POHJOINEEEN!! – väriä katsomoon vai pyhäinhäväistys?

  • 28 851
  • 224

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Itseäni lähinnä huvittaa muiden joukkueiden fanien mielensäpahoitus tuosta pohjoisen huutamisesta.
Itseäni tuossa lähinnä ärsyttää oululaisten Helsinki -keskeisyys. Maantieteellistä perustetta tuolle oululaisten huutamiselle ei ole. Ja vähän tietysti Suomen kansallislaulun päälle mölyäminen, joka on moukkamaista. Toisaalta, ylpeileehän jotkut maalaisjärjelläkin. Siis kun tieto ja koulutus puuttuu niin arvaillaan sitten itse kuinka asiat ovat. Mielensäpahoitus on väärä ilmaisu molemmissa tapauksissa.
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kärpät on vain epälooginen seura. Pohjoista huudetaan vaikkei pohjoisessa olla ja valkeaa kevättä hehkutetaan, vaikkei olla kovin valkoisia. En ole koskaan pitänyt valkoista mitenkään erityisesti Kärppien värinä.

Tuntuu vain siltä, että siellä pystyttäisiin kyllä kehittämään jotain sellaista, mikä oikeasti tuntuisi Kärpille ja Oululle ominaiselta. Ehkä tästä epäloogisuudesta on vain tullut sitten se Kärppien oma juttu.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Maantieteellistä perustetta tuolle oululaisten huutamiselle ei ole.
Huvittaa kun ihmiset ei osaa päättää mitä mieltä ovat. Välillä Kärppiä sanotaan lappalaisiksi ja sitten kun huudetaan pohjoista niin ei olekaan enää maantieteellistä perustetta. En nyt väitä että sinä näin olisit tehnyt, mutta olisi hyvä saada joku yhtenäinen linja tähän.

Ja vähän tietysti Suomen kansallislaulun päälle mölyäminen, joka on moukkamaista.
Muistathan sitten mainita niistä moukista MM-kisojen aikaan jotka kaljapäissään mölyävät kansallislaulua miten sattuu. Mahdollisesti jopa hattu päässä. Tämä siis toki jos MM-kisoja seuraat.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Finlandia-hymni kansallislauluksi, niin on kaikki tyytyväisiä. Paitsi oululaiset.
Mä taas luulen että kärppäfaneja ei tuokaan hetkauttaisi mitenkään. Kannattaisin tätä ratkaisua kyllä itsekin.
 
H

Hidas_ja_kankea

Kärpät on vain epälooginen seura. Pohjoista huudetaan vaikkei pohjoisessa olla ja valkeaa kevättä hehkutetaan, vaikkei olla kovin valkoisia. En ole koskaan pitänyt valkoista mitenkään erityisesti Kärppien värinä.

Tuntuu vain siltä, että siellä pystyttäisiin kyllä kehittämään jotain sellaista, mikä oikeasti tuntuisi Kärpille ja Oululle ominaiselta. Ehkä tästä epäloogisuudesta on vain tullut sitten se Kärppien oma juttu.

Nimitys "Oulu Pohjolan Valkea Kaupunki" juontaa juurensa ajalta, jolloin joki oli vielä vapaa ja tervaveneet kulkivat siinä. Ainakaan se ei ole yhden tuoreen kauppakeskuksen masinoima, jonka nimi sattuu olemaan "Valkea"

Pahus kun tuosta Yle Areenan dokkarista vuodelta 1956 on katseluaika päättynyt.

Elävä arkisto | Oulu pohjolan valkea kaupunki

Tässähän kohta päästään jo etymologiaan.
 

holynordic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Україна
Kärpät on vain epälooginen seura. Pohjoista huudetaan vaikkei pohjoisessa olla ja valkeaa kevättä hehkutetaan, vaikkei olla kovin valkoisia. En ole koskaan pitänyt valkoista mitenkään erityisesti Kärppien värinä.

Valkea kevät! Oletko miettinyt, mistä tämä Kärppien pudotuspelien slogan on peräisin ja mitä se tarkoittaa?

Kipinän idealle tarjosi Lasse Kukkonen keväällä 2014. Joukkueen kapteeni heitti kärppätoimiston suuntaan ajatuksen Raksilan katsomon yhtenäisestä värimaailmasta NHL-tyyliin.

Mainostoimiston vetoavulla aihio jalostui nykyiseen muotoonsa.

Valkoinen valikoitui väriksi yksinkertaisista syistä: Kärppien pääväreistä musta oli liian synkkä ja keltainen liian räikeä katsojien pukeutumisinnon ruokkimiseen.

Pelipaidan väreistä kolmas soveltui tarkoitukseen parhaiten.
Lähde: Kaleva Alkuaikoina Harri Ahon niskaan satoi lokaa ovista ja ikkunoista, Marjamäen kausi jätti kultaisen säväyksen
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin tässäkin tapauksessa varmaan tamperelaiset alkavat korostaa sanaa Suomi laulaakseen Eemeli Suomelle. Ihan vaan kostoksi kaikille.

Kai olet huomannut, että tuo kyseinen sana löytyy myös Maamme -laulusta?
 

Olbertson

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO, Leijonat, Kärpät
Tosin tässäkin tapauksessa varmaan tamperelaiset alkavat korostaa sanaa Suomi laulaakseen Eemeli Suomelle. Ihan vaan kostoksi kaikille.

Tamperelaiset varmasti myös hoilaisivat sanan ”kansi” erittäin isoon ääneen uuden areenan kunniaksi.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Finlandia-hymni kansallislauluksi, niin on kaikki tyytyväisiä. Paitsi oululaiset.

Miksi kansallishymnia pitää ylipäätään hoilata jääkiekko-otteluissa? Jos ihan pakko on, niin mielellään vasta finaaleissa.

Ja mitä Finlandiaan tulee, niin eiköhän kunnioiteta asiassa perinteitä sekä teoksen tekijää että tekijän perikuntaa.

''Oi maamme Suomi...'' edes Tampereella ei olla niin hölmöjä, että tuon pystyisi yhdistämään jotenkin Eemeli Suomeen.

Tampereella lauletaankin "Oi maamme Suami..."
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
''Oi maamme Suomi...'' edes Tampereella ei olla niin hölmöjä, että tuon pystyisi yhdistämään jotenkin Eemeli Suomeen.

Onhan se pelimies. Tuon seuran maa ja peruskallio. Siis tua Suami.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Huvittaa kun ihmiset ei osaa päättää mitä mieltä ovat. Välillä Kärppiä sanotaan lappalaisiksi ja sitten kun huudetaan pohjoista niin ei olekaan enää maantieteellistä perustetta.
Mitä mieltä te itse olette? Missä Oulu sijaitsee? Peilaatteko te sijaintianne suhteessa Helsinkiin vai Suomeen?

Muistathan sitten mainita niistä moukista MM-kisojen aikaan jotka kaljapäissään mölyävät kansallislaulua miten sattuu. Mahdollisesti jopa hattu päässä. Tämä siis toki jos MM-kisoja seuraat.
Vanhan aforismin mukaan, ”ryhmässä on aina yksi idiootti ja jos et pysty nimeämään kuka hän on, olet se itse.” Kun yksi vetää fanireissulla liikaa viinaa ja mölyää kansallislaulun päälle, niin onko kyseessä idiootti vai tavallinen oululainen? Onko kyse käytöksestä, joka rikastuttaa fanikulttuuria ja niin kuuluu käyttäytyä myös selvinpäin?
MM-kisoja alan taas seurata kunhan pelaaja ja päävalmentaja valintoja ei enää ohjaa hyväveli -verkosto.
 
K

Kiekkokatsoja

Jos jotakuta tuollainen pikkujuttu ahdistaa, niin sitten sen on ainoastaan ahdistuneen oma moka.
Kyllä jokaiselle on lupa maamme laulaussa olla omalla tunteellaan mukana.
Mitään epäkunnioitusta taikka häpeää, tuo EI ole.
Jatketaan kuten ennenkin.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Väriä katsomoon. Ei mulla muuta.
Saisivat sitten ne läskit mahatifoineen mennä solariumiin. Vitivalkoiset läskimahat ovat ällöttäviä.
Pohjoisen korostaminen laulun aikana ei minua haittaa.
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Älämuistelisin jostain lukeneeni, että uuden liigataipaleensa alussa, muut painottivat pohjoista pilkaten, Kärppien vakiinnuttaessa mitalipelipaikkansa, fanit käänsivät painotuksen omaksi perinteeksi.
Kävisi sinänsä järkeen, koska ottaa muita helvetisti pannuun.
Mun mielestä on ainakin melko vaaraton huuto, tietysti olisi mukavaa, jos muukin osa laulusta laulettaisiin.
Mutta vaikea kuvitella, veteraanien haudassaan kääntyvän, jos kuulisivat tavan.
 

Squit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK ja KaMa
No eipä tuosta Winnipegin touhustakaan niin kaikki pidä. Löytyy kyllä uutista siitä, että pidetään epäkunnioittavana.

Mä pidän pohjoisen huutamista apinoiden touhuna, mutta täytyy sanoa että aika takakiree äijä muutenkin olen. Mä pistän tuon samaan kategoriaan, kuin hattu päässä syöminen ja muille oven avaamatta jättäminen jne. Minun mielestäni maamme-laulun häpäisemästä pitäisi antaa sakkoja, aivan kuin lippumekin häpäisemisestä annetaan. Maamme-laulu pitäisi olla arvokas ja tuoda arvoa siihen tapahtumaan, jossa se esitetään ja mielestäni tuollainen käytös laskee laulun arvostusta. Itse asiassa kun arvostuksesta puhutaan, niin toivoisin ennen kaikkea Finlandia-hymniä kansallislauluksemme. Sillä on paljon enemmän arvoa.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Mitä mieltä te itse olette? Missä Oulu sijaitsee? Peilaatteko te sijaintianne suhteessa Helsinkiin vai Suomeen?
Olisiko sillä myös jotain tekemistä, että Oulussa on Liigan pohjoisin joukkue? Ja pohjoisessa osassa Suomea Kärppiä myös kannatetaan laajemmin kuin muita Liigajoukkueita keskimäärin. Ei se pelkästä maantieteellisestä sijainnista johdu, vaan kannattajat kokevat kannattavansa "Pohjoisen omaa joukkuetta" Kärppien ollessa Liigajoukkueista pohjoisin. Onhan hyvin monella pohjois-suomalaisella myös kytköksiä joukkueeseen, joko aikojen saatossa pelanneiden sukulaisuussuhteiden, sponsorisuhteiden tai vaikka junioripolkujen vuoksi. Tästä syystä Kärppiä myös kutsutaan "puolen suomen joukkueeksi", koska maantieteellisesti kannatus on kovaa melkolailla puolikkaassa Suomesta.

Fanikulttuurilla ei ole juuri koskaan tekemistä loogisen ajattelun suhteen, ei pohjoisessa eikä etelässä, joten ei kannata fanien kannatusta myöskään analysoida loogisen ajattelun avulla.
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Tästä syystä Kärppiä myös kutsutaan "puolen suomen joukkueeksi", koska maantieteellisesti kannatus on kovaa melkolailla puolikkaassa Suomesta.

Aina jaksaa hymyilyttää Leville mentäessä, kun Kittilän Nesteellä (vajaa 400km Oulusta pohjoiseen) pysähtyy tankkaamaan niin siellä on Kärppien virallinen fanituotepiste ja ainakin takavuosina oli pelipaitoja seinällä. Voi olla toki pohjoisempanakin vastaavanlaisia mutta tuo tulee aina hyvänä esimerkkinä mieleen, miksi Kärpät on puolen suomen joukkue.

Jokainen voi ajatella seuraavaa asiaa, jos Maamme-laulua varten otetaan hattu pois ja noustaan seisomaan. Onko silloin soveliasta huudella jotain omaa sekaan.

Mitäs omaa sinne huudellaan sekaan? Korostetaan yhtä itselle tärkeää osaa laulusta ja samalla ilmoitetaan vieraspaikkakunnallakin jäällä seisoville pelaajille, että paikalla ollaan ja valmiina kannustamaan. Aika takakireää touhua tuosta vetää herneitä. Eri asia jos sinne huudettaisiin pohjoista vaikka sellaista sanaa ei laulusta löytyisi.
 

Pika1

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Siis eikö tuo "pohjoinen" kiekaisu kuulukaan Etelä-Pohjanmaa vs. Pohjois-Pohjanmaa kahinoihin?

Kuvittelin aina että siinä auttiin päätä alavuslaisille ja lapualaisille...
Toki myös S-kiekko vs. Kärpät on pieni edge Kärpille.
 

Zibbazubba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Aina jaksaa hymyilyttää Leville mentäessä, kun Kittilän Nesteellä (vajaa 400km Oulusta pohjoiseen) pysähtyy tankkaamaan niin siellä on Kärppien virallinen fanituotepiste ja ainakin takavuosina oli pelipaitoja seinällä. Voi olla toki pohjoisempanakin vastaavanlaisia mutta tuo tulee aina hyvänä esimerkkinä mieleen, miksi Kärpät on puolen suomen joukkue.

Kuten myös Iisalmen katukuvassa näkyy Kärppien ottelumainoksia KalPan sijaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös