Parempaa seppälää – pelipaidat 2019–2020

  • 110 590
  • 379

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Keksin ratkaisun tuohon paitojen mainosongelmaan. Painatetaan mainokset eri materiaalilla ja myydään katsojille lasit joilla mainoksia ei näy. Tällöin jokainen saisi itse päättää näkeekö mainoksia vai ei. Lasien myynnillä sitten katetaan menetetyt tulot.

Helppoa. Nyt pitää toivoa, ettei Junno lue palstaa ja ota tosissaan ehdotusta.

Mitä luulet, saisiko Telia tätä toimimaan ilman digiboksia?
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Minkä takia KooKoo vetää Porissa mustilla paidoilla? Näin snadisti värisokealle jampalle ainakin raskasta seurattavaa, kun ei kunnolla erota palttoiden väriä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät
Eikös niiden vieraspaidat ole oranssiset? Varmaan tuo musta kuitenkin siinä mielessä parempi

Ok, tämä selittää osansa.

Nyt vain mietityttää, että kenen mielestä on hyvä idea ottaa oranssi vieraspaidan väriksi liigassa, jossa kolme jengiä vetää himassa punaisella ja yksi oranssilla..
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Kolmospaidat ois hyvä jokaselle jengille.
Ja kun myös Ässiltä nämä löytyy pitää ihmetellä miksi Ässät ei pelanneet mustalla kotipaidallaan (3.paita) ja näin KooKoo normaalisti oranssilla vieraspaidallaan?
 

HOOLIGAN_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avtomobilist, SUOMI, 1923 (1897)
Minun puolestani kaikilla saisi olla valkoiset vieraspaidat, vaikka kyllä nuo keltaisetkin ovat ihan ok. KooKoon oranssi vieraspaita sen sijaan on ihan älytön, tuon ei pitäisi olla sallittua.
Minun mielestä ei, seurat saa ja pitää edustaa omia värejään, ei mitään tappotylsää valkeaa. Ongelma olisi tosiaan ratkaistavissa jos kaikilla seuroilla olisi pakollisena kolme erilaista paitaa ja värit olisivat niissä järkevät.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Paitavaihtoehtoina pelkästään musta ja oranssi ei pitäisi olla sallittua. Valkoista vieraspaitaa ei tule pakottaa, mutta hyvä vaihtoehto vieraspaidaksi kaikkia joukkueita vastaan täytyy olla valikoimassa.

Siinäs kuulet Kouvola!

Ottakaa mallia esimerkiksi HPK:sta. Kotiottelut vedetään aina oranssissa ja vieraspelit (pl. 2018-2019 finaalit) valkoisissa. Paitojen sävyero on näin suhteellisen hyvällä tolalla aina vastustajan paitojen suhteen.

Toinen omituinen asia sävyeroissa näin HPK:ta kannattavana oli kun aikoinaan KalPa, SaiPa, Lukko tmv. tuli kylään keltaisen paidan kanssa. Oranssit vs. keltaiset oli katsojalle todellista visuaalista tykitystä. Onneksi ei taida tilanne enää nykyään kuitenkaan olla näin.
 

444

Jäsen
Mun mielestäni KooKoon, jonka värit siis ovat musta ja oranssi, kuuluisi pelata vierasottelut heleän roosan värisissä paidoissa ja kotiotteluissa esiintyä diskopalloina hopean värisillä paljeteilla kuorrutetuissa kiiltävän harmaissa silkkikimonoissa. Toki sanomista tulisi varmaan silloinkin, kun joku viherhopea- tai mustavaaleanpunavärisokeutta poteva saisi hillittömän migreenikohtauksen.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Ihmeellistä kun täällä osan mielipide on se että pitäisi entistä tiukemmin määritellä paitoja ja kolmospaitojakin huudellaan kaikille. Eikö se olisi vaan parempi mitä enemmän seuroilla olisi vapautta paitojen suhteen? Ei me enää eletä mustavalko-TV:n aikaa että pitäisi kaikilla erottaa joukkueet toisistaan vaalean ja tumman avulla.

Kunhan tuomarit erottavat pelaajat toisistaan niin kaikki sallittua IMO.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ihmeellistä kun täällä osan mielipide on se että pitäisi entistä tiukemmin määritellä paitoja ja kolmospaitojakin huudellaan kaikille. Eikö se olisi vaan parempi mitä enemmän seuroilla olisi vapautta paitojen suhteen? Ei me enää eletä mustavalko-TV:n aikaa että pitäisi kaikilla erottaa joukkueet toisistaan vaalean ja tumman avulla.

Kunhan tuomarit erottavat pelaajat toisistaan niin kaikki sallittua IMO.
Tähän (boldattuun kohtaan) erittäin vahva eri. Kyllä tätä lajia pelataan yleisölle, eli myös yleisön todellakin tulee erottaa joukkueet toisistaan vaivattomasti.

Jokainen joukkue saa minun puolestani valikoida värejään itse, kunhan pidetään huoli siitä, että joukkueet erottuvat kentällä selkeästi.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Tähän (boldattuun kohtaan) erittäin vahva eri. Kyllä tätä lajia pelataan yleisölle, eli myös yleisön todellakin tulee erottaa joukkueet toisistaan vaivattomasti.

Jokainen joukkue saa minun puolestani valikoida värejään itse, kunhan pidetään huoli siitä, että joukkueet erottuvat kentällä selkeästi.
Jos tuomari erottaa, niin erottaa katsojakin. Värisokeille voi haistattaa vitut.
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Eri. Tuomarit ovat lähempänä ja jään tasalla, jolloin on hyvin paljon mahdollista, että tuomaristo erottaa joukkueet yleisöä paremmin. Tämä vain korostuu, jos puhutaan tv-katsojista.
Miksi tämä ei jalkapallossa ole ongelmana missä yleisö on pelaajista huomattavasti kauempana?
 

LOFIN

Jäsen
Suosikkijoukkue
1922
Hitaampi laji, isompi kenttä. Toki ainakin minua häiritsisi edelleen, jos värit ovat liian samankaltaiset. Lajista riippumatta.

Ja kuka on sanonut, että tämä on ongelma jääkiekossa, mutta ei jalkapallossa? Ihan itsekö keksit?
Kelpaako koripallo sitten vertailuun? Jostain kumman syystä muissa lajeissa ei tarvita tätä tumma/vaalea erottelua. Talviklassikoissakin homma toimi ihan hyvin.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kelpaako koripallo sitten vertailuun? Jostain kumman syystä muissa lajeissa ei tarvita tätä tumma/vaalea erottelua. Talviklassikoissakin homma toimi ihan hyvin.
Siis mistä nyt revit tämän lajivertailun mukaan? Onko jossain nyt esitetty yleisenä näkemyksenä, että jääkiekon seuraajille värit ovat ongelma ja muiden lajien seuraajille ei ole?

Minä ainakin puhuin vain omasta puolestani. Ja lajista nimeltä jääkiekko. Mielestäni seuraaminen on mukavampaa, jos joukkueet erottuvat kentältä selkeästi. Ihan sama onko se laji jääkiekko, jalkapallo tai koripallo.
 

Heitinga

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kelpaako koripallo sitten vertailuun? Jostain kumman syystä muissa lajeissa ei tarvita tätä tumma/vaalea erottelua. Talviklassikoissakin homma toimi ihan hyvin.

En usko että se ongelma on tässä tumma vs. vaalea erottelu, vaan se että sävyt ovat joskus aivan liian lähellä toisiaan. Mielummin katson futiksessakin vaikkapa Englantia valkoisessa kuin punaisessa kun vastassa on Hollanti oranssissa.

Kotijoukkue saa puolestani päättää värin missä pelaa ja vieras taas saa luvan etsiä sävyn missä erottuu selkeästi. Ei sen ns. kakkosvärin välttämättä valkoinen tarvitse olla, mutta koska mikään kotijoukkue ei valkoisessa pelaa niin se on sinänsä luonnollinen kakkosväri joukkueelle kuin joukkueelle.
 
Viimeksi muokattu:

Satunnainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ottakaa mallia esimerkiksi HPK:sta. Kotiottelut vedetään aina oranssissa ja vieraspelit (pl. 2018-2019 finaalit) valkoisissa. Paitojen sävyero on näin suhteellisen hyvällä tolalla aina vastustajan paitojen suhteen.
Viime kaudella oli mielenkiintoinen tapaus, kun HPK-Ilves-pelissä HPK:lla oli oranssi ja Ilveksellä vihreä paita. Täällä joku valitti väreistä, joka aiheutti kummastusta, kunnes selvisi, että hän on punavihersokea. Miehistä ~8 % on, eli tällainen koskee yllättävän montaa katsojaa (tosin siinä on selviä aste-eroja). Mutta jos on normaali värinäkö, niin tuo väripari oranssi ja vihreä vaikuttaa ihan hyvältä, joten vaatii jossain määrin paneutumista, jos halutaan välttää tällaisia ongelmia. Mielenkiintoista nähdä, missä paidassa Ilves tulee huomenna Hämeenlinnaan. Vaalea paita kun on keltainen, joten olisi ehkä vielä huonompi verrattuna oranssiin (ja silloin molemmilla olisi lisäksi vaaleampi paita + tummemmat housut). Ilveksen kolmas paita toimisi varmasti kaikille, koska se on musta.
 

Old Tom

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Oheisessa linkissä kuva eilisestä Ässät-KooKoo pelistä. Minulla itselläni ei ole mitään vaikeuksia erottaa mustaa väriä punaisesta.
Osaako joku sanoa onko olemassa ns. mustapunasokeutta, jossa on vaikeuksia erottaa punainen ja mustaväri toisistaan?
Minulla on tietysti ihan ok uudehko TV, jossa värit erottaa hyvin toisistaan samoin livenä minulla ei ole ollut vaikeuksia erottaa kyseisiä värejä toisistaan.

 
Suosikkijoukkue
Ässät
Oheisessa linkissä kuva eilisestä Ässät-KooKoo pelistä. Minulla itselläni ei ole mitään vaikeuksia erottaa mustaa väriä punaisesta.
Osaako joku sanoa onko olemassa ns. mustapunasokeutta, jossa on vaikeuksia erottaa punainen ja mustaväri toisistaan?
Minulla on tietysti ihan ok uudehko TV, jossa värit erottaa hyvin toisistaan samoin livenä minulla ei ole ollut vaikeuksia erottaa kyseisiä värejä toisistaan.


Itsellä 75-tuumainen hd-töllö ja pelitilanteessa tuottaa vaikeuksia. Hiukan eri asia verrata valokuvaa tuohon.

Eikä tämä ole mitään vittuilua Kouvolan suuntaan, jos sen joku on sellaisena ottanut. Tuo musta & tummanpunainen sattuu olemaan sellainen yhdistelmä, joka telkkarista katsottuna on ainakin tälle Sepolle (nimi muutettu) harvinaisen vittumainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös