Matkakohteenne

  • 2 422 170
  • 14 418

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tuli mieleen ajatus. Jos lähtisin "hippimatkailemaan" vanhalla autonromulla. Alas Viroon, Latviaan, Liettuaan ja kenties Puolaan asti.
Mitäs jos autonromu laukeaa, ja suostun että se jää sinne?
Tulisiko jälkikustannuksia autoon, ja Romunhoitoon?
Tietoja jollakulla?
Muistaakseni Latelan juntit ajoivat jonkun vanhan romun Albaniaan.
Ainakin pääsivät autosta eroon, mutten muista sen tarkemmin. Ehkä google auttaa.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@NYC Man Venäjällä on hyvä osata ihan sana pari venäjäksi, auttaa todella paljon. Jos ei kommunikaatiossa, niin tilanne ainakin lähtee paremmalla jalalla liikkeelle.
Saksalaiset sotavangit ovat rakentaneet sinne hienon metron upeine asemieneen, kannattaa tutustua.
Lomonosovin yliopiston museo on sen Stalinin hampaan tornissa, kannattaa käydä jos se on auki yleisölle. Vähän on matkaa, mutta ko. rakennus oli aikanaan maailman suurin rakennus.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
@NYC Man Venäjällä on hyvä osata ihan sana pari venäjäksi, auttaa todella paljon. Jos ei kommunikaatiossa, niin tilanne ainakin lähtee paremmalla jalalla liikkeelle.
Saksalaiset sotavangit ovat rakentaneet sinne hienon metron upeine asemieneen, kannattaa tutustua.
Lomonosovin yliopiston museo on sen Stalinin hampaan tornissa, kannattaa käydä jos se on auki yleisölle. Vähän on matkaa, mutta ko. rakennus oli aikanaan maailman suurin rakennus.
Oli vuoteen 1990 Euroopan korkein rakennus. Ei siis suurin, eikä maailman.

Moskova on muutenkin ihan siedettävä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Moskova on muutenkin ihan siedettävä.

Kävin viime kesänä pitkästä aikaa ja oli kyllä yllättävän helppo. Monilla taitaa olla melkoisia ennakkoluuloja ja ei se sitten ihan niin olekaan. Ainoa mikä vitutti tai hieman harmitti oli se, että eurooppalainen SIM-kortti ei toiminut ja joutui odottaa aamuun saadakseen paikallisen.
 

FASlapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Oon Andorrassa tässä just, kovasti tahtoisin kuulla mikä tässä maassa on @pernaveikko mielestä väärin ja huonosti? Koska varmastihan jokin on, aina jossain on joku virhe. Viina täällä on vissiin aika halpaa, eli siitä ei voine motkottaa mutta mikä täällä sitten mättää?

Hirveesti jotain ihme pyöräilyjengiä täällä, samassa hotellissa missä perheen kanssa asustellaan asuu jenkkien, saksalaisten ja nyt myös norjalaisten pyöräilijänaisten jonkinlainen ryhmittymä, on huoltopakettiautoja ja pyöriä niin perkeleesti ja tädit kävelee tommosissa värikkäissä trikoissa kovasti totiset ilmeet naamalla, ihan ku jossain supersankarileffoissa.

Liikenne on melko veikeää, Andorrassa ei ole pelti kolissut, mutta Barcelonassa rytisi n. 100 metrin ajon jälkeen. Vuokraamosta saatu vanha paska jolla oli ajettu jo 43 kilometriä sai ekat lommot, kun edellä ajellut ranskalaisnaikkonen päätti pysähtyä, vetää pakin päälle ja kolauttaa reippaalla vauhdilla minua keulaan. Kaikeksi onneksi takanani sattui olemaan poliisit, ne tuli siihen sitten tilannetta selvittelemään ja sanoivat että nähtiin koko homma, sinä olit stopannut ja nuo tuolta pakitti sinua päin, oot turvassa, nuo kusessa. Hirvee molotus ranskalaisilta tuli ja käsittääkseni ne yritti mua syyttää siitä vaikka paikallani liikenneruuhkassa vaan olin, jos ei kytät olisi olleet takana, ois kai pitäny kysyä jotain silminnäkijää vahvistamaan oma stoori. Mutta nyt poliisit sai molottajat hiljenemään aika nopeesti, ja otin auton rekkarin ja kuskin tiedot ylös.

Sitten tosin alkoikin melko jännä episodi, kytät kun jotenkin eivät siihen jaksaneet jäädä asiaa loppuun selvittämään, vaan sanoivat että tää ei kuulu heille mutta ovat ilmoittaneet joillekin paikalliskytille ja ne tulee tähän 5 minuutin päästä, venatkaa tässä. Sitten kytät lähti menee, ja me jäätiin ranskalaisten kaa siihen lommointuneiden autojemme kanssa seisoskelemaan. Tie missä kolari sattui oli aika vitun vilkas, Catalonia-aukiosta yks vai oliko kaks korttelia, ja meidän autot nyt sitten tukki siitä tiestä yhden kaistan kokonaan.

Ranskalaiset alko kyttien kadottua taas jotain molottamaan, englantia ne ei muka osanneet mutta silti kauhee papatus ja käsien viuhdonta alkoi, minua vitutti se niiden möyhööminen niin että puhuin niille takas suomea, Kaapo Kakosta kerroin niille siinä koska autovuokraamossa jotkut newyorkilaiset Rangers-fanit huomasivat että oon Suomesta ja alkoivat Kaapoa hehkuttamaan, niin oli Kaapo-jutut siinä sitten sopivasti kielen päällä. Ei päästy yhteisymmärrykseen, mutta luulen että ranskikset yritti sanoa että eiks voitais unohtaa tätä hei meil on kiire hotellille ja päläpää. Ei voitu unohtaa! Kaapo Kakko, parempi ku Selänne, tajuutko 6 maalia junnuikäsenä MM-kisoissa hei, toinen kultamitali arvokisoista samana vuonna hei!

No sitten se nainen meni ja siirsi sen oman autonsa pois siitä tieltä, koska siinä mun auton vieressä oli edelleen se parkkis vapaana mihin se oli alunperin yrittänyt taskupakitella. Mun auto jäi nyt ainoona siihen kaistalle, ja kun kyttiä ei enää ollut niin jengi tööttäili ja näytti sentteriä ja nyrkkiä ja ties mitä huuteli mulle ikkunoistaan, luulen että ”Mee vittuun siitä tieltä saatanan ääliö!” oli aika monen viesti, mut en mä mennyt koska tilaa ei missään ollut mun autoa siirtää, ja poliisi oli määrännyt että pysy tässä ja venaa toista poliisia. Perkele, sieltä tuli sitten ambulanssi pillit päällä, ja sehän sai aivan infernaalisen raivon aikaan kun se ei mun autoni takia päässyt sulavasti liikkumaan, sain varmaan joku 20 tappouhkausta siinä ajassa kun viimein menin sitä omaa autoani siirtämään niin tien sivuun ku osasin, mutta silti se jäi kaistaa tukkimaan.

Oltiin siinä vaiheessa venailtu niitä paikalliskyttiä joku 10 minsaa, ranskalaismuija oli jo lähtenyt viemään kamoja hotelliin ja sen ukko jäi siihen edelleen mölöttämään, mulla oli Kaapo Kakko -jutut jo loppu ja semisti ahdisti joka paikasta tuleva vittuilu ja huuto vaikken mitään mistään ymmärtänytkään, joten olin vitun iloinen kun viimein paikalle tuli jotkut toiset kytät skoottereillaan. Mutta vittu, ei ne poliisit olleet selvästi niitä jotka oli paikalle kutsuttu, ne ei puhuneet englantia ensinkään, ja toinen niistä tuli vaan huutaa mulle jotain ja töni mua kohti sitä autoani ja käsillään viittoi siihen malliin että saat turpaas vitun vammanen mamupaska jos et siirrä itteäs ja tätä autoa tästä vittuun. Pari kertaa yritin änkyttää jotain kräshistä ja anater poliis tould mii tu stei, mutta koska sain tältä poliisilta vastaukseksi vaan huutoa ja tönimistä niin enpä jäänyt hänelle Kaapo Kakosta kertoilemaan, vaan tottelin vinkkiä ja ajoin sitten lopulta sen auton vaan vittuun siitä koko tilanteesta.

Ei oo mitään tietoa miten asia siitä sitten eteni siinä rikospaikalla, tuskin se ranskalainen jäi ketään siihen venailemaan. Mä soitin kyllä vuokrafirmaan ja selitin tilanteen, ja koska mulla on täysvakuutus ja kuva sen ranskalaisen muijan ajokortista ja auton rekkarista niin kuulemma ei tarvii murehtia mistään, autoa palauttaessa vuokrafirma sit pistää asian liikkeelle.

Mut niin, siis Andorrastahan mun piti vaan kysyä että mikä siinä maassa on perseellään, tulikin tämmönen vuodatus sit jotenkin. Hö.
 

Minor

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tuli heitettyä toinen reissu Innsbruckiin. Finskillä Muncheniin, sieltä vuokra-auto alle ja 5 päivää Innsbruckissa. Samalla tuli tehtyä pari reissua Italian puolelle. Siellä päin jos sattuu liikkumaan niin Brenner Outlet Center kannattaa käydä katsomassa. Satuttiin sopivasti kaupunkijuhlien aikaan, eri kaupunginosissa oli omat katujuhlat, "päräyttävin" setti oli keski-ikäisten äijien nahkahousubändi joka veti David Hasselhoffia. Jos joskus muutun rikkaaksi niin tuolta hankin kämpän. Hieno kaupunki.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tämän kesän reissu Walesiin on jo järjestetty, mutta ensi kesänä voisi reissata Innsbruckiin, joka on todellakin hieno kaupunki. Pari päivää siellä ja sitten johonkin Alpeille patikoimaan, ehkä Zelliin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Tämän kesän reissu Walesiin on jo järjestetty, mutta ensi kesänä voisi reissata Innsbruckiin, joka on todellakin hieno kaupunki. Pari päivää siellä ja sitten johonkin Alpeille patikoimaan, ehkä Zelliin.

Mitäs Walesissa on, juuri juttelin walesilaisen ystäväni kanssa äsken. Onhan siellä moneen kertaan käyty, maaseudullakin.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämän kesän reissu Walesiin on jo järjestetty, mutta ensi kesänä voisi reissata Innsbruckiin, joka on todellakin hieno kaupunki. Pari päivää siellä ja sitten johonkin Alpeille patikoimaan, ehkä Zelliin.

Innsbruck on hieno kaupunki, mutta myös sijainniltaan loistava tukikohta Alppireissuja ajatellen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tämän kesän reissu oli aiemmin ajatuksena suorittaa Krakovaan ja sen helposti saavutettavaan ympäristöön. Päätettiin sitten kuitenkin, että lähdetään katsomaan Suomen polkuja. Ensi viikolla lähdetään ja käydään muutama päivä ajatuksella yksi yö/luonnonpuisto.

Saa ehdotella hienoja retkeilymaastoja, joissa ehkä järkeviä evästyspaikkojakin. Uusimaa, Häme, Pirkanmaa, Satakunta alueina, eli käytännössä Varsinais-Suomen ympäriltä.
 
K

Kiekkokatsoja

Pääseekö Helsinki -Tallina yli auton kanssa muilla, kuin tallinksiljalla tai viking linellä?
Missä matkakohteissa suosittelette pysähtymään ja katsomaan, kun ajaa Tallinasta Pärnuun + eteenpäin?
Muita vinkkejä reissulle sinnepäin?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pääseekö Helsinki -Tallina yli auton kanssa muilla, kuin tallinksiljalla tai viking linellä?
Missä matkakohteissa suosittelette pysähtymään ja katsomaan, kun ajaa Tallinasta Pärnuun + eteenpäin?
Muita vinkkejä reissulle sinnepäin?
Oisko Eckerö myös, en jaksa tarkistaa, kun sinäkään et jaksa googlettaa.

Tallinnan ja Pärnun välillä, jos suoraan ajaa, ei taida olla mitään erityistä.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Pääseekö Helsinki -Tallina yli auton kanssa muilla, kuin tallinksiljalla tai viking linellä?
Missä matkakohteissa suosittelette pysähtymään ja katsomaan, kun ajaa Tallinasta Pärnuun + eteenpäin?
Muita vinkkejä reissulle sinnepäin?
Ainakin Eckerö Line, https://www.eckeroline.fi/
Tallinnasta Pärnuun ajaa aika nopeasti, mutta kyllä Haapsalu kannattaa tsekata.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Saa ehdotella hienoja retkeilymaastoja, joissa ehkä järkeviä evästyspaikkojakin. Uusimaa, Häme, Pirkanmaa, Satakunta alueina, eli käytännössä Varsinais-Suomen ympäriltä.

Mites seuraavat:

Pirkanmaalla Ruovedellä on Helvetinkolu Helvetinjärven kansallispuisto - Luontoon.fi
Espoossa on Nuuksio Nuuksion kansallispuisto - Luontoon.fi

Lisäksi mielenkiintoinen ja vähän erilainen Torronsuo Tammelassa Torronsuon kansallispuisto - Luontoon.fi

Onkohan Repovesi Kymenlaaksossa liian kaukana reitiltänne? Repoveden kansallispuisto - Luontoon.fi

Kaikkiin pääsee hyvin autolla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tallinnasta ajattelin hakea ekaa kertaa elämässäni viinat juhlia varten. No, naamioin sen hemmotteluviikonlopuksi vaimoni kanssa, tosin olen vasta itselleni varannut parturin ja seuraavaksi kyselen hierojan perään. Ja tosiaan urheiluhierojan... Onko kokemuksia jostain yksityisestä tai liikkeestä, jolta nettiajanvaraus toimii ja saisi perushieronnan hyvällä laadulla siitä kävelymatkan päästä keskustasta, kun Swisshotelissa majoitumme? Entä mistä ne oluet kannattaa nyt ottaa, jos ei aivan bulkkia pelkästään halua kantaa kotiin?

Edit. Hotellilla oli jotain omiakin palveluja, mutta käsitin ne enemmän kylpylähoitoläpsyttelyiksi kuin varsinaisiksi hieronnoiksi.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Entä mistä ne oluet kannattaa nyt ottaa, jos ei aivan bulkkia pelkästään halua kantaa kotiin?
Minä olen löytänyt hyvin esim. brittioluita ihan siitä rannan SuperAlkosta. Eestiläisiä käsityöoluita saa ihan vain Sparistakin valikoitua hyvin mukaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Välillä pitää kirjoittaa myös kotimaahan suuntautuneita matkailutarinoita tähän ketjuun. Käväisin tällä viikolla ensimmäistä kertaa elämässäni Kilpisjärvellä. Odotin hienoja maisemia, mutta odotukset eivät siinä mielessä täyttyneet, että nuo osoittautuivatkin aivan huikeiksi! Oli vaikea uskoa olevansa Suomessa, sillä näkymät olivat lähes samaa luokkaa, kuin muutama vuosi aiemmin Chilen reissulla Andien ylängöillä. Norjan ja Ruotsin tunturit/vuoret olivat vielä lumipeitteisiä, ja näkyivät monena päivänä todella hyvin. Näkymät Saanalta ja Pikku-Mallalta olivat mahtavat.

Hyttysiäkään ei ollut merkittävissä määrin. Kelit olivat passelit patikointiin, koska lämpötilat olivat kymmenen asteen paikkeilla, ja sadettakaan ei ollut oikeastaan kuin yhtenä päivänä.

Majoituimme Kilpisjärven retkeilykeskuksen vuokramökissä. Autottomalle ihmiselle tuo kohde sopi hyvin. Bussilla pääsi aivan pihaan asti, ja ruokailu hoitui kätevästi paikan ravintolassa. Auton vuokraustakin tuli pohdittua, mutta bussiliput ja ravintolaruokailu tuli niin paljon halvemmaksi, ettei autoilu ja ruokien osto kaupasta olisi kannattanut. Patikkareititkin lähtivät käytännössä keskuksen pihasta, niin siksikään ei autosta olisi apua ollut.

Tulihan samalla reissulla käytyä ulkomaillakin, jopa useamman kerran. Niin Ruotsissa kuin Norjassa tuli molemmissa käytyä kaksi kertaa. Pidempi Ruotsin reissu kesti jopa kolme varttia. Norjassa olin molemmilla kerroilla ehkä kymmenen sekuntia. Härski Hartikainen totesi elokuvassa Uuno Epsanjassa, että "Minä tykkään kyllä käydä ulkomailla, mutta minä en tykkää olla siellä pitkään!". En ole ihan samaa mieltä, mutta tulipa tuotakin kokeiltua.
 
K

Kiekkokatsoja

Oisko Eckerö myös, en jaksa tarkistaa, kun sinäkään et jaksa googlettaa.
Niin olen joko laiska, tottunut kysymään neuvoja, taikka hieman huono googlettamaan. Omasta mielestä enimmäkseen viimeistä ja toka viimeistä.
Eckerö mobiilisivu toimi eilen heikosti. Tänään paremmin. Joo silläkin pääsee auton kanssa yli. Näytti puuttuvan mahdollisuus yöpyä laivalla.

Kysymyksiä Baltian automatkan kokeneille:
Mietin tota pakollista automateriaalia Viroon ja Latviaan. Hieman eri sivuilla vaihtelee tuo materiaalitarve. No ainakin ensiapulaukku, sammutin (liekkö tarkempaa määritelmää, millaisia ja minkä ikäisiä käy?) No ne heistinliivit pitää olla, mutta pitääkö olla yhtä monta kuin matkustajia?
Entäpä kiilat, kuuluuko olla, käykö puukalikat , heh?
Entä se vakuutusyhtiön vihreä kortti taikka auto tunnus sf yms tarviiko enää nykysin?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Niin olen joko laiska, tottunut kysymään neuvoja, taikka hieman huono googlettamaan. Omasta mielestä enimmäkseen viimeistä ja toka viimeistä.
Eckerö mobiilisivu toimi eilen heikosti. Tänään paremmin. Joo silläkin pääsee auton kanssa yli. Näytti puuttuvan mahdollisuus yöpyä laivalla.

Kysymyksiä Baltian automatkan kokeneille:
Mietin tota pakollista automateriaalia Viroon ja Latviaan. Hieman eri sivuilla vaihtelee tuo materiaalitarve. No ainakin ensiapulaukku, sammutin (liekkö tarkempaa määritelmää, millaisia ja minkä ikäisiä käy?) No ne heistinliivit pitää olla, mutta pitääkö olla yhtä monta kuin matkustajia?
Entäpä kiilat, kuuluuko olla, käykö puukalikat , heh?
Entä se vakuutusyhtiön vihreä kortti taikka auto tunnus sf yms tarviiko enää nykysin?


"Lain mukaan Virossa ajettaessa henkilöautossa pitää olla mukana pakolliset turvavarusteet eli varoituskolmio, jauhesammutin, jossa on sammutusainetta yksi kilo, heijastinliivi sekä kaksi auton renkaiden mukaan mitoitettua jarrukiilaa.

Lisäksi suomalaisessa autossa on aina ulkomaille matkustettaessa oltava mukana rekisteröintitodistuksen tekninen osa."

Näin kertoo Tallinna24.ee ja lisää ohjeita tarjoaa Autoliitto Missä Euroopan maissa ensiapulaukku, jauhesammutin tai heijastinliivi ovat pakollisia varusteita? | Autoliitto
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös