Lennart Petrell – HIFK:n ruumiillistuma

  • 820 396
  • 2 259

mixu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hifk
Fakta on kuitenkin se että ei Lennu voi nousta kopissa esiin ja sanoon mitä pitää tehdä. Suomessa joukkoja johdetaan edestäpäin esimerkin avulla. Tai voihan se nousta ja sanoa että "älkää tehkö kuin minä teen vaan kuinka sanon". Luttisen tapauksesta ei ole mitään opittu. Keräselle vielä laitettu A rintaan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkueurheilussa vaikuttava "pitää olla markkinointisyistä seurataustainen kasvo" -kulttuuri on hieno homma, jos seuralla on laaja ja laadukas pelaajatuotanto ja markkinoilta on realistisesti kotiutettavissa nimekkäitä seurataustaisia profiilipelaajia. Tällainen tilanne oli IFK:ssa ns. viime sukupolven kohdalla, kun joukkueessa pelasi samanaikaisesti Peltonen, Kuhta ja Söderholm. Nyt näistä tällaisista IFK:n miehistä paras Euroopassa pelaava kaveri on... Lennart Petrell. Tuo fakta yhdistettynä mainitsemaani kulttuuriin on johtanut nähdysti siihen, että vitosketjuun kuuluva Petrell on joukkueen kapteeni taskussaan 2 vuoden sopimus. Bilteman taukomainos, jossa Lennu höpisee jotain kaiken jättämisestä jäälle, muuttuu suht irvokkaaksi, kun jäällä joukkue hiihtelee 0-3 -kotitappioon ja kapteeni itse kuuluisi katsomoon.

PS. Ketkäs muuten ovat parhaat ysärin alkupuoliskolla syntyneistä, 3-kymppiä lähestyvistä IFK-taustaisista pelaajista, jos Granlundit jätetään pois laskuista? Åsten, Nykopp ja Tallberg...?
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Suosikkijoukkue
IFK ilman möyrimistä, NYR, Inkvisitio 1480-
PS. Ketkäs muuten ovat parhaat ysärin alkupuoliskolla syntyneistä, 3-kymppiä lähestyvistä IFK-taustaisista pelaajista, jos Granlundit jätetään pois laskuista? Åsten, Nykopp ja Tallberg...?
Mulla tuli jostain syystä välittömästi mieleen Juuso Salmi.. oliskohan tulevaisuuden kapteeni kotiutettavissa jo ensi kaudeksi? Teki kuitenkin viimeisimmällä IFK-kaudellaan KAKSI maalia!
 

Walkin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins
PS. Ketkäs muuten ovat parhaat ysärin alkupuoliskolla syntyneistä, 3-kymppiä lähestyvistä IFK-taustaisista pelaajista, jos Granlundit jätetään pois laskuista? Åsten, Nykopp ja Tallberg...?

Pakarinen, Melart (-89), Tyrväinen, Rask, nämä nyt mieleen tulivat. Järvinen myös -89 toki hänellä vain yksi kausi täällä, Wärn taitaa olla -88 kuten myös Puustinen?

No joo, ei niitä montaa ainakaan itselleni tule mieleen jos miettii siis laatupelaajia.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakarinen, Melart (-89), Tyrväinen, Rask, nämä nyt mieleen tulivat. Järvinen myös -89 toki hänellä vain yksi kausi täällä, Wärn taitaa olla -88 kuten myös Puustinen?

No joo, ei niitä montaa ainakaan itselleni tule mieleen jos miettii siis laatupelaajia.

Ajattelin astetta IFK-taustaisempia pelaajia kuin Rask, Tyrväinen tai Pakarinen, jotka kaikki ovat pelanneet enemmän Liiga-pelejä toisessa seurassa kuin IFK:ssa, puhumattakaan että olisivat IFK:n juniorijärjestelmän kasvatteja.

90-luvun alkupuoliskon ikäluokat ovat melkoinen musta aukko koko suomalaisessa pelaajatuotannossa, mutta IFK:n suuri ja mahtava juniorimylly ei ole noista ikäluokista tuottanut juuri edes mainittavia Liiga-pelaajia...

Petrellistä sen verran, että, kuten joku edellä totesi, olisi kannattanut mielestäni heti Nykoppin palattua kokoonpanoon lyödä Petrell-Nykopp-Åsten -nelonen takaisin yhteen. Ketju toimi hyvin ensimmäisissä peleissä.
 
Viimeksi muokattu:

Jakke76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Boston Bruins, Man United, Darts
Ensimmäiseksi voisi ottaa moiselta löysältä ja asenneongelmaiselta Petrelliltä kapteenin natsat pois. Tällä hetkellä joukkue on kyllä liikaa kapteeninsa näköinen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK
Lennu herätti tänään huomion neljässä (viidessä) eri tilanteessa:

- Hyvä, kova ja puhdas taklaus TPS:n pakkiin maalin takana
-- sitä seurannut tilanne Korpikosken kanssa, jossa Lennulla ei ollut mitään halua yrittää edes lämmittää vastustajan parhaisiin lukeutuvaa pelaajaa pois/ärsyttää

- TPS:n maalissa Lennu tarjoili Pajuniemelle vapaan väylän. Lähti peittämää junnumaisesti viivan pakki-pakkia, Pajuniemi käänsi maalia kohti, pari potkua ja loistava veto maaliin. Olen muutaman kerran kuullut arviolta E-junnuissa ensimmäisiä kertoja, kun koutsilta on tullut aika terävä palaute vastaavasta tempauksesta. Joo, olisi tosi kiva saada se syöttö poikki ja karata läpi, mutta on täysin vastoin kaikkia ohjeita. AINA KIEKON JA MAALIN VÄLISSÄ

- alivoimalla Nykopp karvasi kiekon pois, Petrell pääsi vauhtiin. Rupesi riplaamaan hyökkäyssinisellä ja menetti kiekon, kun muu kolmikko oli menossa vaihtoon. Onneksi myöskään TPS ei ollut tilanteessa hereillä. Sekunti sinne tänne ja tepsuilla olisi ollut 2-0-hyökkäys

- siirretyn rangaistuksen aikana Lennu sai kiekon hyökkäyspäässä maalin takana. Sieltä selkä kyyryssä siniviivalle, josta roiskaisi lerppukiekon, joka ei tainnut mennä edes maalille asti. Tuossa tilanteessa pienelläkään peliälyllä varustetulla pelaajalla olisi ollut kaksi vaihtoehtoa: pelata kiekko nopeasti maalin takaa maalin edustalle tai sitten ajaa viivalle ja rauhoittaa tilanne syötöllä

Jos selässä ei lukisi Petrell, ei olisi mainetekoja jostain viime vuosikymmenen vaihteesta tai ei olisi jo julistettu ikoniksi, Petrell ei pelaisi enää Liigaa, ainakaan HIFK:n paidassa.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Kekäläisen aikana sieltä otettiin natsat Kölliltä ja Pepeltä pois ja Sakke heivattiin luukkuvahdiksi.

Nyt mitään tällaista ei jostain syytä uskalleta tai haluta tehdä. Kovasti Salmelainen puhuu kulttuurin muuttamisesta, mutta ihan turhaa länkyttämistä, kun teot puuttuu.
'
Lennu on kai pari kohtuullista kevättä pelannut, mutta monesko syyskausi tämä on, kun suorittaminen on suorastaan surkeaa?

Mä en usko, että Salmelainen haluaisi puuttua tuolla tavalla joukkueen asioihin ja sisäiseen kulttuuriin. Uskon, ettei siitä seuraisi mitään hyvää, ja Salmelainen tiedostaa tämän. Jos hän yksinvaltiaana menisi sinne sörkkimään ja pakottamaan vaihtamaan kapteenistoa, se aiheuttaisi aivan satavarmasti närää pelaajissa ja valmennuksessakin, jotka saattaisivat ryhtyä vallankumouksellisiksi protestoijiksi. He ovat itse valinneet itselleen kapteenin, ja jos tuo päätös pyramidinhuipun (no, näkyvän huipun) toimesta jyrätään, ei kukaan koe olevansa mukana projektissa, jossa heitä arvostetaan. Että ainakaan tuolla tavalla sitä kulttuuria ei oikein voi muuttaa.

Lennun pitäisi varmaan vain itse tajuta antaa pois se C-kirjain. Tai sitten Pikkaraisen tulisi uskaltaa penkittää hänet, ja mennään sitten vaikka vähän laajemmalla pelkkien apukapujen ringillä.

Tiedän faktana, että Lennu on omalla panoksellaan kopissa saanut piiskattua joukkueen lentoon, joten täysin nollatason johtajasta ei voi olla kysymys. Joukkueet ovat kuitenkin erilaisia ja voi olla, että tämä joukkue tarvitsee jotain muuta.

Kiinnostaisi tietää, minkä kauden joukkue on kyseessä. Jos viime kauden, niin ei se nyt mielestäni ihan "lentoon" asti sentään piiskattu.

Vaikka Kangen sopparista voidaankin olla montaa mieltä, hänellä saattaa olla sellaisia ominaisuuksia, jotka todella auttavat kopissa. Kaikki varmasti muistamme, miten Lennukin relasi, kun Kanki siirtyi Sportista meille. Pelillinen panos on mitättömän pieni, mutta ehkä ilmapiirille se onkin merkittävän suuri? Ehkä me kaikki aliarvioimme tiettyjen pelaajien merkityksen kokonaisuudelle?

Itse olin ainakin ihan tosissani, kun esitin Kangen jatkosopparin tultua julki, että hän voisi olla tärkeä pukukoppijohtaja juuri kokoonpanon ulkopuolella. En aliarvioi Kankaanperän henkistä merkitystä, ja sama pätee kai Lennuunkin. Kenties he ovat ne valmennuksen puuttuvat henkiset valmentajat? Kanki on se Nothing is over -Rocky ja Lennu ehkä sitten joku "mennään metsään meditoimaan" -Curre. Kummastakaan ei kuitenkaan ole pelillisesti mitään hyötyä. Tai ehkä alivoimalla, mutta ei kahta pelaajaa voi roikottaa kokoonpanossa pelkkiä alivoimia varten.

Mä en missään nimessä ole sen kannalla, että keneltäkään revitään kapteenin natsoja pois. Se olisi nöyryyttävää ja siitä seuraa harvoin pitkässä juoksussa mitään hyvää. Mutta: jos mä olisin Lennu, mä menisin valmennuksen luokse ja ehdottaisin, että joku muu joko ottaa kapteenin natsat ja jengin haltuun, C:tä kierrätetään tai siirrytään NHL:ssä nyt muodissa olevaan pelkkien varakapteenien systeemiin. Nyt tarvitaan selvästi laajempaa vastuunkantoa sekä kentällä että ehkä myös kentän ulkopuolellakin. Yhdessä tämä laiva kääntyy, mutta jonkun pitää ensin kääntää yksin se ensimmäinen käännös.

Toivottavasti Lennu tajuaa näin tehdä. Miksei Lennulle ja Kangelle voisi antaa jonkun henkisen valmentajan nimikkeenkin. Ja voivat mun puolesta pitää vaikka molemmat jotain C-kirjaimia verkkareissaan, mutta jäälle en soisi heidän enää astuvan.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Petrell on esimerkki joko Salmelaisen vihreydestä tai taantumuksellisesta ifk:laisuudesta. PA:ssa puhutaan paikallisen urheilun suurimman dynastian jefujengi Patriotsin kylmästä seurakulttuurista, jossa pelaaja heivataan ilman tunteita muualle "mieluummin vuosi liian aikaisin kuin vuosi liian myöhään" -ajattelulla. Toimintamalli vaatii toki kykyä tunnistaa ja ennustaa lähestyvä tason putoaminen, mutta Petrellin kohdalla Salmelaiselta ei tuota olisi vaadittu; tason putoaminen oli jo tapahtunut ja Salmelaisen ei olisi tarvinnut tehdä muuta kuin jättää jatkosopimus tekemättä. Nyt ollaan kaikkien kannalta kiusallisessa tilanteessa, kun Petrell on yhä kapteeni ja taskussa mainittu kaksivuotinen sopimus.

IFK-perhe -ajattelu ja muut sentimentaaliset höpinät ovat ihan OK markkinointipuolella ja fanien keskuudessa, mutta urheilutoimenjohtajan ratkaisuiden pitää palvella vain ja ainoastaan tavoitetta saavuttaa urheilullista menestystä. Ikävä kyllä IFK:n organisaatiossa tuntuu vallitsevan kulttuuri, jossa urheilullinen menestys on "ihan kiva bonus", ja uskon Salmelaisen edustavan jotain muuta vasta kun näen hänen tekevän tuon kulttuurin vastaisia ratkaisuja.
 
Viimeksi muokattu:

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Lemieaux , tarkoitin luonnollisesti Lennun kohdalla ”lentoon piiskaamisella”, että on erätauolla kopissa pistänyt all in ja yksittäisen ottelun suunta on muuttunut. Tästä esimerkkinä Suomi 100-juhlapeli, missä HIFK oli tappiolla kahden erän jälkeen 0-3 ja jengi kiri vikassa erässä tasoihin. Jatkoilla luonnollisesti turpaan. En toki ole ollut kopissa, joten 100% fakta tämä ei tietenkään ole. Ja kun kuitenkin epäilet, että Office on aivopessyt minut, voin lohduttaa, ettei näin ole asiain laita. Tietoni Lennusta on peräisin luotettavaksi katsomaltani henkilöltä, joka ei ole organisaation jäsen ja jonka suhtautuminen HIFK:n tekemisiin on ennemminkin negatiivinen kuin positiivinen, mutta hän on varsin hyvin kartalla HIFK:n asioista. Asia tuli ilmi, kun minä itse kyseenalaistin Lennun henkisen johtajan ominaisuudet.

Lennu on pelannut huonosti eikä mulla ole mitään syytä puolustaa hänen peliesityksiään. Kun Lennu saa kiekon, siitä seuraa yleensä huono veto tai kiekonmenetys. Peliä edistävät teot kentällä on nykyään harvinaisuus. Varmasti joku onnistuminen tekisi Lennullekin poikaa, nyt on niin väkinäistä puurtamista, että on melkein epäreilua dumata täysin.

Yhtenä vaikuttavana seikkana voi myös olla kapteeniuden vaikutus henkisesti peliesityksiin. Lennulla tämä ”kerroin” voi olla hyvinkin matala ja se voisi puoltaa myös valintaa. Kaikkihan muistamme Kimmo Kuhdan kapteenina: mikään ei onnistunut ja paineet oli hirveät, koska kysymyksessä oli pelaajalle niin suuri kunnia. Kävisikö monen muun kanssa samoin? Moni voi olla mahtava henkinen johtaja ja loistava varakapteeni, mutta onko ”C” näille pelaajille liikaa? Ehkä joukkue tarvitseekin sellaisen pelaajan kapteenikseen, jonka mentaalipuoli ei heilahda ensimmäisenä kipsiksi, kun peli ei kulje. Läpän pitää lentää myös silloin, kun on vaikeaa.

Ei mulla ole sen suurempaa tarvetta puolustella Lennua, mutta en myöskään näe häntä minään suurena saatanana. Sopimus on tehty ja sillä sipuli. Valmennus päättää kokoonpanot ja olisikin mielenkiintoista kuulla, miksi Lennu ei ole vielä löytänyt itseään katsomosta. Siihenkin on varmasti joku syy. En usko, että Pikkaraisella on kiintiöpaikkoja tai mitään kunniavelkoja HIFK:lle. Mutta ehkä hänellä on vain vähän liikaakin malttia odottaa peliesitysten parantumista. Ehkä se on ihan reiluakin, ettei päätöksiä tehdä muutaman pelin perusteella ja jokainen kausi aloittaa aina ajanlaskun hyvistä tai huonoista esityksistä alusta, mutta pikkuhiljaa pitäisi kyllä alkaa tapahtua Lennunkin kohdalla hyviäkin asioita.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eihän Petrell ole este HIFK:n menestykselle. Ennemminkin se tilanne mielestäni kärjistyy siinä, että nyt kokoonpanossa on ollut 4-5 Petrelliä: Petrell itse, Keränen, Tallberg, Åsten ja Nykopp. Yksi Petrell menisi aina. Nämä pelaajat ovat yhteensä kellottaneet 52 peliin tehot 1+1. Se vaan on jopa nelosketjun pelaajille liian vähän, puhumattakaan siitä, että rooli on ollut osalla myös isompi. Se vaan nyt henkilöityy eniten Lennuun, kun on C rinnassa. Kaikkihan meistä toivoo, että Petrell onnistuu.

Näiltä pelaajilta odottaisi jotain muuta, jos pisteitä eivät kykene tekemään. Alivoimaroolikin on näillä pienenemään päin. Ei oikein tule edes sellaista agressiivista eikä vastustajan kannalta ärsyttävää pelaamista. Itse väitän, että kun unohtaisivat tuon virkamiesmäisen pelaamisen ja antaisivat vähän läikkyä, niin peli paranisia ja väkisin tulisi myös tehoja. Joku jäähy taklauksesta, hanskan hieromisesta tms. eivät ole aina huonoja asioita. Turhat ja typerät jäähyt, joita Keränen, Petrell ja Åsten ottivat viime peleissä ovat. Moni varmaan ymmärtää sen eron.

Petrellin pelaamisesta on puhuttu paljon. Se on väkinäistä ja mielikuvituksetonta. Siitä puuttuu sellaisen nuoren eteenpäin menevän pelaajan röyhkeys ja kunnianhimo sekä peli-ilo, vaikka mies tuntuu olevan paremmassa kunnossa, kuin pariin edellisvuoteen. Petrell on aloittanut viime kaudet vaisusti, mutta nyt vielä tuntuu olevan entistä enemmän jumissa. Viime kausina parantanut sitten kun muukin joukkue on parantanut, kuten viime kaudella. Loppupeleissä 12 pistettä nelosketjun pelaajalle on ihan OK suoritus ja itse odottelin siihen pientä nousua treenipelien parantuneen liikkeen jälkeen.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Lennu on joskus aiemmin pystynyt tekemään pisteitä ja olen häntäkin aktiivisesti seurannut yli 10 vuotta kun on meillä pelannut.

Nyt kun Lennun pitäisi olla kunnossa niin miten on mahdollista että on noin yössä ollessaan kentällä? Taklaus ja kulmissa vääntö onnistuu mutta kiekon kanssa tai maalipaikoille pääsyn suhteen täysin kädetön.

Onko peli muuttunut niin paljon vai mikä vaivaa kun taso on laskenut niin paljon??
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Itse jaksoin viime viikon pelissä ensimmäistä kertaa mennä hallille, HIFK ei vain sytytä riittävästi. Peli oli ihan kohtuullinen ja siitä vielä voitto, joten ehkä voisi mennä toistekin. Kun on lukenut arvosteluja Lennusta, niin saa sen käsityksen, että kaveri on aivan kuutamolla ja yhden pelin perusteella näin ei nyt vain ollut.

Eihän Petrellillä ole maagisia käsiä, ei ole koskaan ollutkaan, silti esim. 1/1 tilanteissa kaveri pärjäsi kohtuullisen hyvin ja ei millään tavalla erottautunut heikommaksi, kuin muutama muukaan hyökkääjä. Alivoimalla pelasi fiksusti olleessan jäällä. Eihän me saada Lennusta kärkikenttien pistelinkoa jatkossakaan, mutta mieluummin minä hänet otan keväällä neloskentän laitaan ja alivoimavastuuseen, kuin vaikka Åstenin, jolla on vielä heikommat kädet. Tai sitten Kangasniemen tai Nordgrenin, joilla ei tee mitään kuitenkin niin tärkeässä 4.kentässä.

Kun näitä lukee, niin tulee välillä fiilis, että kun joku aloittaa, niin moni lähtee mukaan, kun on niin helppoa lynkata joku yksittäinen pelaaja. Laakson kohdalla hiukan sama ilmiö ollut, ei ole se säkenöivä tähtipuolustaja, mutta pystyy suoriutumaan kohtuullisesti pienessä roolissa. Se on sitten eri asia, jos näillä pelaajille maksetaan 1. kentän pelaajien palkkaa ja vika on silloin Salmelaisen.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Kun näitä lukee, niin tulee välillä fiilis, että kun joku aloittaa, niin moni lähtee mukaan, kun on niin helppoa lynkata joku yksittäinen pelaaja.

Tämä! Eikä se rajoitu pelkästään Lennuun tai Laaksoon. Osansa saa kukin vuorollaan. Välillä teksti on niin rumaa, ettei sen uskoisi tulevan terveen, yhteiskuntakelpoisen ihmisen näppäimistöltä. Parhaat esimerkit voi käydä poimimassa otteluseurantaketjusta. Jos sitten asiasta erehtyy mainitsemaan, saa kuulla mitä ihmeellisempiä selityksiä maksetuista kausikorteista/ottelulipuista tai tunteella vetämisestä, ja näiden tuomasta oikeutuksesta hyökätä seuraa ja sen pelaajia vastaan. Ja tarkennan vielä erikseen, etten saa taas samoja vastauksia samoilta kirjoittajilta: mä en edelleenkään kritisoi sitä mitä kirjoitetaan, vaan sitä miten kirjoitetaan.

Jatkoaikaan pitäisi kirjoittaa omalla nimellä anonyymien nimimerkkien sijaan. Se siistisi palstaa kummasti, vähentäisi trollausta ja persumaista yksilön vainoamista.
 

Gilmore

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä, että johtuuko joidenkin enemmän tai vähemmän vääristyneet odotukset Petrelliä kohtaan keväästä 2011, jolloin Lennulla ja koko muullakin joukkueelle oli sellainen flow päällä, että käytännössä jokainen pelaaja näytti luultavasti paremmalta kuin onkaan. Tai ainakin Petrell näytti, varsinkin hyökkäyssuuntaan. Eihän Lennun meno ole varmasti ketään tyydyttävää tällä hetkellä, mutta toisaalta ei se ole myöskään läheskään yhtä katastrofaalista, kuin mitä monet antavat ymmärtää. Kyllä Lennulla on vielä omasta mielestäni annettavaa joukkueelle juurikin nelosen laidassa ja ennen kaikkea alivoimalla. Niin ja unohtamatta sitä paljon parjattua pukukoppi-Lennua. Kuten joku ylempänä kirjoitti, niin IFK:n ongelma on juuri tällä hetkellä se, että joukkueessa on pari "lennua" liikaa, ei niinkään se, että siellä on Lennu.
 

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Eihän Petrell ole ikinä ollut mikään samettikäsi, raketti luistimilla tai erityisen hyvän pelikäsityksen omaava pelaaja, mutta nuorempana kykeni tuloksentekoon huikean fysiikkansa turvin. Nyt näyttää vähän siltä, ettei kykene enää erottumaan edukseen fyysisiltä ominaisuuksiltaan jos ei lasketa paria painavaa taklausta per ottelu. Mitä jää jäljelle? Laput silmillä puskemista, kiekon roiskimista päätyyn, tilanteista myöhässä olemista ja enemmän peliä haittaavia kuin peliä edistäviä ratkaisuja. Pelkästään viime pelin perusteella Engberg kuuluisi heittämällä hänen edelleen vakiokokoonpanoon.

Jos ottelussa jouduttaisiin automaattisesti pelaamaan alivoimaa tasan sen verran kuin Petrell saa peliaikaa, niin mikäpä siinä, mutta tasakentällisen hirveän vaikea nähdä kuinka hänen paikkansa vakiokokoonpanossa olisi perusteltu. Viitaten aiempaan kirjoitukseen, henkilötasolle minulla ei ole mitään tarvetta mennä, mutta tottakai minua kiinnostaa se mitä IFK:n kokoonpanossa olevilla pelaajilla on annettavaa tälle joukkueelle, siitäkin huolimatta mikä nimi selässä sattuu lukemaan.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Joo se on ihan totta että välillä kyllä arvostellaan vailla mitään objektiivisuutta mutta tässä Lennu casessa olen eri mieltä.

Ei kukaan ole pitänyt (varmaan koskaan) Lennua pisteiden tekijänä tai ylempien kenttien pelaajana mutta kyllä kapteenilta voisi odottaa edes pientä mahdollisuutta päästä välillä ketjunsa kanssa maalipaikoille tai tehdä muita ratkasuita kuin roiskia kiekkoa päätyyn tai maalille. Lennu ei edes katso onko syöttösuuntia jossain vaan luopuu kiekosta ja vielä niin että vastustaja saa kiekon ilmaiseksi.

Yhdessä pelissä Lennu nosti tasoa yllättäen. Sitten taas taso putosi. Olisiko ollut Kärppä matsi, jossa pisti silmään hyvillä otteilla. Sitä Lennua mielellään näkisi useamminkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: WPK

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Ja kun kuitenkin epäilet, että Office on aivopessyt minut, voin lohduttaa, ettei näin ole asiain laita.

Anteeksi mitä? Haukut väärää puuta, en ole tuollaista epäillyt.

Lennu on pelannut huonosti eikä mulla ole mitään syytä puolustaa hänen peliesityksiään. Kun Lennu saa kiekon, siitä seuraa yleensä huono veto tai kiekonmenetys. Peliä edistävät teot kentällä on nykyään harvinaisuus. Varmasti joku onnistuminen tekisi Lennullekin poikaa, nyt on niin väkinäistä puurtamista, että on melkein epäreilua dumata täysin.

...

Ei mulla ole sen suurempaa tarvetta puolustella Lennua, mutta en myöskään näe häntä minään suurena saatanana.

Kuten kirjoitin, on hän varmasti tärkeä johtaja taustalla. Se, että totean ettei hänestä ole pelillistä hyötyä muuten kuin av:lla ei nyt suoranaisesti tarkoita, että pitäisin häntä minään suurena tai pienenäkään saatanana, tai että dumaisin hänet täysin. Lisäksi Lennu on mukavanoloinen ihminen. En ole kirjoittanut sanallakaan rumasti Lennusta. Ainoastaan neutraalisti, ettei hänestä ole 5vs5 pelissä pelillistä hyötyä, joten hän ei mielestäni ansaitsisi paikkaa kokoonpanossa. Lisäksi olen, yhtä neutraalisti, sanonut hänen sekoittavan muun ketjun peliä, kun ei oikein ole samalla aaltopituudella vaan tekee jotain omaa juttuaan. Hänen pelaamisensa vaikuttaa vähän siltä, että hänellä on laput silmäkulmilla eikä oikein näe niitä pelikavereita. Ei syötä ainakaan silloin kuin pitäisi, jotta se edistäisi peliä, ja menettää kiekon usein vastustajalle.

Kapteenius sattaa hyvinkin vaikuttaa Lennun peliesityksiin. Esim. jonkun esilletuoma teoria siitä, että yrittää olla Söden ja Villen kaltainen herrasmies saa hänet kunnioittamaan vastustajaa kenties liiankin paljon, eikä vie taklauksia loppuun, saattaa hyvinkin pitää paikkaansa. Tämä ei kuitenkaan mielestäni ole ollut ongelma hänen pelissään, vaan viisikkopeli ja ketjukavereiden löytäminen syötöillä, peliä edistävien suoritusten puuttuminen.

Eihän Petrell ole este HIFK:n menestykselle. Ennemminkin se tilanne mielestäni kärjistyy siinä, että nyt kokoonpanossa on ollut 4-5 Petrelliä: Petrell itse, Keränen, Tallberg, Åsten ja Nykopp. Yksi Petrell menisi aina. Nämä pelaajat ovat yhteensä kellottaneet 52 peliin tehot 1+1. Se vaan on jopa nelosketjun pelaajille liian vähän, puhumattakaan siitä, että rooli on ollut osalla myös isompi. Se vaan nyt henkilöityy eniten Lennuun, kun on C rinnassa. Kaikkihan meistä toivoo, että Petrell onnistuu.

Olet oikeassa, ja olenkin kirjoittanut Tallbergin ja Keräsen olevan osana tätä samaa ongelmaa. Näillä kummallakin oli kuitenkin isot loukkaantumiset viime kaudella, jotka saattoivat edelleen vaikuttaa treenikaudella ja toivottavasti kummatkin heistä vielä nostavat tasoaan. Lennusta en tiedä, onko hänelläkin ollut viime kaudella jotain häikkää? Tallberg on jo jonkin verran parantanut, toivottavasti tämä trendi jatkuu. Mielestäni Åsten ja Nykopp pelasivat paremmin kuin nämä muut, mutteivät toki pisteiden valossa hekään. Tuo 52 peliä ja 1+1 on kyllä karmaisevan huono tilasto, mutta jotenkin uskon että Tallberg-Nykopp-Åsten olisi tehnyt niitä pisteitä enemmän, ketjun onnistuminen on kuitenkin kiinni kokonaisuudesta ja nyt nämä kaksi heikointa lenkkiä ovat saattaneet sekottaa muidenkin peliä ratkaisevasti.

Kun on lukenut arvosteluja Lennusta, niin saa sen käsityksen, että kaveri on aivan kuutamolla ja yhden pelin perusteella näin ei nyt vain ollut.

Eihän Petrellillä ole maagisia käsiä, ei ole koskaan ollutkaan, silti esim. 1/1 tilanteissa kaveri pärjäsi kohtuullisen hyvin ja ei millään tavalla erottautunut heikommaksi, kuin muutama muukaan hyökkääjä. Alivoimalla pelasi fiksusti olleessan jäällä. Eihän me saada Lennusta kärkikenttien pistelinkoa jatkossakaan, mutta mieluummin minä hänet otan keväällä neloskentän laitaan ja alivoimavastuuseen, kuin vaikka Åstenin, jolla on vielä heikommat kädet. Tai sitten Kangasniemen tai Nordgrenin, joilla ei tee mitään kuitenkin niin tärkeässä 4.kentässä.

Kun näitä lukee, niin tulee välillä fiilis, että kun joku aloittaa, niin moni lähtee mukaan, kun on niin helppoa lynkata joku yksittäinen pelaaja. Laakson kohdalla hiukan sama ilmiö ollut, ei ole se säkenöivä tähtipuolustaja, mutta pystyy suoriutumaan kohtuullisesti pienessä roolissa. Se on sitten eri asia, jos näillä pelaajille maksetaan 1. kentän pelaajien palkkaa ja vika on silloin Salmelaisen.

Eihän Lennu alivoimalla kuutamolla ole, mutta onko tuo riittävä meriitti pitää kokoonpanossa, jos 5vs5 peli ei suju? En tiedä, ehkä on, ehkei siellä ole muitakaan jotka pystyisivät kohtuu hyvään av-pelaamiseen.

En tiedä kehen viittaat tuolla aloittamisella. Tässä ketjussa taisi olla joku 10 päivän tauko ennen minun viestiäni, mutta ei siinä viestissäni mitään lynkkausmielialaa ollut. EDIT: Sen sijaan tuolta ylempää ja parin viikon takaa löytyy huomattavasti dissaavampia viestejä.

Ihan neutraalisti olen kirjoittanut, ettei Lennun pelillinen taso ole mielestäni riittävä, jotta sillä ansaitsisi paikan pelaavassa kokoonpanossa. Ja kyseenalaistanut kapteeniuden, kun siellä olisi huomattavasti pätevämpiä pelillisiä johtajia ja kenties myös ihan henkisiäkin johtajia. Ymmärrän hyvin, ettei Paajasta tai Sallista "voi" laittaa, tai haluta laittaa, kapteeniksi heti ekalla kaudellaan, mutta entä sitten Varakas? Ainakin silloin, kun Petrell ei ole pelaavassa kokoonpanossa. Ja Paajanen ansaitsisi mielestäni myös sen A:n rintaan.

Laaksosta kirjoitin viime kaudella, että tahdon hänelle jatkoa (taisi olla optio?) ja hän voisi hyvin riittää kolmosparin kiekollisena, etenkin Varakkaan parina (pelasivat silloin paljon yhdessä ja se toimi mielestäni hyvin). Ihan ilolla otin vastaan sen että optio käytettiin. En nyt oikeastaan ole edes huomannut juuri lynkkausmielialaa Laakson kohdalla, joskin häntä jotkut ovat kritisoineet. Itse arvostan häntä tuossa roolissa, eli kolmosparin kiekollisena ja satunnaisia paikkauksia kakkosessa.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
En viitannut kirjoituksellani keneenkään, vaan kaikki läksi siitä, että ylipäätään kirjoituksissa Lennu on saanut kohtuuttoman kritiikin. Kärpät pelissä Petrell oli oman kentällisensä vaarallisin pelaaja ja on varmasti pelannut heikostikin, mutta sarjataulukon perusteella niin on moni muukin.

Laakso on saanut myös paljon kuraa, kuten myös Motin ja taatusti osa aiheestakin. Oma kirjoitukseni läksi vain siitä, että aina joku tai jotkut syyllistetään ja usein ei välttämättä edes jakseta analysoida tarkemmin, vaan tehdään kuten muutkin tekee eli haukutaan varmuuden vuoksi.

Enkä ole itse sen parempi, aikoinaan sai Seppo Pakola paljon kritiikkiä minulta, menköön osin liian innokkuuteni piikkiin. Pahoillani Seppo tästä!
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koskakohan IFK:n markkinoinnissa ymmärretään, ettei tämän löysän kuminaaman käyttämisessä otteluiden yms. markkinoinnissa ole pariin kauteen ollut varmastikaan kovin positiivisia vaikutuksia? Ylimielisyys on ok - IFK:ssa jopa toivottavaa - JOS siihen on varaa. ”Ginger people have no souls” pitää todellakin paikkansa, jos Lennartin pelailua katselee.
 

HJL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Katso Pallo, Vancouver Cancouver
Koskakohan IFK:n markkinoinnissa ymmärretään, ettei tämän löysän kuminaaman käyttämisessä otteluiden yms. markkinoinnissa ole pariin kauteen ollut varmastikaan kovin positiivisia vaikutuksia? Ylimielisyys on ok - IFK:ssa jopa toivottavaa - JOS siihen on varaa. ”Ginger people have no souls” pitää todellakin paikkansa, jos Lennartin pelailua katselee.
En tiedä, miksi päästän näin ala-arvoisen viestin ihoni alle. Ehkä se johtuu siitä, että mussutetaan ylimielisyydestä, kun samalla ollaan puututtu todella sivistymättömästi toisen ihmisen ulkonäköön. Näitä en haluaisi lukea IFK-osiossa. Täällä kuitenkin pyritään pitämään edes joku taso, vaikka kierroksia otetaankin.
 

N.Vidic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Seattle Seahawks, HIFK, Man Utd
Koskakohan IFK:n markkinoinnissa ymmärretään, ettei tämän löysän kuminaaman käyttämisessä otteluiden yms. markkinoinnissa ole pariin kauteen ollut varmastikaan kovin positiivisia vaikutuksia? Ylimielisyys on ok - IFK:ssa jopa toivottavaa - JOS siihen on varaa. ”Ginger people have no souls” pitää todellakin paikkansa, jos Lennartin pelailua katselee.

Hei sankari, sulla on vahingossa lipsahtanut HIFK tonne suosikkijoukkueeksi. ”Löysä kuminaama” sattuu olemaan HIFK:n kapteeni, Suomen mestari, NHL-veteraani ja kiekkoleijona. Mikäs sinä olet häntä kuminaamaksi ivaamaan ja millä meriiteillä?
 

Alfred

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kröhöm, ”löysällä” tarkoitin asennetta kentällä ja jälkimmäisellä sitä ärsyttävää ylimielistä virnistelyä kentällä. Jatkakaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös