Ammattiyhdistysliikkeet – duunarin asialla?

  • 1 344 640
  • 15 123
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tosiasiassa yksi ala joka melko hyvin saisi yhteiskunnan pysäytettyä ovat päivähoitajat/opet. Jos kaikki päiväkodit ovat kiinni niin aika moni vanhempi joutuu jäämään kokonaan kotiin.
Jonkinlainen ironia on siinä, että päiväkodin opettajat saavat pienintä palkkaa, sitten peruskoulun opet ja parasta saavat lukion kynttilät. Lakkoaseen voima kun menee juuri päinvastoin. Päiväkotilapset eivät tule toimeen päivääkään, pienet peruskoululaiset vaativat huomiota, mutta lukiojonnejen lakko nykyisi lähinnä konsoliservereillä ja ESin kulutuksessa.
Jos opettajat joskus haluavat lakkoilemalla korotuksen niin tuo on se tie.

No ei kaatuisi yhteiskunta. Aika pienellä osalla työntekijöistä lopulta on alle kouluikäinen lapsi. Osalla heistäkin asia järjestyisi ihan perinteisesti isovanhempien avulla. Itse kun en kuulu liittoon, olisin tietenkin töissä. Luulenpa, etten olisi ainoa edes.
Päiväkotien lakko saisi kestää viikkoja, ennen kuin sillä olisi suurta merkitystä kansantalouteen. Varsinkin, kun se toisaalla paikkaisi kuntataloutta.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jaahas. Ilmeisesti alkaa taas tulla vähän kalsaa syksyä. Ilmeisesti samaa trendiä on myös duunreiden puolella ehdoteltu kautta linjan. Mutta joo, lakkoilijat on paskaa ja yhteiskunnan pohjasakkaa, koska ajattelevat vaan omaa etuaan. Tässä linkki Ylen uutiseen aiheen tiimoilta.

Onhan sitä olemassa aiheellisiakin lakkoja, mutta pitää aina miettiä se, mikä on suoranaista kiristämistä ja haitan tekoa myös muille.

Esim. surullisen kuuluisa paperiliitto teki lakkoilullaan hallaa "vain" omalle työnantajalleen. Jatkuvasti piti saada lisää liksaa ja jos jokaisesta telanvaihdosta ei maksettu tarpeeksi montaa sataa, niin persettä penkkiin. Sen kun vaan sahaavat omaa oksaansa ihan rauhassa.

Mutta jos otetaan vielä kerran esimerkiksi se kuljetusalan haarakkeiden vastenmielinen toiminta näiden vuosien aikana. AKT ja muut tahot siellä pystyvät saamaan todella paljon huonoa aikaan lakkoilullaan, ja siinä sivulliset/ulkopuoliset kärsii aina. Se ei ole oikein.

Mutta kaikki lakot eivät ole turhia. Tuo postin toiminta on aika härskiä jo suorastaan, ja hyvin ymmärtäisin jonkinlaisen lakko-menon siinä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Onhan sitä olemassa aiheellisiakin lakkoja, mutta pitää aina miettiä mikä on suoranaista kiristämistä ja mikä ei. Surullisen kuuluisa paperiliitto teki lakkoilullaan hallaa "vain" omalle työnantajalleen. Jatkuvasti piti saada lisää liksaa ja jos jokaisesta telanvaihdosta ei maksettu tarpeeksi montaa sataa, niin persettä penkkiin. Sen kun vaan sahaavat omaa oksaansa ihan rauhassa.

Jaa se pitkä paperiteollisuuden järkkäämä työsulku ? Jos lista pysyy tuollaisena, niin varmasti lakkoillaan. Ja sit vielä ihmetellään, miks duunarit ei jousta...
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jaa se pitkä paperiteollisuuden järkkäämä työsulku ? Jos lista pysyy tuollaisena, niin varmasti lakkoillaan. Ja sit vielä ihmetellään, miks duunarit ei jousta...

No paperiliitto oli esimerkki niin typerästä ja ahneesta toiminnasta, ettei mitään rajaa. Ja mitä tulee palkkoihin, niin siellä kuitenkin pääsääntöisesti liksat sellasia, etten nyt kovin äkkiä valittaisi yhtään mistään.

Mutta mitä tarkotat duunarilla? Eikö kaikki palkansaajat nyt ole.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Kyllähän ne on. Itsekin olen duunari, vaikka esimiehen asemassa olenkin. Yhtälailla sitä kuraa koitetaan tunkea niin minun, kun mun alaisten pulpettiin.

Joo niinpä! Eipä se toimihenkilöiden duuni sen vähempää duunaria ole kun vaikkapa tehtaan tuotannossa olevan. Piti vaan tarkistaa miten ajattelet asian :)

AY liikkeistä on ollut paljonkin hyötyä Suomen työmaailmassa ja joskus ennen myös kehittämisessäkin. Mutta nykyään ne herättävät uppiniskaisuudellaan usein aika ristiriitaisia fiiliksiä. On usein sanottu että ne ovat jämähtäneet jonnekin menneille vuosikymmenille, ja siinä taitaa olla puolitotuuttakin mukana. Eli positiivistakin on paljon, mutta niin on sitä negaakin.

Työantajan on esimerkiksi hyvin vaikea päästä eroon välinpitämättömästä työntekijästä jne. Mutta sitten on taas se turva, ettei nyt ihan villiksi ja karuksi menisi irtisanomiset. Monimutkainen on homma kyllä.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
AY liikkeistä on ollut paljonkin hyötyä Suomen työmaailmassa ja joskus ennen myös kehittämisessäkin. Mutta nykyään ne herättävät uppiniskaisuudellaan usein aika ristiriitaisia fiiliksiä. On usein sanottu että ne ovat jämähtäneet jonnekin menneille vuosikymmenille, ja siinä taitaa olla puolitotuuttakin mukana. Eli positiivistakin on paljon, mutta niin on sitä negaakin.

Työantajan on esimerkiksi hyvin vaikea päästä eroon välinpitämättömästä työntekijästä jne. Mutta sitten on taas se turva, ettei nyt ihan villiksi ja karuksi menisi irtisanomiset. Monimutkainen on homma kyllä.

No, miten sen nyt ottaa. EK kiljuu kokkareiden suulla kuinka duunari ei jousta, eikä ymmärrä isoa kuvaa mitenkään. Me oltais aikoinaan oltu valmiita kehittämään paikallista sopimista ihan kirjaan asti höystettynä parilla muullakin jutulla, jos oltais saatu duunareita mukaan firman pääkallopaikan pöydän ääreen. Siis ihan mandaatilla, jolla olisi ollut jotain merkitystä. Mut ei kelvannut. Samoin koitettiin saada kikyjä sovittua niin, että niitä käytettäisiin työntekijöiden koulurukseen. Mutta ei. Piti vaan saada sitä joustoa. Oikeastaan me naureskeltiin,että miten ihmeessä katkeamattomassa vuorossa tehdään ne ylimääräiset tunnit ?
Aivan turha valittaa kun työntekijät ei jousta, jossei itse olla halukkaita edes kokeilemaan vaikkapa erilaisia vuorokäyntejä, jotta duunarit jaksaisi paremmin.

Toki, on ay-liikkeessä myös tuota poteroitumista, mutta onneksi ne alkaa vähentyä koko ajan, ja tilaa on uusille ajattelumalleille aina vain enemmän ja enemmän. Ja niitä jopa kuunnellaan.

Ja viimeisenä, kyllä sä oikeesti pääset eroon työntekijästä, jos sä haluat. Kaksi varoitusta, ja pihalle, ei se sen kummempaa ole. Kunhan sen tekee vaan sääntöjen mukaan. Itse aioin pitää mun alaisten luottariin sellaiset välit, että voin pyytää siltä jeesiä jos tarvin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ja viimeisenä, kyllä sä oikeesti pääset eroon työntekijästä, jos sä haluat. Kaksi varoitusta, ja pihalle, ei se sen kummempaa ole. Kunhan sen tekee vaan sääntöjen mukaan. Itse aioin pitää mun alaisten luottariin sellaiset välit, että voin pyytää siltä jeesiä jos tarvin.

Valitettavasti vain nämä hankalat tapaukset usein tuntevat omat oikeutensa vähän liiankin hyvin.
 

godofthunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Detroit Red Wings
Valitettavasti vain nämä hankalat tapaukset usein tuntevat omat oikeutensa vähän liiankin hyvin.
No jos kaveri ei selviydy työstään, niin on siinä perustetta. Toki, itse ainakin siedän myös hankalia kavereita, jos ne tekee työnsä kunnolla. Ei mua muu jaksa kiinnostaa. Se että ihminen on luonteeltaan vaikee, tai "mulkku", ei liene peruste fuduille. Jos siis muuten hoitaa ruutunsa.
 

Zamboni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Jaa se pitkä paperiteollisuuden järkkäämä työsulku ? Jos lista pysyy tuollaisena, niin varmasti lakkoillaan. Ja sit vielä ihmetellään, miks duunarit ei jousta...
Aika kultaa muistot. Työsululle oli syynsä, kun koneita ei enää kannattanut pitää käynnissä liiton järjestämän ylityökiellon vuoksi. Toki työnantajapuoli jää tästä historiaan ensimmäisen virallisen peliliikkeen tekijänä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
No jos kaveri ei selviydy työstään, niin on siinä perustetta. Toki, itse ainakin siedän myös hankalia kavereita, jos ne tekee työnsä kunnolla. Ei mua muu jaksa kiinnostaa. Se että ihminen on luonteeltaan vaikee, tai "mulkku", ei liene peruste fuduille. Jos siis muuten hoitaa ruutunsa.

Meillä on ollut muutaman kanssa isoja ongelmia, ja eroon pääseminen oli kyllä suuren tuskan takana. Molemmat osoittautuivat lopulta aika patologisiksi valehtelijoiksi, ja pystyivät hämäämään työnantajaa todella pitkään. Varsinkin toinen näistä oli hyvinkin perehtynyt omiin oikeuksiinsa, ja niitä kortteja sitten vedeltiin esiin kun ongelmia tuli. Onneksi toinen noista lähti lopulta itse, mutta toiselle piti maksaa kaiken muun paskan lisäksi lopulta vielä 6kk liksa kusisena kädenpuristuksena (kehtasi vielä pyytää 12kk, huh). Puistattaa vieläkin nuo ajat ja riidat.

Mutta nämä siis ääritapauksia ja esimerkkejä siitä, että kyllä sitä suojaa on niin hyvässä kuin pahassakin.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Meillä on ollut muutaman kanssa isoja ongelmia, ja eroon pääseminen oli kyllä suuren tuskan takana. Molemmat osoittautuivat lopulta aika patologisiksi valehtelijoiksi, ja pystyivät hämäämään työnantajaa todella pitkään. Varsinkin toinen näistä oli hyvinkin perehtynyt omiin oikeuksiinsa, ja niitä kortteja sitten vedeltiin esiin kun ongelmia tuli. Onneksi toinen noista lähti lopulta itse, mutta toiselle piti maksaa kaiken muun paskan lisäksi lopulta vielä 6kk liksa kusisena kädenpuristuksena (kehtasi vielä pyytää 12kk, huh). Puistattaa vieläkin nuo ajat ja riidat.

Mutta nämä siis ääritapauksia ja esimerkkejä siitä, että kyllä sitä suojaa on niin hyvässä kuin pahassakin.
Näähän on niitä pahimpia, jotka sluibaa häikäilemättömästi, kaataa työnsä muiden niskaan ja sitten vielä taitaa tuon oikeudellisen puolen ja käyttää sitäkin hyväkseen. On meilläkin yksi tällainen, show jatkunut jo pari vuosikymmentä.

En tiedä mitä palstan esimiehet on mieltä, mutta mä siedän ihan hyvin vähän tumpelompaakin porukkaa, jos asenne on kunnossa ja tekevät parhaansa.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Aika kultaa muistot. Työsululle oli syynsä, kun koneita ei enää kannattanut pitää käynnissä liiton järjestämän ylityökiellon vuoksi. Toki työnantajapuoli jää tästä historiaan ensimmäisen virallisen peliliikkeen tekijänä.
No ei se ihan noinkaan ollut, vaan työehtosopimuksesta oli kysymys. Paperiteollisuus halusi siihen muutoksia, ja oli valmis sitten lopulta työsulkuun asti. Tuo ylityökieltohan oli juurikin päällä sopimusneuvottelujen jumin takia.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Näähän on niitä pahimpia, jotka sluibaa häikäilemättömästi, kaataa työnsä muiden niskaan ja sitten vielä taitaa tuon oikeudellisen puolen ja käyttää sitäkin hyväkseen. On meilläkin yksi tällainen, show jatkunut jo pari vuosikymmentä.

En tiedä mitä palstan esimiehet on mieltä, mutta mä siedän ihan hyvin vähän tumpelompaakin porukkaa, jos asenne on kunnossa ja tekevät parhaansa.

Noita joo valitettavasti on paljon, ja vähemmän yllättäen varsinkin sellasissa hommissa, joissa on paljon vapauksia ja jotka isoilta osin perustuvatkin omaan aloitekykyyn ja ymmärrykseen tehdä hommaa systemaattisesti (myyntiedustajat jne.). Mutta eihän se tietysti alaa katso.

Ymmärrän vielä sen, ettei suht nuorilla ole vielä oikeen muuta kun täysi fokus siinä, että työpäivä loppuu ja pääsee himaan. Mutta ajan myötä pitäisi mun mielestä aivojen kasvaa, ja miettiä mistä se työnantaja mulle maksaa jne. Varsinkin vaikkapa 30+ ikävuoden jälkeen vähän laajempaa ajatusta odottaisin.

Eli ymmärrän tuskan tollasen tyypin kanssa töissä. Jos motivaation tilalla on välinpitämättömyyttä ja valehtelua, niin ei se vaan toimi.

Noh, mutta nyt lähti vähän aiheesta tämä. Eihän tollaset nyt yhdistysten vika ole. Tuli vaan puheeksi nyt nuo masentavat esimerkit samalla.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Noita joo valitettavasti on paljon, ja vähemmän yllättäen varsinkin sellasissa hommissa, joissa on paljon vapauksia ja jotka isoilta osin perustuvatkin omaan aloitekykyyn ja ymmärrykseen tehdä hommaa systemaattisesti (myyntiedustajat jne.).
Jotenkin luulisin että asia on juuri toisinpäin. Myyntiedustajilla laiskottelu näkyy usein suoraan tilissä provisioiden puutteena, laiskottelu näkyy heti ja kenkää tulee herkästi jos tavoitteet ei täyty, ja muutenkin haastavampiin hommiin hakeutuu kunnianhimoisempia työntekijöitä.
Kyllä minä epäilen että enemmän sluibailijoita löytyy varasto-, tehdas-yms tylsissä rutiinihommista. ja tietenkin kaupungin puisto-osastolta.

Omien kokemuksien mukaan asiantuntijatehtävissä ei ongelmia ole oikeastaan juuri ollenkaan. Toki juttuja olen kuullut, ettei kaikkialla muualla asiat ole yhtä hyvin, mutta aina se laittaa mietityttämään että onko vikaa siellä työnantajapuolellakin.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Jotenkin luulisin että asia on juuri toisinpäin. Myyntiedustajilla laiskottelu näkyy usein suoraan tilissä provisioiden puutteena, laiskottelu näkyy heti ja kenkää tulee herkästi jos tavoitteet ei täyty, ja muutenkin haastavampiin hommiin hakeutuu kunnianhimoisempia työntekijöitä.
Kyllä minä epäilen että enemmän sluibailijoita löytyy varasto-, tehdas-yms tylsissä rutiinihommista. ja tietenkin kaupungin puisto-osastolta.

Omien kokemuksien mukaan asiantuntijatehtävissä ei ongelmia ole oikeastaan juuri ollenkaan. Toki juttuja olen kuullut, ettei kaikkialla muualla asiat ole yhtä hyvin, mutta aina se laittaa mietityttämään että onko vikaa siellä työnantajapuolellakin.

Joo siis varmasti löytyy sekä määrällisesti että useammin sluibaajia noista ns. ihan perus-/yleishommista ja sen tyylisistä kuitenkin.

Meillä ongelmaksi vuosien varrella noiden muutamien kanssa muodostui se, kun käytännössä täydet vapaudet annettiin pitkähkön kouluttamisten ja perehdyttämisen jälkeen, niin sitä vapautta alettiinkin käyttämään työnantajaa vastaan. Viikkosunnitelmissa alkoi useammin ja useammin näkymään monen päivän kohdalla kysymysmerkkejä, tai sitten jos asiakkaalle mentiin, niin käytiin nopeasti kahvilla ja kotia kohti. Eli firma maksoi 30min "uurastuksesta" täyden palkan siltäkin päivältä. Ja sitten kun alettiin välillä selvittämään viikon kulkua, niin alkoi melkoset meriselitykset. Se alkoi näkymään kentällä. Moni asiakas mietti ettei tätäkään tyyppiä ole kauheasti heillä näkynyt. Kyllä me saadaan niistä lopulta tietää onneksi sit, tavalla tai toisella. Mutta viivettä on, ei ne heti soittele. Mun mielestä ehkä härskein oli se, kun tyyppi ilmoitti meille että menee kaupunkiin x ja tapaamaan asiakkaita x ja x. Kävikin lopulta ilmi, että kaupunkiin oli menty joo, mutta hoitamaan ihan pelkkiä siviilihommia, eikä asiakkaissa käyty ollenkaan. Meille kertoi silloin ihan toista, ja otti tietysti päivärahatkin ko. päivältä, kuten muiltakin. Kiva juttu.

Noh, meillä edustajan hommat ovat enemmän suhteiden ylläpitoa, asiakkaan auttamista ja muuta, kun sellasta perinteistä myymistä. Tottakai myyntiä myös, mutta pitkillä vuosien sopimuksilla, joten suhteiden ja tuotteen pitää pysyä kunnossa. Pitää käydä tasaisesti asiakkaissa, ja siellä pitää käyttää aikaa sekä tavata ihmisiä joka osastoilta. Kaikenlaisia tuotekoulutuksia oltava riittävästi ja pitää homma hallussa ja firman nimi esillä. Vaativaa hommaa, eikä sluibailuun ei ole varaa.

Työnantaja on joskus hieman voimaton ikävien tapausten edessä. Menisi kauan kirjoittaa kaikesta mihin törmännyt, mutta onhan sitä tässäkin ollut jo :D
 
Viimeksi muokattu:

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä minä epäilen että enemmän sluibailijoita löytyy varasto-, tehdas-yms tylsissä rutiinihommista. ja tietenkin kaupungin puisto-osastolta.
Asuttiin naapuritalossa kun nykyistä asuintaloamme rakennettiin. Oli mielenkiintoista seurata rakennusliikkeen touhua. Rakentaminen myöhästyi aikataulusta, ”koska ammattiliitolla oli ylityökielto päällä”. Noh. Näytti monella työntekijällä olevan ihan muunlaisia työkieltojakin päällä. Kuistin laudoitukseen kaveri kiinnitti yhden laidan, hekotteli 5min kaverinsa kanssa, kiinnitti seuraavan ja hekotteli 5min kunnes siirtyi kahvitauolle. Yhtä suomalaista nuorta kundia sekä virolaisia lukuunottamatta meininki oli aivan käsittämättömän laiskaa. Työn laadussakaan ei kehumista ja mainitsipa rakennusliikkeen omistaja jossain palaverissakin, että on vaikeaa löytää pätevää työvoimaa.
 

Remy Martin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Näissä sluibaajissa on monesti sellainen hauska puoli että siihen työn välttelyyn ja hidasteluun käytetään enemmän energiaa kuin itse työn tekeminen olisi vaatinut. Joskus piti vähän pyöritellä päätä kun yksi tällainen sluibaaja ihan tosissaan selitti ettei tosiaankaan aio tehdä täydellä teholla töitä kun se hyödyttää työnantajaa. Sitten jatkoi luonnollisesti työnanatajansa haukkumista kun palkka tai positio ei ole noussut. Edellä kuvattu touhu on ilmeisesti yllättävän yleistä suorittavan työn isoissa yksiköissä ja tietysti samalla tiedostetaan oma suomalainen ylivertaisuus etelänaapureihimme verrattuna.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Valitettavasti vain nämä hankalat tapaukset usein tuntevat omat oikeutensa vähän liiankin hyvin.
Minusta on lähtökohtaisesti aika kummallinen tulokulma nähdä negatiivisena se, että ihmiset ovat tietoisia lakiin perustuvista oikeuksistaan. Kansanvallan ideaalin toteutumisen kannalta kuitenkin ihan perusperiaatteita tulisi olla, että ihmiset tietävät lainsäädäntöön perustuvat oikeutensa ja velvollisuutensa. Muutwnhan sillä demokraattisesti luodulla lainsäädännöllä ei ole merkitystä, jos ihmiset ja organisaatiot eivät toimi lainsäädännön mukaisesti.

Pikemminkin tässä taitaa olla se, että työnantajia vituttaa se, että he eivät pääse virherekrytoinneistaan eroon oikomalla työoikeutta. Tuo vitutus voi olla ihan inhimillistä, mutta se on jo kummallista, jos yleisesti toivottavana pidetään sitä, että työntekijät nykyistä huonommin tuntisivat oikeutensa. Pikemminkin olisi toivottavaa, että työnantajat nykyistä paremmin tuntisivat oikeutensa ja velvollisuutensa.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Asuttiin naapuritalossa kun nykyistä asuintaloamme rakennettiin. Oli mielenkiintoista seurata rakennusliikkeen touhua. Rakentaminen myöhästyi aikataulusta, ”koska ammattiliitolla oli ylityökielto päällä”. Noh. Näytti monella työntekijällä olevan ihan muunlaisia työkieltojakin päällä. Kuistin laudoitukseen kaveri kiinnitti yhden laidan, hekotteli 5min kaverinsa kanssa, kiinnitti seuraavan ja hekotteli 5min kunnes siirtyi kahvitauolle. Yhtä suomalaista nuorta kundia sekä virolaisia lukuunottamatta meininki oli aivan käsittämättömän laiskaa. Työn laadussakaan ei kehumista ja mainitsipa rakennusliikkeen omistaja jossain palaverissakin, että on vaikeaa löytää pätevää työvoimaa.

Ei kai rakennusmiehiin saa vauhtia kuin urakkasopimuksilla ja piiskarahalla. Sellaista se on, kun opetetaan työntekijät siihen, että koko ajan pitäisi olla joku ylimääräinen lisä juoksemassa. Toki niillä työmailla voi joskus muutenkin olla vähänpuoleisesti järkeviä hommia.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Entä työntekijän velvollisuudet? Niillä näissä keskusteluissa on hyvin harvoin merkitystä, tärkeintä on näiden sluibaajien oikeudet.

No viestissäni kyllä kirjoitin, että kansanvallan ideaalin toteutumisen kannalta olisi tärkeää, että uhmiset tuntisivat lakiin perustuvat oikeutensa ja velvollisuutensa. Koskee luonnollisesti myös työntekijöitä.

Ja tietysti jos keskustelun ytimessä on ollut se, että miten työnantaja pääsee sluibailijoista eroon, niin silloin kaiketi korostuu enemmän ne sluibailijan oikeudet, koska jo siihen käytettyyn termiin sluibailija kai jo sisältyy se, että hän ei hoida työvelvollisuuksiaan moitteettomasti.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...
Ja tietysti jos keskustelun ytimessä on ollut se, että miten työnantaja pääsee sluibailijoista eroon, niin silloin kaiketi korostuu enemmän ne sluibailijan oikeudet, koska jo siihen käytettyyn termiin sluibailija kai jo sisältyy se, että hän ei hoida työvelvollisuuksiaan moitteettomasti.

Ja tässä keskustelussa ne työntekijän oikeudet ovat paljon vahvemmat kuin ne työvelvollisuudet. Jos työnantaja yrittää erottaa sluibailijan pelkästään heikon työvelvollisuuksien hoitamisen takia, ammattiyhdistys tulee kyllä puolustamaan työntekijän oikeuksia, vaikka työvelvollisuus jäisikin hoitamatta työntekijän puolelta.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Ja tässä keskustelussa ne työntekijän oikeudet ovat paljon vahvemmat kuin ne työvelvollisuudet. Jos työnantaja yrittää erottaa sluibailijan pelkästään heikon työvelvollisuuksien hoitamisen takia, ammattiyhdistys tulee kyllä puolustamaan työntekijän oikeuksia, vaikka työvelvollisuus jäisikin hoitamatta työntekijän puolelta.
No tämähän riippuu ihan siitä, miten vakavia nämä työvelvollisuuksien laiminlyönnit ovat olleet. Jos työntekijä jättää saapumatta työpaikalle kahden viikon ajan ilman pätevää syytä, niin työntekijän oikeudet eivät riitä ohittamaan velvollisuuksia eikä myöskään ammattiliitto varmasti ole tukemassa. Jos kyse on taas siitä, että tuotantotyöntekijä saa tuotettua vain 90 prosenttia suhteessa tavoitellusta tuotantomäärästä, niin silloin on ensisijassa työnantajan järjestämän työnjohdon vastuulla tukea ja motivoida työssä suoriutumista tavoitteiden mukaiseksi eikä niin, että saman tien voisi antaa potkut.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös