Patrik Laine – suomalaisen supertähden ura jään ulkopuolella

  • 38 005
  • 261

Taskulamppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En meinaa. Sanoin jo, että noilla tuloilla palkkaisin itsekin apua kotihommiin. Ja sanoin myös sen, että minä teen eron siinä, palkkaanko ulkopuolisen vai äitini. En ihan rehellisesti sanoen usko, että maailmasta löytyy äitiä, joka osaa asennoitua oman poikansa paapomiseen työnä. Äiti on aina äiti ja asennoituu poikansa suhteen aina äitinä. Ja samaan tapaan uskon myös, ettei maailmasta löydy kovin montaa poikaa, jotka asennoituvat äitiinsä, kuin hän olisi palvelusväkeä. Pojalle äiti on aina äiti.

Tämä lienee totta, ja palkkaa nyt Laine varmaan maksaa lähinnä sen vuoksi että uskottelee itselleen ettei palannut äidin helmoihin. Siellä voi kuitenkin olla takana vaikka mitä henkistä lukkoa minkä takia sen pitää olla äiti, tai muuten normi palkollista läheisempi.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Senkin oon jo kertaalleen sanonut, ettei Laineen toiminta ole rangaistavaa ja puolestani hän saa elää miten huvittaa. Mutta ei se poista sitä, että MINUN MIELESTÄNI hän on helvetin säälittävä mammanpoika, jonka olisi jo aika kasvaa aikuiseksi.

Minun mielestäni sinä olet näiden tänne ketjuun suoltamiesi typerien viestiesi perusteella vaikka minkälaisia asioita, en tosin tohdi lähteä niitä avaamaan sen tarkemmin koska siitä saisi tod.näk. pelikieltoa, ja olisihan se myös typerää, huonokäytöksistä ja säälittävää huudella intternetissä jotakuta itselleni täysin tuntematonta ihmistä vaikkapa.. no, sanotaan nyt esimerkinomaisesti vaikkapa ”helvetin säälittäväksi mammanpojaksi” (haukkumanimet muutettu).

Ja tätä mielipidettäni ei mikään poista, ei kautta kiven ja kannon! Piste ja ite oot aina äärettömän paljon enemmän yy-kaa-koo-nee en oo mukana eskonsaun piun paun nyt mä lähden tästä pelistä pois.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Minun mielestäni sinä olet näiden tänne ketjuun suoltamiesi typerien viestiesi perusteella vaikka minkälaisia asioita, en tosin tohdi lähteä niitä avaamaan sen tarkemmin koska siitä saisi tod.näk. pelikieltoa, ja olisihan se myös typerää, huonokäytöksistä ja säälittävää huudella intternetissä jotakuta itselleni täysin tuntematonta ihmistä vaikkapa.. no, sanotaan nyt esimerkinomaisesti vaikkapa ”helvetin säälittäväksi mammanpojaksi” (haukkumanimet muutettu).

Ja tätä mielipidettäni ei mikään poista, ei kautta kiven ja kannon! Piste ja ite oot aina äärettömän paljon enemmän yy-kaa-koo-nee en oo mukana eskonsaun piun paun nyt mä lähden tästä pelistä pois.
Senkun sanot vaan, mitä mieltä minusta olet! Minä seison aina sanojeni takana ja arvostan suorapuheisuutta. Silloinkin kun puhe on itseäni vastaan tai itseni kannalta negatiivista. Mikään maailmassa ei ärsytä minua niin paljon kuin teeskentely. Ei edes mammanpojat. He vain ovat sitä mitä ovat
 

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
En ole vieläkään täysin sisäistänyt, mitä negatiivista äidin kanssa asuminen hänelle aiheuttaa? Jos se auttaa keskittymään kiekkoon parhaiten niin kai se on pelkkää plussaa.

Tai ehkä huomenna on Iltalehdessä Solmu Salmisen juttu siitä, kun Pate oli lukenut jatkoaika.comia, ja vetänyt herneet nenään. Otsikolla: ”En ole mikään mammanpoika!” Laine kertoo antaneensa äidilleen kenkää asunnoltaan ja palkanneen entisen aikuisviihdetähden siivoamaan ja kokkaamaan toplesina. Myös absolutismi on taakse jäänyttä elämää ja peli kulkee kuin unelma.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
En ole vieläkään täysin sisäistänyt, mitä negatiivista äidin kanssa asuminen hänelle aiheuttaa? Jos se auttaa keskittymään kiekkoon parhaiten niin kai se on pelkkää plussaa.
Ehkä mä en osaa vain katsoa lätkästaroja lätkästaroina. Mun mielestä ne on ihmisiä siinä missä muutkin. Ja mun mielessä elämä menee niin että aikuisena muutetaan kotoa pois ja aletaan rakentaa omaa elämää. Lapsuuskodissahan sen elämän rakentaa vanhemmat. Mammanpoika on sellainen, joka ei osaa rakentaa sitä omaa elämää, vaan luottaa siihen että äiti hoitaa.

Enkä mä ole sanallakaan sanonut, etteikö näin saisi tehdä. En ole myöskään sanallakaan viitannut jääkiekkoon tämän yhteydessä. Mun mielestä Laine on mammanpoika. Ne oli moderaattorit, jotka tästä keksi ihan oman keskusteluketjun perustaa. Tekisi mieli purnata vastaan, koska myöhemmin tämä ketju näyttäytyy sellaisena, että minä olisin sen avannut.

Joten @Moderaattorit, voisitteko kirjoittaa tämän ketjun avausviestiin disclaimerin, että ketju ei ole minun avaamani?
 
Viimeksi muokattu:

WildThing

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät ja Minnesota Wild
Ehkä mä en osaa vain katsoa lätkästaroja lätkästaroina. Mun mielestä ne on ihmisiä siinä missä muutkin. Ja mun mielessä elämä menee niin että aikuisena muutetaan kotoa pois ja aletaan rakentaa omaa elämää. Lapsuuskodissahan sen elämän rakentaa vanhemmat. Mammanpoika on sellainen, joka ei osaa rakentaa sitä omaa elämää, vaan luottaa siihen että äiti hoitaa.

Enkä mä ole sanallakaan sanonut, etteikö näin saisi tehdä. En ole myöskään sanallakaan viitannut jääkiekkoon tämän yhteydessä. Mun mielestä Laine on mammanpoika. Ne oli moderaattorit, jotka tästä keksi ihan oman keskusteluketjun perustaa. Tekisi mieli purnata vastaan, koska myöhemmin tämä ketju näyttäytyy sellaisena, että minä olisin sen avannut.

Joten @Moderaattorit, voisitteko kirjoittaa tämän ketjun avausviestiin disclaimerin, että ketju ei ole minun avaamani?
Kyllä minä tuon sinun ajatuksen ymmärrän. Näinhän se Suomessa monesti katsotaan, että jos et heti kohta muuta 18-vuoden iässä pois kotoa niin olet luuseri. Mielestäni se ei näin ole. Menee vähän samaan kategoriaan, kuten miehet eivät itke jne.
 

Tornados

Jäsen
Mielestäni nuoren NHL- pelaajan tilanne on aika erityinen norminuoreen verrattuna. Muutto ulkomaille tuntemattomaan ympäristöön vailla siteitä voi olla iso juttu. Kaikki kaverit löytyvät aluksi pitkälti joukkueen parista ja sielläkin on kuitenkin tavallaan kilpailutilanne monien pelikavereiden kanssa. Iltaisin voi olla vaikea paikka palata tyhjään kotiin vaikka pelin jälkeen ja ruveta rauhoittumaan.

Vieraspelikiertueet ovat pitkiä ja tuntuu ehkä turvallisemmalta, että joku tuttu on kotona asioista huolehtimassa. Pelaajasta tulee varakas ja tässäkin on omat sopeutumishaasteensa.

Elämässä tulee nopeasti paljon muutoksia, joten isä/äiti voi tuoda helpotusta tähän vaiheeseen. Heidän kanssaan on ehkä myös helpompi nollata ajatukset jääkiekosta tarvittaessa.

Ihmiset ovat tietysti erilaisia itsenäistymisenkin suhteen. Loputtomiin tilannetta ei kannata jatkaa, mutta ymmärrän hyvin että vanhempi lähtee alussa mukaan Pohjois-Amerikkaan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllä minä tuon sinun ajatuksen ymmärrän. Näinhän se Suomessa monesti katsotaan, että jos et heti kohta muuta 18-vuoden iässä pois kotoa niin olet luuseri. Mielestäni se ei näin ole. Menee vähän samaan kategoriaan, kuten miehet eivät itke jne.
En tarkoita sitäkään, että heti 18-vuotiaana pitäisi lähteä. Mutta silloin kun lähdetään, myös oikeasti lähdetään.

Itse halusin muuttaa pois kotoa ensimmäisen kerran 16-vuotiaana. Äitini sanoi, että höpö höpö. Et ole valmis siihen. Ja äitini oli täsmälleen oikeassa. Lopulta muutin 19-vuotiaana armeijan jälkeen, enkä ole äidin perään sen jälkeen huudellut, avun tarpeessa. Minulle se oli jollain tapaa jopa kunniakysymys, että pärjään omillani kun muutan kotoa pois. Kaikesta huolimatta äitini on yhä edelleen itselleni rakkain ihminen oman perheeni lisäksi ja pidän häneen säännöllistä yhteyttä. Mutta äitini ei ole tarvinnut huolehtia pärjäämisestäni sen jälkeen kun kotoa muutin (uskon että mielessään hän huolehtii, mutta sellaisia äidit ovat). Minun pitää nykyisin katsoa vähän äitini perään, koska hän on jo erittäin iäkäs. Mutta sen teen mielelläni.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Kyllä minä tuon sinun ajatuksen ymmärrän. Näinhän se Suomessa monesti katsotaan, että jos et heti kohta muuta 18-vuoden iässä pois kotoa niin olet luuseri. Mielestäni se ei näin ole. Menee vähän samaan kategoriaan, kuten miehet eivät itke jne.

Ei kai tässä kukaan ole tarkoittamassa että olet luuseri jos et 18v muuta pois kotoa. Fiksuahan se oli Laineellakin ottaa äiti mukaan kun 18-vanhana Winnipegiin lähti. Tulokset jokainen voi tarkastaa historian kirjoista.

Nyt kuitenkin on 3v jo äidin lihapullien ääressä takana, niin että voi keskittyä kotona pleikan hakkaamiseen. Saahan Laine toki vielä vaikka seuraavat 5v viettää äidin helmoissa mutta joku voisi tehdä asiat toisin.

Enkä nyt vahingossakaan kirjoita että Laineen kiekollinen taantuma johtuisi siitä että voi keskittyä pelamiseen ja "pelaamiseen", kun äiti hoitaa loput. Sehän aiheuttaisi palstalla helvetillisen vastareaktion. Sen totean ettei nyt viime vuonna ainakaan ihan täydellisesti mennyt, vaikka äiti olikin kotona.

Yleisesti arvostan enemmän niitä nuoria, jotka itse soittavat esim. kesätyön perään enkä niitä joiden vanhemmat soittavat nuorien puolesta.

Suuremman arvostuksen saavat myös ne nhl-kiekkoilijat, joille riittää se max vuosi pari äidin helmoissa oloa mutta tuskinpa Lainetta paskan vertaa kiinnostaa se kuinka paljon hänen menetelmiään arvostan.
 
Suosikkijoukkue
Kärpät
Ihmiset ovat tietysti erilaisia itsenäistymisenkin suhteen. Loputtomiin tilannetta ei kannata jatkaa, mutta ymmärrän hyvin että vanhempi lähtee alussa mukaan Pohjois-Amerikkaan.
En jaksanut koko viestiäsi lainata. Nimenomaan alkuun onkin hyvä ottaa niitä tuttuja sopeutumisvaikeuksiin. Mutta Laine on ollut Winnipegissä jo kolme helvetin vuotta. Mieti kuinka pitkä aika se on. Eihän nyt saatana sopeutuminen uuteen elämän tilanteeseenkaan voi vuosikausia kestää. Tässä vaiheessa voi jo ihan perustellusti nimitellä Patea mammanpojaksi, jos yhä edelleen haalaa äitinsä mukanaan.
 

müller

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En jaksanut koko viestiäsi lainata. Nimenomaan alkuun onkin hyvä ottaa niitä tuttuja sopeutumisvaikeuksiin. Mutta Laine on ollut Winnipegissä jo kolme helvetin vuotta. Mieti kuinka pitkä aika se on. Eihän nyt saatana sopeutuminen uuteen elämän tilanteeseenkaan voi vuosikausia kestää. Tässä vaiheessa voi jo ihan perustellusti nimitellä Patea mammanpojaksi, jos yhä edelleen haalaa äitinsä mukanaan.
Oletkos itse koskaan asunut ulkomailla? Muuttanut kenties nuorena kundina suoraan kotoa vanhempien luota? No et tietenkään ole, ja se paistaa läpi. Mietis, että mitenköhän sitä uuteen maahan ja kaupunkiin kerkee sopeutua, kun kauden aikana on jatkuvasti reissussa, treeneissä ja peleissä, ja sitten kun kausi on ohi niin vietetään lomaa Suomessa tai missä vain. Ei se ole ihan sama asia, kuin normiduunin perässä muuttaminen. Ja yleensäkin toiset sopeutuu ulkomailla asumiseen nopeasti, toiset eivät, ja jotkut eivät kunnolla koskaan. Joten vaikka sinulla ei selkeästi ole mitään käsitystä siitä, että millaista se ulkomaille muuttaminen ja siellä asuminen nuorena on, ja mitä se henkisesti vaatii varsinkin ensimmäisten vuosien aikana, niin silti ilmeisesti luulet tietäväsi paremmin kuin Laine. Usko tai älä, mutta kolme vuotta ei ole aika eikä mikään ulkomaille sopeutumiseen, jos ei pysty omaa yksityiselämää kunnolla ylläpitämään uudessa maassa esim. kiireellisen duunin takia, kuten Laineen tapauksessa. No mutta, kyllähän sinä varmaan tiedät paremmin, koska muutit pois kotoa heti intin jälkeen omaan kämppään todennäköisesti kivenheiton päähän mutsista.
 

rpeez

Jäsen
Tämä olisi pahin skenaario, eikä ollenkaan täysin poissuljettu.
Ota huomioon, että äiti ei mahdollisesti ole lähtenyt sinne paapomaan vaan haluaa esimerkiksi tehdä kevyttä ja mukavaa duunia, ja asua Winnipegissä, sen sijaan että tekisi jotain evkk 8-16 duunia Suomessa.
Win-win tilanne, kun Pate ei joudu palkkaamaan ulkopuolista hommaa hoitamaan ja perheyhteys on plussaa.

Tämä nyt oli eräs mahdollinen skenario, pidän sitä jopa todennäköisempänä kuin paapomisskenariota. Patesta ei ole välittynyt sellaista kuvaa etteikö ilman äitiäänkin pärjäisi tarvittaessa.
 

teppana

Jäsen
Tuli juhannuksena tavattua Laineen äiti baarissa. Sen perusteella täytyy kyllä sanoa että Laine ei ainakaan mitään pullantuoksuista pyykkääjää ole mukanaan Winnipegiin roudannut. Melkoinen tyyppi tuntuu tuo mamma-Laine olevan. Ainakin siihen malliin se veetuili mun Panthersien lippiksestä. :D
 

Vislami

Jäsen
Suosikkijoukkue
San Jose Sharks
Uuh, tää on kova. Onko sulla faniklubia, johon voisin liittyä? Patsasta olen jo rakentamassa Pernajan torille. Kyllä moisesta urheudesta, itsenäisyydestä ja uljaudesta pitäisi olla maininta historiankirjoissa.


Perusta mieluummin minulle kun muutin jo ennen armeijaa!
 

teppana

Jäsen
En tarkoita sitäkään, että heti 18-vuotiaana pitäisi lähteä. Mutta silloin kun lähdetään, myös oikeasti lähdetään.

Itse halusin muuttaa pois kotoa ensimmäisen kerran 16-vuotiaana. Äitini sanoi, että höpö höpö. Et ole valmis siihen. Ja äitini oli täsmälleen oikeassa. Lopulta muutin 19-vuotiaana armeijan jälkeen, enkä ole äidin perään sen jälkeen huudellut, avun tarpeessa. Minulle se oli jollain tapaa jopa kunniakysymys, että pärjään omillani kun muutan kotoa pois. Kaikesta huolimatta äitini on yhä edelleen itselleni rakkain ihminen oman perheeni lisäksi ja pidän häneen säännöllistä yhteyttä. Mutta äitini ei ole tarvinnut huolehtia pärjäämisestäni sen jälkeen kun kotoa muutin (uskon että mielessään hän huolehtii, mutta sellaisia äidit ovat). Minun pitää nykyisin katsoa vähän äitini perään, koska hän on jo erittäin iäkäs. Mutta sen teen mielelläni.

Ihme mammanpoika. Itse muutin 16-vuotiaana koska olen pillulta haiseva MIES!! Olisit sinäkin mammanpoika muuttanut hyvän sään aikana niin voisi munakarvatkin kasvaa. En pysty kunnioittamaan mammanpoikaa joka ei osaa muuttaa pois äitin makaronipadan äärestä vaan kuppaa ilmaista ruokaa eikä varmasti edes munakarvat kasva tai pillua saa. Niih.
 

Barney

Jäsen
Onko tämä ketju jotain camp huumoria vai keskustellaanko täällä tästä asiasta ihan tosissaan? Pitää olla aika tylsä elämä, jos kiinnostaa pohtia jotain Patrik Laineen asumiskuvioita. Itselleni on ainakin ihan sama asuuko Pate äitinsä, veljensä, vaimonsa tai vaikka Pamela Andersonin kanssa. Ainut asia, jolla on väliä, on hänen otteensa kaukalossa.
 

Knap

Jäsen
Laittaakohan Pate pitsaan ananasta? Nimittäin jos laittaa niin hitsi mikä nysverö! Tai juokohan kaljaa? Jos ei, niin ei oo kyllä tosimies, ihme kun ei saa tehtyä kuin vain 30 maalia. Tai siis, jos juo ollenkaan, niin alkoholisti! Onko ihmekään jos märkä maistuu vähän liikaa, että otteet tuollasia.
 

Baldrick

Jäsen
Erään näkemykset pitäisi mennä enemmänkin "näkemättä paskaa ja muita vahvoja, mutta perehtymättömiä mielipiteitä" -ketjuun. Muistelisin, että ko. kirjoittaja on samoja ikiä kuin Laine ja epäilemättä vasta itse päässyt itsenäistymään.

Mielestäni sillä ei ole mitään merkitystä onko asioita hoitamassa oma äiti vai ulkopuolinen. Näen jopa lähtökohtaisesti parempana, että nuorella miljonäärinalulla on joku pitämässä tervettäkin järkeä mukana menossa. Ulkopuolinen kokki tuskin näkee aiheelliseksi puuttua, jos kusi alkaa nousta päähän. Äipällä sitä vasten on kannuksia varmasti kyllä avata suunsa, jos nuorella supertähdellä lähtee laukalle.

Edit. Joistakin urheilijatähdistä näkee, että on "itsenäistytty" vähän liiankin vauhdilla ja elämästä on puuttunut henkilö, joka tohtii moittia, kun aihetta on. Osalla tietysti myös käy niin, että äitikin on kusipää viimeistään rahan ilmestyessä ja vika valuu mukavasti alaspäin.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kukapa olisi uskonut vaikka vuonna 2016, että pelkkä Laineen nimen lukeminen aiheuttaa täällä tämän kaltaisia kohtauksia tietyillä nimimerkeillä. Menkää vaikka ulos ja lenkille. Pohtikaa sitten siellä onko sillä mitään vitun väliä asuuko Laine äitinsä, kissansa, mummonsa vai koko sukunsa kanssa.

Olisikohan reaktio ollut samanlainen, jos esim. Aho olisi ilmoittanut, että asuu vieläkin äitinsä kanssa?
 

Kaspo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tähän se GIF, missä vanha punainen ralliauto jyräyttää pienen mutkan jälkeen tieltä suoraan pystymetsään.

Toimiva analogia viestiketjulle, mielestäni. Metsään heti ekasta viestistä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös