MM-kisojen mediaoikeudet MTV Oy:lle

  • 821 708
  • 2 480

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jotenkin Saukkosen äänessä kuuluu edelleen aito innostus suorittamaansa tehtävää kohtaan. Varmaan hän on kartalla siinä, että roolinsa on muutakin kuin selostaa pelejä, mutta en ainakaan ole havaitsevinani mitään kyllästymistä siihen.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Näin oli, kauhealla ryminällä maikkari aikanaan kisoja mainosti, ja ohjelmaa tuli legendoista yms jatkuvalla syötöllä.
Maikkarillahan oli myös se uusi Hockey Night silloin ja se tuli joka perjantai. Ohjelman teema oli se että joka perjantai mietittiin millainen joukkue kasattaisiin jos MM-kisat alkaisi nyt. Ihan hauska idea, mutta siinä ei ollut paskaakaan realismia mukana. Teemu Selännettä sun muita työnnettiin kokoonpanoon vaikka kaikille oli täysin selvää että Selänne ei tule enää MM-kisoja pelaamaan.

En muista kuopattiinko tuo ohjelma heti 2012 MM-kisojen jälkeen vai vieläkö se nähtiin ennen vuoden 2013 kisoja. Anyway olisi ollut hauskaa jos vuoden 2012 MM-kisojen jälkeen olisivat ihan pokkana seuraavana perjantaina menneet studioon ja alkaneet pohjustamaan millaisen joukkueen Suomi kasaa kotikisoihin 2013 jos kisat alkaisi nyt.

Kenetkähän Maikkari olisi muuten pääselostajaksi nostanut jos Mertaranta ei olisi sinne mennyt? Veikkaan että Saukkoseen ei olisi arpa osunut silloinkaan, vaan Juha Taivaisella olisi menty. Perusteluna se että Taivainen oli kuitenkin Maikkarin pääselostaja silloin kun siellä näytettiin Euro Hockey Touria (ennen Mertsiä siis) ja taisi tuo paljon selostaa myös U20-kisoissa Suomen pelejä. Saukkonen oli sitten vähemmän äänessä.
 

Merovingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Blue Jackets
Aloin tuossa miettimään Mika Saukkosen asemaa Maikkarilla ja mieleen tuli se hauska juttu kun parit ekat kisat ilmaispuolen pelejä selosti Saukkonen ja Juha Taivainen. Maikkarihan teki tuolloin sen klassikkotempun että kun Taivainen alkoi saada hyvää palautetta niin vähitellen mies siirrettiin sivuun ja pois Suomen peleistä. Pitäähän sitä Mertarannalla rahastaa.

Tämäpä se. Taivainen oli jo 2012 Mertarantaa parempi ja toivoi vain Taivaisen selostusta kisoihin, minkä takia hänet toki syrjäytettiin.

Nyt Maikkari vetää jo niin haistapaska-linjalla ettei Katsomosta näe pelejä ilmaiseksi, joten olen käyttänyt sitten IIHF:n streamia. Kanadalaisia THN:n (vai oliko se TSN) selostajia kuuntelee mieluusti - eritoten jos vertaa Mertarantaan, jolla on jatkuva paniikki ja vaaralliset paikat päällä.
 

Atthe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues
Tämäpä se. Taivainen oli jo 2012 Mertarantaa parempi ja toivoi vain Taivaisen selostusta kisoihin, minkä takia hänet toki syrjäytettiin.

Nyt Maikkari vetää jo niin haistapaska-linjalla ettei Katsomosta näe pelejä ilmaiseksi, joten olen käyttänyt sitten IIHF:n streamia. Kanadalaisia THN:n (vai oliko se TSN) selostajia kuuntelee mieluusti - eritoten jos vertaa Mertarantaan, jolla on jatkuva paniikki ja vaaralliset paikat päällä.

Nuo kanadalaisselostajat ovat varsin hyviä ja puolueettomia. Ei ollenkaan harmita että ulkomailta "joutuu" katsomaan kisoja heidän selostuksellaan. Jos kestää sen että suomalaiset sukunimet menevät amerikkalaisittain lausuen niin ei ollenkaan huonompi vaihtoehto, ja VPN taitaa olla halvempi ja monikäyttöisempi palvelu kuin Cmore. Erätaukojen studioita on hieman ikävä, mutta niissäkin ehkä enemmän sitä Ylen kulta-aikaa kuin maikkarin "mitä ihmettä?" -kokoelmia.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Onko jollain käryä mihin asti Maikkarin diili on? Josko ois paluu Ylelle vielä mahdollista, vaan epäilen Eurosport/Vitonen/Kutonen komboa. Ei oikein pääse kisafiiliksiin näillä silloin sun tällöin peleillä
 

Zoidberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi 2019
Maikkarillahan oli myös se uusi Hockey Night silloin ja se tuli joka perjantai. Ohjelman teema oli se että joka perjantai mietittiin millainen joukkue kasattaisiin jos MM-kisat alkaisi nyt. Ihan hauska idea, mutta siinä ei ollut paskaakaan realismia mukana. Teemu Selännettä sun muita työnnettiin kokoonpanoon vaikka kaikille oli täysin selvää että Selänne ei tule enää MM-kisoja pelaamaan.
Pelkkää promoahan tuo oli mainostaa esimerkiksi sitä Selännettä. Jatkoaikalaisille oli varmaan ihan päivänselvää ettei Selännettä nähdä, mutta kun kaikki suomalaiset eivät seuraa jääkiekkoa yhtä paljon kuin perusjatkoaikalainen, niin näille vähemmän kiekkoa seuraaville haluttiin antaa kuva että Selänne saattaisi olla mukana kisoissa. Samoten aivan varmasti Tero Lehterä tiesi ettei Hurricanesista tule vahvistuksia, mutta silti muistaakseni huhtikuun lopussa ihan vain promo-mielessä sanoi jotenkin "Pohjois-Amerikasta on tulossa suurta herkkua Carolinasta". Halutaan siis luoda jääkiekkoa vähemmän seuraaville sellainen kuva, että Suomella on todella kova joukkue kasassa. Harvoinhan nuo Maikkarin asiantuntijat haukkuvat Suomea, sillä se vähentää kiinnostusta.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
2023 kisoihin asti on tällä hetkellä sopimus.
Ei helvetti. Kamalaa, kerrassaan kamalaa.
Toivottavasti Yle alkaa virittelemään mottipäistä tarjousta sveitsiläiselle hammaslääkärille. Sopisi siinä mielessä kuvioon että Yle menettää kevään 2021 jälkeen hiihtolajien TV-oikeudet, joten koko kansalle pitää jotain huvia kuitenkin tarjota niin siinä mielessä tuohon yhtälöön sopisi MM-kiekon palaaminen Yleisradiolle.
 

Kellukkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannatusvapaa
Kaikkien teidän Mertsifanien iloksi Mertaranta selostaa maikkarilla Ruotsia vastaan pelattavan pelin.

For the record: Itse en jaksaisi enää tuota kuunnella.
 

PeZu

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onko jollain käryä mihin asti Maikkarin diili on? Josko ois paluu Ylelle vielä mahdollista, vaan epäilen Eurosport/Vitonen/Kutonen komboa. Ei oikein pääse kisafiiliksiin näillä silloin sun tällöin peleillä

Niin hyvin menee/meni maikkarilla että kaksi vuotta sitten tehtiin jatkoa nykyiseen sopimukseen ja nyt sopimus on aina vuoteen 2023 asti.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ilmeisesti monille se suurin ongelma tähän nykysysteemiin liittyen on maksullisuus. Vähän siltä haiskahtaa, että tuote on niin kannattava, ettei se taida maksumuurien takaa lähteä pois ihan hetkeen. On jopa mahdollista, ettei edes nykyään nähtäviä ilmaispeleja jossain kohtaa enää ole, vaan kaikesta pitää maksaa.

Minulle tämä sopii, sillä olen jo varsin tottunut maksamaan haluamastani sisällöstä. Oli se sitten urheilua, leffoja tai sarjoja, niin aikalailla kaikesta tulee nykypäivänä maksettua. Eipähän tarvitse katsella mainoksia ja haluamaansa sisältöä voi katsoa milloin huvittaa.

C Moresta tulee maksettua jo Formuloiden takia, joten MM-kisat tulevat siinä kyljessä mukana. Hinta on kyllä aika kova, joten siinä mielessä en ole täysin tyytyväinen nykytilanteeseen.

Pääasiassa kuitenkin MM-kisojen tuotanto on kokonaisuudessaan hyvällä tasolla, eikä sen suhteen ole juurikaan valittamisen aihetta.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Meillä on/oli tilattuna liiga ja ruutu+ viime kaudeksi ja mömmöm-kisatkin oisin ollut valmis maksamaan. MUTTA. Tuommonen vitun ränkkääminen tilaa/peru/maksa/rekisteröidy ja unoha perua maksa lisää. Ei kits katotaan vaan Suomen pelit
 

Koge

Jäsen
On jopa mahdollista, ettei edes nykyään nähtäviä ilmaispeleja jossain kohtaa enää ole, vaan kaikesta pitää maksaa.
Tämä toki ei ole Maikkarin tai seuraavan oikeudenomistajan käsissä, vaan kansallisesti merkittäviä urheilutapahtumia koskevaa asetusta tulisi muuttaa. Vaikea nähdä, että jääkiekon MM-kisat tippuisi listalta pois. Toki EU-tasolla jossain vaiheessa asiaa koskeva direktiivi voidaan nähdä turhaksi tai kilpailua rajoittavaksi. Maikkari luultavasti lyhytnäköisesti siirtäisi Suomenkin ottelut maksumuurin taakse, jos voisi.
 

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Tämä toki ei ole Maikkarin tai seuraavan oikeudenomistajan käsissä, vaan kansallisesti merkittäviä urheilutapahtumia koskevaa asetusta tulisi muuttaa. Vaikea nähdä, että jääkiekon MM-kisat tippuisi listalta pois. Toki EU-tasolla jossain vaiheessa asiaa koskeva direktiivi voidaan nähdä turhaksi tai kilpailua rajoittavaksi. Maikkari luultavasti lyhytnäköisesti siirtäisi Suomenkin ottelut maksumuurin taakse, jos voisi.
Mäkihypyllehän noin kävi ja lopulta laji "kuoli" Loppuu mielenkiinto ja rahoitus.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Meillä on/oli tilattuna liiga ja ruutu+ viime kaudeksi ja mömmöm-kisatkin oisin ollut valmis maksamaan. MUTTA. Tuommonen vitun ränkkääminen tilaa/peru/maksa/rekisteröidy ja unoha perua maksa lisää. Ei kits katotaan vaan Suomen pelit
Tämä ei C Moren kohdalla ole kovinkaan hankalaa. Jos se on aiemmin ollut tilattuna, niin kirjautuu sisään ja klikkaa pari kertaa, niin tilaus astuu taas voimaan. Jos haluaa välttää sen että unohtaa perua, niin tilauksen voi peruuttaa samantien, jolloin se katkeaa kun tuo yksi maksettu kuukausi päättyy.
 

Van Cleef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, suomalainen/kansainvälinen jääkiekko
Etenkin ne kaksi ensimmäistä vuotta MTV panosti kisa lähtetyksiin (Suomi-Ruotsi kisat). Oli studio hallilla, taisi olla lähes kaikista peleistä studiot, oli Risto Dufvan analyysit, oli erilaisia oheisohjelmia jne.

Nyt on muutama vuosi menty ihan ns. samoilla silmillä. Mitään uutta sisältöä ei ole luotu. Ne samat ohjelmat pyörii edelleen, studiot on Pasilassa, studioita ei tehdä kuin pääasiassa Suomen peleistä alkusarjasta (Suomen + 2 muuta peliä tais olla nyt alkusarjassa studiolla)...

Toivoisin, että kisat palaisi takaisin Ylelle. Väitän, että, jos kisat olisi nyt Ylellä, studio olisi Slovakiassa hallilla, studioita tehtäisiin lähes kaikista otteluista esim. alkusarjassa jne. Kommentaattorina olisi varmaan Hannu-setä (Jortikka), joka olisi ihan jees. Ainoa miinus olisi, että Tapio Suominen ei olisi enää studioisäntänä.

Maikkarilla vaan taitaa olla kisat kevääseen 2023 asti...
Ja Saukkonen selostaa.
Mark my word.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Olkun ykkös-yv: Stenkku-Tare-Repo-Janrikki-Morand
Mysteerimaalivahti on minulle kaikkein suurin mysteeri. Mikä siinä on ideana. Jos Tommi Evilällä on jotain annettavaa kiekkostudioon, niin miksi hänelle pitää pukea maalivahdin kamat. Eikö se voisi olla aina Tami.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kun nyt tekee mieli kauhistella oikeuksien pysymistä maikkarilla, niin on ehkä hyvä tuoda myös sellainen kauhuskenaario esille, että oikeudet kaappaa haltuunsa joku Telian kaltainen palveluntarjoaja. Nyt sentään teknisesti homma toimii ja tuotanto on ihan hyvällä tasolla. Vaihtoehto saattaisi olla yhtä kallis maksumuuri, heikompi tekninen toteutus ja huonompi tuotanto.
 

Buster

Jäsen
Maksumuurissa koen itse lähinnä ongelmana juurikin sen, että harva ihminen ympärillä noita viitsii hankkia. Mistä seuraa, ettei ole samanlaista pöhinää ja kahvipöytäkeskustelua kuin aiemmin ja aika nopeasti vaihtuu aihe. Sitä vähän jopa kyseenalaistaa, että miksi minä sitten näitä itse kaiken iltaa seuraan. Somessa ei ole kaveripiiristä kukaan tainnut mainita kisoista mitään sanallakaan. Aika kaukana on pöhinä Ylen vuosista, vaikka osansa voi olla tänä vuonna myös Suomen ei-mediaseksikkäällä joukkueella. Meininki on minun kuplassa lähes sama kuin KHL-Jokereita seuratessa.

Vaikka itse näistä omista kiinnostuksen aiheista maksaa mielellään, niin onhan tämä nyt tässä mielessä syvältä. Kyllähän tavalliset ihmiset viitsii ehkä lähes kaikki Suomen pelit katsoa, mutta ei näe siihen päälle varmaan mitään muuta kuin pari minuuttia studiota mainosten keskellä. Kyllä tästä voi hieman olla huolissaan, kun se vielä tavallaan verottaa omaakin kokemusta.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Maksumuurissa koen itse lähinnä ongelmana juurikin sen, että harva ihminen ympärillä noita viitsii hankkia. Mistä seuraa, ettei ole samanlaista pöhinää ja kahvipöytäkeskustelua kuin aiemmin ja aika nopeasti vaihtuu aihe. Sitä vähän jopa kyseenalaistaa, että miksi minä sitten näitä itse kaiken iltaa seuraan. Somessa ei ole kaveripiiristä kukaan tainnut mainita kisoista mitään sanallakaan. Aika kaukana on pöhinä Ylen vuosista, vaikka osansa voi olla tänä vuonna myös Suomen ei-mediaseksikkäällä joukkueella. Meininki on minun kuplassa lähes sama kuin KHL-Jokereita seuratessa.

Vaikka itse näistä omista kiinnostuksen aiheista maksaa mielellään, niin onhan tämä nyt tässä mielessä syvältä. Kyllähän tavalliset ihmiset viitsii ehkä lähes kaikki Suomen pelit katsoa, mutta ei näe siihen päälle varmaan mitään muuta kuin pari minuuttia studiota mainosten keskellä. Kyllä tästä voi hieman olla huolissaan, kun se vielä tavallaan verottaa omaakin kokemusta.
Tämä on ihan totta. Mielestäni yksi iso ongelma on se, että esimerkiksi C More niputtaa kaiken urheilusisällön samaan kalliiseen pakettiin. Toki tämä on heille ehkä taloudellisesti kannattavinta, mutta edullisempia paketteja eri tapahtumia tai lajeja varten olisi hyvä olla tarjolla, jos asiakaskuntaa halutaan kunnolla laajentaa.

Jos nyt vaikka olisi ollut tarjolla 9,99€ tai 14,99€ hintainen pelkästään MM-kisat sisältävä paketti, jota olisi mainostettu hieman näkyvämmin, niin tilaajamäärät olisivat todennäköisesti hyvin paljon nykyistä korkeampia. Samalla ne asiakkaat kuitenkin päätyisivät sinne C Moren sivuille ja saattaisivat kiinnostua myös muusta C Moren sisällöstä.
 

The Legend

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins ja Kärpät
Tämä on ihan totta. Mielestäni yksi iso ongelma on se, että esimerkiksi C More niputtaa kaiken urheilusisällön samaan kalliiseen pakettiin. Toki tämä on heille ehkä taloudellisesti kannattavinta, mutta edullisempia paketteja eri tapahtumia tai lajeja varten olisi hyvä olla tarjolla, jos asiakaskuntaa halutaan kunnolla laajentaa.

Jos nyt vaikka olisi ollut tarjolla 9,99€ tai 14,99€ hintainen pelkästään MM-kisat sisältävä paketti, jota olisi mainostettu hieman näkyvämmin, niin tilaajamäärät olisivat todennäköisesti hyvin paljon nykyistä korkeampia. Samalla ne asiakkaat kuitenkin päätyisivät sinne C Moren sivuille ja saattaisivat kiinnostua myös muusta C Moren sisällöstä.
Samaa mieltä em. kanssa. Nykyään MM-kiekko tapahtumana on aika HMV. Tänä päivänä allekirjoittaneelle isoimmat tapahtumat ovat jalkapallon arvokisat ja niistähän riittää kuukauden ajan puhetta kahvipöydässä! Olympialaisetkin mentiin osittain pilaamaan, mutta tapahtumalla on niin isot perinteet ja arvostus, että mediaoikeuksien siirtyminen ei aiheuta samaa efektiä kuin jääkiekon MM-kisoille on käynyt.
 

Isäntä

Jäsen
YLE:llehän kuuluu suuri ansio siitä, missä asemassa MM-jääkiekko Suomen kansan keskuudessa on. Silloin suurin osa kansasta eli reilut kaksi viikkoa MM-kisoja. Studio oli jokaisessa pelissä ja se oli joka kisoissa paikan päällä. Tämä siis vuodesta 1995 lähtien kun YLE kisat takaisin hankki. Studiossa keskityttiin olennaiseen, vieraat olivat mielenkiintoisia. Paikan päällä olo mahdollisti, että vaikka johonkin väsyneeseen Kanada-Itävalta läpsyttelyyn pystyttiin lyhyelläkin varoitusajalla nykäisemään kisoja seuraamassa ollut Mike Keenan studioon tarinoimaan kokonaisen erätauon ajaksi. Tai jossakin Slovakian ottelussa saattoi erätaukovieraana olla Peter Stastny kertomassa näkemyksiään Slovakian jääkiekon tilasta. YLE teki MM-kisat asiallisesti, mutta ei liian vakavasti. TOP-5 koosteita näytettiin ja faxeja luettiin, mutta ne eivät olleet itse tarkoitus eivätkä rajoittaneet keskustelua itse pelistä. Suomen kaikkien aikojen paras studioisäntä SuomisTapsa oli elämänsä vedossa ja piti langat käsissään ja Aurinkokuninkaan aisoissa.

Minulle ei ole ongelma maksaa urheilun katsomisesta. Tilaan CMorea muutenkin. Ongelma minulle on se, että maksullisesta palvelusta luulisi saavansa jotain muuta kuin nopeasti käsikirjoitettua studiota, mysteerimaalivahteja ja JVG:n kommentteja jonkun grillaamon tms. bileistä. CMoren ongelma (koskee myös esim. Mestareiden Liigaa) on se, että heillä on aivan älyttömän käsikirjoitetut studiot ja kamala kiire saada kaikki osiot mahtumaan lyhyeen studio-osuuteen. Meneväthän nuo pitkin studiota suoritetut ohjatut kävelyt toki hyvästä komiikasta, ei siinä mitään. Sääliksi käy Teemu Niikkoa, joka on kyllä ihan kärkikastissa suomalaisista studioisännistä tänä päivänä. No, eiköhän tuosta sirkustirehtöörin roolista makseta ihan hyvin.

Yleisellä tasolla Maikkari mielestäni lähinnä aliarvio ja halveksii suomalaisia urheilunseuraajia. Viasat on jo pitkään osoittanut, että maksukavalla pystytään tekemään laadukasta urheilulähetystä. CMorella studiot ovat valovuosia jäljessä sekä Viasatia, että YLE:ä. Silti minä siitä maksan, olen varmaan vähän yksinkertainen ihminen. Niinhän ne ainakin Maikkarilla taitavat ajatella.
 

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä eri palstalaisten henkilökohtaisista kokemuksista, mutta jääkiekon MM-kisat ovat yhä aivan järkyttävän suosittu, livenä seurattava TV-tuote.

Alla tämän vuoden MM-kisojen alkulohkovaiheviikon TV-katsojalukuja ja vertailun vuoksi Ylen ns. pääurheilukanavan eli Yle2:n 100 katsotuinta TV-ohjelmaa viime vuodelta, joka oli sekä talviolympia- että futiksen MM-vuosi.


https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vko/top100/viimeisin/
https://www.finnpanel.fi/tulokset/tv/vuosi/topv/2018/yle2.html
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös