valkolaisten kanssa. Mutta selvästi ei myöskään joka kerta ole perusteita.

Haluaisitko itse, että naapurissasi asuisi romaniperhe? Ihan siis vilpitön vastaus kysymykseen?

Tekisikö mieli gämblätä sillä, että naapurin romaniperhe olisi se ihan normaali ja tavallinen perhe taustastaan huolimatta - vai ottaisivatko ennakkoluulot vallan? Mikäli siis saisit itse valita kyllä tai ei tämän asian suhteen? Riippumatta siitä mikä asumismuotosi on.

Itse en kyllä haluaisi naapuriini romaniperhettä. Ehkäpä olen vaan huono ja ennakkoluuloinen ihminen?
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ilmeisesti sielläpäin meininki on sitten kertaluokkaa karumpaa? Itse en kyllä ole törmännyt yhteenkään huutelijaan mikäli romanit - aikuiset tai lapset - ovat käyttäytyneet normaalisti. Sen sijaan olen kyllä havainnut, että jotkut ihmiset huomauttavat apinamaisesta käytöksestä. Esim. bilissalin seinään räkimisestä ihan spontaanisti tuosta vaan. Just for the fuck of it. Tuon jälkeen toki huudettiin rasistia ja vaikka mitä kun seinään räkimisestä mainittiin.


Eiköhän Tadu käyttänyt hassunhauskaa ironiaa.

Jos kuvaamani ilmiön olemassa oloa ei hyväksy, niin sitten tosiaan ei minulle kannata vastata, koska selvästi tulkinta todellisuudesta eroaa niin vahvasti. Sinänsä on minun mielestäni on outoa, että ilmiön olemassa oloa ei tunnista, koska siitä on esimerkkejä tässäkin ketjussa.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Olennainen ero on se, että mutiseeko valkolainen näiden ennakkoluujen synnyttämänä bussipysäkillä romanien kuullen tai kirjoitteleeko vaikka someen tekstejä kuten ''taas saatu ryösteleviä kulttuurinrikastajia'' nurkille.
Mutisetko itse vai puhutko ihan ääneen romanien kuullen? Someen ainakin tunnut kirjottelevan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Roku

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Olen kyllä huuteluun törmännyt. Silloin kun romani(e)n käytös on ollut suomeksi ilmaistuna perseestä. OIen joskus aikoinaan itsekin maininnut asiattomasta käytöksestä romaneille - enää en mainitse, sillä muutaman kerran on meinannut tulla rasisti-huutelun ja yleisen vittuilun bonuksena turpiin. En ole mikkihiiri, mutta kyllä sitä isommalta porukalta helposti selkäänsä saa. Valitsen mieluummin hiljaisen paheksunnan - itselleni helpompaa.

Valehtelematta en ole törmännyt huutelijoihin kun käytös on ollut normaalia. En myöskään väittänyt, etteikö näin voisi olla tapahtunut joskus ja jossain. @Jakedeus voisi myös opetella sisäistämään lukemansa.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Valehtelematta en ole törmännyt huutelijoihin kun käytös on ollut normaalia. En myöskään väittänyt, etteikö näin voisi olla tapahtunut joskus ja jossain. @Jakedeus voisi myös opetella sisäistämään lukemansa.

Olenko puhunut sinusta joitain? Vastasin Tadulle. Sinua lainasin vain siksi, että et tajunnut sen ironiaa, ja ajattelin säästää kaikkien aikaa avaamalla asian.
 

teppana

Jäsen
Haluaisitko itse, että naapurissasi asuisi romaniperhe? Ihan siis vilpitön vastaus kysymykseen?

Tekisikö mieli gämblätä sillä, että naapurin romaniperhe olisi se ihan normaali ja tavallinen perhe taustastaan huolimatta - vai ottaisivatko ennakkoluulot vallan? Mikäli siis saisit itse valita kyllä tai ei tämän asian suhteen? Riippumatta siitä mikä asumismuotosi on.

Itse en kyllä haluaisi naapuriini romaniperhettä. Ehkäpä olen vaan huono ja ennakkoluuloinen ihminen?

Henkilökohtaisesti en missään nimessä haluaisi romaniperhettä naapurikseni. Esimerkiksi jos etsisin asuntoa ja kämppä olisi muutoin aivan kelpo, jättäisin sen väliin sen perusteella jos naapurissa asuisi romaniperhe.

Olen lapsuudessani asunut romaniperheen naapurissa ja heidän muksut varasteli ja rikkoi kaikki lelut mitkä pihalle jätettiin. Polkutraktoritkin piti roudata takapihalta sisälle yöksi tai ne oli aamulla joko rikki tai varastettu.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Onhan tuossa romanikulttuurissa ulkopuolisen silmin tiettyjä aivan järjettömiä piirteitä: romaninainen ei voi olla esim. töissä ilman samettihametta - ellei varmisteta, ettei toinen / vanhempi romaninainen näe kyseistä henkilöä. No tämä sitten deletoi aika kätevästi melkoisen monta työpaikaa automaattisesti. Tosin ihan heti ei tule mieleen montaakaan työpaikkaa, jossa samettihame päällä voisi tehdä töitä? Toimistohommissa varmaan onnistuisi jotenkin?

Meillä oli yksi työssäooppija eräässä päiväkodissa. Metsään lähti sisähameessa, mutta kun retkiryhmä lähti ihmisten ilmoille, piti laittaa kahdeksankiloinen päälle.
 

Jakedeus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Nyt en oikein ymmärrä. Mitä siis tarkoitat tällä erolla?

Sitä, että ennakkoluulot eivät hankaloita romanien elämää kuvatussa esimerkissä per se, vaan se että annetaan eri tavoin ymmärtää, että he eivät ole yhtä arvokkaita, täysvaltaisia jäseniä kuin muut. Tai jos he joutuvat kuulemaan haukkuja, halveksuntaa jne. Esimerkit olivat eri tapoja siitä kuinka tämä voi tapahtua.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Sitä, että ennakkoluulot eivät hankaloita romanien elämää kuvatussa esimerkissä per se, vaan se että annetaan eri tavoin ymmärtää, että he eivät ole yhtä arvokkaita, täysvaltaisia jäseniä kuin muut. Tai jos he joutuvat kuulemaan haukkuja, halveksuntaa jne. Esimerkit olivat eri tapoja siitä kuinka tämä voi tapahtua.

Niin mikä sitä elämää hankaloittaa? Se, että joku mutisee ja romani sattuu sen kuulemaan - vai se, että kirjoittelee ennakkoluuloisesti nettiin? Minusta sekopäinen sinisilmäisyys ja idealismi asian suhteen on myös melko turmiollista.

Romanit ovat kyllä täysivaltaisia yhteiskunnan jäseniä. Oikeuksien mukana tulee kuitenkin velvollisuuksiakin - joita osa heistä ei täytä. Osa romaneista kyllä pyrkii omalla toiminnallaan aktiivisesti näitä ennakkoluuloja karistamaan. Muutos tapahtuu kuitenkin varsin hitaasti - sillä se lähtee etupäässä sisältä ulos, eli romaneista itsestään.
 

teppana

Jäsen
Sitä, että ennakkoluulot eivät hankaloita romanien elämää kuvatussa esimerkissä per se, vaan se että annetaan eri tavoin ymmärtää, että he eivät ole yhtä arvokkaita, täysvaltaisia jäseniä kuin muut. Tai jos he joutuvat kuulemaan haukkuja, halveksuntaa jne. Esimerkit olivat eri tapoja siitä kuinka tämä voi tapahtua.

Eli kumpi esimerkki on mielestäsi pahempi? En oikein ymmärrä mitä haet tällä esimerkillä takaa. On kiistatonta, että valtaosa ihmisistä ei halua romaniperheen muuttavan naapurikseen. On lillukanvarsia keskustella siitä, miten tätä negatiivista suhtautumista tuodaan esiin. Tietenkään ei saisi nettiin kirjoitella vihakirjoituksia tai pysäkillä mutista vihaisia kommentteja naapurin kuullen. Ellei tähän siis ole mitään syytä.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
"Liljankukka lumivalkoinen...", jonnet ei toki muista. Leiffillä oli jo lapsena oma pankkitili ja nyttemmin esiintynyt Huutokauppakeisarissakin myymässä omaisuutta. Uskon hänen olevan toinen näistä kunnon manneista.
 

Pompino

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Aika paksua tuubaa jotkut uskottelevat itselleen, jos uskovat että romanit käyttäytyvät kuin mustalaiset valtaväestön mielipiteiden vuoksi. Kyllä ensin oli mustalaiset ja sen jälkeen vasta mielipide/ennakkoluulo. Suurin osa manneista vitut nakkaa meidän mielipiteistä, Kyllä Suomessa on romanitkin mahdollisuuden saanut, vaikka Ylen ja Hesarin kohujuituissa muuta koitetaan väittää.
Tsemppiä kaikille romaneille, jotka haluavat päästä pois tuosta kulttuurista.
Yksi (se ainoa) positiivinen kohtaaminen tuon porukan kanssa. Olin aivan nakit Kaivopihalla joskus 90-luvun alussa. Mulla oli mukana kolmenvartin Finlandia, josta oli jonkun verran juotu. Tuli nuori manne ja osti sen pois kuleksimasta 50 markalla. Oli siinä vaiheessa win-win tilanne molemmille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös